Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 12 Februari 2011

Jangan mengecam Ustazah Siti Nor bahyah.


Sila tengok statement printscreen kat bawah neh ;


Kesian ustazah siti nur bahyah. Niat dia baik. Cara dia pun baik. Tapi dimanipulasikan atas agenda politik. Ceh.

Sebelum neh MCA ada membidas ustazah siti atas sebab yang sama. Konon nya ustazah bertindak melampaui batas dalam ceramah yang melarang orang islam sambut valentine. Melampaui batas enh? Ble orang citer pasal fakta itu bukan nya melampaui batas. Itu adalah kebenaran. Penganut kristian kena buka mata dan sedar diri. Korang kena faham apa itu fakta dan apa itu auta. Memandangkan korang liat nak faham dan emosi melebih-lebih meh aku kasi explain baik punya. Tapi kalau pas neh nak mengamuk ke nak memaki hamun aku kat blog aku ke itu korang punya pasal. Mentaliti manusia neh memang sukar di ubah. Yang kebenaran itu pahit mereka marah. Tetapi suka kepada kepalsuan sebab sedap di dengar? Heh.

Sebelum tue aku kena admit yang aku tak tengok pun ceramah ustazah siti mengenai isu neh. Aku taktahu apa dia cakap sebenarnya. Tetapi melalui pengalaman aku melihat ceramah2 dia yang lepas, dia cukup menjaga tutur kata dan lengok suara. Tak pernah lagi dia bercakap dalam nada menghina apatah lagi menyakitkan ahti. Aku percaya dia sekadar memperincikan mitos yang disampaikan dalam satu generasi ke dalam satu generasi dalam bentuk ayat yang tersusun. Memandangkan dia menjelaskan dua,tiga kisah di balik valentine [merujuk statement printscreen di atas] aku percaya dia tahu seme itu mitos dan dia memperjelaskan kaitan mitos itu dengan sambutan valentine bagi menyedarkan masyarakat muslim di malaysia. 

Meskipun kisah tersebut mungkin mitos, tetapi fakta yang mereka [penganut kristian] tak boleh tolak ialah

- kisah-kisah tersebut dimitoskan oleh penganut kristian
- penganut kristian mencipta hari valentine untuk tujuan tertentu
- penganut kristian mempunyai kaitan dengan valentine sebab valentine ialah paderi bagi ajaran kristian.

Jadi kenapa mereka nak rasa sakit ahti pula? Marah sebab ustazah siti cakap perkara yang fakta? Adakah masyarakat kristian keterlaluan 'pandai' sehingga tak faham point yang disampaikan oleh ustazah? Adakah sebab ustazah mengulas penganut kristian mempunyai kaitan dengan budaya di bawah ini?

- couple2
- maksiat
- disko

Boleh jadi masyarakat kristian lupa, tetapi suka saya nak ingatkan di sini. Apa yang di ucapkan oleh ustazah siti bukan satu kesalahan. Ustazah siti tidak mencerca, menyerang apatah lagi memperolok-olokkan fakta. Satu perkara yang penganut kristian kena faham ialah penganut kristian mungkin boleh mengakui mereka penganut kristian tetapi samada mereka benar-benar menganuti ajaran kristian ataupun tidak siapa yang tahu?

Jika ada penganut islam yang meninggalkan ajaran islam sebahagian dan mengambil sebahagian, penganut kristian juga begitu. Tidak lari pun dari konsep ini.

Oleh itu apa guna nak melatah ble ustazah siti cakap perkara yang fakta dan terbukti benar. Ada penganut kristian dari sabah yang saya kenal mengandung sebelum kahwin [maafkan saya citer pasal neh]. Adakah ajaran kristian membolehkan penganutnya menjalinkan hubungan seks sebelum kahwin? Tidak bukan.  Tetapi kenapa ramai masyarakat kristian melakukan perkara tersebut? Peratusan yang mengikuti ajaran mereka berapa orang? Peratusan yang mengakui mereka kristian tetapi tidak beriman dengan kitab bibble ada berapa pula? Kalau dah majoriti tidak mengamalkan apa yang mereka imani menerusi kitab bibble memanglah normal mereka akan diperlihatkan seperti begitu.

Tak percaya? Penganut islam juga begitu. Majoriti mereka tidak mengamalkan apa yang tercatat dalam Alquran sehingga menyebabkan islam di pandang negatif. Tetapi adakah penganut islam menyalahkan orang lain di atas persepsi buruk tersebut?Tidak. Sebab itulah hakikat dan kebenaran. Hakikat bahawa jika ada penganut islam yang tersasar dari ajaran sebenar, maka islam lah yang akan di kecam. Di seluruh dunia masyarakat mengecam islam sebagai terorist dan sebagainya. Sehingga ada penganut kristian nak bakar Alquran secara online di youtube. Sehingga ada kumpulan facebook kristian yang mencemuh islam di seluruh dunia. Sehingga ada kumpulan facebook kristian [malaysia] yang mengatakan bahawa malaysia ini hak milik kristian [sila search di facebook anda sendiri].

Penganut kristian juga tak harus lupa pada hakikat dan kenyataan ini. Ia tercatat dalam sejarah dan fakta membuktikan perkara ini benar. 

1. Kitab bibble [injil] telah di ubah 2 kali [secara bertulis] dan berkali-kali [secara persepsi].

2. Apa yang terkandung dalam bibble [bukan kitab asal injil] adalah tulisan dan ikut rasa manusia yang mengubahnya.

3. Mereka juga menghina Nabi Ibrahim a.s dengan mengatakan bahawa Nabi Ibrahim a.s tidur [bersetubuh] dengan anak perempuan sendiri. [Tak pasti Nabi Ibrahim ataupun Nuh].

4. Terdapat penganut kristian tidak mengimani dan tidak beramal dengan apa yang tercatat dalam bibble mereka.

5. Dalam ajaran kristian, mereka tak boleh bersetubuh sebelum berkahwin.

6. Dalam ajaran kristian mereka juga tak boleh pakai seksi-seksi dan singkat-singkat.

7. Dalam ajaran kristian mereka perlu pergi ke gereja seminggu sekali iaitu pada hari jumaat, yang mana saya lihat orang kristian jarang buat.

8. Dalam ajaran kristian mereka juga tidak boleh berjudi, membunuh, merompak, menipu, rasuah ataupun lebih tepat harus mengelakkan diri daripada perbuatan yang mungkar/jahat.

9. Dalam ajaran kristian mereka menekankan konsep matlamat hidup yang baik. Mereka juga perlu percaya kepada kewujudan Allah swt.

10. Krismas dan valentine bukanlah perayaan kristian. Tetapi direka2 oleh penganut kristian. Mungkin sebab mereka perlukan sesuatu perayaan untuk diraikan. Tiada siapa tahu sebab sebenarnya. Tetapi aneh kerana ramai org kristian menyambut krismas dan valentine meskipun mereka tahu ianya adalah rekaan semata2. Paderi turut merayakan krismas.[rujuk negara barat].

11. Dalam ajaran kristian, mereka mengakui Isa anak tuhan [konon nya] dan Isa telah disalib..

Sebab itu mereka memakai lambang salib bagi mengingati peristiwa tersebut. Siapakah yang menyalib Nabi Isa? Boleh bagitau saya tak? Heh

Terdapat ramai penganut kristian tidak beramal dengan apa yang mereka imani. Saya kenal ramai dari mereka memakai nama kristian dan menyambut krismas. Tetapi adakah mereka benar-benar penganut kristian saya tidak tahu. Sebab apa, bila saya melihat perlakuan mereka, yang sebaliknya pula saya lihat. Mereka hadir ke gereja setahun sekali pun payah. Jika merujuk di Amerika, mereka juga mengakui mereka menganuti kristian tetapi berbogel, bercium, buat maksiat secara terang-terangan. Tetapi acapkali bila berkahwin mereka memilih untuk berkahwin di gereja. Ini menimbulkan tanda tanya di dalam jiwa saya.

Jika ada penganut islam yang meninggalkan islam, penganut kristian pun ada yang begitu dan mereka kena terima hakikat. Ramai di antara mereka mengakui kristian tetapi budaya melepak di disko, couple2, buat maksiat sudah menjadi trend. Barangsiapa yang melihat perlakuan tersebut sudah tentu akan memikirkan apakah ini budaya kristian? Jika bukan kenapa tiada paderi kristian yang melarang perkara tersebut secara terbuka? Ini kerana jika mereka tak berbuat demikian orang lain akan salah sangka bahawa kristian membenarkan perlakuan tersebut. Dan jika wujud persepsi bahawa paderi kristian tidak berdakwah kepada masyarakat kristian itu sendiri, sehingga masyarakat kristian disalahertikan, nak salahkan siapa pula?

Seperti yang saya lihat hari ini. Saya sudah katakan di atas. Ramai di antara kawan2 saya kristian saya tidak beramal dengan apa yang mereka sepatutnya imani. Tetapi mereka mengakui mereka kristian dan mempercayai Isa anak tuhan. Mereka juga mengakui Allah swt itu wujud. Namun bile melihat mereka, saya tak nampak pun mereka mencegah diri mereka daripada kemungkaran. Bukan sahaja tiada langkah-langkah pencegahan, malahan sesetengah mereka fikir orang islam tidak tahu ajaran kristian yang sebenarnya. Mungkin mereka lupa bahawa Alquran adalah versi update kepada bibble itu sendiri. Memandangkan Alquran adalah versi terbaru dari Allah swt, maka sudah tentulah Allah swt sudah menerangkan kandungan sebenar kitab injil [bibble] yang dibawa oleh Nabi Isa.

Sebelum nak marah orang lain di atas tanggapan buruk terhadap penganut kristian, adalah lebih baik jika paderi kristian di malaysia dan seluruh persatuan gereja di dunia berdakwah kepada masyarakat kristian untuk mengamalkan ajaran kristian yang sebenarnya. Jika penganut kristian kembali menganuti agama mereka, mungkin persepsi buruk itu tidak akan wujud lagi. 

Saya juga nak maklumkan disini bahawa saya menerima mesej menerusi fb, yang mengajak saya boikot ustazah siti nor bahyah. Saya tidak berminat nak boikot ustazah. Saya juga nak pesan kepada mereka [pakatan pembangkang khususnya kepada bkn islam] agar jangan teruskan sikap bodoh dan bangang itu.  Dibimbangi kelak, anda yang terboikot. 


Jika merujuk kepada trend umat islam sekarang, kita melihat umat islam semakin sedar dan menerima kelemahan mereka sendiri. Mereka juga mula kembali kepada ajaran islam. Mereka juga mula untuk memikirkan jalan untuk bersatu demi Allah swt. Apa yang terjadi di mesir tidak mustahil akan berlaku di malaysia. Dan jika itu terjadi, mungkin penganut kristian akan berasa takut. Sebelum anda semua merasa takut, haruslah saya bagitau perkara ini terlebih dahulu, iaitu tak kira apa pun ajaran yang anda anuti, anda selamat di bawah islam. Ini janji Allah swt.

Updated :

Jakim juga mengatakan sambutan valentine terarah kepada maksiat dan mempunyai kaitan dengan roh2 kristian. Baca sini. Adakah jakim akan di kecam oleh mca, dap, gerakan dan persatuan gereja seluruh malaysia sebagai menghina kristiann? Sama2 kita nanti.

Ameno : ramai kawan kristian saya, makan tak baca doa.. sedangkan itu adalah sebahagian dari ajaran mereka. Kenapa? Jangan ditanya orang islam kenapa, kerana kami sedar diri bahawa ada penganut2 kami yang tersasar..  heh..

Share this

54 Responses to " Jangan mengecam Ustazah Siti Nor bahyah. "

  1. Tu la pasal... bila orang Islam yang menyatakan mende2 yang benar, dorang panas punggung...

    Tapi bila Chua Soi Lek kutuk2 pasal Islam, ada dorang kecoh kutok/nasihat Chua balik???

    Tak paham tul la... sibuk2 nak kacau agama Islam je dorang neh.

    Dorang cakap pe taw... dorang mmg x blh minum arak... tp klu nk minum,minum lah... yg pntg, kesan buruk ditanggung sendri & jgn libatkan org lain

    Tu pasal la dorang marah Ketua Pemuda PAS nak cegah maksiat sbb dorang ingat dorang tanggung dosa sendiri

    Helloo~
    Kalau tak cegah maksiat tu awal2, lama2 jadi barah la kat Malaysia ni..dorang ni cakap je lebih

    BalasPadam
  2. Nabi Ibrahim a.s.. bukan Nabi Ibrahim s.a.. harap dpt btolkan ya..

    SOKONG USTAZAH!

    BalasPadam
  3. Ahad ke Jumaat , encik?? >_<

    sbb kalau hari jumaat biasa kalo pelajar2 kristian IPTS or IPTA belajar kat negeri cuti hari jumaat dan sabtu macam kat area saya (Terengganu)

    BalasPadam
  4. bro...

    7. Dalam ajaran kristian mereka perlu pergi ke gereja seminggu sekali iaitu pada hari jumaat, yang mana saya lihat orang kristian jarang buat.

    confius nie..jumaat ke atau hari ahad?? xsilap macam ahad..

    BalasPadam
  5. Sebenarnya ahad atau jumaat? atau kedua2nya berbeza tempat dan negara? entahlah.. aku rasa biarlah org kristian yg clarifykan isu tersebut.. agaknya aku teringat solat jumaat kot.. hahaha.. nanti aku check and edit.

    BalasPadam
  6. whatever she said is true for muslim's.. but she should'nt have said that christians is practising all the bad stuff and all..
    p/s: btw according to statistics, more muslims girls are getting pregnant premaritally

    BalasPadam
  7. hari ahad la..jumaat org muslim..sabtu utk yahudi. ahad utk kristian..

    BalasPadam
  8. kwn sye y b'agama kristian pergi gereja hri jumaat, die blaja kt USM kubg kerian, x tau la sbb cuti ke ape

    BalasPadam
  9. haaaaaaaaaaaa.... artikel yg ni, most of them aku bleh agree. walaupun tak semua. tapi aku setuju part ko kate orang Kristian sendiri tak amalkan ajaran diorang, sama mcm orang Islam kita sndri yang ambil separuh².

    Cuma conclusion dia la aku tak berapa setuju. Tak patutlah salahkan agama Kristian secara keseluruhan, walaupun memang kebanyakan penganut nya tersasar jauh. Tapi sama je kan kita ni Muslim, ramai yg ekstremis, (alhamdulillah Malaysia tak ramai golongan camni), sehingga jadi terrorist, bunuh orang bukan Islam sesuka hati. Jadi adakah bermakna wajar orang Islam dipanggil agama terrorist, sedangkan itu bukanlah ajaran sebenar Islam, tambah2 lagi Barat sensasikan lagi persepsi ni pada media² mereka? So macamane orang kita marah non-muslim persalahkan agama Islam, camtu la kot orang Kristian marah bila mereka di-stereotypekan. Rasanya cukup Ustz Nor Bahyah hentam sambutan Valentine instead of hentam Kristian secara keseluruhan.

    But all in all, this is one of the article ko yg aku suka (dan aku tak rasa nak troll hahahahaha)

    BalasPadam
  10. actually kalu point ni di turn over,mmg leh checkmate MCA ngn NGO tuh balik.

    Bayangkan public figure cam anwar or nik aziz cakap balik camnih:-

    "TQ for all respond.mohon maaf atas kekeliruan.Isu ni jadi peluang kita nak saling memahami antara islam n kristian.

    Atas sebab kita dah sama2 paham agama kita sama2 menyeru pado kebaike, jom lah kita kempen gaya hidop sihat tanpa maksiat pada ore ramai sempena vday nih.Yang kristian leh kempen pado ore muda kristian.Yang islam kempen kat ore isle"

    Cari hikmah der..bukan gado2.Kan dah dapat allies menentang maksiat kalu pk gini.Leh tgk la pastuh respond MCA.ho ho

    Itu pon kalau leader2 ni terpk la....

    BalasPadam
  11. ala x kisah la dorg nk kene g gereja ahad ke rabu ke khamis ke sbb dorg bole je suke2 tukar ayat dlm injil tu. btw aku nk jwb bdk sgl yg msg kt atas nie...sbb ape terjadi benda2 mcm "more muslims girls are getting pregnant premaritally" sbb korang pnye budaya la dh msok secara halus dan terang2 dlm masyarakat islam jd mcm2 hal...n than syaitan nie xde kje lain hanya memperdaya menghasut org islam yg lemah iman membuat maksiat dan kerosakan..

    BalasPadam
  12. satu lagi ameno, take note. Aku petik dari link yg ko bagi tadi:

    http://malaysiakini.com/news/155864

    "Kita hanya tidak boleh terlibat dengan ritual ibadat agama lain. Acara sosial, kita berhimpun dengan mereka yang bukan Islam, itu tidak ada masalah."

    Harap dapat menjawab artikel ko yg ini:

    http://amenoworld.blogspot.com/2011/02/ulama-meraikan-krimas.html

    Ulama hadir majlis Christmas (bukan menyambut sama mengikut cara non-Muslim), tak ada masalah :)

    BalasPadam
  13. nih nak tnya ckit kt anonymous yg bls komen dak anonymous lg satu tuh..pe sal lak nk persalahkan budaya kristian yg da masuk secara halus..pe sal lak nk persalahkan setan yg menghasut?da mmg kje setan menghasut manusia buat kemungkaran kn?kita manusia diberi pilihan..mahu atau tidak..nak buat atau tidak..nk dgr hasutan setan ke nak patuh perintah ALLAH SWT..sbb tuh ad dosa pahala..setiap perbuatan ad balasan..asyik2 nk tuduh org lain..budaya kristian la yg mempengaruhi n blablabla..eh..org2 islam da tade otak ke smpai senang2 nk terpengaruh ngn budaya agama lain??care ko komen tuh cm merendah2kn org islam..seolah2 budaya kristian penyebab org2 islam nih pun buat kemungkaran..weyhh..tolong laa..aq duk tgk kwn2 aq yg islam bkn men dakwah ngn bdk kristian..tp kna gelak jek..sbb ape??sbb dorg gi dakwah org kristian dlu..org2 islam sndiri dia tk dakwah..da tuh..dia sndiri tk praktikkn ajaran agama islam..bdk2 kristian pandang dia sebelah mata jek..da buat salah pastu nk salahkn setan la iblis laa..ape ke bnda nye nih weyh???stop laa nk tuding2 jari kt makhluk lain..ALLAH SWT bg akal kt manusia bkn sruh terpengaruh ngn budaya lain..haihhh..sama2 la kita perbetulkan diri kita sblm nk perbetulkn kesalahan org..org kristian pun tau valentine haram disambut bg org islam..tp org islam pulak ia2 nk sambut..org kristian lak segan tgk..realiti weyh..realiti..pastu ad lak manusia2 hebat nk salahkan agama lain pembawa anasir jahat..kita usaha la utk usir hasutan2 tuh..bkn duduk tggu kna hasut pastu tuding jari!!

    BalasPadam
  14. ala, tak boleh kita sepakat kata sama2..valentine tue haram n tak patut diraikan oleh org Islam..pull stop, abis citer..
    bab kristian tue xleh nak wat ape..salah paderi mereka tak dakwah bebetol pada penganut kristian yg lain..bg org islam pula, kita sendiri lebih mengetahui kenapa budaya kristian mcm nie..kalo kristian tak terpesong seperti skang..mmg xde agama islam nie..semua ada sebab la..so kita sebagai muslim jgn la ikot agama lain..pegang pada islam sahaja instead bergaduh sesama kita..

    BalasPadam
  15. Yang no. 3 tu, kalau tak silap, nabi Lot (Lut) yg ditiduri 2 org anak gadisnya. Naudzubillah..

    anyway, "aslim taslam", have faith in Islam, you will be safe.

    BalasPadam
  16. TAK PAYAH LA NK GADOH PASAL AGAMA NIE SALAH LA VALENTINE HARAM LA ROMEN LA... APA YANG PENTING PEMUDA-PEMUDA ISLAM KENE INGAT KITA HAMBA KEPADA NYA TIDAK DICIPTAKAN UTK DUNIA. ADA BALASAN UTK SETIAP PERBUATAN. TAK PAYAH NK GADOH2 DGN PUAK2 YG COMPOM JADI BAHAN BAKAR DI NERAKA..

    BalasPadam
  17. usaha kepala hotak ko...ko dan syaitan adalah musuh ke pada umat islam.. ko xyah ckp byk kalo x tau kaitan syaitan dan agama salah kot tu. syaitan tu x perlu pn utk hasut ko bt kejahatan sbb korg mmg xde iman dan mmg 1000% msok neraka.

    BalasPadam
  18. mana suara perkasa? mana suara 40 ulamak muda umno? mana suara mufti?
    mana suara Anwar? suara umno kita tahu dah pasti tanya penasihat apco dulu...

    BalasPadam
  19. weh weh bros n sis, just my 2 cents, umat Islam di mesia jugak 'yang pertama' cipta hukum 'halal' beli nombor ekor, pakai tudung ala convertible, so, salah islam jugak ka neh?

    memang takdak dalam doktrin kristian utk sambut valenine's day. on this issue, am sorry, but i have to go against Ust Nor Bahyah.remember, as much as they have their own black sheep, we have lotsa them too!!

    BalasPadam
  20. jangan sebab penganut, maka kita kutuk agama nya. Ustazah tolong mintak maap ye

    BalasPadam
  21. Jangan lupa dalam Islam juga ada istilah ahli-kitab. mereka yang tidak menyeleweng dari ajaran kitab-kitab asal, dijanjikan ganjaran oleh Allah. Jadi kita tidak tahu siapa antara mereka yg mendapat ganjaran dan juga yg tidak, maka janganlah tuding jari melulu. Ingat! Bukan Muslim sahaja mempunyai tempat di sisi Allah. Ini dah disebut dalam al-Quran. Rujuk surah Ali Imran ayat 113-115.

    BalasPadam
  22. mn ader kitab injil asal??? kalo ade pn akan di simpan secara rahsia oleh paderi yg x bertanggungjwb. ko kne tafsir surah Ali Imran ayat 113-115 btul2 jgn main taram je...

    BalasPadam
  23. gaduh la gaduh.... Hari kiamat nanti tgk sapa betul sapa salah..(jgan2 semua salah...)
    Christian jgn hina Islam, Islam jgn hina Ckristian. Dah cukup... Islam def agama sendiri. Christian def agama sendiri.

    at the end.... only LOVE will prevails...

    BalasPadam
  24. none of wats been said knows nothing about christians...we respect ur religeon,no religeon is wrong.im a christian. valentines day,has nothing to do with christians teachings.the video itself shows howmuch hatred she has for the christians,its not about misunderstandings,or watsoever.its just the wrong message are sent out. n for ur ppls info,not evry white ppl u see are christians.so dont blame the christian for they wrong doing...if u are a pious person in ur religeon than u should know how to respect ppls religeon.but wat ever it is the speaker knows nothing bout wat she says.how sad. this is wat we call 1malaysia.

    BalasPadam
  25. Salam, kepada ameno...

    "7. Dalam ajaran kristian mereka perlu pergi ke gereja seminggu sekali iaitu pada hari jumaat, yang mana saya lihat orang kristian jarang buat."

    Saya petik semula konteks anda.
    Apa yang cakapkan memang betul, Orang2 Kristian, atau lebih dikenali dengan panggilan Nasara/Nasrani dalam terjemahan Al-Quran...mereka sememangnya, pergi ke gereja(untuk bersembahyang) pada hari Ahad, ..tetapi, setelah Muhammad s.a.w memenangkan Islam, solath Berjemaah(Solat Juma'at)...itu diletakkan pada Hari Juma'ah(Perhimpunan Jemaah) ..yang lebih merujuk kepada MAKNA nama bagi hari berkenaan. Ia juga bersandarkan kepada Juma'ath iaitu hari yang ke-enam, melambangkan "Hari Pendidikan" ..berdasarkan

    1. Ahad(satu) - Hari Pembukaan
    2. Sa'nayan(dua) - Hari Perlaksanaan Dasar-dasar daulah
    3. Salasa(tiga) - Hari Perlaksanaan Ali-Imran
    4. Rob'u(empat) - Hari Perhubungan(komunikasi)
    5. Khamis(lima) - Hari Hidangan(ganjaran pahala/penyucian dosa)
    6. Juma'ah(enam) - Hari Pendidikan
    7. Sab'tu'(tujuh) - Hari Pemerintahan(Penentuan) Tertinggi.

    ..dari dulu, selepas Nabi Isa a.s di angkat umat Nasara ini memang mengamalkan hari Ahad sebagai hari berkumpul mereka, kerana mereka sedia paham bahaya Ahad itu adalah hari Pembukaan, dimana jika kita teliti bahasa mereka.. Ahad=SUNday... hari ahad terjemahan melalui bahasa inggeris adalah hari Matahari(SUN @ SON)Anak Tuhan(isa yang mereka katakan sebgai anak tuhan..

    Jadi, Nabi Muhammad s.a.w, melaksanakan/perbuatan dengan tidak menyokong dakwaan orang2 Nasara dengan menggantikan hari perjumpaan umat Islam pada hari Juma'ath.

    Begitu juga, penjelasan yang sama kepada orang2 Yahud'di.. iaitu mereka melaksanakan hari perjumpaan mereka pada hari "Sab'tu" ..hari yang melambangkan hari Pemerintahan (Penentuan)....
    ..(saya tak dapat merujuk kepada bahasa hibru lagi...utk penjelasan fahaman mereka, kenapa mereke(orang2 yahud'di) memilih hari ke-Tujuh....)

    ..jadi sememangnya.. orang2 Nasara zaman ini telah melakukan sesuatu yang pelik sekiranya mereka ke gereja pada hari Jumaat. ini kerana perbuatan itu seolah-olah mereka telah menerima bahwa, Nabi Muhammad s.a.w itu adalah nabi selepas Nabi Isa a.s. ...secara tidak sedar, mungkin mereka tidak berniat.
    Jika kita lihat....dan merujuk kepada ayat2 yang berNAS dariNya.. maka insyaAllah kita akan kukuh!! daripada mereka....

    As-Saff(61): ayat6

    Berikut petikan dari ayat6:
    “Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku ini Pesuruh Allah kepada kamu, mengesahkan kebenaran Kitab yang diturunkan sebelumku, iaitu Kitab Taurat, dan memberikan berita gembira dengan kedatangan seorang Rasul yang akan datang kemudian daripadaku – bernama: Ahmad”.

    Suka saya tegaskan bahawa, Nabi Isa a.s... telah menyeru kepada BANI ISRAIL ...
    terjemahan:
    BANI:KAUM
    ISRA'EL:Orang2 yang memperjalankan,(hamba2 Allah)

    BalasPadam
  26. sambungan.....



    Isa, telah menyeru kepada Kaum Hamba Allah ini, dengan menyatakan akan datang selepas dia, iaitu "Ahmad"...

    terjemah:
    Ahmad: Orang yang terpuji.
    Muhammad: Orang-orang yang terpuji.

    Ahmad dalam ayat6 surath 61 itu telah merujuk kepada Ahmad(individu) yang akan membawa, sifat2 mulia sehingga mampu menarik orang2 disekelilingnya memeluk agama Islam, ini kesimpulan untuk penerangan bagi nama "muhammad" setelah dia dikenali orang ramai dengan kemampuan istimewa kurnia Allah, maka pada zaman baginda, mereka telah menggelarkan beliau dengan nama "orang-orang yang terpuji" ..sejak kecil..

    Suka juga saya kupas mengenai konteks ameno yang saya petik dari petikan diatas...


    ....."Mungkin mereka lupa bahawa Alquran adalah versi update kepada bibble itu sendiri".....
    sememangnya apa yang anda nyatakan tepat,
    berikut adalah ayat2 berNAS dariNya..

    Ali-Imran(3): ayat3

    ..ayat3 dari surath Ali-imran ini telah menerangkan bahwa sesungguhnya Al-Quran itu terkandung isi-isi kebenaran dari kitab2 sebelumnya iaitu, Taurath & Injil...
    sememangnya menunjukkan juga Al-Quran itu adalah versi "update" kepada Injil yg turun kepada Nabi Isa a.s....

    ...segala yang baik itu datang dariNYA, segala kekurangan itu datang dari diri saya sendiri sebgai manusia yang lemah...
    insyaAllah, saya cuba perbaikan kelemahan,..yang ada :)

    ..amin, kita doakan, supaya, kita kembali bersatu hati..

    surath Al-Anfaal: ayat63...sekian wallahua'alam...
    salam pd semua..

    BalasPadam
  27. mlm ni silalah beramai2 menonton buletin utama @ TV..kt tgk sapa yg kn cekup kt hotel..yg bertudung litup beraju kurung..

    BalasPadam
  28. Assalamualaikum WBT.. ntah la kadang2 cara dakwah ustaz & ustazah ni pun melebihi batas..cukup dgn berkata "valentine day itu haram di sisi Islam".cukup.itu saja. tak perlu la nak memandai2 tau selok belok pasal Valentine day ni sebab kalo dah tau valentine day tu haram automatik org yg waras tak ikut benda tu. xpaya nak buka2 sejarah memandai tau segala ttg Valentine.. org kristian tu lagi tau kot.

    kita takpaya nak klentong2 fakta ni org kristian terpesong blah2..buat pe kita nak tau hal mrk? kalau masih byk muslim yg tersesat jalan? apa kita nak sibuk hal agama lain kan..kita jaga agama kita dan meneruskan dakwah suda la..tak paya nak buka sejarah2 agama lain.

    sebab ada kata Nabi "Islam akan menjadi agama paling banyak umat di dunia tapi yang akan masuk syurga cuma sedikit".

    so kesimpulannya Kita fokus iman kita agama kita saudara2 semuslim kita sudahlah..tak paya nak ganggu agama lain. tu yg jadi mcm2 kacau bilau tu.

    BalasPadam
  29. aku rase ustazah ni pon silap jugak la,patut nya dia ckp budaya maksiat tu budaya BARAT,bukan budaya kristian, sebab tak semua org kristian suka buat maksiat... so pada org kristian, saya mintak maaf atas kekhilafan ustazah ni,biasa la manusia kan,tak semua perfect even alim ulama pon ade wat silap kan... dan satu lagi,tiada paksaan dlm memeluk islam dan islam melarang umat dia mengutuk agama lain.. peace =)

    BalasPadam
  30. ahah. ada ayat yg lebih accurate tapi aku x jmpa. tak silap still dalam surah ali imran.

    kalau ko nak tau, kristian dan yahudi pada zaman sekarang juga boleh dipanggil ahli kitab. tapi tak semua mendapat di sisi Allah. Mungkin satu dalam sejuta, mungkin lebih. wallahualam.

    Ko tak percaya? Prgi la carik sendiri. Apa2 pun yg aku tau Islam tak ajar jadik racist. Dulu zaman Nabi pun dalam negara dia treat orang Yahudi dengan baik. Orang zaman sekarang je over2.

    BalasPadam
  31. aku stuju la dngn anonymous.. mcm kalo org barat asyik kutuk penganas itu islam, islam itu penganas.. apa yg org islam d seluruh dunia ni rasa???

    begitu juga sepatutnya ustazah. x perlu lah sampai mengspesifikasikan perbuatan itu kearah agama.

    kalau dia nak menjadi hero kepada org islam jgn sampai nak memburuk2 agama org lain. di malaysia ni boleh d kira berapa ramai atau berapa kali wakil agam kristian yg bersuara, menyuarakan pendapat dan cuba menegakkan agama mereka???(cuba fikir dan ingat baik2)

    kalo x ada isu2 besar yg d timbul kan oleh golongan majoriti (org islam) mereka x bersuara. TETAPI!! berapa bnyk wakil islam yg bersuara dan menyuarakan pendapat n menegakkan agama mereka??

    saya x faham lah dngn situasi d malaysia ni..( saya d sini adalah neutral, x menyebelahi mana2 pihak)kalo islam, melayu.. langsung x boleh di sentuh dan di bahas. kalo yg lain, kalo mereka cuba menyuarakan pendapat mereka, bukan nya nak bertolenransi.. nak hentam balik lg ada. bayangkan kalo wakil agama kristian yg berkata sebegitu d tv terhadap umat islam d malaysia. sy x tau lah apa nak jd. rusuhan.. sepanduk, laporan polis sana sini, memorandum n apa2 lg lah... x betul begitu? cuba renung2 kan.. biar majoriti.. ttp jgn lah menindas manoriti. jgn buat mcm manoriti x berhak bersuara. jgn buat mcm golongan majoriti sahaja yg berhak bersuara. pendek kata.. JANGAN EGO

    BalasPadam
  32. Wa.. Ameno.. Patutlah awak sokong Ustazah, rupanya engko pun sama juga..

    HAL BAKED CAKE..

    Bro, sudah2lah.. Insaflah.. Nak mengata perkara pasal kristian.. Bro, you only know less la about kristian..

    Hampir keseluruhan kenyataan awak menghentam kristian and tak betul.
    Awak kena masuk gereja, pelajari mcmna agama kristian, baru awk ble faham. Ala, setakat google2, tak diiktiraf la bro..

    Awak ni saja nak menunjuk2, nak berlagak hero. iya kan.
    nak famouskan blog awak..

    You are just a kid!

    Ko kena buat research bnyk2 bro...

    Buang bayi, hah? kaum apa? agama apa?

    LOL

    BalasPadam
  33. I wish to contribute my thoughts on the Valentine-Christian issue with respect to the renowned speaker Ustazah Siti Nor Bahyah.

    The main message of my thoughts is simply that Muslim scholars and clerics must be made to understand that they are not experts in everything ...particularly a good many things about other faith like Hinduism, Buddhism, Christianity, Judaism and others.

    Muslim clerics like the Ustazah merely receive their education from traditional Islamic Institutions that do not have the subjects of Philosophy, Civilisation and Religious Studies.

    All they know and have learnt are only from a single source of Muslim Studies.

    As an academic, I will admit and clearly explain what I do know and what I do not know. If I had to respond to a certain question or comment with respect to knowledge that I do not possess much, then I am most humble in answering and never in an absolute or commandeering tone...much lest in a sarcastic or demeaning manner.

    It is most unfortunate that in Malaysia, as well as perhaps in other Muslim countries too, Muslims think that it is their 'divine' duty to hate people of other faiths.

    This is done to the point that a non-Muslim chief minister is despised despite his excellence in governance but a Muslim minister is supported and protected when allegations of rape, murder or bribery seems apparent.

    This is the 'racism' of religion. These Muslims are completely unaware that Islam is here to bring peace of mind and heart and that one should love all of mankind.

    The one that Muslims should despise are the wrongdoers...yes even if they are Muslims! When Muslims read the Al-Qur'an and come to the Verses where Allah chastise the wrongdoers, the Malays would automatically assigned in their minds people of other faiths such as Christian, Hindus, Jews and others. Islam, as I come to understand it, do not teach this idea of 'you are either with me or with them' situation.

    Yes, Muslims may point to the Surah al-Kafirun but that is meant for a particular situation where Islam is being challenged directly in a crude and vicious manner.

    BalasPadam
  34. VIEW FULL ARTICLE ON http://www.malaysiakini.com/letters/156188

    BalasPadam
  35. Orang macam ini ko orang nak dengar. Aku nak muntah dengan kebodohan penulis dan orang mencaci.

    Agama diwujudkan atas menghapuskan persengketaan. Setiap kali manusia berbalah, nabi diturunkan. Kenapa korang masih nak berbalah atau mulakan serangan.

    Dekat blog tulis I love Islam. Itu bagus. Segala surah-surah di dalam tu bagus. Wujudkah penghayatan dari Al-Quran pada si penulis dan mereka yang mencarut???

    Penulis memalukan, Letak logo Islam besar-besar tetapi mencarut dalam blog. Semua tulisan berlandaskan pentafsiran. Mana kebenaran?

    Ingin diingatkan bahawa mereka yang mentafsir dengan surah-surah Al-Quran.


    Penulis.. hayati lah Petikan Surah Al-baqarah ayat 41 iaitu “Dan berimanlah kamu dengan apa yang Aku turunkan (Al-Quran) yang mengesahkan benarnya Kitab yang ada pada kamu, dan janganlah kamu menjadi orang-orang yang mula-mula kafir (ingkar) akan dia; dan janganlah pula kamu menjadikan AYAT-AYATKU (sebagai HARGA untuk) membeli KELEBIHAN-KELEBIHAN yang sedikit faedahnya; dan kepada Akulah sahaja hendaklah kamu bertaqwa.” Jangan guna peluang yang ada untuk mensensasikan berita dan tafsiran. Sesungguhnya anda memang seorang Muslim yang berilmu tetapi amalan, sumpah seranah, maki hamun yang dihamburkan sejajar dengan keimanan dan tuntutan agama? Tak malu kah kita menggunakan logo Islam secara terang-terang dan menghalalkan diri untuk mencarut seperti menggunakan "mampus.. dan sebagainya". Kalau nak hit untuk iklan biarlah tulisan berdasarkan ilmiah dan bukan rektorik!

    Al-baqarah ayat160. "“Kecuali orang-orang yang bertaubat, dan memperbaiki (amal buruk mereka) serta menerangkan (apa yang mereka sembunyikan); maka orang-orang itu, Aku terima taubat mereka, dan Akulah Yang Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.” Bila buat salah mengakulah. Penulis ini tidak habis-habis untuk mengatakan Ustazah itu betul. Jihadnya selaras dengan tuntutan dengan agama, tetapi menyakiti orang lain itu diharamkan. Dosa. Dusta. Fitnah. Penulis ini macam tidak sedar diri. Ukur keimanan diri sebelum mencaci atau memanipulasi.

    Rujuk balik segala perbuatan ada wahai penulis. Fikirlah, kalau orang Kristian juga memahami Hadith dan Al-Quran, biarlah saya seorang kafir mengingatkan anda.

    Surah Al-baqarah ayat 264."Wahai orang-orang yang beriman! Jangan rosakkan (pahala amal) sedekah kamu dengan perkataan membangkit-bangkit dan (kelakuan yang) menyakiti, seperti (rosaknya pahala amal sedekah) orang yang membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada manusia ...". Penulis dan mereka yang mencaci, lihatlah apa yang anda dapat hari ini. Dusta!

    BalasPadam
  36. Bertaubat lah penulis selagi masa masih ada. Cacian dan makin hamun dan fitnah yang dilemparkan sudah cukup menunjuk akidah diri sendiri. Cermin diri dan hayati ayat ini.

    “Orang yang pernah menzhalimi saudaranya dalam hal apapun, maka hari ini ia wajib meminta perbuatannya tersebut dihalalkan oleh saudaranya, sebelum datang hari dimana tidak ada ada dinar dan dirham. Karena jika orang tersebut memiliki amal shalih, amalnya tersebut akan dikurangi untuk melunasi kezhalimannya. Namun jika ia tidak memiliki amal shalih, maka ditambahkan kepadanya dosa-dosa dari orang yang ia zhalimi” (HR. Bukhari no.2449).

    Maksudnya meminta maaf bila sedar akan kesilapan dan sesunnguhnya manusia tidak pernah sunyi dari kelalaian.Penulis, janganlah SPIN cerita untuk memperbaiki dusta orang.

    Apa yang dituntut adalah kemaafan secara manusia atas kesilapan pertuturan mulut. Setelah 6 tahun fatwa mengenai Valentine dikeluarkan di Kuching pada 2005, tiada orang Kristian marah atau menghalalkan Muslim untuk meniru St Valentine dengan Zina seperti budaya sekular. Kenapa sekarang baru rancak padahal orang kafir sudah lama tahu kewujudan fatwa ini dan tidak pernah membantah.

    Zina itu tidak pernah dihalalkan oleh agama atau oleh mana-mana penganut.

    Penulis, sedar dan bertaubat sesungguhnya...

    Baca balik dan cari sendiri ayat ini wahai penulis yang macam pandai dan macam orang yang paling beriman yang tidak pernah lalai.

    "“Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasora (Nasrani), dan orang-orang Saabien sesiapa di antara mereka itu beriman kepada Allah dan (beriman kepada) hari akhirat serta beramal soleh, maka bagi mereka pahala balasannya di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) kepada mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.”"

    Kalau orang-orang kitab dikatakan sebagai Khafir, baca balik Surah Al-Khafirun. Fahami yang Rasulullah pernah bersabda yang berbunyi,"aku dengan agama aku, kamu dengan agama kamu".

    Yang di Youtube bab skodeng tu siapa, yang buat video sendiri bersetubuh itu siapa? patut kah kita klasifikasi mereka berdasarkan keimanan sesuatu masyarakat? Sesuai???

    Akhir sekali, tidak kira agama, mereka yang ralat yang mengamalkan gaya hidup sekular terdiri daripada pelbagai agama. Daripada kita berbalah pasal keimanan kita, baik kita mencegah mereka. Sekali lagi, tiada salah dengan jihad ustazah untuk memperbetulkan akidah pemuda Islam yang ralat tetapi dengan merujuk kepada sesuatu masyarakat?

    Saya juga berharap agar si penulis disedarkan akidahnya, mencarut itu tidak sesuai dan berlandaskan sunnah Rasulullah. Baginda bersabda dengan kiasan-kiasan dan boleh dikira setiap ucapan yang dikeluarkan. Bukan seperti Ustazah yang main hantam keromo!

    BalasPadam
  37. MTMR, i read your writing. It is wonderful where you understand in modern world faith will keep us in peace. By swearing with volleys of unjust remarks, it is really hurting. I wish there are many tolerance Muslim like you in Malaysia.

    You have done what the Quran requires and you keep yourself to be as humble as possible. I love that.

    In malaysia when there is no personal attack on religions where Valentine day is an observation for many people while those sex-prone-secular-maniacs it is a day to prey on those who are lost.

    I believe that this probably a slipped tongue case and thus she just need to apologize if she is not deliberately attacking on Christians. The Christians forgave her (including me for we human does make mistakes) but it would be in accordance to Al-Quran for her to remorse for such blunder. I quoted some of the passage from Quran as a reference.

    It is wrong against the teaching of any faith to his devotee and those faithful that adultery is acceptable or widely practise by the people. Such remark indeed is misleading. Rasulullah, as a respected messenger from God with the Koran have showed that there is a need to respect, reflect, remorse and it is right to ask forgiveness. Never did Rasulullah ask Mukmins to do so.

    Aside from that, sometimes these kind of blunders is not good as it might lead to portray Islamic is opposite of (self-defined) Peace. Until now, i have never disrespect my Muslim friends yet we are close like brothers. In certain case I do remind them about their wrong-doings with some of the passages in the Quran which I learned. They reflect and be thankful for that gentle reminder.

    I can say that Christians in Malaysia are not transgressors which are hated or should be retaliated as per Al-Buqarah verse 190 instead deem as pert verse 191.

    When they (the khafirs) stop, you (Muslims) stop for god despise transgressors. Now, if we reflect to Rasulullah Himself, based on sunnah and the way he acted where the acceptance of jizyah and also as per Madinah Covenent. It is clearly that there are tolerance for khafirs who didn't hurt you.

    I can get many more passages from Quran which link to peace if someone of the Mukmins have forgotten that peace is the essence of Islam.

    Before I leave, thank you Mohamad Tajuddin Mohamad Rasdi for the tolerance you have showed us and we do love you as a Malaysian for we Christians are thought to love everyone and to forgive the wrong-doers with compassion and not insult. Again, your writing aspires me and many other Christians who believe there are good Muslims like you who have right 'aqidah' both spiritually and through daily life.

    May Allah bless you with love and let there be abundance for you and your blessed loved ones.

    Thank you.

    BalasPadam
  38. oi penyokong2 ustazah bodoh yg bodoh nie..ingat korang dah cukup pandai la..?korang tak tau banduan bragama aper yg paling ramai d malaysia nie?osama bin laden yg telah bunuh bribu2 org x brdosa..abu sayyaff..al qaeda,al maunah..agama aper?ada ker dlm ajaran islam yg mngajar umatnya psang bom d bdn n then kasi letup d tmpt awam..eii..sedar la baru brcakap mcm pndi sngt.pendek kata,..ustazah nie tetap salah.she's totally bitch.bodoh.patutla negara islam mcm mlaysia,indon,arab xkan prnah standing dgn negara bukan islam mcm amerika,german,jepun..pikiran korg nie sgt cetek.last sekali..korg semua BODOH.

    BalasPadam
  39. Saya """Cabar""" Dato Seri Najib Tun Hj. Abdul Razak kalau beliau tak bolih mempertahankan Ustazah Siti Norbayah kerana hujah beliau berasaskan Al-Quran...tidak Dato Seri Perdana Menteri anakanda kepada Tun Hj Abdul Razak dan Tun Rahah yang ninda saya bersama menubuhkan UMNO """PEKAN LAMA"""...Pekan, Pahang.

    BalasPadam
  40. adeh!!! nape lah fakta diputar belitkan??
    hmm wat pe nak gadoh2?? masing2 tahu agama masing2.. so pedulikan apa org kata.. ni lah manusi, org berjihad dia nak berjihad gak tapi xtahu gaya.. ish2.. udah2 la.. kristian ke Islam ke sama je.. yang penting hati kita.. For muslim, agama islam tu agama suci jadi jangan kotorkan ia dengan benda2 macam nie.. yang menjadi kenyataan memang org susah nak accept..

    BalasPadam
  41. Bertaubat lah penulis selagi masa masih ada. Cacian dan makin hamun dan fitnah yang dilemparkan sudah cukup menunjuk akidah diri sendiri. Cermin diri dan hayati ayat ini.

    “Orang yang pernah menzhalimi saudaranya dalam hal apapun, maka hari ini ia wajib meminta perbuatannya tersebut dihalalkan oleh saudaranya, sebelum datang hari dimana tidak ada ada dinar dan dirham. Karena jika orang tersebut memiliki amal shalih, amalnya tersebut akan dikurangi untuk melunasi kezhalimannya. Namun jika ia tidak memiliki amal shalih, maka ditambahkan kepadanya dosa-dosa dari orang yang ia zhalimi” (HR. Bukhari no.2449).

    Maksudnya meminta maaf bila sedar akan kesilapan dan sesunnguhnya manusia tidak pernah sunyi dari kelalaian.Penulis, janganlah SPIN cerita untuk memperbaiki dusta orang.

    Apa yang dituntut adalah kemaafan secara manusia atas kesilapan pertuturan mulut. Setelah 6 tahun fatwa mengenai Valentine dikeluarkan di Kuching pada 2005, tiada orang Kristian marah atau menghalalkan Muslim untuk meniru St Valentine dengan Zina seperti budaya sekular. Kenapa sekarang baru rancak padahal orang kafir sudah lama tahu kewujudan fatwa ini dan tidak pernah membantah.

    Zina itu tidak pernah dihalalkan oleh agama atau oleh mana-mana penganut.

    Penulis, sedar dan bertaubat sesungguhnya...

    Baca balik dan cari sendiri ayat ini wahai penulis yang macam pandai dan macam orang yang paling beriman yang tidak pernah lalai.

    "“Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasora (Nasrani), dan orang-orang Saabien sesiapa di antara mereka itu beriman kepada Allah dan (beriman kepada) hari akhirat serta beramal soleh, maka bagi mereka pahala balasannya di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) kepada mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.”"

    Kalau orang-orang kitab dikatakan sebagai Khafir, baca balik Surah Al-Khafirun. Fahami yang Rasulullah pernah bersabda yang berbunyi,"aku dengan agama aku, kamu dengan agama kamu".

    Yang di Youtube bab skodeng tu siapa, yang buat video sendiri bersetubuh itu siapa? patut kah kita klasifikasi mereka berdasarkan keimanan sesuatu masyarakat? Sesuai???

    Akhir sekali, tidak kira agama, mereka yang ralat yang mengamalkan gaya hidup sekular terdiri daripada pelbagai agama. Daripada kita berbalah pasal keimanan kita, baik kita mencegah mereka. Sekali lagi, tiada salah dengan jihad ustazah untuk memperbetulkan akidah pemuda Islam yang ralat tetapi dengan merujuk kepada sesuatu masyarakat?

    Saya juga berharap agar si penulis disedarkan akidahnya, mencarut itu tidak sesuai dan berlandaskan sunnah Rasulullah. Baginda bersabda dengan kiasan-kiasan dan boleh dikira setiap ucapan yang dikeluarkan. Bukan seperti Ustazah yang main hantam keromo!

    BalasPadam
  42. Orang macam ini ko orang nak dengar. Aku nak muntah dengan kebodohan penulis dan orang mencaci.

    Agama diwujudkan atas menghapuskan persengketaan. Setiap kali manusia berbalah, nabi diturunkan. Kenapa korang masih nak berbalah atau mulakan serangan.

    Dekat blog tulis I love Islam. Itu bagus. Segala surah-surah di dalam tu bagus. Wujudkah penghayatan dari Al-Quran pada si penulis dan mereka yang mencarut???

    Penulis memalukan, Letak logo Islam besar-besar tetapi mencarut dalam blog. Semua tulisan berlandaskan pentafsiran. Mana kebenaran?

    Ingin diingatkan bahawa mereka yang mentafsir dengan surah-surah Al-Quran.


    Penulis.. hayati lah Petikan Surah Al-baqarah ayat 41 iaitu “Dan berimanlah kamu dengan apa yang Aku turunkan (Al-Quran) yang mengesahkan benarnya Kitab yang ada pada kamu, dan janganlah kamu menjadi orang-orang yang mula-mula kafir (ingkar) akan dia; dan janganlah pula kamu menjadikan AYAT-AYATKU (sebagai HARGA untuk) membeli KELEBIHAN-KELEBIHAN yang sedikit faedahnya; dan kepada Akulah sahaja hendaklah kamu bertaqwa.” Jangan guna peluang yang ada untuk mensensasikan berita dan tafsiran. Sesungguhnya anda memang seorang Muslim yang berilmu tetapi amalan, sumpah seranah, maki hamun yang dihamburkan sejajar dengan keimanan dan tuntutan agama? Tak malu kah kita menggunakan logo Islam secara terang-terang dan menghalalkan diri untuk mencarut seperti menggunakan "mampus.. dan sebagainya". Kalau nak hit untuk iklan biarlah tulisan berdasarkan ilmiah dan bukan rektorik!

    Al-baqarah ayat160. "“Kecuali orang-orang yang bertaubat, dan memperbaiki (amal buruk mereka) serta menerangkan (apa yang mereka sembunyikan); maka orang-orang itu, Aku terima taubat mereka, dan Akulah Yang Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.” Bila buat salah mengakulah. Penulis ini tidak habis-habis untuk mengatakan Ustazah itu betul. Jihadnya selaras dengan tuntutan dengan agama, tetapi menyakiti orang lain itu diharamkan. Dosa. Dusta. Fitnah. Penulis ini macam tidak sedar diri. Ukur keimanan diri sebelum mencaci atau memanipulasi.

    Rujuk balik segala perbuatan ada wahai penulis. Fikirlah, kalau orang Kristian juga memahami Hadith dan Al-Quran, biarlah saya seorang kafir mengingatkan anda.

    Surah Al-baqarah ayat 264."Wahai orang-orang yang beriman! Jangan rosakkan (pahala amal) sedekah kamu dengan perkataan membangkit-bangkit dan (kelakuan yang) menyakiti, seperti (rosaknya pahala amal sedekah) orang yang membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada manusia ...". Penulis dan mereka yang mencaci, lihatlah apa yang anda dapat hari ini. Dusta!

    BalasPadam
  43. I wish to contribute my thoughts on the Valentine-Christian issue with respect to the renowned speaker Ustazah Siti Nor Bahyah.

    The main message of my thoughts is simply that Muslim scholars and clerics must be made to understand that they are not experts in everything ...particularly a good many things about other faith like Hinduism, Buddhism, Christianity, Judaism and others.

    Muslim clerics like the Ustazah merely receive their education from traditional Islamic Institutions that do not have the subjects of Philosophy, Civilisation and Religious Studies.

    All they know and have learnt are only from a single source of Muslim Studies.

    As an academic, I will admit and clearly explain what I do know and what I do not know. If I had to respond to a certain question or comment with respect to knowledge that I do not possess much, then I am most humble in answering and never in an absolute or commandeering tone...much lest in a sarcastic or demeaning manner.

    It is most unfortunate that in Malaysia, as well as perhaps in other Muslim countries too, Muslims think that it is their 'divine' duty to hate people of other faiths.

    This is done to the point that a non-Muslim chief minister is despised despite his excellence in governance but a Muslim minister is supported and protected when allegations of rape, murder or bribery seems apparent.

    This is the 'racism' of religion. These Muslims are completely unaware that Islam is here to bring peace of mind and heart and that one should love all of mankind.

    The one that Muslims should despise are the wrongdoers...yes even if they are Muslims! When Muslims read the Al-Qur'an and come to the Verses where Allah chastise the wrongdoers, the Malays would automatically assigned in their minds people of other faiths such as Christian, Hindus, Jews and others. Islam, as I come to understand it, do not teach this idea of 'you are either with me or with them' situation.

    Yes, Muslims may point to the Surah al-Kafirun but that is meant for a particular situation where Islam is being challenged directly in a crude and vicious manner.

    BalasPadam
  44. sambungan.....



    Isa, telah menyeru kepada Kaum Hamba Allah ini, dengan menyatakan akan datang selepas dia, iaitu "Ahmad"...

    terjemah:
    Ahmad: Orang yang terpuji.
    Muhammad: Orang-orang yang terpuji.

    Ahmad dalam ayat6 surath 61 itu telah merujuk kepada Ahmad(individu) yang akan membawa, sifat2 mulia sehingga mampu menarik orang2 disekelilingnya memeluk agama Islam, ini kesimpulan untuk penerangan bagi nama "muhammad" setelah dia dikenali orang ramai dengan kemampuan istimewa kurnia Allah, maka pada zaman baginda, mereka telah menggelarkan beliau dengan nama "orang-orang yang terpuji" ..sejak kecil..

    Suka juga saya kupas mengenai konteks ameno yang saya petik dari petikan diatas...


    ....."Mungkin mereka lupa bahawa Alquran adalah versi update kepada bibble itu sendiri".....
    sememangnya apa yang anda nyatakan tepat,
    berikut adalah ayat2 berNAS dariNya..

    Ali-Imran(3): ayat3

    ..ayat3 dari surath Ali-imran ini telah menerangkan bahwa sesungguhnya Al-Quran itu terkandung isi-isi kebenaran dari kitab2 sebelumnya iaitu, Taurath & Injil...
    sememangnya menunjukkan juga Al-Quran itu adalah versi "update" kepada Injil yg turun kepada Nabi Isa a.s....

    ...segala yang baik itu datang dariNYA, segala kekurangan itu datang dari diri saya sendiri sebgai manusia yang lemah...
    insyaAllah, saya cuba perbaikan kelemahan,..yang ada :)

    ..amin, kita doakan, supaya, kita kembali bersatu hati..

    surath Al-Anfaal: ayat63...sekian wallahua'alam...
    salam pd semua..

    BalasPadam
  45. Salam, kepada ameno...

    "7. Dalam ajaran kristian mereka perlu pergi ke gereja seminggu sekali iaitu pada hari jumaat, yang mana saya lihat orang kristian jarang buat."

    Saya petik semula konteks anda.
    Apa yang cakapkan memang betul, Orang2 Kristian, atau lebih dikenali dengan panggilan Nasara/Nasrani dalam terjemahan Al-Quran...mereka sememangnya, pergi ke gereja(untuk bersembahyang) pada hari Ahad, ..tetapi, setelah Muhammad s.a.w memenangkan Islam, solath Berjemaah(Solat Juma'at)...itu diletakkan pada Hari Juma'ah(Perhimpunan Jemaah) ..yang lebih merujuk kepada MAKNA nama bagi hari berkenaan. Ia juga bersandarkan kepada Juma'ath iaitu hari yang ke-enam, melambangkan "Hari Pendidikan" ..berdasarkan

    1. Ahad(satu) - Hari Pembukaan
    2. Sa'nayan(dua) - Hari Perlaksanaan Dasar-dasar daulah
    3. Salasa(tiga) - Hari Perlaksanaan Ali-Imran
    4. Rob'u(empat) - Hari Perhubungan(komunikasi)
    5. Khamis(lima) - Hari Hidangan(ganjaran pahala/penyucian dosa)
    6. Juma'ah(enam) - Hari Pendidikan
    7. Sab'tu'(tujuh) - Hari Pemerintahan(Penentuan) Tertinggi.

    ..dari dulu, selepas Nabi Isa a.s di angkat umat Nasara ini memang mengamalkan hari Ahad sebagai hari berkumpul mereka, kerana mereka sedia paham bahaya Ahad itu adalah hari Pembukaan, dimana jika kita teliti bahasa mereka.. Ahad=SUNday... hari ahad terjemahan melalui bahasa inggeris adalah hari Matahari(SUN @ SON)Anak Tuhan(isa yang mereka katakan sebgai anak tuhan..

    Jadi, Nabi Muhammad s.a.w, melaksanakan/perbuatan dengan tidak menyokong dakwaan orang2 Nasara dengan menggantikan hari perjumpaan umat Islam pada hari Juma'ath.

    Begitu juga, penjelasan yang sama kepada orang2 Yahud'di.. iaitu mereka melaksanakan hari perjumpaan mereka pada hari "Sab'tu" ..hari yang melambangkan hari Pemerintahan (Penentuan)....
    ..(saya tak dapat merujuk kepada bahasa hibru lagi...utk penjelasan fahaman mereka, kenapa mereke(orang2 yahud'di) memilih hari ke-Tujuh....)

    ..jadi sememangnya.. orang2 Nasara zaman ini telah melakukan sesuatu yang pelik sekiranya mereka ke gereja pada hari Jumaat. ini kerana perbuatan itu seolah-olah mereka telah menerima bahwa, Nabi Muhammad s.a.w itu adalah nabi selepas Nabi Isa a.s. ...secara tidak sedar, mungkin mereka tidak berniat.
    Jika kita lihat....dan merujuk kepada ayat2 yang berNAS dariNya.. maka insyaAllah kita akan kukuh!! daripada mereka....

    As-Saff(61): ayat6

    Berikut petikan dari ayat6:
    “Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku ini Pesuruh Allah kepada kamu, mengesahkan kebenaran Kitab yang diturunkan sebelumku, iaitu Kitab Taurat, dan memberikan berita gembira dengan kedatangan seorang Rasul yang akan datang kemudian daripadaku – bernama: Ahmad”.

    Suka saya tegaskan bahawa, Nabi Isa a.s... telah menyeru kepada BANI ISRAIL ...
    terjemahan:
    BANI:KAUM
    ISRA'EL:Orang2 yang memperjalankan,(hamba2 Allah)

    BalasPadam
  46. ala, tak boleh kita sepakat kata sama2..valentine tue haram n tak patut diraikan oleh org Islam..pull stop, abis citer..
    bab kristian tue xleh nak wat ape..salah paderi mereka tak dakwah bebetol pada penganut kristian yg lain..bg org islam pula, kita sendiri lebih mengetahui kenapa budaya kristian mcm nie..kalo kristian tak terpesong seperti skang..mmg xde agama islam nie..semua ada sebab la..so kita sebagai muslim jgn la ikot agama lain..pegang pada islam sahaja instead bergaduh sesama kita..

    BalasPadam
  47. nih nak tnya ckit kt anonymous yg bls komen dak anonymous lg satu tuh..pe sal lak nk persalahkan budaya kristian yg da masuk secara halus..pe sal lak nk persalahkan setan yg menghasut?da mmg kje setan menghasut manusia buat kemungkaran kn?kita manusia diberi pilihan..mahu atau tidak..nak buat atau tidak..nk dgr hasutan setan ke nak patuh perintah ALLAH SWT..sbb tuh ad dosa pahala..setiap perbuatan ad balasan..asyik2 nk tuduh org lain..budaya kristian la yg mempengaruhi n blablabla..eh..org2 islam da tade otak ke smpai senang2 nk terpengaruh ngn budaya agama lain??care ko komen tuh cm merendah2kn org islam..seolah2 budaya kristian penyebab org2 islam nih pun buat kemungkaran..weyhh..tolong laa..aq duk tgk kwn2 aq yg islam bkn men dakwah ngn bdk kristian..tp kna gelak jek..sbb ape??sbb dorg gi dakwah org kristian dlu..org2 islam sndiri dia tk dakwah..da tuh..dia sndiri tk praktikkn ajaran agama islam..bdk2 kristian pandang dia sebelah mata jek..da buat salah pastu nk salahkn setan la iblis laa..ape ke bnda nye nih weyh???stop laa nk tuding2 jari kt makhluk lain..ALLAH SWT bg akal kt manusia bkn sruh terpengaruh ngn budaya lain..haihhh..sama2 la kita perbetulkan diri kita sblm nk perbetulkn kesalahan org..org kristian pun tau valentine haram disambut bg org islam..tp org islam pulak ia2 nk sambut..org kristian lak segan tgk..realiti weyh..realiti..pastu ad lak manusia2 hebat nk salahkan agama lain pembawa anasir jahat..kita usaha la utk usir hasutan2 tuh..bkn duduk tggu kna hasut pastu tuding jari!!

    BalasPadam
  48. actually kalu point ni di turn over,mmg leh checkmate MCA ngn NGO tuh balik.

    Bayangkan public figure cam anwar or nik aziz cakap balik camnih:-

    "TQ for all respond.mohon maaf atas kekeliruan.Isu ni jadi peluang kita nak saling memahami antara islam n kristian.

    Atas sebab kita dah sama2 paham agama kita sama2 menyeru pado kebaike, jom lah kita kempen gaya hidop sihat tanpa maksiat pada ore ramai sempena vday nih.Yang kristian leh kempen pado ore muda kristian.Yang islam kempen kat ore isle"

    Cari hikmah der..bukan gado2.Kan dah dapat allies menentang maksiat kalu pk gini.Leh tgk la pastuh respond MCA.ho ho

    Itu pon kalau leader2 ni terpk la....

    BalasPadam
  49. hari ahad la..jumaat org muslim..sabtu utk yahudi. ahad utk kristian..

    BalasPadam
  50. Salam.

    Beberapa fakta tuan tentang Kristian adalah salah.
    "Berhujahlah dengan sokongan Al-Quran & Al-Hadith"

    Sekian.

    BalasPadam
  51. tabiat org islam suka mengutuk...hahahaha

    BalasPadam
  52. Salah paham kot, ye la kalau bagi org islam cium mulut, pegang2 tangan, peluk2, berdua2an kat tempat gelap adalah haram dan maksiat. tp bg org kristian tu tak haram dan bukan maksiat. bila ustazah cakap valentine tu penuh ngan maksiat melenting la org kristian. Sedangkan kita semua tahu sampai penuh la hotel2 masa malam valentine.

    BalasPadam
  53. memang betul la disko, arak dan seks ni memang orang kristian and cina punya kerja. pelanggannya termasuk melayu, tapi kepala bapaknya kristian dan cina! babi!

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...