Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 8 Disember 2011

Dakwat kekal yang lama sudah hangus dibakar.

Woittt bangang.

Wa terpaksa suka ahti panggil spr bangang. 

Ini kerana wa memilih untuk meragui kata2 di bawah neh ;
Dakwat kekal yang dicadangkan untuk digunakan ketika pilihan raya umum ke-12 telah diuji dan keputusan muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan pada Ogos 2007 mendapati dakwat itu tidak mengandungi bahan najis diharamkan syarak, tidak mendatangkan mudarat kepada kesihatan serta tidak menghalang air sampai ke kulit apabila digunakan.

Uji kaji dijalankan Jabatan Kimia Malaysia juga mendapati dakwat kekal itu yang mengandungi alkohol etanol juga tidak menimbul masalah ibadat bagi orang Islam.

Bagaimanapun, dakwat itu dilupuskan menerusi proses pembakaran pada November 2009 berikutan faktor keselamatan dan perundangan.

Difahamkan kerajaan mengimort dakwat hitam bernilai hampir RM2.4 juta dari India. Negara berkenaan menggunakan dakwat kekal sejak 1951 dan memperoleh bekalan dari Mysore Paints dan Varnishes Ltd (MPVL), milik kerajaan negeri Karnataka sejak 1959. Penggunaan dakwat itu dikatakan cukup berkesan bagi mengelak pengundian berganda.

Walaupun Majlis Fatwa Kebangsaan memberi kelulusan untuk digunakan tetapi penggunaannya telah dibatalkan beberapa hari sebelum hari pengundian.-MI-

Chisin punya orang. 

Keselamatan dan perundangan pemender neh woit? Kasi larh alasan yang lebih munasabah sikit oiittt. Sesedap lue je bakar rm2.4juta. Brengset lue SPR. Brengset. 

Pada asalnya aku bukan nak marah. Tapi penjelasan neh benar2 membuatkan orang biasa macam aku naik marah. Apa je dakwat tue boleh buat kat ko weh? Faktor keselamatan? Bunuh? Makan? Racun? Bom? Apa pun tak boleh. 

Faktor perundangan? Bebaskan penjenayah? Bela perogol? Bantu perasuah? Merompak? Edar video seks? Apa pun tak boleh. Ia kan dakwat. Apa je dakwat neh boleh buat pada manusia macam kita neh? Adoiilah.. adoillahh.. lawak apa mender neh weh.

Minta kerjasama spr, jangan pandang rendah pada rakyat Malaysia. Jangan sesekali pandang rendah pada akal rakyat Malaysia. At least sebelum ko bakar rm2.4juta tue, bagi dulu bukti2 dan penghujahan yang konkrit untuk bakar benda alah tue. Jual balik ka. At least takde lah rugi terus sampai rm2.4juta. 

Neh tah hapa2 sebab taw2 je ko dah bakar dakwat. Apalah dosa ko dakwat. Nak defend diri ko, ko dah mampos dibakar. Terpaksalah dengar pandangan sebelah pihak je. Walaupun aku tahu alasan yang dia bagi neh, usahkata orang, lembu pun pakat gelak. Baru si lembu tahu ada orang lebih bodoh dari ia. 

Ameno : Jangan2 tak pernah beli dakwat kekal.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...