Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 19 November 2016

Gambar-Gambar Pendemo #Merah Yang Hilang Arah & Pendemo #BERSIH5 Yang Dibrainwashed.

Pendemo Merah hari ini betul-betul macam anak ayam yang kehilangan ibu selepas Jamal dan dua orang kanannya ditahan polis. Jamal ditahan berikutan kesnya di Ampang Point hari tu. Dia kini ditahan reman selama 4 hari. 

Selepas berkumpul di sana sikit, sini sikit, situ sikit akhirnya kumpulan #Merah yang berpecah dan berterabur ini pulang ke rumah masing-masing. 

Ini mereka ketika berkumpul di Padang Merbok.





Melepak. Tidur. Baring. Main telefon. Buang sampah. Taktau nak buat apa.

Selain di Padang Merbok kelibat Merah juga ada di beberapa lokasi lain antaranya di Jalan TAR, Masjid Negara dan sekitar Puduraya. 

Mereka masing-masing berpecah dan tidak mempunyai halatuju yang jelas. Ini berlaku kerana mereka tidak pasti apakah yang patut mereka buat ketika berhimpun. 

Kelibat Merah juga didapati membawa kayu dan batang buluh. Namun sampai sekarang tak dapat dipastikan untuk apa ia digunakan. 

Baca : Pendemo #Merah Bawa Kayu Sakti Untuk Buktikan Kekebalan.

Ringkasnya. Perhimpunan Merah yang dijadualkan hari ini untuk menghalang atau menanggani pendemo #BERSIH5 boleh la kita sifatkan sebagai GAGAL.

Jumlah kehadiran tertinggi mereka ialah sekitar 6,000 sahaja. Jauh dari apa yang dihebahkan Jamal iaitu sebanyak 300,000 orang. Yang lain-lain tu berjuang kat rumah je la kot. Ye tak?

Kah Kah Kah

----------------------

Oke ini kritikan kepada #BERSIH5.

Buat perkara yang sama berulang-ulang kali dengan mengharapkan keputusan yang berbeza setiap kali merupakan suatu kerja yang bodoh.

Jangan mempertikaikan usaha orang.

Ini ialah alasan bagi melarang orang ramai dari melakukan kritikan terhadap #BERSIH5.(Alasan2 macam neh la digunakan untuk menghalang kritikan terhadap kerajaan. Baju berbeza tetapi memiliki perangai sama siot)

Mereka timbulkan elemen simpati.
Ah tak baik kita kritik mereka.
Mereka ada usaha.
Kita ada apa?
Kita sembang saja.

Sepertimana agamawan balut diri mereka dengan hujah agama bagi mengekang kritikan, seperti itulah penyokong2 BERSIH balut diri mereka dengan hujah2 simpatik bagi menghalang sebarang bentuk kritikan terhadap entiti itu.

Bersih sudah sampai volume ke 5. Namun bukan sahaja bilangan kehadiran tidak bertambah bahkan ia bertambah korup.


KL kuning dengan 40,000. Dan tv3 kata ianya hambar. Dan sememangnya ianya hambar. Tak perlu tipu diri sendiri. Menafikan kritikan dari tv3 hanya kerana faktor sentimen itu bermaksud kau semua melarikan diri dari realiti. Orang yang tak boleh terima realiti, ialah manusia yang suka hidup di alam fantasi.

BERSIH4 lepas. 100,000 dikatakan telah hadir ke perhimpunan.

BERSIH5 bilangan kehadiran ialah 40,000.

Dan masih mahu menipu diri sendiri mengatakan ianya demo yang berjaya?

Lagi cepat kita akui masalah kita, lagi cepat kita dapat mencari solusi yang terbaik bagi membetulkan keadaan. Namun penyokong2 BERSIH ini bukannya faham. Bagi mereka asal saja kau kritik BERSIH itu bermaksud kau tu macai Najib!

Jika sentimen ini tidak diperbaiki sebelum PRU ke 14, maka pembangkang jangan bermimpi boleh menang besar.

Pecahan penyokong BERSIH5 yang turun siang tadi masih lagi didominasi oleh kaum cina. Ada sedikit peningkatan dari kaum melayu. Dan dari kaum india. Kaum melayu dan india dikatakan sama portion. Tetapi ia belum cukup kuat untuk dikatakan berjaya.

Sebenarnya bangsa apa pun yang turun demo tidakla penting. Kita neh rakyat Malaysia. Baik cina, india mahupun melayu mereka mewakili Malaysian.

Tetapi perkara ini pasti menjadi topik yang akan dipertikaikan oleh pihak sebelah sana, mereka akan berkata, bahawanya melayu semakin kurang menyokong pembangkang. Ia akan menjadi sentimen yang cukup bagus bagi mempengaruhi pemikiran melayu.

Siang tadi ketika melihat live BERSIH5, aku dapati dah boleh sangat dah cara yang BERSIH gunapakai untuk melepaskan rasa protes/marah/geram terhadap kerajaan dimasukkan ke alam kubur laju-laju.

Pendemo macam zombie.
Begitu teruk di brainwashed.

Pemimpin ke kanan. Kau ke kanan. Pemimpin arah ke kiri. Kau ke kiri. Betul-betul takde pendirian punya mahkluk.

Mahathir berucap. Azmin berucap. Zuraidah berucap. Muhyiddin berucap. Benda-benda tue semua berucap. Kau mendengar. Datang dari pagi. Ada yang datang dari semalam. Tidur hotel. Bangun pagi. Berjalan berjam-jam lamanya. Sampai KLCC. Dengar pemimpin berceramah mengadap muka kau. Kau mengadap muka pemimpin.

Apa yang pemimpin cakap adalah apa yang kau dah tahu.

Salah ke kita turun demo ini? Takkkkkk.

Kita perlu lawan Najib. Yaaaaaa.

Hello.

Kita dah dengar dorang potpet benda neh dalam media hari-hari okay. Perlu ke kita turun ke depan muka mereka untuk mereka ulang semula perkara yang kita dah lama tahu? Bahkan kita terlebih dahulu tahu bahawanya BN tak boleh pakai berbanding Mahathir, Mukhriz dan Muhyiddin.

Siapa mereka nak ajar kita?

Siapa yang terlebih dahulu melawan BN selama ini sebenarnya? Aku confuse.

Aku confuse dengan penyokong2 BERSIH. Dengan pembangkang apetah lagi. Kenapa mereka mengiyakan aje kata2 pemimpin mereka.

Ini bukan masa untuk kita saling hadap menghadap dengar ceramah2 bangang macam tu lagi.

Kita dah tahu kenapa kita perlu lawan BN.
Kita dah tahu kenapa kita perlu undurkan Najib.
Kita faham kenapa SPR perlu ditambahbaik.

Untuk lawan Najib. Terus ke Putrajaya. Jangan cakap takde takde tempat nak lari. Kau nak lawan Najib ke atau nak main lari-lari neh? Ini bukan 'police-entry' macam zaman budak-budak kau dulu.

100,000 turun sekali lawan.

Mati sama-sama.

Kata benci korupsi sampai ke dasar ahti. Takan mati kerana mempertahankan kebenaran kau jadi takut pula? Sembang je ke berapi2?

Untuk betulkan SPR pergi meroyan kat mana-mana pejabat dia. Dapat tembak depan office big boss dia pun jadi. SPR ada 14 cawangan. Berselerak.

Kita selerakkan diri kita pergi serang semua 14 cawangan tu sekali harung. Sediakan memo. Bawa placard bukan bawa bunga nak bagi ke polis. Lepas tu update gambar cina-india-melayu bersatu. Hello. Ini karnival perpaduan ke? Benda tu kalau perkara biasa tak perlu beria2 kau sebarkan. Bila benda tu kau beria2 sebarkan nampak sangat perpaduan kaum kat Malaysia neh parah bhai.

Bawa rasa marah bukan perasan gembira macam pergi bersuka-ria. Ingat. Ini protes. Bukan pesta-selfie.

Jangan lagi kita bercakap2 sesama kita. Berkempen2 sesama kita. Kenapa kita perlu begitu. Kenapa kita perlu begini. Kita dah lepasi frasa tu. Sama-sama kita dah faham kan bab tu. Sembang apa lagi.

Kita sekarang perlu bercakap terus kepada Najib.

Maka kepada Najib kita akan datang untuk sampaikan suara ahti kita.

Najib jangan kau lari.
Aku tengah hasut rakyat agar berfikir macam aku neh. Cukup 100,000 aku langgar Putrajaya. Insya-Allah.

Kita juga perlu terus bercakap kepada SPR.
Maka kepada SPR la kita serang.
Yang p melancong2 sekitar KL buat apa?
Sampai 5 kali melancong tak puas-puas?
Itupun tak masuk demo-demo lain lagi.
Pening la aku dengan telatah korang neh.

Sudah2 tu la nak.

Lepas dengar ceramah Mahathir kau balik update fb upload gambar selfie done berjuang sakit ahti sebab aku kutuk kau lepas tu kau ingat Najib bukan PM lagi esoknya?

Kau bukan done berjuang.
Kau hanya done buang masa.
Dan done buang duit juga.
Lepas tu memekak kat fb itu mahal ini mahal itu naik ini naik.
Tapi sanggup pula berdemo yang sia2 yang kita tahu tidak akan mengubah apa2 disebabkan kebodohan kita dalam menyesuaikan diri dengan sentimen dan pemikiran pengundi yang telah berubah-ubah akibat beberapa faktor.

Dalam bahasa mudahnya. Parti dan pemimpin permainkan dan pergunakan kehadiran korang untuk melakukan desakan ke atas BN bagi menunjukkan persepsi bahawanya BN dibenci rakyat. Apabila sentimen ini berjaya mempengaruhi pengundi yang tak faham apa itu propaganda maka dia fikir menyokong BN merupakan perkara salah (in this case memang salah pun, ekeke) dan akan laju2 pangkah pembangkang supaya pembangkang boleh menang besar dalam PRU ke 14 nanti.

Pembangkang berhak berpropaganda untuk meraih kemenangan. Ini strategi mereka. Strategi politik. Untuk kepentingan parti demi kebaikan mereka. 

Yang aku marahkan tu kau orang. Bodoh sangat dipergunakan pembangkang tanpa mengharapkan sebarang manfaat sebagai balasan. Manfaat kat sini bukannya duit atau rumah banglo disneyland. Tolong la. Manfaat kat sini maksudnya jika aku bersama kau untuk jatuhkan BN, dan aku buat kerja betul2 neh bagi menjatuhkan BN, parti pembangkang nak bagi apa ke rakyat? Rumah murah? Pinjaman bebas riba? Kereta tanpa cukai? Kualiti pendidikan dan kesihatan yang terbaik pada kadar mampu milik? Kita belum kawtim betul2 dengan dorang. Kita teruk dipergunakan dan diperheretkan sana sini lagi la ada. Lepas tu dapat manifesto gampang. Then manifesto gampang itulah korang laung2kan macam kitab keramat. Apakebendanya tu.


Patutnyala.
Nah, inila aku cakap. 
Bila penyokong takde jati diri, melulu dan taksub. Buta2 je jadi catur. Bila penyokong ada prinsip, jual mahal, maka pemimpin la yang akan menjadi catur kita. Mereka akan mentadbir betul2 demi menjaga kepentingan kita bagi mendapatkan kepercayaan kita. 

Point aku ialah. Jika mereka catur kita. Sekarang neh mereka akan kerja betul2 untuk merangka strategi terbaik bagi melawan keras-keras. 

Oleh kerana kau semua dah bodoh-bodoh pergi jadi catur dorang, maka ini la resultnya. Esok lusa kena troll lagi. Najib gelak ekekeke.. 40,000? 40,000? Ingatkan 400,000 tadi. BN dah biasanya demo dorang kehadiran sikit. Tak mendapat sambutan. Tiada apa-apa yang pelik tentang itu. Tetapi bila perhimpunan BERSIH yang semakin lama semakin susut, turun, hilang sokongan, there must be something yang kau aku kita semua kena kaji. Kena perbaiki salah silap sendiri. Berapa kali aku nak ulang benda neh setannn.

(edited version)

"Balik La Woi, Monyet, Monyet" Kata Pendemo #Merah Kepada #BERSIH5 - Provokasi #GerakanMerah Dihalang Polis.

Dilaporkan terdapat beberapa aksi provokasi yang dicetuskan oleh pendemo #Merah di beberapa lokasi perhimpunan. 

Sebelum ini netizens tertanya-tanya kenapa sebilangan pendemo #Merah membawa kayu, batang buluh dan menutup muka.




Tindak-tanduk yang mencurigakan itu menimbulkan persoalan namun setakat ini belum ada laporan yang mengatakan pendemo #Merah telah menyerang pendemo #BERSIH5 menggunakan kayu ataupun batang buluh.

Rakaman ini diperolehi dari wartawan The Malay Mail yang berada di lokasi ; (klik sini jika video gagal load)



Dalam video tersebut menunjukkan sekumpulan pendemo #Merah yang cuba mencetuskan provokasi dan ketegangan apabila menghampiri sekumpulan pendemo #BERSIH5 yang berada di arah bertentangan.

Mereka kemudiannya segera di halang oleh sekumpulan pasukan polis yang cuba meleraikan pergaduhan.

Dilaporkan juga ada individu dari kumpulan #Merah ditahan polis dengan niat mencetuskan kekacauan.

Jika kita perhatikan dari video ini, jelas la bahawanya #Merah dengan lagak samseng cuba mencari pasal apabila menyerbu ke arah penyokong2 #BERSIH5.

Nasib baik dihalang oleh polis.

Dalam pada itu, perkembangan terbaru BERSIH5, Mahathir, Mukhriz dan Muhyiddin dilaporkan telah berada di lokasi perhimpunan.



Mengikut anggaran Malaysiakini, setakat jam 2.30 petang, 16,000 pendemo BERSIH5 telah keluar manakala jumlah pendemo Merah pula ialah 6,000. Mahathir dilaporkan memuji jumlah kehadiran pendemo BERSIH5 yang ramai dan mempersoalkan tindakan pihak berkuasa yang menutup jalan bagi menghalang perhimpunan.

 

Jamal Ditahan Polis - Gagal Menyorok Ke?

Dua sidang media Geng Merah yang sepatutnya Jamal hadir dan beri kenyataan, Jamal tak hadir.

Sidang media pertama selepas solat jumaat di Masjid Negara. Sidang media kedua pula dijadualkan pada jam 10. Juga di Masjid negara. Dan dia tetap tak hadirkan diri.

Ini dipercayai ada kaitan dengan siri tangkapan beberapa pemimpin dan aktivis #BERSIH5 dan #Merah yang dijadualkan akan berhimpun pada sabtu 19 November, beberapa jam dari sekarang.


Sebelum ini Jamal memberikan kenyataan media tentang penahanan Maria Chin di FBnya ;

#GerakanSelamatkanMALAYSIA 


KENYATAAN MEDIA Maria Chin Wajar Ditahan, BERSIH Pertubuhan Haram Gugat Keamanan Negara - Jamal 

Penangkapan Pengerusi BERSIH 2.0, Maria Chin Abdullah dan ahli jawatankuasanya, Mandeep Singh adalah perkara yang sepatutnya dilakukan pihak polis dalam memelihara keamanan negara. 

Sememangnya BERSIH mempunyai agenda jahat menghasut rakyat turun ke jalan raya untuk menjatuhkan kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak yang dipilih secara demokrasi menerusi sistem pilihan raya. 

BERSIH sebenarnya tiada hak untuk bersuara dengan mencanang mereka mewakili rakyat kerana pertubuhan ini haram dan tidak berdaftar secara sah. Saya juga berasa amat hairan dengan sikap sesetengah orang Melayu yang boleh terhasut dengan agenda kotor BERSIH. 

[SURVEY] How often do you shop online? 

Ini kerana BERSIH telah didalangi DAP yang berfahaman rasis dan anti Melayu-Islam malah bercita-cita untuk meruntuhkan kekuatan perpaduan di negara ini. 

Malah BERSIH telah dibiayai oleh dana asing termasuk dari sebuah badan milik penyangak matawang, George Soros. 

BERSIH juga dilihat berat sebelah dalam membangkitkan isu rasuah dengan membuat pertuduhan fitnah melampau terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak sehingga membangkitkan kebencian. 

Jika benar BERSIH sebuah pertubuhan bebas, desakan yang sama perlu dibuat ke atas beberapa pimpinan parti pembangkang Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang terlibat dalam pertubuhan salah guna kuasa. 

Saya menyeru kesemua rakyat Malaysia menolak BERSIH 5 yang secara jelas tidak releven sekaligus cuba mengganggu gugat keamanan sekitar ibu negara esok.

Gerakan Baju Merah akan memastikan BERSIH 5 gagal dalam meneruskan demonstrasi yang mencemar undang-undang dan sistem raja berpelembagaan di negara ini. Sama-sama kita mendoakan agar Kuala Lumpur berada dalam keadaan aman esok. 

DATO’ JAMAL MD YUNOS 
Pengerusi Gabungan NGO Malaysia 
Jumaat, 18 November 2016

---------------------------

Ini mungkin selepas takut untuk munculkan diri di hadapan orang ramai. Mudah sangat polis nak spot kang.

Dan pada jam 1.30 pagi tadi, polis berjaya menahan Jamal di dalam sebuah bilik hotel. 

Jamal, ditahan oleh Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Kontinjen Selangor, sekitar jam 1.30 pagi, ketika berada dalam bilik hotel di Jalan Tun Razak, di sini. 

Pada masa ini, Jamal yang dikawal ketat pihak polis dalam perjalanan ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor, di Shah Alam. Dengan penangkapan Jamal, kini seramai 14 individu yang dipercayai bakal terbabit dengan perhimpunan di sekitar ibu negara, sudah ditahan sejak jam 5 petang semalam. 

Untuk rekod, selain Jamal Yunos, Razali Zakaria ahli geng Merah turut ditahan polis beberapa jam sebelum Jamal ditahan.

Walaubagaimanapun belum ada maklumat Jamal ditahan dan akan disiasat di bawah akta apa.

Jumaat, 18 November 2016

Menjelang Perhimpunan #BERSIH5 - Jamal Hilang Secara Tiba-Tiba & Geng #Merah Pun Taktahu Di Mana Dia Berada..

Siang tadi polis telah menjalankan tangkapan terhadap beberapa individu yang dikaitkan dengan perhimpunan #BERSIH5.

Berikut di bawah merupakan senarai terkini tentang tangkapan yang telah dilakukan oleh polis (setakat ini) ;

Sumber Gambar : Malaysiakini

Siang tadi dilaporkan Jamal sepatutnya membuat sidang media pada jam 2.30 petang di perkarangan Masjid Negara. Walaubagaimanapun Jamal tidak memunculkan diri langsung, sehingga lah wartawan beredar pada jam 5.00 petang.

Menurut Razali Zakaria, salah seorang sekretariat NGO Baju Merah, dia tidak mempunyai sebarang maklumat keberadaan Jamal pada ketika ini. Jamal menurutnya, gagal dihubungi. 

Pada awalnya, Jamal dapat dihubungi. Ketika itu Jamal memaklumkan dia akan sedang menuju ke Masjid Negara. Namun selepas beberapa ketika, mereka mencuba menghubungi Jamal semula namun gagal.

Jamal ketika ini gagal dikesan oleh NGO Baju Merah.

Esok, #Merah akan menjadikan Masjid Negara sebagai lokasi berkumpul utama sebelum bergerak ke destinasi lain. Diberitakan 4 baju warna berbeza akan berkumpul esok dan polis meningkatkan kawalan keselamatan bagi menanggani apa-apa pertembungan yang bakal terjadi esok. 

Sebanyak 58 jalan dilencongkan (ditutup) bagi menanggani perhimpunan #BERSIH5 esok.

Rupanya Bekas CEO Tabung Haji Heavy Engineering Yang Didakwa Baru-Baru Ini, Jadi Betul Lah Dakwaan Rafizi Sebelum Ini!

Sebelum ini saya dedahkan tentang kerugian pelaburan Tabung Haji di dalam Tabung Haji Heavy Engineering. Saya dituduh fitnah. Kemudian saya dedahkan Kementerian Kewangan luluskan permohonan Tabung Haji untuk mengenepikan sekatan dalam Akta LUTH agar Tabung Haji dapat menjamin pinjaman baru THHE. 

Saya dituduh fitnah. Kini, semua yang saya dedah itu jelas kepada rakyat ada kebenarannya apabila bekas CEO THHE yang dilantik Tabung Haji telah ditahan SPRM. Mohon sebarkan, kita perlu kawalselia tabung rakyat. Share sebanyak mungkin supaya lebih ramai yang buka mata.


17 NOVEMBER 2016

SIASATAN SPRM KE ATAS BEKAS KETUA PEGAWAI EKSEKUTIF TABUNG HAJI HEAVY ENGINEERING: SIASAT INDIVIDU LAIN YANG TERLIBAT DALAM KEPUTUSAN PELABURAN

Minggu ini, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan penahanan Datuk Datuk Nor Badli Munawir Mohamad Alias Lafti, bekas Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji Heavy Engineering (THHE), sebuah syarikat yang secara langsung telah mengakibatkan risiko hangusnya berbilion ringgit wang pendeposit Tabung Haji.

Saya telah secara konsisten mendedahkan kerugian demi kerugian yang dialami oleh THHE dan risikonya kepada Tabung Haji. Saya juga telah mendedahkan dokumen-dokumen rasmi yang menunjukkan Kementerian Kewangan, di bawah pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak, telah meluluskan pakej sokongan baru kepada THHE yang boleh meningkatkan risiko hangusnya wang pendeposit Tabung Haji yang dilaburkan ke dalam THHE sehingga mencecah sekitar RM1.4 bilion.

Walau bagaimana pun, setelah perkara itu didedahkan, pakej sokongan kewangan dalam bentuk jaminan korporat (“corporate guarantee”) itu untuk THHE membuat pinjaman baru tidak digunakan oleh THHE. Sebaliknya, Kerajaan Persekutuan menganugerahkan kontrak pembinaan kapal-kapal peronda pesisir pantai yang berjumlah sekitar RM700 juta kepada THHE secara rundingan terus walaupun THHE tidak berpengalaman dalam bidang itu.

Saya mengucapkan tahniah kepada SPRM kerana menjalankan tanggungjawabnya menyiasat aduan kepincangan pengurusan di dalam THHE yang telah pun menyebabkan ratusan juta wang pendeposit miskin Tabung Haji hangus begitu sahaja dalam tempoh tujuh tahun yang lalu.

Pun begitu, saya percaya adalah tidak adil sekiranya siasatan hanya berkisar kepada urusniaga yang bersabit dengan suapan yang dikaitkan dengan harta yang dimiliki oleh individu-individu yang berkait THHE yang sedang disiasat SPRM.

Persoalan yang lebih besar ialah bagaimana pengurusan terkanan Tabung Haji termasuk Lembaga Pengarah dan Panel Pelaburannya boleh membuat keputusan untuk melabur di dalam sebuah syarikat yang sebelum Tabung Haji membuat pelaburan besar, telah pun mengundang pelbagai kontroversi ketika THHE dikenali sebagai Ramunia Holdings Berhad.

Lebih penting, siasatan perlu dibuat tentang bagaimana setelah THHE mengalami kerugian, Tabung Haji terus menyuntik dana ke dalam THHE sehingga memberi pelbagai bentuk sokongan kewangan walaupun Tabung Haji hanyalah pemegang 30% daham THHE.

Pengurusan terkanan Tabung Haji dari peringkat Lembaga Pengarah, Panel Pelaburan dan Ketua Pegawai Eksekutifnya yang bertanggungjawab dalam keputusan-keputusan di atas perlu disiasat juga kerana keputusan mereka terus melaburkan wang pendeposit Tabung Haji ke dalam THHE, kalau pun tidak ada unsur rasuah atau penyelewengan, boleh disiasat untuk memastikan tidak ada unsur kecuaian sehingga menyebabkan kerugian sedemikian rupa.

Saya akan menunggu maklumbalas Tabung Haji mengenai perkara ini dan akan mempertimbangkan membuat laporan polis terhadap beberapa pengurusan terkanan Tabung Haji minggu depan sekiranya tiada keterbukaan Tabung Haji dalam perkara ini.

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

Khamis, 17 November 2016

PAS Terima 10 Juta? Ini Jawapan Balas Dari Pemuda PAS.

Ketika ini PAS masih lagi belum menjawab apa-apa secara rasmi tentang persoalan yang ditimbulkan tentang komisen 10 juta yang diterima oleh Pejabat Presiden PAS.

Baca : PAS Terima Sumbangan 10 Juta Selepas Luluskan Projek?

Pun begitu, terdapat satu sebaran kenyataan balas yang telah dinafikan oleh Nazman Che Ibrahim yang kini viral di laman sosial. Nazman ialah Ketua Penerangan Pemuda PAS Kelantan.

 
Ini apa yang dia tulis ;

Pejabat Presiden PAS Terima Komisen Lombong? Cuba Kerja Kuat Sikit Lagi Wahai Pemfitnah.

Saya ada beberapa soalan buat puak pemfitnah dalam isu ini, dan saya sertakan juga jawapan sekiranya mereka tidak mampu jawab;

1. Kenapa tidak dedahkan gambar TGHH sedang solat?

Maklumat yang kami dapati adalah, Tuan Guru Presiden dijemput untuk solat hajat di tapak lombong ini. Lalu, kenapa tidak dimasukkan gambar TGHH tengah solat hajat tersebut? Kenapa hanya gambar TGHH melihat peta/pelan itu sahaja yang disebar sedangkan ianya dibuka dan ditunjukkan oleh individu lain dan TGHH hanya melayan sahaja melihat pelan tersebut.

2. Perjanjian ataupun 'surat aku janji' yang disebar tersebut diarahkan oleh TGHH?

TGHH tidak tahu menahu berkaitan surat perjanjian itu. Dan sekiranya ia benar wujud, maka kenapakah diwujudkan Pejabat Presiden PAS di Taman Melewar sedangkan PAS telah lama beroperasi di Pejabat Agungnya di Jalan Raja Laut.

Keduanya, siapakah Zuraidin Abdullah? Benarkah dia bertugas sebagai Pemegang Amanah Pejabat Presiden PAS? TahĂșn bila dia masuk bertugas? Wujudkah individu ini di Pejabat Presiden PAS tengan jawatan sedemikian?

Ketiganya, andai kata Surat Aku Janji ini benar wujud, maka naif sangatkah semua yang terlibat untuk menulis dengan jelas di dalam perjanjian tersebut "Pejabat Presiden PAS" ? Sengaja mendedahkan parti dan individu kepada risiko dan bahaya?

3. Projek ini luluskah?

Ia hanya diluluskan dalam mesyuarat JKSM sahaja iaitu Jawatankuasa Mineral yang dihadiri antaranya oleh wakil Geosains, Pejabat Tanah dan Galian, Jabatan Alam Sekitar dan beberapa wakil lain. Sedangkan kelulusan mutlak oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) adalah ditolak. Ia tak lulus langsung.

4. Bila MMK tolak, apakah pemohonnya marah dan mengamuk?
Ya, inilah isu yang sebenarnya. Pemohon telah mengamuk akibat permohonannya ditolak dan telah meminta sebuah parti politik yang memang hidup dengan isu fitnah, untuk mencemarkan terus imej TGHH yang pada asalnya dijemput oleh mereka untuk solat hajat sahaja.

Bahkan, pemohon itu sendiri telah menyertai parti pecahan PAS tersebut sebelum daripada tersebarnya gambar TGHH tersebut.

Dan, yang penting juga untuk dinyatakan di sini adalah, pemohon telahpun mengugut untuk mencemarkan imej TGHH dengan gambar tersebut sejak sebelum Hari Raya Korban lalu lagi sekiranya permohonan lombong mereka ditolak oleh MMK.

5. Apapun, puak pemakan fitnah tetap percaya akan cerita tersebut dek kerana mendalamnya benci mereka kepada TGHH. Jadinya?

Sekiranya benar dakwaan puak pemfitnah, di mana bukti transaksi duit yang bernilai jutaan itu?

Terima kasih Nazman Che Ibrahim info yg diberikan....

Betul Ke Mahathir Tak Join #BERSIH5 Atau Sekadar Propaganda - Najib Kalau Tak Nak Pertembungan Merah, Kuning Halang la Jamal!

Wayang Najib.

Aku perhati je perangai Najib. Dia punya propa kemain lagi. Memetik laporan dari TheMalayMailOnline, Najib berkata bahawanya dia tidak mahu ada apa-apa pertembungan fizikal di antara kumpulan Merah dan Kuning.

"Jika penyokong kerajaan keluar.. dan kumpulan yang protes keluar.. saya tak mahu berlakunya sebarang pertembungan fizikal.."

Ceh.

Cakap macam prihatin. Padahal inila wayang Najib kau. Kalau dia seriyus nak bendung perkara tu senang je. Dia kan PM. Dia call la Jamal arahkan Jamal jangan buat kerja gila pada 19 Nov neh. Apa susah sangat sampai nak bercakap depan media? Itu taktik nak dapatkan persepsi positif. Nanti bila Jamal buat kerja gile, orang salahkan Najib maka penyokong2 Najib boleh la gunakan ayat di atas bagi membekap Najib.

Helloo.. Najib pun tak sokong tindakan Jamal sebab nak elakkan kekerasan fizikal.. lue baca berita sekian2 tajuk pada sekian2 tarikh neh sebagai bukti. Apa lue nak tuduh2 Najib lagi. Sohai.

Lagipun Jamal dah terbukti melakukan kekerasan fizikal. Penyokong2 dia pun sama. Dah boleh sangat Najib arahkan Jamal berhenti. Sebab Jamal ketua UMNO bahagian. Najib boss dalam UMNO. Kekerasan yang dilakukan oleh Jamal jejaskan imej UMNO. Kenapa Najib tak kenakan sebarang tindakan tatatertib ke atas Jamal?

Sedang Muhyiddin, Mukhriz, Shafie yang mempersoalkan isu 1MDB sampai kena teranjang terus dari parti dan kerajaan.

Ini yang melakukan kekerasan menggunakan label UMNO dibiarkan bermaharajalela.

Takan rakyat bodoh sangat tak nampak permainannya?
Najib takan ingat rakyat betul2 bodoh sangat? Najib takan ingat rakyat tak tahu bahawanya Najib gunakan media untuk manipulasi niat sebenar dia?

Podahh.

Kalau betul taknak wujud pertembungan, maka halangla Jamal dari sekarang. Jangan sembang kencang depan media je.

BERSIH nak demo pada 19 November.
Jamal nak demo pada 19 November sebab nak kacau BERSIH.
Kat sini dah boleh tahu tang mana pengacau dan siapa yang perlu diberhentikan dari mengacau.

-----------
Wayang Mahathir.

Sebelum neh beria orang sebarkan gambar Mahathir pakai badge 'Free Anwar'.


Aku dapat tahu yang Mahathir tak pakai benda tu sendiri. Petugas yang pakaikan. Mahathir buka masa atas pentas. Aku pun tak pasti petugas mana yang pakaikan. Aku taknakla cakap pasal FREE Anwar babitkan Mahathir sebab nampaknya dia takde kecenderungan ke arah itu.

Bila aku tonton video2 ucapannya tentang Anwar. Tentang reformasi. Jelas terpapar kehipokritannya disitu.

Dia sebut beberapa kali kerjasama ini perlu bagi menjatuhkan Najib. Maksudnya dia terpaksa belakangkan apa yang dia percaya sebab dia terlalu ingin nak menjatuhkan Najib.

Jika dia perlu pegang LKS, maka dia pegang.
Jika dia perlu sampai ke tahap merayu Anwar, maka dia merayu.

Salah ke betul ke apa ke pasal individu2 tersebut tu semua dia taknak peduli asal dapat menjatuhkan Najib.

Inila perangai yang dia bawa masa dia jatuhkan Pak Lah dulu.

Dia tak peduli dengan siapa dia bekerjasama janji dia dapat jatuhkan Paklah.

Jika dia peduli pada masa itu, Najib mungkin bukan PM pada masa ini. Tetapi bila kita sebut BN, siapa pun PM tak penting. Kita tetap kena tabuh.

Cuma aku nak sebut. Yang Mahathir pada hari ini telah terbukti mempergunakan pembangkang dari segenap segi. Terbukti.

Ada orang berhujah. Kenapa bila Mahathir nak berubah memperjuangkan benda betul kita persoalkan. Kenapa nak ungkit kisah silam.

Sebenarnya kesalahan Mahathir bukan kisah silam. Ianya masih ada sampai ke hari ini.

Kita bukan mengungkit tetapi kita menyatakan kerana ia berlaku sehingga ke hari ini. Dan kerana kita neh orang yang ada pendirian bila melawan. Bila membenci. Bila menolak. Kita tahu dengan jelas kenapa. Kita bukan sekadar mengikut arahan dan diperbodohkan untuk patuh.

Penerimaan terhadap perlakuan baru Mahathir perlukan masa.

Kita perlu masa untuk letakkan kepercayaan padanya.

Kita perlu masa untuk mengkaji segala perlakuannya.

Kita perlu masa untuk menganalisa kejujurannya.

Kita tak boleh dipaksa untuk terima dia hanya kerana pemimpin2 pembangkang menerimanya.

Lupa ke bagaimana kita diperbodohkan? Ini kerana kita tak bagi masa pada diri sendiri untuk kaji baik buruk satu2 parti, pemimpin, tindakan. Kita main terima je bulat2. Macam kita neh puppet. Orang arah, kita ikut.

Pemimpin2 pembangkang pun bukan terima Mahathir. Dorang halalkan kerjasama itu atas nama perebutan kuasa.

Jangan tipu diri sendiri bahawa pemimpin2 pembangkang buat semua tu atas nama rakyat.

Pembohong. 

Ya, memang ada beberapa dari kalangan wakil rakyat pembangkang yang betul2 ikhlas. Aku takan namakan siapa. Kita boleh rasa siapa berdasarkan cara mereka mempertahankan hak rakyat. Dan mereka2 ini pun aku rasa terpaksa terima memandangkan hala tuju pembangkang dah ke arah itu.

Taknak sentuh mereka.

Punya beria paksa orang terima Mahathir sampai guna dalil agama. Ini yang aku nampak. Terdesak perlu sokongan. Dia ingat manusia punya ahti neh dalam 1 hari boleh tukar. Semua benda neh memakan masa. Perlu kepada proses tertentu untuk kita akhirnya benar2 terbuka ahti mempercayai Mahathir.

Bagi aku, aku pilih tak percaya pada Mahathir. Bahkan aku was-was dengannya.

Bagaimana jika, BN kalah dalam PRU ke 14?
Najib bukan PM lagi?
MP Bunga Raya kembali menjadi UMNO?
Untuk memastikan BN menguasai negara?
Parti Shafie pun melompat sama?

Matlamat Mahathir hanyalah mahu menjatuhkan Najib. Dia hanya kutuk Najib, Najib, Najib, Najib, Najib. Dia tak kutuk UMNO dan BN secara am. Dia khususkan peluru dia tembak Najib je. Perlakuan Najib dalam BN, dalam UMNO. Apa2 yang dia kritik mesti dia babitkan Najib.

Bagaimana jika itu yang berlaku nanti?
Apakah ada dalil agama bagi menghalang kita menyokong Mahathir pula seperti mana dalil agama digunakan bagi melarang kita menolak kerjasama dengan Mahathir?

Mahathir dah beria buat video kerahkan penyokong pembangkang turun BERSIH5 bagi membersihkan SPR untuk melawan Najib. SPR memang perlu direformasikan. Tetapi bukan di bawah aturan Mahathir.

Aku tak boleh turun.
Kerana aku taknak turun.
Aku akan rasa prinsip aku tergadai disebabkan pembabitan Mahathir yang aku tak boleh hadam.

Mahathir dikatakan tidak akan turun BERSIH5 tetapi aku belum bersedia menyakini kata2nya.

Boleh jadi ini sekadar propaganda untuk mengelirukan keadaan.

Perkara sebenar akan diketahui pada 19 November nanti. 

Aku meraikan kepelbagaian pendapat. Sesiapa pun berhak turun atau tidak turun demo BERSIH5. Bagi yang turun aku nasihatkan jangan kempen beria seolah memaksa orang turun jika dia tak turun bermaksud dia sokong Najib. Jangan sampai aku persoalkan samada semua wakil rakyat pembangkang turun ke tak.

Walaupun aku meraikan kepelbagaian pendapat namun ia tidak akan menghalang aku dari mengkritik perhimpunan itu kelak. Aku takan kacau rakyat tertindas macam aku. Aku akan kritik sang penindas. Sang penindas bukan hanya wujud di kalangan pro kerajaan semata. Dalam geng pembangkang mereka juga bersepah, kawan.

Dari ;

Aku yang menolak semua pemimpin yang melakukan kejahatan selagi mana mereka tak menerima hukuman setimpal dengan kesalahan yang dilakukan.

Rabu, 16 November 2016

Dokumen Dedah PAS Terima 10 Juta, Mohon Presiden TGHH Berikan Penjelasan.

Salam. Nak bertanya.

Apa kaitan kedaulatan hasil bumi Kelantan, perlu bayar royalti kepada Pejabat Presiden PAS? Semua jenis royalti hasil bumi Kelantan adalah milik sosial (konsep ekonomi sosialis). Ianya perlu masuk akaun kerajaan negeri Kelantan (penjaga pemilikan sosial). Bentang penyata belanja dalam dewan.

Teknik bumi hanguskah? Mana rakyat Kelantan? Dayuskah? Bangkit! Siasat! Bongkar jika benar! Lawan ulama kapitalis ini. Sistem ini dibuat secara legal dalam sistem kapitalisme. 

(Aduka Taruna)








-------------------

Ini apa yang aku faham la menerusi penyebaran-penyebaran dokumen di atas.

1. Dokumen di atas menunjukkan ada syarikat yang diberikan lesen untuk melakukan kerja2 berkaitan perlombongan dan perladangan dalam negeri Kelantan.

2. Kemudiannya syarikat yang sama memberikan sumbangan kepada parti PAS.

3. Yang dipersoalkan ialah kenapa hasil negeri Kelantan sampai ke parti PAS.

4. Bukan kah ia sepatutnya diberikan kepada Kelantan supaya boleh sampai kepada rakyat Kelantan.

Itu isunya.

Harapla Presiden PAS, Tuan Guru Hadi Awang dapat menghuraikan bagi pihak kami-kami yang bertanya ini.

Sekian.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...