Rabu, 10 Oktober 2018

Peguam PKR Tegur Penyokong Amanah Yang Berhujah Menggunakan Bahasa Kasar..

POLITIK | Pengasas bersama LFL yang juga pejuang hak asasi manusia, Latheefa Koya membidas sikap sesetengah penyokong dari parti Amanah yang disifatkannya berperangai lebih buruk dari UMNO ketika berhujah mempertahankan menteri di sosial media.

"Aku tak faham macam mana siber troopers mewakili sesetengah menteri yang perangainya lagi buruk dari UMNO- bahasa yang digunakan lagi kesat dan kasar? 

Kamu tak nampak ke - bila kamu membela menteri kamu tu menggunakan bahasa macam tu - ianya mencerminkan pemimpin yang ko duk sokong tu - #Rahmatanlilalaminkonon," katanya sambil memperli dengan menggunakan tanda pagar #Rahmatanlilalamin.  




Perkataan Rahmatan Lil Alamin sering digunakan oleh pemimpin-pemimpin dari parti Amanah ketika berhujah mengenai cara penyampaian Islam yang ingin ditonjolkan parti itu.

Peguam itu juga dilihat menegur sikap sesetengah menteri yang nampaknya suka bermain tarik tali apabila kantoi di media.

"Kepada orang-orang yang sudah berkuasa, dan akan dapat kuasa.. cuba muhasabah diri sikit... ini tak sampai 6 bulan..


Bila kena kritik - kita nafi, kita kata diputarbelit, kita kata fitnah, konspirasi, kita kata diserang..semua ayat-ayat jenis tak ambil tanggungjawab dan tak berprinsip.

kemudian kita guna siber troopers (murahan) untuk hentam orang yang mengkritik (lagi kesat lagi bagus).
 

Kemudian kita hantar surat ugutan - suruh tarik balik, suruh orang minta maaf..

Kemudian kita bagi orang kita buat laporan polis minta bertindak bawah akta hasutan atau kesalahan fitnah jenayah, akta percetakan (semua yang telah dijanji untuk dimansuhkan!)

Kemudian kita cakap stail BN - kalau kritik aku maknanya mempersoalkan Islam, mempersolkan hak istimewa, mempersoalkan Agong...etc etc 


Hebat tak hebat

Re...for....ma...si..,"
katanya dalam kenyataan itu.


Meskipun tidak menyebut nama, rata-rata pengomen beranggapan dia ditujukan kepada Menteri Agama, Mujahid Rawa dan ayat tersebut dianggap untuk membela Zakiah Koya.


Latheefa juga dalam satu kenyataan memperjelaskan hubungannya dengan Zakiah Koya.

Ini susulan dari dakwaan sesetengah penyokong Pakatan Harapan yang mendakwa Zakiah dan Latheefa ialah adik beradik kerana mempunyai iras muka yang sama dan nama bapa yang serupa.

"Sumpah Wallah - Zakiah Koya tu bukan adik aku!," katanya dalam kenyataan yang dipetik dari Facebooknya itu.

Berdasarkan semakan di Facebook milik wartawan The Star, Zakiah Koya, pihak kami mendapati boleh jadi apa yang dinyatakan oleh Latheefa Koya adalah benar.

Ini kerana gambar adik beradik yang disebarkan oleh Zakiah Koya itu tidak mempunyai Latheefa Koya didalamnya. 

Bagaimanapun ini tidak menjelaskan samada kedua-duanya mempunyai hubungan kekeluargaan yang lain selain dari hubungan adik-beradik. 

Hal ini perlukan penjelasan yang lebih lanjut dari kedua-dua pihak yang dikaitkan netizens. Jika perkara ini adalah fitnah, pihak yang menyebarkan ia harus menghentikan segera. - 10 Oktober 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...