Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 25 Mac 2011

Meletup! 12 dikriminasi kerajaan pusat terhadap kelantan !!



Dulu time aku budak-budak sekolah aku cakap terus terang aku tak ske budak kelantan. Nak tahu napa? Sebab, asal aku buka tv je tgk berita mesti ada je pemimpin negeri kelantan buat pasai. Macam-macam kerajaan cakap pasal kelantan. Time tue aku budak sekolah. So aku anggap apa yang tertayang di berita adalah perkara yang benar lagi fakta. Dah nama nya berita kan? Dan tak pernah aku terfikir yang berita sebenarnya juga boleh dibentuk dan diolah untuk memanipulasikan minda dan pemikiran manusia. 

Sampailah aku tingkatan satu, aku terjumpa seorang budak perlis. Budak pompuan. Ketika itu aku baru nak merasai alam persekolahan menengah. Aku hilang rakan-rakan dari sekolah rendah. Salah seorang yang aku teringat sampai sekarang ialah seorang budak cina nama nicholas. Dia neh memang special sket bagi aku.

Kalau nak tahu aku selalu gak di buli oleh sekumpulan geng cina dua ekor neh. Sorang gemuk tp pendek. Sorang kurus tapi tinggi. Ada je kerja dorang buli aku dan buli sorang lelaki lembut [nama di rahsiakan walaupun aku masih ingat dia] kat dalam kelas aku tue. Dan nicholas neh selalu lah jadi penyelamat aku dan cukup fasih bertutur bahasa melayu dan english. Aku sekelas dengan dia dan duduk di hadapan dia. Memang best kawan dengan dia, nak-nak dia anak orang kaya, lagi lah aku rasa best. Heh.

Berbalik citer pasal budak perempuan yang aku kenal time aku form one tue [dan kekal menjadi sahabat aku kini], dia orang perlis sebab lahir di sana. Tetapi keturunan dia kebanyakkan nya dari kelantan. Dan aku tak pepasal bercampur dengan orang kelantan padahal aku bukan suka kawan dengan orang kelantan masa tue. 

Dia duduk setempat dengan aku. Sebelum dia hadir, aku bukan kawan pun dengan sedara mara dia. Aku tak suka orang kelantan kan. Aku rasa dorang neh jahat. Tapi selepas aku berkawan dengan dia sedikit demi sedikit persepsi aku terhadap orang kelantan berubah. Dan selepas itu aku mula mempunyai ramai kawan-kawan dari kelantan. Sampailah sekarang neh.

Walaupun pada ketika itu persepsi aku terhadap rakyat kelantan telah berubah tetapi persepsi aku terhadap PAS masih di takuk lama. Aku masih rasakan PAS ini jahat dan ektremis agama. Malahan aku percaya sesiapa yang sokong PAS ialah sesat. Dah itu je aku tengok tiap-tiap malam dalam berita di tv. Macam mana tak terpengaruh?

Namun sejak aku kenal internet pada usia 16 tahun, minda aku terbuka sedikit demi sedikit. Dan genap je usia aku berusia 20 tahun aku dah memilih untuk menyokong PAS dan meninggalkan parti umno yang biol tue. Ramai gak member-member sekolah yang pelik dan ada yang marah konon nya aku penderhaka [kat facebook] tp tue lah, hak untuk berpolitik menerusi parti apa pun, adalah hak aku. Jika aku tidak menyentuh hak korang untuk berpolitik dalam mana-mana parti, maka perkara yang sama mereka kena buat untuk aku lah. 

Berpolitik cabang lain, berkawan cabang lain. Aku ada ramai kawan umno yang boleh terima aliran parti politik aku jadi kenapa yang satu sekolah dengan aku tak boleh terima pula? Sampai marah-marah dan remove aku..? arhh sudah meleret pula aku neh..

Apa yang aku nak cakap ialah kerajaan pusat telah menafikan hak rakyat kelantan dalam pelbagai bentuk sehingga tercipta persepsi serong terhadap rakyat kelantan. Contohnya mereka akan mengutuk kelantan kuat semangat kenegerian. Padahal mereka [org dari negeri lain] tak faham yang kerajaan pusat dikriminasikan hak rakyat kelantan dan mengutuk kelantan dalam tv dan saluran media arus perdana. Tiada sesiapa pun tampil membela kelantan ketika itu. Sebab itu orang kelantan akan bela orang kelantan, kalau kelantan di tohmah kerajaan sebab mereka tahu cuma orang kelantan je yang faham situasi sebenar di kelantan.

Namun apa yang terjadi disalahanggap oleh mereka [orang dari negeri lain] sebagai semangat kenegerian. Cuba kita bayangkan kalau dah dikutuk selama bertahun2 lamanya dalam tv dan bila pergi memana je orang anggap serong, sudah tentu lah rasa tak enak kan? Sebab itu juga lah orang kelantan suka brkawan dengan orang kelantan. Sesama mereka saling memahami dan tahu perkara sebenar. Tapi itu kisah dulu lah. Sekarang media arus perdana kelentong macam mana pun pasal kelantan memang aku dah tak percaya. Dan ramai rakyat malaysia pun tak percaya gak. Yang aku tahu "negeri" yang paling teruk ialah "umno". Heh. Pernah dengar "umno" tue apa? Buka kamuslah wehh.. 



Berikut di bawah ialah antara 17 dikriminasi kerajaan pusat terhadap kelantan selama ini ;

Tindakan diskriminasi pertama yang dilakukan oleh Kerajaan Persekutuan terhadap Kelantan berlaku apabila Kerajaan Pusat menubuhkan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP), sebaik sahaja PAS berjaya memerintah negeri itu pada tahun 1990, bagi tujuan mengganggu sistem pentadbiran kerajaan negeri. 
Ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah menjelaskan, dengan wujudnya JPP, berlakulah sistem dualisme dalam pentadbiran negeri Kelantan, apabila turut diwujudkan kakitangan jabatan di peringkat negeri, jajahan, daerah sehingga di kampung-kampung.
Menurut beliau, disebabkan keadaan itu, di negeri Kelantan turut terdapat dua penghulu bagi setiap daerah, apabila seorang darinya dilantik oleh kerajaan negeri dan seorang lagi dilantik oleh Kerajaan Persekutuan yang memainkan peranan menerusi JPP.
Katanya, tindakan tersebut merupakan satu penderaan yang amat nyata dari Kerajaan Persekutuan kepada rakyat Kelantan, akibat permainan politik kotor para pemimpin Umno BN yang marahkan rakyat Kelantan menyokong PAS pada PRU tahun itu.
"Lanjutan dari itu, Tok Guru Nik Aziz selaku Menteri Besar Kelantan hanya sempat mempengerusikan sekali sahaja Majlis Tindakan Negeri Kelantan. Selepas itu majlis itu dibubarkan dan tidak lagi dibenarkan mana-mana agensi Persekutuan hadir ke dalam Majlis Tindakan Negeri yang dipengerusikan oleh Menteri Besar Kelantan," katanya.
Ketika ditemui di lobi Parlimen, di sini, beliau menjelaskan, tindakan diskriminasi ketiga, Menteri Besar tidak lagi dilantik menjadi Pengarah Keselamatan Negeri Kelantan, tempatnya digantikan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri.
Keempat, baja subsidi tidak lagi diberikan secara menyeluruh oleh Kerajaan Persekutuan kepada rakyat Kelantan, khususnya yang bekerja sebagai petani, tetapi hanya diberikan kepada mereka yang mendapat sokongan dari JPP yang tentunya hanya kepada para penyokong Umno BN sahaja.
"Akibatnya, Kerajaan Negeri Kelantan mulai tahun 1991 terpaksa membelanjakan RM3.2 juta di dalam belanjawan negeri bagi menampung pembiayaan baja subsidi kepada para petani," katanya.
Kelima, menurut beliau, Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak lagi dijemput di dalam Mesyuarat-mesyuarat Menteri Besar dan Ketua Menteri yang dikatakan MBs Club, sebaliknya dijemput pemimpin Umno yang kalah dalam pilihanraya menghadiri mesyuarat itu mewakili Menteri Besar.
"Keenam, geran Persekutuan dalam bentuk capitation grant, federal road grant, growth grant, dalam bentuk geran keseimbangan dan lain-lain diberi amat lewat. Ini kami di negeri Kelantan untuk tahun ini dibayar tahun hadapan, sedangkan di negeri-negeri lain ada yang dibayar tiap-tiap bulan, ada yang dibayar pada bulan Januari dan Jun," tegasnya.
Ketujuh, peruntukan geran rumah awam kos rendah sebanyak RM12 juta yang telah dipersetujui oleh Kerajaan Persekutuan melalui pihak Perbadanan Kemajuan Iktisas Negeri Kelantan telah ditarik balik sebaik sahaja PAS berjaya memerintah Kelantan.
Kelapan, jelas beliau, permintaan Tuan Guru Nik Aziz sejak tahun 1991, menerusi pertemuannya dengan Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad agar diwujudkan satu pelabuhan di Kelantan, tetap tidak dilayan oleh Kerajaan Persekutuan hingga kini.
"Kesembilan, Tok Guru minta supaya tanah yang telah pun diambil di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra di Pengkalan Chepa untuk memanjangkan landasan penerbangan, sampai ke hari ini pun tidak dapat digunakan lagi," katanya.
Kesepuluh, royalti petroleum kepada kerajaan Kelantan tetap terus dinafikan sehingga hari ini, sehingga kerajaan Kelantan terpaksa membawanya ke mahkamah untuk mendapatkan royalti minyak dan gas hak rakyat negeri Kelantan.
"Kesebelas, apabila berubah kerajaan, wakil kerajaan negeri untuk berada di dalam Lembaga Pengarah KESEDAR tidak lagi diminta daripada kerajaan negeri, tetapi dilantik mengikut kesukaan pihak Kerajaan Persekutuan sendiri.
"Keduabelas, pengambilan peneroka untuk menduduki Felda dihentikan. Kemudian mereka majukan sendiri dan mengambil untung melalui apa yang dinamakan ladang Felda Plantation. Pada hal, tanah Felda diberikan oleh kerajaan negeri untuk dimajukan, dibangunkan dan menempatkan peneroka," jelasnya.
Pentadbiran Majlis Sukan Negeri Kelantan, menurut Wan Abdul Rahim, sehingga kini turut didiskriminasikan oleh Kerajaan Pusat terhadap kerajaan Kelantan, sehingga menjadikannya tidak ada kena mengena dengan kerajaan negeri dan seperti mempunyai dua identiti, tidak seperti di negeri-negeri lain.
"Begitu juga dengan agensi-agensi pelancongan. Pada hal kita sudah ada Pusat Penerangan Pelancongan (TIC) yang di bawah Exco yang jaga portfolio pelancongan, ada pegawai kerajaan yang ditugaskan menjadi pengarahnya, tetapi Kementerian Pelancongan melantik pula satu agensi lain untuk mengendalikan soal-soal pelancongan di Kelantan," ujarnya. 
Beliau turut kesal kerana Yang di-Pertua Dewan Rakyat sendiri turut terpengaruh dengan suasana politik negara, apabila Majlis Persidangan Speaker-Speaker Malaysia yang dipengerusikan oleh Speaker Dewan Rakyat sudah tidak diadakan lagi, sejak PRU tahun 2008 lalu. 
"Kemuncak penderaan yang dilakukan oleh pihak berkenaan di Kelantan, apabila Umno Negeri Kelantan menjemput pemimpin-pemimpinnya pada satu hari dalam tahun 1993, buat satu pentas di Padang Sekolah Ketereh di Kota Bharu, jemput seorang kerabat kononnya dari Kuala Lumpur naik ke pentas dan mengangkat tangan.
"Serentak dengan itu dilaungkan "Daulat Tuanku", "Daulat Tuanku", "Daulat Tuanku", "Daulat Tuanku", "Daulat Tuanku", "Daulat Tuanku", "Daulat Tuanku" dan diikuti oleh semua orang Umno di situ. Tabal Raja baru di Kelantan pada tahun 1993. Ini bukan pembohongan. Ini bukan fitnah. Ini ada rakaman yang dibuat oleh polis dan agensi-agensi.
"Jadi sampai ke hari ini, saya sebagai rakyat negeri Kelantan tertanya-tanya, bilakah pendakwaan akan dilakukan terhadap penderhaka ini?
"Ini yang betul-betul menderhaka. Kita, budaya Melayu, kita orang Melayu. Kalau kita angkat tangan kepada satu orang menyatakan "Daulat Tuanku", sebenarnya kita menderhaka kepada Raja yang ada di negeri masing-masing," ujar beliau.


Ameno : Kerana berkawan rapat dengan orang kelantan aku dah gila laksam dan nasi kerabu..

Share this

54 Responses to " Meletup! 12 dikriminasi kerajaan pusat terhadap kelantan !! "

  1. saya ade ramai kawan perempuan dari kelantan. mula2 takut bila dapat housemate ramai org kelantan. yela dlm kepala dah set yg diorg nie alim, kuat agama. tp lama2 lepas kawan dgn mereka ni kita plak yg risau terikut2 perangai mereka. merokok, pergi ke club setiap malam. bila blk mabuk2. hisap ganja dan yg plg saya tak blh lupa bila berbuka puasa dia berbuka dgn arak. benda nie berlaku depan mata saya. persoalannya kenapa kwn2 saya dr negeri lain tak ada perangai mcm nie. kenapa perempuan kelantan je perangai pelik mcm nie? di mana silap nya?

    BalasPadam
  2. utk soaln kt ats..
    diorg 2 biasenye culture shock..kt klntn mane bole sng2 dpt bnde 2 n wt bnde2 plik.so ble da stay kt ngri ln, jd mcm ni la..rmai yg mcm ni,tp rmai gak yg dpt survive sbnrnye..ekceli,klu kte nk tgk yg buruk,kte akn nmpk yg bruk..tp klu yg baek,dpt yg baek la.pk2 kn~

    BalasPadam
  3. saya org sabah tp saya tahu apa yg berlaku d kelantan sbb saya bergaul ngan org kelantan. umno busuk!

    BalasPadam
  4. Inilah yang berlaku sebenarnya di Kelantan....dimana keadilan sebenarnya? dimana yg dikatakan demokrasi sebenarnya???

    Anon123

    BalasPadam
  5. Kenapa cepat buat kesimpulan dari sebilangan orang kelantan.Kalau seorang orang kelantan minum arak dan buat maksiat tak semestinya semue perempuan kelantan sama perangai dia.Ni bukan masalah negeri,ni masalah moral individu terbabit.Tak kira la die dari negeri mane.Btw,sebab kenapa orang kelantan suka berkawan dengan orang kelantan sebab bahasa.Bukan sebab politik.Sekian

    BalasPadam
  6. post no 1...mayb kawan kelantan ko 2 org UMNO KELANTAN!!! UMNO p mane pon xd yg elok...

    BalasPadam
  7. not fair kalo anda kate "org kelantan". sy pun ade juge kwn org kelantn.mmg xnafikan yg ade yg cm2,sebab inilah dunie realiti sbnr.sume bnde cm2 t'pulang pade diri hamba i2 sndri,bkn kerana sesua2 kaum or tmpt.sape la kite nk cop cm2???

    BalasPadam
  8. Helo anom, kalau sebab bahasa, baik ko cakap kedah suka kawan dengan kedah, sabah suka kawan dengan sabah, bkn kelantan je ada bahasa mereka sendiri. perghhh.. tak boleh nak agak punya jawapan. tp member2 kelantan aku seme okey, yg tak okey pun sket2 je.. okehylah tue menokok kekurangan aku pula pada pandangan mereka.

    BalasPadam
  9. manusia tetap manusia walau di mana sekali pun. bukan semua di luar kelantan tu umno dan buruk semua, dan bukan semua di kelantan tu PAS dan baik2 semua. Tp, hak sebagai sebuah kerajaan negeri dlm sebuah persekutuan sepatutnya dihormati.

    BalasPadam
  10. Helo AmenoWorld....member2 aku banyak orang kelantan la..aku dah tanye dah dieorang.Susah nak campur dengan budak2 bukan kelantan sebab bahasa...sebab contoh kalau die buat lawak biase orang luar bukan paham.that why la...ingat semue pasal politik ke....same la mcm dak2 sabah.Dieorang suke jugak duk dalam community dieorang.

    BalasPadam
  11. salah tu..org kelantan suke duk dgn geng2 dorg sbb mreka senang nk komunikasi..dorg dah biasa dgn dialek dorg..so, x yah nak membelit2 kan lidah untuk ckp luar..

    sama gak ngan dak2 cina..dorg ske duk dalam komuniti cina sbb dorg x yah nk belit2 lidah cakap melayu..bukan kelantan jer,,negeri2 lain pon sama gak..

    tapi ada stengah org dorg ske kawan ngan org dr komuniti lain..so, x yah nk salahkan negeri asal..bergantung pda individu sendiri..

    kalo tgk kat kelantan, UMNo x boleh nk perintah kelantan sbb org kelantan da lali dengan perangai umno..

    BalasPadam
  12. Org kelantan mmg suka berkawan dengan org kelantan..
    Jmpa kat mana2 negeri pon ckp kelantan..

    =)

    BalasPadam
  13. jahil sgat ke umno tu?islam bebenor ke pas tu?..kata sekadar kata~~

    BalasPadam
  14. dari aku kenal A B C, sampaila dah jejak kaki ke uni [da nak kua pun]...memang aku benci tahap gaban kat UMNO....sebabnya yang ni lah...aku ingat lg time nak ngundi tahun 2001 ke bila ntah dulu...masa tu aku baru darjah 5...11 tahun beb...aku da kenal sape itu UMNGOK..eheh...sesuka hati memburukkan kelantan bawah pemerintahan Pas...siap tunjuk jambatan retak bagai...ingat jambatan tu bawah tanggungjawab kerajaan negeri ke??bawah persekutuan beb...tanggungjawab korang wahai golongan pemerintah negara...masa mahathir dulu gak, bantuan kat skolah agama ditarik...suh belajar sekular je sume...sampai otak dah tak leh nak pikir jauh sampai kat akhirat nuh sebab dok belajar sistem kapir...parents aku punye la survive kerah tenaga empat kerat nak bagi aku belajar kat sekolah agama kerajaan negeri yang boleh dikatakan guna kos yang agak tinggi [tadop bantuan dari pusat]...dok ngata kelantan mundur la hape la...miskin la!!tdop pembangunan la...tapi, bila tok guru benarkan bangunan kbmall dibina dulu, pandai plop nak membantah, cakap, nanti peniaga kecil-kecilan nak cari rezeki kot mana??hampess...dulu ngate kitorang tak membangun, bila nak dibina hyper super market dok belit fakta kot tu plop...memang UMNO neh hampehh sehampeh-hampehnya...[nanti pahni mesti ada org cakap aku tak bersyukur plop kang]...diorang [baca UMNO/BN] buat benda tak pernah nak pikir panjang jauh ke kehidupan sana...cam kalau diorang mati pahni, dah tde kehidupan lain yang akan menanti...kalau atleast diorang belajar subjek pendidikan Islam [paling2 koman pun], patot tahu laa hukum pemerintah yang zalim ni macam mana...ermm, apa ntah lagi nak cakap...banyak lagi sebenarnya...tapi tak terluah...dah memang sebati dalam darah daging aku...perjuangan aku bersama-sama Pas, dalam nak menegakkan Daulah Islam...hancurkan kekufuran...tegakkan Khilafah...

    BalasPadam
  15. nampak sgt x logik soklan satu kat atas..(buka pose dgn arak)..baik depa x yah posa buat penat badan jerk...

    BalasPadam
  16. bodoh la sape kat ats tu yg ckp knp pompuan klantan plik,ska bt maksiat..mcm la pompuan negeri len xbt maksiat..ntah2 ko tu yg slalu bt maksiat.sbb tu ko ade kwn mcm tu.HAHAHAAHA

    BalasPadam
  17. aku budak kelantan..maser sekolah maahad kat kelantan aku kawan ngan budak kelantan ramai..tapi maser aku kat universiti sabah aku berkawan ngan budak sabah..so the point is,budak kelantan boleyh je nak berkawan ngan memane budak negeri lain..bahasa tak jadi penghalang,politik pun tak jadi penghalang,agama pown tak jadik penghalang...and pasal sosial tuh,tak payah nak tgk budak kelantan je bermasalah,negeri lain pown byk je yg lagi terok..semuanya berbalik kat indidvidu seseorang..kalau da pilih jalan buruk bergaul ngan silap org,org negeri memane pown rosak jugak..aku menyampah betol bile kater org kelantan sosial terok ataupown kelantan mundur..padahal aku tgk kat memane pown,org kelantan byk gile yg berjaya..student belajar oversea pown byk student kelantan..spm taon ni pown kelantan negeri terbaik...!!!

    BalasPadam
  18. ha apa lagi kalo politik sebab nk kemajuan,kekayaan dunia sokonglah umno
    nak bagi makan anak bini nk merasa bawak merc
    nk mudah anak dpt biasiswa sokonglah umno
    hahahahahahaha

    BalasPadam
  19. aku nih budak johor, bini aku kelantan... pada aku masalah sosial nih x kira budak mana pon kalu nk rosak, rosak jugak. ramai jugak budak2 sekolah aku yg rosak. cuma kt paper la nih banyak citer pasal masalah sosial mesti dr kelantan. hari2 kita kena sogok citer2 cm tu. padahal budak negeri lain pon sama jugak. kalu dr segi politik, aku mmg x puas ati UMNO buat cam tu. mana ada demokrasi?
    tp cmne pon alhamdulillah sejak reformasi dulu terbukak minda aku. baru aku tau yang UMNO ni mmg parti yg x boleh pakai...

    BalasPadam
  20. Ameno : Kerana berkawan rapat dengan orang kelantan aku dah gila laksam dan nasi kerabu..

    yang ney,awok setuju ngn mike. :PPP

    BalasPadam
  21. biasala tue,org akan anggap pelik ble org. kelantan wat maksiat2 sbb pd pndgn diorang org kelate nie sume alim2 belaka xde slh...padahal org yg byk ilmu agama niela yg akn diuji kuat oleh allah taala....setan tahap a yg pegi kacau bkan yg tahap prebet pnye...tue yg ble kuar xde org jge,sesat habis cam xde ilmu agama

    p.s. ak de gak membe kelate...gaul je gan ak

    BalasPadam
  22. saya org kl. haritu pergi kelantan naek kereta. ya allah jalan dia terok nyer...kenapa la kerajaan pusat bwt kelantan mcm tuh...... kalo btol nak diskriminasi pun sekurang kurang nya pastikan jalan tu elok, selamat digunakan.

    BalasPadam
  23. Semoga Allah S.W.T membalas setiap penganiayaan yg dilakukan UMNO thadap penduduk Kelantan and trhadap semue perkare jahat yang ditimbulkan dari dulu...tnyate...pemimpin Malaysia skrg ni x takut azab api nerake....xtakut larangan Allah...melakukan setiap perkara mungkar...astaghfirullahalazim....

    Harge barang makin naik...gaji kecik....pemimpin berperut buncik sedap2 je enjoy...diorang xbelajar jugak dr insiden Tunisia...Egypt....Yemen....Jordan....

    Walau mcmmane pn....UMNO ttp akn memegang majoriti dlm dewan parlimen....just think....sistem kehakiman kite dh FAIL....xadil...apetah lagi sistem pilihanraya...aduuuuhhhh.... mmg fail habis....

    Selagi diorg bertakhta...UMNO keparat ni...selagi tu kite akan terus ditindas....we as the new generation sepatut nye mengubah keadaan ini.... Malaysia once upon a time ago maju dari korea.... NOW???? ape jadi...that's what happen bile pemimpin-pemimpin (which is segelintir) xtakut dgn rakyat... Asal kite takut dgn perubahan...come on...50++ years after kemerdekaan...mcmni je kemajuan kite...BULL SHIT...rakyat still banyak yg merempat...

    BalasPadam
  24. sdp2 je kata kt klntn mundur la, apa la, sume buruk2..yg sbnrnya org biasa lihat moden tu pd fizikalnya shja..kalu tgok org klntan kt kmpung2 w/pun nmpk je umah kecik tp harta sbnr menimbun2..huhu

    BalasPadam
  25. org umno ni burukkan org no1...mntang2 media under dorg..main hentam jer, sume klntan buruk2..tp sy yg membesar d klntan ni dh fhm sgt2 mainan politik kotor dorg, wt sumbangn cket dh heboh satu negeri, guna duit rkyt tp seolah2 sumbngn guna duit sndri, huhu tp dgn jasa pemimpin klntan la sy mnjd sy skrg ni..n sy akn ttp menyokong PAS klntn..^_^ sesungguhnya kebenaran/keburukan akn terbongkar jga akhirnya.

    BalasPadam
  26. demokrasi bg umno bn adalah dikriminasi!

    tunggu pru akan dtg, tolak umno bn!

    najib bole undur!

    BalasPadam
  27. UMNO BN gila duit tamak kuasa gila babi pnya parti...
    asal musim mengundi jak msti calon2 ni bagi duit.bg duit.duit.duitduit!!!rasuah sna sni la dajjal2 ni.duit pn stakat cukup2 ble makan je pn kne bagi.org kita pun tahap gaban bodohnya just terime je pa kna suap.dah kna bg camtu.undi trus je tak fikir2 dua spuluh kali pn.pemimpin skg mg penipu besar la.nak pnting kan rakyat la konon..kenyangkn perut buncit diorang aje la ada...haha...

    BalasPadam
  28. ada sorang budak kelantan baru masok tempat kerja aku , dia budak lepas spm . aku heran apsal dia masuk kerja sampai ke johor, klntan takde tmpat boleh kerja ke . dia ckp "aku malas r nak kerja kt tmpt aku(kelantan) , sbb ape biasa r budak2 klntan takkan kau tak tau , nanti diorang suke ejek2 r, kutok2 r kerja yg aku nak buat" haa mmg trkjot aku dgr alsan dia , sdgkan dia sndri cakap kaum senegeri dia cam tu ,apatah lagi org laen . tp ape2 pon bg aku politik ni mmg sebusuk2 prkara kt dunia so aku nk elakn . tp 1 hal lg kbykan budak klntan salu nya clture shocked . ~hanya pndgn aku

    BalasPadam
  29. aku penahlah duk kat kelantan dlm 6bln. waktu tu tahun 2004 kot. aku takde nampak sgt yg org kelantan ni mundur ke ape ke. maybe umah dieorg takdelah grand2 sgt. mungkin tak pk duniawi terlampau2. baguslah tu. tapi walau umah tak besar, tapi kete ade, astro ade. rase semua cukup. jd bg org yg rase kelantan tu mundur, cubalah g sane. bkn ke dulu org2 umno/bn suka wat lawatan ke kelantan? (aku tau sbb mak aku penah join). tapi kalau g kelantan cuma g rantau panjang beli brg pastu lalu kampung2 terpencil wat pe. cuba tgk bandarnye. rasenye semua cukupkan? :-) pasal bdk2 kelantan plak aku rase takde bezanye dgn bdk2 negeri lain. ade baik, ade yg terpesong. same je, lumpah manusia ade yg jalan lurus ade yg bengkang bengkok. jgnlah percaya sgt berita2 kat tv tu. makin ari makin menjd2 memfitnah. start je berita pukul 8 terus je kuar cite fitnah. org mati ke perang ke tak kuar dulu. yg jd berita utama semua pasal pembangkang. kalau kite pk dgn pkran terbuka dapat nampak jelas mereka2 ni terdesak. aku dah terbukak kisah idup plak ni. sori2. hahaha.. ape2 pun aku suka makanan kelantan! sodap!~

    BalasPadam
  30. ramai gile "anons" dalam komen ko. ape korang lupe name sendiri ke weh? haha~

    BalasPadam
  31. well...jujur nya...klntan lbih mju dr mne2 ngeri d pntai timur serta barat...korg p la sndri tgk ngn bjik mte sndiri klntan cmne...klu mls sgt pn g google je la kdaan klnatan cmne...
    sekian...

    BalasPadam
  32. nak tergelak jugak aku baca komen sesetengah drpd korang ni. cuba korang pk, yg utamanya post no 1 tu..kalau aku ckp, ' knpe eh? aku bdk kelantan tp aku stay dkt pahang. aku tgk bdk2 pmpuan kt pahang ni pelik2 la. maksiat sana sini, buka puasa minum arak..'..aku pon boleh buat soalan mcm tu. pointnye kat sini, bukan budak kelantan je mcm tu. negeri lain pun sama. kenapa mesti timbul kelantan je? SEBAB, kelantan negeri yg terkenal dgn islamic nya. thatsy why bila sorang org kelantan buat hal korang terus melatah. kalau negeri lain xpe plak. SEBABnye, negeri lain x terkenal dgn islamic nya. walaweh. pk dulu sejenak sebelum berkata2..jgn nmpkkan kebodohan kita berbicara. dlm newspaper tu, berlambak pasal negeri lain, tp bila keluar je pasal negeri kelantan, mesti yang kecik pun jd besar. mari kita sama2 pk, kenapa benda ni boleh terjadi. pendapat aku, akibat SEMPIT nya pemikiran korang, terjadi lah sebegini rupa. ya, aku setuju, UMNO itu busuk. aku tau sebab family aku pernah jd org kuat politik ( PAS ). mereka gunakan taktik2 kotor utk menang. huh! busuk hati!

    BalasPadam
  33. Walaupun aku ni bkn org kelantan,. tapi jauh dlm hati aku berdoa kat Allah,supaya diutus pemuda2 yg akan memimpin bangsa kelantan,..hnya diorg jer yg bleh buat kerja btul2 selamatkn Islam..jatuhkan umno yg zalim. semua org kalau da ade dlm umno,. mesti jadi zalim. xtau kenape..

    BalasPadam
  34. stuju2,. memang ade chance kalau org klntan bt kerja politik camni.myb lbih hebat dari CIA.. aku bkn nak kutuk org Klantan, tapi diorg ni,kalau yg saintis tu giler baban,yg alim tu mmg thp wali pon ade,n klu yg penjenayah plak lbih truk dari uncle sam. =)

    BalasPadam
  35. lawak komen kat atas,logik ke buka posa dgn arak.saya org k.l,tp pernah stay kat kelantan.same jer org mana2 pon,jgn prejudis sgt kt org kelantan.semua manusia ada kebaikan dan kburukan.sy sokong said,kelantan jgak maju walau pon di ank tirikan..

    BalasPadam
  36. x kisah la mane2 negeri skalipun, kenapa bile yg jahat je dr kelantan terus dipersalahkan....n seolah2 negeri len macam xde yg buat kesalahan lansung.....negeri x memainkan peranan dalam membentuk sahsiah masing2...last2 individu tu sendiri jgak yg nk jadi baik or jahat...so x payah la nk prejudis...nk slahkan negeri..just be realistik..x semesti org tu duk kelantan n kerajaan negeri yg mnjaga semua tindak tanduk perangai da whole rakyat kelantan kan...n dalm bayak2 rakyat kelantan...bkn semuanya alim..n x bley la nk expect semua rakyat kelantan baik..same je pun mane2 negeri...kanapa bila org kelantan buat kesalahn semua nampak baik je kan..kalo org negeri len buat kesalahn x nmpak plak...fikir- fikirkan...

    BalasPadam
  37. salam sume...btul la deskriminasi yg admin letak kt atas tu,aku sbgai org klntn aku mmg benci gla thp dewa la kt media di ngra kita ni..dorg sume wat cite je lebih dok sebut je bnda yg salah,aku mmg x cya la kt media...lau nk thu sngt pg la dduk kt klntn ngok...dok temberang je kuat..

    BalasPadam
  38. dari : nagamasakmerah

    sebagai warga kelate yang dah lama dok k.l, kemana pun aku pergi, bahasa aku tetap tak tinggal. kenapa nak berpura-pura ? nak tahu projek tu kerajaan negeri atau kerajaan pusat yang buat, bleh tengok papan tanda... satu lagi projek barisan nasional/ satu lagi projek kerajaan persekutuan. dan aku datang dari daerah di mana UMNO tak pernah kalah di kelantan ( Gua Musang ), why hanya di GM UMNO tak pernah kalah ? apapun, aku tetap nak isi borang keahlian PAS seumur hidup. sebab sokong kuli pun tak mampu nak ubah malaysia. makin teruk adala...

    BalasPadam
  39. cakap pasal budak kelantan ni..teringat plak aku budak universiti aku..ada satu bilik ni penuh dengan budak kelantan..siap gantung bendera kelantan lagi..aktiviti utama , jual rokok n jual cerita/lagu yg didownload..kiranye jual cd haram r..huhu..suasana kt bilik tu giler gheto..dgn bau rokok kuat giler..kira kalau budak skema masuk bilik tu boleh menggigil lutut r..orang kelantan datang negeri orang berlagak jadi gengster..;)..siap kadanag2 ada jual cd lucah lg..ganas ek diorang ni..pastu kalau part2 gaduh ni mmg diorang r no 1..

    tp yg aku kagum nyer..dalam bilik yg serba gengster tu, masih ada poster gambar nik aziz...tu aku heran tu..kiranya diorang ni pas r..tp perangai cam haram.. siap ada adobe photoshop gamba sorang awek uni aku pastu sebarkan r..malu siot awek tu..ksian dier..

    tp ada je orang kelantan yg aku respect..ada satu mamat kelantan ni mmg aku respek..dan dia BUKAN PENYOKONG PAS.. dia tak taksub ngan satu2 parti politik dan idea die sgt bernas..

    tp apapun, ape yg aku tau dan nampak..pembangkang ni byk yg extreme..yg salah pun ckp betul..aku lg hormat org yg mcm kawan aku ni..bg pendapat tidak memihak pada mana2 parti..tp untuk kebaikan rakyat..

    p/s:awek kelantan cun, tp busuk la ..sorila kalo terasa tp aku dibgtau diorang ni x pakai deodorant sbb wangi-wangian boleh mendatangkan maksiat..tp siyes..mmg yg hardcore2 pas via kelantaness ni bau lain mcm ..

    hehe..

    BalasPadam
  40. eh lupa..
    bole panggil aku burst

    aku yg komen pada waktu
    March 27, 2011 7:19 PM

    dan aku orang johor..dan aku bukan umno..cuma aku still x sure na support mana..semua cam x best je..hehe..

    BalasPadam
  41. aq kwn sma org klantan la dpt knal budu,ekekeke..
    ok per kwn dgn dieorg,bg aq x ada msalah pn.
    yg x suka sma org klantn tu sbnrya brtegur sapa pn x perna an dgn org klantan.. ckp org klantan jhat la,mundur la,apa la.. aq brani bet la wei yg ckp smua tu sbnarnya cuma dngr dri mulut busuk org lain ja,lpas dngr trus prcya.elok la ,sma mcm tolong tenuk yg susah na berak.. siasat dlu wei sblm prcya dgn ckp2 dri spesis mulut busuk si2 tapir uh,suka2 ja ckp ngri org lain mundur..kalau ckp keling yg jhat pew smua aq bleh trima,ni mlayu juga yg ko kekah..
    aq bukan na jdi barua,tpi yg nyata ku ckp..bdk ngri lain x ada ka yg jhat?buka mata skit der,smua ngri ada pnjara kn,yg lingkup dlm pnjara ssengri uh org2 yg yg mcmmna??xkn yg baik2 kot..so,bg aq org yg jhat ni hnyalah trletak pd individu dri sndiri,bkannya ngri2..
    dri media hngga ke blog gtau yg klantn ni jhat2,apeke bodohnya yg ckp mcm tu..dieorg ni ada kwn ke x dgn org klantn,knal dlu la bru tau hati budi.. aq kwn rmai dgn org klntan,aq x perna rsa ada risiko kwn dgn dieorg..lu pikirla..

    BalasPadam
  42. baguih citer nieh..nampak nyer org kelantan sume nieh jahat le ea bro..ore kelate nieh sikap perkauman dio kuat la bro..klu x xkan la stadium tuh penuh klu ado perlawanan bola..dop kiro la mano pon..klu kato ore tino kelate nieh busuk, busuk luaran xpe le bro..jangan busuk dalam suda..tu xleh nk btlkan da tuh..

    BalasPadam
  43. org nik aziz dari utara19 April 2011 12:09 PTG

    as'salamualaikum..
    sy org utara..tp mmg brgaul ogn org2 klantan nie..majoriti dri kmlupan@ kawan2 rapat sy nie mmg org klantan.. persepsi sy mgenai org klantan nie sblum knal pd sy org klantan nie mmg alim2, tp lpas dah knal ngn org klantan nie tnggapan sy da brbeza.. diaorg xda pn alim2..malah lg truk dari org luar ada laa..da bnyak sy prhatikan.. pakaian ketat2, tudung sure angkat nmpak dada, yg jdi maknyah n ada(bkn srt yg digmbarkan).. tp xsmua la..tp pragai baik gak la.. cuma pd sy diorg nie suka lam komuniti mreka tu bkn apa sbb sng nk ckp je diorg bkn xnk brgaul ngn org luar.. ksimpulannya kt cini org luar ka org klantan je sma je xda beza pn.. dri segi msalah sosial ka, tahap kealiman ke ( sbb prtubuhan klab islam kt cini pn xramai sngt dr klantan, kwn2 sy(dr knltan) sndiri xnk join kelab tu..hemmm so, jgn set kan org klantan mcm tu n mcm nie.. sma je ngn kta..knal sndiri bru nilai jgn dgr org ckp je.. 1 lg psal pmbangunan di klantan dri comment kt ats tu dia ckp pmbangunan kt klnatan lbih maju dri ng. pntai timur yg lain sy xstuju.. taun lpas sy bru wat pgembaraan dri trangganu ke klantan (k.trangganu- kota baru) sbg pgunjung n pmerhati sy tngk pmbangunan dkt ganu lbh maju dan bersih..mmg brbeza sngt dari segi kbersihan dia..xcaya tngk tepi2 jalan dri ganu smpai knantan..mmg ada bezanya..mula2 dgr org ckp je..lpas sksikn sndiri bru tau knyataannya..tp org knantan nie mmg smngat k'ngrian dia tngi sngt...ramai lak tu..smua ng. ada org klantan..knp diaorg xtngal je dkt ng. diorg tu?..

    BalasPadam
  44. dr pgalaman ak ngan dak2 klatan... y bagus sgt2 bagus... tp kalo jmpa y teruk....sgat2 teruk.....

    BalasPadam
  45. org nik aziz dari utara6 Mei 2011 10:14 PTG

    as'salamualaikum..
    sy org utara..tp mmg brgaul ogn org2 klantan nie..majoriti dri kmlupan@ kawan2 rapat sy nie mmg org klantan.. persepsi sy mgenai org klantan nie sblum knal pd sy org klantan nie mmg alim2, tp lpas dah knal ngn org klantan nie tnggapan sy da brbeza.. diaorg xda pn alim2..malah lg truk dari org luar ada laa..da bnyak sy prhatikan.. pakaian ketat2, tudung sure angkat nmpak dada, yg jdi maknyah n ada(bkn srt yg digmbarkan).. tp xsmua la..tp pragai baik gak la.. cuma pd sy diorg nie suka lam komuniti mreka tu bkn apa sbb sng nk ckp je diorg bkn xnk brgaul ngn org luar.. ksimpulannya kt cini org luar ka org klantan je sma je xda beza pn.. dri segi msalah sosial ka, tahap kealiman ke ( sbb prtubuhan klab islam kt cini pn xramai sngt dr klantan, kwn2 sy(dr knltan) sndiri xnk join kelab tu..hemmm so, jgn set kan org klantan mcm tu n mcm nie.. sma je ngn kta..knal sndiri bru nilai jgn dgr org ckp je.. 1 lg psal pmbangunan di klantan dri comment kt ats tu dia ckp pmbangunan kt klnatan lbih maju dri ng. pntai timur yg lain sy xstuju.. taun lpas sy bru wat pgembaraan dri trangganu ke klantan (k.trangganu- kota baru) sbg pgunjung n pmerhati sy tngk pmbangunan dkt ganu lbh maju dan bersih..mmg brbeza sngt dari segi kbersihan dia..xcaya tngk tepi2 jalan dri ganu smpai knantan..mmg ada bezanya..mula2 dgr org ckp je..lpas sksikn sndiri bru tau knyataannya..tp org knantan nie mmg smngat k'ngrian dia tngi sngt...ramai lak tu..smua ng. ada org klantan..knp diaorg xtngal je dkt ng. diorg tu?..

    BalasPadam
  46. Kenapa cepat buat kesimpulan dari sebilangan orang kelantan.Kalau seorang orang kelantan minum arak dan buat maksiat tak semestinya semue perempuan kelantan sama perangai dia.Ni bukan masalah negeri,ni masalah moral individu terbabit.Tak kira la die dari negeri mane.Btw,sebab kenapa orang kelantan suka berkawan dengan orang kelantan sebab bahasa.Bukan sebab politik.Sekian

    BalasPadam
  47. salam sume...btul la deskriminasi yg admin letak kt atas tu,aku sbgai org klntn aku mmg benci gla thp dewa la kt media di ngra kita ni..dorg sume wat cite je lebih dok sebut je bnda yg salah,aku mmg x cya la kt media...lau nk thu sngt pg la dduk kt klntn ngok...dok temberang je kuat..

    BalasPadam
  48. nak tergelak jugak aku baca komen sesetengah drpd korang ni. cuba korang pk, yg utamanya post no 1 tu..kalau aku ckp, ' knpe eh? aku bdk kelantan tp aku stay dkt pahang. aku tgk bdk2 pmpuan kt pahang ni pelik2 la. maksiat sana sini, buka puasa minum arak..'..aku pon boleh buat soalan mcm tu. pointnye kat sini, bukan budak kelantan je mcm tu. negeri lain pun sama. kenapa mesti timbul kelantan je? SEBAB, kelantan negeri yg terkenal dgn islamic nya. thatsy why bila sorang org kelantan buat hal korang terus melatah. kalau negeri lain xpe plak. SEBABnye, negeri lain x terkenal dgn islamic nya. walaweh. pk dulu sejenak sebelum berkata2..jgn nmpkkan kebodohan kita berbicara. dlm newspaper tu, berlambak pasal negeri lain, tp bila keluar je pasal negeri kelantan, mesti yang kecik pun jd besar. mari kita sama2 pk, kenapa benda ni boleh terjadi. pendapat aku, akibat SEMPIT nya pemikiran korang, terjadi lah sebegini rupa. ya, aku setuju, UMNO itu busuk. aku tau sebab family aku pernah jd org kuat politik ( PAS ). mereka gunakan taktik2 kotor utk menang. huh! busuk hati!

    BalasPadam
  49. well...jujur nya...klntan lbih mju dr mne2 ngeri d pntai timur serta barat...korg p la sndri tgk ngn bjik mte sndiri klntan cmne...klu mls sgt pn g google je la kdaan klnatan cmne...
    sekian...

    BalasPadam
  50. demokrasi bg umno bn adalah dikriminasi!

    tunggu pru akan dtg, tolak umno bn!

    najib bole undur!

    BalasPadam
  51. biasala tue,org akan anggap pelik ble org. kelantan wat maksiat2 sbb pd pndgn diorang org kelate nie sume alim2 belaka xde slh...padahal org yg byk ilmu agama niela yg akn diuji kuat oleh allah taala....setan tahap a yg pegi kacau bkan yg tahap prebet pnye...tue yg ble kuar xde org jge,sesat habis cam xde ilmu agama

    p.s. ak de gak membe kelate...gaul je gan ak

    BalasPadam
  52. stuju2,. memang ade chance kalau org klntan bt kerja politik camni.myb lbih hebat dari CIA.. aku bkn nak kutuk org Klantan, tapi diorg ni,kalau yg saintis tu giler baban,yg alim tu mmg thp wali pon ade,n klu yg penjenayah plak lbih truk dari uncle sam. =)

    BalasPadam
  53. ko takut nk duk srumah ngan org klantan sbab alim??mknanya ko tu setan..tuhan bagi la ape ko mntak.setan mmg elok dduk ngan setan. pastu ak bace ade orang bndingkan ngan trenganu,hahaa..trengganu tu ngeri paling bynk duit la dol.x pyah pkir sumber lain,royalti minyak pun dah berapa tuan2 puan??tu pun ak rasa x bnyk beza dgan klantan sbab ak mmg dh bnyk kli g dua2 ngeri ni.ko tngok klantan ade ape je nk idup? dngan bantuan disekat sana sini. dan fakta,kerajaan ngeri yg kena byar hutang2 yg dtingalkan orang2 umno time dia mmerintah dulu.ingat rm100 200 ke diorang hutang. ngara mlaysia ni pun ko ingat xde hutang ke,bajet pndai..kwangan sbenarnya mkin hancus,tngu nk bankrap je.lagi satu psal sifat knegerian diorang,dlam mlysia ak rasa sabah ngan klantan yg pling kuat.agak2 knape?sbab mreka rasa trpinggir..terkecuali. bila kat luar,org kita ni lbih suka higlight 'si dia' ni orang klantan..pdhal smua org mlysia.tmbah plak dngan propa yg ditabur media,politik..sifat rebel mreka akan mmbuak buak.sudah mnjadi kpastian gnerasi ini akan brterusan,jngan slahkan diorang..sape yg buat diskriminasi ini trlbih dhlu. bgi org klantan yg hati kering akan buat bnda2 yg kotor dan gnas.bagi yg intelektual akan snguh2 bktikan diri diorang.bgi yg x mampu buat ape2 at least mreka berdiri dan bngun atas satu negeri. blainan dgan sbah,mreka wlaupun trasing tpi mreka bgaikan anak emas bn.

    BalasPadam
  54. takdenye masalah kawan ngan budak kelantan. aku sespisis ngan admin sebab dulu pun aku tak bape suke ngan owang kelantan. sebanye dalam paper dalam tv sume kate owang kelantan jahat (betui kalau tgk pak brahim ali..ekekek).. so aku dan kengkawan sabahan aku smeua set jangan kawan ngan owang kelate (moga Allah ampuni dosa kami putuskan silaturrahim dan tuduh @fitnah owang kelantan). dan kami semua sama macam majoriti sabahan pengundi tegar umno.. pokok pangkal letak selipar lambang umno ataudacing pun kami undi. tapi bila dah kuar sampai penang, kenal dan rapat ngan geng kelantan, pandangan tu berubah. malah aku selesa ngan budak kelantan 9kengkawan aku la) sebab dorang dorong aku kenal dan fahami agama aku dengan lebih mendalam. yang rempit2 pun tak tinggai solat ok pe.. apapun, umno dah banyak 'dosa' ngan owang kelantan. dah amik hak, jatuhkan maruah, hina keturunan... tahlah. kalau set pemimpin umno ni mati tanpa sempat minta maaf ngan owang kelantan cemana la gamaknya kat masyhar nanti ek....

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...