Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 2 September 2021

Photo OP Menteri Agama Yang Gagal.

NURUL ASYIKIN | Menteri agama, mana-mana menteri, atau sebarang individu sekalipun tidak entitle untuk membuktikan kepada masyarakat umum samada mereka bersolat ataupun tidak.

Dalam erti kata lain, urusan amal ibadah adalah urusan individu semata-mata, tiada keperluan oleh dirinya untuk membuktikan kepada sesiapa pun samada dia beriman atau tidak. Itu urusan individu dengan Allah. Yang berhak menghakimi dirinya, amalnya, solatnya, imannya, hanyalah Allah.

Nampaknya ada pihak dari wakil Menteri Agama, Tuan Idris Ahmad tidak memahami perkara semudah ini.

Photo Op yang memaparkan aksi solat Menteri Agama baharu dari pelbagai angle jelas bertindak memalukan imej Menteri Agama itu sendiri berbanding mengangkat krediblitinya sebagai seorang pemimpin.

Paling tidak faham tindakan menyebarkan gambar seperti ini;


Apa yang individu ini cuba capai? Individu ini individu yang dekat dengan Menteri Agama. Individu ini mungkin ada peranan tertentu sehingga dibenarkan mengambil gambar dan menyebarkan ia, jadi apa tujuannya melakukan hal seperti ini? Adakah dia berupaya memberikan nasihat? Jika ya, adakah nasihat dari individu yang berfikiran seperti ini akan membantu kerjaya Menteri Agama?

Lihat la mata menteri. Meleret ke mana. Adakah sang tukar sebar tak nampak? Gembirakah agaknya menteri ditertawakan?


Ada pihak yang bertindak mempertikaikan kritikan dengan memusing fakta. Kononnya mempersoalkan solat seseorang dan berasa panas melihat orang bersolat.

Itu adalah satu karektor yang tidak mahu menjawab soalan pokok. Jadi dia spin dengan memberikan jawapan di luar tajuk.

Rasanya semua sedar. Yang dipertikaikan ialah tujuan mengambil gambar dan tayang. Tujuan mengambil untuk membuktikan kepada masyarakat bahawa menteri ini bersolat, betul ke? - tetapi siapakah orang-orang awam ini? Kenapa menteri perlu rasa entitle membuktikan kepada kita semua?

Satu perkara yang penyokong-penyokong PAS perlu faham dan jelas ialah anda, tidak perlu membuktikan kepada masyarakat di luar sana samada anda bersolat atau tidak, samada pemimpin anda bersolat atau tidak, beriman atau tidak. 

Masyarakat di luar sana bukannya Allah. Mereka tidak ada upaya untuk menghakimi tahap keimanan anda. Yang akan menilai pengakhiran kita semua hanyalah Allah. Allah adalah yang paling Maha Berkuasa untuk menentukan semuanya. Tak perlu mengharapkan tanggapan manusia. Soal iman adalah soal yang kompleks. 

Buktikan kepada masyarakat dengan menggunakan hasil kerja. Mentadbir dengan baik. Memerintah dengan cekap. Mengurus dengan amanah. Mewujudkan polisi yang adil. Mengutamakan rakyat. Apabila ini pemimpin-pemimpin anda buat, persepsi negatif akan pudar sendiri. Menyebarkan gambar bersolat tidak akan menyelesaikan masalah, tetapi keputusan-keputusan yang dibuat semasa mentadbir, iya. Fahamkan perbezaan ini, dan berhenti halakan kamera ke arah sudut yang salah. Tangkaplah gambar yang betul lain kali. - 2 September 2021.

Khamis, 29 Julai 2021

Mesyuarat Tergempar UMNO Dalam Parlimen Undang Persoalan Netizens.

POLITIK | Sebaik sahaja Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim membangkitkan dan membahaskan Titah Diraja Yang Dipertuan Agong yang menyatakan Takiyuddin bersikap derhaka, kem kerajaan di dalam dewan kelihatan sunyi dan krik krik krik sekejap.

Ini kerana Perikatan Nasional terang-terang kantoi telah melakukan penipuan berkaitan pembatalan Ordinan Darurat. Walaupun telah dibincang awal bahawa Ordinan Darurat ini memang ke arah pembatalan tetapi ia perlu dibahas, dibincang, diperdebatkan dalam Parlimen.

Kenapa nak bahas perkara yang ingin dibatalkan ini?

Jawapannya supaya kita tahu kat mana kita betul dan salah. Perkara yang salah ini perlu dibincangkan supaya kita tak ulang balik. Yang betul pula untuk kita tambahbaik, supaya kita teruskan perkara yang baik.

Bukan susah sangat nak faham pun.

Tapi PN batalkan secara tergesa-gesa tanpa beri peluang bahas walaupun Agong dah keluarkan titah sehingga melakukan perbincangan dengan menteri berkaitan.

Pembatalan tergesa-gesa ini sebenarnya bukan sahaja mengelirukan dewan, membelakangkan Agong, melangkaui perlembagaan, malah seperti mahu menyorokkan sesuatu.

Ada apa yang ingin disorokkan?

Ada lakukan kesalahan ke?

Jangan salahkan orang awam yang buat persepsi bukan-bukan sedangkan tindakan kita yang buka ruang syak wasangka.

Dalam pada itu, ketika dewan sedang gamat dengan pekikan dan laung kem pembangkang agar Muhyiddin Yasin meletakkan jawatan, kelihatan di sana beberapa kem UMNO sedang berkumpul dan membincangkan sesuatu.


Ada Najib, Noh Omar, Ahmad Maslan, Bung Moktar, yang lain-lain tak perasan siapa. Gambar ini ditangkap dan diupload oleh Hannah Yeoh yang memerhatikan gelagat Ahli-ahli Parlimen UMNO itu.

Gambar itu dengan sekelip matanya menjadi tular di laman sosial hari ini dan diperkatakan pelbagai netizens dengan pelbagai sangkaan.

Apa agaknya yang mereka bincangkan. Nak lari dari terpalit sangat isu penderhakaan ke atas Agong ke? Kedudukan kerusi berani tukar tak? Sekurang-kurangnya Ku Li berani cakap dan berani lawan. Walaupun bukan jaguh dalam gelangang Facebook. - 29 Julai 2021.

5 Point Penting YDPA Yang Buktikan Takiyuddin Dan Jemaah Menteri Derhaka Agong.

POLITIK | Hari ini Istana Negara telah mengeluarkan titah Yang Dipertuan Agong berhubung kenyataan Takiyuddin Hasan, Menteri Undang-Undang pada 26 Julai 2021 di Parlimen ketika Ahli- Ahli Parlimen sedang berbahas mengenai Proklamasi dan Ordinan Darurat.



Dalam kenyataan itu, Takiyuddin memaklumkan;

- Kerajaan PN memutuskan tidak akan menasihati Agong untuk menyambung Proklamasi Darurat.

- Kerajaan PN memutuskan untuk membatalkan semua Ordinan Darurat pada 21 Julai 2021 (tarikh ini disebut ketika Takiyuddin bangkit kali kedua).

Akibat dari kenyataan Takiyuddin itu, beberapa persoalan mula dibangkitkan oleh pelbagai pihak, antaranya adakah kerajaan ini masih sah dan kenapa pembatalan itu dibuat secara tergesa-gesa.

Semalam, di Parlimen, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pakatan Harapan mendesak agar Takiyuddin menjawab samada pembatalan Ordinan Darurat telah melalui Agong ataupun melangkaui proses perlembagaan.

Bagaimanapun Takiyuddin enggan menjawab persoalan tersebut dan berkata akan menjawab pada hari isnin. Tindakan Takiyuddin turut disokong oleh Speaker Azhar Harun.

Faktanya, proses dan sistem di negara ini, menurut Perlembagaan, untuk melaksanakan, menguatkuasa, meminda mahupun membatalkan apa-apa Darurat dan Ordinan Darurat, ia memerlukan kelulusan, perkenan ataupun endorsement dari Yang Dipertuan Agong.

Hanya Agong boleh meluluskan darurat dan demikian juga halnya ketika membatalkan ia.

Jemaah Menteri boleh bersidang, bermesyuarat dan memutuskan mahu menguatkuasa atau membatalkan tetapi untuk semua keputusan-keputusan tersebut, perlulah mendapat perkenan daripada Agong. Sehingga Agong dirujuk, tidaklah boleh membuat kenyataan dan keputusan sesuka hati kerana tindakan itu dianggap melangkaui peraturan, sistem dan Perlembagaan Negara.



Perkara ini juga disahkan oleh Agong menerusi kenyataan Istana Negara bertarikh 29 Julai 2021;

𝗞𝗨𝗔𝗦𝗔 𝗠𝗘𝗡𝗚𝗚𝗨𝗕𝗔𝗟 & 𝗠𝗘𝗠𝗕𝗔𝗧𝗔𝗟𝗞𝗔𝗡 𝗢𝗥𝗗𝗜𝗡𝗔𝗡 𝗗𝗔𝗥𝗨𝗥𝗔𝗧 𝗧𝗘𝗥𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗗𝗜 𝗕𝗔𝗪𝗔𝗛 𝗕𝗔𝗚𝗜𝗡𝗗𝗔.

Yakni, YDPA perlu dirujuk terlebih dahulu jika PN mahu mengubal atau membatalkan Ordinan Darurat kerana itu bidang kuasa YDPA.

1. Perkara 150(2B) dibaca dengan Perkara 150(3) Perlembagaan Persekutuan secara jelas memperuntukkan kuasa penggubalan dan pembatalan Ordinan-Ordinan Darurat terletak pada Seri Paduka Baginda.

𝗕𝗔𝗚𝗜𝗡𝗗𝗔 𝗕𝗘𝗥𝗗𝗨𝗞𝗔𝗖𝗜𝗧𝗔 𝗗𝗘𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗞𝗘𝗡𝗬𝗔𝗧𝗔𝗔𝗡 𝗬𝗔𝗡𝗚 𝗗𝗜𝗕𝗨𝗔𝗧 𝗧𝗔𝗞𝗜𝗬𝗨𝗗𝗗𝗜𝗡 𝗗𝗔𝗟𝗔𝗠 𝗣𝗔𝗥𝗟𝗜𝗠𝗘𝗡 𝗦𝗘𝗗𝗔𝗡𝗚𝗞𝗔𝗡 𝗣𝗘𝗠𝗕𝗔𝗧𝗔𝗟𝗔𝗡 𝗕𝗘𝗟𝗨𝗠 𝗟𝗔𝗚𝗜 𝗗𝗜𝗣𝗘𝗥𝗞𝗘𝗡𝗔𝗡𝗞𝗔𝗡.

Maknanya, Takiyuddin telah mengesahkan PN telah membuat tindakan berkaitan pembatalan Ordinan Darurat tanpa merujuk dan mendapat perkenan daripada YDPA.

2. Sehubungan dengan itu, Seri Paduka Baginda menzahirkan rasa amat dukacita dengan kenyataan yang telah dibuat di Parlimen pada 26 Julai, 2021 lalu bahawa Kerajaan telah membatalkan semua Ordinan Darurat yang telah dimasyhurkan oleh Baginda sepanjang tempoh Darurat walhal pembatalan belum lagi diperkenan Baginda.

𝗣𝗘𝗥𝗕𝗜𝗡𝗖𝗔𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗔𝗪𝗔𝗟 𝗕𝗘𝗥𝗦𝗔𝗠𝗔 𝗕𝗔𝗚𝗜𝗡𝗗𝗔 𝗣𝗔𝗗𝗔 𝟮𝟰 𝗝𝗨𝗟𝗔𝗜 𝗔𝗗𝗔𝗟𝗔𝗛 𝗗𝗜𝗠𝗜𝗡𝗧𝗔 𝗠𝗘𝗠𝗕𝗔𝗛𝗔𝗦𝗞𝗔𝗡 𝗢𝗥𝗗𝗜𝗡𝗔𝗡 𝗗𝗔𝗥𝗨𝗥𝗔𝗧 𝗕𝗔𝗚𝗜 𝗧𝗨𝗝𝗨𝗔𝗡 𝗣𝗘𝗠𝗕𝗔𝗧𝗔𝗟𝗔𝗡 𝗧𝗔𝗣𝗜 𝗜𝗔 𝗧𝗔𝗞 𝗗𝗜𝗟𝗔𝗞𝗦𝗔𝗡𝗔𝗞𝗔𝗡.

Rupa-rupanya, Takiyuddin dan berbincang dengan YDPA mengenai isu pembatalan ini tetapi YDPA mahu hal pembatalan ini dibawa ke dalam Parlimen untuk dibincangkan bersama sebelum membatalkan ia. Ini juga bermakna, YDPA mahu mengambilkira pandangan pelbagai pihak. Pandangan pelbagai pihak ini sebenarnya penting sebagai rumusan dan kajian akhir dan bagaimana negara ini patut belajar dari tindakan ini di masa-masa akan datang. Nampak gayanya Takiyuddin telah meremehkan keputusan YDPA.

3. Seri Paduka Baginda turut menzahirkan rasa amat dukacita kerana apa yang telah diperkenan dan dititahkan kepada Yang Berhormat Datuk Seri Takiyuddin bin Hassan selaku Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) dan Yang Berbahagia Tan Sri Idrus bin Harun, Peguam Negara semasa majlis menghadap secara maya pada 24 Julai 2021 bahawa cadangan pembatalan semua Ordinan Darurat dibentang dan dibahaskan di Parlimen bagi tujuan diungkaikan telah tidak dilaksanakan.

𝗣𝗘𝗠𝗕𝗔𝗧𝗔𝗟𝗔𝗡 𝗗𝗜𝗟𝗔𝗞𝗨𝗞𝗔𝗡 𝗦𝗘𝗖𝗔𝗥𝗔 𝗧𝗘𝗥𝗚𝗘𝗦𝗔-𝗚𝗘𝗦𝗔 𝗧𝗔𝗡𝗣𝗔 𝗣𝗘𝗠𝗕𝗘𝗡𝗧𝗔𝗡𝗚𝗔𝗡. 𝗞𝗘𝗡𝗬𝗔𝗧𝗔𝗔𝗡 𝗕𝗘𝗥𝗖𝗔𝗡𝗚𝗚𝗔𝗛 𝗗𝗔𝗡 𝗕𝗘𝗥𝗡𝗜𝗔𝗧 𝗠𝗘𝗡𝗚𝗘𝗟𝗜𝗥𝗨𝗞𝗔𝗡 𝗗𝗘𝗪𝗔𝗡. 𝗧𝗜𝗗𝗔𝗞 𝗠𝗘𝗡𝗚𝗛𝗢𝗥𝗠𝗔𝗧𝗜 𝗞𝗨𝗔𝗦𝗔 𝗕𝗔𝗚𝗜𝗡𝗗𝗔 𝗗𝗔𝗡 𝗣𝗘𝗥𝗨𝗡𝗧𝗨𝗞𝗔𝗡 𝗣𝗘𝗥𝗨𝗡𝗗𝗔𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗡𝗘𝗚𝗔𝗥𝗔.

YDPA juga dengan tegasnya bertitah bahawa kenyataan Takiyuddin adalah bercanggah dan mengelirukan dewan malah gagal menghormati kedaulatan undang-undang.  Nama Takiyuddin dipetik terang-terangan disitu.

4. Seri Paduka Baginda turut menegaskan bahawa permohonan pembatalan semua Ordinan Darurat berkuat kuasa pada 21 Julai 2021 yang telah dilakukan secara tergesa-gesa tanpa pembentangan di Parlimen dan kenyataan yang bercanggah serta mengelirukan di Parlimen bukan sahaja gagal menghormati prinsip kedaulatan undang-undang yang terkandung dalam Rukun Negara malah telah membelakangi fungsi dan kuasa Seri Paduka Baginda selaku Ketua Utama Negara seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan.

𝗕𝗔𝗚𝗜𝗡𝗗𝗔 𝗔𝗗𝗔 𝗞𝗘𝗪𝗔𝗝𝗜𝗣𝗔𝗡 𝗠𝗘𝗠𝗕𝗨𝗔𝗧 𝗧𝗘𝗚𝗨𝗥𝗔𝗡 𝗪𝗔𝗟𝗔𝗨𝗣𝗨𝗡 𝗧𝗘𝗥𝗜𝗞𝗔𝗧 𝗗𝗘𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗡𝗔𝗦𝗜𝗛𝗔𝗧 𝗝𝗘𝗠𝗔𝗔𝗛 𝗠𝗘𝗡𝗧𝗘𝗥𝗜.

YDPA mengakhiri titah tersebut dengan menjelaskan walaupun baginda terikat dengan nasihat jemaah menteri bagi membuat sebarang keputusan itu bukanlah bermakna baginda tiada kewajipan menyampaikan kebenaran apatah lagi pihak yang ditegurnya sedang menyelewengkan perlembagaan.

5. Seri Paduka Baginda sedia maklum akan perlunya Baginda bertindak mengikut nasihat Jemaah Menteri seperti terkandung dalam Perkara 40(1) Perlembagaan Persekutuan. Namun, Seri Paduka Baginda menzahirkan pandangan bahawa Baginda, selaku Ketua Utama Negara, mempunyai kewajipan untuk menyampaikan nasihat dan teguran jika berlaku sebarang tindakan yang tidak berperlembagaan oleh mana-mana pihak, khususnya mereka yang melaksanakan fungsi dan kuasa KDYMM Seri Paduka
Baginda Yang di-Pertuan Agong.

#DaulatTuanku - 29 Julai 2021.

Selasa, 27 Julai 2021

Berita Utusan Azmin Ali Jadi Lauk Pembangkang Ditukar Tajuk.

POLITIK | Semalam Azmin dipanggang kaw-kaw oleh kem pembangkang semasa berbahas di Parlimen. 

Azmin Kena Panggang, Tak Ada MP Kerajaan Yang Bela.

Ketika itu, Tengku Zafrul yang sedang struggle menjawab persoalan demi persoalan dari kem pembangkang, tiba-tiba Azmin (Gombak) bangun. Atas alasan nak membela. Itupun selepas Anwar (Port Dickson) memberikan hujah mengenai kluster kilang yang menjadi punca permasalahan kepada jangkitan covid19 yang meluas.

Azmin yang dilihat emosi, bangun dan mengangkat placard. Katanya mengandungi data. Gobind (Puchong) sempat menyindir. Dengan menunjukkan buku peraturan mesyuarat, Gobind bertanya, macam mana nak baca kecik macam tu, sepatutnya Azmin la tolong bacakan, langsung tak nampak.

Mereka berdua kemudiannya berbalasan silly yang disudahi Gombak dengan perkataan stupid sambil marah-marah.

Tak cukup dengan panggang dalam dewan, luar dewan di Twitter rasmi Azmin, langsung tak berani buka komen. Pun demikian, nama Azmin menjadi trending semalam. Beribu-ribu tweet di Twitterjaya kerana teruk dikecam.

Utusan turut melaporkan kecaman yang diterima Azmin. Utusan melaporkan perkara itu dengan tajuk : Azmin Ali Jadi Lauk Pembangkang.


Berita itu ditulis oleh Juani dan ianya tular di laman sosial. Nampak sangat netizens 1 Malaysia memang tak suka Azmin Ali. Tetapi hari ini Utusan telah bertindak menukarkan tajuk berita tersebut. Tajuk lama ditukarkan kepada : Azmin Jadi Sasaran Serangan Pembangkang.

Kita tahu kan siapa Menteri Komunikasi. Adakah ini suatu percubaan untuk mengawal dan menekan pihak media? Orang politik dan kritikan, berpisah tiada. Taknak kena kritik, jangan jadi orang politik. Jika tisu dan sensitif, tak payah la jadi wakil rakyat dan menteri. Kalau susah sangat nak berhenti, kita jumpa di Gombak nanti. Rakyat akan tolong dengan suka hati. PRU15, pertarungan bukan di antara parti tetapi di antara pengundi dengan Azmin Ali. - 27 Julai 2021.

Isnin, 26 Julai 2021

Rumusan Persidangan Parlimen 26 Julai 2021.

POLITIK | Parlimen membuka semula pintunya selepas berbulan-bulan lamanya ditutup atas alasan darurat. Persidangan kali ini mendapat liputan dan perhatian kerana ramai pemerhati politik, khususnya rakyat ingin melihat bagaimana persidangan kali ini akan berlangsung, terutamanya bagi menjawab beberapa persoalan berkaitan dengan pengisytiharan darurat dan pelan menanggani covid19.

Berikut adalah ringkasan penting berkaitan apa yang berlaku dalam persidangan kali ini;

1. Selepas bersidang hampir 23 minit, Ram Karpal (Gelugor) telah memulakan hujahnya dengan menyerang Speaker Parlimen, Azhar Harun. Perkataan Lapdog menjadi sensasi. Ram bertanya, adakah Azhar ialah lapdog (bagi pihak kerajaan). Ram juga meminta Azhar untuk meletakkan jawatannya. Ini kerana perkara berkaitan Ordinan Darurat dan Pengisytiharan Darurat dilakukan tanpa membawa kepada Parlimen, dan apa yang anehnya ia dibenarkan oleh Speaker. Justeru itu dengan lantangnya, Ram telah menegur tindakan Azhar. Azhar ketika ditegur Ram, hanya berdiam dan memerhatikan Ram.

2. Selepas itu, Langkawi, Puchong, Selayang, Sepang dan beberapa Ahli Parlimen lain dibenarkan bangun untuk berbahas. Isi yang diutarakan oleh kesemua mereka berkisarkan;

- Kerajaan gagal menanggani covid19. Ramai yang mati, dijangkiti, hilang kerja, masalah ekonomi juga gagal diatasi.

- Menghadkan bilangan Ahli Parlimen dalam dewan walaupun sudah divaksin, bagaimana boleh mengabsahkan sokongan sebenar Perdana Menteri.

- Parlimen sepatutnya dibenarkan berbahas seperti biasa dengan membawa masuk usul Port Dickson dan Beruas dengan mengambilkira nyawa rakyat adalah nyawa yang paling patut diutamakan.

3. Kuala Krau kemudiannya bangkit dan mempertahankan tindakan Speaker dengan membaca Peraturan Mesyuarat. Kuala Krau berkata Sidang Khas Parlimen pernah berlaku sebelum ini. Namun ia kemudiannya dipertikaikan kem pembangkang kerana mendakwa setiap sidang khas perlu dimulakan dengan usul terlebih dahulu.

4. Pokok Sena, Puchong, Semporna, bangkit dan menolak semua hujah Kuala Krau dengan membawa Peraturan Mesyuarat bahawa setiap Proklamasi dan Ordinan Darurat perlu melalui proses Parlimen; dengan melangkaui proses tersebut, ia melanggar Perlembagaan Negara.

5. Kota Bharu kemudiannya bangun untuk menjawab semua hujah-hujah kem pembangkang namun dipertikaikan kem pembangkang kerana semua Peraturan Mesyuarat yang dibangkitkan pembangkang sejak mula ditujukan kepada Yang Dipertuan Speaker, bukannya soalan kepada kem kerajaan. Ini bukan sesi soal balas.

6. Kota Bharu kata sidang khas pernah berlaku dalam sejarah negara, namun ia dipertikaikan kem pembangkang bermati-matian kerana setiap contoh yang diberikan Kota Bharu tidak tepat.  Pokok Sena beranggapan kerajaan sedang berperang dengan Perlembagaan dan Agung. Puchong bertanya bila masa ada undi.

7. Kota Bharu yang ditekan kem pembangkang kemudiannya menunjukkan surat yang diberikan Perdana Menteri kepada Speaker, namun kemudiannya diasak lebih teruk apabila ditanya mengenai perbahasan dan bila masa pula dilakukan sesi undian.

8. Semporna kemudiannya sekolahkan Speaker. Speaker pada ketika ini dilihat tertekan.

9. Lebih kurang sejam berdebat, Speaker kemudiannya menjelaskan Mesyuarat Khas mengikut Peraturan Mesyuarat. Parlimen masih berada di penggal ketiga yang tertangguh, dan ini bukannya penggal keempat. Namun penjelasan Speaker itu kemudiannya dipertikaikan Gelugor dan Pulai.

10. Pada minit ke 1.14 minit, Speaker kemudiannya mengamuk. Selepas menjerit dengan meminta kem pembangkang senyap, Speaker kemudiannya berkata tidak bersetuju dengan semua Peraturan Mesyuarat yang dibangkitkan kem pembangkang dan meneruskan aturan mesyuarat. 

11. Port Dickson kemudiannya diberikan laluan berbahas. Port Dickson kemudiannya mempersoalkan usulnya ditolak atas alasan teknikal adalah sesuatu yang tak wajar. Tiga kali YDPA menitahkan Parlimen perlu berbahas dan bukannya Mesyuarat Sidang Khas, jika YDPA salah, apakah kerajaan akan terangkan dimanakah kesalahan itu. Istana telah ambil keputusan dengan menyuarakan pandangan mengikut Perlembagaan yang juga bersesuaian dengan aspirasi rakyat. Port Dickson juga mempersoalkan pelan memerangi covid19 yang gagal, rakyat semakin ramai yang mati, proses vaksin yang lambat, dengan kelembapan ekonomi. Untuk semua masalah-masalah yang berlaku, tak wajar Parlimen dibahas dibawah Peraturan Mesyuarat 11(3). Nak membelanjakan wang negara, nak buat polisi, pengisytiharan darurat, semua ini tak dibahas dan tak diundi. Suara majoriti rakyat mahukan Parlimen berbahas dengan menekankan konsep semak dan imbang. 

12. Anwar turut menyatakan kegagalan Menteri Besar Selangor yang lama menyebabkan wang negeri habis. Perkara itu kemudiannya dipertikaikan kem kerajaan namun tak sampai 10 saat pun.

13. Port Dickson turut bertanya Bera apakah kuasa PBT melangkaui kuasa MKN dalam isu tutup kilang.

14. Pada jam ke 1.36 minit, Kota Bharu kemudiannya berkata;

- YDPA telah perkenankan sidang khas Parlimen. Dokumentasi adalah bukti.

- PN tidak akan menasihatkan YDPA agar menyambung proklomasi darurat.

- PN telah membatalkan semua ordinan darurat maka semua isu-isu berbangkit tidak lagi terpakai.

15. Kemudiannya, kem kerajaan dan kem pembangkang saling bergaduh. 

16. Selepas lebih kurang 2,3 minit bergaduh, Perdana Menteri bangkit bercakap seorang-seorang dimana semua Ahli Parlimen sibuk bergaduh sesama sendiri dan tak memberikan tumpuan dengan ucapan Muhyiddin.

17. Muhyiddin kemudiannya menghentikan ucapannya dan Puchong diberikan floor untuk bertanya soalan. Speaker kemudiannya berbalas hujah dengan Puchong.

18. Pada ketika ini Pasir Salak mula bangun dan terpekik-pekik dan memarahi blok pembangkang secara rambang. Dia membebel suruh balik, suruh diam, suruh duduk, dan beberapa rapuan lain turut kedengaran.

19. Melihatkan perdebatan Speaker dan Puchong belum tamat, Kota Bharu kemudiannya bangun dan menjelaskan semua Ordinan Darurat telah ditarikbalik pada 21 Julai 2021.

20. Kemudiannya Perdana Menteri bangun dan menyambung ucapannya. 

21. Semasa Muhyiddin berucap inilah Mat Sabu (Kota Raja) berkata mahu keluar dan makan durian dan menyebabkan ramai tertawa.

22. Pada jam 2.25 minit, Jelutong kemudiannya mempertikaikan kelayakan Timbalan Speaker mempengerusikan mesyuarat kerana telah terkantoi melanggar S.O.P beberapa kali.

23. Persidangan bersambung dengan perbahasan dari kem pembangkang.

24. Pada jam ke 2.45 minit, Port Dickson membawa masuk isu Doktor Kontrak. Arau kemudiannya bangkit dan mengacau perbahasan Port Dickson beberapa kali.

25. Pada jam ke 2.50 minit, Azmin Ali bangun dan menjawab dakwaan Kluster Kilang, rupa-rupanya Azmin Ali dah bawa kertas bersaiz A3 yang didakwanya data dan fakta bagi menangkis dakwaan Kluster Kilang. Malangnya penjelasannya tidak disokong sesiapa dari kem kerajaan dan dikecam oleh kem pembangkang. Pada ketika ini, Azmin Ali juga dilihat beremosi dan bergaduh pula dengan Shah Alam.

26. Persidangan Parlimen bagi sesi pagi ditamatkan dengan perbahasan dari Langkawi, yang mengkritik kegagalan kerajaan menguruskan pandemik.

Perbahasan sesi petang agak aman. Namun terdapat satu dua insiden yang membuatkan Parlimen kecoh.

27. Pada minit ke 14, ketika Kota Raja berbahas, Masjid Tanah meminta Kota Raja memakai mask - mematuhi S.O.P, Kota Raja kemudiannya memakai sambil menjawab akan patuh dengan apa sahaja arahan Datuk (rujuk Timbalan Speaker, Azalina Othman). Namun Masjid Tanah menjelaskan yang beliau yang menegur sambil diiyakan Azalina.

28. Kota Raja berkata semua pihak perlu bersama-sama untuk menguruskan masalah pandemik covid19 yang perlahan-lahan harus ditukarkan kepada endemik, iaitu perlu hidup bersama-samanya.

29. Ucapan Muar antara yang menimbulkan perdebatan apabila Muar mempertikaikan UMNO yang membayangkan tidak menyokong Perikatan Nasional diluar dewan tetapi di dalam dewan diam dan tidak berbahas.

30. Ketika Arau berucap, Arau telah diganggu oleh kem pembangkang sehingga YB naik marah.

31. Ketika Permatang Pauh berucap, tak ada seorang pun Ahli Parlimen kerajaan bangun dan mempertikaikan hujah Nurul Izzah. 

32. Pada jam ke 1.57 minit, Arau kemudiannya bangkit dan mempersoalkan Peraturan Mesyuarat. Menurut Arau, mana-mana pihak tidak dibenarkan melakukan serangan peribadi seperti pesta durian, kawan-kawan yang buat pesta arak.

33. Hal itu kemudiannya membangkitkan kemarahan Jelutong. Arau kemudiannya diasak bertubi-tubi, dan akhirnya berasa marah dengan tindakan Jelutong. Arau kemudiannya menjelaskan dakwaan pesta arak tidak merujuk kepada PH dan pembangkang, sebaliknya merujuk kepada kawan-kawan.

34. Bukit Mertajam mendakwa moratorium tidak automatik malahan ada syarat dan faedah yang menekan peminjam. Ini bermakna kerajaan menipu apabila berkata moratorium diberikan tanpa syarat. Komputer sebanyak 150,000 yang dijanjikan oleh kerajaan pun sehingga kini masih ramai tak sampai-sampai.

35. Pontian berbahas dengan berusaha untuk bercakap sebanyak mungkin cadangan yang beliau ada. Ahmad Maslan berjaya membaca sebanyak 33 cadangan dalam masa 7 minit.

36. Pada jam ke 2.20 minit, Menteri Kewangan bangkit untuk menjawab semua isu-isu awal yang dibangkitkan pembangkang sebelum ini tetapi dipertikaikan kem pembangkang yang mendesak samada Perdana Menteri ataupun Timbalan Perdana Menteri menjawab isu-isu tersebut kerana ia ditujukan kepada Perdana Menteri. Manakala isu ekonomi boleh dijawab Tengku Zafrul pada Khamis.

37. Kem pembangkang dan kem kerajaan kemudiannya saling bertekak mengenai keupayaan dan kelayakan Tengku Zafrul untuk menjawab soalan bagi pihak Perdana Menteri.

38. Bera kemudiannya bangun dan menjelaskan kenapa Zafrul layak menjawab selepas dipersoalkan Port Dikson.

39. Pada jam 2.46 minit, Gombak yang dilihat koyak kerana disindir Port Dickson yang disambung oleh Shah Alam telah bangun menjawab dan mempertikaikan menjadi punca kepada Kluster Kilang sambil membawa placard.

40. Malangnya penjelasan Gombak itu bukan sahaja tidak diterima, malah diremehkan dan ditroll oleh kem pembangkang.

41. Perbahasan kemudiannya tamat pada 4.30 tetapi itupun tak berakhir dengan baik apabila Pokok Sena dan Jelutong sempat memarahi Speaker yang menghentikan persidangan. - 26 Julai 2021.

Rabu, 30 Jun 2021

Kenduri Durian - Pembohongan Timbalan Speaker Dikantoikan Netizens.

VIRAL | Alangkah malunya Ahli Parlimen Batu Pahat, Rashid Hasnon yang dikantoikan netizens selepas menafikan video tular kenduri durian adalah video lama.

Ketika ditanya wakil media, ini respon Rashid;

"Tak adalah, itu (video) lama kot.

“Saya ingat (video) tahun lepas punya, sebelum PKP," jawabnya.

Jawapan itu membuka ruang kepada para netizens melakukan siasatan selanjutnya yang lebih teliti dan hasilnya, ya, Rashid kantoi berbohong. Ia adalah rakaman baru, yang berlaku tahun ini dan selepas PKP dilaksanakan. Ia bukanlah kejadian yang berlaku pada Mac 2020 dan sebelum PKP.

Lihat sahaja bukti-bukti dibawah;



1. Pada 27 Jun 2021, Menteri KPKT, Zuraidah mengemaskini Twitter dan melaporkan lawatan ke MPBP, Batu Pahat, Johor, yakni di tempat Rashid Hasnon menjadi Ahli Parlimen.

2. Lelaki berbaju biru, lelaki berbaju kotak, lelaki berbaju merah berada di lokasi-lokasi yang sama yang turut dihadiri Rashid Hasnon pada hari yang sama dengan baju yang sama warna.

3. Lelaki berbaju jersi merah memakai keluaran (edisi) terbaru yang dikeluarkan pada tahun 2021 (musim 20/21).


4. Wanita bertudung Fareha memakai keluaran terbaru edisi 2021, yang dikeluarkan sebelum Hari Raya Aidilfitri.


Rashid Hasnon tak layak jadi Timbalan Speaker. Selain mengkhianati amanah pengundi di kawasannya, beliau terang-terangan melanggar SOP dan bercanggahan dengan apa yang kerajaan tekankan ke atas rakyat iaitu MEMATUHI SOP.

Sementara rakyat dikurung dirumah berbulan-bulan lamanya, mereka sesuka hati membuat kenduri durian. Durian adalah makanan bermusim dan mahal. Seenak-enaknya makan dikala rakyat menderita dan kesusahan angkara kehilangan pendapatan dan dibebani dengan hutang menimbun.

Apa yang kita risaukan ialah siasatan kes ini mungkin memakan masa yang panjang dan hukuman yang dikenakan pula, ringan. 

Selain itu Rashid juga enggan mengaku kesalahan dan kecuaiannya sebaliknya memilih untuk berbohong. Apakah itu kriteria seorang pemimpin, wakil rakyat dan Timbalan Speaker? Jika beliau berintergriti, beliau akan membuat permohonan maaf terbuka dan meletakkan jawatan. Itupun jika beliau benar-benar berintergriti. - 30 Jun 2021.

Ahad, 14 Mac 2021

Gambar Menteri Tak Pakai Face Mask Dipadamkan.

SOSMED | Admin Mindef Malaysia di Instagram telah memadamkan gambar Menteri Pertahanan DS Ismail Sabri yang dilihat duduk bersama beberapa pegawai tinggi Mindef namun tidak memakai face mask.


Sebelum gambar itu dipadamkan, sebenarnya beberapa netizens terlebih dahulu tangkaplayar dan menyebarkan gambar itu di akaun media sosial masing-masing.

Tujuan mereka ialah;

- Simpan bukti.

- Mahu tanya kenapa Menteri tak pakai face mask.

- Mahu membandingkan dengan beberapa rakyat yang dikompaun RM10k akibat tak pakai face mask.

Walaupun admin IG dah padamkan post, netizens tetap gigih mempersoalkan perlanggaran SOP tersebut;




Bagaimanapun, sesetengah komen tersebut mungkin telah dipadamkan awal berbanding dengan jumlah komen yang dapat dibaca.

Walaupun gambar dah dipadamkan dari sosial media, bukan bermakna kesalahan itu tidak dilakukan.

Jika nak menggunakan hujah, ia gambar lama yang berlaku pada 13 Mac 2021 seperti hujah video yang pernah viral suatu ketika dahulu, adakah rakyat akan terima lagi alasan sebegini? Sekali boleh la. Dua, tiga kali rakyat pun tahu jemu. 

Satu lagi yang menjadi tanda tanya ialah adakah laporan polis akan dibuat kepada mereka-mereka yang sebarkan gambar di atas sekaligus mereka yang persoalkan perlanggaran SOP akan disiasat manakala yang melanggar dibiarkan? Sama-sama kita tunggu dan lihat. - 14 Mac 2021.

Zuraidah Rasmikan Aktiviti Berbasikal Beramai-Ramai, Langgar SOP Atau Tidak?

SOSMED | Menteri KPKT merasmikan Program Malaysia Prihatin Norma Baharu Berekreasi di Zon Rekreasi Keluarga, Taman Persekutuan Bukit Kiara, Kuala Lumpur semalam.

Kuala Lumpur kini tertakluk kepada peraturan PKPB.

Gambar-gambar perasmian itu ada di Facebook menteri sendiri.

Lihat;




Mari kita lihat SOP PKPB pula disini;

https://asset.mkn.gov.my/web/wp-content/uploads/sites/3/2021/02/SOP-PKPB-Am-kemaskini-18-Feb-2021-FINAL.pdf

Di mukasurat 5 menyatakan;

Semua aktiviti sukan dan rekreasi individu dan berpasukan DIBENARKAN bagi tujuan kesihatan, kecergasan, latihan, permainan/ perlawanan dan penganjuran kejohanan/ pertandingan tempatan TANPA penonton/ penyokong.

MAKNANYA?

Boleh la tu berbasikal ramai-ramai. Menganjurkan pun boleh. Tapi ada syarat tambahan, yakni; TANPA PENONTON.

Kalau tengok gambar di atas, kita ada;

- Tukang rasmi

- Tukang tengok

- Tukang tangkap gambar

- Tukang lepak

Sebahagian dari mereka boleh ditafsirkan sebagai penonton, betul tak?

Maknanya, kalau ikut SOP PKPB, aktiviti di atas telah melanggar syarat tertentu dalam aktiviti sukan kecergasan. Agak-agak ada ke yang kena denda? - 14 Mac 2021.

Rabu, 10 Mac 2021

Mahkamah Benarkan Penganut Kristian Guna Kalimah Allah, Baitullah, Kaabah Dan Solat - Nasib Baik Bukan Zaman PH.

SEMASA | Sinar Harian melaporkan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan penganut Kristian seluruh negara menggunakan kalimah ALLAH dalam penerbitan pendidikan agama Kristian.

Yang membuat keputusan tersebut ialah Hakim Nor Bee Ariffin.  

Kronologinya adalah seperti berikut;

- Pada 11 Mei 2008, cakera padat (CD) berjudul 'Cara Hidup Dalam Kerajaan Allah', 'Hidup Benar Dalam Kerajaan Allah' dan 'Ibadah Yang Benar Dalam Kerajaan Allah' telah dirampas dari seorang penumpang yang baru sahaja tiba di Lapang Terbang Sepang.

- Penumpang tersebut ialah Jill Ireland Lawrence Bill, wanita yang berasal dari Sarawak, keturunan Melanau.

- Jill kemudiannya mencabar tindakan itu dengan melawan di mahkamah, beliau berkata bahawa hak perlembagaannya untuk mengamalkan agamanya dihalang dengan sekatan atau larangan pengimportan bahan pendidikan.

- Jill memfailkan semakan kehakiman untuk menuntut semula CD itu dan relif hak perlembagaannya. 

- Pada 2014, Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan Jill dan memerintahkan agar kesemua lapan CD itu dipulangkan, namun tidak membuat sebarang penghakiman mengenai relif-relif lain yang dimohon.

- Pada 10 Mac 2021, Hakim Nor Bee Ariffin membuat keputusan penganut Kristian seluruh negara dibolehkan menggunakan kalimah ALLAH dalam penerbitan pendidikan agama Kristian. Selain itu, perkataan Baitullah, Kaabah dan solat juga dibenarkan dengan pra syarat perlu ada penafian ‘hanya untuk orang Kristian’ dan lambang salib di hadapan kulit buku.


Nasib baik ia berlaku di zaman Perikatan Nasional, jika berlaku di zaman PH isu ini akan menjadi lagu perkauman dan tak semena-menanya PH akan dituduh sebagai punca. Islam terancam akan menjadi slogan.

Sememangnya tidak perlu rasa tergugat jika benar orang Islam mana mungkin mereka tidak tahu membezakan kitab Kristian dan Alquran. Bodoh benarlah kalau begitu.

Dan kalau nak mengumpul umat dengan cara memaksa mereka, itu pun bodoh benar. Umat berkualiti dan umat berkuantiti, ada beza.

Sikit dan banyak bukan faktor kejayaan atau kebenaran.

Orang yang percaya dengan agama sendiri, akan mencari jalan mengkaji dan mempelajari agamanya. Penganut yang tergugat dengan penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam sememangnya perlu banyak masa membaca Alquran dan bukannya bergaduh di sosial media. Pergi tambahkan ilmu dan bukannya serang penganut agama lain. 

Kerana kita rasional, kita ada pandangan ini tak kira siapa pun memerintah. Tetapi sesetengah penyokong mereka tidak rasional, pandangan mereka berubah-ubah mengikut parti politik. - 10 Mac 2021.

Jika PN Berpecah Yang Rugi PPBM Dan Bukannya Orang Melayu.

NURUL ASYIKIN | Wan Saiful perlu cepat bangun dan cuci muka dia. Jangan asyik tidur dan terbuai-buai dengan mimpi sehingga bila nak beri pendapat pun semacam orang lalok telan gam.

Wan Saiful menulis di Facebooknya (rujuk); 

Perpecahan undi Melayu akan menghasilkan ketidakstabilan politik yang tidak sudah, lantas menyukarkan proses menjaga kebajikan rakyat semua kaum dan agama. 

Kestabilan penting untuk pembinaan semula ekonomi negara. Dalam keadaan kita tahu bahawa DAP dan PH memang mahukan undi Melayu terpecah untuk mereka kembali berkuasa, sudah pasti seruan untuk menjaga muafakat politik ini mesti dipandang serius oleh semua yang ikhlas.

Bagi saya, sesiapa sahaja yang sengaja mahu kita berpecah dan mahu kita lemah, maka mereka adalah agen DAP dan PH. DAP dan PH memang mahukan PENJAJARAN BARU yang melemahkan kita. Agen-agen mereka mungkin datang dalam pelbagai bentuk.

Sewaktu PPBM bersama PH, prestasi PPBM paling teruk. Mereka ada banyak menteri yang mengarut dan menjadi bahan sindiran netizens. Malah banyak keputusan Tun Mahathir sebagai PM dari PPBM juga dipertikaikan dan diperlekehkan oleh penyokong-penyokong PH sendiri. 


Pendek kata, tak perlu tunggu budak-budak UMNO dan PAS menyerang, budak-budak PH sendiri serang dulu kerana terlalu membodohkan umat.

Bila ada mana-mana menteri bangang dari DAP, PKR dan AMANAH, mereka turut menerima tempias yang sama tetapi tidaklah seteruk layanan yang PPBM terima.

Bila masuk PRK, calon PPBM kalah teruk.

Nampak gayanya PPBM tiada kredibliti dan aura. Kemenangan calon mereka semasa PRU14 atas dua faktor. Menumpang PH dan mencuri wakil parti lain.

Mereka ialah parti yang lemah dan tak salah kita panggil parasit.

Menangnya PPBM dengan pengundi PH. Ada DAP, PKR dan Amanah didalamnya. Bukan sahaja tidak berterima kasih malah kini dengan tak malunya mengutuk apa sahaja yang menghalangi niat mereka sebagai agen DAP dan PH. Ibarat melepaskan anjing tersepit. Kita tolong dia, dia gigit kita balik, bukan setakat gigit siap serang sampai koma PH dibuatnya.

Selepas menang mereka sibuk nak membenarkan kesemua keputusan politik dan pentadbiran Tun Mahathir walaupun bukan itu yang dijanjikan kepada pengundi. Selepas melihat bahawa PKR tidak mahu bodoh-bodoh menurut dan taat, lalu Langkah Sheraton berlaku.

Di depan orang ramai dikatakan berebut kuasa Perdana Menteri. Betul, terpaksa rebut sebab Perdana Menteri Tun Mahathir mahu memerintah Malaysia ini mengikut otak kapitalis, sedangkan bukan itu yang rakyat perlukan.

Kita terpaksa jadi gila mendesak beliau melepaskan jawatan kerana kita tak mahu Perdana Menteri yang tidak pro kepada keperluan rakyat. Bagaimana itu salah?

PPBM membayangkan perkara itu salah dalam naratif Langkah Sheraton hasilnya PAS dan UMNO berjaya ditundukkan PPBM.

Sebenarnya, apabila PPBM beralih kepada PAS dan UMNO ia adalah alhamdullilah kepada PH khususnya PKR yang terlepas beban besar.

PPBM adalah parasit dan mereka sedang berpaut kepada PAS dan UMNO bagi memanjangkan hayat mereka. Terpulang kepada PAS dan UMNO nak menongkat, membelai, memanjai, mendodoikan, menurut dan patuh kepada rayuan PPBM, ia bukan PH punya call.

Cumanya, tidak betul bila Wan Saiful berkata perpecahan undi melayu akan menyukarkan menjaga kebajikan semua rakyat.

Sistem BN tidak sempurna dan PH masih banyak perlu belajar tetapi dengan sistem sedia ada, ia dah boleh menjaga kebajikan rakyat. Kita cuma perlu membuat beberapa pindaan dan penambahbaikan, supaya apa yang dirancang terlaksana.

Apa yang Wan Saiful taknak cakap ialah perpecahan undi melayu akan melenyapkan PPBM.

Inilah perkara sebenar.

PPBM menang atas undi PH. PPBM khianat PH. Nak ke budak-budak PH undi PPBM? Memang takla.

PPBM curi wakil UMNO. PPBM penuh dengan pelompat katak dari PKR.

Adakah budak-budak UMNO dan PKR akan tersengih-sengih dan pangkah PPBM dalam PRU15? Memang takla.

PPBM nak harapkan siapa? Penyokong mereka? Ada berapa juta?

Jadi PPBM perlukan UMNO dan PAS.

UMNO dan PAS ada banyak penyokong. Jika UMNO dan PAS bersama-sama PPBM dalam GE15, maka PPBM akan dapat undi dari budak-budak UMNO dan PAS. 

Sebab tu PPBM taknak PN berpecah. Sebab tu PPBM mesti pertahankan PN. Tapi nak guna alasan apa? Bagaimana nak memastikan orang melayu terima PPBM?

Nak cakap pasal jasa?

Hasil?

Apa jer yang ada. Maka gunakanlah sentimen kaum dan agama. Orang melayu kena ditakut-takutkan. Memang masa PH memerintah, ada beberapa perkara yang menganggu sensitiviti kaum, tetapi majoritinya puncanya dari tangan PPBM - bukannya DAP dan PKR.

Yang lantik peguam dan hakim. Yang cuba bawa Icerd dan Statut Rom tanpa engagement dengan rakyat. Semua tu kini berada di luar PH. 

Sebahagian darinya bersama-sama PN.

PH hanyalah pak sanggup bodoh yang tak tahu diri sedang dipergunakan PPBM.

Demikian juga PPBM sedang pergunakan PAS dan UMNO. Tapi itu bukan kita punya call. Bukan kita yang sedang dipergunakan dan diperkotak-katikkan. PH dah selamat dari azab tu.  Bukan urusan kita nak pertikaikan PPBM pergunakan UMNO dan PAS. Cukup kita nak betulkan kenyataan bahawa tak betul perpecahan PN akan merugikan melayu, ia hanya merugikan PPBM. Undi melayu dah lama berpecah, with or without PPBM. Terimalah hakikat tu. - 10 Mac 2021.

Penyatuan Ummah Dah Hilang, Kini Pro PAS, PPBM Bergaduh Dengan Pro UMNO.

NURUL ASYIKIN | Nampak gayanya sosial media hangat dengan pergaduhan pro UMNO vs PAS + PPBM = PN.

Ini kita boleh perhatikan apabila cybertroopers kedua-dua belah parti itu saling serang menyerang antara satu sama lain, kali ini secara terbuka.

Anehnya, mereka yang saling bercakaran tetapi Wan Saiful menyalahkan DAP dan PH yang sedang elok parking tepi sambil mengunyah Super Ring.

Macam post dibawah ini;


Shahrul Nasrun adalah EXCO Pemuda UMNO. Tapi yang Wan Saiful petik DAP dan PH. Sejak bila Shahrul tu pimpinan DAP?

Disebabkan pandangan di atas, Shahrul kini berdepan dengan serangan peribadi. Habis semua gambar-gambar dia bersama isterinya kena korek dan diviralkan. Siapa viralkan tu? Kalau bersedia ditanamkan dalam jirat cina, bolehlah petik nama.

Kemudian, sepertinya tak ada nombor telefon untuk berbincang cara baik, serangan balas datang dari pimpinan PAS.


Mungkin perasaan marah itu perlu dipublikasikan supaya penyokongnya sedar dan memahami mesej disebaliknya, yang sedang disampaikan KP PAS.

Kemudiannya, cybertroopers kedua-dua kem sambut menyambut peperangan tersebut dan saling serang menyerang balas. 

Kini mereka boleh pula bergaduh sesama sendiri, dengan lantang dan terbuka, tak timbul soal melayu bergaduh dengan melayu cina tepuk tangan. Kerana apa?

Kerana yang bergaduh dan bakal dapat manfaat ialah geng-geng sendiri. Kalau yang bergaduh tu musuh mereka dan yang mendapat manfaat bersama itu ada bangsa selain melayu dan umat Islam, maka ketika itulah mereka akan mainkan kad rasis dan fasis.

Jika kita perhatikan ada ayat perkasakan perpaduan ummah. Disini mesejnya ialah sesiapa yang mengkritik PN yang didalamnya ada PPBM dan PAS bermakna menolak perpaduan ummah. Ini namanya doktrinisasi.

Doktrinisasi berlaku atas sebab strategi. Strategi mereka ialah mahu memberikan gambaran bahawa apa-apa yang bersama PAS dan PPBM ialah penyatuan ummah, yang menolak mereka ialah anti penyatuan ummah.

Sebenarnya tidak salah kita anti kepada penyatuan ummah malah jangan kita rasa takut dengan label itu.

Ummah merujuk kepada umat Islam. Dan kalau kita anti penyatuan umat Islam pun ia bukannya salah, atau dosa. Kita beri contoh. Sajat umat Islam. Pembunuh isteri dengan senapang ialah umat Islam. Mereka juga ummah, dan jika ikut konsep penyatuan ummah, kita kena paksa diri kita untuk bersatu dengan spesis-spesis melayu dan umat Islam seperti mereka. Adakah kita perlu terima paksa konsep sedemikian kerana takut dilihat berbeza? 

Tidak perlu. Jangan takut untuk menyampaikan perbezaan kita secara terbuka dan lantang selagi mana kita tidak mengajak kepada perbuatan jenayah dan dosa.

Anti penyatuan ummah bukan bermaksud anti Islam. 

Jangan salah faham dengan anggap penyatuan ummah = Islam. Ia adalah sejenis gerakan dan pendapat tetapi ia bukan agama dan kepercayaan.

Kita sepatutnya mendorong kepada rakyat perlu bersatu menolak penindasan, kezaliman dan undang-undang yang menyeksa rakyat.

Kita tak perlu spesifikan bangsa dan agama untuk bersatu.

Ini kerana orang jahat mereka tak kenal bangsa dan agama.

Ada orang Islam yang jahat. Ada orang Buddha yang jahat demikian juga Hindu dan atheis.

Mereka jahat kerana sikap dan keputusan yang mereka buat ketika itu.

Jadi bilamana parti-parti ini bercakap pasal penyatuan ummah, beringatlah, hakikatnya mereka bercakap pasal kuasa dan manfaat yang mereka boleh dapat kesan dari doktrinisasi tersebut. 

Sudah tentu konsep doktrinisasi ini terpakai ke atas semua jenis parti-parti politik tak kira di kem kerajaan ataupun pembangkang.

Ia terserah ke atas diri kita untuk menilai baik buruk, samada satu-satu pemimpin itu benar-benar mahu memperjuangkan hak kita ataupun tidak, ia harus dinilai secara individual; bukan secara partisan. - 10 Mac 2021.

Ahad, 28 Februari 2021

Duit Dah Dapat, Sepatutnya Kerajaan Kelantan Selesaikan Masalah Air Penduduk.

SOSMED | Penulisan oleh Asraff Jeffery ini tular di Facebook kerana membawa suara penduduk Kelantan yang berdepan dengan masalah air sejak sekian lama.

Bagi yang berduit, mereka berkemampuan untuk memasang sistem penapisan sendiri setelah sedut air dari bawah tanah. Bagaimana pula yang kurang mampu dan tak berduit. Sampai bila nak berdepan dengan masalah serupa. Sebab itulah Asraff membawakan kisah ini supaya kerajaan Kelantan memahami keperluan asas rakyat dan segera merangka solusi bagi menyelesaikan masalah ini.

Asraff Jeffery | Bila baca komen di post sebelum ini,ada yang salah faham. Jadi saya ingin perbetulkan balik salah faham yang berlaku.

Rumah yang saya duduk ini memang ada masalah air tetapi tidak teruk. Tahap masalah itu, kalau basuh baju putih, boleh jadi kuning. Tapi boleh digunakan untuk mandi, good enough untuk kami.

Saya pun beli Filter. Alhamdulillah masalah selesai tapi saya pelik kenapa bil air saya setiap bulan cecah RM60 walhal dalam rumah saya ada 3 orang dewasa dan dua kanak-kanak. Saya abaikan.

Tapi kesabaran saya meletup apabila Januari sebelum PRU. Bekalan air di rumah saya terus terputus. Saya telefon pihak AKSB, mereka kata ada gangguan air. Perlukan 2 minggu untuk selesai penyelenggaran dekat tangki utama.

Lepas 2 minggu, masalah tidak selesai. Isteri saya terus telefon hingga satu tahap, mereka yang letak telefon bila dengar suara isteri saya. Biadap.

Saya tanya jiran hadapan rumah bagaimana dengan rumahnya, bagaimana dia selesaikan masalah air. Dia bagitahu boleh gali air (boring), saya pun minta nombor telefon syarikat yang mampu buat.

Saya bayar syarikat itu lebih kurang RM8k untuk buat sistem air bersih untuk rumah saya. Dari dalam tanah, sedut masuk ke dalam tangki pertama, lalu filter, pam ke tangki kedua, lalu filter, pam ke rumah. (Baca post sebelum ini). Itupun mereka nak upsell supaya saya buat menara tangki, katanya untuk elak santau.

Pada masa yang sama,jiran sebelah saya guna air dari telaga jiran sebelahnya. Kejiranan saya sangat harmoni.

Saya ambil keputusan untuk tutup terus air Kelantan sebab tiada guna. Tadi (27/2/21) isteri saya telefon jiran sebelah untuk tanya masalah air, dia pun sudah lama tidak guna air Kerajaan.

Ini kronologi hikayat air dan saya.

Kalau ada pihak kerajaan ingin pantau, boleh datang ke rumah-rumah belakang Dewan Harmoni, Kampung Belukar Tapang, jajahan Dato Nik Amar, Timbalan Menteri Besar Kelantan.

Apakah tujuan saya post? (Ada wakil Kerajaan PM dan tanya tujuan saya buat post tersebut).

Disebabkan kerajaan gagal menyalurkan air bersih kepada saya,saya terpaksa sediakan masa lebih kurang sejam selang 3 hari untuk cuci air (flush) dari filter. Jika tidak, air yang saya dapat walaupun sudah lalu dua filter pun kotor seperti dalam gambar.

Saya tulis post itu supaya kerajaan bersungguh-sungguh ingin selesaikan isu air di Kelantan. Dulu bila orang tanya bila,mereka kata tunggu wang Royalti. Bila wang sudah ada, banyak dilaburkan pada projek yang lain, kot.

Kawasan rumah saya boleh dikatakan di bandar, berdekatan dengan USM tapi masalah air tidak selesai. Restoran dan kedai saya di Berek 12 pun ada masalah yang sama, air kuning dan kadang-kadang teknan rendah. (Tidak seteruk rumah saya).

Akhirnya,penduduk ambil inisiatif gali air (boring) sendiri. Kos gali air bukan murah,kadang-kadang lebih mahal dari gaji bulanan.

"Alah, di luar Kelantan pun ada masalah air."

Betul tapi saya tidak menetap di sana.
Saya orang Kelantan, menetap di Kelantan dan bayar cukai pada Kerajaan Negeri Kelantan. Jadi,saya ada hak bersuara dan bebas menulis tentang Negeri saya.

Bila berlaku semua masalah ini, sudah tentu saya tidak puas hati dengan Kerajaan Negeri. Bagaimana YB boleh bermewah-mewah sedangkan sumber asas rakyat pun belum dipenuhi?

Dan,walaupun saya sudah tidak guna air Kelantan tapi sampai sekarang saya masih kena bayar sewa paip yang ada di hadapan rumah saya. Ketika Kerajaan Negeri gila nak buat E-Wallet sendiri, proses nak tamatkan subscription air masih lagi kena walk-in ke pejabat. Oh ya, pejabat BARU.

Saya harap post kali ini tidak menimbulkan salah faham. Saya rumuskan sekali lagi;

1- Saya sudah tidak guna air Kerajaan kerana bekalam air Kerajaan tiada.

2- Air teh yang anda lihat ialah air dari tanah (air boring).

3- Saya masih bayar sewa paip kepada Syarikat Air Kelantan Sendirian Berhad.

4- Pemimpin atasan Kerajaan naik Merc. (Ini bonus).

Saya akhiri post ini dengan cara pendokong teori konspirasi;

"Wallahua'lam."

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...