Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 16 Februari 2019

Pegawai Syed Saddiq Buat Provokasi Tunjuk Isyarat Lucah Kata Papa Gomo, Saksi Nafi Menteri Ikut Laluan BN.

LAPORAN | Muhammad Azri Wan Deris ataupun lebih dikenali sebagai Papa Gomo menafikan dakwaan Syed Saddiq kononnya beliau mencekak dan mengugut menteri itu ketika Syed Saddiq menuju ke kenderaannya bersama para pengawainya di pusat penamaan calon Dun Semenyih hari ini.



Kenyataan itu adalah reaksi balas kepada laporan polis yang dibuat oleh Menteri Belia Dan Sukan itu petang tadi selepas diserbu oleh sekumpulan penyokong BN lalu dilemparkan dengan kata-kata kesat seperti, babi, anjing, bangsat, hancing, dan kencing.


"Saya tak cekak dengan aksi ganas pun tadi YB Syed Saddiq Syed Abdul Rahman tu Boss. Saya peluk dia dengan lembut untuk selamatkan dia dari kekecohan. Walau YB Menteri lolipop tu sengaja cetus provokasi Saya mesti bertanggungjawap elakkan pekara tak elok berlaku.

Tak sangka YB Menteri menipu macam tu sekali. Siap kata Saya ugut dia pulak. Saya just cakap “Kau ni bodoh lah bro”. Takan cakap Bodoh kira ugutan?

Patut tadi alang alang dah peluk dia Saya cium je terus. Senang dia boleh buat report Saya goda dia ๐Ÿ˜†

Politik hari ini mesti jujur, so Aku sentiasa jujur dalam hidup ni. Tak reti nak cakap bohong kerana lambat laun orang akan tahu juga.

Kalau ganas pada YB Menteri tadi kenapa Polis tak terus tangkap dan tahan Aku masa tu juga? ๐Ÿคจ,"
katanya dalam kenyataan itu.


Papa Gomo juga mendakwa Syed Saddiq adalah seorang penipu dan pemfitnah.

"Laporan Polis oleh YB @syedsaddiq dah dijangka akan cari orang yang boleh dijadikan modal politik.

Biar pihak Polis siasat dan kita tengok sejauh mana dia punya pembohong ni. Dengan ganas mencekak leher ye ๐Ÿ˜†

Penipu penfitnah dah makin sebati dengan Syed Saddiq.


Allah SWT Maha mengethahui kebenarannya. InsyaAllah. ๐Ÿคฒ๐Ÿผ,"
katanya lagi.


Papa Gomo juga turut mendakwa provokasi sebenarnya ditimbulkan oleh pegawai yang mengiringi Syed Saddiq ketika itu.

"Cerita awalnya Syed Saddiq naik kereta dan kemudian turun dari kereta untuk provoks penyokong BN. Salah seorang pegawai nya buat isyarat FUCK dan itu yang membuatkan penyokong BN menjerit kepada Syed Saddiq.

Driver Syed Saddiq yang berada dalam kereta rekod video dan begitu juga pegawai nya untuk tujuan diviralkan kononya penyokong BN Samseng.

Hari ini rakyat masih nak percaya pemimpin Pakatan hancing? Percaya Syed Saddiq?

Aku peluk tadi kira ok lah tu, kalau Aku cium tadi? Cam mana? Haha.

Rakyat Malaysia tahu Syed Saddiq kaki penipu! #PRKSemenyih,"
jelasnya lagi.



Dalam perkembangan berkaitan, seorang saksi kejadian yang dikenali sebagai Hisham Sham memberitahu Syed Saddiq sebenarnya tidak menggunakan laluan di mana tempat berkumpulnya penyokong BN seperti yang didakwa oleh sesetengah netizens.



"Nak cerita sikitlah. Aku ada je kat kawasan yang dikata kawasan BN berkumpul tu. Tapi waktu Sadiq kena serang aku masih kat kawasan team PH lagi.


Laluan yang dia guna tu juga laluan yang semua penyokong parti yang bertanding guna untuk ke kem masing2. Kawasan yang tak boleh lalu dijalan utama yang direntangkan pita SPR.

Laluan Sadiq lalu tu la pagi tadi aku bergambar dengan beliau. Dia parking jauh dan masa dia sampai pagi tu tergesa-gesa sebab lewat. Diorang bertiga je tanpa pengiring pun. Part ni aku salute la menteri kot takde pengiring. Mat Sabu pun ikut jalan tu juga. Si kentang pun sama.

Jalan tu melalui dekat depan perumahan dan kedai. Sebelah laluan tu jalan utama yang ditutup. Seberang jalan utama yang ditutup tu la tempat penyokong dikumpulkan . PH paling last. PSM mula-mula baru BN. Masing-masing dijarakkan jauh lebih kurang 100 meter.

Jadi sesiapa yang ikut jalan tu akan jumpa PSM dulu kemudian BN dan last PH. Bila habis penamaan calon, yang nak balik akan jumpa PH kemudian BN dan PSM. Jalan besar/Utama ditutup. Jadi serangan yang berlaku tu dilaluan orang ramai bukan dikawasan BN pun. Diorang yang keluar dari kem menyeberang jalan utama yang ditutup dan masuk ke laluan orang ramai semata-mata nak menjadi zombi kampung pisang.

Sekian laporan tertunda,"
katanya seperti dipetik menerusi Facebook. - 16 Februari 2019.

Selepas Dikantoikan, Tabung Haji Sekat Akses Ke Website.

LAPORAN | Netizens hari ini mempertikaikan tindakan Tabung Haji yang mahu memansuhkan konsep subsidi pukal kepada jemaah pengiring dan rayuan dengan memperkenalkan prinsip istito'ah (kemampuan).

"Istito’ah atau kemampuan mengerjakan haji termasuk mempunyai wang yang cukup untuk menampung semua perbelanjaan menunaikan haji; mempunyai bekalan dan perbelanjaan yang cukup termasuk nafkah orang di bawah tanggungan yang akan ditinggalkan di Tanah Air selain kesihatan; terpilih dalam kuota; dan mempunyai mahram (bagi wanita).


Kos sebenar untuk mengerjakan haji pada musim 1440H/2019M adalah sebanyak RM22,900 bagi seorang jemaah haji Muassasah. Kos tersebut adalah untuk membayar harga tiket penerbangan carter pergi balik, penginapan, pengangkutan, sajian makanan dan bayaran kepada pihak berkuasa Arab Saudi bagi tempoh lebih 40 hari jemaah berada di Tanah Suci,"
kata Tabung Haji dalam satu kenyataan rasmi hari ini.


Sosmed ketika ini kecoh dengan perkhabaran kononnya Tabung Haji mahu memansuhkan subsidi kepada perayu dan pengiring haji.

Kenyataan Tabung Haji hari ini dipercayai untuk menjawab sebaran berkenaan namun isu subsidi tidak diperjelaskan secara lanjut.

Mujahid pula dalam kenyataan berkata pihaknya akan merujuk kepada Tabung Haji berkaitan polisi dan menyifatkan mereka yang menyebarkan tiadanya subsidi bagi jemaah perayu berniat jahat.

“Disebabkan perkara ini tular, saya akan merujuk semula kepada TH untuk membincangkan semula polisi sebenar yang ditetapkan TH supaya boleh mengambil kira kes membabitkan pengiring dan dan jemaah yang membuat rayuan.


“Kenyataan yang tular hari ini mungkin berniat berniat jahat yang mana mereka tulis ‘tiada subsidi’ kemudiannya ada tulisan yang kecil tertulis ‘kepada yang merayu dan mengiringi’.

“Di sini saya nak perjelaskan bahawa kita tidak keluarkan kenyataan itu dan kenyataan rasmi yang kita keluarkan adalah untuk yang merayu dan mengiringi sekiranya berjaya, pihak TH akan mengambil kira kadar kemampuan dan itu menjadi pertimbangan kita yang paling utama,”
katanya kepada wakil media.



Semakan pihak kami mendapati, hal berkaitan tiadanya subsidi kepada jemaah yang merayu dan mengiring, disahkan oleh laman web Tabung Haji itu sendiri.





Dan selepas isu mengenai subsidi menjadi tular di sosial media, netizens mendapati akses ke website Tabung Haji untuk ruangan 'saya ingin mengetahui syarat-syarat haji' dan 'maklumat am, pendaftaran haji' telah dinafikan.


https://www.tabunghaji.gov.my/ms/faq/haji/saya-ingin-mengetahui-syarat-syarat-pendaftaran-haji

https://www.tabunghaji.gov.my/ms/haji/maklumat-am/pendaftaran-haji 


 

Versi cache;



Apakah yang sedang berlaku? Hanya Tabung Haji sahaja yang dapat menjawab persoalan ini. - 16 Februari 2019.

Nik Abduh Melenting Marahkan Ustaz Zaharuddin Yang Tak Setuju Terima Wang UMNO Dakwa Saksi Audio.

Dr. Muhammad Atiullah Othman | PERTEMUAN PUCHONG ADALAH MAJLIS PERPISAHAN TEAM LAWAN JEBON

Ramai bertanya kepada saya, latar belakang audio YB Nik Mohamad Abduh (UNA) menerima duit UMNO. Tentu sahaja orang yang hadir sahaja yang tahu latar belakangnya dan tujuan pertemuan tersebut.

Banyak dakwaan songsang berkenaan audio tersebut. Ada yang mengaitkan dengan kes Sarawak Report. Padahal kes Sarawak Report hanya masuk mahkamah pada 21 April 2017.

Ada pula dakwaan mengatakan tujuan pertemuan itu adalah untuk menjatuhkan UNA. Ini pun tak betul kerana tujuan pertemuan kami ialah majlis perpisahan untuk bersemuka dengan pemimpin tertinggi PAS Ustaz Nasrudin Hassan At-Tantawi (Tantawi) dan YB Dr Mohd Khairuddin Aman Razali At-Takiri (Takiri).



Lebih jauh tersasar ada yang kata, ini mesyuarat sulit UNA dan Ustaz Zaharudin Muhammad (UZM) sehingga semua yakin dan menuduh UZM yang rakam dan sebar. Justeru, hanya mereka berdua sahaja dalam pertemuan itu.

Yang sebenarnya, pertemuan malam itu adalah majlis perpisahan team "Lawan Jebon" daripada seluruh Malaysia. Pertemuan malam tu ada 2 dua grup. Satu grup di bawah pengaruh Takiri, dan satu grup lagi di bawah pengaruh UZM.

Waktu itu kami tak tahu, antara sebab team lawan Jebon dibubarkan adalah kerana pendedahan UZM berkenaan beberapa individu yang terlibat mengambil duit UMNO. Hanya malam itu, baru kami tahu sebab pembubaran.

Apa yang kami tahu sebelum itu, team ini dibubarkan dengan tuduhan kami adalah “jemaah dalam jemaah”. Malam itu baru kami tahu isu sebenar, dan barulah kami faham, kami dibubarkan sebab team uzm telah mendedahkan perbuatan 2-3 individu ini berkaitan dengan dedak.

Kami tidak dimaklumkan kedatangan UNA kerana beliau tiada kaitan dengan kami tetapi kebetulan Takiri dan Tantawi datang daripada Parlimen, jadi UNA join sekali. Walaupun beliau tidak diundang, tetapi pengakuan dan emosinya pada malam itu (sebagaimana yang terdapat dalam audio tersebut) sangat mengejutkan kami dan di luar pengetahuan kami.

Kandungan ucapan UNA bukan sesuatu yang kami harapkan kerana perjumpaan tersebut merupakan Majlis Perpisahan dan Pembubaran Team Lawan Jebon.

Biarlah orang nak kata apa tetapi kedatangannya sebenarnya tidak dialu-alukan. Saya bertanya kepada UNA, “Dari mana ni?”. Dia bagi jawapan bahawa dia dari parlimen dan tumpang kereta Takiri untuk datang ke sini.

Kedatangan UNA, tiada apa-apa manfaat untuk kami kerana soalan-soalan yang kami ingin tujukan hanya kepada Tantawi dan Takiri. Bahkan kedatangan UNA merosakkan majlis perpisahan kami apabila UNA melenting dengan memperakui menerima duit UMNO. Apabila UZM membacakan dalil, UNA melenting lagi dan meminta berhenti. UNA turut menyebut kepada UZM, "kalau anta (UZM) tak setuju terima duit UMNO, teruskan. Ana (UNA) dengan pendirian setuju terima duit UMNO". Kemudian, UNA angkat punggung dan keluar dengan amukan. Majlis berakhir dengan kebingungan.

Sekalipun UNA datang tanpa diundang, tetapi kenyataannya itu jelas menunjukkan Tantawi dan Takiri menipu kami bahawa konon-kononnya mereka mempertahankan team ini, tetapi akhirnya UNA sendiri mendedahkan mereka berdua ini termasuk dalang pembubaran. Malah, tujuan kami bertanyakan kepimpinan tertinggi mengenai sebab kami dibubarkan juga tidak kesampaian.

Kesimpulan majlis perpisahan pada malam itu, 3 individu ini suka berbohong dan mereka ambil duit UMNO atas nama parti tetapi tanpa pengetahuan Parti. Disebabkan keborosan mereka mendedak, Sarawak Report terus mendapat nafas menangguhkan dengan bukti bukti perbuatan mereka termasuk audio tersebut. Kesannya ahli terpaksa tampung kos dan akhirnya selesai luar mahkamah akibat tidak mampu menanggung kos untuk jangka panjang.

PAS Tandatangani Pengakuan Tidak Akan Sokong UMNO Di Semenyih - Tun Mahathir.

MALAYSIAKINI | Beberapa jam selepas pemimpin kanan PAS hadir memberi sokongan kepada Umno dan BN di Semenyih, maklumat baru didedahkan Dr Mahathir Mohamad agak mengejutkan.

Menurut perdana menteri, dalam pertemuan beliau dengan Presiden PAS semalam Abdul Hadi Awang memberi perakuan untuk tidak menyokong Umno.


Ditemui di Petaling Jaya hari ini Mahathir mendakwa pada asasnya beliau dan Abdul Hadi berbincang mengenai politik semalam.

Ditanya mengenai butiran lanjut, Mahathir berkata PAS tidak akan menyokong Umno lagi.

"Tak akan menyokong Umno, ada juga pengakuan secara tertulis dan ditandatangani," katanya.

Malaysiakini sedang menghubungi PAS, termasuk Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin Hassan, dan Menteri Besar Terengganu Dr Ahmad Samsuri Mokhtar, yang turut menghadiri pertemuan semalam, bagi mendapatkan pengesahan.

Semalam Abdul Hadi hadir di pejabat Mahathir di Yayasan al-Bukhari di Kuala Lumpur untuk mengadakan kali kedua dengan pengerusi PH itu.

Ia berlaku sehari sebelum penamaan calon bagi PRK Semenyih di Kajang.

Semenyih tak sama Cameron

Tidak banyak maklumat didedahkan mengenai pertemuan tersebut. Namun ketika ditemui media di Alor Limbat, Terengganu semalam Abdul Hadi menyatakan pertemuan tersebut untuk membincangkan hal-hal pentadbiran.

"Lebih bincang penyelarasan antara kerajaan negeri dan kerajaan pusat.

"Isu Majlis Tindakan Ekonomi Negara, projek-projek ada di bawah kerajaan pusat dan kerajaan negeri supaya tiada percanggahan,"
katanya.

Abdul Hadi juga mengesahkan kerajaan persekutuan sudah membayar royalti minyak kepada kerajaan Terengganu.

Pertemuan semalam diadakan ekoran permohonan daripada Abdul Hadi.

Semasa ditanya di Alor Limbat sama ada Abdul Hadi membincangkan isu PRK Semenyih, anggota parlimen Marang itu berkata: "Semenyih, nama calon pun tak ada lagi. Secara umumnya seperti yang kita tahu, Semenyih tak sama dengan Cameron (Highlands).

"Cameron ni, PAS lawan DAP. Semenyih ni kita lawan bukan perkauman, (tapi) Melayu dengan Melayu dan kita serah kepada kebijaksanaan pengundi di situ, dan keperluan melihat kepentingan Melayu dan Islam."


Abdul Hadi juga menambah PAS akan melihat keadaan sama ada akan membantu BN selepas mendapat maklumat terperinci daripada PAS Selangor.

"Apa yang penting, kita mahu kedudukan orang Melayu dan Islam kuat," katanya.

Ditanya mengenai isu calon pembangkang, Abdul Hadi menjawab: "Soal calon kita tak ada hak sebab kita dah tarik diri dengan tidak bertanding." - 16 Februari 2019

Syed Saddiq Lalu Situ Untuk Ke Keretanya Bukan Nak Provokasi Penyokong BN.

LAPORAN | Menteri Belia Dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman diserang oleh sekumpulan penyokong BN ketika menghampiri ke tempat letak kenderaannya selepas tamat penamaan calon bagi pilihanraya kecil DUN Semenyih hari ini.


Menteri itu digelar sebagai babi, bangsat, anjing, hancing, kencing oleh sekumpulan penyokong BN ketika melalui jalan yang dipenuhi oleh penyokong parti itu.

Di laman sosial, penyokong parti BN mendakwa tindakan memaki hamun menteri itu adalah kerana menteri itu melakukan provokasi dengan memasuki kawasan panas yang menjadi lokasi berkumpulnya penyokong BN.

Kenyataan awal OCPD Kajang pula berkata, Syed Saddiq dipercayai melalui kawasan tersebut untuk menuju ke keretanya sahaja.

Malaysiakini melaporkan hampir sahaja Syed Saddiq dipelangkung oleh penyokong BN bagaimanapun ia berjaya dihalang oleh pihak polis.

Dalam perkembangan berkaitan, Syed Saddiq memaklumkan akan membuat laporan polis atas insiden yang menimpa dirinya itu.

Ini kenyataan Syed Saddiq;

"Nak caci saya “Babi” “Bangsat” “Bodoh” “hancing”, saya tetap akan hormati, kerana itu hak saudara.

Tetapi kalau sampai nak guna serangan fizikal, that’s too much!

Hari ini saya tiada driver sebab tidak bertugas sebagai menteri. Dalam perjalanan nak ke kereta, saya diserang oleh penyokong penyokong BN. Bila dimaki, saya hanya beri salam dan terus bergerak ke hadapan tetapi mereka kejar saya.

Bila diserbu, pihak polis yang berdekatan datang bantu. Unit Amal (PAS) yang nampak insiden pun datang untuk bantu kerana mereka nampak reaksi fizikal beberapa penyokong BN.

Saya terhutang budi kepada pihak Polis dan Unit Amal yang berdekatan. Tanpa mereka, saya tidak tahu apa akan jadi pada saya sekarang.

Insiden seperti ini mengingatkan saya kenapa saya masuk politik. Bukan untuk bermusuhan, tetapi untuk kekal berkhidmat. Sedih saya lihat budaya gangsterisme yang menular dikalangan masyarakat kita. I want to be a “Yang Berkhidmat” which serves all Malaysians regardless of race, religion and political ideologies. Kerana Malaysia menyatupadukan kita semua.

May Allah swt open up their hearts and minds.

Laporan polis akan saya buat pada pukul 2pm di Balai Polis Sungai way,"
katanya dalam satu kenyataan. - 16 Februari 2019.

 

Jumaat, 15 Februari 2019

Kepada Salahuddin, Berhenti Main Wayang Dengan Lakonan Menangis Itu, Meluatlah Kami Melihatnya.

Nurul Asyikin |Tak perlu berbasa basi lagi. Semua tahu apa yang Salahuddin dan pegawainya lakukan semalam. Pada awalnya ia kelihatan menarik - 'Salahuddin menangis membaca surat petani'; membayangkan mungkin petani itu datang secara spontan ke program tersebut dan menyampaikan suratnya kepada menteri lalu menteri berasa terharu sehingga mengalirkan air mata.

Tapi dengan terbitkan video propaganda itu di Facebook rasmi menteri malam tadi, sahlah YB Salahuddin dan pegawainya mempunyai MASALAH TUMPU PERHATIAN YANG SANGAT SERIUS dan ya, SANGAT MEMALUKAN jugalah.




Biar penulis huraikan apa kesalahan anda dan bagaimana anda dan pengawai anda boleh membetulkan keadaan ini di masa-masa akan datang.

1. VIDEO PROPAGANDA yang dimuatkan di halaman Facebook anda telah merosakkan reputasi Salahuddin. Pada awalnya Salahuddin diserang kerana menangis disaat dia sendiri yang memotong peruntukan untuk petani, nelayan dan pekebun. Penulis melihat sampai ke hari ini Salahuddin gagal membetulkan tanggapan itu. Kegagalan membetulkan tanggapan itu membentuk persepsi yang salah bukan sahaja ke atas kementerian anda bahkan ke atas kerajaan Pakatan Harapan. Sudah sampai masanya untuk Salahuddin menyuruh mana-mana pegawainya, atau melantik sahaja yang baru untuk memantau kritikan ke atas kementerian anda (bukan dengan tujuan menghukum pengkritik) yang berlegar-legar di sosmed dan portal-portal ketika ini dan kemudiannya sediakan jawapan bagi membetulkan tanggapan itu. Kadang-kadang apa yang kita buat tu betul tetapi terlihat tidak betul disebabkan kita tidak menjawab persoalan yang berbangkit. Kadang-kadang apa yang dikritik itu betul tetapi jika kita mempunyai alasan yang menyakinkan dan menjawabnya menggunakan perkataan yang tepat, masyarakat boleh tolerate dengan 'musibah' itu dalam tempoh tertentu sehingga ianya diselesaikan sepenuhnya. Salahuddin dan pegawainya lemah dalam skill-skill yang penulis nyatakan di atas.

2. Apabila membaca laporan di portal media bahawanya Salahuddin menangis, ramai juga beranggapan menteri itu melakukan wayang. Bagaimanapun penulis bersangka baik. Namun setelah melihat aksi menangis itu menerusi video propaganda memang penulis ingin katakan, Ya Allah, benda lawak apakah ini yang sedang aku tonton. Maaf ya, dari rasa sedih (sebenarnya bukanlah sedih tetapi sedikit bersimpati kerana ketika itu beranggapan Salahuddin benar-benar menangis secara ikhlas) terus rasa nak termuntah.

3. Tidak wajar menteri berpropaganda seperti itu. Kelihatan jelas aksi itu adalah LAKONAN. Petani dirakam dari rumahnya, ada babak dilarang masuk (ini penting ke?), ada pula babak dia dipelawa naik, ada juga babak menteri buka surat terus selak surat belakang ke atas surat depan macam tahu-tahu je mana satu surat pertama dan surat kedua, ada babak menteri tanya siapa tulis, wak jawab tak acuh tak acuh, menteri tanya lagi dan menteri jawab soalan itu sendiri, "ini tulis ramai-ramai ke?" (masa ini penulis hanya mampu tangan kat dada, mata ke atas) dan selang beberapa minit, menangis, selang beberapa minit, berhenti menangis dengan meletakkan surat itu laju-laju ke atas meja seolahnya tiada nilai, dan kamera shoot muka-muka penonton yang hadir kononnya turut bersedih seperti menteri. Ketika baca surat, siap ada selingan muzik menyedihkan seolah-olah dah tahu dari awal kandungan surat itu nantinya menyedihkan dan boleh membuatkan anda menangis. Ini lakonan apa neh menteri? Tolonglah berhenti buat kelakar.

4. Berlakon dan menangis bukan kerja menteri. Anda sudah ada kuasa, jadi boleh terus selesaikan masalah dan bukannya berwayang tangis-tangisan disini.

5. Apa yang Salahuddin patut buat? Pertama, apa kata menteri buat bancian. Ya seperti Kementerian Pendidikan buat bancian collect suara orang ramai mengenai hal pendidikan, anda selaku menteri boleh buat juga. Dulu khabarnya ada, tetapi mungkin bancian itu tak menyeluruh dan tersekat di separuh jalan. Jadi kali ini mula lakukan bancian, dengan beri borang samada secara online dan manual kepada nelayan darat, nelayan laut, petani besar, petani kecil, pekebun besar, pekebun kecil, pesawah besar, pesawah kecil, ya, pada semua, menyeluruh.

6. Bancian itu perlu berperanan mengumpulkan maklumat berkaitan pemilikan rumah, tanah, pendapatan bulanan, tanggungan, masalah, tahap pendidikan anak-anak, keperluan. Ya, semua kena ada.

7. Ok, masalah rumah. So bagaimana kementerian anda boleh berperanan membantu golongan ini memiliki rumah. Bagaimana? Buat JV dengan pihak bank yang melelong rumah-rumah yang ditinggalkan? Mudahkan pinjaman? Wujudkan pinjaman khas untuk golongan ini dan bagaimana? 

8. Masalah tanah, oh ada tanah-tanah terbiar tidak diusahakan milik nelayan, milik petani, bagaimana modal boleh diberikan secara usahasama, kerajaan dapat untung, yang mengusahakan pun dapat untung. Bagaimana kerajaan boleh memastikan yang benar-benar berkelayakan sahaja mendapatkan modal itu supaya kerajaan tak kerugian. Semua ini perlu ada satu kaedah.

9. Buat perjumpaan dengan golongan sasaran muka ke muka. Petani, peternak, nelayan, pekebun, di seluruh negara jumpa mereka terus dilapangan tanpa kamera dan show off (sampai bila nak teruskan tradisi ini? Sepatutnya orang yang hadir tula bercerita mengenai tindakan menteri dan bukannya sebaliknya. Itu barulah kempen yang berkesan). Pastikan pegawai catit apa masalah yang mereka dengar. Bila jumpa, jangan bagi satu pihak je bercakap. Atau jangan hanya anda je nak bercakap di atas pentas itu untuk sampaikan kenyataan anda. Muaklah kot. Tak cukup TV, RADIO, PORTAL DAN SURATKHABAR? Bila jumpa nak kena dengar menteri sembang lagi. Serius? Masa inilah anda patut bagi mic satu ke satu, biar golongan sasaran ini menyampaikan. Jangan pula lantik satu ketua dan hanya ketuanya sahaja potpetpotpet. Jangan. Bagi semua pihak bercakap dan luahkan masalah, pendapat masing-masing.

10. Kadang-kadang kaedah itu sudah ada. Kaedah nak menyelesaikan masalah itu sudah ada. Tetapi ia tidak sampai ke golongan sasaran kerana kelemahan penerangan. Ketika inilah anda sebagai menteri patut arahkan pegawai media anda untuk lebih aktif dalam menerangkan dan menyampaikan maklumat. Perlu aktif menyediakan infografik dan menyebarkan di ruang-ruang yang ada. Perlu dilakukan segera jika tidak jika anda yang akan kehilangan sokongan rakyat. Contohnya kursus-kursus percuma yang disediakan di kementerian anda. Berapa ramai yang peka dan tahu? Bayangkan pula begini, jika wak yang Salahuddin menangis dihadapannya itu disuruh berkursus 28 hari jauh dari rumahnya, bolehkah dia membiayai kos perjalanannya? Mahukah dia berjauhan dan mampukah dia berjauhan? Ini bermakna, perlu ada kaedah supaya kementerian anda JV kursus pendek dengan KOLEJ KOMUNITI, GIAT MARA. Agensi itu kan ada kat banyak tempat dan agak menyeluruh di Malaysia. Mungkin tak perlu berjauhan, sekadar ulang-alik sahaja. Maka, gunakanlah akses itu. Inovatif lah sikit.  

Terus terang, tangisan Salahuddin adalah babak kebodohan yang penulis tak pernah terfikir tergamaknya menteri Pakatan Harapan melakukan ia. Siapalah tuan penasihat Salahuddin itu. Jelasnya dia telah memainkan peranan yang cukup cemerlang menjatuhkan imej dan reputasi anda sebagai menteri. Ayoyoyo.. jangan terasa hati pula Salahuddin. Sebagai rakyat adalah tanggungjawab penulis berkata benar demi membantu menteri melakukan kerjanya secara berkesan, dan tumpu perhatian pada masalah sebenar, jika penulis membodek menteri, ketahuilah itu lebih bahaya lagi.

Sekian.

Rakaman Audio Mirip Suara Siti Kasim Memaki Hamun MB Perak Tersebar.

LAPORAN | Nampaknya sosmed kecoh dengan sebaran rakaman audio yang dipercayai suara Siti Kasim.

Rakaman audio itu disebarkan oleh PENGERUSI Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam Malaysia (Peka), Puan Seri Sharifa Sabrina Syed Akil di Facebooknya pagi tadi.

"Wow dahsyatnya. Terlalu banyak tohmahan, fitnah, kata-kata kesat dan menjatuhkan. Apa yang dia dapat dengan berbuat begini," katanya ketika menyebarkan audio tersebut. (rakaman audio boleh didengar diakhir artikel ini).



"Memangla kamu punya menteri ini memang celaka. Dia bekas UMNO, kamu faham?

Pedulikan Menteri Besar ini.

Dia memang tak akan tolong Orang Asli. Dia memang UMNO.

Sekepala dengan PAS. Tu sebab dia cakap bodoh-bodoh. Sekarang kamu kena faham. Dia PAKATAN HARAPAN, ada banyak pukimak dalam PAKATAN HARAPAN, faham?," kata suara itu yang dipercayai milik Siti Kasim.

Puan Seri Sharifa Sabrina Syed Akil tidak menamakan individu yang suaranya terpapar di rakaman tersebut.

Tinjauan kami secara ringkas ke atas rakaman audio itu mendapati;

1. Pemilik suara itu sedang memarahi Puan Seri Sharifa Sabrina Syed Akil. Pelbagai kata-kata kesat dan makian dilemparkan ke atas Puan Sabrina seperti bodoh, sundal dan pukimak. Puan Sabrina juga didakwa mahu mempergunakan Orang Asli untuk menaikkan namanya.

2. Pemilik suara itu juga marahkan Puan Sabrina kerana menyokong Syed Saddiq dan menyokong tindakan pihak yang menggesa P. Waytha Moorthy meletakkan jawatan.

3. Pemilik suara itu juga mempertikaikan Puan Sabrina yang mempersoalkan dirinya kerana membabitkan isu-isu keagamaan dan mengkritik Syed Saddiq. (tetapi ketika pemilik suara mempertikaikan hak Puan Sabrina membela Syed Saddiq dan menyokong gesaan ramai pihak bahawanya P. Waytha Moorhy perlu meletakkan jawatan, tak apa pula?).

4. Pemilik suara juga mengecam pihak tertentu dalam Pakatan Harapan dan memetik Menteri Besar Perak sebagai CELAKA kerana dia berasal dari UMNO. 

5. Pemilik suara juga memetik PAS. 

6. Pemilik suara juga mendakwa PEKA tidak lagi ke Kelantan kerana kes ugutan ke atas Orang Asli.

7. Pemilik suara juga menasihati individu yang bercakap dengannya untuk tidak bekerjasama dengan PEKA dan jangan melayan Puan Sabrina. Kerana tindakan itu akan terlihat sebagai sabotaj (memburukkan keadaan) yang akan menyusahkan Orang Asli dalam mengazetkan tanah milik mereka di masa-masa akan datang.

8. Pemilik suara itu juga memberitahu ada rancangan tertentu dengan Peguam Negara dalam isu saman Orang Asli di Kelantan.

Khamis, 14 Februari 2019

Hutang Negara Semakin Bertambah, Apa Dah Jadi Dengan Tabung Harapan Soal UMNO.

DR ASYRAF WAJDI DUSUKI | HUTANG NEGARA BERTAMBAH, KE MANA DIBELANJA TABUNG HARAPAN?

Hari ini terdedah lagi tembelang Kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang asyik meracuni pemikiran rakyat dengan momokan Hutang Negara mencecah RM1 trillion.

Laporan Bank Negara Malaysia yang terbaru mendedahkan bahawa defisit fiskal Kerajaan pada tahun 2018 telah meningkat kepada 3.7% dari KDNK negara berbanding hanya 3.0% pada tahun sebelumnya.


Manakala jumlah Hutang Kerajaan kini meningkat dari RM686.8 billion (50.7% dari KDNK) pada tahun 2017 kepada RM741.0 billion (51.8% dari KDNK)

Ini membuatkan saya terfikir apa gunanya rakyat diheret bersama di dalam Tabung Harapan Malaysia yang kini berjumlah RM 202,716,775.10 sehingga 14 Januari 2019. Apakah rasionalnya dana ini sekarang jika Kerajaan Pakatan Harapan berterusan menambah hutang negara? Ke mana perginya dana Tabung Harapan ini?

Benarlah kata-kata orang tua

"Mengata dulang paku serpih
Mengata orang, Dia yang lebih"

Harap rakyat dapat jawapan yang meyakinkan daripada Menteri Kewangan Lim Guan Eng. Jangan nanti dikatakan hutang bertambah HANYA KEBETULAN atau sekali lagi kerana kesilapan titik perpuluhan.

#MalaysiaPalsu - 14 Februari 2019

Hubungan PAS Dan UMNO, Ini Respon Ustaz Idris.

Ustaz Hj Idris Hj Ahmad, Naib Presiden PAS | Umno dan PAS Ini Jawapannya.

Musuh PAS cuba mengelirukan masyarakat supaya kerjasama PAS dengan Umno dihancurkan. Bahaya kepada politik mereka, kerana kedua parti yang mempunyai kekuatan akar umbi.

Cuba menyusun gerakan meragukan ahli dan penyokong PAS, alhamdulillah belum berjaya.


Kadang-kadang yang marah ini pun, lahir daripada uri Umno juga. Cuma apabila habis madu sepah dibuang.

Saya dari segi peribadi lahir dalam keluarga PAS, melawan Umno sejak daripada kecil, mahasiswa dan ketika menjadi pensyarah ITM.

Kalau PAS fikir hendak kuasa dan harta lebih baik bersama Umno waktu mereka berkuasa. Kenapa sekarang?.

Situasi yang sama sewaktu PAS berkawan dengan Dap dan PKR bukan PAS tidak tahu mereka ada masalah peribadi dan pemikiran.

Dap istiqamah menentang konsep negara Islam, memperjuangkan sekular, konsep Malaysian Malaysia.

Tetapi PAS ambil yang ada persamaan antara parti yang bertahaluf. Seperti menentang rasuah, ISA, AUKU, ketirisan dan sebagainya.

Syarat utama dasar PAS tidak boleh diganggu dan PAS bebas menegakkan idealisma perjuangannya.

PAS tidak jadi Dap, Dap tidak jadi PAS.

PAS bersama PKR, bukan PAS tidak tahu otak dan pembawaan serta masalah peribadi pemimpin PKR. Tetapi PAS ambil yang ada persamaan.

Bezanya PAS berkawan dengan siapa pun, Islam tetap menjadi barang pertaruhan. Sempadannya ialah jangan melanggar batasan Islam.

Bukan PAS tidak kenal DS Anuar. 17 tahun bersama Umno, lebih garang melawan PAS daripada orang Umno asal.

PAS keseorangan menentang Umno pada waktu itu dan tidak terpengaruh dengan Dasar Penerapan Nilai Islam ketika DS Anuar menjadi Timbalan Presiden Umno.

Berapa ramai aktivis badan dakwah terpengaruh dengan DS Anuar terjun menjadi aktivis Umno, kononnya untuk menerap Islam daripada dalam. PAS keseorangan, tetapi terus mara menuju cita.

Apabila DS Anuar ditendang keluar Umno dengan mata lebam, PAS menyambut beliau seolah-olah beliau tidak bersalah dengan PAS selama 17 tahun.

Kalau ikut perasaan dan nafsu, PAS tidak berkawan dengan PKR dan bela DS Anuar. Demi suruhan Islam, PAS terima sebagai kawan.

Selepas itu apa yang beliau lakukan kepada PAS terpulang kepada Allah SWT.

PAS sanggup lupakan segalanya kerana dasar PAS ialah Islam. Sabda Rasulullah SAW bermaksud” Tolonglah saudara kamu yang zalim dan saudara kamu yang kena zalim”.

Sekarang PAS bekerjasama dengan Umno, masih atas prinsip yang sama. Islam tetap menjadi asas untuk berkawan.

PAS tidak jadi Umno, Umno tidak jadi PAS.

PAS ambil hak persamaan iaitu Islam dan masa depan Melayu dan bumiputra.

Apabila merugikan Islam, walau pun untung dapat kuasa, PAS tarik handbrake. PAS tidak pernah rugi.

PAS boleh berkawan dengan siapa sahaja untuk kepentingan Islam dan boleh berpisah juga apabila tidak menguntungkan Islam. - 14 Februari 2019.

UMNO Kantoi, Rupanya Program Da Ma Cai Taja PDRM Diluluskan Tahun 2017.

LAPORAN | Selepas menerima kecaman bertubi-tubi termasuklah dari Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Dr. Asyraf Wajdi Dusuki, Lim Guan Eng hari ini membuat kenyataan balas bagi menjawab perkara sebenar disebalik tajaan syarikat perjudian ke atas pemimpin tertinggi PDRM. 


Sumber : Sarawak Report
Pada awalnya Ketua Pemuda UMNO itu mempersoalkan kerajaan kerana membenarkan syarikat judi membiayai kos lawatan PDRM ke luar negara atas alasan .

"KESAL KERAJAAN PH BENARKAN SYARIKAT JUDI TAJA LAWATAN PEGAWAI TERTINGGI PDRM

Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia amat kesal dengan pendedahan Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang mengakui bahawa lawatan kerja 16 Pegawai Tertinggi Polis DiRaja Malaysia (PDRM) ke Istanbul ditaja Syarikat Da Ma Cai iaitu syarikat judi nombor ekor terkemuka.

Nampaknya Kerajaan Pakatan Harapan khususnya Menteri Kewangan DAP Lim Guan Eng lansung tiada perasaan sensitif terhadap hukum Islam dan sentimen rakyat dengan membenarkan Syarikat Judi membiayai lawatan kerja sebuah institusi awam yang bertanggungjawab menjaga keamanan negara dengan lambang jelas tertera kalimah Allah dan Nabi Muhammmad SAW.

Sebaran troller di sosmed
Selain itu juga apakah tindakan ini menepati prinsip tadbir urus kerajaan yang baik apabila sebuah syarikat swasta dibiarkan menaja sebuah organ kerajaan yang mampu mencetuskan polemik konflik kepentingan (conflict of interest).

Pemuda UMNO bertegas penajaan seperti ini adalah amat tidak wajar kerana bertentangan dengan prinsip agama dan moral. Seharusnya program lawatan ini dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan melalui Kementerian Kewangan jika benar lawatan kerja ini begitu mustahak untuk PDRM.

Yang pasti amalan ini juga bertentangan dengan prinsip Maqasid Syariah ataupun Rahmatan Lil Alamin sebagaimana yang dijuarai Kerajaan PH hari ini," katanya dalam satu kenyataan.

Lim Guan Eng mendedahkan syarikat judi menanggung kos perjalanan pegawai PDRM termasuklah Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi ke Istantabul, Turki bagi menjawab pendedahan Sarawak Report baru-baru ini.


Sekurang-kurangnya kos lawatan tersebut berjumlah RM184,685 untuk program lawatan sambil bekerja. Angka ini sedikit berbeza dari apa yang didakwa oleh Sarawak Report, iaitu RM312,441.

Seramai 16 pegawai polis yang terlibat dalam lawatan itu yang bertujuan untuk belajar membanteras perjudian atas talian.

Selepas kenyataannya itu dilaporkan, pelbagai pihak tampil mengkritik dan mempersoalkan kredibliti Pakatan Harapan dan Menteri Kewangan Lim Guan Eng kerana membenarkan syarikat perjudian menaja kos lawatan PDRM ke luar negara.

Hal ini memungkinkan kerajaan akan dianggap cenderung berat sebelah ke syarikat perjudian itu di masa-masa akan datang.

Selain mengakui hanya mengetahui hal tersebut menerusi laporan akhbar, Lim Guan Eng juga menjawab, perkara itu telah diputuskan oleh Lembaga Totalisator Malaysia yang berperanan untuk mengawal dan menyelia semua perlumbaan kuda di Malaysia. 

Dan Ahli Lembaga Pengarahnya pula tidak terikat untuk memaklumkan atau mendapatkan persetujuan dari Kementerian Kewangan ketika membuat sebarang keputusan berkaitan agensi itu.

Bahkan keputusan untuk membenarkan program tajaan lawatan sambil belajar membanteras perjudian atas talian itu telah diluluskan pada tahun 2017 lagi, iaitu ketika kerajaan dibawah pentadbiran Barisan Nasional. - 14 Februari 2019.

Hutang Kerajaan Meningkat Sebanyak RM54.4B, Mitos 1b Akan Jadi Realiti Tak Lama Lagi..

SYAHIR | Laporan Bank Negara Malaysia Suku Ke-4 2018 menunjukkan bahawa hutang kerajaan persekutuan pada 2018 meningkat sebanyak RM54.4 bilion berbanding tahun sebelumnya.


Hutang kerajaan 2017: RM686.6 bilion
Hutang kerajaan 2018: RM741.0 bilion

Mitos, rekaan dan fantasi hutang RM1 trilion nampaknya akan menjadi kenyataan.

Bukan sahaja kerajaan PH gagal kurangkan hutang, malah tambah lebih banyak hutang.

Defisit kerajaan pada tahun 2018 juga lebih tinggi daripada tahun sebelumnya (2017) iaitu:

2017: RM40.2 bilion
2018: RM52.5 bilion

Perbelanjaan meningkat tetapi siapa yang mendapat faedahnya? Peruntukan dipotong, dihapus dan dimansuhkan. Pesawah, nelayan, penoreh getah, individu bujang semua semakin kesempitan.

Defisit meningkat, hutang membengkak, rakyat tak juga senang.

Mari kita anjurkan Formula 1 demi kesejahteraan rakyat semua.

Rujukan: Bank Negara Malaysia Fourth Quarter Report: http://www.bnm.gov.my/files/publication/qb/2018/Q4/4Q2018_fullbook_en.pdf

--------------

30,000 pekerja akan diberhentikan tahun ni menurut Malaysian Employers Federation.

Kalau tahun-tahun sebelum ni confirmed viral habis berita macam ni.


Pasal apa penyokong PH senyap? Tol dah tak payah bayar? PTPTN dah tak kena bayar? Harga barang dah murah? Rakyat hidup senang lenang, mewah dan makmur?

Rujukan: 30,000 workers to be laid off this year, says MEF:https://www.thesundaily.my/…/30-000-workers-to-be-laid-off-…

Terima Kasih Kerana Tegur, Saya Minta Maaf Kata Mujahid Selepas Mengakui Kereta Miliknya Di Parkir OKU.

LAPORAN | Menteri Agama, Datuk Seri Mujahid Rawa mengakui kereta miliknya telah diletakkan di parking OKU seperti yang tersebar di sosmed semalam.



"Depa kata kereta plat PLH 4466 ini milik YB Menteri Agama. Tidak tahu pula dia OKU," tulis Iza Karim di Facebooknya semalam.

Berterima kasih dengan kritikan itu, Mujahid juga meminta maaf atas apa yang telah berlaku sambil mendedahkan anaknya menggunakan kawasan parkir tersebut kerana mahu memudahkan pergerakan bapa mertuanya yang OKU.


"Untuk makluman semua, saya menjaga ayah mertua yang keuzuran dan berkerusi roda. Sewaktu kejadian ini, anak-anak saya membawa datuk mereka untuk makan di restoran.

"Mereka telah menggunakan kemudahan parking OKU kerana merasakan ia dapat memberi kemudahan kepada datuk mereka yang uzur. Saya mewakili anak-anak memohon maaf atas apa yang berlaku dan mengucapkan terima kasih di atas teguran ini,"
kata Mujahid. - 14 Februari 2019.

Saman Dibatalkan, Kuil Seafield Kini Perlu Patuhi Arahan Pemindahan, Kerajaan Mahu Semua Hormati Keputusan.

Kenyataan Media

14 Februari 2019

Merujuk kepada keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam bertarikh 13 Februari 2019 oleh YA Datuk Wong Kian Kheong berkenaan isu Kuil Sri Maha Mariamman, Seafield USJ 25 Selangor. Kerajaan Negeri Selangor mengambil maklum penghakiman tersebut yang membatalkan saman untuk menghalang pemindahan kuil dari tapaknya.



Justeru Kerajaan Negeri Selangor menggesa semua pihak yang terlibat untuk menghormati dan mematuhi keputusan penghakiman bagi menjamin ketenteraman awam dan keluhuran undang-undang.

Kerajaan Negeri Selangor bersedia bekerjasama dengan semua pihak bagi mematuhi dan melaksanakan keputusan penghakiman dan akan mengambil segala langkah yang perlu bagi menjamin kesentosaan Negeri Selangor Darul Ehsan.


YAB Tuan Amirudin bin Shari
Dato’ Menteri Besar Selangor

Rabu, 13 Februari 2019

Pimpinan Parti Nasihatkan Jangan Mengaku, Presiden PAS Restui Untuk Nafikan Rakaman Audio Itu - Nik Abduh.

Nik Mohamad Abduh | Fitnah Audio : Jawaban Saya

Ini adalah buku kecil, tetapi panjang juga catatannya. Maka saya jadikannya beberapa pintu. Bagi yang kesuntukan masa, tetapi mahukan jawaban, sila ke pintu dua sahaja. Ia mencukupi. Jika lapang masa, silalah berkelana..




 
Pintu 1:

Pada pagi 7 Febuari 2019, saya menulis tiga catatan ringkas serentak di FB saya ini.

Pertama, saya sifatkan pencinta fitnah adalah seperti lalat yang mengerumuni sampah. Walaupun sampah, akan tetap ada makhluk Allah yang menjadikannya sebagai makanan untuknya. Manusia tidak diciptakan untuk bersifat buruk sebegitu. Jauhi fitnah.

Kedua, saya alu-alukan SPRM untuk menyiasat PAS selepas banyak laporan polis dibuat terhadap PAS yang didakwa menerima wang rasuah politik daripada UMNO termasuk wang 1MDB. Saya menyatakan bahawa jika PAS diberi kuasa, SPRM akan semakin teguh dan berkuasa.

Ketiga, saya memberi sinisan terhadap 'bebudak terlebih tenaga' yang ingin terus menyepak bola walaupun wisel penamat 90 minit telah dibunyikan. Ia adalah sindiran saya terhadap 'Kumpulan 40' yang dikatakan bersedia menjadi saksi benarnya rakaman yang saya sifatkan sebelum ini sebagai 'audio fitnah' terhadap saya.

Ia juga adalah isyarat daripada saya bahawa saya sudah bersedia untuk bermain di padang baru. Itu jika padang dibuka.

Selepasa cacatan pendek itu diluncurkan, segera sahaja pada petangnya, SPRM menghubungi saya untuk hadir memberi keterangan di pejabat SPRM Kota Bharu pada Jumaat keesokannya pada jam 10.30am.

Keesokannya saya hadir dengan penuh kerasmian dan penghormatan terhadap SPRM. Seorang diri dengan memandu sebuah Mercedez Benz mewah rekaan barat.

Pintu 2:

Pada awal 2018, sebelum PRU14 berlangsung, tular di media baru sebuah rakaman yang didakwa sebagai ucapan Nik Abduh bin Nik Abdul Aziz. Ia mengejutkan ramai kerana isi ucapan itu yang didakwa membenarkan dakwaan musuh politik PAS bahawa PAS telah menerima wang sogokan berjuta-juta daripada UMNO.

Ia tidaklah begitu mengejutkan saya. Saya sudah pun dimaklumkan lebih awal bahawa akan dibocorkan rakaman ucapan saya di dalam program dalaman parti kepada umum. Cuma saya menggaru-garu kepala, sampai ke tahap ini mereka?

Sebaik tular, saya ada dua pilihan di hadapan. Pertama, bercakap benar dan mengesahkannya. Kedua, menafikannya. Ia adalah ucapan dalam majlis tertutup dengan audien tertentu sahaja. Terlalu tertutup. Maka hak saya adalah menjaga kerahsiaan dan tidak sama sekali mengkhianatinya.

Kedua-dua pilihan adalah syar'ie.

Saya memilih yang pertama. Ia mudah. Bercakap benar akan membebaskan kita. Bohong adalah penjara yang memerangkap diri sendiri. Saya memilih untuk berterus terang sahaja. Saya yakin isi ucapan saya akan mudah sahaja difahami jika difahami konteksnya.

Tetapi saya sedar, ia bukan sekadar soal nama baik peribadi saya. Saya mewakili parti PAS dalam masyarakat. Rakaman itu walaupun bertujuan menjatuhkan reputasi saya, ia segera sahaja disambar oleh musuh sebaik tular untuk menjatuhkan PAS. Belum sempat ahli PAS marahkan saya, musuh-musuh politik PAS telah merayakannya. Nyamuk belum mati, api sudah menyambar kelambu.

Apabila saya merujuk kepada beberapa pimpinan parti yang sudah pun memahami isu ini dengan baik, mereka memutuskan agar saya menafikannya. Sengit juga saya enggan dan menolak, tetapi mereka berkeras meminta saya menafikannya. Fitnah mesti ditutup, itu hujah mereka. Saat itu, bahang PRU14 semakin terasa. PH sedang bermaharajalela menyerang PAS dengan pelbagai fitnah sesudah mereka kehilangan punca untuk mencari kecacatan dan kesalahan PAS.

PH hanya mampu bersenjatakan fitnah, senjata yang terlarang di dalam Islam dan PAS.

Dalam kesukaran, saya memohon jawaban daripada tuan guru Presiden PAS. Segera Presiden PAS merestukan keputusan agar saya segera menafikannya. Saya akur dan gembira menerima mandat.

Alhamdulillah, api fitnah gagal merebak. PAS memasuki pilihanraya umum ke14 dengan gagah dan berjaya menambah kekuatannya di Parlimen dan DUN-DUN.

Pintu 2 adalah pemberitahuan bahawa jawaban pertama saya dulu adalah dengan keputusan oleh parti PAS.

Pintu 3

Ada tiga institusi yang berhak mengubah keputusan pertama saya itu. Pertama, parti PAS. Ia adalah tuan saya. Kedua, Mahkamah. Ia adalah neraca menegak keadilan di dunia. Ketiga, Kerajaan Malaysia melalui siasatan oleh pihak polis atau SPRM. Malaysia adalah negara saya yang berhak ke atas saya.

Dengan erti, saya akan kekal menyimpan rahsia sehingga salah satu daripada tiga institusi itu memutuskan sebaliknya.

Apabila perempuan Inggeris itu menjadikan rakaman ucapan saya itu sebagai bahan buktinya di Mahkamah London, saya dipanggil oleh pihak peguam yang mewakili presiden PAS untuk memohon pengesahan. Saya kata, mahkamah berhak menerima kebenaran. Ia akan membebaskan saya dengan penuh hormat. Isi-isi ucapan saya adalah amat mudah difahami dalam konteksnya. Presiden PAS menerima kehendak saya dengan senang hati. Maka saya telah membuat kenyataan saya di hadapan peguam presiden PAS beberapa bulan lepas.

Saya jangka keputusan oleh Mahkamah London nanti dalam kes Presiden PAS vs perempuan Inggeris itu akan menjadi jawaban kedua saya. Tetapi ia tidak berlaku. Kes itu ditutup di pertengahan jalan.

Sebelum SPRM memanggil saya untuk siasatan, saya sudah pun dipanggil oleh pihak polis beberapa bulan lepas di Kuala Lumpur untuk memberi keterangan terhadap isu rakaman ucapan saya yang tular itu.

Kenyataan saya kepada ketiga-tiga institusi tersebut adalah sama. Saya mengakui kebenaran suara saya itu. Saya juga menegaskan di hadapan mereka untuk saya terus menafikannya di hadapan publik sebagai hak menjaga kerahsiaan yang ditekankan oleh agama.

Semasa saya mempertegaskan hak kerahsiaan ini di hadapan pegawai SPRM beberapa hari lepas, mereka menjawab, "Ya. Kami pegawai kerajaan, apatah SPRM diwajibkan dan diajar untuk menjaga kerahsiaan." Mereka membenarkan saya.

Akhirnya, semalam, Dato Takiyudin Hasan, SUA PAS mengesahkan rakaman itu sebagai ucapan saya. Pagi ini, presiden PAS turut mengesahkannya.

Pintu 3 adalah pemberitahuan bahawa PAS telah bersetuju untuk saya memberi jawaban kedua yang menukarkan jawaban pertama saya dulu. Saya menerimanya dengan senang hati sebagaimana yang pertama dulu.

Ini saya sedang menulis..

Pintu 4

Mari saya memanggil mereka sebagai 'bebudak terlebih tenaga' atau 'kumpulan 40'. Tidak perlulah saya menyebut nama.

Pintu 4 adalah pendedahan terhadap konteks perbincangan di dalam perjumpaan tertutup 'tahap dewa' tersebut. Bukankah saya berkali-kali mengingatkan kerahsiaan itu? #SumpahJadiAbu haha..

Ada dua isi utama ucapan saya:

1) Meminta 'kumpulan 40' ini berhenti daripada kegiatan menyiasat dan menghukum pimpinan parti.

2) Menerangkan hukum agama berkaitan mengambil wang musuh politik. Secara khusus, wang UMNO.


Perlu difahami bahawa perjumpaan itu bukanlah yang pertama dan terakhir. Ia selang seli di antara beberapa pertemuan dan tindakan yang berbeza.

Maka memang agak sukar bagi pendengar di rakaman tular itu untuk memahaminya sepenuhnya. Apatah ia soal kerahsiaan dalaman.

KAMI adalah kumpulan yang terbentuk pada saat krisis dalaman PAS sebelum 2015. Kami adalah rakan-rakan yang bersama menyusun strategi memahamkan ahli PAS bahawa beberapa pimpinan parti telah lari daripada halatuju perjuangan dan wajar diturunkan lalu diganti dengan kepimpinan baru yang lebih berwibawa untuk memimpin PAS.

Adalah sukar untuk memahamkan. Ahli PAS diajar untuk taat dan thiqah kepada kepimpinan parti. Adalah sukar bagi kami untuk menyebut kesalahan-kesalahan mereka secara terbuka. Ia janggal di dalam parti yang begitu menjaga keutuhannya daripada retak.

Ringkasnya, dengan perancangan yang baik, kami berjaya meyakinkan ahli parti di semua peringkat untuk bangkit mempertahankan kepimpinan ulamak, kepimpinan tuan Presiden PAS dan kekuasaan Majlis Syura Ulamak PAS daripada diruntuhkan secara sistematik oleh kumpulan yang kini dihimpunkan oleh DAP di dalam parti PAN.

Dalam erti, kami merancang setelah mereka telah lama merancang. Mereka terlalu kuat sehingga beberapa pimpinan lama PAS gugur dengan perancangan mereka tanpa disedari oleh ahli-ahli PAS yang ikhlas berjuang.

Saat kekuasaan mereka memuncak untuk mengubah hala tuju PAS dengan faham Islam Moderate, Rahmatan Li 'rambutan' dan macam-macam lagi, kami anak muda PAS bangkit untuk meneguhkan kembali halatuju perjuangan PAS.

Kami adalah himpunan ratusan ulamak dan ulamak muda, golongan profesional baru dan lama, muslimat dan pemuda serta ahli-ahli PAS di banyak peringkat.

Ringkasnya, pada Muktamar PAS 2015, kepimpinan baru PAS mengambil alih. Selepas itu, kesamaran bertukar kejelasan. DAP hanya mencapai matlamat kedua mereka. Tertubuh PAN. Matlamat utama mereka menghancurkan PAS dari dalam telah gagal.

Inilah kami.

Selepas selesai, kepimpinan kami memutuskan agar kami bubar dan kembali kepada kerja asal membangunkan parti yang hampir berwajah baru. Ia adalah keputusan yang amat benar.

Tetapi sebahagian daripada kami berkata, kerja belum selesai. Masih ada saki baki yang akan merosakkan PAS. Mangsa pertama adalah YAB Dr Ahmad Samsuri. Beliau dituduh sebagai ejen UMNO, makan dedak UMNO bla bla.. kemudian Nasrudin Hasan Tantawi, Nurul Islam. Akhirnya Nik Abduh naik nama sebagai pemakan wang UMNO.

Mereka dinasihatkan agar berhenti. Bukti-bukti yang mereka kemukakan adalah lemah. Ia hanyalah sangka buruk. Malang, mereka terus mengasak dan menuduh.

Kerja mereka adalah mengintip dan menyelongkar. Bagi mereka ia adalah jihad besar menyelamatkan parti PAS daripada perkara haram bersekongkol dengan UMNO.

Apabila diingatkan bahawa kepimpinan parti lebih mengetahui halatuju dan strategi parti, mereka meremehkan dan mendakwa mereka lebih tahu.

Mereka melampaui batas. Bertindak sendiri tanpa restu kepimpinan. Beberapa perjumpaan diadakan. Tetapi tiada apa yang berubah.

Apabila ahli PAS sukar menerima mereka, mereka memilih jalan berapi demi mencapai matlamat. Mereka, atas nama menyelamatkan parti, mendedahkan rakaman ucapan tertutup saya itu.

Mereka mengadakan perjumpaan tertutup 'tahap dewa' itu, tetapi mengkhianati majlis mereka sendiri dengan merakamnya secara sulit. Setelah gagal, mereka khianat lagi dengan mendedahkannya kepada awam. Setelah gagal lagi mencapai matlamat, mereka bangkit beramai-ramai ingin menjadi saksi. Pelik, mereka nafi dedah, tetapi sanggup jadi saksi?!

Cuba anda bayangkan bagaimana kerasnya mereka dalam salah satu tulisan terbaru mereka, mereka anggap saya seperti mendiang Marcos.. Dahsyatkan? Marah orang PAN pada saya, rasanya taklah seteruk itu dilabel hehe..

Pintu 5

Kekhilafan besar adalah dalam soal hukum mengambil wang orang UMNO. Mereka mendakwa, mengambil wang UMNO adalah rasuah semuanya. UMNO adalah musuh dan sebarang terimaan adalah berunsur rasuah.

Saya dalam rakaman tersebut, selepas berkali-kali di luar sebelum itu, cuba menjelaskan bahawa ia adalah hukum yang salah dan merbahaya.

Saya jelaskan bahawa menerima wang sesiapa pun daripada UMNO adalah haram hanya apabila ianya adalah berbentuk rasuah atau sogokan atau dedak yang bermaksud kita dengan pemberian itu terpaksa menjual perjuangan dengan mencairkan pendirian parti atau menyokong tindakan UMNO yang bersalahan dengan polisi parti.

Adapun pemberian biasa seperti kekeluargaan, persahabatan, derma, kebajikan dan lain-lain, maka ia adalah harus. Bahkan ia menambah kasih sayang di antara umat Islam.

Saya jelaskan bahawa saya hadir menyertai perbincangan di antara para ulamak dalam Majlis Syura PAS berkaitan isu ini. Semua sekata, menerima wang UMNO adalah harus kecuali bertujuan rasuah. Ia adalah amalan puluh tahun dalam PAS di kalangan para ulamak untuk menerima secara terbuka wang orang-orang UMNO.

Malang, mereka tidak pernah berpuas hati. Cakapan saya difahami ikut selera mereka. Pening saya..

Beberapa hari lepas, dalam pertemuan bersama pimpinan PAS, apabila ditanya kepada tuan guru presiden PAS mengenai 'bebudak terlebih tenaga' ini, tuan guru menjawab tegas, "Mereka ini samada bodoh atau jahat."

Pengkhianatan tiada tempat dalam perjuangan walaupun anda menangis bersujud di hadapan Allah memohon restuNya. Hukum adalah hukum.

Pintu 5 adalah pemberitahuan bahawa ucapan saya adalah dalam konteks hukum, bukan memperakui bahawa PAS telah menerima wang rasuah dan sogokan daripada UMNO. Ia tidak benar sama sekali.

Justeru saya menamakannya sebelum ini sebagai audio karut, mengarut dan fitnah.

Pintu 6 (akhir)

Saya berterima kasih kepada seluruh ahli, penyokong dan rakyat yang menerima dengan hati terbuka kenyataan penafian saya setahun yang lepas. Ia berjaya meneguhkan parti PAS untuk melangkah memasuki pilihanraya umum baru-baru ini.

Semoga Allah meredhai perjuangan kita menegakkan agama di bumi Allah. - 13 Februari 2019.

Selasa, 12 Februari 2019

Kenapa DSAI dan Wan Azizah Tiada Dalam Majlis Tindakan Ekonomi - Shahbudin Husin.

Shahbudin Husin | Pejabat Perdana Menteri mengumumkan penubuhan Majlis Tindakan Ekonomi (Economic Action Council) yang akan bertindak untuk meneliti dan membuat keputusan berkaitan hal ehwal ekonomi dan kewangan serta kebajikan rakyat.

Majlis ini ditubuhkan bagi menyahut dan bertindak ke atas maklum balas rakyat jelata terhadap masalah yang mereka hadapi, khususnya dalam bidang ekonomi.

Matlamat utama Majlis ini adalah untuk merancakkan dan merangsang pertumbuhan ekonomi yang mampan, pengagihan kekayaan yang saksama, dan seterusnya meningkatkan kesejahteraan rakyat.

Majlis ini juga akan meneliti isu-isu berkaitan kos sara hidup, guna tenaga, kemiskinan dan pemilikan rumah.


Berikut adalah senarai ahli-ahli majlis:

1. Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad – Perdana Menteri dan Pengerusi Majlis

2. Datuk Seri Azmin Ali – Menteri Hal Ehwal Ekonomi

3. Tuan Lim Guan Eng – Menteri Kewangan

4. Datuk Ignatius Darell Leiking – Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri

5. Tuan Baru Bian – Menteri Kerja Raya

6. Dr Muhammed Abdul Khalid – Penasihat Ekonomi Perdana Menteri

7. Tan Sri Rafidah Aziz – Bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri


8. Tan Sri Zeti Akhtar Aziz – Pengerusi Permodalan Nasional Berhad

9. Professor Dr. Jomo Kwame Sundaram – Ahli Majlis Penasihat Kerajaan (CEP)

10. Tan Sri Dato' Sri Tay Ah Lek – Pengarah Urusan Public Bank

11. Dr Hasnita Hashim – Pengerusi Majlis Amanah Rakyat

12. Datuk Shireen Ann Zaharah binti Muhiudeen – Pengerusi Bursa Malaysia

13. Tan Sri Dato' Dr Mohd Munir Abdul Majid – Pengerusi Asean Business Advisory Council, Malaysia

14. Dato’ Dr Paul Selvaraj – Ketua Pegawai Eksekutif Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA)

15. Bah Tony @ Amani William Hunt Abdullah – Peguam

16. Encik Nizam Mahshar – Ahli Lembaga Pemegang Amanah, Institut MASA

Pelantikan ini berkuatkuasa serta merta.

Sekretariat bagi Majlis ini adalah Unit Penyelarasan Perlaksanaan di Jabatan Perdana Menteri.

PEJABAT PERDANA MENTERI PUTRAJAYA

11 Februari 2019.

ULASAN BLOG - Dua perkara menjadi persoalan di sebalik perlantikan dalam Majlis Tindakan Ekonomi yang diumumkan oleh Pejabat Perdana Menteri ini.

Pertama, mengapa nama Dr. Wan Azizah Wan Ismail selaku Timbalan Perdana Menteri tidak dimasukkan?

Apakah kedudukan beliau sebagai pemimpin nombor dua dalam kerajaan tidak dianggap penting oleh Tun Mahathir Mohamad?

Kalau Azmin Ali, Lim Guan Eng, Darell Leiking dan Baru Bian yang merupakan menteri-menteri kabinet boleh dilantik dalam majlis tersebut, mengapa tidak dengan Timbalan Perdana Menteri?

Apakah kedudukan menteri tersebut lebih penting berbanding Timbalan Perdana Menteri?

Kedua, mengapa juga nama Anwar Ibrahim sebagai bakal Perdana Menteri yang telah dipersetujui akan mengambil alih tampuk kerajaan hanya kira-kira setahun lebih daripada sekarang, turut diketepikan?

Bukankah sebagai pemimpin yang bakal mengambil alih teraju kerajaan selepas ini, Anwar sebaiknya dilibatkan sama dalam Majlis Tindakan Ekonomi?

Lebih daripada itu, janganlah dilupa bahawa Anwar pernah ada pengalaman sebagai Menteri Kewangan sebelum ini?

Kalau Rafidah Aziz sebagai bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri boleh dilantik dalam Majlis Tindakan Ekonomi itu, apa kurangnya dengan Anwar?

Apa "permainan" Tun Mahathir di sebalik menidakkan kedudukan Dr. Wan Azizah dan mencicirkan nama Anwar kali ini?

Betul-betul mahu menyelesaikan masalah ekonomi negara yang caca-marba atau lebih bertujuan politik? - 12 Februari 2019.

Buang Mereka Yang Merosakkan Parti Sebelum Jadi Teruk Macam BN.

Tamrin Tun Ghafar | BUANG MEREKA YANG MEROSAKKAN PARTI

1. 'Siakap Senohong , Gelama Ikan Duri , Bercakap Bohong , Lama - Lama Mencuri' - itulah ingatan orang tua - tua kepada anak - anak mereka.

2. Bukan ke UMNO dan Barisan Nasional ( BN ) yang dulunya dikenali sebagai Perikatan telah memerdekakan negara daripada terus di kuasai oleh penjajah 61 tahun yang lalu.

3. Bukan ke UMNO telah banyak menabur bakti kepada rakyat khasnya kepada kita orang Melayu yang ketinggalan dalam banyak bidang.


4. Bukan ke UMNO juga yang tak mahu melihat bangsanya menjadi pengemis di tanahairnya sendiri.

5. SEBENARNYA ร™MNO TIDAK BERSALAH.

6. Yang bersalah ialah mereka yang telah diberi mandat oleh ahli sebagai pemimpin mereka.

7. Pemimpin - pemimpin UMNO / BN yang menerajui Kerajaan telah menjalankan tugas TANPA AMANAH.

8. Diketuai oleh Najib dan Timbalannya , Zahid Hamidi, mereka merompak dan terus merompak harta negara yang dipunyai rakyat.

9. Ramai mereka yang menentang dipenjarakan dan didakwa di mahkamah - ini termasuklah diri saya sendiri.

10. Pegangan mereka 'Cash is King' rupanya salah.

10. Ada juga Pegawai - Pegawai Tinggi Kerajaan yang ditukar , di 'cold storage' dan diberhentikan kerja.

11. Mereka yang pandai 'menggampu’ dinaikkan pangkat , dibayar gaji dan elaun yang begitu mewah ; asalkan mereka sedia mengikut telunjuk.

12. Pemakan - pemakan dedak pula diberi berbagai projek TANPA mengikut aturan dan peraturan yang sepatutnya.

13. Lebih buruk lagi projek - projek dan hartanah raksaksa dan bernilai tinggi diberi kepada syarikat - syarikat gergasi dari China.

14. Atas desakan Chua Soi Lek, Presiden MCA ketika itu , DEB atau Dasar Ekonomi Baru yang diperkenalkan oleh Tun Razak sekitar tahun 1972 , dihapuskan oleh anaknya , Najib, Perdana Menteri dan Presiden UMNO ketika itu.

15. Begitu juga RUU 355 yang dicadangkan oleh PAS ditangguhkan oleh Kerajaan UMNO / BN beberapa kali sehingga kalah Pilihan Raya Umum pada hari Rabu 9hb Mei 2018.

16. Kebencian rakyat terhadap Najib , Rosmah , Zahid Hamidi dan juak - juaknya begitu membara.

17. Pilihan rakyat amat terbatas , buang Najib bermakna terpaksa buang UMNO / BN atau simpan UMNO bermakna simpan Najib.

18. Selepas UMNO / BN di benamkan , rakyat menaruh harapan tinggi kepada 4 parti terdiri dari BERSATU , PKR , DAP dan AMANAH yang bergabung dibawah satu lambang iaitu Pakatan Harapan atau PH.

19. Kerajaan Johor , Melaka , Negeri Sembilan , Perak, Kedah dan Sabah bertukar tangan dari UMNO / BN ke PH sedangkan Selangor dan Pulau Pinang telah jatuh lebih awal lagi.

20. Memang rakyat sedar mereka yang diberi peluang sama ada sebagai Menteri , Timbalan Menteri , Setiausaha Politik dan jawatan - jawatan lain termasuk jawatan Menteri - Menteri Besar adalah muka baru yang kurang berpengalaman.

21. Rakyat tidaklah sezalim yang dianggap - 61 tahun rakyat bersabar tetapi setiap kesabaran itu ada batasnya.

22. Sehari dua ini negara digemparkan dengan sikap salah laku Timbalan Menteri Luar Negari yang juga baru diangkat sebagai Setiausaha Agung Parti Pribumi Bersatu atau BERSATU yang katanya telah tidak berterus terang tentang kelulusan akademik beliau.

23. Di Johor pula Menteri Besar , Osman Sapian diminta membuktikan ijazah yang kononnya telah diperolehi dari Universiti Putra Malaysia atau UPM.

24. Setahu saya beliau yang pernah menggotai Partai Sosialis , telah bekerja sebagai penjual atau salesman mesin Singer dan kemudiannya penjual kereta Datsun ; maka itu lah puncanya beliau punyai geleran Man Singer tapi di kalangan masyarakat Johor beliau lebih dikenali dengan panggilan Man Datsun.

25. Beliau yang pernah bertugas dengan Tan Sri Mat Rahmat ( ALFATIHAH ) sebagai pembawa beg pernah diberi peluang bertanding atas tiket UMNO sebanyak 2 penggal.

26. Begitu juga nasib malang PH di Perak.

27. Mengikut berita Menteri Besar Perak juga telah membohongi rakyat dengan sijil pelajaran yang dimilikinya.

28. Jika berita salah laku ketiga - tiga itu benar mereka patut memohon maaf kepada Perdana Menteri dan rakyat dan MENGUNDURKAN DIRI ; rakyat sudah pasti akan menghormati mereka.

29. Sebaliknyan jika mereka lebih mementingkan diri dari parti ( SELFISH ) Perdana Menteri perlu menggantikan mereka dengan orang lain.

30. Tun yang menggalakan Dasar Pandang ke Timur PERLU menterjermahkan Dasar itu dalam erti kata sebenarnya.

31. JIKA PENIPUAN SEPERTI INI BERLAKU DI JEPUN , SUDAH PASTI MEREKA AKAN MELETAKKAN JAWATAN TANPA MENUNGGU DIPECAT.

32. Berita terbaru, Menteri Kesihatan Sepanyol, Carmen Menton telah meletak jawatan secara sukarela, manakala Parlimen Iran pula memecat Ali Kordan, Menteri Dalam Negeri.

33. Percayalah jika Tun tidak bertegas , Pembangkang pasti akan menggunakan isu penipuan ini di Pilihan Raya Kecil Semenyih nanti.

34. Ketiga - tiga mereka adalah anggota parti BERSATU, justeru rakyat berharap Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Presiden parti tersebut janganlah cuba melindungi mereka - SALAH TETAP SALAH, mereka tidak lagi mahu mendengar alasan demi alasan pucuk pimpinan parti.

35. JANGAN BIARKAN BEBERAPA TITIK NILA MEROSAKKAN SUSU SEBELANGA.

36. Jangan anggap perkara ini satu yang remeh.

37. Rakyat dahagakan kepimpinan yang bersih, ikhlas , amanah dan jujur.

38. KEPADA TUN, POTONGLAH JARI DAN KAKI PESAKIT KENCING MANIS ITU SEBELUM IA MEMBAWA MAUT.

39. JANGAN BIARKAN NASI MENJADI BUBUR.

40. Harap dapat dikongsi bersama mereka yang berkaitan.

Terima Kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...