14 Februari 2016 - Ameno World
Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 19 Februari 2016

Semalam Sign MoU, Hari Ini Tangguh Pengambilan Pekerja Asing - Boleh Percaya Ke Zahid?

Kelakar. Kelakar. Kelakar.

Tak sampai 24 jam pun.

Semalam akhbar The Star melaporkan bahawa Malaysia - Bangladesh dah sign MoU untuk pengambilan pekerja asing dari negara Bangladesh bagi memasuki pelbagai sektor pekerjaan di Malaysia secara berperingkat selama 3 tahun. (rujukan)

MoU tersebut menyatakan bahawa pekerja-pekerja asing dari negara berkenaan kini bebas memasuki pelbagai jenis sektor di Malaysia tanpa ada sekatan atau kawalan seperti dahulu lagi. Jika dahulu mereka hanya dibenarkan terlibat dalam sektor perladangan dan perkilangan kini khidmat mereka diperluaskan dalam semua jenis sektor pekerjaan di Malaysia berdasarkan kepada permintaan.

Walaubagaimanapun, memang la undang2 negara kita menghadkan warga asing dari terlibat dalam sektor2 tertentu tetapi secara realitinya mereka dah masuk dalam semua jenis sektor dah pun sebelum MoU dimeterai. So takde beza la. Yang beza pun, jika dulu tak sah dari segi undang2, sekarang dah sah. Sedangkan yang tak sah dari segi undang2 pun takde pemantauan, ini kan pula yang dah sah. Maka, faham-fahamkanlah..

Hehe..

Jumlah yang akan dibawa masuk secara berperingkat ialah seramai 1.5 juta orang. Jika dahulu terhad kepada spesis lelaki kini ia terbuka kepada spesis wanita dari Bangladesh juga.

Gaji minima adalah di antara 800 - 900 sebulan. (rujukan).

Untuk rekod, sampai sekarang kerajaan tak jelaskan secara terperinci apakah pekerja2 warga asing yang dibawa masuk ini perlu la mempunyai skill tertentu jika berkhidmat di sektor yang memerlukan kita berkemahiran tertentu.

Bukan apa, ikut dari cerita member-member, bangladesh-bangladesh ini ada juga yang terlibat dalam sektor pembinaan walaupun kemahiran memang zero. Itu pasal aku perasan juga dalam beberapa tahun kebelakangan neh terbaca berita-berita kematian yang membabitkan pekerja2 binaan dari warga Bangladesh.

Kot ye pun nak jimat kos, kena juga kita fikir nyawa orang. Mungkin bangladesh-bangladesh tu terdesak, sampai sanggup kerja dalam bidang yang dia memang out terus, tapi jangan pula kita manipulasi keterdesakan mereka dengan tujuan mendapatkan keuntungan. Mereka masih manusia dan nyawa mereka bukan boleh dipandang ringan. Sebab tu aku rasa kerajaan perlu perjelaskan sistem apa dan kawalan yang macam mana mereka gunakan untuk memastikan mana-mana majikan tidak memanipulasikan kemasukan warga asing ke Malaysia. Ke dorang fikir janji untung dapat caj levi je ke macam mana?

Dan, tadi ;
Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA), Dr Ashok Zachariah Philip mencadangkan kerajaan supaya menyediakan rawatan kesihatan percuma kepada semua pekerja asing yang sah dan tanpa izin.
Katanya, cadangan itu kerana bimbang apabila ramai pekerja asing mengelak untuk mendapatkan pemeriksaan dan rawatan kesihatan kerana tidak mampu.
 
Keadaan itu, katanya, menjadi punca merebaknya penyakit yang dibawa pekerja asing terutama TIBI.
 
“Kita menggesa supaya pihak kerajaan memastikan semua pekerja warga asing dididik agar dilindungi oleh insurans kesihatan dan rawatan untuk setiap diagnosis diberikan rawatan percuma.

“Ia penting bagi memastikan pekerja asing tanpa izin juga diberikan rawatan percuma bagi setiap penyakit berjangkit selagi mereka masih di dalam negara,” ujarnya lagi.
 
Katanya, adalah tidak wajar bagi kerajaan menghantar pulang pekerja asing yang didapati menghidap TIBI atau batuk kering. (rujukan)
.
Semalam di berita tv9, aku tengok menteri kemain lagi bercakap. Bahawa kerajaan akan memastikan pekerja2 warga asing yang datang ke Malaysia akan menjalani pemeriksaan kesihatan yang ketat. Selepas disaring barula mereka akan dibenar masuk ke Malaysia. Dan bukan sekali saringan sebaliknya 2 kali. Satu di Bangladesh sebelum dibawa masuk, satu lagi di Malaysia, selepas di bawa masuk.

Tapi kenyataan di atas nampak gayanya berbeza dari apa yang disebut oleh menteri. Betul ke ada saringan? Ataupun saringan tersebut tidak telus?

Pronya kenyataan di atas ialah at least rakyat Malaysia tak terjebak dengan penyakit berjangkit yang dibawa oleh pekerja asing.

Cons nya ialah, siapa tanggung kos rawatan yang dibahasakan sebagai percuma tu?

Memang la warga asing tu bayar levi, tetapi adakah berbaloi dengan apa yang dikeluarkan oleh kerajaan untuk tanggani PATI dan masalah-masalah berkaitan warga asing? Berbanding dipercumakan, lebih baik MMA cadangkan agar MAJIKAN perlu menanggung setiap kos rawatan yang membabitkan pekerja warga asing masing2. Majikan yang enggan tanggung kos rawatan boleh didakwa dibawah akta tertentu. Ataupun buat la skim macam SOSCO ke KWSP ke tetapi khusus untuk warga asing punya medical checkup. Tiap2 bulan kena potong untuk tujuan kesihatan dan bila mereka sakit, maka kosnya ditolak dari skim tersebut. Pun boleh juga. Tak payah nak percuma2 sangat la, aku rasa orang Malaysia bengang kot baca cadangan MMA neh. Bukan apa, kita sebagai rakyat nak dapat percuma pun payah, siap subsidi kena tarik lagi atas alasan kebajiran warga asing, ini kau nak percumakan kos rawatan untuk warga asing, apa menda. Tapi aku nak tegaskan, bukan aku benci warga asing sebaliknya polisi kerajaan yang menindas warga tempatan dan warga asing tu yang buat aku meluat.

Dan tadi juga, dan-dan si Zahid Hamidi UTURN tentang isu kemasukan 1.5 juta Bangladesh ke Malaysia. Bukan si Zahid aje buat komedi tadi, si menteri Sumber Manusia, Richard Riot pun buat lawak bangang juga.

Laporan The Star menyebut menteri berkenaan menyatakan 1.5 juta pekerja Bangladesh tu bukan untuk pasaran Malaysia aje. Sebaliknya untuk dibawa ke 139 buah negara. 

"Tak betul persepsi yang mengatakan 1.5 juta pekerja dari Bangladesh akan masuk ke Malaysia".

"Angka itu sebenarnya ialah bilangan pekerja Bangladesh yang berdaftar dengan kementerian Kebajikan Ekspatriat dan Pekerjaan Luar Negara Bangladesh yang mencari pekerjaan di luar negara, termasuklah Malaysia".

Itu Richard Riot yang kata (rujukan).

FOBN macam biasa, laju2 perbodohkan diri
Betul aku rasa Richard Riot neh bukan ketinggalan keretapi aje bahkan ketinggalan beca juga. Slow nak mampos.

Dah hampir setahun kot kita membidas kenyataan Zahid yang nak bawa masuk 1.5 juta pekerja dari Bangladesh, alih-alih dia boleh cakap angka tersebut untuk pasaran 139 negara yang lain. Zahid, elok kau tempeleng rakan sekerja kau. Sebab lembab sangat. Hehhh!

Dan tadi juga, Zahid Uturn.

Berita melaporkan bahawa kerajaan bekukan semua penggambilan pekerja warga asing termasuklah dari Bangladesh (rujukan). Bekukan sementara atas tujuan ;

1. Nak semak bilangan pekerja warga asing yang tak berdaftar = PATI di Malaysia.

2. Bilangan PATI akan diconvert kepada PADI dan seterusnya dibenarkan memasuki pasaran pekerjaan di Malaysia.

3. Nak semak keperluan industri. Apakah benar kita perlu pengambilan pekerja warga asing lagi ataupun bilangan mereka perlu dikurangkan.

Nampak tak kebodohan menteri-menteri kita?

Nak suruh mereka fikir macam di atas pun, perlu rakyat melalak berkali-kali baru nak faham.

Sepatutnya, fikir macam di atas ini la, baru buka pengambilan pekerja warga asing, itupun kalau perlu. 

Sebaiknya, halang majikan dari memanipulasikan tenaga manusia atas tujuan memaksimakan keuntungan. Pekerja perlu dibayar upah setimpal dengan apa yang mereka tawarkan. Ini baru keadilan. 

Seharusnya, kerajaan berkebajikan perlu memikirkan bagaimana nak mencegah majikan dari menjadi tamak. Bukan menyokong mereka dengan polisi yang menindas. Tapi kalau dah menteri pun tamak, kita nak kata apa lagi.

Sungguh pun Zahid umumkan kerajaan bekukan sementara pengambilan pekerja warga asing, tetapi ianya bersifat sementara. Ringkasnya, kerajaan tangguhkan cadangan tersebut. In fact kalau kerajaan umum batal, pun ianya bersifat sementara. Kerana ada kemungkinan setahun, dua tahun atau tiga tahun selepas itu, cadangan yang sama akan dilaksanakan semula. 

Dan lebih pelik, MoU baru sahaja dimeterai semalam di negara Bangladesh, hari ini dan-dan Zahid umum kerajaan bekukan cadangan tersebut.

Apa ke logikkannya?

Korang tak rasa pelik ke? Aku seriyus rasa pelik.

Bukan itu saja. Laporan berita FMT turut menyebut bahawa adik Zahid juga telah menarik diri dari segala jenis bentuk perniagaan berkaitan pengambilan pekerja warga asing (rujukan).

Kelam kabut.

Si Richard tue dah p Dhaka untuk sign MoU tau.
Bukan free. 
Pembayar cukai tanggung kos pemergian dia tu.
Atas nama kerja la katakan.

Dan hari neh Zahid kata, tangguh.

Macam mana dalam masa kurang 24 jam mereka boleh buat keputusan macam tu, macam neh?

Dan, secara tiba-tiba dia menukar kata




Buat satu keputusan, tetapi berdasarkan sentimen?

Keputusan tu pula mungkin diambil atas nama nak mendapatkan keuntungan?
Bila orang asyik berkata, kita rasa kita patut holdkan?
At least sampai masyarakat lupa atau hingga kita di undi semula?
Dan selepas itu baru la kita boleh sambung cadangan lama?

Seriyus aku cakap. Selepas Zahid tempeleng Richard, tolong la tempeleng muka dia sama.

Kbai.

Khamis, 18 Februari 2016

"Nak Bawa Masuk Pekerja Korea Ke?" - Nurul Hidayah Sindir Belia Melayu Isu 1.5 Juta Pekerja Bangladesh


Point penting yang korang semua mesti tahu. Tadi laporan The Star mengatakan ;

18/2 Bangladesh inks deal with Malaysia in Dhaka to suppply 1.5 million workers over 3-year period; levy fixed at RM1,946 per worker/STAR
Maksudnya sah dah la tu. Sah la yang kerajaan akan bawa 1.5 juta Bangladesh masuk Malaysia secara berperingkat sepanjang 3 tahun mendatang. Mereka pula akan dibenarkan untuk berkhidmat dalam semua jenis sektor pekerjaan yang terdapat di Malaysia neh.
Dan tolong baca sat statement kat bawah neh ;

JARINGAN RAKYAT TERTINDAS


KENYATAAN AKHBAR
18 Februari 2016

PEKERJA BANGLADESH BUKAN MUSUH !

MUSUH SEBENARNYA ADALAH SISTEM NEGARA

Berikutan pengumuman Kerajaan Malaysia bahawa ia akan membawa seramai 1.5 juta pekerja dari Bangladesh ke Malaysia dalam jangkasama 3 tahun yang akan datang terutamanya untuk sektor pembinaan dan perladangan telah menimbulkan pelbagai reaksi dari beberapa pihak. Ramai yang menganggap pekerja migran adalah musuh mereka dan mula melemparkan tuduhan yang bersifat rasis dan mengaitkan mereka dengan segala jenayah yang berlaku dalam negara.

Pihak Kerajaan sebaliknya mendakwa bahawa rakyat Malaysia tidak mahu bekerja di sektor 3D - kotor (Dirty), susah (Difficult), bahaya (Dangerous). Pihak Kerajaan juga mengatakan tindakan ini diambil kerana permintaan para majikan.

Adakah ini benar?

Mengapa tiba-tiba kerajaan ingin membawa masuk pekerja dari Bangladesh? Jika benar para majikan perlukan sejumlah pekerja ini, mengapakah Persatuan Majikan Malaysia (MEF) turut tidak bersetuju dengan tindakan ini?

Benarkah pekerja Malaysia tidak mahu bekerja di dalam sektor 3D. Jika mengikut fakta, selama ini orang tempatan yang kerja di sektor perladangan generasi demi generasi. Apa pula punca utama jika ada sektor yang kurang diminati oleh warga Malaysia?

Siapa kontraktor yang dilantik untuk membawa masuk pekerja migran ini dan bolehkah Kerajaan dedahkan senarai syarikat yang meminta pekerja migran Bangladesh?

Beberapa minggu lalu, Kerajaan mengumumkan untuk menaikkan cukai levi 100% dan ini satu langkah mengurangkan pergantungan negara terhadap buruh asing (kini ditangguhkan). Bukankah tindakan ini bertentangan dengan keputusan membawa masuk lagi 1.5 buruh asing?

Persoalan di atas amat merunsingkan dan Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT) juga ingin menegaskan pendirian mengenai isu 1.5 juta pekerja Bangladesh seperti berikut:

1. Kini di Malaysia ada lebih 5 juta pekerja migran, majoritinya tidak berdokumen. Ini ditambah dengan lebih 2 juta pelarian. Angka ini amat membimbangkan sehingga golongan ini meliputi 30% daripada jumlah tenaga kerja di Malaysia. Dengan tambahan 1.5 juta pekerja dari Bangladesh, ini akan meningkat pergantungan negara kepada pekerja migran.

2. Pekerja migran bukan musuh pekerja tempatan. Mereka dibawa masuk oleh Kerajaan kerana dasar gaji murah yang diamalkan di Malaysia. Jika Malaysia boleh menawarkan satu jumlah tenaga kerja dengan upah yang murah, ini akan menarik pelabur asing ke Malaysia. Jadi ini adalah satu polisi yang dibuat oleh Kerajaan dan bukannya pekerja dari Bangladesh.

3. Eksploitasi terhadap para pekerja akan terus meningkat. Selain upah yang murah, pekerja migran terpaksa bekerja dalam pesekitaran kerja yang tidak selamat, kerja untuk waktu yang panjang melebihi 12 jam, terpaksa membayar levi, yuran permit dan bayaran hospital yang tinggi dan banyak lagi penindasan. Satu kajian juga mengatakan bahawa seorang pekerja migran meninggal dunia setiap hari kerana isu keselamatan pekerjaan.

4. Pekerja migran juga terdedah dan amat mudah menjadi mangsa pemerdagangan manusia. Malaysia mempunyai rekod yang buruk dalam isu pemerdagangan manusia dan rekod menunjukkan pekerja dari Indonesia, Cambodia, Filipina, Nepal dan termasuk Bangladesh pernah menjadi mangsa pemerdangan manusia.

5. Semasa kelembaban atau kegawatan ekonomi seperti yang dihadapi oleh Malaysia sekarang, pengangguran akan meningkat kerana para majikan akan mengambil langkah untuk mengurangkan perbelanjaan dan memaksimakan keuntungan. Para pekerja akan kehilangan kerja. Dua hari yang lau, MEF mengatakan pada tahun 2015, 26,000 pekerja diberhentikan kerja dan ramai lagi akan diberhentikan pada tahun ini. Jadi apa rasional membawa pekerja migran pada masa ini?

Maka, JERIT menyeru kepada pihak Kerajaan untuk memberhentikan polisi yang menindas semua golongan pekerja termasuk pekerja migran. Sebaliknya, berikan dokumen dan sahkan semua pekerja migran yang tidak berdokumen tanpa bayaran yang tinggi. Pastikan semua majikan membayar gaji minima dan tidak mengeksploitasi pekerja migran.

Bagi pihak Sekretariat JERIT

Sivaranjani Manickam
010-2402159

Nampak tak beberapa point yang aku highlightkan tu?

1. Hampir 26,000 hilang kerja tahun lepas. Berapa peratus rakyat Malaysia dari 26,000 tu? Tatau. Berapa peratus warga asing dari 26,000 tu? Pun aku tatau. Tetapi dorang semua hilang pekerjaan. Dan apa rasional bawa 1.5 juta warga asing lagi sedangkan baru aje 26k orang hilang kerja? Nampak?
2. Setuju point JERIT. Dalam pada Najib pongpang kata nak kurangkan kebergantungan kepada pekerja warga asing dia p lulus pula kemasukan warga asing beramai2 ke Malaysia. Apa ke hel? Ucapan Najib yang bab nak kurangkan kebergantungan kepada warga asing tue aku dengar kot. Tue sebab aku tahu Najib yang sebut.
3. Tue dia. 5 juta warga asing + 2 juta pelarian = 7 juta dan 30% pekerja di Malaysia ialah warga asing. Tak cukup banyak ka 30% tu lagi yang nak bawa masuk neh?
Ya, warga Bangla ka Indonesia ka apa ka bukan musuh kita, musuh kita adalah kerajaan BN yang rangka polisi2 yang menindas, bukan hanya rakyat Malaysia bahkan rakyat luar negara pun depa tindas sama semata2 nakkan duit dan keuntungan.
Dan si Nurul Hidayah si anak Zahid Hamidi pula berkata begini ;
 
Nurulhidayah pernah berkata isu pengambilan buruh asing tidak dipersoalkan oleh bukan Melayu kerana mereka mampu berjaya melalui hasil usaha gigih sendiri.
“Orang yang bising ini orang Islam. Ada dengar orang Cina komen? Tidak ada, bukan? Kenapa orang Cina boleh hidup di negara kita? Mereka kerja apa?” katanya semalam.
Mempertahankan hasrat kerajaan itu, beliau juga berkata kemasukan ramai pekerja asing tidak harus dijadikan isu.
“Habis, hendak bawa pekerja Korea? Hendak bawa pekerja Korea yang kacak itu bekerja dengan kita, boleh?” katanya.


Sumber.

Indirectly dia nak sindir melayu tu pemalas la tu. Mempertahankan juga la kan statement dia yang sebelum neh kononnya orang Malaysia semakin malas. Hampeh punya ikon belia. Baik ko tukar status jadi icon melalak satu Malaysia je la. Ajak debat takmau pula. Dah la tukar id INSTAGRAM sampai 3 kali. Takut ke? Hehe.

Pertama. Ko boleh buktikan ke takde orang cina yang kritik isu kemasukan warga Bangladesh beramai2 ke Malaysia neh? Mai depan aku. Aku boleh tunjukkan bukti, orang cina pun ada bising juga. Yang tak bising cuma geng2 majikan yang memang suka bayar upah pekerja murah. Ko neh pun. Nama aje belajar tinggi2 tapi otak zero. Hadoi.

Kedua. Kemasukan beramai2 warga asing ke Malaysia memang isu la. Kalau dah ramai sangat sampai tak memerlukan, ko tahu ke ianya menyusahkan? Bukan Malaysia je bising bab migran. Satu dunia pun bising isu yang sama. Mereka seperti kita juga. Mahu jumlah migran yang dibawa masuk adalah jumlah yang benar2 diperlukan oleh negara. Tidak berlebihan sehingga menjejaskan. Dan rasanya Nurul Hidayah ko neh mesti jenis pemalas baca berita kan? Ko tatau ke menteri2 gila kau suka bagi alasan warga asing antara faktor kenapa subsidi harus dimahsuhkan? Contohnya subsidi beras. Mahsuh. Sebab? Warga asing beli. Nampak? Tak menyusahkan kita ke tu? Bukan isu ke tu? Halamak.. ada juga yang kena sumbat cili neh karang.

Seterusnya, aku serahkan button pada geng DAP untuk balon budak Hidayah yang tak berapa nak terima HIDAYAH sangat neh..
 
"Ikon Belia" atau "Ikon Bonggol Kaki Instagram"? Siapa PEMALAS? Gaji minima di Semenanjung RM1,100 manakala di Borneo RM920?! Saya nak tanya kepada "Ikon Belia" kita, dalam bonggol tu ada otak atau sampah? Sampai hati kamu panggil kami belia ni pemalas?! Hoi, banyak orang Dayak bekerja di Johor dan Singapura untuk mencari rezeki tetapi bapak kamu senang-senang import 1.5 juta pekerja warga asing dari Bangladesh. Kemudian kamu dengan mulut celupar kata belia pemalas?!

Apa rasionalnya bawa 1.5 juta pekerja warga asing dari Bangladesh sedangkan sekarang Malaysia berlambak dengan 6.7 juta pekerja warga asing. Kamu buang 6,000 kakitangan MAS, kamu buang 3,600 pekerja CIMB Bank, kamu buang 3,600 pekerja Standard Chartered, kamu buang 2,700 pekerja RHB Bank, dan kamu buang 1,300 pekerja Shell. Lepas tu, kamu kata kami pemalas sebagai alasan kamu import 1.5 juta pekerja asing warga Bangladesh?! Mana sikap patriotik kamu? Kamu manusia yang tidak punya otak dan hati perut!

Kamu tahukah terdapat ramai orang Dayak makan gaji RM900 dan bekerja sebagai kontraktor atau kuli? Lepas itu kamu kata kami pemalas?! Oh My God!!! What the FISH!!! Kalau warga Bangladesh menggantikan Dayak, Dayak nak bekerja di mana? Kami minta gaji minima RM1,500, kamu tidak setuju. Disebabkan sikap kedekut, kamu gajikan pekerja asing RM900 sebulan dan kata mereka lebih setia? Saya cadangkan gaji Menteri diberi sebanyak RM900 supaya mereka setia kepada rakyat!

Ramai anak muda mengganggur di luar sana. Ada yang layak menjawat jawatan besar tetapi disebabkan tiada kabel politik, maka yang bodoh diambil bekerja manakala yang bijak pandai jadi pengganggur. Bukannya kami malas tapi kamu anggap kami ni seperti tak berguna. Kamu buang kami, lepas tu kamu kata kami pemalas? Kepala bana kamu!

Kamu kata gaji kamu dulu RM1,700? Hoi, annoying lady, dulu tak ada GST! Dulu nilai matawang kita tinggi! Kamu tu anak Menteri, dapat 'Datuk' lepas jadi Ketua Kawad Kaki. Kami yang dituduh 'pemalas' inilah yang bayar GST untuk bapak kamu. Kami yang siang malam 'kawad kaki' cari rezeki tak ada pula dapat 'Datuk'. Kang aku kata kamu bodoh, kamu marah nanti.

Siapa malas? Kamu atau kami? Kamu sebenarnya malas sebab tidak memikirkan cara penyelesaian untuk isu ini. Kamu buang kami, kamu kenakan GST 6%, kamu turunkan EPF kami, kemudian kami dituduh sebagai pemalas?! Lepas ni nak salahkan DAP? Ingatkan makin tinggi bonggol makin pandai tapi rupanya makin kurang cerdik.

Saya tak benci Bangla sebab mereka datang mencari rezeki. Mereka adalah manusia punya perasaan dan akal. Mereka memang rajin dan ada yang lebih pandai dari Menteri kita. Tapi saya persoalkan kamu sebagai "Ikon Belia" dan bapa kamu. Kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan.

Setakat jadi Ketua Kawad Kaki terus bangga dengan gelaran 'Datuk'. Poooooraaaaah! Perangai tak ubah macam 'Nenek Kebayan'. Kamu layak digelar "Ikon Bonggol Kaki Instagram" daripada "Ikon Belia". Kuat makan dedak!


If you have nothing to say, say nothing at all! Just SHUT UP annoying lady!





Ratu Naga Hina Najib Tahun 2015, Tetapi Dakwa Tahun 2016, Kenapa Lambat Sangat Tue..?

Ada sesuatu yang pelik.

Tadi tengok berita kat tv9. Seorang blogger pro UMNO yang dikenali dengan nama Ratu Naga telah didakwa atas alasan menghina Najib Razak = PM Malaysia berkait isu TPPA.

Dahulu blogger/cybertropper Ratu Naga memang pro UMNO, backup Najib Razak kaw-kaw dan kritik pembangkang tapi sejak kebelakangan neh dia pro Mahathir walaupun still masih pro UMNO. Cuma duduk dalam kumpulan Mahathir. Dan bila duduk dalam kumpulan Mahathir maksudnya melawan Najib Razak le tu.

Apa yang pelik ialah, dalam berita aku dengar, kenyataan menghina PIEM dibuat pada bulan Oktober tahun lepas, tetapi bulan Februari 2016, baru nak dakwa?

Kenapa?

Untuk pastikan pendengaran aku memang tak bermasalah, aku google jap. Cari berita berkaitan untuk sahkan apa yang dengar kat tv tadi.

Ini rujukan berita ;

Seorang wanita mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan menghantar komen bersifat menghina Perdana Menteri pada Oktober lalu menerusi laman sosial, Facebook.
Tertuduh, Syarul Ema Rena Abu Samah, 35, yang menggunakan nama samaran ‘Ratu Naga’ di laman sosial Facebooknya didakwa menghantar komen yang jelek dan menghina Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) bertujuan menyakitkan hati pihak lain.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 [Akta 588] dan boleh dihukum di bawah Seksyen 233 (3) akta yang sama.

Hakim Aizatul Akmal Maharani kemudian membenarkan tertuduh dibebaskan dengan wang jaminan sebanyak RM7,000 bersama dua penjamin sementara menunggu tarikh perbicaraan semula pada 22 Mac ini.


Sumber.

- Komen menghina pada Oktober lepas.
- Ada kaitan dengan isu TPPA.
- Kononnya atas tujuan nak menyakiti pihak lain.

Laa. Bukan Najib Razak ke sakit ahti? Pihak lain mana yang sakit ahti tu beb? Apa-apa aje la. Cuma yang aku pelik kenapa lambat sangat mendakwa Ratu Naga neh sedangkan komen menghina tu dah lama? Kalau kita perhatikan, banyak kes yang membabitkan Najib Razak samada penghinaan ke apa ke, ialah kes yang baru berlaku atau berlaku kejap2 tu juga dan terus disiasat serta didakwa. Bukan nya berlaku tahun lepas, tahun neh baru nak dakwa. 

Aku fikir-fikir ada beberapa kemungkinan kot.

Pertama. Nak takutkan penyokong2 Mahathir. Admin SSTDM pun pernah kena. Aku rasa dorang cuak juga. Tapi tak nampak pula mereka berhenti kritik Najib. Dorang tetap lawan macam biasa juga.

Kedua. Nak takutkan pengkitik2 TPPA. Almaklumla kritikan Ratu Naga ada kaitan dengan isu TPPA. TPPA pula baru aje dimeterai. So, nak make sure rakyat tak banyak bunyi, kes Ratu Naga adalah contoh terbaik. Rakyat akan berfikir dua, tiga kali sebelum nak lawan TPPA beria-ria lepas neh. Tapi aku tak rasa ini sebabnya. Aku tengok juga mood rakyat neh dalam isu TPPA neh. Berbanding GST, rakyat memang macam tak berapa nak kisah tentang TPPA bahkan ramai belia-belia pun haram tahu apa itu TPPA. Kenal pun idak, lagi nak lawan. Macam mana?

So, berbalik kepada kemungkinan pertama, aku rasa kes Ratu Naga neh bakal mengecutkan pengkritik2 Najib yang pro Mahathir sebetulnya. Dorang akan tekan satu persatu. Menggunakan kaedah per kaedah. Mula2 gunakan kaedah A, tak jalan, guna taktik B, tak jalan juga maka strategi C akan dilancarkan. Sampailah yang mengkritik itu mengendur. Maka pelbagai plan akan dirangka atau sedang dirangka.

Lue lawan la, lawan. Kalau lue berani, lue lawan la. Lue Mahathir ka, apa ka, ini kuasa gua sudah pegang. Lue cakap banyak, gua ajar lue guna undang-undang. Sekarang apa macam? Mampos!

KAH KAH KAH

Rabu, 17 Februari 2016

Signboard Ini Hilang Selepas Gambarnya Viral Di FB - Adakah JKR Terasa Hati?

Sebelum itu ;


Selepas viral ;


Signboard masih ada, tetapi kenapa tulisan sudah tidak ada?


Kenapa hilang?

Takan la terasa kot?

KAH KAH KAH

Oke. Kalau baca kat ruangan komen, rujuk sini, ada pengomen bagitau bahawa signboard tue memang hari-hari ditukar ayatnya tapi ada pula yang menafikan bahawa hadis kat signboard tue bertukar hari-hari. Apa yang pasti, kalau hari-hari bertukar kenapa hari tersebut ayat kat signboard tersebut dibiar kosong? Takan takde idea kot? Copy paste je pun.

KAH KAH KAH

Rasanya ramai yang dah kenal team BROTHERHOOD yang kerjanya dok lawan penguatkuasa-penguatkuasa yang gagal menyelenggara dengan baik jalanraya kita di Malaysia neh kot. Brada Lando memang kontroversi sikit kat efbi sebab dok bising kuat-kuat tentang jalan berlubang.

Dua tiga minggu lepas busy 'bercuti', banyak juga cerita-cerita politik dan non politik yang aku ketinggalan zaman. Dalam dok telek-telek efbi brada Lando sekali terjumpa posting 
ini ;


Isk.

Kurang hajo punya Ku Nan. Kemain dia berlagak ye. Masa krisis embi Kedah aritu, dengar2 juga geng2 UMNO Kedah dan geng2 UMNO yang pro Mahathir dok kutuk2 Ku Nan jenis menteri berlagak. Takde amek port sangat tapi statement di atas agak senada dengan kutukan geng2 UMNO tentang Ku Nan. Masih ingat kenyataan dia tentang isu harga rumah? Kat situ pun dah nampak aura-aura keberlagakan dia kan. Pelik betul. Macam mana orang berlagak macam dia pun boleh dapat undi, menang jadi wakil rakyat kemudian dilantik jadi menteri. Mulut macam pale B sungguh. Dan itu pun ada yang sokong. 

Lepas tu baca ;


Satu lagi. Angkara jalan yang gagal diselanggara dengan baik.

Sumber gambar : sini.

Peruntukan ada. Bahkan sekarang kerajaan tak boleh perlekehkan orang miskin atau orang yang bawa motorsikal atas alasan cukai lagi sebab sekarang semua orang bayar GST kot. Yang jadi pembonceng atau penumpang pun bayar cukai sama. So jalan-jalan seperti ini memang dah tak patut wujud dah.

Tapi pelik tak pelik juga bila kita bagi kritikan untuk tujuan menjaga keselamatan, ada pihak yang beranggapan ia adalah sebagai satu ancaman.



Bila report jalan rosak, siap kena ban pun ada.



Tu pasal aku sokong brada Lando gunakan bahasa kasar kat puak2 saykhai neh. Sebab dorang punya attitude memang macam pale B sungguh.

Best juga aku perati bila JKR dan geng2 seangkatan dengannya mulai cuak dengan sambutan dan sokongan yang diterima oleh brother Lando semenjak kebelakangan neh. Makin lama makin ramai yang menyatakan sokongan. Siap masuk tv lagi. Dapat promosi kaw-kaw. Aku suka bila tengok puak2 neh terasa diperhatikan aje. Bukan apa. Tatau la kalau korang perasan ke tak. Kat Malaysia neh ada dua sebab aje kerosakan jalanraya di Malaysia neh akan dibaiki laju-laju.

Pertama - time menteri2 nak guna. Untuk persidangan ka, lawatan ka, pru ka apa ka. Time tue orang besar-besar akan datang, maka jalan2 yang rosak bertahun2 tiba2 dibaiki cepat2 supaya menteri2 neh dapat lalu tanpa ganguan. Kadang2 baru rosak seminit pun dah kena repair sebab menteri nak lalu la katakan.

Kedua - time ada kemalangan dan isu berkenaan mendapat perhatian masyarakat. Orang bercakap sana sini sehingga timbulkan tekanan ke atas agensi. Masa tu laju2 mereka akan turun padang sambil otak sibuk taip berjela-jela alasan untuk dibacakan di hadapan media. Apa sahaja yang penting agensi penguatkuasa tak pernah bersalah dan takan boleh dipersalahkan. 

Itulah dua keadaan yang mana jalanraya yang rosak akan dibaiki laju2.

Selagi yang bakal mati itu orang-orang biasa macam kau dan aku,
Selagi yang bakal mati itu bukan orang2 berkuasa dan bertitle menteri,
Selagi tu berhenti la berharap yang mereka akan peduli.

Sumber gambar : Efbi Lando Zawawi.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pengikut