Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 20 Mac 2011

Hot! Akad Nikah di masjid menyimpang dari amalan Nabi!



WOW.. terkejut anak omak baca berita neh..! Apakah benar yang di ucapkan oleh ahmad jusoh neh? Baca bawah ;

Menjadikan masjid sebagai lokasi akad nikah adalah menyimpang dari amalan Rasulullah, kata seorang anggota Majlis Fatwa Perlis, Datuk Ahmad Jusoh. 

Beliau berkata Rasulullah pernah mengingatkan umat Islam supaya tidak melakukan akad nikah dalam masjid kerana ia meniru penganut Kristian yang menikah dalam gereja dan Yahudi di rumah ibadat mereka. 

Ahmad yang juga ahli Majlis Hal Ehwal Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) berkata, walaupun pernah berlaku peristiwa akad nikah dalam masjid pada zaman Rasulullah namun ia berpunca dari kehadiran seorang wanita ke dalam masjid yang mahu dirinya dikahwini. 

Kesanggupan seorang lelaki yang turut berada dalam masjid untuk mengahwini wanita itu menyebabkan Rasulullah melakukan akad nikah dalam masjid. 

Ini adalah satu-satunya kes akad nikah dalam masjid yang dilakukan baginda, kata pendakwah itu hari ini ketika diminta mengulas keghairahan umat Islam ketika ini menjadikan masjid sebagai tempat akad nikah kerana menganggap ia lebih berkat. 

Ahmad berkata adalah lebih baik akad nikah dilakukan di rumah pengantin. 

- Bernama

Haihh.. punyalah lama orang islam berfashion menikah dalam masjid apsal baru sekarang cakap ianya menyimpang? Kenapa para-para ulama terdahulu tidak menyuarakan perkara yang sama? Tiada keberanian ataupun......... saya ingat saya lupa mengenai perkara neh? Enhh sorry terpinjam ayat hanief the blogger plak. Heh

Bagaimanapun kata-kata ahmad jusoh adalah sedikit sebanyak menakutkan aku lhar kan. Saja je pown aku nak rasa takut-takut.. seronok. Bayangkan enh dah berapa ramai pasangan islam yang dah menyimpang ketika bernikah dalam masjid? Ramai kan?

Lagi satu tak silap aku, kalau nak bernikah memang disarankan oleh tok kadi bernikah dalam masjid. Sebab memudahkan semua urusan. Hah.. apa citer? Cuba fikir?

Peh tue kan.. kalau boleh harap ahmad jusoh leh perincikan sedikit lhar perkara di atas dengan dalil tertentu. At least kita tahu ahmad jusoh bercakap berdasarkan apa.

Tapi dalam pada itu, aku harap ahmad jusoh boleh juga menegur kelakuan mungkar pemimpin-pemimpin negara. Jangan hanya bersuara pada topik tertentu.

Haizhh.. nampak sangat kat malaysia neh kita sendiri pun tak sedar mana satu batil mana satu haq.. 

kan?

Urmmm...... kiranya amalan neh cam amalan bidaah kot.. ha ha ha..

Topup DIGI, dapat ganjaran!
Steveson buat contest SHAMPOO! 

Ameno : Nikah masjid dikatakan seperti amalan berkahwin di gereja.. tapi di gereja bukan hanya ada upacara perkahwinan aje kan? Ada juga perkara yg len.. contohnya sembahyang.. buat pengakuan.. dan etc..  urmmm..... pening aku. Tunggu yang pakar jawab..

Share this

55 Responses to " Hot! Akad Nikah di masjid menyimpang dari amalan Nabi! "

  1. biar betul...! hrp beliau explain secara terperinci dlm media. nnt org sume keliru dan sudahnya, cmne?? hmm..

    BalasPadam
  2. Heran jugak aku....Sedangkan masjid sendiri rumah ALLAH..tuk2 kadi n tuk imam pun suh nikah di masjid....kene dpt kan jwpn dr org yg pakar nieh....admin...tolong dptkan jawapan.....tq

    BalasPadam
  3. hm... perkara ni dah tau lama dh... ada ustaz bagitau paling afdal bt kt rumah pengantin perempuan... so suma majlis kakak bt kt rumah, tak pernah ke masjid pon...

    tapi x pernah plak dia kata simpang eksiden trus... cuma lebih afdal...

    BalasPadam
  4. ya rabbi...kalau dah zaman nabi pun nabi x larang. maka haruslah hukumnya. eii....umat zmn skarang. sabor je lah

    BalasPadam
  5. benar atau tak artikel ini, satu hal. tapi kau jgnla confuse. andai kata hukumnya berdosa pon, berdosa bukanlah haram. so sama ada betul atau tak, pernikahan masih sah. jadi tak apa kalau dah bernikah dalam masjid sekali pun.

    BalasPadam
  6. silap... berdosa bukan bermakna tidak sah pernikahan itu.

    BalasPadam
  7. xkan lah berdosa.....mcm xder jer dalil2 mengatakan akad dlm masjid berdosa....Masjid tempat ibadah....akad nikah jugakk satu ibadah dan sunnah Rasulallah sendiri....wallahulam

    BalasPadam
  8. konfius la..Apa dalil Datuk Ahmad Jusoh ni? ada ker dalam al-quran atau hadis mengenainya? so, kira nikah kat masjid dah jatuh haram ker per? nak letak hukum pun biarlah betul2..takkn sesuka hati je kot..bahayo nie..huhu

    BalasPadam
  9. menyimpang dari amalam nabi?

    heh...brape byk amalan rutin harian kita bdasarkan sunnah nabi?

    makan cara nabi? tidur cara nabi? buang air cara nabi?

    Jika betul apa yg diceritakan bdasarkan peristiwa di zaman nabi itu, walhal nabi pon tak larang. maka ianya dibolehkan..hukumnya tetap sah pnikahan itu.

    BalasPadam
  10. pada pendapat saya, bukanlah kalau bernikah di masjid itu menyimpang dari ajaran nabi, kerana walau cuma 1 kejadian, Rasulullah SAW jua telah menikahkan seseorang di dalam masjid. tidak menjadi salah bernikah di dalam masjid, cuma, adalah di haruskan untuk di buat di rumah pengantin.

    mengenai meniru amalan orang kristian @ yahudi itu, saya rasa bukanlah tepat untuk di kata jika nikah di masjid meniru cara mereka & menjadi seperti mereka itu maksud nabi, cuma, Rasullullah sentiasa mengharuskan ummat islam melakukan sesuatu yang blh membezakan antara ummat islam dengan yang lainnya untuk mengelak tuduhan dari pihak mereka yang ummat islam meniru mereka. sepertimana harusnya lelaki islam menginai janggut yang putih, dan juga perubahan qiblat ummat islam dari masjidil aqsa ke masjidil haram

    BalasPadam
  11. nnt dgr kuthbah kat masjid pn x boleh.. sebab org kristian pn dgr kuthbah mreka kat greja.. LOL

    BalasPadam
  12. ini cuma persoalan ranting dalam islam saja

    BalasPadam
  13. ustad ni pala msuk air...

    BalasPadam
  14. haiyoh!AKU NK KAWEN NI...mcmna..tpi org ckp nikah dirumah lgi afdal..

    BalasPadam
  15. teringat mase mawi kawen...
    siap x bagi org len masuk semayang lg

    BalasPadam
  16. kenapa tiba2 saja ustaz, banyak lagi masalah kronik masyarakat orang kita contohnya kes cerai-berai yg semakin meningkat wajib ustaz tegur? Kita mahu galakkan orang ramai ke masjid bukan menambahkan pantang larang ..apa masalah ustaz ni sebenarnya?

    BalasPadam
  17. kalo cmtu smayang kt masjid p0n haram la sbb ikut kristian smayang kt gereja..
    ???????

    BalasPadam
  18. ustad perlis = wahabi.. hahaha

    BalasPadam
  19. nak komen bior la nampak bagi cerdik sikit bro. Solat kat masjid tu kan dah mmg sepakat ulama, ke ko nak ubah psl ko mmg spesis tak pegi berjemaah. Dah org alim kata mcm tu, tak nak buat takpe, tapi jgn bagi komen tak bernas, takut pulak nnti bawak sesat.

    BalasPadam
  20. cuba try test tgk page ni (i took of my hijab):

    http://www.facebook.com/group.php?gid=119846701402568&v=wall

    cam bodo je siap ada sorang minah dari msia berfahaman sekular support xpkai hijab:

    http://www.facebook.com/group.php?gid=119846701402568&v=wall#!/shaheeda.abduljalil

    BalasPadam
  21. nikah jela kt umah sng...xde tmbul byk persoalan..

    BalasPadam
  22. kepada sesiape yg kurang pengetahuan hukum hakam islam,jangan komen ikut sedap mulut aje,hukum islam bukan boleh dipermainkan.jika tak pasti baik diam,jangan kita melenting tak tentu pasal.ustaz tu tak kate haram,cuma menyimpang.nikah tetap sah.jadi kepada yg melenting tak tentu pasal tu elok kita rujuk pada orang lebih arif.kalau ade perselisihan pun pada benda yg kecil aje.setiap perbuatan kita akan dihitung,renungkan lahhhhhhhhh

    BalasPadam
  23. pandangan mesti berdasarkan pada musyawarah dikalangan ulama'berdasarkan isu ini. Disokong dengan dalil berdasarkan pada hadis soheh bagi mengelakkan kekeliruan dikalangan masyarakat kerana perkara ini telah menjadi amalan dalam masyarakat kita.

    BalasPadam
  24. amende 'lhar'?? amende 'enh'?? .. jgn tulis mcm budak skolah plis.
    kalo ni blog personal takpe. tp utk blog camni hrp la tak eja pelik2 sgt.

    BalasPadam
  25. ke kau mmg budak skolah / baru lepasan skolah? kalau ye, agak menyesal la baca blog ni. setahu aku admin blog ni bijak sikit buat ulasan..

    BalasPadam
  26. kalau nak kata meniru amalan orang kristian menikah di rumah ibadat.. kenapa pula tak cakap meniru perbuatan orang kristian sembahyang di rumah ibadat? ada2 jer..

    BalasPadam
  27. adoiii.. makin bangang2 la manusia skang ni.. benda mcm ni pon,, adeh.. x tau la apa aku nak cakap.. ada otak, pikir je la.. hahaha.. manusia2..

    BalasPadam
  28. sy dh duk lame di perlis w/pn bkn org perlis..mmg amalan yg diaggap bidaah x diamal kn di perlis..tp jgn la mgeluar kn sesuatu yg bleh mgelirukan masyarakat..sgt optimis kpd menentukan alaman bidaah ni yg pyh padahal kalo beribadat niat krna Allah selagi tidak melanggar hukum syarak,masih boleh diterima..

    BalasPadam
  29. sbnrnya, nikah di masjid tidak salah...ulama2 pun galakkan, cuma zaman sekarang ni aku dgr cita ade org yg siap buat mini pelamin dalam masjid, tu yg dikatakan bercanggah dgn islam... mnghias2 masjid... tu yang menyimpang tu...

    BalasPadam
  30. kami kat Sarawak tak buat pun menikah kat masjud ni... kami menikah kat Pejabat Majlis Agama Islam Sarawak atau kat rumah je.... org yg kena tangkap "khaluat" je dinikahkan dalam masjid.... cuma kat semenanjung je buat mcm tu sbb kami dah lama tahu cuma kalau kami yg cakap nanti org kata memandai2 pulok (takda tauliah)... Ahli MAIPs ni berani cakap sbb sekarang ni Mufti Perlis tu org Sarawak.... lawak kan... berapa banyak Imam dan ulamak kat Semenanjung tu, tak nampak perkara ni.... byk sgt unsur mistik dikaitkan dgn pernikahan kat semenanjung... salah satunya, nak mengelak "perbuatan org" semasa akad nikah sbb tu buat kat masjid...... hehehehehe

    BalasPadam
  31. igt la orang perempuan bukan semuanya bersih..klu dh drh kotor msuk msjid haram..katakan lah wktu nk akad nikah tu prempuan tu dtg haid???pkir2 kan lah...dgn pkai tudung pun x betul..

    BalasPadam
  32. tiada masalah nikah di masjid.x menyerupai pun dgn kristian.meyerupai kalau gi nikah dalam gereja..nak kira satu2 sarung cincin, pakai veil sama mcm org kristian jg.cuma tolong lihat pada aspek menghormati masjid seperti kebersihan,jaga tutur kata dan tingkah laku, pemakaian pengantin dan tetamu..wallahuallam.

    BalasPadam
  33. mungkin ustaz tu bercakap sbb dia sakit hati kot tgk kebanyakan umat2 Islam kat mesia ni tak reti nak hormat masjid. aku byk menghadiri majlis2 akad nikah diatas sebab kerja. jadi, ketika aku berada dlm majlis akad nikah di masjid, mmg aku tgk ada byk benda yg berlaku, yg boleh dianggap tidak menghormati masjid. bagi perempuan, kadang2 ada yg pakai tudung tak penuh, tutup ngan selendang jarang n jambul tersembul cam rosmah. ada yg extreme skit, lepas saksi & kadi mengesahkan akad ijab & qabul drpd pengantin lelaki, ada yg menjerit2 kat dlm masjid "YES!!", "YAHOOO!!". perbuatan tu sgtlah tidak kene. cukuplah dengan melafazkan Alhamdulillah. tak yah la jerit "YES!" / "YAHOO!!"

    BalasPadam
  34. memang boleh nikah dalam masjid sbb nabi pernah buat (tak jatuh haram pun) tapi tak digalakan sbb adap2 semasa dalam masjid... sy pun banyak menghadiri upacara akad nikah di masjid semasa bertugas di semenanjung dan perkara pertama yg sy buat adalah berwuduk dan sembahyang sunat masjid tapi sy kurang nampak ahli rombongan yg sembahyang sunat masjid... kalau ada pun seorang dua je... bukan kah itu dah menghina rumah Allah? lebih baik mengelak dr terus menggalakan org berbuat perkara tak baik dalam masjid... entah2 wuduk pun tak ambik sbb takut make up basah... tambah dosa lagi ada... elak kan lah kalau boleh... tak salah gak menikah kat rumah kan....

    BalasPadam
  35. Alamak camne nie ... aku dulu nikah kat masjid pasal tok imam kate lebih afdal nikah kat masjid ... kalau tak salah aku dia kata mcm tu ..

    BalasPadam
  36. Siku : Ada org jerit YES dgn YAHOO lpas sah akad nikah? hahaha..first time aku dgar weyh.. gilo apo pengantin tu,tak hormat langsung..

    BalasPadam
  37. masalahnya..time nikah pegi masjid..tapi time solat tak pegi masjid..haha..lucu lah manusia zaman sekarang..:D

    "Engkau tidak akan menemukannya!. Sesungguhnya Masjid-masjid dibangun untuk tujuan tersendiri (iaitu untuk Solat, ibadah dan Zikrullah)[al-Ahzab: 21]

    BalasPadam
  38. ada ustaz yg saya tanya berkata nikah di masjid perlu jaga adab ke masjid...jemaah lelakinya perlu solat sunat masjid dulu, jemaah wanitanya perlu memastikan diri bersih dan menutup aurat dan tidak berhias berlebihan kalau ini dapat diikuti.....insyallah akan dapat pahala majks pernikahan itu jika tidak akan daoat dosa sahaja..walhulaam...

    BalasPadam
  39. siapa kata wanita datang haid xleh msk masjid? wanita datang haid cuma xleh solat dan puasa je.
    Rasulullah SAW bersabda kepada Ibunda ‘Aisyah –Radhiallahu ‘Anha: “Ambilkan untukku Al-Khumrah (sajadah) dari dalam masjid.”
    Ibunda ‘Aisyah –Radhiallahu ‘Anha menjawab: “Sesungguhnya aku dalam keadaan haid.”
    Lalu bersabda Rasulullah SAW “Sesungguhnya haidmu bukan di tanganmu.” (HR. Muslim).

    BalasPadam
  40. teringat kata2 ustaz..pada dunia akhir zaman akan berlaku lah alim ulama sendiri yg menyimpangkan fatwa dan ajaran yg benar..

    x salah nikah di masjid..masjid itu Rumah Allah..malah tempat yg paling suci

    yg salah jika ada aktiviti lain seperti..pakaian x menutup aurat, jamuan makan dan minum selepas akad..(biasanya tiada jamuan kerana jamuan disediakan dirumah), ada aktiviti hiburan..mcm tok ti, mawi pasang pelamin dlm masjid..pastu acara baling2 bunga, bergambar keterlaluan ..lagi2 pengatin perempuan pakaian x tutup sempurna..
    ha kalau artis nikah kat masjd pas tu org ramai dihalang masuk tunaikan solat tu yg jatuh haram..

    BalasPadam
  41. dean.

    nikah kat masjid, sama mcm kawin di gereja.
    so bribadat di masjid, sama mcm beribadat di gereja ke?
    org kristian bribadat kat rumah ibadat dia,gereja.
    so kita kalau beribadat kat rumah ibadat kita,masjid, itu dikira meniru ke?

    ntah hape2 la.

    BalasPadam
  42. salam.. maaf mencelah... yg aku tau.. stakat nk nikah didalam masjid boleh.. tetapi bila upacaya pembatalan air sembahyang.. si laki sarung cincin pastu cium dahi.. kan nmpak tak elok tu... kat dalam rumah Allah main cium2.. mmg tu isteri kita.. dh sah dah.. tp korg sendiri leh pikir kn...

    BalasPadam
  43. salam.. maaf mencelah... yg aku tau.. stakat nk nikah didalam masjid boleh.. tetapi bila upacaya pembatalan air sembahyang.. si laki sarung cincin pastu cium dahi.. kan nmpak tak elok tu... kat dalam rumah Allah main cium2.. mmg tu isteri kita.. dh sah dah.. tp korg sendiri leh pikir kn...

    BalasPadam
  44. Siku : Ada org jerit YES dgn YAHOO lpas sah akad nikah? hahaha..first time aku dgar weyh.. gilo apo pengantin tu,tak hormat langsung..

    BalasPadam
  45. kenapa tiba2 saja ustaz, banyak lagi masalah kronik masyarakat orang kita contohnya kes cerai-berai yg semakin meningkat wajib ustaz tegur? Kita mahu galakkan orang ramai ke masjid bukan menambahkan pantang larang ..apa masalah ustaz ni sebenarnya?

    BalasPadam
  46. nikah jela kt umah sng...xde tmbul byk persoalan..

    BalasPadam
  47. ini cuma persoalan ranting dalam islam saja

    BalasPadam
  48. http://muawiyah90.blogspot.com/2011/03/nikah-hukum-nikah-di-masjid.html

    BalasPadam
  49. konfius la..Apa dalil Datuk Ahmad Jusoh ni? ada ker dalam al-quran atau hadis mengenainya? so, kira nikah kat masjid dah jatuh haram ker per? nak letak hukum pun biarlah betul2..takkn sesuka hati je kot..bahayo nie..huhu

    BalasPadam
  50. Selagi dalil yg sahih tidak disertakan pendapat ini belum boleh diputuskan lagi.. Yg jadi x boleh kalau pengantin perempuannye x menutup aurat & berhias berlebih-lebihan sehingga mendatangkan sahwat..

    BalasPadam
  51. NABI MENIKAHKAN ORANG DI BAWAH POKOK, DI BAWAH KHEMAH..KECUALI DALAM KEADAAN TERPAKSA BARU NABI MENIKAHKAN ORANG DI MASJID>> TERPAKSA>>CONTOHNYA RUMAH PASANGAN YG HENDAK DINIKAHI XMUAT>> RUMAH TERBAKAR >>ATAUPUN RUMAH UZUR...

    BalasPadam
  52. boleh.. bkn x boleh tapi x digalakkan sbb akan menggaggu org beribadah.. sama seperti baca al-Quran dalm masjid.. x leh baca kuat2..ggu org nak smbhyg..

    BalasPadam
  53. kita kalau xcukup ilmu agama..jgn nk mlenting xtentu pasal..
    bg aku,kalau korg jenis masuk waktu je pg masjid,korg layaklah sgt nikah kt masjid.
    klo korg mcm aku,y xlayak ni..korg pk dlu lah

    BalasPadam
  54. Akad nikah di masjid bukan termasuk sunah. Sedangkan terus-menerus melangsungkan akad nikah di dalam masjid dan meyakininya termasuk sunah adalah salah satu kebid’ahan. Karena telah sah dari Nabi – shallallahu ‘alaihi wa sallam – bahwa beliau bersabda,

    “Barangsiapa mengada-adakan hal baru dalam urusan kami (agama) yang bukan darinya, maka itu tertolak.”

    Dan seandainya perayaan akad nikah itu dihadiri oleh para wanita yang bersolek dan anak-anak yang akan mengganggu di masjid, maka dilarang pelaksanaan akad nikah itu di masjid, karena adanya mafsadat (kerusakan) dalam hal tersebut.

    Syaikh Abdulaziz bin Baz, Syaikh Abdurrazzaq ‘Afifi, Syaikh Abdullah bin Ghudayyan.

    [Fatawa al-Lajnah ad-Daimah (18/111-112)]

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...