Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 10 Disember 2011

Ummi Hafilda bakal bertanding PRU-13 yer?


Peh.

Ummi bakal bertanding yer? Kerusi mana satu pilihan ummi? Permatang pauh kah?

kah kah kah

Ada orang bagi info kat aku bahawa baru2 neh ummi ada muncul dalam salah satu rancangan radio. Radio yang dimaksudkan ialah radio24. <-- Ada ke radio neh weh? Rancangan yang dimaksudkan ialah kerusi panas. Aku pun tak pernah dengar nama rancangan neh dan nama radio neh tapi carian di google, benda alah neh memang wujud beb.

Radio neh sebenarnya ialah radio untuk berita jek. Dia lebih kurang macam bernama tv versi radio. Bernama neh selain dari web dan tv, dia pun ada radio berita gak. Dan aku pun baru tahu sebenarnya. 

kah kah kah

Dalam rancangan tersebut, ummi membayangkan bahawa dia tidak menolak kemungkinan akan menjadi calon pada PRU-13 sekiranya dipilih.

WOW.. 

Ummi ada ahti nak jadi wakil rakyat gak beb? Ketika carian di google pasal radio24, aku juga berhasil menemukan neh. Berita pasal ummi mungkin bertanding rupanya ada masuk sinar harian. 

Lihat bawah neh ;


Adik kepada Timbalan Presiden PKR, Ummi Hafilda Ali tidak menolak kemungkinan untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang sekiranya dicalonkan.
 
Bagaimanapun menurutnya, keputusan sama ada bertanding sebagai calon terletak kepada pucuk kepimpinan negara untuk putuskannya.
 
“Kalau pucuk kepimpinan merasakan saya layak, layaklah. Kalau pucuk kepimpinan kata saya tak layak pun tidak mengapa.
 
“Bagi saya, apa yang lebih penting ialah untuk membantu kerajaan mendedahkan pekung pembangkang dan siapakah mereka ini. Saya akan terus menjelajah ke seluruh negara untuk berceramah bagi tujuan itu,” katanya.
 
Beliau berkata demikian ketika ditemuramah dalam Program Kerusi Panas terbitan Bernama Radio24, semalam. -SH-

Hehehe.. dari apa yang aku faham ialah dia sebenarnya yang nak jadi calon. So dia bagi lah hint pada pimpinan pusat. Tapi dia ubah sikit ayat2 supaya takdelah nampak desperate sangat nak jadi calon kan? Apa pun ko memang layak jadi calon pru ummi. Jadilah. Aku sungguh2 mengharapkan ko jadi calon pru-13 neh. Ikhlas dari ahti wa. 

kah kah kah

Ameno : Satu kerusi dalam tangan dah kalau dia jadi calon.. heheh.

Jumaat, 9 Disember 2011

Wey Shahrizat, rm2juta mana? MIC yang tanya bukan PR lah oiii..


kah kah kah

kah 

kah 

kah

kannnnnnnntoiii !

Habislah lue shahrizat. Lue dah kantoi rm250juta sebelum neh. So apa je dengan rm2juta ye tak? Isu disini ialah ;

1. Shahrizat edar rm2juta kepada rakyat melalui wakil rakyat bn.

2. RM2juta tersebut ialah untuk orang india yang memerlukan [orang susah].

3. Hal neh dihebahkan kepada berita setempat bagi menimbulkan persepsi baik terhadap bn.

4. Bantuan rm2juta oleh shahrizat neh akhirnya tidak sampai pun kepada orang india yang kesusahan tue.

Apa yang berlaku? Jeng3x..

5. Yang berlaku adalah sebaliknya. MIC telah menghantar 207 borang permohonan [bagi kawasan parlimen batu sahaja] namun umno cawangan [batu] telah menolak sebanyak 43 permohonan sebab mereka bukan pengundi berdaftar di batu.

Aik? Jeng3x.. kalau nak membantu mana boleh pilih2. Adatlah tinggal tempat lain, kerja tempat lain, mengundi tempat lain. Susah juga nak memohon bantuan di kawasan tempat dia mengundi. Betul tak? Takan semata2 mengundi tempat lain permohonan dia gagal. Dia dah susah dan layak patutnya lulus je. Melainkan.. jeng3x.. Ha Ha Ha..

6. Tiba hari yang dijanjikan, pemohon yang dapat bantuan tunai hanyalah sebanyak 70 orang. MIC batu diberitahu oleh penyelaras bantuan iaitu Datuk Yahaya Mat Ghani bahawa dalam sampul terbabit ada rm200. Tetapi orang yang dapat bantuan bagitau deyyyy dalam neh ada seratus sahaja larh.

Aikkk???? Kannnnntoiii.. 



7. Jadi MIC batu dah bengkek.  Mula2 daripada 207 yang dia hantar, 43 rejected. Then last2 yang dapat hanyalah 70 wakil. Memburukkan lagi keadaan ialah wakil bn [wakil memberi bantuan daripada kementerian shahrizat] dia cakap psttt2x.. dalam sampul rm200.00 beb.Masyukkk.Tapi last2 hanyalah seratus. Orang2 yang terlibat plak tuduh MIC songlap duit bantuan. Bengang punya pasal MIC batu buat siasatan.


8. Mula2 dia tanya yahaya. Deyy lue tipu sama saya hah. Lue kata dalam tue ada rm200. Tapi orang dapat bantuan cakap seratus sahaja. Lepak2. Sebenarnya itu shahrizat belum kasi wang sama saya lagi. Ya ka?.Yalah.. pasal apa saya mao tipu. Wokey2. Lue duduk sini diam2.

9. Lepas tue MIC Batu pergi check dengan kementerian shahrizat pula. Kementerian shahrizat sahkan duit tersebut dah diagihkan. Last2 MIC batu bengang. Sorang cakap gini, sorang cakap gini. Mana satu yang betul neh? Rupanya ada orang lagi pandai belit dari aku [MIC]. Sohai. 

10. Bagi membuktikan yayaha dan shahrizat di pihak yang benar, maka MIC batu minta dedahkan bukti dokumen. Dalam pada itu pas mempersoalkan shahrizat apsal dia edar wang rakyat pada wakil bn?  Memandangkan itu wang rakyat sudah semestinya larh rakyat berhak menikmati ia tanpa kira parti.

Muahahahaah..

Sendiri punya geng pun kena kencing. 


kah kah kah

Padan muka.


Sumpah lawak siot!

Pas persoalkan shahrizat isu edar bantuan disini.
MIC persoalkan isu bantuan tunai disini.


Ameno : Apa pun tak boleh lah depa neh.

BH menipu Zahid Hamidi naik kapal selam buat apa?


Kalau dah lari buatlah cara lari. Ada aku kesah dia nak naik kapal selam tue bersama lim guan eng ? Aku tak kisah der. Aku tak heran pun dengan dia walaupun aku mengaku aku heran dengan apa yang dibuat oleh LGE dalam isu neh. 

Bagi aku, bagus gak seorang menteri merasai dan melihat sendiri kapal selam yang mahal nak mampos neh. Ini perlu supaya dia tahu bahawa setiap benda yang ada di dalam kapal selam terbabit terbentuk dari wang rakyat so pls lah jaga bebaik menda alah tue. 

Walaupun dah berlakunya penyelewengan tetapi nak elak or ubah sejarah dah tak boleh. Jalan yang ada sekarang ialah repair apa yang damage. Itu je lah. Jadi amat bagus bagi LGE merasai sendiri kehebatan KD TUN RAZAK neh. Tapi masalah nya yang buat aku hangin sekarang neh ialah bila BH mengedarkan berita palsu kepada aku dan mungkin juga esok lusa dia akan cetak berita palsu neh dalam paper dia.

Lihat bawah neh beb ;

Ini yang wa rasa nak maki neh. Benda macam neh pun nak menipu. Hak eley.. tah pape larh weh. Aku ingat orang pun tak heran lah samada zahid naik ke tak naik kapal neh. Buang masa larh menipu untuk jaga reputasi si zahid neh. Heh.

Namun boleh jadi juga yang bh memang tatau yang zahid tak naik kapal neh. Hehhehhe. Kalau itu berlaku aku say sorry je larh bh. Sapa suruh ko asyik menipu je selama neh. So kalau aku salah sangka pun ia hasil dari perbuatan2 ko yang lepas juga. Nak bersangka baik pun tengok gak pada sejarah seseorang itu weh, Okey bai.

Ameno : Zahid lari sebab ada program lain walhal program2 dia semua nya dirancang terlebih dahulu beb. Mmuahahaha..

Must read : Video perli hudud !

 

Gila betul. 

Sanggup je buat kerja bodoh je semata2 nak burukkan PAS. Takpe lagi nak kecam PAS. Tapi janganlah heret islam dalam membenci PAS. Ko nak benci PAS ko punya pasal. Tapi jangan sampai benci ko pada PAS membuatkan ko tergamak hina HUDUD. 

Point penting dalam video di atas ;

1. Seronok pas dan dap bergaduh pasal hudud. [bila masa tah?]

2. Pas mainkan isu hudud nak jaga ahti pengundi kelantan.

3. Pas ikut cakap dap pasal konsep negara islam kepada kebajikan.

4. Hudud hasrat Allah swt. Ia berasaskan keadilan.

5. Undang2 malaysia adil jadi dah sama dah dengan undang2 Allah swt. Maknanya undang2 hudud = undang2 malaysia = adil dah.

6. Semua ulama suka dengan undang2 malaysia.

7. DSAI sokong TGNA pasal hudud sebab nak raih simpati penyokong pas supaya penyokong pas berdemo bela DSAI andai dia dipenjarakan.

8. DSAI seronok hukum hudud dijalankan sebab ia akan mempengaruhi perjalanan kes mahkamah nya.

9. Maksud PAS = PARTI AJARAN SONGSANG.

Ingat neh bebaik penyokong umno dan sebagainya. PAS = parti ajaran songsang. <-- korang yang label, korang yang kutuk, korang yang sebar fitnah jadi janganlah sibuk marahkan pas bilamana pas tidak mahu bersatu dengan umno.

Tak faham konsep kah? Dah puas2 hina + label + maki + fitnah + provoke last2 suruh orang bersatu dengan dia. Tak hairanlah kalau orang taknak. Gila betul permainan politik umno neh. Pas punya pasal, hudud pun sanggup dipermainkan.

Dalam isu kenapa hudud hanya dijalankan kepada umat islam, konsep dia sangat mudah. Lihat contoh di bawah neh terlebih dahulu ;


Perempuan neh ialah pelakon dalam video sembang rakyat. Dia bercakap pasal pas dan pasal hudud. Dia ialah orang islam. Tapi aneh konsep aurat dan kaler rambut pun dia gagal faham. Apatah lagi melepak tengah2 malam dengan dikelilingi oleh lelaki lagi larh dia tak faham. Jika ada perempuan di atas neh dan orang bukan islam duduk bersebelah, siapa yang patut kita dakwahkan terlebih dahulu?

Jadi dalam isu hudud pun sama. Stastistik di malaysia neh menunjukkan bahawa orang islam dan melayu mendominasikan semua jenis jenayah baik jenayah moral mahupun jenayah berat. Jelas disini akidah umat islam dilanda musibah. So hudud adalah untuk itu. Untuk mengatasi masalah yang melanda umat islam di malaysia neh.Apabila hudud lihat mampu mengatasi hal tersebut, secara sendirinya hukum hudud akan diterima pakai di malaysia.

Apa benda pun perlukan testimoni. Even Nabi saw sendiri pun menjadi testimoni kepada umat manusia di seluruh alam. Disebabkan itu ramai bukan islam masuk islam. Akhlak yang cantik disusuli pula dengan iman yang teguh barulah orang bukan islam boleh memahami apa itu islam. Ini kerana umat islam ialah cermin kepada islam itu sendiri.

Bukan kah ia jelas disini? Orang islam sendiri kena tunjuk dan amal benda yang termaktub dalam Alquran. Jika mereka sendiri gagal, jangan sesekali heret orang bukan islam di dalam kes neh. Jangan pernah mimpi bahawa orang bukan islam akan faham pasal islam apabila kita sendiri pun belum memahaminya.

Adalah amat malang bagi kita semua kerana tidak menyedari bahawa yang sedang mengadili iman kita ialah Allah swt. Bukan manusia. Apa yang dipertontonkan di dalam video neh, dia sangka bahawa manusia akan mengadili dia di pihak yang benar dan betul tetapi dia lupa, bahawa dia sedang mempertaruhkan iman sendiri. 

Walaupun mungkin sahaja pada masa akan datang dia bertaubat, tetapi kesan akibat pembikinan video neh tetap wujud dan akan tetap diadili oleh Allah swt. Ingatlah, benci pas satu hal yang lain. Jangan sampai kebencian kepada pas mengheret anda untuk benci Allah swt pula.

Ameno : Hudud diperlekehkan oleh orang islam. Dan lebih malang ada pasukan yang menyorak atas penghinaan tersebut.

Khamis, 8 Disember 2011

Kenyataan balas Chegu Bard terhadap tuduhan papagomo.

Kenyataan Terbuka
8 Disember 2011

1. Sejak semalam che'GuBard dihubungi beberapa pihak memohon penjelasan mengenai artikel di Malaysiakini (klik sini untuk baca lanjut) Portal berita itu melaporkan kononya che'GuBard cuba membayar seorang blogger upahan Umno dari menyiarkan video mengenai che'GuBard.

2. Nampaknya ini strategi murahan Umno melalui blogger-blogger upahan mereka. Fitnah dan penipuan menjadi strategi utama mereka. Serangan peribadi politik lucah menjadi kebiasaan mereka. Apa perlunya che'GuBard melayan sabuah blog yang penuh dengan tulisan penuh maki hamun dan lucah tersebut. Jika benar sila sebut siapa yang kononya dihantar oleh che'GuBard untuk kononya membeli blogger tersebut ?

3. Kebanyakan blogger Umno ini melindungi identiti, kerana itu mereka berani menulis perbagai bahan fitnah. Blogger upahan Umno ini panik selepas satu laporan polis dibuat beberapa hari lalu oleh Amin Iskandar kerana fitnah yang jelas dalam penulisan blogger upahan Umno tersebut yang jelas menuduh Amin Iskandar diliwat oleh Anwar Ibrahim. Dalam laporan polis tersebut Amin telah mendedahkan identiti blogger upahan Umno tersebut.

4. Namun yakin mereka dilindungi Polis dan pimpinan utama negara maka mereka tidak segan-segan terus membuat fitnah.

5. Menyentuh mengenai ugutan kononya akan mendedahkan video rakaman ketika che'GuBard menonton video lucah bersama Rahim Thamby Chik dan sekutunya. che'GuBard mempersilakan tayangan tersebut. Tidak ada apa yang perlu diselindungkan. Semuanya telah che'GuBard perjelaskan dalam kenyataan media mengenai video tersebut. (klik sini untuk membaca lanjut).

6. Sejak 24 Mac 2011 (dalam kenyataan media termasuk dalam ceramah - ceramah kemudianya lagi) dipertegaskan,betapa che'GuBard telah berusaha berpura-pura percaya terhadap video tersebut untuk mendapatkan satu set salinan asal rakaman penuh video tersebut kerana berkeyakinan jika salinan asal rakaman penuh itu diperolehi terlalu banyak kelemahan dan kepincangan dalam video tersebut dapat dibongkarkan. Eskay yang pada peringkat awal bersetuju untuk menyerahkan video tersebut jika che'GuBard berjaya menyakinkan Dr. Wan Azizah untuk menonton video tersebut. Namun setelah che'GuBard nyatakan esoknya konon Dr. Wan Azizah setuju (walaupun saya tidak bertanyakan pun mengenainya pun kepada Dr. Wan Azizah) tiba - tiba Eskay panik dan tetap tidak memberikan salinan tersebut. Ternyata dia takut untuk set salinan rakaman penuh tidak terkeluar pada ketika itu kerana banyak benda mahu diselindungkan dan ingin bermain dengan politik persepsi.

7. Tidak apa yang perlu diselindungkan, malah sebelum pergi menonton che'Gubard telah memaklumkan kepada Anwar Ibrahim mengenainya dan sebaik sahaja selesai menonton telah pergi terus ke rumah Anwar Ibrahim memaklumkan mengenai apa berlaku di depan Anwar Ibrahim dan Dr. Wan Azizah sendiri termasuklah usaha menyakinkan Eskay untuk cuba mendapatkan salinan rakaman tersebut.

8. Persoalan kenapa che'Gubard dipanggil ketika itu mungkin kerana ada pertembungan beberapa isu yang dibangkitkan dengan parti pada ketika itu dan mereka mengharapkan che'GuBard dapat diyakinkan untuk bersama menyerang Anwar secara peribadi. Namun ditegaskan jika ini harapanya pasti mereka kecewa kerana apa yang dibangkitkan pada ketika itu ialah isu prinsip ke arah lebih memperkasakan parti dan bukan kerana ketidakpuasan hati secara peribadi.

9. Video yang kononya akan disiarkan itu hanyalah video yang merakamkan bagaimana che'GuBard cuba menyakinkan Eskay dan Rahim untuk menyerahkan salinan video fitnah lucah tersebut dan che'GuBard juga berharap rakaman penuh dikeluarkan dimana ada komen Rahim mengenai kes sensasi melibatkan Najib dan penipuan beliau kononnya beliau tidak pernah menonton dan tidak tahu menahu mengenai video itu.

10. Akhirnya semuanya saya telah rakam dan perjelaskan sepenuhnya dalam buku FITNAH terbitan SAMM. Buku ini selain dari 'buku rujukan' lengkap menjelaskan semua fitnah sejak 1998 (fitnah 50 Dalil-fitnah liwat 1-fitnah liwat 2 hinggalah fitnah video seks). Buku ini berjaya memberikan penjelasan mudah dan ringkas menjawab siri fitnah Bn ini. Buku ini telah masuk cetakan kedua dan boleh diperolehi secara pos (klik sini) atau di lokasi program melibatkan SAMM atau che'GuBard (klik sini)

11. Penting juga perlu diperhatikan, selepas dari Eskay gagal melaksanakan misi mempergunakan orang - orang dalam bagi menyerang Anwar Ibrahim. Maka dia telah ke Bukit Aman menyerahkan salinan rakaman penuh video tersebut. Eskay tegaskan di depan media bahawa video tersebut hanya diserahkan kepada polis sahaja.

12. Selepas pihak polis mendapat video tersebutlah maka video tersebut juga tersebar juga di internet. Adakah polis terlibat ? Ini ada kemungkinan kerana selepas itu banyak blogger pro Umno turut bebas menyiarkan video lucah tanpa tindakan serius polis atau mana - mana agensi terbabit. Mereka seolah dilindungi sepenuhnya. Ini tidak pelik jika merujuk kepada kenyataan Ketua Pemuda Umno yang mengakui bahawa sememangnya polis dan tentera terlibat dalam kerja politik Umno. (klik sini untuk baca lanjut).

13. che'GuBard telah tegaskan selepas kenyataan media 7 April 2011 mengenai perlunya anjakan paradigma politik tempatan dengan menghentikan politik lucah yang tidak mendidik (klik sini) namun nampaknya Umno tidak boleh lari dari hakikat ini. (klik sini). Ketika rakyat bergelut dengan perbagai masalah kehidupan seharian Umno terus membayar blogger seperti ini untuk bermain cerita fitnah dan lucah.

14. Umno nampaknya, menilai rendah pemikiran rakyat Malaysia dengan terus bermain politik lucah dengan caci maki dengan menaja blogger-blogger tertentu. Ada blogger dilaporkan dibayar sehingga RM80,000 sebulan (klik sini). Mereka sanggup membayar blogger untuk mencaci maki dan menyebar fitnah termasuk lucah dari menggunakan dana tersebut dari membantu rakyat susah di kawasan masing - masing.


Sekian

che'GuBard
http://chegubard.blogspot.com/2011/12/umno-terus-tenggelam-dengan-politik.html 

Baca, faham dan sebar. 

Dakwat kekal yang lama sudah hangus dibakar.

Woittt bangang.

Wa terpaksa suka ahti panggil spr bangang. 

Ini kerana wa memilih untuk meragui kata2 di bawah neh ;
Dakwat kekal yang dicadangkan untuk digunakan ketika pilihan raya umum ke-12 telah diuji dan keputusan muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan pada Ogos 2007 mendapati dakwat itu tidak mengandungi bahan najis diharamkan syarak, tidak mendatangkan mudarat kepada kesihatan serta tidak menghalang air sampai ke kulit apabila digunakan.

Uji kaji dijalankan Jabatan Kimia Malaysia juga mendapati dakwat kekal itu yang mengandungi alkohol etanol juga tidak menimbul masalah ibadat bagi orang Islam.

Bagaimanapun, dakwat itu dilupuskan menerusi proses pembakaran pada November 2009 berikutan faktor keselamatan dan perundangan.

Difahamkan kerajaan mengimort dakwat hitam bernilai hampir RM2.4 juta dari India. Negara berkenaan menggunakan dakwat kekal sejak 1951 dan memperoleh bekalan dari Mysore Paints dan Varnishes Ltd (MPVL), milik kerajaan negeri Karnataka sejak 1959. Penggunaan dakwat itu dikatakan cukup berkesan bagi mengelak pengundian berganda.

Walaupun Majlis Fatwa Kebangsaan memberi kelulusan untuk digunakan tetapi penggunaannya telah dibatalkan beberapa hari sebelum hari pengundian.-MI-

Chisin punya orang. 

Keselamatan dan perundangan pemender neh woit? Kasi larh alasan yang lebih munasabah sikit oiittt. Sesedap lue je bakar rm2.4juta. Brengset lue SPR. Brengset. 

Pada asalnya aku bukan nak marah. Tapi penjelasan neh benar2 membuatkan orang biasa macam aku naik marah. Apa je dakwat tue boleh buat kat ko weh? Faktor keselamatan? Bunuh? Makan? Racun? Bom? Apa pun tak boleh. 

Faktor perundangan? Bebaskan penjenayah? Bela perogol? Bantu perasuah? Merompak? Edar video seks? Apa pun tak boleh. Ia kan dakwat. Apa je dakwat neh boleh buat pada manusia macam kita neh? Adoiilah.. adoillahh.. lawak apa mender neh weh.

Minta kerjasama spr, jangan pandang rendah pada rakyat Malaysia. Jangan sesekali pandang rendah pada akal rakyat Malaysia. At least sebelum ko bakar rm2.4juta tue, bagi dulu bukti2 dan penghujahan yang konkrit untuk bakar benda alah tue. Jual balik ka. At least takde lah rugi terus sampai rm2.4juta. 

Neh tah hapa2 sebab taw2 je ko dah bakar dakwat. Apalah dosa ko dakwat. Nak defend diri ko, ko dah mampos dibakar. Terpaksalah dengar pandangan sebelah pihak je. Walaupun aku tahu alasan yang dia bagi neh, usahkata orang, lembu pun pakat gelak. Baru si lembu tahu ada orang lebih bodoh dari ia. 

Ameno : Jangan2 tak pernah beli dakwat kekal.

Utusan tanya apsal PAS kedekut bina satu masjid jek.


Bowwsaan.

Artikel di utusan dari atas sampai ke bawah citer pasal pas.

1. Ummi hafilda dapat ganti rugi rm50k dari harakah.

2. Pas hanya bina satu masjid.

3. Ustaz budak disiasat.

4. Kartun perli pas sebab bina satu masjid je selama 22 tahun pemerintahan pas di kelantan.

Utusan neh dah takde idea ke apa bila tulis pasal berita? Utamakanlah isu2 semasa. Cuba komplain pasal adegan bercium lisa dengan aaron ka [lihat sini]. Ada gak faedahnya. Sekurang2nya nak bagi jabatan agama aware pasal akidah umat islam. Neh pasal pembinaan masjid ko pongpang2kan buat hapa? Lainlah kalau ada unsur salahguna kuasa ka apa ka.

Untuk rekod memanglah pas hanya berjaya bina 1 sahaja masjid tanpa menggunakan wang peruntukkan dari kerajaan pusat. Tetapi dalam masa yang sama pas juga memelihara dan memulihara surau2 dan masjid2 di seluruh kelantan. Contohnya memperbesarkan surau dan masjid, memperbaiki, menambahkan kelengkapan,  mengimarahkan masjid dengan pelbagai aktiviti dan sebagainya.

Kalau ada masjid banyak2 tapi jemaah takde pun sakit ahti juga.  Kalau bina masjid untuk tujuan pelancongan sebagaimana yang umno selalu buat pun sia2 juga. Apa yang penting ialah pengisian. Apa guna masjid banyak2, berterabur tapi bilangan jemaah kalah dengan jumlah jari tangan dan kaki? Sebenarnya jumlah pembinaan masjid neh bukan isu sangat pun.

Tapi utusan tetap nak menjadikan kisah bodoh neh sebagai isu dan siap muncul di front page lagi. Orang yang tengok pun tahu dan sedar yang utusan neh bengap sebab di depan jadi alim2 paper pongpang2 pasal masjid manakala di belakang pula jadi nakal berjudi bila pongpang2 pasal iklan judi dan skim cepat kaya. 

Itu tak masuk lagi isu pemimpin umno yang bila bercakap pasal islam, dia lah orang yang paling alim tapi heran baik dari kasino sampailah ke judi sukan dan hub hiburan malam, seme diluluskan di bawah pentadbiran umno. Bukan kah itu realiti?

Jadi sekarang bina satu masjid + banteras maksiat lebih baik ka ataupun bina masjid2 banyak2 + bina maksiat banyak2 yang lebih baik?Lue fikirlah sendiri.

Ameno : Ulangcetak isu sebab tiada isu baru. Kesian. PR hari2 ada isu baru beb.

SPR nak belanjakan juta2 lagi untuk beli dakwat kekal.

Lagi. 

Di ulangi lagi.

Baca bawah neh sat ;

Mengulas lanjut, Wan Ahmad juga dipetik oleh Berita Harian sebagai berkata, SPR akan membelanjakan kira-kira RM5 juta membeli dakwat baru kerana dakwat kekal yang sepatutnya digunakan pada PRU-12 2008 sudah dilupuskan selepas tamat tempoh. -mkini-

Adoiii lah.

Sakit ahti aku membacanya. rm5juta bukanlah tak berbaloi digunakan untuk beli dakwat kekal. Memang berbaloi andai ia benar2 sesuai dengan jenis, label, kualiti dan blablabla sebagainya. Tapi masalahnya di malaysia neh kita sudah ada dakwat kekal. Tak payah susah2 nak beli lagi. Benda neh pun bukan nya makanan. Kalau tarikh luput pun apa ada hal? Dakwat je pun. 

Apa kata uji dulu dakwat yang sedia ada tengok samada ia mengakibatkan kesan negatif ataupun tidak andai digunakan. Rasanya sangat2 membazir dakwat yang sedia ada dibuang begitu sahaja. Apalah bengap sangat spr bila dah berani buang duit beli dakwat lepas tue tak digunakan. 

Sekarang andai terbukti dakwat neh benar2 tidak boleh digunakan lagi, spr layak ganti balik duit rakyat yang telah terbazir disini. Apakah ko slumber mak enon berfikir selepas membuang duit, rakyat akan buat tatau jer dengan perbuatan ko? Adakah ko merasakan ko boleh berjalan dengan lengang kangkung selepas membazirkan wang rakyat? Ketpol. Dalam mimpi ko boleh larh. 

Ada baiknya spr mendedahkan dakwat kekal yang ada dalam simpanan kerajaan neh benar2 bermasalah andai digunakan. Buktikan ia dengan fakta dan bukti yang jelas. Bukan main cakap2 jer. Cakap2 ko dah tak laku waima satu sen pun. Sebab korang sendiri yang suka menipu. Dan dikantoikan banyak kali plak tue.

Buat ujian kimia lebih kurang lah. Lantik 3 pihak. Satu spr, satu pembangkang dan satu lagi bebas.Aku dengan sengaja tidak mahu percaya dakwat itu dah luput tarikhnya. Dengan spr, lebih baik korang jangan percaya langsung. Dorang ada phd dalam ilmu belit2 1malaysia beb.

Ameno : Berlakon je pandai.

Rabu, 7 Disember 2011

HUDUD : MCA cabar DAP berdebat.


Kah kah kah

Lawak siot. Orang bukan islam pun ada usaha nak debat pasal hudud. Sharey2. Satu pencapaian yang bagus.  Tapi tajuk dia kena amend sikitlah. Takan debat pasal pelaksanaan hudud, undang2 hudud, dan sebagainya kan? Tajuk debat yang sesuai ialah ;

Kenapa orang bukan islam wajar menghormati orang islam yang mahu laksanakan hudud. 

DAP = PENCADANG.

MCA = PEMBANGKANG

Kalau debat pasal hudud, pasal pelaksanaan, pasal hukum2, neh kerja orang2 yang arif bab islam. Dan sudah semestinya orang yang arif bab islam ialah orang islam itu sendiri. Aku sejujurnya sokong debat neh. Dan proposal tambahan ialah PAS debat Umno juga pasal kenapa hudud perlu dilaksanakan, cara pelaksanaan dan sebagainya.

Dan MCA dan DAP pula debat pasal title di atas. Kita sebagai orang islam kena dengar apa pandangan orang bukan islam tentang hudud. Apa ketakutan dorang, apa persoalan2 yang bermain2 di minda dorang, apa harapan dan keinginan dorang. 

Dari situ barulah kita boleh tahu dan faham cara nak setelkan masalah neh. Jangan tutup pintu dan fikir debat neh dengan otak yang negatif. Setiap masalah mesti dicari punca asalnya barulah boleh diselesaikan. So debat neh memang bagus. LGE, ko kena terima. Dan title dia kena tukar supaya elak salah faham. Dan pas dan umno juga kena berdebat pasal hudud walaupun aku tahu adalah sesuatu yang mustahil untuk melihat umno merelakan perdebatan neh berlaku.

kah kah kah

Ameno : debat airliur..

Polis siasat Azmin Ali pasal perkataan "robohkan tembok penjara".


Alahai.

Apa larh malang nasib rakyat malaysia dapat polis macam neh? Polis ada masa ko pergilah buat kerja2 yang sepatutnya. Antaranya tangkap penjenayah dan fikirkan cara yang terbaru dan strategik untuk tanggani penjenayah yang semakin kreatif dalam melakukan penjenayahan.

Rasanya perkataan ;

"Robohkan tembok penjara"

Bukanlah isu yang begitu serius untuk difikirkan dan disiasat oleh pdrm. Malahan ia adalah satu perkara yang benar2 membuang masa. Sedangkan file jenayah di atas meja pegawai ko semakin tinggi dan menimbun. Kes yang tidak berjaya diselesaikan lebih banyak daripada kes yang berjaya diselesaikan. Dan inilah yang berlaku bila tiada mana2 agensi mengaudit cara pdrm buat kerja. Ini ialah perkara yang benar2 membencikan. 

Kenapa sibuk sangat siasat orang2 politik dan mengabaikan tanggungjawab sebenar ko? Menyiasat orang2 politik bukanlah kerja utama ko pun. Orang2 politik biasalah buat statement berapi2 memang hebat tetapi bukanlah ada keberanian mahu merealitikan apa yang dorang maksudkan. Tidak kah ko belajar sesuatu hasil hubungan akrab ko dengan bien selama neh? Ko patut sudah belajar bukan? Dorang [politikers bien] lebih mahir dalam membuat statement2 begini. Pernah ko melihat dorang merealitikan apa yang dorang maksudkan? Dorang tidak.

Dorang pandai cakap terbalik. Kalau dorang sebut pasal A, dorang sebenarnya sedang memaksudkan B. Banyak ahli politik bersikap begini. Ini penyokong depa panggil aura. Dan aku pula memanggil ia sebagai ketpol. PDRM patut lebih mahir tentang neh. Aneh. Ko benar2 tidak pandai berfikir. Sebab itu agaknya kerja2 bodoh sebegini dibuat oleh pdrm. Ia benar2 memualkan.

Berhentilah PDRM. Berhentilah sebelum lebih banyak orang yang menghina ko. Sebelum ko sibuk marah rakyat yang asyik hina ko, lebih baik ko semak dan selidik dulu diri ko apa punca seme neh berlaku. Ia bukan datang dengan sendiri. Ia bersebab.

Ameno : Menjaga hal ehwal politik ialah bidang kuasa pdrm ka?

Chegu Bard nak beli papa gomo.




Bertindak dari apa yang Gomo maklumkan dalam Twitter mengenai video Chegubard yang sudah berada ditangan Papa Gomo maka Chegubard telah mengarahkan agar seseorang cuba membeli Gomo untuk tidak mengeluarkan video tersebut. Namun silap kerana Papa Gomo bukan boleh dijual beli kerana kepentingan nya adalah Amanah yang dipertanggung jawapkan demi kesedaran Masyarakat.

Mungkin atas sebab itu Chegubard mengadakan operasi besar besaran dalam menentang Papa Gomo bagi mendesak pihak Polis dan SKMM menghalang Blogg Papa Gomo dari terus beroperasi membongkarkan segala Bukti dan Fakta akan kejahatan Pakatan Pembangkang terutama pemimpin mereka. -papagomo-

Kalau neh blog aku, lebih baik aku bunuh diri. Pasal hidup aku neh dah menyusahkan orang lain. Hidup yang dah menyusahkan orang lain neh ialah hidup yang sia2. Macam mana insan yang bergelar papa gomo neh masih lagi boleh wujud dan bergelak2 tawa senda riang tanpa ada perasan bersalah waima sedikit pun? Heran aku.

Apa pun kali neh drama yang terbaru dari papa gomo ialah ;
1. Dia ada video reaksi chegubard ketika tonton babak video seks.

2. Dia nak dedahkan butiran video terbabit.

3. Chegubard tahu dan hantar seseorang untuk menyogok papa gomo agar jangan reveal kandungan video tersebut.

Dan dalam drama neh apa yang paling pelik sekali ialah nama papa gomo bertukar habis. Dari norzamrizal kepada wan apa tah. Dan no ic dia ialah 83. Gila larh. Aku sikit pun tak percaya usia dia 28 tahun. Dia sangat bermuka pakcik. Lihat bawah neh betul2.








Aku siap guling2 atas katil tension punya pasal. Biar betul seorang yang bermuka pakcik neh berusia 28 tahun? Ia benar2 sangat.. hem..tah lah. Mungkin aku tak patut ulas lebih2 pasal muka dia sebab ia ciptaan Allah swt. 

Berbalik pada kisah chegu bard tadi, aku rasa better tunggu je penjelasan chegu bard mengenai isu neh. Kalaupun reaksi chegu bard disiarkan, so what? Ada apa hal? Neh ialah perkara yang normal. Apa pun pandangan pertama chegu bard berhubung isu video itu  [melalui rakaman video] ialah pandangan yang lepas. Bukan mewakili pandangan nya kini. Sama macam kita.

Dulu kita rasa dia neh macam neh, selepas beberapa seketika pandangan kita jadi lain pula. So benda2 neh memang normal beb. So bila papa gomo jual berita normal neh seolah2 ia sangat tidak normal ia benar2 membuktikan bahawa papagomo neh seseorang yang tidak normal = kurang waras.

Itupun andai video neh benar2 wujudlah. Tak pun satu lagi sinetron dari bloggers umno. Hey sinetron video seks di hotel II dah habis siar ka belum? Setahu aku belum kan? Masih tak nampak video itu tersebar pun. Heh. Bai.

Ameno : gomok.

Saluran berita baru mengantikan media kerajaan dan pembangkang yang membencikan.

Wahh..

Sudah ada saluran berita terbaru sebagai alternatif kepada berita yang sedia ada di malaysia neh. Baca bawah neh ;

Worldview Broadcasting Channel (WBC), satu saluran berita televisyen tempatan baharu yang akan memulakan operasi April tahun depan kini membuat siaran ujian di Lembah Klang sejak 1 Dis lalu.

Worldview Broadcasting Channel, Malaysiaโ€™s first terresterial all news and current affairs TV stationMenurut satu kenyataan Worldview Broadcasting Channel (M) Sdn Bhd, ujian siaran itu adalah dari pukul 7 petang hingga 10 malam dan boleh diikuti menerusi frekunesi UHF Saluran 39 pada 615.25 megahertz dengan siaran program majalah serta dokumentari tempatan dan asing.

Kandungan utama stesen televisyen itu adalah 70 peratus liputan berita antarabangsa manakala bakinya adalah pelbagai program meliputi hal ehwal semasa dan dokumentari.

"Penonton WBC boleh mengikuti laporan berita yang disiarkan secara langsung dari beberapa lokasi di seluruh dunia yang disampaikan mengikuti perspektif Malaysia dalam tiga bahasa iaitu Bahasa Malaysia, bahasa Inggeris dan Arab," demikian menurut kenyataan itu.

Worldview Broadcasting Channel, Malaysiaโ€™s first terresterial all news and current affairs TV stationKenyataan itu menyebut pendekatan WBC untuk mempelbagaikan sumber berita menerusi kerjasama dengan stesen televisyen berita dan hal ehwal semasa seluruh dunia akan memberikan penonton pengalaman baru menonton siaran berita.

Maklumat lanjut boleh diperoleh menerusi laman sesawang www.wbcchannel.tv, menurut kenyataan itu. -MKINI-

Untuk rekod 90% pemberitaan di malaysia neh memang memualkan. Baik dari pr mahupun dari bn. Mereka memang benar2 membencikan. 10% je yang okey. Antaranya malaysia insider, sinar dan awani. 

Kalau diperhatikan pemberitaan politik di malaysia neh mereka akan cenderung bagi alasan bahawa kebiasan media arus perdana sebagai punca mereka memilih untuk melapor berita dengan sendiri. Ini satu usaha yang bagus. Tapi masalah bermula apabila mereka sendiri melakukan pembiasan yang sama sebagaimana media arus perdana lakukan. Inilah yang benar2 membencikan.

Asalnya ko benci BIAS. Good. Tapi ko sendiri amal BIAS? Boleh? Selepas tue mereka bagi pula alasan lapok owhh dorang buat takpe. Kita pun buat lah balik. Lagipun normal lah neh kan media pembangkang mestilah siar berita2 pro pembangkang jek.

Wakluee.. 

Kalau itu alasan nya maka normal juga media arus perdana bias sebab media tersebut dikuasai oleh bn. Jadi jangan pongpang pasal bias dan pasal undi bila sendiri dah tetapkan di minda bahawa media pembangkang = berita mestilah pro pembangkang = dan hasilnya hanya pro pembangkang je larh yg undi ko. Adil bukan? 

Walhal, ko nak raih undi kan? Adakah hanya pro pembangkang je yang mengundi? Aniaya. Bukan. 12juta pengundi di malaysia neh ada pelbagai pandangan. Pro pembangkang dan pro kerajaan hanyalah meliputi 5juta ataupun kurang darinya. Yang menguasai undi ialah orang atas pagar = bebas = neutral yang menilai sesuatu perkara berdasarkan fakta dan penjelasan yang kukuh.


Inilah target sasaran ko. Orang pro pembangkang neh dah sah2 takan undi lain. Lagi ko buat media untuk dorang buat hapa? Ko nak orang sokong ko kan? Ko nak orang lihat ko berkaliber kan? Ko fikir orang akan melihat ko berbeza bilamana ko amalkan apa yang umno dan bn buat? Aniaya. Choltey aniya. Tidak sama sekali. Jangan pernah mimpi.

Apa salahnya, walaupun ko media di bawah pembangkang tetapi ko laporkan berita2 yang benar dan tanpa bias. Apa salahnya instead of sering mencari salah, ko laporkan berita2 yang boleh memperbaiki kesalahan2 tersebut?  Manusia ada akal. Dorang akan pandai banding. Contohnya ;

Harakah bias : CSL HINA HUDUD. BIADAP. <-- berita bias, time csl lapor time karpal sorok.

Utusan bias : Karpal singh hina hudud. Pas bawah kawalan Dap. <-- berita bias, time csl senyap time karpal lapor.

HARAKAH = UTUSAN = MEDIA ARUS PERDANA = MEDIA PRO PEMBANGKANG.

Bezanya? Utusan jual fitnah, harakah pula jual propaganda dan lawak.  

Ya.. ya ya.. lepak dulu. Ruangan komen ada kat bawah tue. Nak marah ka nak sakit ahti ka nak apa ka, buat selepas neh. Okey? 

Cuba bayangkan ; 

Harakah pro telus : CSL DAN Karpal singh persoal hudud. Pas akan tarbiah bn dan dap secara berjadual.

Bila orang tengok dan baca, ini secara automatiknya akan mengubah persepsi seseorang. Akhlak yang baik akan meraih rasa hormat orang lain. Inilah yang PR gagal faham. Pemberitaan di malaysia neh bukan di tangan umno dan bn. UMNO dan BN bukanlah penanda aras ataupun rujukan kita bila kita melaporkan berita. Kita sepatutnya ada trademark sendiri.

Jika utusan dan media arus perdana tidak boleh pergi kepada ketelusan, maka kita buat. Jangan sesekali merendahkan diri kita dengan membandingkan cara pemberitaan antara pr dan bn. Siapa bn itu sehingga kita perlu meniru cara mereka melaporkan berita? Siapa?

Sampai bila harakah [khususnya dan media pro pembangkang umumnya] hanya mahu dibaca dan dibeli oleh ahli sahaja? Sampai bila nak harap dan hadap undi dari ahli2 + penyokong2 pas dan pr sahaja? Bukan kah sudah sampai masanya untuk harakah keluar kepompong tersebut? Kalau nak undi rakyat malaysia syarat pertama kena jadi adil dulu. Apa sahaja dibuat oleh bn, jangan lagi ditiru. Orang jadi malas dengan pembangkang sebab mereka melihat bn dan pr ialah cermin kepada diri masing2. Faham?

Dan sudah sepatutnya harakah boleh berdiri sendiri. Pengalaman sangat luas. Lebih luas dari malaysiakini dan malaysiainsider tetapi kenapa harakah dilihat sangat kuno dan lembab? Ini benar2 membencikan.

Kalau utusan tak boleh lapor berita telus, harakah lah buat. Biar baik buruk pembangkang dan kerajaan seme disiarkan tanpa bias. Perkemaskini bahasa dan jangan sesekali mempromosikan budaya maki hamun. 

Sampai bila harakah mahu orang mengenali pas sebagai parti islam yang suka maki hamun? [melalui penulisan mengarut wartawan harakah]. Sampai bila harakah hanya mahu memasang cita2 owhh harakah neh untuk ahli sahaja maa. Biarlah kami nak sempoi2. Mana pergi otak bussiness dalam brain orang2 harakah neh? Mana?

Apa salahnya meluaskan penulisan harakah sehingga memaksa orang ramai tercari2 harakah di pasaran. Inikan product orang islam. Product neh perlukan inovasi bhai. Idea yang kreatif mesti mao. Inilah caranya kita berkembang. Ekonomi first, barulah dakwah senang.

Andai kata orang ramai mula tercari2 harakah, mereka akan sedaya upaya langgan dan jadi ahli supaya boleh baca harakah sekaligus bermakna market dan modal bertambah. Bila market dan modal bertambah, media harakah boleh berjalan seiringan dengan utusan. Malahan mungkin lebih hebat dari utusan.

Bukan kah peluasan penerbitan harakah akan memperluaskan konsep dakwah? Bukan kah ia akan menjana pendapatan umat islam dan mencipta peluang pekerjaan? Bukan kah ia akan membantu pertambahan dana politik pas yang selama neh asyik pandai minta derma jek?

Inilah kesilapan jentera media penerangan pas yang benar2 membencikan. Mereka bukan sahaja tidak pandai mempromosikan pas malahan mereka gagal membawa perubahan terhadap pandangan orang ramai terhadap pas. Buat apa ko jadi media pas kalau akhirnya melalui ko, orang bertambah2 benci pada PAS dan PR?

Dan macam biasa setiap kritikan kepada pas hanyalah satu lagi catitan dosa. Ini lah pasal agaknya orang malas nak mengkritik pas. Ia benar2 membencikan. 

Ameno : harakah dan utusan adik beradik tapi sorang nakal dan sorang jahat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...