Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 10 Februari 2011

SIS dah mengamuk bila PAS larang sambut valentine!


14 feb semakin menjelang tiba. PAS pula menyibuk berdakwah untuk menghalang orang islam meraikan perayaan valentine. Saya agak simpati kepada PAS sebenarnya. Walau sejauh mana mereka mencuba mereka tetap gagal. Gagal kerana medium dakwah mereka sangat terhad. Mereka tidak sehebat umno. Andai mereka pergi dari rumah ke rumah sekalipun untuk berdakwah mengenai sambutan valentine mereka tetap tak boleh lawan tv3 ataupun semua media arus perdana di malaysia. Ini kerana,  1 suara menghalang orang islam meraikan sambutan valentine, 10000 suara yang lain mengalakkan pula orang islam untuk meraikan valentine. Heh

Saya tak tipu. Kalau saya tipu boleh buka tv sekarang. Contoh terdekat di tv8 sendiri. TV8,  COO nya orang islam. CEO media prima juga orang islam. Ya, saya terpaksa mengakui saya hairan. Jika saya yang beragama islam ini sudah hairan, bukanlah pelik jika orang yang bukan beragama islam juga akan hairan. Heh

Asas kehairanan saya ialah

1. ada orang islam melarang orang islam yang lain sambut valentine

2. ada orang islam mengalakkan orang islam yang lain sambut valentine

Kalau tak percaya, boleh semak printscreen di atas. Baca lah betul-betul. Di bawah ini sambungan keratan berita di atas ;


Nasrudin added that the movement would preach and distribute flyers promoting a sin-free lifestyle at lovers’ hotspots in every state.
Yasmin questioned why the wing was spending so much time and energy on such a petty issue, pointing out that Islam was much more than about how Muslims celebrated Valentine’s Day.
SIS urged PAS to focus on real issues affecting Muslim women such as backlog of cases in the Syariah courts.
Yasmin said SIS had cases where women waited for five years for their divorce cases, adding: “In the meantime, their husbands did not pay maintenance for them and their children.
There are also many cases where court-ordered nafkah (alimony) for children was not enforced. Men get away scot-free while women are left having to eke a living to feed their children.’’
Alhamdullilah. Betul-betul thank you Allah swt. Kerana akhirnya ada juga manusia yang sanggup buang masa seperti Pemuda Pas untuk menyibuk memantau kegiatan maksiat anak muda islam zaman sekarang. Di saat semua orang sibuk menggunakan masa yang ada untuk cari duit [macam saya] tetapi ada juga sekumpulan manusia yang rela buang emas [masa] untuk Allah swt. Ini memang pelik. Allah swt akan ganti ke emas [masa] yang dibuang? Entah apa emas [masa] yang Pemuda Pas akan dapat saya pun tak pasti. Heh

Jika menghalang sambutan valentine itu adalah petty issue [perkara remeh], pelik juga melihat SIS mengulas isu ini secara terbuka. Kalau isu kecik apa je sibuk-sibuk nak buat statement balas kan? Heh

Saya pernah dengar orang nasihatkan saya begini 

" dan janganlah kamu menghampiri pintu zina.."

Apa itu pintu zina? 

pintu disko ke? 
pintu pub ke? 
pintu kelab malam ke?
pintu pesta seks ke?
pintu clubbing ke?
pintu sambutan valentine ke?

Ada orang bagitau saya, mereka cakap anak muda sekarang berkahwin atas dasar cinta semata-mata. Mereka tiada perancangan dan hanya menurut nafsu. Selepas suatu tempoh mereka bercerai setelah tiada kasih sayang. Kasih sayang manusia itu terhad dan tidak kekal.

Katakanlah anak muda itu sebelum berkahwin mereka meraikan valentine. Katakanlah valentine itu menjurus kepada perlakuan zina. Katakanlah mereka terpaksa kahwin kerana dek termengandung. Katakanlah mereka akhirnya bercerai setelah tiada sefahaman. Katakanlah mahkamah menangguhkan kes perceraian mereka atas bebanan kerja yang banyak. Katakanlah si ibu menderita, si anak terseksa dan si bapa pula mengabaikan tuntutan nafkah. Katakanlah semua ini berkait rapat dan menjadi asbab. Adakah SIS akan tetap menghalang usaha pemuda pas? 

Boleh jadi SIS marah sebab ;

1. Majlis fatwa kebangsaan mengatakan hukum nya sunat sambut valentine. baca sini

2. Bukti serta dalil Alquran mengatakan tiada larangan untuk sambut valentine. Baca sini dan sini.

3. 100 sebab kenapa muslim wajib rai valentine. Baca sini.

Ameno : Sekecil-kecil isu itulah yang menjurus kepada sebesar-besar perkara.

Share this

146 Responses to " SIS dah mengamuk bila PAS larang sambut valentine! "

  1. as salam, panas cerita pasal valentine day ni.. harap ia akan menjadi peringatan kepada kita semua.

    BalasPadam
  2. Pada Valentine mana wujud dalam sejarah kristian.
    Ianya mitos untuk halang hari orang pagan disambut, mereka ganti dengan valentine dan meletak mitos.
    Sama macam 25 disember, itu bukan hari lahir jesus christ.
    Ianya untuk halang hari orang pagan disambut.

    Dan orang islam?
    Ingat mitos tu betul.
    Rosak akidah kalau percaya kita haram sambut hari valentine.
    Yang tak haram jangan haramkan.
    Ramai ulama arab saudi setuju, rosak akidah jika haramkan yang tak haram.
    Dalam kitab al-quran dan sunnah nabi tiada melarang.

    BalasPadam
  3. Kenapa hari aids, hari buku, hari krismas, hari hijau, hari ahad, hari hanukah, hari graduate, hari hari, harimau tak diharamkan?
    Kenapa hari kasih sayang diharamkan?
    Kristian protestan akui tiada dalam sejarah sepanyol ada orang nama valentine, itu mitos kristian katolik.

    jadi kita jangan rosak akidah dengan haramkan hari yang tak haram.
    Lagi bagus haramkan hari krismas.
    Rosak akidah tau tak?

    BalasPadam
  4. kepada anon diatas. yang ditekankan disini adalah "maksiat".

    hari valentine ni kebiasaanya disambut dengan perbuatan maksiat.

    ada orang sambut hari valentine dengan mengajak org lain membaca Al-Quran? ada yg mengajak supaya menyayangi Allah & Nabi ketika hari valentine? takde kan?

    maksiat disini bukan bermaksud berzina shj. pintu zina itu pon bermaksud maksiat. berpegangan tangan antara lelaki & wanita bukan muhrim pon maksiat.

    jadi yg ditekankan disini adalah, perbuatan maksiat yg berleluasa, pada hari tersebut. itu adalah tanggungjawab semua umat Islam kepada saudara2 Islam yg lain. tegur-menegur adalah tugas kita.

    BalasPadam
  5. Kau nak tak nak sambut tu kau punya pasal.
    Apa aku nak cakap, jangan suka suka haramkan apa yang tak diharam nabi dan alquran.
    Ramai ulama tengah bersihkan isu ni.
    Syirik kalau percaya hari tersebut haram.
    Rosak akidah.

    BalasPadam
  6. anon 3:31

    gile kencing n tak terpelajar lu nyer comment.Kat arab saudi nuh tahlil n maulud nabi pon diorg tak sambut.Ni plak valentine day.

    Peh tu lu main langgar jer tetapkan hukum haram n halal.Lu hilang akal ke?

    BalasPadam
  7. Apa aku nak tegaskan, hari puasa pun ada maksiat, betul tak?
    Hari apa takda maksiat?
    Yang nak ditegaskan setegas tegasnya, jangan suka suka haramkan hari yang tak haram.
    Rosak akidah, syirik tau tak?
    Ulama tengah bersihkan budaya syirik ni.

    BalasPadam
  8. Ulama syiah ja yang mengamalkan maulidurasul.
    Nabi tak pernah sambut maulidurasul.
    Yang mengharamkan valentine pun mazhab syiah.
    Mazhab lain tegas mengatakan hanya allah boleh mengharamkan hari bukan manusia.

    BalasPadam
  9. lepas tuh gua nak bagitau(sebab lu nak sgt menonjolkan kebodohan lu.Konsep syirik pon tak paham..hape jadah!!

    "Syirik" nih "perbuatan" menduakan tuhan la ngok."Hukum" nya baru jatuh "murtad".

    Kalu kes mengharamkan benda yang halal ni di kira berdosa besar atau fasiq.

    So jgn la suka2 menetap hukum yg ditetapkan allah.

    BalasPadam
  10. rupanya masih ramai yang tak berpuashati pasal hari berkasih yang sungguh kasihan neh rupanya. agaknya dorang kempunan kot tahun lepas tak sempat nak tayang yang dorang 'tak pakai panties' kat boifren dorang. tu yg tahun neh melobi beria-ia tu.

    al-maklum laa, ape tu, 1 malaysia? heh.

    BalasPadam
  11. aku tak jumpa pon perkataan haram dalam tulisan amenoworld tentang valentine day. yg aku jumpa menghalang meraikan je. ko jumpe kot celah mana perkataan haram?

    BalasPadam
  12. hari2 duk main msj syg,cinta .etc kat bf/gf...
    tiap2 mggu kluar gi cinema,shopping..
    kuar mkn??skali sehari kot...

    valentine sambut hari2 ke??

    p/s:saje bertanye..

    BalasPadam
  13. Berani kamu melawan mazhab shafie.
    Hanya allah yang boleh haramkan hari, jatuh syirik kamu ni kerana berlagak menjadi tuhan.
    Suka suka ja nak halang.
    Berdosa besarlah kamu.
    Kamu halang hari valentine.
    Kenapa tak halang hari krismas dan hari buku?
    Suka suka puak syiah ja.
    Nak mengharamkan yang halal dan menghalalkan yang haram.

    BalasPadam
  14. Kalau tak haram tak bley nak halang, hari hari ada hari valentine.
    Cuma kenapa mesti fokus halang satu hari?
    Nama pun hari kasih sayang dengan kekasih.
    Puak puak syiah dah sesat.
    Suka suka ja nak halang orang, orang islam minum arak di nightclub, tak halang.
    Mentaliti syiah, balik iranlah.

    BalasPadam
  15. hehe anon,

    week arguement.
    Habis tuh cmane ngn dadah yg takde dlm al quran.Kita jatuh syirik ke kalau kita mengharamkan dadah?

    Kerajaan kita nak berlaku tuhan ke bila gantung pengedar dadah?

    Lenkali ajar anak lu al quran tak haramkan dadah.So hisap la dadah tanpa peduli akibat sbb dah halal.Nak peduli akibat ape?

    BalasPadam
  16. Bertaubat sebelum terlambat wahai puak puak syiah, rosak akidah kamu.

    BalasPadam
  17. kamu tu tuhan ke nak menjatuhkan hukum dosa kepada orang?

    kami bukan menghalang hari valentine kerana suka2. kami menghalang kerana ianya disertakan dengan perlakuan maksiat dimana pelaku2nya ada dari kalangan umat ISLAM.

    jangan jual nama imam syafie di sini kalau kamu belum fasih tentang agama.

    BalasPadam
  18. assalam..buat anon yg byk pertikai tentang pengharaman valentines..

    kamu kena tgk n baca betul2..kenapa kita x mengharamkan cristmas..sbb..cristmas n prayaan agama lain hanya untuk agama diorg ja..bknya ntk muslim..

    valentines ni diharamkan pada org2 muslim yg mnyambutnya..pahammm..??

    BalasPadam
  19. wah, hari valentine minggu depan, tak sabar nak jumpa boifren saya pastu buat sek ngan dia kt hotel, kalo kene tangkap atau kantoi, SIS buleh tolong membela I. terima kasih SIS

    BalasPadam
  20. aduhai anonymous ni.. cakap pandai tapi bacul nk tulis nama.. aku nak tanya nko hari valentine ni sape yg perkenalkan mula2 sekali?? rasullah s.a.w ke?? khulafa' ar-rasyidin ke?? alim ulamak Islam ker?? semua ni dakyah org kristian belaka.. so apasal yg nko nak ikut sgt mende yg org kristian buat tu?? tapi kalau nko nak ikut diorg sekali masuk dlm neraka jahannam even dh bg nasihat pun memang kiteorg x bleh wat apela

    BalasPadam
  21. Dadah tu racun, kamu mahu membunuh diri?
    Haram membunuh diri tau tak?
    Kalau dah ulama syafie mengatakan kita tak boleh haramkan ikut suka suka hati, tak bolehlah, mesti ada ulama memimpin.
    Lagi lagi hari valentine tu mitos.
    Aku cakap apa yang betul, satu hari nanti bila mentaliti syiah kamu dah hilang baru kamu paham.
    Balik iranlah syiah.
    Banyak geng geng syiah kat sini.
    Peganglah syiah kamu tu kalau nak sesat.

    BalasPadam
  22. astaghfirullah al azim. cik anon. bercakap pasal hukum jangan ikut emosi. dalam islam neh kita disuruh menimba ilmu. supaya kita tau pilih mana yang elok dan mana yang tidak elok untuk jadikan ikutan.

    dalam al-quran pun tak sebut tentang hukum haram pegang anjing. tapi mazhab shafie kita wajibkan jugak sebab ikut jugak sunnah nabi. untuk dalil yang tu sila laa pergi carik sendiri.

    setiap benda yang tak elok kalau dilarang mesti laa ada sebabnya. jangan mudah sangat buta hati sampai langsung tak boleh terima hujah orang lain, kemudian disyiahkan pulak orang itu. bawak mengucap weh.

    BalasPadam
  23. apa pasal mau gaduh pasl halal haram hari ni woi...yg penting isi yg ameno nk sampaikan 2..menghalng dri masyarakat wat maksiat..bukan pasal hari hram.....

    BalasPadam
  24. Tak sangka blog syiah rupanya, PAS kena bendung sebelum rosak akidah.

    BalasPadam
  25. anon are sooooooooo lame
    macam mana tetiba keluar tuduh orang lain puak syiah?
    anda merujuk kepada diri anda sendiri yang xfaham apa yang di post kat sini.
    BACA dan FAHAM dulu..

    BalasPadam
  26. sudah lah kawan2. anon tu org umno masuk sini nak troll korang je. nasihat la selori pon, dia bukan nak berdebat cara sihat, saja nak troll korang kasi panas.

    BalasPadam
  27. alahai....pasal valentine day pon nak gadoh2...

    jgn ikut2 kalu x de di dalilkan dlm Al-Qur'an dan Sunnah....

    Perkara yg memudharatkan lebih baik ditinggalkan...mcm hari valentine day nih ler...

    Boleh mati ke kalau tak sambut hari valentine nih, heh??

    Lebih baik fokus hari MAULUD NABI...perkara yg jelas tidak memudharatkan....

    Sengal betol lah....

    BalasPadam
  28. Tiap tiap hari pun ada maksiat, hari puasa pun ada.
    Apa nak cakap?
    Bukan hanya hari valentime je yang ada.
    Hari merdeka dan hari tahun baru dan hari jadi pun ada.
    Fahaman syiahlah wei, kita patut mengatakan jangan buat maksiat pada hari valentine.
    Bolehka?
    Lagi pun hari valentine sebenarnya seperti mitos kanak kanak.

    BalasPadam
  29. mane anon bodo tadi?
    seriously orang umno
    ape ade hal?
    hahahahha
    “Sesiapa yang mengamalkan perkara yang bukan dari pada amalan kami maka ia akan ditolak.”
    (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

    BalasPadam
  30. tu la,ngaji agama cara UMNO lagi..dalam kaedah fiqh ada satu kaedah dipanggil saddu zarai'..bahasa mudahnya mencegah lebih baik daripada mengubati..kalau orang sambut valentine ni pikir nak dating, nak buat seks je, maka confirm diharamkan di bawah kaedah ni.perbahasan panjang, tak perlu..kan majlis fatwa dah keluar fatwa,ada diberi dalam link kat atas,sapa yang ingkar,maka lu pikir la sendiri

    BalasPadam
  31. android : aku tak kesah kalau dia nak trolling ke apa. aku cuma nak pujuk dia suruh dia mengucap dan renung balik hujah-hujahan dia je. kalau tidak rugi beb, mungkin salah seorang ahli syurga tu. takut terlepas lak karang. :P

    islam mengajar kita prihatin terhadap saudara-saudara kita, kan?

    :)

    BalasPadam
  32. hehehe,

    anon yg bengap.Sebok tuduh org lain syiah.

    Sbb tuh islam nak letak kan hukum mesti ade sebab n akibat.

    Pada peribadi wa, nak sambut valentine bersama isteri lu..silakan.Tak jatuh haram kot.hak demokratik anda aper.

    Prob nyer naper satu hari tuh jer lu nak sambut ngn isteri lu?Loser gile lu nih dlm perhubungan.Hari2 leh romen apa..halal bai.

    Prob nyer vday tuh skang diimejkan sbg hari kekasih.N di sambut lak ngn banyak maksiat.lagi banyak buruk dr baik sbg mana dadah.

    So gua cenderung kata vday ni patut haram.

    Atau lu rase kalau rasullulah hidup zaman nih, die akan galakan sambut vday.Silakan rase begitu..hak demokratik lu bro.

    BalasPadam
  33. yg korang pi layan si anon tu pesal? itu obefiend & sekutunya tu.. saje je.. dah.. biarkan derang

    BalasPadam
  34. Bagitau aku, ada tak nik aziz larang sambut valentine?
    Tak ada, korang PAS puak mana?
    Sejak bila ada puak syiah dalam PAS.
    Ni owner Parti Keadilan blog ke apa?
    Jangan sedap sedap tulis puak PAS.

    BalasPadam
  35. sedap2 dia kata org puak syiah!!
    kami ni org yg tak suka maksiat. Mmg la maksiat tu berlaku setiap hari tapi memandangkan hari valentine merupakan khas utk hari kekasih, maka kita tahu mereka yg bercouple memandang hari tersebut sbg hari yg istimewa.. maka ramailah yg menyambutnya akan berdating, berkhalwat..bile dah berdua ada yg ke-3, bile ada yg ke-3 tau sendirilah apa yg nk jadi..
    Salah ke PAS halang umat Islam daripada meraikannya? bukankah mencegah itu lebih baik??

    BalasPadam
  36. Selagi nik aziz tak keluarkan fatwa.
    Jangan suka suka kau tulis puak PAS.

    BalasPadam
  37. Puak syiah nirazzim

    BalasPadam
  38. @Akeji Hiroshi. baguslah anda ingin menasihati dia. teruskan usaha murni anda. semoga Allah memberkati usaha anda.

    tp pada pendapat saya, dia ni mmg xde ahti pon nk berdebat. balik2 dia tuduh kita syiah, syiah, syiah. benda sama.

    BalasPadam
  39. anon loser,

    gua rase obifiend pon tak loser cam lu.Die clear fact cerita vday, which is good btw.Sbb geng melayu muslim nih suka excited dgn mende2 camnih.Paris hilton masuk islam pon nak caye ke?gila!

    tapi lu super loser masuk bab nik aziz ,keadilan bagai.Super bodoh nyer the so call liberal Malay anon ni.In fact lu sama je attitude ngn org yg lu kutuk n rendah2kan tu.

    btw hak demokrasi pas tuh la nak rase time vday nih nak kuar g dakwah.Dah diorg nak sambut vday cara camtuh.Lu ape kecoh?

    BalasPadam
  40. kepada smua pengomen2.... benda yang baik kita ikut... benda yang salah or dikhuatiri salah hendaklah kita jauhi...

    dalam kes valentine ni, bayak yang salah dari betul so elok la kita jauhi nya.... valentine bukannya mendekatkan diri kita kepada Allah SWT pun.. baik dok umah jer....

    BalasPadam
  41. obviously mamat yang dikatakan atheis tu adalah chinese, means dia memang bukan islam, mungkin ada sedikit sebanyak belajar tentang islam, tp, bukan belajar mengenal islam, thats why komen dia yang memitoskan segala benda berkaitan agama tu nampak macam dia ada pegangan agama...nampak macaaaam..... ataupun dia sebenarnya seorang pompuan dari SIS....

    BalasPadam
  42. anon kehabisan idea..^^

    BalasPadam
  43. Budak budak hingusan tak ikut ulama lagi, sedih.
    Kau pegi tanya nik aziz macam tu.
    Terang terang dia kata puak syiah.
    Kat sini boleh kamu berlagak diakhirat menjawablah kamu.

    BalasPadam
  44. Anon yg gila2 pertahankn Valentine tu..x hbs2 hentam syiah dan Iran..psl Iran dah ban Valentine -day n kedai2 yg jual valentine gift....kehkeh...tgk sini:

    http://finance.ninemsn.com.au/newsbusiness/aap/8198991/iran-bans-production-of-valentines-day-gifts

    kebencian thp dewa kat Iran yg ditaskdirkan bermazhab syiah (yg sesat kununnya)ka?...psl depa terkedepan dan lebih brani mengepung wabak 'valentine-maksiat' ni?...ko rase ngra Islam mesia mcm 'loser' ke?

    kah kah kah

    BalasPadam
  45. Puak syiah PAS tu dari ranting mana?

    BalasPadam
  46. Iran@syiah tu sesat oi....pandai2 ja 'haramkan' valentine day....padahal dlm Quran takda sebut pon haramkan valentine day...

    puak2 SIS ni..itula modal depa, bg dalil 'logik'..yg takdak dlm Quran, kata haram...depa pusing kata kita dok pandai2 ja haramkan..

    ni modal sama g depa dok balas balik org yg nk haramkan SIS...sebab dlm Quran tak sebus SIS tu haram...hahaha~

    kehkehkeh....sesat lg menyesatkan...

    BalasPadam
  47. anon ni sape ? tahap mental sama dengan je dgn org seberang nuu.. hihi..

    Anon atheist.. menghalang drpd menyambut, dan mengharamkan drpd menyambut... 2 ayat ni byk perbezaan..
    SIS beriya2 nak menyambut, apa kata encik atheist join SIS.. kitorang langsung tak kesah pun encik atheist nak sambut atau tidak, yg pentingnya kat sini, kami, atau Pemuda Pas sudah menjalankan tugas kami, iaitu menghalang umat islam d malaysia drpd menyambut valentine ini.. semoga faham dan mendapat hidayah.. amin..

    BalasPadam
  48. plek dgn anon tu@_@10 Februari 2011 5:11 PTG

    anon yg bnth pghrmn valentine tu npe??rsenye die da mnyimpg ni..dri die sesatkn org baek duk diam2.dri segi agama mmg diharamkn npe nk bsing2 lg?da terer bab agme ke nk lwn hukum2 ni.

    BalasPadam
  49. Kepala hotak kau.
    Kalau betul kau ahli pas, kau mana ranting, mana bulan?
    Jawab.
    Tu puak Syiah mana tu suka suka pakai nama PAS.
    Nik Aziz tak pernah bagi fatwa, otak syiah betul.

    BalasPadam
  50. Valentine > Syiah > PAS > Nik Aziz..

    weh kengkawan... aku mcm penah kenal la org yg nak sgt kutuk nik aziz... golongan mane tu eh ? aduhhhhh... mcm mane la valentine bleh pegi sampai nik aziz.... Anon ni mcm YB Ulu Selangor, org bincang pasal Buku, dia pegi kira tiang elektrik pulak...

    BalasPadam
  51. hai cik anon..

    da la ayat copy paste dari blog obefiend. ceh, ad hati nk argue.

    kalo ko nak sambut, kami tak kisah pown. kubo masing2.

    larangan menyambut ni adela pada umat islam je. nak mengekang maksiat dari semakin parah. da la maksiat merata-rata.

    for non muslim, go on with ur valentine day celeb. we all x kisah pown.

    btw, ramai lagi puak-puak cam anon ni kat blog obefiend. just look for their crazy comments.

    BalasPadam
  52. LOL at stupid anon that accused all peep as syiah..

    u dont hav any knowledge better shut up and bring ur ass far from here..

    u just repeat the same thing, same argument, i kinda boring read ur comments.. get lost!!

    did u just bored n came here to hav fun??

    BalasPadam
  53. anon,

    buang masa cakap dengan ko ..ko ni suka sangkal apa orang kata tanpa bagi penyelesaian, dari atas aku baca... ko pangkah then ko cakap orang syiah...tu jek..then ko banding pulak dengan yang dating hari2...abestu kenapa ko nak cuti sempena tahun baru, hari buruh atau hari merdeka? setiap ahad pun ko cuti sehari penuh gak kan? nanti ko jawab pulak aku sebab tahun baru ialah permulaan bumi di permulaan orbit dia, hari buruh sebab ko buruh, hari merdeka sebab negara kita merdeka. cuti2 tadi takde related dengan agama. so... nak aku tegaskan hari valentine pun ada sebab dia (even takde cuti) suatu hari itu jadi istimewa bersebab. sebab ni diwujudkan oleh org barat. ko pandai reply sini so ko mesti pandai google sebab dia. valentine ni pulak boleh rosakkan moral dan akidah budak2 remaja.

    pada aku valentine ni elok diharamkam. dalam bahasa pasar 'dihalang'@'tak disambut'..sbb hari valentine ni akan ada benda dan perkara istimewa yang diwujudkan khas sempena hari ni. contoh, ada orang jual bunga untuk couple, tema couple sana sini, tema berkasih-kasihan sesama bukan muhrim, pegang tangan la, nak tunjuk loving la.. news dalam paper pasal relahati serah tubuh sempena valentine pun mesti ada tiap2 tahun.pastu buang bayi..takde perasaan ke? bende yang sangat western, takde islamik pun.

    yang untungnya, orang yang buat business time valentine.

    yang runtuhnya, akhlak budak2 beragama islam..

    takde kisah PAS atau Umno... sebab sama2 beragama islam...parti politik banyak..Agama Islam itu satu..

    BalasPadam
  54. mcm la anony taw syiah 2 ape..saying easier than doing..2 la..nk wat cmne..da ade tnde kiamat kecil da..

    BalasPadam
  55. Tak salah sambut valentine, janji niat betul bukan untuk buat maksiat.

    BalasPadam
  56. Kalau dah nawaitu jahat, jahatlah jadinya, semua terpulang pada nawaitu.

    BalasPadam
  57. Kamu boleh juga sambut perayaan agama lain, asalkan nawaitu betul.
    Kalau untuk mengeratkan silatulrahim, baguslah.
    Dalam hari valentine atau bahasa melayu hari kekasih, kamu mengeratkan silatulrahim dengan kekasih, tak salah kalau nawaitu baik.
    Islam tak pernah kejam untuk menghalang umatnya atau memaksa, asalkan nawaitu betul dan tak memesong akidah.

    BalasPadam
  58. anon ade sejibik macam papa gomo

    BalasPadam
  59. “ Dan janglah kamu megikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggung jawabnya”. (Surah Al-Isra : 36)

    Islam melarang mngikut ssuatu kpercayaan lain atau mnyambutnya selain dripada agama Islam...

    Hadis Rasulullah s.a.w:“ Barang siapa yang meniru atau mengikuti suatu kaum (agama) maka dia termasuk kaum (agama) itu”.

    Firman Allah s.w.t. lagi dalam Surah AL Imran ayat 85 :“Barangsiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka sekali-sekali tidaklah diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi”.

    mengungkapkan rasa kasih d prsada bumi adalah baik...tpi bkn sminit untk sehari n sehari untk setahun ngan mnymbut vlentine day seolah2 mninggikan lagi agama kristien drpada agama Islam..kasih sayang dlam islam lbih luas..

    Persoalannya, buatpe na smbut valentine Day yg trang2 x ada dlam agama Islam...yg boleh mrosakkan aqidah..na ikut budaya orang Barat/Kristien uat pa???

    BalasPadam
  60. hijau putih-->

    "Dalam hari valentine atau bahasa melayu hari kekasih, kamu mengeratkan silatulrahim dengan kekasih, tak salah kalau nawaitu baik."

    wah, sape kate? dalam islam ade ke hari kekasih? nawaitu baik tuk eratkan silaturahim dengan kekasih? mane ko dapat ayat ni?

    "Islam tak pernah kejam untuk menghalang umatnya atau memaksa, asalkan nawaitu betul dan tak memesong akidah."

    ni statement dari mane yang ko dapat ni? contohnye camni;
    aku suka belai-belai awek aku coz nawaitu aku betul. aku nak eratkan hubungan silaturahim. camtu?

    elo bro. tolong jangan kelirukan umat-umat islam kat sini dengan dakyah-dakyah kafir kamo.

    aku tatao la kamo ni betul-betul orang muslimin atao 'menyamar sebagai muslimin' n berikan komen-komen yang meragukan.

    n aku tatao la samaada kamo ni orang kafir yang menyamar tuk menyesatkan lagi orang-orang islam yang jahil.

    BalasPadam
  61. Nik aziz sambut tahun baru cina bley ja.
    Tahun baru cina mana ada dalam islam.
    Nate berok copy paste, otak tak guna, bukan dia paham pon.
    Puak Syiah sesat.

    BalasPadam
  62. Puak Syiah sesat.
    Bukan PAS pun kamu, ulama jauh sekali, goyak ja lebih, habuk tarak.

    BalasPadam
  63. Hidup hijau putih, ada jugak puak aku.
    Nawaitu kamu dajjal, apa kamu buat mana ada baik, sentuh bukan muhrim baik ka.
    Serupo berok kamu ni.

    BalasPadam
  64. puak syiah ramai dalam ni.
    1 orang kata betul, 10000puak syiah kata salah.
    Makin sesat puak syiah ni.
    Serupo UMNO, puak syiah ni, kafir nirazzim.

    BalasPadam
  65. hidup matiku hanya untuk islam10 Februari 2011 6:44 PTG

    woi anon ngan kawan2 die hijau putih ke apa ke...baik korg mngucap balik...takpun mungkin korg kapir...korg pandai mengucap tak??kalau tak pandai atau tak pernah mengucap, jangan menyibuk dengan hal-hal orang Islam...kata-kata korg tu menghalalkan yang haram...aku yg sebagai peninjau kat blog ni pun rasa tercabar dengan kata2 ko...korg kena ingat, kami boleh trace korg...jangan cuba memporak-perandakan akidah kami...aku malas nak bagi hujah dalil kat ko, sebab orng mcm korg tak layak dengan dalil2 quran n hadis...akhir kata, org macam korg ni, hanya layak pegi depan muka, buat macam ni ;

    HAAAAAKKKK TUIIH!!!

    BalasPadam
  66. hidup matiku hanya untuk islam10 Februari 2011 6:57 PTG

    aku memang dah lama geram dengan puak2 SIS ngan athies ni...sabar je selama ni...korang kena ingat kesabaran tu ada batasnya..ni bukan pasal politik atau apa2..tapi ni apasal agama...aku sayangkan agama aku dan aku akan tentang siapa yang memainkan agama aku...wajib menentang tak kira ko parti apapun..wajib!!!

    BalasPadam
  67. kalau tak larang sambutan vlentine ni, kau tengok lah lagi 9 bulan 9 hari, bape ramai baby kena buang. sekian~


    -FIFI CUSACK-

    BalasPadam
  68. Ramai geng syiah.
    Apa nak jadi berok ka?
    Nik aziz pun tak ada keluar fatwa.

    BalasPadam
  69. wei anon hk sesat, mg xsoh dk koya nk kecek kelate la, wat burok imej kelate jah. bo2 la dk sebut2 namo tok guru nik aziz, mg sajo jah nk uboh topik bilo mg xleh nk balas gapo hk sek2 ni hujah. dey sesat, sesat situ la. semoga bahagio la dk patak nerako esk2.~

    WMLM

    BalasPadam
  70. suka betul golongan pro-maksiat ni dengan valentine

    BalasPadam
  71. valentine wat apa disambut..dah haram..haramlah....

    BalasPadam
  72. jangan dilayan org yg xtau agama nie..... sesat lg menyesatkan

    BalasPadam
  73. Apenye haram tak haram ni....

    org melarang!!! melarang!!! bukan mengharamkan!!!

    menyambut valentine selalunya menghampiri zina.. menggalakkn anak muda bukan muhrim berkasih sayang.. bermesra mesraan.. bersetubuhan!!!

    BalasPadam
  74. hidup matiku hanya untuk islam10 Februari 2011 8:37 PTG

    sebab apa mereka menentang pengharaman valentine?sebab mereka ni lah pelaku2 zina tu...bila dah haram hari valentine, tak dapat la mereka mencurahkan kasih sayang kepada kekasih masing-masing ...pada hari valentine inilah mereka dapat mengayat kekasih masing-masing untuk berzina....lepas tu, bilang hari la nak dapat anak haram...yang laki, sure lari tak jejak tanah tinggalkan si betina terkontang-kanting..hari macam ni sesuai ke di raikan umat Islam???

    itulah aku dah cakap...golongan ni wajib ditentang

    BalasPadam
  75. Tu dia eh. Banyak jugak manusia-manusia yang bajet banyak ilmu ini ye. Kelakar pula baca. LMAO!

    Cakap saja lah kau nak sambut Hari Valentine tu sebab kau nak keluar dengan bf/gf kau, lepas tu boleh lah nak geli-geli, pegang-pegang, cium-cium, raba-raba. Cakap saja lah. Tak payah nak tegakkan benang yang basah. Aduih, masalah betul.

    BalasPadam
  76. adoyai..ni yg masyarakat xthu psl valentine..sblm nk ckp 2,kaji dlu dr mane dtg ye valentine..mmg ia ye utk menyambut hari kasih syg..tp knp valentine?ade ape ngn valentine? valentine 2 diambil sempena nama yahudi yg berjaya merasuk pemikiran umt islam..so skrg umt islam pn dh terpedaya dgn menyambut kemenangan valentine dgn berkasih syg..dgn smbutan cm ni la ade ye pemikiran barat meresap dlm minda org islam..hari valentine ni majoriti golongan couple..kalau nk kate org yg dh berkahwin 2,agk kurang sesuai disambut disebab kn hubungan suami isteri ni bile2 pn bleh...cbb 2 la valentine ni menjurus kearah maksiat..then senang2 je barat menjajah pemikiran org islam dgn hanya mengatakan hari menyambut kasih syg sebalik ye menyokong menyambut hari kemenangan org yahudi 2 sendiri..nk menyambut valentine pn xkn nk rmai2 kn,msti la berdua je..so lg la mendorong kearah maksiat dan org ketiga iaitu syaitan....

    BalasPadam
  77. salam..mtk maaf mencelah...sebab terlampau byk anon,so aku nak hentam yg dok kata takleh haram ni.korang fhm tak maksiat?zina?buang bayi?masuk neraka?kena bakar?kornag fhm tak>terutama skali tim2 athies@beeend.korang bercakap ikut akal atau nafsu atau logik atau Al Quran dan sunnah?korang nak bedebat,biar berlandaskan sesuatu,kalau korang org islam dan percaya pada RUKUN IMAN,korang tak kan pertikaikan atau bantah apa yg org2 islam cuba lakukan..korang kata hari2 ada maksiat,mmg btul,tp dah terang hari V ni nak menambahkan lagi derita org islam yg jahil utk trus bergelumang dgn maksiat,salahkah org islam juga utk halang dan haramkan bagi menyelamatkan org islam??aku tak fhm btullah golongan athies ni,samada boleh digelar org islam(bg org muslim yg athies)atau dah tentu kafirnya?NAUZUBILLAH MINZALIK!!

    BalasPadam
  78. kita ni org islam, Allah dah bg 2 perayaan, aidilfitri dan aidiladha utk kita berseronok. buat apa lg kita nak raikan perayaan agama lain. hari valentine tu sah2 org kapir yg buat. bukak la minda sket. kita ni org islam. jgn la ikotkan org kapir. baik kita sambut hari kekasih Allah iaitu muahmmad SAW sempena maulidur rasul drp kita sambut valentine's day.

    BalasPadam
  79. ni yg dok masuk bab politik plak psl apa?
    pemain politik kotor!

    BalasPadam
  80. apa punya bangang n baghal la si anon ni...adoii....apa masalah kmu..??otak letak kat jubO....kmu ni dari ktrunan halal ke haram.....???hoh ...jawab la...weiii..budak kecik pon ada akai xmau smbut vday nih...haissh...yg kmu beria2 nk pertahankan vday tu apehal..??bodo..! haisshh...dosa kering jer ak dapat ni..!!semoga Allah s.w.t ampunkan dosa aku..amin...!


    -hyeya-

    BalasPadam
  81. Mengong punye hijau putih.

    kalau valentine tu bagus sangat, ko listkan kat sini 10 nawaitu baik yg ko ada kalau ko sambut valentine nanti..

    pada anon.. ko dah besar. ko boleh beza baik buruk tapi ko nak yang buruk tu jugak..orang pangkah ko tak heran.. tapi dosa ko dengan Allah bertambah beb..ko nak main2 ke? kalau nyawa ko dicabut time ko tido malam ni amacam? sempat ke bertaubat ?

    BalasPadam
  82. salam...
    seronok bila tgk korang berhujah..
    ada yg ada point dn ada yg xde point langsung..duk ulang benda sama je hehehe
    cakap xprnah ada yg baik..
    pape pn ni smua tanda kiamat nak hampir sbb sesama islam (yg mngaku islam) brgaduh tntang ssuatu yg dicipta utk mrosakkan akidah kita smua..

    kita tnggu kebangkitan islam yg mana ketika itu tiada yg lain hanya islam semata-mata dn kbenaran akan muncul..allahuakbar

    BalasPadam
  83. MAJLIS FATWA KEBANGSAAN DAH TETAPKAN SAMBUT HARI VALENTINE TU HARAM. JADI HARAMLAH. KALAU NAK DETAIL SBB APA HARAM, DALAM INTERNET BANYAK MAKMLUMAT BOLEH DAPAT.

    KALAU KAU NAK SAMBUT HARI VALENTINE TU, IKUT KAULAH. TAPI JGN CKP HARI TU TAK HARAM.

    SILAP2 JATUH SYAHADAH. NAUZUBILLAH..

    BalasPadam
  84. SUKA DIINGATKAN JUGA SAMBUT HARI PERAYAAN AGAMA LAIN HARAM SPT WESAK, THAIPUSAM, DEPAVALI DAN HARI KRISMAS. ITU HARI PERAYAAN TUHAN LAIN, KENAPA KITA NAK TERHEGEH2 MERAIKANNYA JUGA.

    TAPI KALAU PERAYAAN BANGSA DIBOLEHKAN SPT TAHUN BARU CINA.

    HARAP MAJLIS FATWA KEBANGSAAN SERTA JAKIM DAPAT MENJELASKAN PERKARA INI PADA MEREKA2 TERUTAMA PEMIMPIN PARTI POLITIK.

    BalasPadam
  85. Rosak akidah kalau percaya kita haram sambut hari valentine????

    ape nye ayat la bdk komen nie..yg duk sebut sgt nk prtahan kn hari kekasih nie knape??

    cmnie ke org islam?brgelar agama islam?brgelar hamba Allah Taala?yg menumpang di bumi Allah,mkn rzeki Allah??

    cmni ke gaya dia??brsungguh2 prtahankn benda yg xnmpk kebaikn malah lg mnampk kn kbrukn nye lg dr kbaekan..

    cmni ke??cmni ke ko manusia islam???kesian..sedey..begitu brsungguh ye memprtahankn mainan2 halus yahudi laknatullah nie..

    tp..hukum Allah,ajaran Nabi,ajran dlm Al-quran,hukum2 hdud(hkum Allah),xde sape pn nk prtahan kn sebegitu skali.syg,,seribu kali syg..yg dr manusia,dr kaum2 bkn islam,begitu brsungguh skali nk pertahankn..tp dr Allah,dr Nabi..xde pn brsungguh cm 2 nk prtahankn..nie ke nme manusia muslim..

    blah la..meluat gle wa ngn lu..

    BalasPadam
  86. inilah manusia akhir zaman.....knp nak pertahankan valentine day??? knp nak salahkan ari lain yg byk mksiat?? nk marah kerana haram yg 1 hari jew...?? kenapa wahai orang yg bernama ISLAM???
    kenapa xhalang sambut kristmas?? dah halang!!!! tapi korg bt bodo.... knp maksiat byk kat clubnight xlarang?? dahh larang dahh...korg keras kepala....orang ISLAM yg sayangkan agamanya akan larang saudara ISLAM nya buat perkara yg HARAM!!!! valentine day 1hari jewwwww......dah 1hari???? 1hari tu laa korg buat maksiat besar2......semua dahh cuba dilarang!!!! tapi korg yang anggap sume -VE!!!! pelik laa korg nie?? mana ISLAM korg??? xkan hanya nama di kad pngenalan jew?? aku marah betol baca komen2 yg nk salahkan org yg HARAMKAN valentine day... mmg HARAM!!!! ada maksiat!!! faham x????? dah baca belum mksud valentine day asal dri mne?? weii!!! ingatlaa.....kita nie mnusia akhir zaman!! bila2 masa jew akan kiamat!!! korg pkir laa sendri......aku xley trime org yg sambut valentine day yg HARAM... inilah gunanya pemimpin...... ingatlah....pemimpin akan tanggung lebih perit lagi!!!! as salam

    BalasPadam
  87. From Windy to Anonono February 10, 2011 5:20 PM

    Valentine > Syiah > PAS > Nik Aziz..
    I LIKE ur COMMENTS... LOL

    To Ms./Mr. Anon, celebrate if u want... to celebrate its ur choice but please don't stop other people efforts to curb the "MAKSIAT" among Muslim youth. Even you wont like ur child/sister/brother to do "maksiat" right. This is a community effort done by PAS, I don't see any other NGO or Political Party (supposedly ISLAMIC) do anything to curb it???? Don't u!!!

    BalasPadam
  88. Puak syiah kau ada bacakah nor bahyah hina kristian?
    Padan muka nor bahyah kena maki, mentaliti syiah tak kemana.
    Kau kata valentine untuk berzinakah?
    Apa perasaan orang kristian?
    Agama kita tak pernah suruh hina agama lain.
    Sebab tu ulama cakap, haram untuk mengharamkan hari, mentaliti syiah tahap iran puak puak ni masih nak haramkan hari.
    Lawan lagi cakap ulama mazhab saafie.
    Bodoh tak pakai otak, gaduh korang dengan kristian.
    Bebal syiah iran.
    Apa perasaan kau kalau orang kristian cakap hari raya menggalakkan zina?
    Ada fikir tak wahai puak syiah?

    BalasPadam
  89. www.malaysiakini.com/news/155766

    baca tu wahai puak syiah, jadikan pengajaran jangan hina agama lain.
    Malukan islam, itu sahajalah syiah tau buat.
    Ini akibat tak ikut mazhab saafie.

    BalasPadam
  90. yang mencari ilmu12 Februari 2011 2:39 PG

    Apa isu sebenarnya ni? JAKIM dah buat kerja dia, kalau sapa2 yang rasa lebih hebat ilmunya, pi mintak kerja kat JAKIM, masuk majlis fatwa. Kena ngaji agama 5-6 tahun dulu. Hafal hadis minimum 100 ke 200. Hafiz quran 2-3 juzuk.

    Kalau tak layak, diam-diam sudah lah. Bukan memberi bekas pun kalau tak sambut valentine ni. Sayang/cinta/kasih kat isteri hari-harilah (24 jam). Takan setahun sekali ajer beb.

    BalasPadam
  91. si pengarang..
    saya doakan si pengarang supaya dibukakan hati untuk hidayah dr allah s.w.t..

    saya nk tnya sikit..
    kan kita semua dah tau kes buang bayi smakin meningkat. isu ini mmg menjadi sesuatu y amat meruncingkan.kan?tau kan?

    oleh itu, apa peranan kita sebagai
    masyarakat untuk membendung masalah ini?
    nk cegah maksiat xyah tunggu org jakim, pas atau ulama.
    kita org biasa pon boleh.
    kenapa smpai perlu tggu org kuat agama nk cegah?
    apa bagi si pengarang, mencegah maksiat ni buang masa? xde faedah? xde dpt pape?pk la blk..
    gnjaran pahala tu lg jauh lagi mulia dr wang ringgit y anda kejarkan..

    si pengarang o si pengarang.
    cmnila senang.
    cube si pengarang jd seorg ayh, ade ank dara dlm lingkugan remaja.
    jikalau anak anda bebas bergaul.
    pastu die berzina n mengandung ank luar nikah.
    anda boleh ke terima cemuhan masyarakat nnt?
    pe y bkal jd nnt terhadap keluarga anda?
    anda boleh ke terima situasi itu?


    persoalannye, mencegah kita semua drpd menyambut velentine,
    kerana ank muda sekarang lebih terjurumus ke lembah penzinaan.
    bg mereka, itu cara mereka express so called 'love' mereka. mereka terpengaruh sgt dgn budaya barat sehingga menghalalkan y haram.
    astaghfirullah..

    ini yang menjadi isu utama. n kisah di sebalik hari valentine tu x sepenting isu kita membendung ank2 m'sia drpd terjerumus lebih dlm lg dlm kes buang bayi n everything..

    ini pndngan ikhlas dr seorg pemuda dlm lgkungan 20-an. dan juga penyokong umno n bn.

    ak sokong, sokong juga bn.
    tp bab2 agama ni, ak plh pas.
    sbb ak tahu apa y mereka usahakan tu betul.
    yang wat ak x ske ngan pas cume mereka bersekongkol ngan dap.
    dilihat sebagai alat bg dap meraih sokongan org melayu. n mnjadikan anwar sbgai ktua pakatan. tu lg ak xleh terima.

    BalasPadam
  92. pemikiran rakyat itu mencerminkan corak pemerintah memerintah..

    oleh itu, yang mana slah silap tu..
    silelah betulkan..
    takut2 nnt digulingkan..
    ak xnk anwar nek..
    sile2 lah renung2kan..

    BalasPadam
  93. kepada anon yg logika merapu....

    isu kat sini adlh amar ma'ruf nahi mungkar...x payahla nk spin2 isu kate 'jgn pandai2 nk haramkan mende yg takde dlm quran'...ko ni mesti x penah blaja maqasid syarie (aspek mudarat n manfaat)..

    psl Iran tu, xyahla nk kondem syiah bagai..apa py mentaliti totok la ko ni..sume pon nk di'blame'kan ke syiah..

    baca berita biar jelas der:

    TEHRAN (Reuters) – Iran has banned the production of Valentine's Day gifts and any promotion of the day celebrating romantic love TO COMBAT what it sees as A SPREAD OF WESTERN CULTURE, Iranian media reported.

    http://news.yahoo.com/s/nm/20110118/od_nm/us_ban_valentines

    nampak tak..'TO COMBAT THE SPREAD OF WESTERN CULTURE'..

    da sinonim Valentine Day tu dgn budaya mungkar...ko nk kona mana?...akai ada ka?

    ustzh bahiyah tu die x teliti sbb tu la die sembrono je...yg ko amek sample saiz tertumpu pd ustzh bahiyah py pndpt je waksap......sempit gile konklusi ko....

    pooodaaah..lgi mau mengaku 'syiah' (baca: pengikut) imam syafiie....

    WADEFISH~

    BalasPadam
  94. valentine ni kononnya hari berkasih sayang. berkasih sayang pada isteri/suami anda hari hari lah . takkan satu hari je nak show your love towards eachother bingai.
    and..ianya dilarang kerana merosakkan para belia dan remaja kita! valentine day yg kamu bangga2kan ni merupakan pesta liar bagi mereka dan boyfriend/girlfriend mereka. maka,makin meningkatlah jumlah bayi2 yg dibuang di tepi2 jalan malah ditepi2 highway.

    kenapa sibuk mempertahankan valentine habis-habisan dan sambutan maulidurrasul tidak diendahkan??!

    BalasPadam
  95. Last2 smua Sedara Sesama Islam Bergaduh..N Agama Bertepuk Tangan GEmbira..

    BalasPadam
  96. "berani kamu melawan mazhab shafie"
    aku tertarik dengan ape yg kau lafazkan tu....kau ni taksub mazhab ke...?aku rase kite xharus memandang 1 mazhab je smpaikan yg khilaf pon kte ikot tnpa dgr pendapat imam lain..

    BalasPadam
  97. untuk pengetahuan anda semua..valentine day hanyalah rekaan semata mata..direka khas untuk orang bodoh macam anda semua bergaduh..terima kasih

    BalasPadam
  98. First.. saya nak puji "Hamba Allah" yang sebenarnya betul dari segi objektif. Bendungkanlah Zina yang berpotensi berlaku padah hari valentine kerana ada segelintir orang yang ralat dan membawa budaya sekular mengambil peluang.

    Tiada agama menghalalkan Zina. Penulis ini agak-agaknya kurang berpengetahuan, jadi kita abaikan cik adik yang merupakan penulis cacai taik lalang.

    Sekiranya mencegah maksiat dapat membantu mengurangkan berlakunya gejala seks luar nikah maka ia merupakan langkah yang bijak untuk semua pegangan dan sesuai dengan adab ketimuran.

    Jangan perdagangkan kisah-kisah kuno yang telah dibatalkan oleh Pope pada tahun 254 Masehi. Seperti penulis, golongan yang mendekati maksiat akan mengunakan manipulasi untuk mencapai hasrat biarpun ia mungkar (berdusta itu dosa, zina pun dosa).

    Jangan jadikan ini alasan untuk menghina agama lain seperti PEMANGSA SEKS yang mencari mangsa untuk memadam nafsu serakah di Hari Valentine dengan menghalalkan cara.

    Penulis, janganlah menjadi orang yang melalut dengan mencoret karya bangsat lagi menjijikan berbaur penghinaan.

    Kalau inilah salah seorang dari otak pemikiran pembangkang, saya risau saya tidak akan mengundi PR sebab dakyah dibawa sememangnya tidak akan membawa harmoni kepada negara. Selama ini prihatin dengan DSAI, bila tengok blok sebegini jangan haraplah melepas benteng BN yang telah kuat di kawasan kami yang terasa oleh tulisan ini. Harap Maklum.

    BalasPadam
  99. Tak ku sangka.. menghina Kristian dan umatnya sebenar konsep Blog ini. Lagi memalukan Muslim mengistihar khawarij. Aduh!!!

    Orang Kristian minta dihormati dan jangan dituduh yang mereka atau agama mereka menghalalkan zina. Baca balik Al-Khafirun dan ingat, mereka juga orang-orang yang perlu dihormati kerana mereka adalah 'orang-orang dalam kitab'.

    HORMAT! Bukan Hina!
    Zina? Baca lah rukun ke tujuh. Fahamilah! ini macam blog yang lawan mazhab. Sungguh memalukan!!!!

    BalasPadam
  100. Onanymous..eheks...24 Februari 2011 4:19 PTG

    Gua bukan nk komen pasal entry ni..cuma nk komen kt tuan tanah..bleh tk suruh diorang bila nk komen ni letak nama la....jgn la anon aja...semua anon..pening plak baca..mcm komen sorang2 pastu balas sorang2 pastu gaduh sorang2..hahaha..

    lelama aku ni bleh jadi nyanyuk dey...

    tuan tanah disable je anon tu...

    BalasPadam
  101. korang gaduh politik ke pasal hari kekasih....
    hurmmm
    byk aku bca pasal pas le umno le... hahahah mcm ne la plak nik aziz dia ckp org yg masuk pas semua masuk syurga?????org umno semua kafir?? bagaimana seorg manusia menjatuhkan hukum sendiri adakah itu berdosa???

    BalasPadam
  102. ade jgk org jahil kt sni...ape ke bdohnya la jnis org...korg yg jahil nk mnafikan hukum2 allah s.w.t kt dunia xpe..tp korg kne ingt,dunia ni sementara jer..dh mufti2 kata haram...haram la bdoh...yg haram jadahye pda korg yg jahil!!!!pda org yg jahil..aku saran ko cuba amik lighter ko bkar tgn ko skit..agk2 ko bleh tahan ko sambut la valentime tu..klu sakit...kt neraka lg sakit...

    BalasPadam
  103. aku bukan anonymous1 Mac 2011 2:07 PTG

    ni la masalahnya bila ckp xbg dalil..bila majlis fatwa dh haramkan UMAT ISLAM sambut V day,ikut je la...susah sgt ke nk ikut?
    septutnya bersyukur bila ada pihak2 tertentu amek inisiatif sndri nak cegah mmaksiat..cegah maksiat 2 wajib utk semua org islam
    lg 1,jgn anggap mazhab syafie je betul..dlm islam ade lg 3 mazhab...semua btol,cuma ade khilaf pendapat dlm hal2 tertentu

    BalasPadam
  104. Aku Tgk & Gelak Jer1 Mac 2011 5:44 PTG

    Dah la wei, udah2 ler duk berdebat dgn SI JAHIL yang entah pakai kitab apa ntah tu.. aku tgk dia punya ayat pon nak gelak tak kena, nak nangis pon tak reti.. dah tu siap kaitkan dgn Nik Aziz plak tu, takkan la nk suruh Nik Aziz cakap dulu bru nk paham.. tu pon kes Hr V ni jer bru nk pakai nasihat Nik Aziz.. Nasihat lain2 yg dia dakwah tu entah dipakai entahkan tak.. sebegini byk usztaz & guru agama kat Malaysia ni yg bleh dirujuk..rujuk la..takkan nak harapkan Nik Aziz jer.. alaihai kesian aku kat si Anon ni..

    xperla aku gelak lg skali hahaha
    "Kesimpulan dia otak sempit tp menaip kemain rempit"

    BalasPadam
  105. very simple concept....dadah x haram sbb dlm ubat ade dadah...tp dadah jd haram bile salah guna sbb memudaratkan..

    duit x haram...tp bile the way u get that money by corruption, stealing...duit tu jd haram...

    kahwin..kahwin wajib bg sape yg mampu seluruhnya dari segi zahir dan batin...tp bile kawen utk cover diri sbb malu nak ngaku mati pucuk...kahwin tu jd haram sbb menyeksa pasangan

    hari...14 Februari x haram....tp bile hari tersebut penuh dgn kemaksiatan...jadi haram dan berdosa bila sambut dengan penuh kemaksiatan...x caya?? tunggu bulan november atau disember...MESTI ADE ANAK HARAM DALAM TONG SAMPAH..DALAM JAMBAN..

    BalasPadam
  106. kesimpulannya...14 Februari x haram...tp berdosa bile muslim menyambut 14 Februari sbb hari tersebut penuh dengan maksiat....

    BalasPadam
  107. aigoo..
    byk jugak ummat Islam kat Malaysia ni yg bengap gak rupenye..bleyh marah sebab ulamak isytihar Valentine's Day HARAM!!ape ke bebal sangat otak kome2 neyh..

    apapun, syabas saya ucapkan pada brother2 yg ttp semangat nak mengajo dorg2 yg bengap neyh..

    pokok pangkal nye lah..sape2 yg rasa salah pabila Valentine diHARAMkan, nape kome2 rasa kome betul..kome ni mujtahid ke?ce ceghite..ce ceghite..paham maksud Al-Quran?Hafal hadis?teman gerenti korg sume sebenarnya x dak otak maa..

    ape igt suke2 ati je ulamak kuarkan fatwa..ape igt dorg bengap..sabo je lah..yg dok kata dlm Quran x haram pon hari valentine..owhh..kalu dlm Quran dan Hadis x cerite,konfem x haram la ye..x abeh belajo agama ka waktu SPM dlu..

    Hal-hal yg tidak wujud semasa hidup Rasullullah, mmg la Quran dan hadis x cerite..ape igt baginda bleyh time travel ka?mangkok ayon..

    bagi menetapkan hukum utk bnde2 yg x ditrgkan dlm Quran dan hadis, dlam syariah ada ijtihad..dlm ijtihad ada Ijma' Ulama'..so called mesyuarat para ulama..di situ lah keluarnya fatwa bagi bnde2 yg x diterang dlm Quran dan hadis..secara umumnya,valentine HARAM kerana ada campur-baur unsur2 kristian..kerana galakkan anak2 muda beromen..kerana galakkan golongan bukan muhrim bergaul tanpa batasan..ce tgok..org yg dah kawen x de gatal nak sambut valentine kejadah haram ni..org yg x kawen je yg sambut..ce ceghite..ce ceghite..sangap sgt ka?

    renung2 kan..

    BalasPadam
  108. at least by maulud..kite ble igt rasullullah s.a.w

    dr valentine..kite igt rasulullah???

    tepuk dada tny iman

    BalasPadam
  109. valentine tu pintu zina nak sambut ke...orang islam ni suka sangt ikut cara barat....bangga bila buat...bila dah mengandung laki lari ank duk kat dlm longkang...nak ke ramai anak haram kat muka bumi ni...impak ank haram;ssh nak diwalikan,ssh nak bljar agama coz masa mak bapk diorg wat sekali ngan setan tak de doa apa...

    BalasPadam
  110. superbly bodoh...
    xyah prgi jauh..tgk ni.. dh bergaduh psl vday.. x ke memudaratkan ke namanya tu... kecoh2 nk nk smbt vday apasal??? org yg mghalang kta smbt vday tu, nk menolong kta..cegah maksiat..buat apa nk gadoh??? bodoh btol laaa... kutuk2 org syiah plak... kalo ko muncul dpan skrin ni, memeng aku terajang.

    BalasPadam
  111. bahaya betul berhujah dlm alam maya ni..masing2 nak tunjuk sape betul..yg rasa xbleh sambut vltine,x pyh sambut,ade la hujah diaorg..yg nak sgt sambut,pk la dgn iman,ade atau x maksiat,kalo suami isteri nak sambut,xpe la,x jd masalah,yg masalahnye yg bkn muhrim..cbe tgk,kita jd gaduh sbb fahaman,imam2 terdahulu xde pun mcm ni,pgg la ape yg nak dipgg tp esok jwb sendiri dpn Allah,kalo kita ckp sume x terima kan?..jd kita sampaikan je la..

    BalasPadam
  112. bodo.. psl hari valentine pom nk berbahas... haram @ halal hari valentine.. korang peduli ape? xperlu nk smbut bnde2 mcm ni...
    bangang pnyer rkyat mlysia y byk sgt tpngaruh budaya barat y d melayukan bkn di islamkan.. 1 lg.. org mlyu d mlysia ske berbehas bnde bodoh... bahas jer lebih.. buat.. protes... haramm xkan buat pnyer.. ckp je lebat.. baek korang buat amal la bodo...
    org melayu gilakan huburan jer dk myokong bnde2 gni.. xde kije

    BalasPadam
  113. superbly bodoh...
    xyah prgi jauh..tgk ni.. dh bergaduh psl vday.. x ke memudaratkan ke namanya tu... kecoh2 nk nk smbt vday apasal??? org yg mghalang kta smbt vday tu, nk menolong kta..cegah maksiat..buat apa nk gadoh??? bodoh btol laaa... kutuk2 org syiah plak... kalo ko muncul dpan skrin ni, memeng aku terajang.

    BalasPadam
  114. at least by maulud..kite ble igt rasullullah s.a.w

    dr valentine..kite igt rasulullah???

    tepuk dada tny iman

    BalasPadam
  115. aigoo..
    byk jugak ummat Islam kat Malaysia ni yg bengap gak rupenye..bleyh marah sebab ulamak isytihar Valentine's Day HARAM!!ape ke bebal sangat otak kome2 neyh..

    apapun, syabas saya ucapkan pada brother2 yg ttp semangat nak mengajo dorg2 yg bengap neyh..

    pokok pangkal nye lah..sape2 yg rasa salah pabila Valentine diHARAMkan, nape kome2 rasa kome betul..kome ni mujtahid ke?ce ceghite..ce ceghite..paham maksud Al-Quran?Hafal hadis?teman gerenti korg sume sebenarnya x dak otak maa..

    ape igt suke2 ati je ulamak kuarkan fatwa..ape igt dorg bengap..sabo je lah..yg dok kata dlm Quran x haram pon hari valentine..owhh..kalu dlm Quran dan Hadis x cerite,konfem x haram la ye..x abeh belajo agama ka waktu SPM dlu..

    Hal-hal yg tidak wujud semasa hidup Rasullullah, mmg la Quran dan hadis x cerite..ape igt baginda bleyh time travel ka?mangkok ayon..

    bagi menetapkan hukum utk bnde2 yg x ditrgkan dlm Quran dan hadis, dlam syariah ada ijtihad..dlm ijtihad ada Ijma' Ulama'..so called mesyuarat para ulama..di situ lah keluarnya fatwa bagi bnde2 yg x diterang dlm Quran dan hadis..secara umumnya,valentine HARAM kerana ada campur-baur unsur2 kristian..kerana galakkan anak2 muda beromen..kerana galakkan golongan bukan muhrim bergaul tanpa batasan..ce tgok..org yg dah kawen x de gatal nak sambut valentine kejadah haram ni..org yg x kawen je yg sambut..ce ceghite..ce ceghite..sangap sgt ka?

    renung2 kan..

    BalasPadam
  116. valentine tu pintu zina nak sambut ke...orang islam ni suka sangt ikut cara barat....bangga bila buat...bila dah mengandung laki lari ank duk kat dlm longkang...nak ke ramai anak haram kat muka bumi ni...impak ank haram;ssh nak diwalikan,ssh nak bljar agama coz masa mak bapk diorg wat sekali ngan setan tak de doa apa...

    BalasPadam
  117. Aku Tgk & Gelak Jer6 Mei 2011 10:09 PTG

    Dah la wei, udah2 ler duk berdebat dgn SI JAHIL yang entah pakai kitab apa ntah tu.. aku tgk dia punya ayat pon nak gelak tak kena, nak nangis pon tak reti.. dah tu siap kaitkan dgn Nik Aziz plak tu, takkan la nk suruh Nik Aziz cakap dulu bru nk paham.. tu pon kes Hr V ni jer bru nk pakai nasihat Nik Aziz.. Nasihat lain2 yg dia dakwah tu entah dipakai entahkan tak.. sebegini byk usztaz & guru agama kat Malaysia ni yg bleh dirujuk..rujuk la..takkan nak harapkan Nik Aziz jer.. alaihai kesian aku kat si Anon ni..

    xperla aku gelak lg skali hahaha
    "Kesimpulan dia otak sempit tp menaip kemain rempit"

    BalasPadam
  118. ade jgk org jahil kt sni...ape ke bdohnya la jnis org...korg yg jahil nk mnafikan hukum2 allah s.w.t kt dunia xpe..tp korg kne ingt,dunia ni sementara jer..dh mufti2 kata haram...haram la bdoh...yg haram jadahye pda korg yg jahil!!!!pda org yg jahil..aku saran ko cuba amik lighter ko bkar tgn ko skit..agk2 ko bleh tahan ko sambut la valentime tu..klu sakit...kt neraka lg sakit...

    BalasPadam
  119. First.. saya nak puji "Hamba Allah" yang sebenarnya betul dari segi objektif. Bendungkanlah Zina yang berpotensi berlaku padah hari valentine kerana ada segelintir orang yang ralat dan membawa budaya sekular mengambil peluang.

    Tiada agama menghalalkan Zina. Penulis ini agak-agaknya kurang berpengetahuan, jadi kita abaikan cik adik yang merupakan penulis cacai taik lalang.

    Sekiranya mencegah maksiat dapat membantu mengurangkan berlakunya gejala seks luar nikah maka ia merupakan langkah yang bijak untuk semua pegangan dan sesuai dengan adab ketimuran.

    Jangan perdagangkan kisah-kisah kuno yang telah dibatalkan oleh Pope pada tahun 254 Masehi. Seperti penulis, golongan yang mendekati maksiat akan mengunakan manipulasi untuk mencapai hasrat biarpun ia mungkar (berdusta itu dosa, zina pun dosa).

    Jangan jadikan ini alasan untuk menghina agama lain seperti PEMANGSA SEKS yang mencari mangsa untuk memadam nafsu serakah di Hari Valentine dengan menghalalkan cara.

    Penulis, janganlah menjadi orang yang melalut dengan mencoret karya bangsat lagi menjijikan berbaur penghinaan.

    Kalau inilah salah seorang dari otak pemikiran pembangkang, saya risau saya tidak akan mengundi PR sebab dakyah dibawa sememangnya tidak akan membawa harmoni kepada negara. Selama ini prihatin dengan DSAI, bila tengok blok sebegini jangan haraplah melepas benteng BN yang telah kuat di kawasan kami yang terasa oleh tulisan ini. Harap Maklum.

    BalasPadam
  120. valentine ni kononnya hari berkasih sayang. berkasih sayang pada isteri/suami anda hari hari lah . takkan satu hari je nak show your love towards eachother bingai.
    and..ianya dilarang kerana merosakkan para belia dan remaja kita! valentine day yg kamu bangga2kan ni merupakan pesta liar bagi mereka dan boyfriend/girlfriend mereka. maka,makin meningkatlah jumlah bayi2 yg dibuang di tepi2 jalan malah ditepi2 highway.

    kenapa sibuk mempertahankan valentine habis-habisan dan sambutan maulidurrasul tidak diendahkan??!

    BalasPadam
  121. pemikiran rakyat itu mencerminkan corak pemerintah memerintah..

    oleh itu, yang mana slah silap tu..
    silelah betulkan..
    takut2 nnt digulingkan..
    ak xnk anwar nek..
    sile2 lah renung2kan..

    BalasPadam
  122. yang mencari ilmu6 Mei 2011 10:09 PTG

    Apa isu sebenarnya ni? JAKIM dah buat kerja dia, kalau sapa2 yang rasa lebih hebat ilmunya, pi mintak kerja kat JAKIM, masuk majlis fatwa. Kena ngaji agama 5-6 tahun dulu. Hafal hadis minimum 100 ke 200. Hafiz quran 2-3 juzuk.

    Kalau tak layak, diam-diam sudah lah. Bukan memberi bekas pun kalau tak sambut valentine ni. Sayang/cinta/kasih kat isteri hari-harilah (24 jam). Takan setahun sekali ajer beb.

    BalasPadam
  123. inilah manusia akhir zaman.....knp nak pertahankan valentine day??? knp nak salahkan ari lain yg byk mksiat?? nk marah kerana haram yg 1 hari jew...?? kenapa wahai orang yg bernama ISLAM???
    kenapa xhalang sambut kristmas?? dah halang!!!! tapi korg bt bodo.... knp maksiat byk kat clubnight xlarang?? dahh larang dahh...korg keras kepala....orang ISLAM yg sayangkan agamanya akan larang saudara ISLAM nya buat perkara yg HARAM!!!! valentine day 1hari jewwwww......dah 1hari???? 1hari tu laa korg buat maksiat besar2......semua dahh cuba dilarang!!!! tapi korg yang anggap sume -VE!!!! pelik laa korg nie?? mana ISLAM korg??? xkan hanya nama di kad pngenalan jew?? aku marah betol baca komen2 yg nk salahkan org yg HARAMKAN valentine day... mmg HARAM!!!! ada maksiat!!! faham x????? dah baca belum mksud valentine day asal dri mne?? weii!!! ingatlaa.....kita nie mnusia akhir zaman!! bila2 masa jew akan kiamat!!! korg pkir laa sendri......aku xley trime org yg sambut valentine day yg HARAM... inilah gunanya pemimpin...... ingatlah....pemimpin akan tanggung lebih perit lagi!!!! as salam

    BalasPadam
  124. Mengong punye hijau putih.

    kalau valentine tu bagus sangat, ko listkan kat sini 10 nawaitu baik yg ko ada kalau ko sambut valentine nanti..

    pada anon.. ko dah besar. ko boleh beza baik buruk tapi ko nak yang buruk tu jugak..orang pangkah ko tak heran.. tapi dosa ko dengan Allah bertambah beb..ko nak main2 ke? kalau nyawa ko dicabut time ko tido malam ni amacam? sempat ke bertaubat ?

    BalasPadam
  125. Tu dia eh. Banyak jugak manusia-manusia yang bajet banyak ilmu ini ye. Kelakar pula baca. LMAO!

    Cakap saja lah kau nak sambut Hari Valentine tu sebab kau nak keluar dengan bf/gf kau, lepas tu boleh lah nak geli-geli, pegang-pegang, cium-cium, raba-raba. Cakap saja lah. Tak payah nak tegakkan benang yang basah. Aduih, masalah betul.

    BalasPadam
  126. valentine wat apa disambut..dah haram..haramlah....

    BalasPadam
  127. “ Dan janglah kamu megikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggung jawabnya”. (Surah Al-Isra : 36)

    Islam melarang mngikut ssuatu kpercayaan lain atau mnyambutnya selain dripada agama Islam...

    Hadis Rasulullah s.a.w:“ Barang siapa yang meniru atau mengikuti suatu kaum (agama) maka dia termasuk kaum (agama) itu”.

    Firman Allah s.w.t. lagi dalam Surah AL Imran ayat 85 :“Barangsiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka sekali-sekali tidaklah diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi”.

    mengungkapkan rasa kasih d prsada bumi adalah baik...tpi bkn sminit untk sehari n sehari untk setahun ngan mnymbut vlentine day seolah2 mninggikan lagi agama kristien drpada agama Islam..kasih sayang dlam islam lbih luas..

    Persoalannya, buatpe na smbut valentine Day yg trang2 x ada dlam agama Islam...yg boleh mrosakkan aqidah..na ikut budaya orang Barat/Kristien uat pa???

    BalasPadam
  128. anon ade sejibik macam papa gomo

    BalasPadam
  129. Kamu boleh juga sambut perayaan agama lain, asalkan nawaitu betul.
    Kalau untuk mengeratkan silatulrahim, baguslah.
    Dalam hari valentine atau bahasa melayu hari kekasih, kamu mengeratkan silatulrahim dengan kekasih, tak salah kalau nawaitu baik.
    Islam tak pernah kejam untuk menghalang umatnya atau memaksa, asalkan nawaitu betul dan tak memesong akidah.

    BalasPadam
  130. anon,

    buang masa cakap dengan ko ..ko ni suka sangkal apa orang kata tanpa bagi penyelesaian, dari atas aku baca... ko pangkah then ko cakap orang syiah...tu jek..then ko banding pulak dengan yang dating hari2...abestu kenapa ko nak cuti sempena tahun baru, hari buruh atau hari merdeka? setiap ahad pun ko cuti sehari penuh gak kan? nanti ko jawab pulak aku sebab tahun baru ialah permulaan bumi di permulaan orbit dia, hari buruh sebab ko buruh, hari merdeka sebab negara kita merdeka. cuti2 tadi takde related dengan agama. so... nak aku tegaskan hari valentine pun ada sebab dia (even takde cuti) suatu hari itu jadi istimewa bersebab. sebab ni diwujudkan oleh org barat. ko pandai reply sini so ko mesti pandai google sebab dia. valentine ni pulak boleh rosakkan moral dan akidah budak2 remaja.

    pada aku valentine ni elok diharamkam. dalam bahasa pasar 'dihalang'@'tak disambut'..sbb hari valentine ni akan ada benda dan perkara istimewa yang diwujudkan khas sempena hari ni. contoh, ada orang jual bunga untuk couple, tema couple sana sini, tema berkasih-kasihan sesama bukan muhrim, pegang tangan la, nak tunjuk loving la.. news dalam paper pasal relahati serah tubuh sempena valentine pun mesti ada tiap2 tahun.pastu buang bayi..takde perasaan ke? bende yang sangat western, takde islamik pun.

    yang untungnya, orang yang buat business time valentine.

    yang runtuhnya, akhlak budak2 beragama islam..

    takde kisah PAS atau Umno... sebab sama2 beragama islam...parti politik banyak..Agama Islam itu satu..

    BalasPadam
  131. Valentine > Syiah > PAS > Nik Aziz..

    weh kengkawan... aku mcm penah kenal la org yg nak sgt kutuk nik aziz... golongan mane tu eh ? aduhhhhh... mcm mane la valentine bleh pegi sampai nik aziz.... Anon ni mcm YB Ulu Selangor, org bincang pasal Buku, dia pegi kira tiang elektrik pulak...

    BalasPadam
  132. anon kehabisan idea..^^

    BalasPadam
  133. yg korang pi layan si anon tu pesal? itu obefiend & sekutunya tu.. saje je.. dah.. biarkan derang

    BalasPadam
  134. tu la,ngaji agama cara UMNO lagi..dalam kaedah fiqh ada satu kaedah dipanggil saddu zarai'..bahasa mudahnya mencegah lebih baik daripada mengubati..kalau orang sambut valentine ni pikir nak dating, nak buat seks je, maka confirm diharamkan di bawah kaedah ni.perbahasan panjang, tak perlu..kan majlis fatwa dah keluar fatwa,ada diberi dalam link kat atas,sapa yang ingkar,maka lu pikir la sendiri

    BalasPadam
  135. aduhai anonymous ni.. cakap pandai tapi bacul nk tulis nama.. aku nak tanya nko hari valentine ni sape yg perkenalkan mula2 sekali?? rasullah s.a.w ke?? khulafa' ar-rasyidin ke?? alim ulamak Islam ker?? semua ni dakyah org kristian belaka.. so apasal yg nko nak ikut sgt mende yg org kristian buat tu?? tapi kalau nko nak ikut diorg sekali masuk dlm neraka jahannam even dh bg nasihat pun memang kiteorg x bleh wat apela

    BalasPadam
  136. hehe anon,

    week arguement.
    Habis tuh cmane ngn dadah yg takde dlm al quran.Kita jatuh syirik ke kalau kita mengharamkan dadah?

    Kerajaan kita nak berlaku tuhan ke bila gantung pengedar dadah?

    Lenkali ajar anak lu al quran tak haramkan dadah.So hisap la dadah tanpa peduli akibat sbb dah halal.Nak peduli akibat ape?

    BalasPadam
  137. Berani kamu melawan mazhab shafie.
    Hanya allah yang boleh haramkan hari, jatuh syirik kamu ni kerana berlagak menjadi tuhan.
    Suka suka ja nak halang.
    Berdosa besarlah kamu.
    Kamu halang hari valentine.
    Kenapa tak halang hari krismas dan hari buku?
    Suka suka puak syiah ja.
    Nak mengharamkan yang halal dan menghalalkan yang haram.

    BalasPadam
  138. Apa aku nak tegaskan, hari puasa pun ada maksiat, betul tak?
    Hari apa takda maksiat?
    Yang nak ditegaskan setegas tegasnya, jangan suka suka haramkan hari yang tak haram.
    Rosak akidah, syirik tau tak?
    Ulama tengah bersihkan budaya syirik ni.

    BalasPadam
  139. si anon nie gle bodoh!!

    bukan haram kn hari..
    haram sambut perayaan valen sahaja..
    nie mesti bkn islam punya orang.
    orang2 kristian yg tengah nk sesat kn orang.
    manusia xada otak btl.

    BalasPadam
  140. oi anon bodoh..
    hari krismas xharam la bangang.
    haram sambut jaa..
    hari valen xharam jugak la bangang.
    haram sambut jaa

    bodoh nye manusia.
    pandai nk putar belit ayat..

    BalasPadam
  141. assalamualiakum kawan2...jangan ikut sunah kristian ikutlah sunah nabi kita...muhammad s.a.w
    kerana mereka x membenarkan apa yang di sampaikan oleh nabi muhammad s.a.w yaitu al-quran kalau mereka membenarkannya maka mereka kena mengucap syahadah.
    nabi muhammad adalah penghulu segala nabi...utusan tuhan sekalian alam... Allah swt.
    tuhan yang esa..
    "ia tidak beranak dan tidak pula di peranakkan"
    (surah al ikhlas ayat3)

    BalasPadam
  142. salamun..dengan nama Allah yang maha pemurah lagi mengasihani akan hamba-hambanya...... (surah at-taubah ayt 52-53)
    "dan tidaklah kami mengutuskan sebelummu seorang rasul atau seorang nabi melainkan apabila ia bercita-cita(supaya kaumnya beriman kepada ugama Allah yang di bawanya),maka syaitan pun melimparkan hasutannya mengenai usaha rasul atau nabi itu mencapai cita-citanya;oleh itu allah segera menghapuskan apa yang telah di ganggu oleh syaitan,kemudian Allah menetapkan ayat-ayatnya dengan kukuhnya;dan Allah maha mengetahui,lagi maha bijaksana.
    "(yang demikian)kerana Allah hendak menjadikan hasutan syaitan itu sebagai satu fitnah cubaan bagi orang-orang yang ada penyakit kufur ingkar dalam hati mereka,dan hatinya yang keras membatu;dan sesungguhnya mereka yang zalim itu sentiasa berada dalam pertentangan yang jauh dari kebenaran"

    (kufur ingkar) adalah orang islam yang tidak mahu mempercayai rukun iman dan rukun islam....dia cuma percaya yang mana dia boleh buat jer.....macam hukum hudud dah terang nyata di dalam al-quran tetapi masih ada yang x nak terima bermakna mereka lebih hebat dari Allah swt..yang menciptakan sekalian makhluk..

    BalasPadam
  143. salamun..
    "Dan (inagtlah) ketika aku ilhamkan kepada orang-oarang hawariyiin (sahabat-sahabat karib nabi Isa):"berimanlah kepadaku dan kepada rasulku!"mereka menjawab: "kami telah beriman,dan saksikanlah,bahawa sesungguhnya kami orang-orang islam
    (yang menyerah diri kepada Allah)

    "Dan (ingatlah) ketika orang-oarang hawariyiin berkata; "wahai 'isa ibn maryam! dapatkah kiranya tuhanmu berkenan menurunkan kepada kami satu hidangan dari langit?" Nabi isa menjawab;"Bertaqwalah kamu kepada Allah jika benar kamu orang-orang yang beriman"

    Mereka berkata;"Kami hanya ingin hendak makan dari hidangan itu(untuk mengambil berkat),dan supaya tenang tenteram hati kami,dan juga supaya kami ketahui dengan yakin,bahawa sesungguhnya engkau telah berkata benar kepada kami,dan supaya menjadilah kami orang-orang yang menyaksikannya sendiri"

    "Isa ibn maryam (pun berdoa khadrat Allah dengan) berkata;"ya Allah,Tuhan kami! turunkanlah kiranya kepada kami satu hidangan dari langit,untuk menjadi HARI RAYA bagi kami,iaitu bagi kami yang ada hari ini dan bagi orang-orang kami yang datang kemudian,dan sebagai satu tanda(mu'jizat) daripadamu (yang menunjukkan kebesaran dan kekuasaanmu):dan kurniakanlah rezeki kepada kami, kerana Engkau jualah sebaik-baik Pemberi rezeki.

    "Allah berfirman;"Sesungguhnya Aku akan menurunkan hidangan itu BERULANG-ULANG kepada kamu,kemudian sesiapa di antara kamu kufur ingkar sesudah (turunya hidangan itu),maka sesunguhnya Aku akan menyeksanya dengan azab yang tidak pernah Aku seksakan sesorang pun dari sekalian makhluk".

    BalasPadam
  144. "Dan(ingatlah) ketika Allah berfirman:"Wahai Isa ibni maryam!Engkaukah yang berkata kepada manusia: 'Jadikanlah daku dan ibuku dsua tuan selain Allah? Nabi Isa menjawab: "mMaha suci Engkau(wahai Tuhan)!Tidaklah layak bagiku mengatakan sesuatu yang aku tidak berhak (mengatakannya).Jika aku ada mengatakanya, maka tentulah Engkau telah mengetahuinya. Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku,sedang aku tidak mengetahui apa yang ada pada diriMU:kerana sesugguhnya Engkau Jualah Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib.

    surah al- maa'idah ayat ke 111,112,113,114,115dan116.

    BalasPadam
  145. akhir zaman...
    jahil ttg agama tp berlagak pandai...
    wallahua'lam...
    semoga d beri hidayah...:)

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...