Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 28 Julai 2018

Kejap Nak Hapuskan Monopoli Beras, Kejap Nak Berunding Dengan BERNAS..

Oleh : Azim Mohammad

Aku dok follow juga lah pasal isu padi/beras dekat page Padi Rescue. Badan Bertindak Selamatkan Industri Padi Beras ni. Dari dulu depa ni konsisten dengan perjuangan depa nak hapuskan segala bentuk monopoli dalam industri padi selain memartabatkan golongan pesawah di Malaysia ni.


Para pesawah di Malaysia hari ini dibelenggu kemiskinan dan tiada peningkatan taraf hidup, padahal kebergantungan rakyat Malaysia terhadap beras ni tinggi. Ini bagi aku tak logiklah.

Dan setelah tampuk pemerintahan bertukar ni jugaklah menyedarkan aku bahawa, walau kerajaan apa sekali pun yang naik di Malaysia ni, akan ada 'pintu belakang' khas untuk para syarikat korporat ni deal secara terus dengan kerajaan demi kepentingan depa. Dalam kes ni, Bernas la. Negara akan sentiasa dibayangi golongan pemodal.

Hang pergi beratur mengundi tukar kerajaan kerana hang percaya akan pelaksanaan polisi yang akan menguntungkan hang, alih-alih kapitalis rilek senyap-senyap deal direct dengan kerajaan buat polisi yang menguntungkan depa.

Boleh tengoklah menteri pertanian punya kenyataan yang flip flop ni. Kejap nak hapuskan monopoli Bernas, hari lain keluar statement nak berunding dengan Bernas pulak. Apa yang payah sangat nak mansuhkan Bernas ni tak tahulah. Sampai sekarang ni tak ada lagi tuntutan Padi Rescue ni dilaksanakan, walaupun tuntutan depa ni dimasukkan dalam manifesto kerajaan sekarang.

Semalam pun ada isu ni dibangkitkan di parlimen, jawapan dari timbalan menteri yang keluar adalah jawapan recycle kerajaan sebelum ni.

(Boleh refer sini 14 tuntutan Padi Rescue :
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=835094960030130&id=623738181165810&_rdr)

Kalau refer pada tuntutan depa ni pun very objective punya tuntutan. Sangat relevan dan boleh dilaksanakan.

Depan-depan depa ni gebang demi rakyat, balik ofis pergi comolot dengan kapitalis. Sama ja lah diperingkat mana pun. Negeri ka negara ka.

UEC, Kenapa Perlu Iktirafkan Kedegilan Dong Zong Menerima Sistem Pendidikan Kebangsaan?

Oleh : Arif Atan / Wartawan Malaysiadateline

Penderhaka yang tidak tahu apa disokong

Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching pun dulu masuk Sekolah Menengah Cina, Batu Pahat. Tak hairanlah Ahli Parlimen Kulai berusia 37 tahun itu berkeras mahu sijil UEC diiktiraf.

Bahkan siap sebut terang-terang lagi rasa lebih tenang apabila tahu tidak keseorangan dalam perjuangan menuntut pengiktirafan UEC selepas menerima kunjungan Dong Zong di pejabatnya, 13 Julai lalu. Dia Timbalan Menteri Pendidikan Malaysia atau Timbalan Menteri Pendidikan Cina?

 
Hairannya, pemimpin dan penyokong tegar PH yang sepatah haram cakap Mandarin pun tak tahu menyokong pula sistem pendidikan yang berkiblatkan Tanah Besar China dan Taiwan itu. Hairan bin ajaib, orang dulu-dulu selalu sebut.

Hujah mereka sebagai jurucakap tidak rasmi kumpulan pendesak perkauman Dong Zong nyata sungguh 'malas' dan simplistik: jangan politikkan pendidikan dan lebih lucu - jangan rasis.

Pulak dah? Tahu tak sejarah panjang puluhan tahun Dong Zong yang menolak sistem pendidikan kebangsaan hinggakan nak kongsi padang, kantin pun mereka tak layan?

Penyokong UEC yang mungkin tahu sedikit-sedikit kata carut maki dalam Kantonis atau Hokkien bukannya Mandarin yang jadi bahasa pengantar sekolah menengah persendirian Cina (SMPC) tu, tak tahukah bahawa Dong Zong sebenarnya yang mempolitikkan pendidikan Cina.

Dah kerajaan beri peluang untuk sekolah rendah dan menengah jenis kebangsaan (SRJK/SMJKC) beroperasi, Dong Zong terus menyalak pada parti pemerintah sebelum ini (MCA, Gerakan) dan parti pembangkang (DAP).

Dua-dua pihak Dong Zong himpit. Bahkan bagi penyokong tegar PH yang suka kitar semula ayat: "manifesto BN pun ada dimasukkan mahu iktiraf UEC", patutnya kena naik tarafkan dulu cara fikir mereka.

Tidakkah kalian sedar lagi insaf bahawa Dong Zong sebenarnya yang terbukti oportunis? Mesti tak baca pun buku kajian PhD oleh Sia Keng Yek terbitan 2005, 'kan?

Keng Yek dah rumuskan pun bahawa penentangan Dong Zong terhadap pelaksanaan Dasar Pendidikan Kebangsaan di SRJK Cina jadi antara penghalang kepada usaha kerajaan untuk merealisasikan integrasi nasional di bawah satu bumbung persekolahan yang menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar.

Itu baru bab SRJKC yang masih berada dalam aliran pendidikan kebangsaan. Belum lagi UEC yang merupakan produk sistem pendidikan 'bebas' Cina yang angkuh sombong menolak sistem pendidikan negara.

Prof Dr Teo Kok Seong dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang sejak zaman BN masih lagi kerajaan menegur tentang pengukuhan bahasa Melayu pun sudah mengingatkan murid Cina aliran kebangsaan akan terjejas jika UEC diiktiraf.

Tiba-tiba kalian yang tiada seorang pun kawan rapat Cina boleh pula sokong UEC atas sebab profil FB pun letak lambang PH? Bukankah sokongan tanpa tahu apa yang disokong itu juga hanya didorong sentimen politik ketika kalian sibuk mengingatkan orang lain supaya tidak mempolitikkan isu UEC?

Bahkan kalau nak cakap dari segi politik juga, sikap Dong Zong itu pun boleh dibaca sebagai khianat kepada PH sebab boleh pula sebelum ini selamba bekerjasama dengan BN supaya pengiktirafan UEC dimasukkan dalam manifesto BN.

Tentang larangan 'jangan rasis' sebagai sikap untuk menghalalkan UEC, tidakkah kita sedar bahawa sikap perkauman melampau juga ada pada mana-mana kaum di dunia ini? Tidakkah sikap ekstrem memaksa negara mengiktiraf sistem pendidikan berteraskan sistem nilai bangsa itu sah-sah rasis sifatnya?

Bahkan, tanggapan kononnya bantahan terhadap UEC kerana mengikut "kerangka fahaman perkauman" juga satu hukuman melampau bahkan tidak faham takrifan perkauman itu sendiri.

Menolak UEC kerana mempertahankan sistem pendidikan kebangsaan bukannya didorong sentimen perkauman. Menyokong UEC itulah sebenarnya terperdaya dengan kerangka fahaman perkauman bertopengkan hujah falasi konon mahu inklusif dan demi perpaduan!

Lebih tragis, kalau yang menyokong UEC adalah mereka yang dulunya 11 atau 12 tahun belajar di sekolah kebangsaan. Layaklah kalian dipanggil 'penderhaka' negara!

Sebabnya menyokong desakan cauvinis yang selama ini membelakangi tuntutan negara supaya bersekolah di aliran kebangsaan.

Sebenarnya, mereka yang menyokong UEC tidak tahu apa yang disokong bahkan tidak pernah lihat secara terperinci pun butiran kurikulum yang diajar di SMPC yang menggunakan bahasa Mandarin sebagai bahasa pengantar itu.

UEC tidak harus diangkat setaraf dengan SPM dan STPM. UEC bukan sekadar lulus cukup makan mata pelajaran Bahasa Melayu untuk masuk universiti awam dan diterima berkhidmat dalam kerajaan.

Penyokong PAS Diseru Undi Calon PKR Di Sungai Kandis Sebagai Tanda Protes..

Oleh : Hasbie Muda
 

PRK Sungai Kandis
1. Nasib PAS Selangor dalam PRU14 ibarat padang jarak padang terkukur. Hampir semua calonnya sama ada di peringkat parlimen mahupun DUN tewas teruk. Hanya DUN Sijangkang berjaya dimenangi PAS itupun dengan majoriti tipis.

 
2. Pada penggal 2008 - 2013 dan penggal 2013 -2018, PAS Selangor merupakan anggota kerajaan negeri. PAS Selangor ada ahli-ahli Exco, barisan ADUN, ahli-ahli majlis, lantikan-lantikan politik di agensi kerajaan sehinggalah ke peringkat kampung, masjid dan surau. Dengan kuasa yang ada, PAS Selangor berjaya mencorakkan pentadbiran kerajaan negeri Selangor dengan berkesan. PAS Selangor berpeluang melaksanakan agenda Islamnya dengan lebih baik.

3. Malangnya, ijtihad-ijtihad politik PAS yang didominasi oleh para pemimpin dari Terengganu telah memusnahkan PAS Selangor dalam PRU14. Halatuju PAS yang mengambil sikap baru selepas meninggalkan Pakatan Rakyat sememangnya menguntungkan PAS di negeri-negeri majoriti Melayu seperti Kelantan, Terengganu dan Kedah. Tetapi di negeri di Pantai Barat, PAS tewas teruk. Sebahagian besar calon PAS hilang deposit.

4. PAS Selangor bukan ahli kelas kedua. PAS bukan milik pemimpin mereka tetapi PAS adalah milik semua.

5. Pemimpin dan ahli-ahli PAS Selangor sepatutnya bijak. PRK Sungai Kandis seharusnya menjadi referendum mereka terhadap pimpinan PAS yang hanya memikirkan keuntungan politik untuk negeri mereka tetapi mengabaikan negeri lain seperti Selangor.

6. Undilah calon PKR sebagai tanda protes.

Ketua Pemuda UMNO Dakwa Secara Senyap Kerajaan Tambah Hutang Negara Walaupun Sibuk Minta Derma..

Kenyataan Media

KERAJAAN TAMBAH HUTANG SECARA SENYAP DI KALA RAKYAT DIMINTA TERUS MENABUNG


1. Saya terpanggil untuk mengulas tindakan Pakatan Harapan (PH) yang secara diam-diam telah menerbitkan bon-bon baru berjumlah RM22.5 billion sejak membentuk Kerajaan pada 9 Mei 2018.




2. Disebalik gambaran kesungguhan Kerajaan PH untuk menurunkan Hutang Negara yang dimomok-momokkan mencecah lebih RM1 trillion melalui pembatalan dan penangguhan projek-projek dan inisiatif mesra rakyat, rakyat juga diminta untuk menderma secara sukarela tanpa had pada Tabung Harapan Malaysia yang kini berjumlah lebih RM160 juta.

3. Adalah ironi bagi saya yang melihat akan rasional meminta rakyat untuk menanggung bersama untuk melunaskan hutang dan pada masa yang sama menambah hutang Kerajaan dengan nilai lebih 100 kali ganda dari jumlah kutipan derma.

4. Saya percaya keputusan penerbitan bon-bon ini berkait rapat kedudukan tunai negara yang kian menguncup akibat kekurangan sumber hasil dari polisi populis "Tax Holiday" melalui pensifaran kadar GST sebelum SST dikuatkuasakan pada bulan September tahun ini dan subsidi petrol RON95 bagi mengekalkan harga kekal di tahap RM2.20/liter.

5. Saya menyeru Kerajaan PH khususnya YB Menteri Kewangan untuk berkata benar dan "come clean" di Dewan Rakyat dan Media mengenai kedudukan kewangan Kerajaan pada waktu dan ketika ini agar Rakyat tidak terus ditipu.

6. Pada masa yang sama, saya juga menyeru Kerajaan PH mengambil serius pengakuan YB Menteri Kewangan bahawa GST adalah cukai yang lebih efisyen dan telus dari SST sekaligus mengkaji semula keputusan pemansuhan GST demi memastikan ianya adil pada rakyat dan bukan sekelompok kecil pemodal serta memastikan kedudukan kewangan negara sentiasa berada ditahap mapan.

7. Pemuda UMNO Malaysia akan sentiasa memantau perkembangan ini secara dekat dan berusaha untuk memastikan rakyat diberikan maklumat yang tepat bagi menjamin kesejahteraan mereka dan kemakmuran negara.

Dr. Asyraf Wajdi Dusuki
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia

Ini Bukti Maszlee Hanya Keluarkan Kenyataan Mandarin Sahaja Untuk Ulas Isu Dana Ke Sekolah Persendirian Cina.

Kenyataan Media

Oleh : Wee Ka Siong

Kenapa “kenyataan media” Menteri Pendidikan hanya dalam Bahasa Cina? Bukankah Bahasa Kebangsaan perlu dimartabatkan?



Kenyataan Media Maszlee Malek

Menurut rakan-rakan media, Menteri Pendidikan YB Dr. Maszlee hanya mengeluarkan kenyataan media yang menyentuh isu “peruntukan kerajaan untuk sekolan persendirian Cina” dalam Bahasa Cina sahaja, sebagai tambahan kepada jawapan bertulis pertanyaan lisan saya di Dewan Rakyat. Keadaan ini sangat menakjubkan!

Sebagai seorang Menteri, Dr. Maszlee tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan media berbahasa Cina sahaja memandangkan ianya bersangkut-paut dengan urusan parlimen. Kenapa perlu berbuat demikian? Ini adalah perkara serius yang merupakan penjelasan kepada jawapan asal di Parlimen di mana penjelasannya membawa maksud yang bercanggah dengan jawapan asal yang dibentangkan. Tindakan sebegini tidak selaras dengan polisi untuk memartabatkan Bahasa Kebangsanan, malahan ianya juga disifatkan sebagai tidak menghormati Bahasa Malaysia yang merupakan bahasa rasmi kerajaan. Yang peliknya kenapa YB Menteri Pendidikan tidak berani membuat kenyataan rasmi dalam Bahasa Malaysia atau memperbetulkan jawapan di parlimen melalui kaedah terbaik iaitu mengemukakan Pernyataan Menteri “Minister’s Statement” dalam Bahasa Malaysia di Dewan Rakyat?

Maszlee harus faham bahawa Sekolah Persendirian Cina tidak terhad kepada pelajar kaum Cina sahaja. Ini menunjukkan beliau berfikiran sempit perkauman. Selain itu, sebagai Menteri Pedidikan, beliau sepatutnya mengamalkan sikap terbuka kepada semua rakyat tanpa mengira kaum dan tidak mengamalkan favouritisme dalam menangani isu-isu pendidikan.

Sehubungan itu, tindakan Maszlee yang hanya mengeluarkan kenyataan media dalam Bahasa Cina berhubung isu “peruntukan kerajaan untuk sekolan persendirian Cina” juga amat mencurigakan, memandangkan kandungan kenyataan media tersebut adalah jawapan tambahan kepada pertanyaan lisan saya di Dewan Rakyat. Maka, sewajarnya beliau mengeluarkan kenyataan tersebut dalam Bahasa Malaysia supaya ia turut dapat memberi pencerahan kepada semua rakyat berbilang kaum.

Pendek kata, Maszlee tidak patut mengeluarkan kenyataan yang sedap didengar masyarakat Cina tetapi bercakap lain di masyarakat kaum bukan Cina. Sekiranya beliau ikhlas dalam mempertingkatkan mutu sistem pendidikan pelbagai aliran di negara ini, termasuklah pendidikan aliran Cina, beliau perlu bersikap terbuka dan telus dalam menggalas tanggungjawab sebagai seorang Menteri Pendidikan yang mewakili semua rakyat Malaysia.

(Dikemaskini. Terima kasih atas cadangan pembetulan yang dikemukakan oleh media)

** Gambar yang dilampirkan di atas ialah kenyataan media atas nama Menteri Pendidikan Dr Maszlee yang diedarkan kepada Wartawan Cina melalui WhatsApp.

Beri Bantuan Kepada Sekolah Persendirian Cina, Ini Surat Terbuka Untuk Menteri Pendidikan.

Oleh : Azam Aziz

Mohd Khairul Azam Bin Abdul Aziz
d/a Tetuan Azam Aziz Shaharudinali & Co
Peguambela & Peguamcara
No 8-1(A) Jalan Sinar Sentul 1
Pusat Komersial Sinar Sentul
55110 Kuala Lumpur

Tarikh : 27 hb Julai 2018

YB Dr. Maszlee bin Malik
Menteri Pendidikan Malaysia
Pejabat Menteri Pendidikan
Kementerian Pendidikan Malaysia
Aras 18, No. 2, Menara 2
Jalan P5/6, Presint 5 SEGERA
62200 Putrajaya DENGAN FAKS, Email & POS

YB Tuan,

Per : Laporan Malaysiakini bertarikh 27 Julai 2018


Adalah saya merujuk kepada perkara yang tersebut di atas dan kenyataan YB Tuan bertarikh 27 Julai 2018 bertajuk "Kini Mazlee Kata SMPC Boleh Dapat Peruntukan” seperti yang di laporkan web portal berita Malaysiakini melalui pautan https://www.malaysiakini.com/news/436107

2. Saya menulis surat ini bukan atas kapasiti saya sebagai seorang Peguam tetapi atas kapasiti saya sebagai bekas calon Bebas PRU14 di Parlimen P100 Pandan yang telah berjaya mendapat 73 undi rakyat.


 
3. Atas kedudukan saya yang telah di pilih sebagai wakil kepada 73 orang rakyat berkenaan, saya ingin mengemukakan bantahan 73 orang rakyat terhadap pengumuman YB Tuan sebagaimana yang telah di laporkan oleh Malaysiakini berkenaan.

4. Untuk makluman YB Tuan, tiada mana-mana peruntukan di dalam Akta Pendidikan 1996 yang membenarkan YB Tuan selaku Menteri Pendidikan untuk menyalurkan apa-apa bantuan modal dari kantung Kerajaan Persekutuan bagi tujuan menyelenggara Sekolah Menengah Persendirian Cina berkenaan.

5. Menurut seksyen 16 Akta Pendidikan 1996, terdapat 3 kategori institusi pendidikan dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan iaitu :-

(a) institusi pendidikan kerajaan

(b) institusi pendidikan bantuan kerajaan; dan

(c) institusi pendidikan swasta.


6. Bahagian VII Akta Pendidikan 1996 bermula dari seksyen 73 hingga 78 adalah merupakan seksyen-seksyen perundangan berkaitan dengan Institusi Pendidikan Swasta dan tiada satupun daripada 6 seksyen berkenaan yang memberikan kuasa kepada Menteri Pendidikan untuk menyalurkan apa-apa bantuan modal kepada Institusi Pendidikan Swasta.

7. Saya juga ingin merujukkan YB Tuan kepada Seksyen 2 Akta Pendidikan 1996 yang secara jelas menyatakan seperti berikut :-

“sekolah swasta” atau “institusi pendidikan swasta” ertinya sekolah atau institusi pendidikanyang bukan sekolah atau institusi pendidikan kerajaan atau bantuan kerajaan.

8. Untuk pengetahuan YB Tuan, sekiranya Akta Pendidikan 1996 membenarkan apa-apa saluran bantuan modal atau dana kepada mana-mana institusi pendidikan, ianya akan di nyatakan secara jelas di dalam Akta Pendidikan 1996 seperti 3 contoh berikut :-

i) Seksyen 28 Akta Pendidikan “Tertakluk kepada peruntukan Akta ini, Menteri boleh menubuhkan sekolah kebangsaan dan sekolah jenis kebangsaan dan hendaklah menyenggarakan sekolah-sekolah itu.

ii) Seksyen 31 Akta Pendidikan 1996 “Tertakluk kepada peruntukan akta ini, Menteri boleh menubuhkan dan menyenggarakan mana-mana sekolah yang di perihalkan dalam seksyen 30 (sekolah menengah kerajaan)

iii) Seksyen 64 Akta Pendidikan berkaitan Kuasa Menteri untuk memberikan bantuan kewangan atau selainnya berkaitan murid yang dalam kesusahan atau kemiskinan di mana-mana institusi pendidikan kerajaan atau bantuan kerajaan.


9. Saya juga ingin merujukkan YB Tuan berkaitan tatacara kewangan di dalam Akta Pendidikan 1996 iaitu melalui seksyen 123 hingga seksyen 125 dan selepas membaca ketiga-tiga seksyen berkenaan, tiada satu ruang pun untuk boleh membawa maksud YB Tuan sekalu Menteri Pendidikan boleh memberikan apa-apa bantuan kewangan dari wang Persekutuan untuk maksud membantu Sekolah Menengan Persendirian Cina seperti kenyataan YB Tuan di parlimen berkenaan.

10. Walaubagaimanapun, terdapat hanya satu jenis sekolah sahaja yang di luar sistem pendidikan kebangsaan yang boleh di bantu kewangannya oleh YB Tuan selaku Menteri Pendidikan seperti yang di nyatakan dalam seksyen 52 Akta Pendidikan 1996 seperti berikut:-

52. Bantuan Kewangan kepada institusi pendidikan Islam yang tidak di tubuhkan atau di senggarakan oleh Menteri atau Kerajaan Negeri.

Tertakluk kepada apa-apa syarat dan batasan yang di fikirkan oleh Menteri patut di kenakan, bantuan kewangan secara sumbangan boleh di berikan daripada wang yang di peruntukkan oleh Parlimen kepada suatu institusi pendidikan Islam, yang tidak di senggarakan oleh Menteri di bawah Akta ini atau oleh Kerajaan sesuatu negeri dan merupakan samada yang merupakan suatu institusi pendidikan mengikut pengertian Akta ini atau bukan institusi pendidikan sedemikian, hanya kerana pengajaran di institusi pendidikan itu adalah terbatas kepada pengajaran agama Islam semata-mata.

11. Oleh itu, kenyataan YB Tuan di Parlimen semalam seperti yang di laporkan oleh Malaysiakini adalah satu kenyataan yang tidak berasaskan kepada mana-mana peruntukan di bawah Akta Pendidikan 1996, tiada kesan undang-undang, tiada ketahuan undang-undang (unknown to law) melainkan hanya satu kenyataan politik yang tidak mengikat mana-mana pihak untuk melaksanakannya.

12. Akhirnya, saya berharap agar YB Tuan tidak lagi perlu membazirkan masa sebagai Menteri yang di bayar gaji melalui wang rakyat untuk melayan sebarang desakan dan tuntutan bersifat rasis dari mana-mana ahli Parlimen Rasis yang berlindung di sebalik slogan liberalisme yang di buat mereka semata-mata bagi menjayakan agenda jahat mereka yang tidak berteraskan apa-apa peruntukan undang-undang.

Sekian dan terima kasih.

Yang benar,
…………………………………………………..

MOHD KHAIRUL AZAM BIN ABDUL AZIZ

012-9770412

Penjelasan Mengenai Sebaran Kenyataan Palsu Atas Nama Anwar Ibrahim.

KENYATAAN MEDIA

Sebaran Kenyataan Palsu Berkait DS Anwar

 
Saya menerima aduan tentang satu kenyataan yang sedang disebar sejak semalam (26 Julai 2018), di mana kenyataan itu bermula seperti berikut:

“NAH... INI AMARAN DARI DS ANWAR IBRAHIM.”

Teks tersebut membuat petikan ucapan yang kononnya dari DS Anwar Ibrahim berkenaan kecekapan tadbir urus kerajaan baharu Pakatan Harapan.

Setelah mendapat pengesahan dari DS Anwar, saya ingin memaklumkan bahawa isi kandungan teks yang disebar itu adalah tidak benar, palsu, dan berniat mengelirukan orang ramai. Saya menggesa orang ramai agar tidak menyebarkan teks tersebut.

Fahmi Fadzil
Pengarah Komunikasi KEADILAN

Khamis, 26 Julai 2018

Kos LRT3 Melambung, Presiden Prasarana Pula Letak Jawatan.

Oleh : Malaysiakini

Presiden Prasarana Malaysia Berhad dan ketua pegawai eksekutif kumpulan Masnizam Hisham dilaporkan akan melepaskan jawatannya lebih awal daripada firma berkenaan berikutan kos tinggi bagi projek LRT3.

 
Masnizam mengambil alih jawatan itu pada Januari dan menandatangani kontrak selama tiga tahun.

Bagaimanapun, The Edge memetik sumber mengatakan peletakan jawatannya "tidak dapat dielakkan" apabila Prasarana meminta dana tambahan sebanyak RM22 bilion dari Putrajaya untuk projek LRT3.

"Dijangkakan beliau akan meninggalkannya tidak lama lagi. Beliau adalah Ketua Pegawai Eksekutif ketika Prasarana meminta lebih banyak wang (untuk LRT3) dan ia bukan jumlah yang kecil, sesetengah orang juga mengatakan bahawa beliau telah diarahkan untuk melakukannya - untuk mendapatkan wang," sumber dipetik sebagai berkata.

Pentadbiran BN sebelum ini mengatakan projek LRT3 akan menanggung kos RM9 bilion dan tambahan RM1 bilion untuk pengambilalihan tanah.

Namun, kerajaan Pakatan Harapan baru-baru ini mengumumkan bahawa kos landasan kereta api sepanjang 37 kilometer itu melambung kepada RM31.65 bilion.

Kementerian Pengangkutan menyatakan pengurusan Prasarana mengarahkan spesifikasi LRT melebihi keperluan dan unjuran penumpang.

Ia menyebabkan Prasarana meminta pembiayaan dana RM22 bilion, melebihi pembiayaan awal RM10 bilion yang diluluskan pada 2015.

Kerajaan kemudian mengumumkan bahawa projek LRT3 akan diteruskan selepas mengurangkan jumlah kos kepada RM16.63 bilion.

Masnizam sebelum telah berkhidmat dengan Prasarana selama 12 tahun.

Malaysiakini Biadap, Siar Kartun Menghina - Ini Reaksi Penyokong PAS.

Malaysiakini dan kartunis Amin Landak menerusi karya Yok Bok Te menjadi sasaran kecaman PAS dan para penyokongnya berikutan menyiarkan kartun satira yang menyindir parti itu.

Kartun itu merujuk kepada situasi pilihanraya kecil yang sedang berlangsung di Sungai Kandis. PAS memutuskan untuk tidak meletakkan calon dari partinya sebaliknya memberikan sokongan kepada calon Barisan Nasional.

Nasruddin Hassan juga turut memperkenalkan slogan ABAH - Asal Bukan Pakatan Harapan bagi menghantar mesej jelas mengenai pendirian PAS dalam pertandingan tiga penjuru di Sungai Kandis.

Di laman sosial, beberapa page kendalian PAS menyebarkan semula karya satiran itu dengan memasukkan perkataan : Malaysiakini BIADAB, RUDE bagi membalas balik sindiran tersebut.

Bagaimanapun ejaan biadap yang salah itu telah menjadi ejekan sebilangan netizens pro Pakatan Harapan.

Manakala halaman kendalian penyokong tegar PAS - Tentera Hijau Kebangsaan Malaysia pula memuatkan semula karya satiran itu dengan memasukkan gambar kedua dan mesej Persepsi dan Realiti.


Bagi penyokong PAS, karya satira hasil Amin Landak itu sebenarnya menghina bukan sahaja PAS malahan dianggap menghina Islam.

Berikut beberapa koleksi komen yang dipetik dari halaman Facebook pro PAS iaitu - Parti Islam Se-Malaysia Pusat;

Tuan Azizi Tuan Hassan : Orang-orang kafir dan org islam yang memusuhi Islam tidak akan redha selagimana kita tak mengikuti mereka. Oleh itu brsabar dan bristifarlah penyokong-penyokong pas. Islam akhir zaman akan kembali dagang. Bergembiralah selagi kita ikut islam.
Mohd Kamal : BiaDAP!!! Ph menang besar dulu dengan cara phitnah pun takut lagi ka dengan bn. Pas tak masuk bertanding bukan sokong mana-mana pun...kalau bertanding dikatakan pengacau...cukuplah dengan phitnah. Takutlah siksaan Allah.

Izzat Zulfazdli Wairon : Ramainya melayu liberal dalam nie. Hidup DAP, kata melayu liberal. Lepas tuh ko cakap la azan subuh dalam selimut, azan maghrib depan tv, azan isyak atas katil. Pala bana ko. ko cakap tok diri ko ker Pe? Macam tahu-tahu kan.. ko nampak semua setiap gerak geri orang ker ape? Memang suka fitnah ea? Geng-geng liberal nie takde kerja ker?.

Mohd Ezad : Kartun ni seperti memerli PAS dan seolah-olah kalau PAS bekerjasama dengan Umno, PAS akan jadi kuli sedangkan bekerjasama dengan UMNO adalah semata-mata untuk memartabatkan islam di negara.. hati-hati dengan portal MalaysiaKini ni.  


Khairul Fahmi Bin Sobirin : Sudah sedia maklum, ada pihak yang sangat sakit hati dan tidak mahu orang Melayu bersatu. Buka mata wahai saudara sekalian. Demi agama, bangsa dan negara! ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ 

Dija Faizah : Dorang memang biadap fitnah orang sesuka hati.. Menjatuhkan air muka orang dengan rasa tak bersalahnya.. Sebenarnya depa takut pas dengan umno bergabung tu yang dok fitnah macam-macam. PH dah goyang ke.. Terang-terang kuda tunggangan dap.

Rojulon Ain : Betul..semenjak PH menang pru14 macam-macam berlaku perkara-perkara yang menyentuh sensitiviti islam melayu, sebelum ni wlaupun BN banyak menyusahkan rakyat tapi masalah orang islam dan melayu tidak diusik hatta DAP sekalipun. Sekarang mereka rasa mereka kuat, mereka sudah naik tocang..sudah ada bunga-bunga kebencian kepada islam & melayu.

Kamal Azman Yusoff : Alhamdulilah semoga Allah kuatkan barisan islam celaan mereka tidak ada makna disisi Allah hanya celaan Allah yang kita takot!!! Sabar pejuang islam jika anda betul dengsn jalan Allah..  

Nasir Yusoff : Buktikan PH betul-betul kuat lawan BN, tak payah nak salahkan PAS, cari dosa kering je.

Sawit Man : Sengaja nak melagakan pas dengan umno, puak-puak ni takut sebenarnya kalau pas dan umno bergabung. Mereka sangat takuttt.

Attirmidzie Rahman : Diorang sebenarnya takut kerjasama PAS UMNO jadi kenyataan satu hari nanti.. sebab tu sekarang mereka dah mula sebarkan propaganda/fitnah supaya orang melayu termakan dan membenci dua parti yang ada pngaruh Melayu Islam ramai ni.

Kamarulzaman Jamaludin : PAS PARTI ISLAM... TUNJUKKAN PADA KAMI UMAT ISLAM, PERJUANGAN SUCI ISLAM. JANGAN TUNDUK PADA PARTI LAIN WALAUPUN DIPIMPIN OLEH ISLAM KERANA PAS DIPIMPIN OLEH ISLAM YANG BERPANDUKAN AL-QURAN DAN HADIS!!!!! 

Sanggoro Keturanan Nabi Adam : Nampok sangat kena awak jadi hamba pok-pok MELAYU PENGIKUT KAFIRLANATTULLAH Allahhurabbi.. 

O'in : Sebenarnya PH takut lawan dua penjuru sebab dia tau undi susah nak pecah kalau lawan tiga penjuru peluang PH untuk menang ada. Kalau dua pnjuru memabg peluang untuk PH menang tipis. Terima la hakikat yang sebenarnya PH takut kalah.
 

Sementara itu dalam perkembangan berkaitan, Amin Landak dilaporkan mempertahankan karyanya meskipun mendapat kritikan keras dari PAS berikutan dianggap biadap.

“Lukisan itu pada saya tak ada apa pun sebenarnya.

"Kalau mereka bertenang seketika dan tengok lukisan itu mereka akan faham maksudnya,”
katanya, memetik laporan Malaysiakini. - 26 Julai 2018.

Merepek, Mengarut, Melalut, Jawapan Khalid Samad Sebagai Menteri Terlalu Memalukan Kritik Netizens.

Laman sosial sensasi dengan cerita Khalid Samad selaku Menteri Wilayah yang tidak menjawab soalan yang dikemukakan pembangkang BN menerusi Wee Ka Siong mengenai projek-projek pengangkutan yang dilakukan oleh kerajaan terdahulu.

Khalid, dalam ulasan oleh pengguna Facebook dikritik kerana tidak serius menjawab soalan dan menghabiskan masa menjawab dengan menyebut perkara yang merepek.

Lebih dari seribu komen yang mengkritik Khalid di atas post tersebut yang viral sejak selasa.

Oleh : Nabeel Naqie
   
INIKAH KUALITI MENTERI MALAYSIA?

1. Soalan yang ditanya oleh Wee Ka Siong sangat relevan. Negara perlukan sistem pengangkutan yang efisyen untuk menjadi sebuah negara maju. Apakah perancangan kerajaan agar melihat negara memiliki sebuah sistem pengangkutan yang terbaik dunia. Adakah dengan membina nasional car yang ke-tiga membantu?


2. Malang sekali, Khalid tidak menjawab soalan. Dia hanya menyalahkan Wee Ka Siong kerana bertanyakan soalan yang panjang. Menurut beliau, tak perlu meleret sampai ke PM yang inginkan kereta ke 3 negara.

3. Nabeel tonton video ini. 5 minit 43 saat panjangnya.
WKS tanya hanya 1 minit 27 saat. Yang si Khalid merepek 4 minit 16 saat. Lebih teruk, apa yang dia merepekkan tu langsung tidak menjawab soalan WKS. Tiada jawapan. Yang dia buat.. bla bla bla.. he he he he.. bla bla bla...

4. Khalid marah bila WKS kaitkan PM. Katanya tiada keperluan. Walaupun Nabeel rasa ada significantnya. Yang dia kaitkan dengan abang dia boleh pulak? Langsung tak ada sangkut paut dengan persoalan yang ditanya.

5. Lebih pelik, Malaysiakini menulis : Wee Ka Siong kena sekolah dengan Khalid Samad. Link : https://m.kinitv.com/video/63709O8

6. Yang sepatutnyanya, MalaysiaKini tulis adalah : Khalid ni tak pergi sekolah ka dulu?


7. Percayalah, apabila individu itu lebih gemar menyerang secara personal seseorang apabila ditanya soalan, itulah tandanya dia tidak mempunyai jawapan.



Wee Ka Siong.. you winnn.
 

Akta Pembangunan Petroleum 1974 Sebut Royalti Hasil Keuntungan Dan Bukannya Hasil Pengeluaran, AJK Amanah Jawab YB PAS.

Ahli Parlimen PAS, Rantau Panjang, Siti Zailah menyifatkan tindakan kerajaan yang mahu memberikan 20% royalti kepada negeri pengeluar minyak berdasarkan keuntungan bersih sebagai 'memperdayakan rakyat'.

"Rakyat terpedaya rupanya. Tawaran 20% bayaran royalti kepada negeri pengeluaran minyak adalah dikira dari keuntungan selepas cukai bukan dari jumlah hasil pengeluaran sebagaimana yang termaktub dalam akta pembangunan petroleum 1974," tulisnya dalam satu kenyataan di Facebook sambil berkongsikan petikan jawapan Menteri di Parlimen.







Bagaimanapun menurut AJK Amanah Nasional, Aiman Athirah, untuk memberikan royalti 20% kepada negeri pengeluar minyak, satu pindaan ke atas Akta Pembangunan Petroleum 1974 perlu dilakukan terlebih dahulu.


Ini kerana berdasarkan akta sedia ada, pemberian royalti sememangnya dikira berdasarkan hasil keuntungan dan bukannya hasil pengeluaran.

"Bagaimana Seorang Ahli Parlimen Senior Yang Kini Telah Masuk Penggal Ke4 Dan Senator Selama 2 Penggal Tak Memahami Perkara Ini.

▪ Pelaksanaan manifesto pemberian 20% royalti petroleum kepada negeri pengeluar minyak memerlukan kepada Pindaan ke atas Akta Pembangunan Petroleum 1974.

▪ Berdasarkan akta sedia ada, pemberian 20% royalti minyak itu adalah bercanggah dengan Akta Pembangunan Petroleum 1974 tersebut, kerana pengiraan dibuat berdasarkan keuntungan kasar, bukannya keuntungan bersih,"
tulisnya. 


Isu mengenai pemberian 20% royalti minyak kepada negeri-negeri pengeluar minyak menjadi sensasi selepas Mahathir memberitahu kiraan akan dibuat berdasarkan hasil keuntungan dan bukannya berdasarkan hasil pengeluaran. - 26 Julai 2018.

Yang Sebenarnya Ketua WHIP Yang Bersalah Bila Ahli Parlimen Ponteng..

Oleh : Nik Aziz Afif

1 benda kita kena clear ialah Ahli Parlimen tak perlu masuk setiap sidang dari awal hingga habis.

Parti apa dan ideologi dan aqidah apa pun tak ada yang nak duduk dan ikuti 100% sidang dewan.

 
Kenapa? Kerana bukan semua perbahasan tu perlu diikuti seseorang ahli parlimen. Seseorang ahli parlimen biasanya akan masuk pada sesi yang perbahasannya atau kementerian tertentu yang ada kena mengena dengan kepentingannya atau ketika gilirannya untuk kemukakan soalan.

Biasa juga bila sesebuah parti ada ahli parlimen yang ramai, mereka berbahagi tugas untuk "jaga" kementerian tertentu. Contoh parti A ada 10 Ahli Parlimen, katakan dua darinya sedang uzur/cuti, maka 8 lagi akan dibahagikan ikut kementerian. Bila kementerian Dalam Negeri punya slot, maka memadai seorang dari 8 tadi yang hadir. Nak hadir semua pun tak ada masalah tapi mesti ada yang wajib join sebab itu kementerian yang dia "jaga/pantau". Biasanya Ahli Parlimen tu memang ada kemahiran dalam tu.

Habis buat apa jadi ahli parlimen kalau tak nak hadir sidang?

Tugas ahli parlimen adalah menggubal undang-undang, mereka bukan setakat masuk berbahas tapi ada masa-masanya perlu jalankan research dalam lapangan masyarakat untuk fahami sesuatu isu, setelah ahli parlimen hadam dengan isu tersebut barulah dia akan mencadangkan solusi-solusi bersesuaian untuk menggubal undang-undang. Ada masa perlu turun site, ada masa perlu meeting bersama Ngo-ngo berkaitan untuk dengar pandangan.

Kerana itu saya tidak salahkan Ahli Parlimen tak masuk sidang atau "ponteng". Saya salahkan ketua WHIP setiap parti.

Ketua WHIP ni ibarat ketua kelas, dia yang sepatutnya jaga jadual giliran ahli-ahli parlimen untuk masuk dalam sidang, biasanya setiap parti ada ketua WHIP mereka. Ketua WHIP juga yang rancang strategi nak support atau serang etc, siapa backup, siapa yang akan buat kacau, hahaha. Ketua WHIP patutnya maklum siapa yang akan hadir setiap sesi, dan siap siaga incase berlaku keadaan-keadaan cemas seperti undi tak percaya etc.

Saya tak ada kepentingan tulis ni. Parti saya tak ada seorang pun Wakil Rakyat. Saya tulis setakat apa saya tahu sahaja.

Saya masih ingat ketika parti kami ada Ahli Parlimen dulu, selain daripada isytihar harta, Ahli Parlimen kami wajib membukukan perbahasannya untuk diedar pada rakyat, supaya rakyat tahu apa Ahli Parlimen kami buat dan bahas, apa soalan-soalan dan apa jawapan diterima dari menteri/timbalan baik bertulis mahupun lisan. Juga dalam buku laporan sama Ahli Parlimen parti kami akan membentangkan kajian-kajian yang dilakukan tentang sesuatu isu.

Saya tak dapat lupakan kenangan manis menyertai pasukan kajian isu kemiskinan luar bandar dibawah Ahli Parlimen kami. Walaupun beliau secara atas kertas Wakil Rakyat Sungai Siput ketika itu, namun kajian dibuat merentas negeri, isu padi dan getah kami ke Kedah, isu nelayan kami ke Terengganu, beliau sendiri drive bawa kami dengan kereta lamanya itu dari Ipoh ke Cameron ke Lojing untuk jumpa masyarakat Orang Asli kemudian patah balik menuju Kedah berjumpa ngo berkaitan pesawah padi bersama YB dari parti lain. Semua ini direkod, ditunjuk pada rakyat. Speaker dewan memuji Ahli Parlimen parti kami sebagai Ahli Parlimen terbaik.

Sekian dari saya, mantan calon kalah tanpa bertanding. Hahahahaha

Rabu, 25 Julai 2018

Beberapa Nasihat Untuk Ahli Parlimen Yang Berbahas Di Dewan Rakyat - Rafizi Ramli.

Oleh : Rafizi Ramli

Dewan RAKYAT

Dewan Rakyat bersidang kembali dalam keadaan yang sangat berbeza. Saya tidaklah begitu sentimental atau emosi bila wakil-wakil Pakatan Harapan akan berada di sebelah kanan dewan, tetapi saya faham kalau ramai yang menganggapnya satu detik sangat bersejarah.

 
Seperti rakyat Malaysia yang lain, saya meletakkan harapan yang tinggi supaya Dewan Rakyat benar-benar boleh menjadi cabang kerajaan yang ketiga, selain dari cabang eksekutif dan cabang kehakiman. Sebagai cabang perundangan, saya sentiasa mendoakan Dewan Rakyat diberikan tempat yang haknya: bebas dari campur tangan dan pengaruh mana-mana pihak termasuklah Putrajaya.

Pun begitu, ada banyak proses yang perlu berlaku sebelum Dewan Rakyat benar-benar boleh menjadi bebas dan berfungsi sebagai cabang ketiga kerajaan. Ada kekangan peraturan, ada kekangan undang-undang yang perlu diubah.

Sebab itu, wakil-wakil rakyat di Dewan Rakyat pada sesi ini bertuah kerana mereka ada peluang keemasan untuk melakar kembali sejarah negara. Di tangan mereka, ada kuasa untuk menukar peraturan dan undang-undang supaya pentadbiran di Putrajaya mengembalikan kebebasan sebagai cabang ketiga kerajaan.

Untuk ke arah itu, mereka mesti tahu bahawa mereka dihantar oleh rakyat ke Dewan Rakyat bukan untuk berlumba-lumba retorik politik. Memang susah untuk memendamkan rasa menyampah bila ada wakil-wakil Umno yang berlakon suci (seolah-olah masalah yang ada sekarang bukan disebabkan oleh mereka) di Parlimen, tetapi adalah satu keperluan untuk wakil-wakil rakyat kerajaan untuk berbesar hati dan tidak terlalu terheret dengan laungan retorik di dalam dewan.

Saya tidak bersetuju jika wakil-wakil kerajaan lebih lantang memberi label kepada wakil-wakil Umno sehingga berlaku jerit-menjerit. Tidak ada orang yang untung hasil dari label melabel atau jerit menjerit, selain dari kepuasan peribadi semata-mata. Rakyat telah menghukum Umno atas perbuatan mereka dan rakyat memberi amanah pula kepada Pakatan Harapan kini untuk berlaku lebih baik.

Dulu pun saya tidak pernah melayan bila ada berbalas jeritan di dalam Dewan Rakyat kerana masa yang ada untuk membawa isu rakyat adalah sangat-sangat pendek. Kalau masa yang pendek itu digunakan untuk berbalas jeritan, maka rugilah rakyat.

Sebab itu saya ada beberapa nasihat pendek kepada sebahagian besar wakil rakyat baru yang akan beraksi di Dewan Rakyat pada sidang ini.

Pertama, belajarlah menebalkan telinga. Lumrah kena maki bertalu-talu. Yang di luar mencemuh, yang di dalam dewan menjerit memaki kita. Tak payahlah kita sensitif sangat dengan serangan yang di buat lawan kerana kita masuk dewan pikul amanah. Keutamaannya adalah melaksanakan amanah itu.

Maka nasihat pendek yang kedua lebih mudah: jika kita bercakap 20 minit, pastikan 18 minit itu adalah mengenai rakyat. Bawalah suara rakyat ke dalam dewan, biar seluruh dunia dengar tentang derita orang miskin tidak kira bangsa. Sekolahlah ahli-ahli dewan mengenai kepayahan orang muda mendapatkan kerja. Teruslah bersuara mengenai harga barang, harga minyak, bantuan pendidikan dan lain-lain.


Biarlah ramai yang mengganggu dan mencemuh ketika itu, di dalam dan luar dewan. Sebab bila di akhir perkhidmatan nanti, semoga kita boleh bersara dengan tenang kerana kita telah pegang amanah beraksi untuk rakyat di dewan.

Barulah kena ia dipanggil Dewan RAKYAT!

Rumah Isa Samad Dimasuki Perompak.

Oleh : Bernama
Rumah Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad di Nilai Spring Heights dekat Nilai telah dipecah masuk kira-kira pukul 4.55 pagi tadi, mengakibatkan kerugian berjumlah RM14,900.

Ketua Polis Negeri Sembilan Datuk Noor Azam Jamaluddin berkata ketika kejadian terdapat tiga dewasa dan empat kanak-kanak di dalam rumah tersebut, di mana dua daripada tiga mangsa dewasa telah diikat manakala kanak-kanak yang sedang tidur tidak diusik.



 
“Kedua-dua mangsa telah dikumpulkan di ruang tamu rumah dan telah diikat menggunakan wayar telefon serta ditutup dengan selimut.

“Suspek disyaki tiga lelaki warga asing yang bersenjatakan parang dan pisau serta memakai topeng. Kami percaya mereka memasuki kediaman dua tingkat itu melalui tingkap gelongsor di belakang rumah,”
katanya dalam kenyataan media hari ini.

Noor Azam berkata ketika kejadian seorang pengawal keselamatan yang menjaga rumah tersebut sedang tidur manakala kamera litar tertutup (CCTV) tidak berfungsi.

“Antara barang yang dicuri, wang tunai berjumlah RM5,700, dua utas rantai emas anggaran RM3,500, sebentuk cincin berbatu berlian anggaran RM1,200, seutas gelang tangan emas anggaran RM1,500 tiga buah jam tangan anggaran RM3,000.

“Pihak polis memohon agar orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung dengan kes ini supaya tampil untuk menyalurkan maklumat bagi membantu polis dalam menjalankan siasatan,”
katanya.

Kes disiasat mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan kerana melakukan samun berkumpulan bersenjata.

Pesta Makan Durian Anjuran PKR Satu Bentuk Korupsi - BERSIH.

Oleh : Malaysiakini

BERSIH membidas pesta durian anjuran sebuah koperasi berkaitan kerajaan Selangor di kawasan pilihan raya kecil Sungai Kandis, yang bakal menampilkan Menteri Besar, Amirudin Shari dan calon PKR, Zawawi Ahmad Mughni.

 
Menurut hantaran oleh Koperasi Hijrah Selangor (Kohijrah) di Facebook “kita belanja durian kampung dari Batu Kurau, Perak” sempena perasmian karnival trak makanan di Seksyen 32, Shah Alam.

Hantaran itu menyebut Amirudin akan melancarkan program berkenaan, yang juga akan menampilkan Zawawi sebagai "jemputan khas".

Kohijrah dikaitkan dengan Hijrah Selangor, yang adalah program mikro kredit untuk usahawan oleh kerajaan negeri Selangor.

BERSIH berkata dalam satu kenyataan hari ini bahawa program itu adalah satu amalan korupsi dan bertentangan dengan undang-undang pilihan raya.

“BERSIH 2.0 menolak amalan korupsi tersebut, dan sekiranya diadakan, ia bertepatan dengan salah laku pilihan raya di bawah Perkara 8 Akta Kesalahan Pilihan Raya kerana melibatkan penjamuan untuk mempengaruhi undi daripada para pengundi.

Dengan menjadikan Kohijrah sebagai penganjur, ia bukan sahaja satu bentuk konflik kepentingan, bahkan ia juga satu bentuk penyalahgunaan jentera kerajaan untuk membantu kempen Zawawi Mughni, calon PKR yang merupakan salah satu parti komponen bagi pakatan pemerintah di Selangor, iaitu Pakatan Harapan,” katanya.

Sehubungan itu, BERSIH menuntut agar program itu dibatalkan segera, dan untuk Amirudin dan Zawawi tampil memberikan penjelasan kepada umum tentang program itu.

Katanya, jika program ini tidak dibatalkan dan aktiviti “belanja durian” itu diteruskan semasa kempen pilihan raya, SPRM perlu menyiasat dan mengambil tindakan selaras dengan Seksyen 3 dan 7 di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

BERSIH menggesa semua pihak untuk mengelakkan diri daripada amalan penipuan pilihan raya,
termasuk penjamuan makanan.

“Jikalau agensi kerajaan ingin meganjurkan program yang melibatkan calon pilihanraya, semua calon-calon yang bertanding patut di jemput dan diberikan layanan yang saksama.

“Semua agensi-agensi kerajaan patut bersikap neutral dan tidak berpihak kepada mana-mana pada setiap masa,”
kata BERSIH.

Kumpulan NGO pemantau pilihan raya itu turut mengingatkan HARAPAN untuk menegakkan manifesto yang dijanjikan untuk membanteras rasuah di Malaysia, dan rakyat mengundi mereka untuk menyingkirkan kerajaan yang korup.

Pilihan raya kecil 4 Ogos ini menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara Zawawi, calon BN, Datuk Lokman Noor Adam dan calon bebas K Murthy.

Kerusi DUN Sungai Kandis kosong susulan kematian penyandangnya, Mat Shuhaimi Shafiei, 50, pada 2 Julai lalu akibat kanser limfoma.

Pada PRU-14, DUN Sungai Kandis menyaksikan pertembungan empat penjuru dengan Mat Shuhaimi mempertahankan kerusinya apabila mengalahkan calon BN, Datuk Kamaruzzaman Johari; calon PAS, Mohd Yusof Abdullah; dan calon Parti Rakyat Malaysia (PRM), Hanafiah Husin.

Mat Shuhaimi meraih 23,998 undi dengan majoriti 12,480 undi, mengalahkan Kamaruzzaman (11,518 undi), Mohd Yusof (7,573 undi) dan Hanafiah (76 undi).

Rafizi Kantoikan Pembangkang BN & PAS Kaw-Kaw Dalam Isu Janji Turunkan Harga Minyak RM1.50 Seliter.

Oleh : Rafizi Ramli
RAFIZI BOHONG, KAMI ADA BUKTI DIA JANJI MINYAK RM1.50
Rupanya menulis panjang lebar dengan graf dan jadual susah difahami penyokong UMNO/PAS. Mereka masih mendabik dada ada bukti saya berjanji harga minyak RM1.50 seliter.

Agaknya mereka susah memahami angka-angka. Dah lama sangat duduk dalam budaya telan bulat-bulat apa yang disuap, disiplin kira-kira sendiri semakin tumpul (agaknya).

Saya teliti royan (ini satu kata nama khas yang sesuai kepada hasil kerja meroyan) mereka ini yang mendakwa mereka ada video saya bersyarah di atas bumbung menjanjikan harga minyak RM1.50.

Ada satu perkara dari royan mereka itu yang betul. Yang lain semua akibat kurang hadam, kurang ilmu, kurang membaca dan pelbagai kurang yang lain.

Video saya bersyarah itu benar-benar wujud.

Perkara-perkara yang kurang saya jelaskan di bawah (rujuk cetakan skrin mengikut nombor) :




[1] Adakah video itu benar-benar wujud? Adakah ia satu “photoshop”? 


Jawapan : Ia benar-benar wujud dan saya pernah menyebut mengenai bagaimana harga minyak boleh diturunkan serendah RM1.50 seliter.




[2] Bila video itu dirakam (kerana harga RM1.50 seliter mestilah merujuk kepada harga minyak mentah dunia pada ketika itu)?

Jawapan : Video dirakam akhir Jun 2017 sebagai persediaan promosi kepada Jelajah #BinaSemulaNegara yang saya usahakan bermula minggu pertama Julai 2017.




[3] Baik, video dirakam akhir Jun 2017 jadi harga RM1.50 seliter itu merujuk kepada suasana pasaran minyak mentah pada ketika itu. Berapa harga minyak mentah sekitar akhir Jun 2017 ke awal Julai 2017?

Jawapan : Mengikut Bloomberg, harga rujukan minyak mentah Brent pada ketika itu (akhir Jun 2017 ke awal Julai 2017) adalah sekitar USD45 ke USD46 se-tong.




[4] Menggunakan formula RON95 yang ditetapkan pentadbiran Dato’ Seri Najib, jika harga minyak mentah USD45 ke USD46 se-tong, berapa harga RON95 tanpa subsidi?
 

Jawapan : Antara RM1.80 seliter.

Sebab itulah semasa saya merakamkan video itu, saya menyebut harga RON95 boleh diturunkan serendah RM1.50 seliter, kerana harga pasaran tanpa subsidi (pada ketika itu) ialah RM1.80 seliter. Kalau pentadbiran Dato’ Seri Najib memberikan subsidi sebanyak 30 sen seliter pada ketika itu, harga RON95 turun kepada RM1.50 seliter.

Pokoknya, perlu ada mekanisme subsidi minyak supaya apabila harga minyak naik, keuntungan tambahan kepada kerajaan (hasil minyak) itu dipulangkan kembali kepada rakyat.

Sekarang ini kerajaan PH telah pun memberikan subsidi antara 17 sen hingga 30 sen seliter antara 9 Mei hingga sekarang (bergantung kepada harga minyak mentah dunia). Itu bersamaan dengan menurunkan harga minyak kepada RM1.50 seliter dalam bulan Jun 2017 ke awal Julai 2017, kerana pada ketika itu harga minyak mentah dunia adalah USD45 se-tong.

Masalahnya, harga minyak mentah dunia sekarang bukan USD45 se-tong tetapi sekitar USD75 se-tong.

Apabila minyak mentah naik dari USD45 kepada USD75 se-tong ini, berapa tambahan keuntungan kepada Kerajaan Persekutuan?

Rujuk penulisan saya di http://rafiziramli.com/2018/07/kisah-harga-minyak/, pertambahan keuntungan kepada Kerajaan Persekutuan adalah RM1.77 bilion. Daripada jumlah itu, 78% (atau RM1.38 bilion) telah dikembalikan semula kepada rakyat untuk menyediakan subsidi sebanyak 17 sen hingga 30 sen seliter itu.

Maknanya, tidak ada banyak berbaki yang disimpan kerajaan. Sebahagian besarnya dikembalikan kepada rakyat untuk mengekalkan harga minyak pada RM2.20.

Kalau ditanya lagi ke mana pergi wang apabila hasil negara meningkat akibat kenaikan harga minyak, saya minta hentikanlah royan itu kerana nampak sangat ia bertujuan menyerang semata-mata.

Lebih baik penyokong Umno/PAS ini cuba belajar menjadi pembangkang yang baik dan menimbulkan isu yang jelas ada salahnya.

Bukan macam dulu :


Yang UMNOnya mati-matian mempertahankan 1MDB dan rompakan wang. 


Yang PASnya mati-matian menyatakan tiada salah dengan 1MDB dan “berpuas hati” dengan rancangan rasionalisasi 1MDB.

Jadilah pembangkang yang berkhidmat untuk rakyat, bukan peroyan.

"Salah Ke PAS Bekerjasama Dengan BN, Kamu Takut Ke," - Ustaz Mokhtar Senik.

AJK PAS Pusat, Ustaz Mokhtar Senik pada ahad melontarkan pertanyaan di Facebooknya adakah pihak tertentu sedang ketakutan berikutan menuduh PAS memberikan laluan kepada BN bertanding di Sungai Kandis sebagai bukti PAS adalah tongkat UMNO.



Menurut Ustaz Mokhtar Senik sekalipun ada kerjasama diantara PAS dan UMNO, adakah ianya salah? Jika ianya tidak salah, mengapakah pihak yang menuduh itu membuat bising? Adakah kerana mereka ketakutan, tulisnya dalam satu kenyataan di Facebook.

"Saya duk perhati dah mula ada suara-suara yang nak tuduh Pas beri laluan kepada BN bertanding di Sg Kandis sebagai bukti Pas tongkat UMNO.

Saya malas nak bahas panjang-panjang. Cuma nak tanya.." kalau lah betul" PAS bekerjasama dengan UMNO untuk kalahkan PH, salah ke? 


Lebih-lebih lagi dalam keadaan PH lebih teruk dari BN. Sama ada dari sudut kebajikan rakyat dan Islam. Salah kah memilih mudharat yang lebih ringan diantara dua kemudharatan? Tak salahkan? Habis tu kenapa bising-bising. Kamu takut yeaaa...," katanya.

Terdahulu Ustaz Mokhtar Senik pernah dikecam hebat oleh netizens pro Pakatan Harapan kerana menggariskan 8 ciri-ciri penting yang menurutnya penting bagi menjadi penyokong Pakatan Harapan.

"Untuk menjadi penyokong PH yg sebenar anda perlu;


1. Jangan bantah apa jua kehendak DAP.


2. Mesti berfikiran liberal dan jangan terlalu terikat dengan Islam.


3. Mesti pekakkan telinga jika terdengar cemuhan terhadap Islam. Kalau boleh pertahankan statement tersebut jika ada yang membangkangnya.


4. Anggaplah tertangguhnya kerajaan PH menunaikan janji itu sebagai jihad kesabaran yang tinggi nilainya.


5. Tidak mengapa meneruskan kezaliman BN asalkan yang melakukan kezaliman itu bukan Najib dan BN.


6. Biarkan jika ulamak dihina. Kalau boleh tambah-tambah sikit lagi penghinaan itu. Kerana hina ulamak bermakna hina Pas.


7. Mesti berani buat fitnah. Terutamanya terhadap PAS. Itu adalah keberanian yang dipuji.


8. Paling tidak mesti berdiam diri dalam isu LGBT, Liberalisme dan pluralisme. Kalau terlalu berfikiran Islam anda dikira masih ada sakibaki Pas dalam diri.

Pas bukan Islam. Tapi jangan terlalu menampakkan diri anda membela Islam nanti anda akan dilihat sebagai penyokong Pas. Hairan...,"
tulisnya dalam satu kenyataan.



Post itu kemudiannya membuatkan ustaz itu dikecam kerana dianggap menyebarkan fitnah dengan membayangkan seolah-olah semua penyokong Pakatan Harapan yang beragama Islam menyokong LGBT, Pluralisme dan Liberalisme dan pentaksub DAP. - 25 Julai 2018.

Kenyataan Media KBS - Cikgu BM Bagi 30 Markah Jer, Standard Karangan Tingkatan 3 - Syed Saddiq Diam Tak Jawab Apa..

"Teruknya kenyataan media ini. Betul ke dari Menteri," demikianlah antara respon netizens apabila membaca kenyataan media yang dikeluarkan oleh Menteri Belia Dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

Sejak isnin, Syed Saddiq menjadi bahan sindiran netizens berikutan mengeluarkan kenyataan media yang terlalu 'kelakar' dan teruk memandangkan terlalu banyak kesalahan tatabahasa.

Pada awalnya ia dijadikan bahan oleh TTKM, page troll yang terkenal di Facebook. Pentadbir halaman TTKM memberikan markah 39/100 untuk kenyataan media itu.


Bagaimanapun selepas itu lebih ramai pihak yang tampil dan kemudiannya memberikan markah ke atas kenyataan media itu.

Misalnya pentadbir halaman Harimau Malaya. Halaman itu hanya memberikan markah sebanyak 29/100 kerana katanya KBS tersalah fakta.

"Rasanya Menteri Belia dan Sukan, YB Syed Saddiq perlu tukar pegawai media yang menulis ayat tunggang langgang dalam kenyataan rasmi KBS mengenai isu perlepasan pemain ke Sukan Asia.

Fakta pun salah. Tolak 10 markah. Total : 29/100.

Harap dapat diperbaiki selepas ini,"
tulis pentadbir halaman Harimau Malaya.


Portal Mstar pula memetik kenyataan cikgu Bahasa Melayu yang memberikan Syed Saddiq 30 markah sahaja.

"Kalau saya, bagi markah 30 sahaja," kata guru bahasa Melayu, yang dikenali sebagai Rozziana Ismali. 

Menurut Rozianna, terdapat penggunaan perkataan yang membawa maksud sama, tetapi digunakan berulang kali dalam satu perenggan.

"Saya dah lihat komen yang ditulis di atas kenyataan media itu. Memang ada yang betul dan ada yang tidak betul.

"Terdapat banyak penggunaan kata yang berulang dalam satu ayat.

"Misalnya, perkataan 'bagi' tidak boleh diguna dua kali dalam ayat yang sama. Ia boleh digantikan dengan perkataan 'untuk',"
jelasnya seperti yang dilaporkan mStar Online.

Tambahnya, penulisan ayat dalam beberapa perenggan kenyataan tersebut seharusnya diringkaskan dengan menggunakan laras bahasa yang lebih mudah difahami memandangkan ia pada asalnya dimuat naik menerusi akaun Facebook Rasmi KBSMalaysia.

Menurut guru yang mengajar di Lubok Antu, Sarawak itu, dia memahami perkara yang ingin disampaikan oleh Syed Saddiq, namun cara penyampaian yang digunakan adalah berbelit.

"Mungkin beliau menggunakan laras bahasa politik sebab itu ada orang yang tidak faham setelah membaca kenyataan media tersebut.

"Lebih cantik lagi jika YB Syed Saddiq menggunakan bahasa Melayu laras biasa supaya mudah diterima oleh orang awam,"
katanya lagi. 


Tinjauan di akaun media sosial Syed Saddiq mendapati Menteri berkenaan bertindak mengabaikan kritikan-kritikan yang diterimanya sejak ahad.

Syed Saddiq yang juga ditroll sebagai Menteri Twitter kerana pernah meminta wartawan membaca responnya di Twitter, tidak hanya dikecam kerana mengeluarkan kenyataan media yang teruk dan tidak memenuhi standard kenyataan rasmi bahkan turut dikecam kerana tidak tahu mengenai fakta sukan bola sepak sebelum bertindak mengeluarkan satu-satu kenyataan rasmi.

Antara respon netizens;




Namun tidak semuanya bertindak mengecam Syed Saddiq. Sesetengahnya menasihati Syed Saddiq untuk memperbaiki kesilapan dan belajar darinya. - 25 Julai 2018.

'Ponteng Parlimen' - Allah Bayar Cash Pada Dr. Maszlee, Sekarang Kamu Sendiri Buat Pada Tahun 2018 Kata Netizen.

Semalam media melaporkan Ahli Parlimen ponteng beramai-ramai dalam persidangan Dewan Rakyat. Menurut laporan Awani, Speaker, Datuk Mohd Ariff terpaksa menangguhkan sidang Parlimen apabila sehingga jam 2.30 petang tiada seorang pun kelibat Menteri mahupun Timbalan Menteri dilihat masuk ke dalam Dewan Rakyat bagi menyertai perbahasan.

Bagaimanapun persidangan Parlimen bersambung semula pada jam 2.36 petang apabila Speaker memaklumkan Parlimen telah cukup korum dengan kehadiran 36 anggota Ahli Parlimen.

Laporan itu kemudiannya dikecam oleh netizens dan menyifatkan Ahli Parlimen tidak sepatutnya ponteng perbahasan dewan memandangkan ianya antara tugas utama wakil rakyat dan mereka dibayar gaji tinggi untuk itu.

Sesetengah netizens pun berpendapat Ahli Parlimen sepatutnya bijak mengatur jadual memandangkan sesi perbahasan telah diketahui lebih awal yang membolehkan mereka menyusun masa agar tidak bercanggahan dengan tugas lain.

Perkara itu lantas mendorong beberapa cadangan antaranya;

1. Potong gaji Ahli Parlimen yang kerap ponteng

2. Punch card waktu kehadiran Ahli Parlimen

3. Jika kehadiran teruk, Ahli Parlimen terbabit perlu dihukum dengan hukuman seperti dilarang menyertai pilihanraya selama 2 penggal 

Dan beberapa cadangan lain.

Di sosial media pula, selain kritikan, beberapa netizens dilihat mengecam status Facebook Menteri Pendidikan, Dr Maszlee yang pernah menulis tentang isu ponteng Parlimen.

Post di Facebook itu ditulis pada tahun 2015, di mana ketika itu Dr. Maszlee menulis mengenai tindakan ponteng Parlimen yang dibuat oleh Najib Razak - Pekan dan Abdul Hadi Awang - Marang.


Post itu kembali menjadi tular semalam apabila netizens beramai-ramai mengingatkan Menteri Pendidikan itu mengenai apa yang pernah beliau lontarkan suatu masa dahulu.



Untuk rekod, gaji Ahli Parlimen ialah RM16,000 tidak termasuk elaun dan beberapa kemudahan lain. Jika satu-satu Ahli Parlimen itu menjawat jawatan dalam kerajaan seperti Menteri ataupun Timbalan Menteri, dia akan menerima gaji dan faedah yang berbeza atas sebab jawatan yang berbeza. - 25 Julai 2018.

Ini Perkembangan Terkini 20 Manifesto PAS Terengganu - Ahmad Fahmi Mokhtar.

Oleh : Ahmad Fahmi Mokhtar
 

PERKEMBANGAN 20 MANIFESTO PAS TERENGGANU
Muqaddimah

Mengambil masa sedikit hari ini, melihat perkembangan 20 manifesto PAS Terengganu menuju 100 hari pentadbiran kerajaan negeri.

 
Satu keuntungan kepada PAS kerana tidak meletakkan had masa seperti 100 hari untuk melaksanakan janji manifestonya, jika tidak, kekalutan akan terjadi seperti yang dihadapi oleh Pakatan Harapan sekarang ini.

Jika kita puratakan 20 manifesto ini dalam 5 tahun sebelum menuju PRU-15, maka secara puratanya PAS Terengganu mesti menunaikan 4 atau 5 manifesto dalam masa setahun.

Maka, 2018 ini sekurang-kurangnya PAS Terengganu perlu laksanakan 2 atau 3 manifesto kerana mereka mula mentadbir dipertengahan tahun 2018.

Perkembangan ini diambil berdasarkan laporan berita dan sidang DUN yang baru berlalu beberapa minggu lepas. Terdapat 4 kategori perkembangan manifesto PAS Terengganu, 1] Telah dan Sedang Dilaksanakan 2] Dalam proses terakhir 3] Sudah bermula dan dibincangkan 4] Tiada maklumat/masih belum bermula.

TELAH DAN SEDANG DILAKSANAKAN

Terdapat 5 manifesto yang telah dan sedang dijalankan iaitu

1.Mengembalikan tanah-tanah yang dirampas BN selepas pemerintahan PAS Tahun 2004 & membuka permohonan tanah baru dengan terus beri GERAN KEKAL. Kerajaan Terengganu telah menyerahkan kembali tanah rumah mayat kaum cina yang dirampas pada 2004 [http://www.bernama.com/bm/news.php?id=1474344], Menteri Besar menyatakan komitmen tersebut dalam sidang DUN [http://www.teganukita.net/…/sidang-dun-lot-tanah-dirampas.h…]

2.Setiap rakyat terengganu berumur 21 tahun ke atas yang layak berhak mendapat 1 lot tanah rumah kediaman atau 1 unit rumah kediaman. Permohonan untuk mendapatkan 1 unit rumah ini telah dibuka [http://www.harakahdaily.net/…/6815-k-jaan-terengganu-buka-p…]

3.Karnival Kahwin kali pertama Percuma di setiap DUN. Telah dilaksanakan pada Julai dan akan dilaksanakan lagi pada November 2018 di semua 32 DUN [http://www.teganukita.net/…/pelawa-orang-bukan-islam-sertai…]

4.Memberi bekalan air percuma 20 meterpadu kepada golongan miskin dan berpendapatan rendah. Ini merupakan manifesto paling awal dilaksanakan [http://www.teganukita.net/…/golongan-berpendapatan-rendah-m…]

5.Membuka Pusat Nurseri di setiap Jabatan Kerajaan Negeri. Perkara ini telah dimaklumkan oleh exco dalam Sidang DUN permohonan dibuka kepada agensi yang mempunyai premis [ rujuk minit 3.23.40 https://www.youtube.com/watch?v=arbZyfgaVqc]

Ini lima manifesto yang sepatutnya dilaksanakan dalam masa setahun tapi telah dilaksanakan oleh kerajaan Terengganu dalam masa kurang dari 100 hari.

DALAM PROSES AKHIR

Bahkan lebih mengujakan terdapat tiga manifesto di peringkat akhir untuk diluluskan dan dilaksanakan, iaitu

1.Peruntukan Caj Wad Kelas 3 Percuma di semua hospital kerajaan. Dokumen akhir telah siap menunggu saat untuk dibentangkan dalam mesyuarat AMMKN [http://www.teganukita.net/…/sidang-dun-pesakit-wad-kelas-ti…]

2.Mengurniakan pencen rakyat RM 50.00 sebulan bagi warga emas yang layak. Perkara ini juga dimaklumkan oleh exco dalam sidnag DUN, sudah berada diperingkat akhir kertas kerja untuk dibawa masuk dalam mesyuarat AMMKN [ rujuk minit 3.17.40 https://www.youtube.com/watch?v=arbZyfgaVqc ]

3.Menyediakan Kad Sejahtera bernilai RM 500 setahun untuk golongan berpendapatan rendah setiap keluarga. Perkara ini dijangka akan mula dilaksanakan pada hujung tahun ini [ http://www.teganukita.net/…/sidang-dun-pesakit-wad-kelas-ti…]

SUDAH BERMULA PROSES DAN RESPON

Terdapat juga manifesto yang telah dimulakan perjalanannya, lima manifesto iaitu

1.Pemberian RM 300 untuk pemuda/pemudi mendapatkan lesen motosikal. Perkara ini sudah dibawa masuk dalam perbincangan meja bulat oleh Exco yang terbabit [https://buletinonline.net/…/manifesto-lesen-motor-percuma-…/]

2.Menyediakan 20 000 peluang pekerjaan dalam tempoh 4 tahun. Perkara ini telah direspon oleh Menteri Besar dalam penggulungan ucapan dalam sidang DUN berkenaan 7 600 peluang pekerjaan dari Indusri Silika [ http://www.harakahdaily.net/…/7206-lembah-silika-7-600-pelu…]

3.Mengadakan Tabung Biasiswa Pelajar cemerlang sebanyak rm 5 juta untuk anak Terengganu melanjutkan pengajian di peringkat Ijazah Pertama. Perkara ini telah direspon oleh exco terbabit dalam sidang DUN [ rujuk minit 1.09.30 https://www.youtube.com/watch?v=OZ-WsI1KchI ]

4.Mewujudkan semula Institut Pengajian Tinggi Islam menggantikan Kusza. Exco berkenaan ada memuatkan di pagenya lawatan ke satu bekas tapak KIST yang mungkin boleh dijadikan tapak untuk melaksanakan manifesto ini [ https://www.facebook.com/search/top/…]

5.Menambah sekolah menengah agama setiap parlimen dan sekolah rendah agama setiap DUN serta memberi geran tahunan kepada sekolah agama rakyat dan pondok. Perkara ini telah direspon oleh exco berkenaan dalam sidang DUN [rujuk minit 1.06.50 https://www.youtube.com/watch?v=OZ-WsI1KchI]

TIADA PERKEMBANGAN

Daripada 20 manifesto ini, terdapat tujuh yang tidak ditemui maklumat dalam media atau masih belum dimulakan :

1.Menyediakan Tabung Pinjaman Usahawan RM 10 Juta Setahun


2.Menubuhkan Pusat Pemulihan Penagih Dadah secara holistik


3.Memperuntukkan RM 50 juta setahun untuk Tabung Pinjaman Perumahan Rakyat


4.Memberi cuti 30 hari bagi isteri kematian suami


5.Mewujudkan Bandar Baharu Lestari di setiap daerah
6.Mengecualikan cukai pintu rumah kediaman


7.Menambah keluasan tanah rezab melayu dari 118 hektar kepada 1000 hektar


Jika kawan-kawan ada maklumat tentang perkembangan tujuh manifesto ini boleh maklum ye. Nanti kita edit balik.

Walaubagaimanapun, ini satu perkembangan yang sangat menarik dan agak laju dijalankan oleh kerajaan negeri Terengganu menunaikan manifesto. Walaupun dalam ucap negeri Menteri Besar ada menyebut 60 hari pertama ini adalah fasa untuk meneliti dan membuat kajian, dan selepas itu barulah perlaksanaan manifesto agak digiatkan.

Lebih membanggakan adalah, kerajaan negeri melalui Ucap Negeri Menteri Besar juga telah membentangkan blueprint Pelan Induk Terengganu Sejahtera (PITAS 2030) sebagai pelan pembangunan kerajaan negeri Terengganu. Boleh dikatakan Terengganu adalah negeri pertama dari negeri-negeri lain yang membentangkan blueprint sedemikian.

Selaku orang luar yang baru duduk di Terengganu lebih kurang setahun lapan bulan. Aku rasa excited melihat aksi-aksi kerajaan Terengganu untuk masa-masa berikutnya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...