Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 14 Mac 2021

Gambar Menteri Tak Pakai Face Mask Dipadamkan.

SOSMED | Admin Mindef Malaysia di Instagram telah memadamkan gambar Menteri Pertahanan DS Ismail Sabri yang dilihat duduk bersama beberapa pegawai tinggi Mindef namun tidak memakai face mask.


Sebelum gambar itu dipadamkan, sebenarnya beberapa netizens terlebih dahulu tangkaplayar dan menyebarkan gambar itu di akaun media sosial masing-masing.

Tujuan mereka ialah;

- Simpan bukti.

- Mahu tanya kenapa Menteri tak pakai face mask.

- Mahu membandingkan dengan beberapa rakyat yang dikompaun RM10k akibat tak pakai face mask.

Walaupun admin IG dah padamkan post, netizens tetap gigih mempersoalkan perlanggaran SOP tersebut;




Bagaimanapun, sesetengah komen tersebut mungkin telah dipadamkan awal berbanding dengan jumlah komen yang dapat dibaca.

Walaupun gambar dah dipadamkan dari sosial media, bukan bermakna kesalahan itu tidak dilakukan.

Jika nak menggunakan hujah, ia gambar lama yang berlaku pada 13 Mac 2021 seperti hujah video yang pernah viral suatu ketika dahulu, adakah rakyat akan terima lagi alasan sebegini? Sekali boleh la. Dua, tiga kali rakyat pun tahu jemu. 

Satu lagi yang menjadi tanda tanya ialah adakah laporan polis akan dibuat kepada mereka-mereka yang sebarkan gambar di atas sekaligus mereka yang persoalkan perlanggaran SOP akan disiasat manakala yang melanggar dibiarkan? Sama-sama kita tunggu dan lihat. - 14 Mac 2021.

Zuraidah Rasmikan Aktiviti Berbasikal Beramai-Ramai, Langgar SOP Atau Tidak?

SOSMED | Menteri KPKT merasmikan Program Malaysia Prihatin Norma Baharu Berekreasi di Zon Rekreasi Keluarga, Taman Persekutuan Bukit Kiara, Kuala Lumpur semalam.

Kuala Lumpur kini tertakluk kepada peraturan PKPB.

Gambar-gambar perasmian itu ada di Facebook menteri sendiri.

Lihat;




Mari kita lihat SOP PKPB pula disini;

https://asset.mkn.gov.my/web/wp-content/uploads/sites/3/2021/02/SOP-PKPB-Am-kemaskini-18-Feb-2021-FINAL.pdf

Di mukasurat 5 menyatakan;

Semua aktiviti sukan dan rekreasi individu dan berpasukan DIBENARKAN bagi tujuan kesihatan, kecergasan, latihan, permainan/ perlawanan dan penganjuran kejohanan/ pertandingan tempatan TANPA penonton/ penyokong.

MAKNANYA?

Boleh la tu berbasikal ramai-ramai. Menganjurkan pun boleh. Tapi ada syarat tambahan, yakni; TANPA PENONTON.

Kalau tengok gambar di atas, kita ada;

- Tukang rasmi

- Tukang tengok

- Tukang tangkap gambar

- Tukang lepak

Sebahagian dari mereka boleh ditafsirkan sebagai penonton, betul tak?

Maknanya, kalau ikut SOP PKPB, aktiviti di atas telah melanggar syarat tertentu dalam aktiviti sukan kecergasan. Agak-agak ada ke yang kena denda? - 14 Mac 2021.

Rabu, 10 Mac 2021

Mahkamah Benarkan Penganut Kristian Guna Kalimah Allah, Baitullah, Kaabah Dan Solat - Nasib Baik Bukan Zaman PH.

SEMASA | Sinar Harian melaporkan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan penganut Kristian seluruh negara menggunakan kalimah ALLAH dalam penerbitan pendidikan agama Kristian.

Yang membuat keputusan tersebut ialah Hakim Nor Bee Ariffin.  

Kronologinya adalah seperti berikut;

- Pada 11 Mei 2008, cakera padat (CD) berjudul 'Cara Hidup Dalam Kerajaan Allah', 'Hidup Benar Dalam Kerajaan Allah' dan 'Ibadah Yang Benar Dalam Kerajaan Allah' telah dirampas dari seorang penumpang yang baru sahaja tiba di Lapang Terbang Sepang.

- Penumpang tersebut ialah Jill Ireland Lawrence Bill, wanita yang berasal dari Sarawak, keturunan Melanau.

- Jill kemudiannya mencabar tindakan itu dengan melawan di mahkamah, beliau berkata bahawa hak perlembagaannya untuk mengamalkan agamanya dihalang dengan sekatan atau larangan pengimportan bahan pendidikan.

- Jill memfailkan semakan kehakiman untuk menuntut semula CD itu dan relif hak perlembagaannya. 

- Pada 2014, Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan Jill dan memerintahkan agar kesemua lapan CD itu dipulangkan, namun tidak membuat sebarang penghakiman mengenai relif-relif lain yang dimohon.

- Pada 10 Mac 2021, Hakim Nor Bee Ariffin membuat keputusan penganut Kristian seluruh negara dibolehkan menggunakan kalimah ALLAH dalam penerbitan pendidikan agama Kristian. Selain itu, perkataan Baitullah, Kaabah dan solat juga dibenarkan dengan pra syarat perlu ada penafian ‘hanya untuk orang Kristian’ dan lambang salib di hadapan kulit buku.


Nasib baik ia berlaku di zaman Perikatan Nasional, jika berlaku di zaman PH isu ini akan menjadi lagu perkauman dan tak semena-menanya PH akan dituduh sebagai punca. Islam terancam akan menjadi slogan.

Sememangnya tidak perlu rasa tergugat jika benar orang Islam mana mungkin mereka tidak tahu membezakan kitab Kristian dan Alquran. Bodoh benarlah kalau begitu.

Dan kalau nak mengumpul umat dengan cara memaksa mereka, itu pun bodoh benar. Umat berkualiti dan umat berkuantiti, ada beza.

Sikit dan banyak bukan faktor kejayaan atau kebenaran.

Orang yang percaya dengan agama sendiri, akan mencari jalan mengkaji dan mempelajari agamanya. Penganut yang tergugat dengan penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam sememangnya perlu banyak masa membaca Alquran dan bukannya bergaduh di sosial media. Pergi tambahkan ilmu dan bukannya serang penganut agama lain. 

Kerana kita rasional, kita ada pandangan ini tak kira siapa pun memerintah. Tetapi sesetengah penyokong mereka tidak rasional, pandangan mereka berubah-ubah mengikut parti politik. - 10 Mac 2021.

Jika PN Berpecah Yang Rugi PPBM Dan Bukannya Orang Melayu.

NURUL ASYIKIN | Wan Saiful perlu cepat bangun dan cuci muka dia. Jangan asyik tidur dan terbuai-buai dengan mimpi sehingga bila nak beri pendapat pun semacam orang lalok telan gam.

Wan Saiful menulis di Facebooknya (rujuk); 

Perpecahan undi Melayu akan menghasilkan ketidakstabilan politik yang tidak sudah, lantas menyukarkan proses menjaga kebajikan rakyat semua kaum dan agama. 

Kestabilan penting untuk pembinaan semula ekonomi negara. Dalam keadaan kita tahu bahawa DAP dan PH memang mahukan undi Melayu terpecah untuk mereka kembali berkuasa, sudah pasti seruan untuk menjaga muafakat politik ini mesti dipandang serius oleh semua yang ikhlas.

Bagi saya, sesiapa sahaja yang sengaja mahu kita berpecah dan mahu kita lemah, maka mereka adalah agen DAP dan PH. DAP dan PH memang mahukan PENJAJARAN BARU yang melemahkan kita. Agen-agen mereka mungkin datang dalam pelbagai bentuk.

Sewaktu PPBM bersama PH, prestasi PPBM paling teruk. Mereka ada banyak menteri yang mengarut dan menjadi bahan sindiran netizens. Malah banyak keputusan Tun Mahathir sebagai PM dari PPBM juga dipertikaikan dan diperlekehkan oleh penyokong-penyokong PH sendiri. 


Pendek kata, tak perlu tunggu budak-budak UMNO dan PAS menyerang, budak-budak PH sendiri serang dulu kerana terlalu membodohkan umat.

Bila ada mana-mana menteri bangang dari DAP, PKR dan AMANAH, mereka turut menerima tempias yang sama tetapi tidaklah seteruk layanan yang PPBM terima.

Bila masuk PRK, calon PPBM kalah teruk.

Nampak gayanya PPBM tiada kredibliti dan aura. Kemenangan calon mereka semasa PRU14 atas dua faktor. Menumpang PH dan mencuri wakil parti lain.

Mereka ialah parti yang lemah dan tak salah kita panggil parasit.

Menangnya PPBM dengan pengundi PH. Ada DAP, PKR dan Amanah didalamnya. Bukan sahaja tidak berterima kasih malah kini dengan tak malunya mengutuk apa sahaja yang menghalangi niat mereka sebagai agen DAP dan PH. Ibarat melepaskan anjing tersepit. Kita tolong dia, dia gigit kita balik, bukan setakat gigit siap serang sampai koma PH dibuatnya.

Selepas menang mereka sibuk nak membenarkan kesemua keputusan politik dan pentadbiran Tun Mahathir walaupun bukan itu yang dijanjikan kepada pengundi. Selepas melihat bahawa PKR tidak mahu bodoh-bodoh menurut dan taat, lalu Langkah Sheraton berlaku.

Di depan orang ramai dikatakan berebut kuasa Perdana Menteri. Betul, terpaksa rebut sebab Perdana Menteri Tun Mahathir mahu memerintah Malaysia ini mengikut otak kapitalis, sedangkan bukan itu yang rakyat perlukan.

Kita terpaksa jadi gila mendesak beliau melepaskan jawatan kerana kita tak mahu Perdana Menteri yang tidak pro kepada keperluan rakyat. Bagaimana itu salah?

PPBM membayangkan perkara itu salah dalam naratif Langkah Sheraton hasilnya PAS dan UMNO berjaya ditundukkan PPBM.

Sebenarnya, apabila PPBM beralih kepada PAS dan UMNO ia adalah alhamdullilah kepada PH khususnya PKR yang terlepas beban besar.

PPBM adalah parasit dan mereka sedang berpaut kepada PAS dan UMNO bagi memanjangkan hayat mereka. Terpulang kepada PAS dan UMNO nak menongkat, membelai, memanjai, mendodoikan, menurut dan patuh kepada rayuan PPBM, ia bukan PH punya call.

Cumanya, tidak betul bila Wan Saiful berkata perpecahan undi melayu akan menyukarkan menjaga kebajikan semua rakyat.

Sistem BN tidak sempurna dan PH masih banyak perlu belajar tetapi dengan sistem sedia ada, ia dah boleh menjaga kebajikan rakyat. Kita cuma perlu membuat beberapa pindaan dan penambahbaikan, supaya apa yang dirancang terlaksana.

Apa yang Wan Saiful taknak cakap ialah perpecahan undi melayu akan melenyapkan PPBM.

Inilah perkara sebenar.

PPBM menang atas undi PH. PPBM khianat PH. Nak ke budak-budak PH undi PPBM? Memang takla.

PPBM curi wakil UMNO. PPBM penuh dengan pelompat katak dari PKR.

Adakah budak-budak UMNO dan PKR akan tersengih-sengih dan pangkah PPBM dalam PRU15? Memang takla.

PPBM nak harapkan siapa? Penyokong mereka? Ada berapa juta?

Jadi PPBM perlukan UMNO dan PAS.

UMNO dan PAS ada banyak penyokong. Jika UMNO dan PAS bersama-sama PPBM dalam GE15, maka PPBM akan dapat undi dari budak-budak UMNO dan PAS. 

Sebab tu PPBM taknak PN berpecah. Sebab tu PPBM mesti pertahankan PN. Tapi nak guna alasan apa? Bagaimana nak memastikan orang melayu terima PPBM?

Nak cakap pasal jasa?

Hasil?

Apa jer yang ada. Maka gunakanlah sentimen kaum dan agama. Orang melayu kena ditakut-takutkan. Memang masa PH memerintah, ada beberapa perkara yang menganggu sensitiviti kaum, tetapi majoritinya puncanya dari tangan PPBM - bukannya DAP dan PKR.

Yang lantik peguam dan hakim. Yang cuba bawa Icerd dan Statut Rom tanpa engagement dengan rakyat. Semua tu kini berada di luar PH. 

Sebahagian darinya bersama-sama PN.

PH hanyalah pak sanggup bodoh yang tak tahu diri sedang dipergunakan PPBM.

Demikian juga PPBM sedang pergunakan PAS dan UMNO. Tapi itu bukan kita punya call. Bukan kita yang sedang dipergunakan dan diperkotak-katikkan. PH dah selamat dari azab tu.  Bukan urusan kita nak pertikaikan PPBM pergunakan UMNO dan PAS. Cukup kita nak betulkan kenyataan bahawa tak betul perpecahan PN akan merugikan melayu, ia hanya merugikan PPBM. Undi melayu dah lama berpecah, with or without PPBM. Terimalah hakikat tu. - 10 Mac 2021.

Penyatuan Ummah Dah Hilang, Kini Pro PAS, PPBM Bergaduh Dengan Pro UMNO.

NURUL ASYIKIN | Nampak gayanya sosial media hangat dengan pergaduhan pro UMNO vs PAS + PPBM = PN.

Ini kita boleh perhatikan apabila cybertroopers kedua-dua belah parti itu saling serang menyerang antara satu sama lain, kali ini secara terbuka.

Anehnya, mereka yang saling bercakaran tetapi Wan Saiful menyalahkan DAP dan PH yang sedang elok parking tepi sambil mengunyah Super Ring.

Macam post dibawah ini;


Shahrul Nasrun adalah EXCO Pemuda UMNO. Tapi yang Wan Saiful petik DAP dan PH. Sejak bila Shahrul tu pimpinan DAP?

Disebabkan pandangan di atas, Shahrul kini berdepan dengan serangan peribadi. Habis semua gambar-gambar dia bersama isterinya kena korek dan diviralkan. Siapa viralkan tu? Kalau bersedia ditanamkan dalam jirat cina, bolehlah petik nama.

Kemudian, sepertinya tak ada nombor telefon untuk berbincang cara baik, serangan balas datang dari pimpinan PAS.


Mungkin perasaan marah itu perlu dipublikasikan supaya penyokongnya sedar dan memahami mesej disebaliknya, yang sedang disampaikan KP PAS.

Kemudiannya, cybertroopers kedua-dua kem sambut menyambut peperangan tersebut dan saling serang menyerang balas. 

Kini mereka boleh pula bergaduh sesama sendiri, dengan lantang dan terbuka, tak timbul soal melayu bergaduh dengan melayu cina tepuk tangan. Kerana apa?

Kerana yang bergaduh dan bakal dapat manfaat ialah geng-geng sendiri. Kalau yang bergaduh tu musuh mereka dan yang mendapat manfaat bersama itu ada bangsa selain melayu dan umat Islam, maka ketika itulah mereka akan mainkan kad rasis dan fasis.

Jika kita perhatikan ada ayat perkasakan perpaduan ummah. Disini mesejnya ialah sesiapa yang mengkritik PN yang didalamnya ada PPBM dan PAS bermakna menolak perpaduan ummah. Ini namanya doktrinisasi.

Doktrinisasi berlaku atas sebab strategi. Strategi mereka ialah mahu memberikan gambaran bahawa apa-apa yang bersama PAS dan PPBM ialah penyatuan ummah, yang menolak mereka ialah anti penyatuan ummah.

Sebenarnya tidak salah kita anti kepada penyatuan ummah malah jangan kita rasa takut dengan label itu.

Ummah merujuk kepada umat Islam. Dan kalau kita anti penyatuan umat Islam pun ia bukannya salah, atau dosa. Kita beri contoh. Sajat umat Islam. Pembunuh isteri dengan senapang ialah umat Islam. Mereka juga ummah, dan jika ikut konsep penyatuan ummah, kita kena paksa diri kita untuk bersatu dengan spesis-spesis melayu dan umat Islam seperti mereka. Adakah kita perlu terima paksa konsep sedemikian kerana takut dilihat berbeza? 

Tidak perlu. Jangan takut untuk menyampaikan perbezaan kita secara terbuka dan lantang selagi mana kita tidak mengajak kepada perbuatan jenayah dan dosa.

Anti penyatuan ummah bukan bermaksud anti Islam. 

Jangan salah faham dengan anggap penyatuan ummah = Islam. Ia adalah sejenis gerakan dan pendapat tetapi ia bukan agama dan kepercayaan.

Kita sepatutnya mendorong kepada rakyat perlu bersatu menolak penindasan, kezaliman dan undang-undang yang menyeksa rakyat.

Kita tak perlu spesifikan bangsa dan agama untuk bersatu.

Ini kerana orang jahat mereka tak kenal bangsa dan agama.

Ada orang Islam yang jahat. Ada orang Buddha yang jahat demikian juga Hindu dan atheis.

Mereka jahat kerana sikap dan keputusan yang mereka buat ketika itu.

Jadi bilamana parti-parti ini bercakap pasal penyatuan ummah, beringatlah, hakikatnya mereka bercakap pasal kuasa dan manfaat yang mereka boleh dapat kesan dari doktrinisasi tersebut. 

Sudah tentu konsep doktrinisasi ini terpakai ke atas semua jenis parti-parti politik tak kira di kem kerajaan ataupun pembangkang.

Ia terserah ke atas diri kita untuk menilai baik buruk, samada satu-satu pemimpin itu benar-benar mahu memperjuangkan hak kita ataupun tidak, ia harus dinilai secara individual; bukan secara partisan. - 10 Mac 2021.

Ahad, 28 Februari 2021

Duit Dah Dapat, Sepatutnya Kerajaan Kelantan Selesaikan Masalah Air Penduduk.

SOSMED | Penulisan oleh Asraff Jeffery ini tular di Facebook kerana membawa suara penduduk Kelantan yang berdepan dengan masalah air sejak sekian lama.

Bagi yang berduit, mereka berkemampuan untuk memasang sistem penapisan sendiri setelah sedut air dari bawah tanah. Bagaimana pula yang kurang mampu dan tak berduit. Sampai bila nak berdepan dengan masalah serupa. Sebab itulah Asraff membawakan kisah ini supaya kerajaan Kelantan memahami keperluan asas rakyat dan segera merangka solusi bagi menyelesaikan masalah ini.

Asraff Jeffery | Bila baca komen di post sebelum ini,ada yang salah faham. Jadi saya ingin perbetulkan balik salah faham yang berlaku.

Rumah yang saya duduk ini memang ada masalah air tetapi tidak teruk. Tahap masalah itu, kalau basuh baju putih, boleh jadi kuning. Tapi boleh digunakan untuk mandi, good enough untuk kami.

Saya pun beli Filter. Alhamdulillah masalah selesai tapi saya pelik kenapa bil air saya setiap bulan cecah RM60 walhal dalam rumah saya ada 3 orang dewasa dan dua kanak-kanak. Saya abaikan.

Tapi kesabaran saya meletup apabila Januari sebelum PRU. Bekalan air di rumah saya terus terputus. Saya telefon pihak AKSB, mereka kata ada gangguan air. Perlukan 2 minggu untuk selesai penyelenggaran dekat tangki utama.

Lepas 2 minggu, masalah tidak selesai. Isteri saya terus telefon hingga satu tahap, mereka yang letak telefon bila dengar suara isteri saya. Biadap.

Saya tanya jiran hadapan rumah bagaimana dengan rumahnya, bagaimana dia selesaikan masalah air. Dia bagitahu boleh gali air (boring), saya pun minta nombor telefon syarikat yang mampu buat.

Saya bayar syarikat itu lebih kurang RM8k untuk buat sistem air bersih untuk rumah saya. Dari dalam tanah, sedut masuk ke dalam tangki pertama, lalu filter, pam ke tangki kedua, lalu filter, pam ke rumah. (Baca post sebelum ini). Itupun mereka nak upsell supaya saya buat menara tangki, katanya untuk elak santau.

Pada masa yang sama,jiran sebelah saya guna air dari telaga jiran sebelahnya. Kejiranan saya sangat harmoni.

Saya ambil keputusan untuk tutup terus air Kelantan sebab tiada guna. Tadi (27/2/21) isteri saya telefon jiran sebelah untuk tanya masalah air, dia pun sudah lama tidak guna air Kerajaan.

Ini kronologi hikayat air dan saya.

Kalau ada pihak kerajaan ingin pantau, boleh datang ke rumah-rumah belakang Dewan Harmoni, Kampung Belukar Tapang, jajahan Dato Nik Amar, Timbalan Menteri Besar Kelantan.

Apakah tujuan saya post? (Ada wakil Kerajaan PM dan tanya tujuan saya buat post tersebut).

Disebabkan kerajaan gagal menyalurkan air bersih kepada saya,saya terpaksa sediakan masa lebih kurang sejam selang 3 hari untuk cuci air (flush) dari filter. Jika tidak, air yang saya dapat walaupun sudah lalu dua filter pun kotor seperti dalam gambar.

Saya tulis post itu supaya kerajaan bersungguh-sungguh ingin selesaikan isu air di Kelantan. Dulu bila orang tanya bila,mereka kata tunggu wang Royalti. Bila wang sudah ada, banyak dilaburkan pada projek yang lain, kot.

Kawasan rumah saya boleh dikatakan di bandar, berdekatan dengan USM tapi masalah air tidak selesai. Restoran dan kedai saya di Berek 12 pun ada masalah yang sama, air kuning dan kadang-kadang teknan rendah. (Tidak seteruk rumah saya).

Akhirnya,penduduk ambil inisiatif gali air (boring) sendiri. Kos gali air bukan murah,kadang-kadang lebih mahal dari gaji bulanan.

"Alah, di luar Kelantan pun ada masalah air."

Betul tapi saya tidak menetap di sana.
Saya orang Kelantan, menetap di Kelantan dan bayar cukai pada Kerajaan Negeri Kelantan. Jadi,saya ada hak bersuara dan bebas menulis tentang Negeri saya.

Bila berlaku semua masalah ini, sudah tentu saya tidak puas hati dengan Kerajaan Negeri. Bagaimana YB boleh bermewah-mewah sedangkan sumber asas rakyat pun belum dipenuhi?

Dan,walaupun saya sudah tidak guna air Kelantan tapi sampai sekarang saya masih kena bayar sewa paip yang ada di hadapan rumah saya. Ketika Kerajaan Negeri gila nak buat E-Wallet sendiri, proses nak tamatkan subscription air masih lagi kena walk-in ke pejabat. Oh ya, pejabat BARU.

Saya harap post kali ini tidak menimbulkan salah faham. Saya rumuskan sekali lagi;

1- Saya sudah tidak guna air Kerajaan kerana bekalam air Kerajaan tiada.

2- Air teh yang anda lihat ialah air dari tanah (air boring).

3- Saya masih bayar sewa paip kepada Syarikat Air Kelantan Sendirian Berhad.

4- Pemimpin atasan Kerajaan naik Merc. (Ini bonus).

Saya akhiri post ini dengan cara pendokong teori konspirasi;

"Wallahua'lam."

Tebrau Dedah Sebab Sokong Muhyiddin Kerana Nak Bantu Rakyat.

KENYATAAN MEDIA | Hari ini saya mengisytiharkan sokongan saya kepada YAM Perdana Menteri oleh sebab beliau faham dan setuju dengan keperluan saya untuk ada akses kepada dan berjumpa dengan semua menteri dan ketua agensi Kerajaan untuk membangkitkan dan cuba menyelesaikan isu-isu rakyat yang selama ini disampaikan kepada saya melalui pelbagai saluran. 


Isu banjir kawasan, Isu pembuangan sampah haram, Isu along yang bertambah teruk, Isu scam yang bertambah teruk, Isu PPR dan Rumah Pangsa Kos Rendah/Murah, Isu perlesenan berjenis-jenis di peringkat persekutuan, negeri dan pihak berkuasa tempatan yang menghalang kemasukan pelaburan asing, isu pencemaran sungai, Isu dan masalah perusaha kecil dan sederhana, isu pekerja asing dan tempatan semua harus ditangani dengan secepat mungkin.

Saya berharap dengan pengalaman saya sebagai akauntan, juruaudit luar dan dalaman, agen cukai dan perunding perniagaan selama 40 tahun, saya boleh bekerjasama dengan semua menteri dan agensi Kerajaan untuk mencari penyelesaian untuk isu-isu tersebut.

Saya sudi membantu mana-mana pihak Kerajaan khususnya di dalam bidang kepakaran saya. Sekiranya dipanggil, saya sudi bekerjasama dengan Kementerian Kewangan untuk mencari atau merancang atau merangka sistem percukaian supaya hasil kutipan cukai akan meningkat dan pada masa yang sama tidak membebankan kumuniti perniagaan dan rakyat.

Saya berharap juga menjadi orang tengah atau jambatan (bridge) di antara Kerajaan dan komuniti perniagaan supaya isu-isu rakyat dapat perhatian Kerajaan.

Steven Choong
Ahli Parlimen Tebrau

2 MP PKR Julau, Tebrau Sokong Muhyiddin Yasin.

POLITIK | Dua Ahli Parlimen PKR keluar parti dan menyatakan sokongan mereka kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Dua Ahli Parlimen itu ialah MP Julau, Larry Sng dan Ahli Parlimen Tebrau, Steven Choong.

Perkara itu diumumkan oleh Hizwan menerusi Facebooknya tadi.

"Selepas 1 tahun menilai prestasi Kerajaan, hari ini 2 ahli parlimen PKR buat keputusan sokong YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri, Perikatan Nasional.

Tahniah Julau dan Tebrau. 

Ke arah kerajaan stabil dan negara yang selamat. Sah, Perikatan Nasional untuk semua, untuk rakyat Malaysia," katanya dalam kenyataan itu.

Dengan tambahan sokongan ini menjadikan Muhyiddin Yassin kembali dengan sokong 111 Ahli Parlimen selepas 2 dari UMNO mengumumkan menarik diri dari menyokong kerajaan Perikatan Nasional.

Sebagai rekod, Julau ditandingi wakil bebas pada PRU14, dan dimenangi Larry Sng. Larry kemudiannya menyertai PKR Sarawak selepas itu.

Manakala Tebrau adalah kerusi PKR dan dua hari sebelum ini, pada 25 Feb, Steven Choong sendiri menafikan akan keluar PKR dan menyokong PN tapi nampak gayanya penafian itu adalah satu lakonan semata-mata. - 28 Februari 2021.

Ahli Politik, Menteri Cucuk Sinovac Dah La, Pfitzer Bagi Ke Frontliners.

Nurul Asyikin | Ada pula penyokong Perikatan Nasional yang membela tindakan dangkal potong que dengan hujah;

Dulu kome juga suruh cucuk menteri-menteri dulu.

Nak tahu kenapa hujah tu dangkal?

Pertama. Yang suruh atau kita sebut PERLI ialah netizens. Yang pertikaikan tentang potong que ialah BARISAN HADAPAN. Janganlah tak faham sangat perbezaan semudah itu.

Kedua. Vaksin yang sampai ada Pfitzer dan Sinovac. Ikut harga lebih kurang jer yang kerajaan kita beli (bayar). Perbezaan pada tahap keberkesanan. Yang Pfitzer mencapai sehingga 95% manakala Sinovac anggaran 65%.

Kalau kita membaca pula hujah dari pelbagai sumber, ada yang mengatakan walaupun peratus keberkesanan Sinovac tu tidak setinggi Prifzer bukanlah bermakna Sinovac tu gagal. Kena pula rujuk study case, kenapa begitu hasilnya, ikut negara-negara yang beli dan jalankan vaksinisasi seperti Indonesia dan Italy.

Dan ketiga; betul la netizens minta menteri-menteri cucuk dulu, tapi vaksin yang bagaimana? Vaksin Sinovac neh la. Pfitzer tu serah je pada barisan hadapan dan kumpulan berisiko tinggi. Yang orang politik potong que dan berebut-rebut neh kenapa? Takut mati sangat ke? Takut juga. Tapi bila sindir orang macam tak takut mati pula.

Penyokong-penyokong yang halalkan budaya potong que neh sikit masa lagi akan uturn sepertimana isu KWSP dan lain-lain. Tak percaya tengoklah.

Perkara ini menjadi perdebatan awam bilamana isu ini dibongkarkan oleh petugas barisan hadapan sendiri menerusi Twitter masing-masing.

Antaranya Dr. Rafidah;

Sampai EXCO, Adun, menteri-menteri lain pun nak menyemak juga ke Pfitzer. Hey, kan ada Sinovac. Tunggu je Sinovac tu selesai NPRA. Lepas tu cucuk la beramai-ramai. 

Sebagai orang politik yang asyik menjual air liur je, inilah masanya nak buktikan Sinovac juga selamat. 

Kan sekarang ini ada kumpulan yang pertikaikan tahap keselamatan, kualiti dan repack. Bagi orang biasa macam kami, nak ulas pro atau anti pun takde merit, jadi kita tunggu je la yang pakar berbahas mengenainya sementara itu, ahli-ahli politik berhentilah potong que dan berbaris kat Sinovac sana. Menteri dan ahli-ahli politik kena ambil apa yang rakyat ambil. Ke time undi je cari rakyat? Bila bukan musim mengundi no class la nak bersama-sama rakyat?

Kita harap ini berita pertama dan terakhir.


Selepas ini semua barisan ahli politik sama-sama la beratur di line Sinovac. Mungkin bagi Ahli Parlimen, Menteri, dan barisan exco ada kelonggaran dari segi masa menunggu; yang tu kita boleh faham tetapi konco-konco tu tak payah la. 

Beratur je la ikut panggilan masing-masing. Sudah-sudahlah bawa budaya heret puak-puak sendiri untuk mendapatkan benefit dan menyalahgunakan ia untuk kepentingan sendiri. - 28 Februari 2021.

Parlimen Dibenarkan Bersidang, PM Dan Menteri Undang-Undang Krik³.

NURUL ASYIKIN | Pada 24 Februari 2021, Istana Negara telah mengeluarkan kenyataan seperti berikut;


- Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menzahirkan pandangan bahawa Parlimen boleh bersidang semasa tempoh darurat.

- Baginda menegaskan bahawa sebagai sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi yang berteraskan prinsip Keluhuran Perlembagaan, setiap cabang pentadbiran negara sama ada pihak Eksekutif, Kehakiman mahupun Parlimen haruslah sentiasa akur kepada prinsip tersebut.

- Tanggapan sesetengah pihak bahawa pelaksanaan proklamasi darurat menghalang Parlimen untuk bersidang adalah tidak tepat.

Ini bermakna;

1. Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin boleh membuka Parlimen dan membenarkan perbahasan mengenai perjalanan kewangan dan pentadbiran negara.

2. Takiyuddin sebagai Menteri Undang-Undang boleh merujuk perlembagaan dan menasihati PM mengenai titah YDPA berhubung pembukaan Parlimen dan segera memulakan proses bagi membuka semula persidangan Parlimen.

Kenapa krik krik krik sehingga ke hari ini. Sejak Agong bertitah, sudah masuk hari keempat, kerajaan tidak mengeluarkan apa-apa kenyataan mengenai tarikh pembukaan semula Parlimen.

Speaker pun tak cakap apa-apa.

Mungkin sibuk mencari sokongan luar? Tak perlu mengelabah sangatlah. Jika terbukti jer TSMY hilang majoriti dan takut sangat hilang kuasa dengan cara khianat mengkhianati; maka bubarkan je la Parlimen tu. 

Benda boleh bubar buat apa nak sambung hayat dengan beli jiwa raga MP. Perkara seperti ini memang la tidak merugikan ahli-ahli politik tetapi yang sakitnya rakyat. 

Nak kena mengadap masalah drama politik tak berkesudahan. Buat kerjanya tak seberapa wayang je lebih. Rakyat kat bawah muak makan popcorn. 

PM sepatutnya buka je Parlimen tu sebab ada banyak perkara kita nak bahaskan, antaranya;

- Masalah pengangguran; adakah skim yang digerakkan kerajaan mencapai sasaran? Bagaimana pula dengan mereka yang berusia 40 tahun ke atas dan hilang kerja? Ingat majikan nak ke ambil golongan-golongan seperti ini? Apa inisiatif kerajaan? Ini merupakan masalah tau.

- Disebabkan ramai hilang kerja, dan disebabkan kematian ketua keluarga angkara covid19, maka ada keluarga tak mampu bayar rumah. Bukankah kerajaan patut kaji balik cara bank-bank ini kutip pinjaman dan proses lelongan disebabkan covid19? Perlu diberikan kelonggaran.

- Kerana covid19 juga bisnes-bisnes hotel, dan sewaktu dengannya tersadai. Yang bekerja kena buang disebabkan bisnes melingkup. Apa yang kerajaan boleh buat mengenai hotel-hotel sebegini? Takde apa-apa usaha ke yang boleh dilakukan untuk kembalikan perniagaan mereka?

- Kerajaan sebenarnya ada banyak tanah. Apa kata kerajaan berikan tanah-tanah tu kepada rakyat yang tiada rumah, jadikan ia tanah lot dan kutip hasil; focus kepada yang tiada rumah je. Sebenarnya perkara ini memang boleh mohon tapi karenah biokrasi tu masalah; baik wujudkan satu sistem bersepadu antara pusat dan negeri. Zaman dah serba canggih tak akan cara kerja kuno lagi.

Ini antara perkara-perkara yang MP-MP perlu bawa dan angkat ke dalam Parlimen dan bahaskan demi kepentingan bersama. Tapi kita stuck disini; balik-balik isu jualbeli MP, sokongan, lompat. 

Sampai bila? Awal-awal dulu best la drama bagai sekarang neh dah setahun lebih berputar kat sini jer. Berani la sikit hadap PM tu. Masa khianat tak fikir pula orang akan balas balik. Sekarang baru nak mengelabah sakan. Sampai rakyat jadi mangsa. - 28 Feb 2021.

Ahad, 21 Februari 2021

Sekarang UMNO Pula Nafi Berita Tolak Kerjasama Dengan PPBM...

POLITIK | Mulanya tular berita : MKT UMNO Tolak Kerjasama Dengan BERSATU.

Laporan dari Malaysiakini : Umno membuat keputusan untuk mengakhiri kerjasama dengan Bersatu serta Perikatan Nasional (PN) sebaik proklamasi darurat berakhir, kata sumber daripada parti itu.

Menurut sumber, Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi membuat ketetapan itu dalam mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno yang berlangsung di Janda Baik, Pahang, pada Jumaat lalu.

"Umno membuat keputusan mengakhiri kerjasama dengan Bersatu sebaik saja 'darurat kesihatan' tamat. Presiden mengumumkan perkara itu dalam mesyuarat MT Umno.

"Umno juga tidak akan menerima sebarang pelawaan berkait dengan jawatan timbalan perdana menteri,"
katanya.

Ini pula katanya MKT UMNO nafi tolak kerjasama dengan BERSATU

Laporan oleh Sinar Harian : UMNO menafikan laporan keputusan Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) parti itu menolak kerjasama antara Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dan Perikatan Nasional (PN) pada pillihan raya umum akan datang.

Jabatan Komunikasi Strategik (JKS) Penerangan UMNO berkata, sebarang keputusan MKT adalah tidak sahih melainkan ia datang daripada kenyataan rasmi parti atau pimpinannya.

“Ibu pejabat (UMNO) memandang serius berita yang tular berkaitan keputusan mesyuarat MKT.

“Sebarang laporan, spekulasi dan kenyataan media lain tidak boleh dirujuk sebagai pendirian atau kenyataan rasmi parti,”
katanya.

1. Nampak gayanya ini adalah peperangan propaganda, manipulasi dan persepsi.

2. Entah siapa bocorkan maklumat mesyuarat MKT UMNO yang tolak kerjasama dengan PN / PPBM.

3. Hal itu telah meletakkan UMNO dalam keadaan berjaga-jaga kerana PPBM sudah mengetahui hasil mesyuarat tersebut meskipun mesyuarat tersebut begitu berahsia, terkawal, supaya tak ada yang membocorkan maklumat tetapi apa nak nak buat, terbocor juga jadinya.

4. Dan kini bagi mengekang asakan, dan juga serangan balas dari PPBM yang mungkin merancang sesuatu, maka terpaksalah melakukan penafian - betul kan?

5. PPBM pun bila dah tahu UMNO taknak kerjasama dengan parti dia, tak akan nak duduk diam dan kena tikam?

6. Maka bersiap sedia la semua, beli Super Ring dan Popcorn. Nampak gayanya drama baru nak mula dah. - 21 Februari 2021.

Pembangkang Cadang Pakaian Bebas Di Sekolah Tahun Ini.

BERNAMA | Beberapa ahli Parlimen pembangkang pada Ahad menyarankan supaya guru dan kakitangan sekolah wajib diberikan keutamaan menerima suntikan vaksin Covid-19 sama seperti petugas barisan hadapan yang lain.


Ahli Parlimen berkenaan ialah Dr Maszlee Malik (Simpang Renggam), Nik Nazmi Nik Ahmad (Setiawangsa), Teo Nie Ching (Kulai), Datuk Dr Hasan Baharom (Tampin), Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (Muar), Amiruddin Hamzah (Kubang) dan Isnaraissah Munirah Majilis (Kota Belud).

Perkara tersebut merupakan antara lima cadangan yang dikemukakan tujuh ahli Parlimen pembangkang itu dalam kenyataan bersama hari ini, susulan pengumuman Kementerian Pendidikan (KPM) mengenai pembukaan semula sesi persekolahan yang dijadualkan bermula awal Mac ini.

Cadangan lain termasuk meminta KPM memberikan kelonggaran terhadap isu pakaian rasmi sekolah bagi tahun ini dan mengukuhkan sistem pembelajaran berasaskan teknologi di dalam atau di luar bilik darjah.

“Ramai ibu bapa terbeban dengan pandemik Covid-19 dan berbelanja besar untuk pendidikan anak-anak.

"Maka, kelonggaran berpakaian bebas harus diberikan sekurang-kurangnya untuk tahun ini memandangkan ada kebarangkalian sekolah akan ditutup kembali jika PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) dilaksanakan semula,”
menurut Ahli Parlimen pembangkang itu.

Pada Jumaat, Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Dr Radzi Jidin mengumumkan sesi persekolahan bagi murid prasekolah, Tahun Satu dan Dua di sekolah rendah seluruh negara akan bermula 1 Mac, manakala persekolahan murid Tahun Tiga, Empat, Lima dan Enam pada 8 Mac.

Selain itu pelajar kolej vokasional bagi Sijil Vokasional Malaysia (SVM) Tahun Satu Semester Dua dan Diploma Vokasional Malaysia Tahun Satu Semester Dua juga akan hadir ke institusi masing-masing pada 1 Mac.

Kronologi Awal Dakwaan Konflik Dalaman PAS.

POLITIK | Pada 17 Februari 2021, Ustaz Mokhtar Senik (UMS selepas ini) telah mengemaskini status Facebooknya dan berkata ada musuh yang mahu memecahkan PAS, UMNO dan PPBM dari dalam. UMS juga menafikan wujudnya dua golongan dalam PAS.

2. Pada hari yang sama, waktu petangnya, UMS membuat satu lagi kenyataan dengan mengingatkan kawan-kawan jangan membuat terjah dalam gelap.

3. Kemudiannya kisah mengenai rakaman audio kononnya ada pimpinan PAS yang mahu menjatuhkan TGHH tular.

4. Sehingga ke hari ini, rakaman itu masih lagi belum sampai kepada penulis ataupun tular di mana-mana platform awam.

5. Pada 18 Februari pula, UMS membuka cerita mengenai beliau ditanya samada dibayar atau tidak kerana mempertahankan pemimpin tertentu. (rujuk gambar di sebelah kiri).

6. Pada hari yang sama, Ketua Penerangan PAS menafikan wujudnya perpecahan dalaman PAS. Rujuk.

7. Pada 19 Februari, Mursyidul Am Pas, Datuk Hashim Jasin mencabar pihak yang mempunyai rakaman audio beliau mengkritik TGHH mendedahkan rakaman itu secara terbuka. Datuk Hashim Jasin juga berkata ia permainan musuh luar mahu melaga-lagakan PAS. Rujuk.

8. Dan pada 20 Februari, UMS membayangkan dakwaan yang melaporkan berlakunya krisis dalaman parti adalah seolah-olahnya benar sedang terjadi.


9. Pada 20 Februari, portal Sinar Harian membuat berita ada gerakan mahu mengulingkan TGHH. Rujuk.

10. Daripada pembacaan disana sini dan bukannya sumber rasmi atau sahih; spekulasinya ialah PAS berpecah kepada 2 team iaitu satu team yang mahu bersama TGHH dan TITM manakala satu lagi ialah team menteri.

11. Pada 21 Februari, bekas Setiausaha Dewan Himpunan Pendukung Pas (DHPP), S Barathidasan dilaporkan telah meletakkan semua jawatan yang disandang di dalam DHPP dan Pas disebabkan masalah dan isu yang berterusan dalam parti itu sehingga tidak dapat membawa suara rakyat khususnya masyarakat kaum India. Rujuk.

12. Ketua Dewan Ulamak Pas, Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh juga mengulas isu PAS pecah dua disini. - 21 Februari 2021.

Sabtu, 20 Februari 2021

Kebebasan Akhbar Mesti Dipertahankan Kata Tok Mat.

Dato’ Seri Utama Haji Mohamad Bin Haji Hasan | Kebebasan Akhbar Mesti Dipertahankan

Kehidupan demokrasi di Malaysia bermakna kebebasan akhbar dan kebebasan bersuara mestilah dipertahankan.

Persuratkhabaran bukan sekadar menyebarkan berita dan maklumat sahaja. Tetapi yang jauh lebih penting, ia menyediakan ruang untuk sumbangsaran, kritikan dan semak imbang dalam setiap hal bermasyarakat dan bernegara. 

Ia instrumen penting membantu menyuarakan nurani masyarakat, terutama mereka yang tertindas dan tertinggal atau mereka yang sekadar ingin memberikan pandangan alternatif atau idea baru.

Justeru, kebebasan akhbar dan bersuara ‘serves a high public purpose’.
Malaysia mesti menuju kearah masyarakat madani yang bebas bersuara secara matang, progresif dan jujur.

Hanya dengan akhbar yang bebas dan bertanggungjawab, ketelusan dalam ekonomi dan pasaran akan berlaku, Kerajaan akan menjadi lebih ‘accountable’, segala salah guna kuasa dan kejelikan moral akan terbongkar dan inspirasi tercetus melalui cerita kemanusiaan yang mengkagumkan. - 20 Februari 2021.

Rina Masih Belum Jawab Dari Mana Dapat Wang Bayar Hutang.

POLITIK | Sehingga ke hari ini Menteri Wanita, Rina Harun masih belum menjawab apa yang menjadi persoalan orang ramai mengenai sumber wang yang digunakannya bagi membayar hutangnya.


Terdahulu, portal Free Malaysia Today melaporkan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Rina Harun berjaya melunaskan tuntutan hutang lebih RM1 juta kepada syarikat penerbitan program televisyen dan filem yang berpangkalan di Paris.

Peguam Mark Ho Hing Kheong, yang mewakili Sarl Novovision berkata, jumlah tepat, yang enggan didedahkannya, telah dibayar minggu lalu.

“Kami menerima cek pada Rabu yang diluluskan keesokannya,” katanya ketika dihubungi oleh wakil portal FMT.

Sebagai rekod, tuntutan terhadap Rina difailkan pada 8 November 2018 oleh firma Perancis. Ia turut menyatakan bahawa jumlah penuh perlu dibayar sebelum 31 Julai 2019.


Tuntutan itu melibatkan beberapa filem, rancangan komedi dan dokumenteri untuk tiga syarikat di mana Rina adalah pengarah.

Dokumen turut mengatakan kadar faedah 5% setahun dikenakan dari tarikh pernyataan tuntutan. Pada 17 November 2020, dilaporkan notis kebankrapan berjumlah RM1,340,642.02 telah diserahkan kepada Rina Haron. 

Kata Fahmi Fadzil;

Hari ini keluar berita Rina Harun langsaikan hutang lebih RM1 juta (RM1,340,642.02 berdasarkan laporan media). Pada 2019, beliau isytihar gaji bulanan RM34,004.48 dan aset RM72,000. 

Jun 2018 hingga Feb 2021 = 33 bulan.

Jika tiada perubahan bayaran gaji bulanan dan dikumpul semuanya, jumlah itu ialah RM1,122,000. Tapi dipotong 2 bulan gaji tahun lalu selepas Langkah Sheraton (untuk Tabung Covid), tinggal RM1,054,000. Apa pun, tahniah Rina Harun.

Kalau ikut pendapatan; Rina walaupun mampu membayar hutang secara ansurans, tetap tidak boleh menyelesaikan setakat awal tahun 2021. Kalau gunakan kesemua wang gajinya, dan tidak membuat pembedahan perut pun tidak berjaya menyelesaikan sebelum Februari 2021. 

Formula apa yang Rina Harun sampai berjaya langsaikan hutang berjumlah 1 juta lebih tu? Rina patut berkongsikan kejayaan beliau kepada orang awam; senanglah sikit kita nak amalkan untuk hidup bebas hutang. - 20 Februari 2021.

Kronologi Ringkas Siasatan Kes Rasuah Ke Atas Timbalan Pengerusi PKR Perak.

Kronologi | Pada 16 Februari 2021, beberapa portal media tempatan melaporkan penahanan Timbalan pengerusi PKR Perak MA Tinagaran.


2. Ahli politik itu ditahan oleh anggota SPRM semasa dia dipanggil ke pejabat SPRM bagi memberikan keterangan.
MA Tinagaran juga dilaporkan sebagai Pegawai tugas-tugas khas kepada bekas Menteri, Xavier.

 
3. Thinagaran ditahan atas alasan bagi membantu siasatan terhadap projek pembangunan di Perak menurut laporan media; yang juga menerima maklumat dari sumber dalaman parti.

4. Portal Malaysiakini pula melaporkan; SPRM ada mengunjungi rumah Ahli Parlimen Kuala Langat, Xavier Jayakumar, berhubung siasatan ke atas sebuah kenderaan yang dikaitkan dengan kes tersebut.

5. Pengerusi PKR Perak, Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak kemudiannya mengeluarkan kenyataan bahawa PKR Perak berharap siasatan telus tanpa sebarang campur tangan.

6. “Saya telah dimaklumkan bahawa Tinagaran dipanggil oleh SPRM untuk membantu siasatan hari ini. Diharap siasatan akan dijalankan secara telus dan semoga proses perundangan berjalan secara lancar tanpa sebarang campur tangan,” katanya dalam kenyataan itu.

7. Pada 17 Februari, MA Tinagaran ditahan reman selama 6 hari bagi membantu siasatan, kes itu dibaca di Mahkamah Putrajaya. (rujuk)

8. Sementara itu, portal Utusan pula melaporkan; Pengarah SPRM Perak Datuk Mohd. Fauzi Mohamad berkata, pihaknya tidak membuat sebarang penahanan atau memanggil Tinagaran. Berita itu disiarkan pada 17 Februari jam 7.34 malam. (rujuk).

9. Ini bermakna kes tersebut diuruskan oleh SPRM pusat.

10. Pada awal pagi 17 Februari 2021, lebih kurang jam 12. 47 pagi, Pengerusi Majlis Pimpinan PKR Perak, Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak menafikan laporan berita yang mendakwa aset dan wang tunai berjumlah jutaan ringgit milik Timbalan Pengerusi negeri itu, MA Tinagaran, telah dirampas.

11. “Tiada aset atau wang tunai berjumlah berjuta ringgit telah dirampas milik Tinagaran.

Sebaliknya wang sejumlah RM17,000 dalam denominasi kecil telah diambil untuk siasatan. Kereta yang disita bukanlah miliknya tetapi oleh seorang kenalan yang menumpang tempat,” jelasnya dalam satu kenyataan itu. (rujuk)

12. SPRM akhirnya mengesahkan penahanan tersebut pada malam 17 Februari.


13. Kenyataan Media Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) yang dikeluarkan mengesahkan agensi itu telah menahan Timbalan Pengerusi PKR Perak kerana disyaki menerima rasuah daripada beberapa syarikat yang memperoleh projek daripada sebuah kementerian pada 2019. SPRM juga berkata, pihaknya turut menahan dua pengarah syarikat di Ipoh pada 16 Februari 2021.

14. "SPRM merampas sejumlah wang tunai berjumlah RM1.2 juta dipercayai wang rasuah yang disimpan di rumah dan pejabat proksi kepada bekas menteri dan timbalan pengerusi berkenaan.

"Turut dirampas sebuah kereta mewah yang digunakan oleh bekas menteri itu sebagai kenderaan rasmi dan dipercayai milik seorang pengarah syarikat yang meluluskan projek berkenaan.

"Setakat ini, beberapa akaun syarikat dan individu berjumlah RM77 juta dibekukan untuk siasatan,"
kata SPRM dalam kenyataan itu.

15. Kenyataan itu turut menjelaskan siasatan masih berjalan dan berharap semua pihak tidak membuat sebarang spekulasi berhubung siasatan berkenaan. (rujuk). - 20 Februari 2021.

Apa Yang Berlaku Pada Malaysiakini, Boleh Berlaku Pada Pemilik Portal Lain Kata Aktivis SEDAR.

Md Yunus Bin Aidil | Sejak semalam ada tiga kawan tanya saya kenapa saya derma dana Malaysiakini (BM Version) sedangkan saya akui mereka ini cenderung kepada Pakatan Harapan.

Hakikatnya, saya kata ini bukan kerana bias saya pada Malaysiakini atau mana-mana media pro kepada Pakatan Harapan, saya melihatnya dari sisi hitam yang bakal datang kerana penghakiman itu.

Semasa kes ini mula meletup pertengahan tahun lepas, saya pun gelak, tetapi apabila saya membaca dengan lebih lanjut, saya punya telahan dan beberapa rakan ketika itu ialah, Masya Allah mereka sudah jumpa jalan untuk mengekang kita semua yang sudah pasti setahun nanti mahu bersuara dengan apa yang sedang berlaku dengan semua kes-kes mahkamah. 

Kini tidak sampai setahun banyak kes mahkamah yang dilihat tidak memihak kepada kita. 

Ianya bukan kerana tulisan Malaysiakini, ianya kerana komen yang dibuat pembaca. Ya pembaca. Di mana komen itu telah dipadamkan oleh pemilik portal. 

Malah apa yang ditulis pembaca mereka itu tidak trigger mana-mana perkataan yang menjadi filter. Ianya berkenaan kes Musa Aman tahun lepas.

Siapa antara kita yang arif Undang-undang sekarang ni yang bukan Peguam? Ada kawan-kawan Peguam saya pun agak keliru dengan apa yang berlaku sekarang.

Siapa antara kita yang meluahkan perasaan tidak puas hati dengan keputusan mahkamah baik untuk mereka yang kita sanjung atau yang kita menyampah?

Siapa antara kita yang boleh membezakan apa yang kita tulis itu satu penghinaan. Adakah ayat seperti, 'mahkamah tidak adil kerana tidak beritahu sebab kenapa Rosmah kena beladiri' adalah satu penghinaan?

Berita yang diterbitkan biasanya akan menjadi satu perbualan yang membentuk pandangan umum. Pandangan itu dibentuk melalui sentimen yang dizahirkan pembaca. 

Pandangan umum adalah satu titik tekanan kepada mereka yang berkuasa. Agak-agak selepas ini portal berita akan berani atau tidak membuka ruang komen untuk pembaca bersuara? 

Kalau pembaca tidak bersuara adalah bersamaan rakyat yang tidak bersuara. Apa kesannya nanti pada negara kita?

Sekarang bayangkan bukan sahaja portal berita malah semua pemilik media sosial jadi takut. Apa kesannya nanti? Kita semua bakal menjadi satu negara yang semua tidak akan bersuara. Ibarat duduk di Korea Utara. Itu yang kita mahu? 

Berapa banyak kes mahkamah melibatkan UMNO? Agak-agak bagaimana nanti jika semua keputusan mahkamah tidak memihak pada mereka, adakah kita semua akan menjadi takut kerana tidak tahu sama ada jika kita bersuara kita akan didapati menghina mahkamah? 

Satu lagi, bagaimana pula dengan mereka yang saya rasa anda semua kenal abang Zam Yahaya yang ada portal beliau sendiri. Bagaimana jika ada yang dengki mahu kenakan Zam mereka tinggalkan komen jijik dengan sengaja pada pukul dua pagi, lepas tu buat tangkap layar dan buat laporan. 

Adakah Zam akan menerima nasib yang sama walaupun bila Zam bangun tidur dia padamkan komen itu. Bukan sahaja Zam boleh kena, SEDAR Malaysia pun boleh kena. Ramai boleh kena. 

Dan di mana ianya akan berhenti? Adakah media sosial peribadi anda juga nanti bila anda bersuara tidak suka dengan keputusan mahkamah anda juga boleh kena?

Pada saya nasib yang menimpa Malaysiakini semalam adalah satu katalis mengekang kebebasan bersuara.

Jika ia boleh berlaku kepada Malaysiakini, jangan terperanjat ianya boleh berlaku kepada lebih ramai. Dan jangan terperanjat jika mereka yang kita kenal menjadi mangsa seterusnya. - 20 Februari 2021.

UMNO Akan Berpecah Jika Terima Tawaran Timbalan Perdana Menteri.

Isham Jalil | TAWARAN TIMBALAN PERDANA MENTERI

Saya mendengar ura-ura bahawa Tan Sri Muhyiddin akan menawarkan jawatan Timbalan Perdana Menteri kepada UMNO.
Ini untuk menyelamatkan kedudukannya sebagai Perdana Menteri yang amat goyah sekarang umpama telur di hujung tanduk.
Muhyiddin sedang terdesak, dia akan buat apa sahaja sekarang

Namun tawarannya ini sudah terlambat dan tidak berguna lagi.
Buat apa terima jawatan TPM untuk dua tiga bulan waima setahun di mana tidak banyak perubahan yang boleh dibuat hanya untuk menyelamatkan Muhyiddin dan PPBM yang sedang tenggelam dan hampir karam.

Malah untuk satu jawatan ini yang hanya untuk jangkamasa yang pendek, PPBM pastinya menuntut untuk UMNO mengorbankan banyak perkara, ini tidak menguntungkan malah merugikan kita dan akar umbi serta orang-orang Melayu dalam jangkamasa sederhana, panjang atau selama-lamanya.

Saya tidak rasa pemimpin-pemimpin UMNO begitu naive dan mentah untuk galak dan teruja dengan tawaran terdesak dan terlambat Muhyiddin dan PPBM ini.

Dan sebelum ini juga saya telah kata, jika UMNO terima jawatan TPM ini, ia besar berkebarangkalian akan memecahbelahkan parti.
Malah majoriti akar umbi telahpun membuat keputusan menolak PPBM dalam mesyuarat-mesyuarat perwakilan baru-baru ini.
Oleh itu sesiapa yang menerima jawatan ini akan dilihat oleh akar umbi sebagai menggadaikan UMNO untuk kepentingan diri sendiri.

Tambahan lagi jawatan Timbalan Perdana Menteri tidak mempunyai banyak kuasa pun untuk membuat dasar dan perubahan untuk rakyat, malah setahun kebelakangan ini jawatan itu tidak diisi pun menunjukkan ianya bukanlah kritikal.

Oleh itu tidak masuk akal untuk UMNO terima jawatan ini sekarang.
Sebenarnya jika Muhyiddin ikhlas dengan UMNO, dari awal dia jadi Perdana Menteri dulu dia sepatutnya telah tawarkan jawatan ini kepada UMNO, tetapi tidak.

.......

Saya telah tekankan sebelum ini jika PPBM ikhlas mahu menyatukan orang-orang Melayu dan bukan hanya pentingkan diri dan jawatan mereka (PPBM), mereka perlu bubarkan parti kecil mereka dan kembali ke pangkuan UMNO.

Tidak masuk akal untuk parti yang besar seperti UMNO pula disuruh mereka (PPBM) untuk dibubar dan 3.8 juta ahli-ahli UMNO dikerah masuk PPBM.

Jika UMNO dibubar, 3.8 juta ahli UMNO tidak akan masuk PPBM tetapi akan bertempiaran dan berpecah belah dan banyak lagi parti serpihan akan ditubuh.

Sekiranya ini berlaku perpecahan orang-orang Melayu akan menjadi lebih teruk dek kerana perbuatan parti PPBM yang ditubuh Mahathir dan Muhyiddin ini.

Yang lebih masuk akal ialah PPBM yang kecil dan tidak berakar umbi perlu dibubar dan kembali kepada UMNO sepertimana yang dibuat oleh parti Semangat 46 dahulu.

UMNO adalah parti yang besar dengan pucuk pimpinan di atas dan akar umbi yang kuat dan besar di bawah. Berbanding dengan PPBM yang tiada badan dan tiada kaki tetapi hanya besar di kepala.

UMNO adalah parti lama dan keramat, ia tidak akan korbankan maruah diri untuk menjadi badan dan kaki tangan kepada parti pengkhianat dan pemecah belah seperti PPBM.

Oleh itu, untuk penyatuan ummah dan penyatuan Melayu, saya sarankan supaya Muhyiddin dan PPBM membuang ego dan kepentingan diri dan jawatan-jawatan mereka, dan kembalilah ke pangkal jalan.

Sudah tiba masanya Tan Sri (Muhyiddin) dan Tun (Mahathir) mengundur diri. Salam.

Khamis, 18 Februari 2021

Tak Sokong Mahathir, Saya Ok Jadi Jahat.

NURUL ASYIKIN | Rasanya kita semakin hampir pada pilihanraya ke 15. Kerana itu kita melihat Tun Mahathir munculkan diri dan bercakap soal politik. 

Beliau tak bercakap soal ekonomi dan negara. Sekali sekala ada menyentuh tentang kuasa Muhyiddin Yassin. Itupun kerana TSMY ialah seorang Perdana Menteri. Jawatan ini sangat penting bagi Tun Mahathir. Beliau mesti mendapatkan ia buat kali keempat walaupun beliau bukanlah orang yang gila kuasa. Negara ini perlu diselamatkan oleh Tun Mahathir; orang lain tak boleh. 

1. Mahathir akui diminta (didesak) untuk menjadi Perdana Menteri pada PRU14. Ada rombongan demi rombongan datang dan minta Tun Mahathir berbuat sesuatu.

Rujuk : https://www.sinarharian.com.my/article/124316/BERITA/Nasional/Saya-didesak-kembali-jadi-PM-kata-Dr-Mahathir

Alangkah bagusnya jika Tun mendedahkan nama-nama mereka yang datang secara rombongan bagi mendesak Tun Mahathir menyelamatkan negara. Lebih baik kita pergi terus kepada punca bagi menyelesaikan masalah. Masalah kita bukan Tun Mahathir tetapi rombongan itu. Mereka buat kita haru hiru dengan tindakan Tun Mahathir. Perlu kita tahu siapa mereka dan andaikata mereka ialah wakil rakyat dan ahli parlimen; eloklah kita bunuh terus karier politik mereka kerana jika mereka 'hidup'; kita terus mati dan mati angkara Mahathir. Ada ramai orang yang lahirnya zaman Tun Mahathir dan matinya masih Mahathir. Ada ramai orang belum lahir Mahathir sudah ada; dan semasa mati, Mahathir kekal ada. Malaysia tak pernah bebas dari Mahathir; kerana rombongan itu. Jadi kita perlu hapuskan rombongan tu dulu jika nak merdeka dari Mahathir.

2. Mahathir memberitahu beliau boleh masuk UMNO semula tetapi perlulah UMNO yang bebas dari penyangak dan UMNO yang kembali ke perjuangan asal. Tun akui masih sayangkan parti UMNO tetapi bukan pemimpinnya.

Rujuk : https://www.astroawani.com/berita-politik/saya-boleh-kembali-kepada-umno-tun-mahathir-283397

- Nampaknya UMNO adalah hotel. Tun boleh check in dan check out ikut kemahuannya. Tuan punya hotel tak ada kata putus; jika Mahathir mahu beliau boleh kembali pada UMNO dan UMNO ada disitu untuk terima sahaja setiap keputusan Mahathir. Dan jika Mahathir kembali kepada UMNO ia sebenarnya perkara gembira kerana Pakatan Harapan baru sahaja terlepas dari bala. Oh yer, Pakatan Harapan masih belum sedar diri walaupun dah berdarah kiri kanan, depan belakang, atas bawah; mereka masih belum sakit. Selagi mereka masih ada nafas selagi itu mereka tak akan berputus asa terhadap Mahathir. Mempertahankan kerjasama dengan Mahathir adalah perjuangan mereka yang terbaru; kembali semula kepada penyokong bukan lagi satu pilihan. Btw; konsep penyangak yang difahami Mahathir adalah berbeza dari konsep penyangak yang difahami oleh orang awam. Sesiapa yang mahu mentadbir negara ini tanpa acuan Mahathir; mereka adalah penyangak.

3. Mahathir berkata, Anwar memberitahu kepadanya, budak-budaknya jahat dan dia tak mampu mengawalnya. 

Rujuk : https://www.malaysiakini.com/news/563329

- Memang budak-budak Anwar jahat. Jahatnya mereka kerana tak mampu menyokong pentadbiran Mahathir yang huru hara, caca marca, kacau bilau dan merapu. Kita ada manifesto bukan kitab suci dan kita jahat kerana tak boleh nak sokong kenyataan tersebut. Kita ada isu janji Lynas dan PTPTN yang dicampak dalam tong sampah, dan kita jahat kerana tak sokong keputusan kerajaan. Ada banyak keputusan flip flop; uturn. Menteri sijil palsu, kereta terbang. Nak dekat PRK, beli jiwa anak muda dengan BSH RM100. Kenapa la nak jadi baik dengan sokong semua keputusan Tun Mahathir dan menteri kabinetnya. Kenapa perlu jadi baik untuk Mahathir pun? Ianya ok, menjadi jahat jika tak sokong Mahathir. Ia perkara yang bagus anyway. Jahat dan tanpa Mahathir. - 18 Februari 2021.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...