Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 11 Februari 2011

Sambutlah Valentine kerana ianya bukan haram...


Leceh betul. Satu perkara pun nak ulang cakap sampai berpuluh-puluh blog menyiarkan perkara neh. Ada yang mempertahankan valentine. Ada yang marahkan valentine. Ada yang keliru samada patut ke tak patut sambut valentine. Benda remeh cam neh pun nak bertekak bagai nak rak. Ini baru isu kecik. Isu kecik cam neh sepatutnya takdelah bebankan kepala hotak. Tetapi ntah camne benda-benda camne lah mereka pusing berdarjah-darjah untuk kelirukan penganut-penganut islam di malaysia. Heh

Setiap perkara mesti ada asas. Setiap perkara mesti ada permulaan. Kena kaji apa itu asas dan permulaan kepada valentine itu sendiri. Memandangkan Allah swt tak terangkan pasal valentine dalam Alquran kepada kita, jelaslah kita kena pergi buat research sendiri. Hasil research aku mendapati bahawa ;

1. Kisah [lagenda] paderi valentine yang sering diperkatakan oleh masyarakat kebanyakan kita boleh diragui sumber keasliannya.

2. Menerusi wiki yang aku baca cincai boncai pasal malas, dia [penulis yang juga boleh diragui keamanahannya dalam menyampaikan mesej] mengatakan tiada elemen-elemen romantika dalam asbab kematian paderi valentine. Entah kenapa tema kasih sayang [romantik] dengan kematian paderi ini boleh terkait. Faktor masa menyebabkan ramai orang mula salah tafsir.. Memang aku percaya. Manusia suka mengumpat dan membuat persepsi sendiri. Contoh terdekat ialah aku sendiri. Lihat sini

3. Paderi valentine mati pada 14 february juga tidak dapat dipastikan. Apa yang ada cumalah dia dikuburkan pada 14 february. Tarikh kematian tidak dapat dikenalpasti. Paderi-paderi kristian juga secara teknikalnya tidak tahu kesahihan fakta-fakta valentine neh. Apalah yang kita boleh harapkan pada mereka sedangkan mereka pun main ubah je kitab asal injil tue kan? [maaf enh penganut kristian, walaupun saya taknak cakap tapi benda neh fakta, kita kena terima okeyh]. Lihat sini.

4. Terdapat pelbagai mitos dan lagenda kenapa valentine disambut dibeberapa negara barat yang kemudian nya turut tersebar ke negara-negara arab dan asia.

5. Antara mitos yang aku baru amek tahu.. [dulu aku tak pernah amek tahu.. siyes aku tinggalkan valentine itu demi akidah ku bukan demi mitos] 

Hari valentine ini diraikan sempena mengingati perngorbanan dan jasa-jasa paderi valentine terhadap rakyat rom suatu ketika dulu. Paderi valentine neh pernah memujuk pemerintah rom [raja] untuk menganuti kristian tetapi ditolak oleh pemerintah ketika itu. Askar-askar [lelaki] rom pada ketika itu konon nya tidak boleh berkahwin atas alasan perkahwinan akan melemahkan kekuatan fizikal mereka. 

Namun secara senyap-senyap paderi valentine mengahwinkan juga askar-askar muda rom kepada pasangan masing-masing. Apabila penguasa rom mendapat tahu akan perbuatan paderi valentine, dia jadi marah dan memanggil paderi valentine mengadap. Ketika sesi soal-jawab, penguasa rom sempat memujuk paderi valentine agar menukar agamanya kepada agama pagan [animisne = atheis = tiada kepercayaan kepada agama]. Jika paderi bersetuju, penguasa rom akan membebaskan paderi valentine daripada sebarang hukuman tetapi paderi valentine enggan. 

Kerana marah, paderi valentine dijatuhi hukuman mati. Sebelum mati, paderi valentine telah menyembuhkan seorang perempuan yang buta. Dan ketika dijatuhkan hukuman mati, paderi valentine telah menghantar sekeping kad kepada gadis tersebut sebagai tanda ingatan/kasih sayang. Aku pun tak sure. Maklumat neh bersepah dalam google. 

6. Namun kisah di atas ini [dan lain2 kisah] telah banyak kali menjadi pertikaian di barat. Mereka mengatakan bahawa kisah yang diperkatakan dalam valentine day itu adalah mitos dan bukan nya fakta.

7. Kenapa barat sibuk2 nak pertikaian kesahihan citer di atas, aku tak pula nak amek tahu. Cuma nak bagitau memandangkan orang barat pun mencucuk mitos kristian neh, apakata kita owang islam pun cucuk gak mitos kristian neh?

8. Sabar dulu bukan aku nak create perang salib version II ke ataupun the remake of perang salib, cuma nak memperjelaskan je bahawa orang2 kristian [orang islam pun sama gak] neh suka betul lah mengada-ada kan apa yang tiada. Heh

9. Dah kalau macam tue, apa je ada hal orang-orang islam sibuk nak celebrate menda alah neh hah? Ceh, dah kantoi dah taktik paderi-paderi kristian.

10. Negara seperti jepun dan korea celebrate valentine neh secara meriah. Mungkin sebab tiada kepercayaan kot. Yelah dorang neh bukan macam kita orang islam. Busy nak mampus 24 jam. Solat wajib je ada 5x. Itupun belum masuk bab zakat, puasa dan menunaikan haji. Time dekat2 nak raya pun busy. Tak kiralah raya apa sekalipun. Pendek kata orang islam memang busy so kalau dah busy apa ke hel nya nak sambut valentine yang dimitoskan oleh kristian agar diraikan oleh setiap manusia di seluruh pelosok negara?

11. Di samping itu sambutan valentine ini juga sebenarnya satu pembaziran. Peniaga mula fikir untung segera dengan menawarkan product-product makanan seperti coklat dan bunga konon nya untuk meraikan rasa kasih sayang. Padahal nak bagi korang gemuk weh!!! Ble dah gemuk mulalah slimming centre bagi diskount untuk kurus pula... Bunga-bungaan pula selalunya tak laku time hari-hari biasa. Biasanya hari-hari cam neh lah bunga tetiba laku.. ceh. Mengekplotasikan mitos valentine untuk mengenakan kita sebagai pengguna. Peniaga itu sesat. Sesat mencari untung. Heh.

12. Walaubagaimanapun tidak dapat dinafikan sambutan valentine neh memang ada kaitan dengan kristian. Kristian secara teknikalnya tiada perayaan tersendiri. Krismas tue pun entahlah.. tak tercatatpun dalam bibble dorang kan? Dalam islam ada macam-macam perayaan.  Mungkin kristian melihat perkara tersebut dan mulalah mencipta pelbagai mitos dan etc.. untuk membolehkan mereka pun ada sambutan macam orang islam. 

13. Walaupun lagenda valentine adalah satu mitos tetapi ianya tetap tercatat sebagai salah satu hari yang diraikan oleh penganut kristian di seluruh dunia. Yang tak kristian pun raikan gak. Tukar format kepada tema kasih sayang.. tetapi tak tukar asas kepada sambutan [fakta kes kenapa hari valentine tercipta].

14. Mungkin tujuan penganut kristian pada ketika itu adalah baik. Iaitu mahu memperuntukan satu hari khas untuk tema kasih sayang tetapi sayangnya hari itu telah disalahertikan. Sebab kebanyakkan pada hari itu orang islam busy buang duit dan buang tenaga untuk berseks.

15. Lagipun tiada matlamat dan niat yang khusus diperincikan kenapa orang kristian pada ketika itu sibuk mempromosikan valentine neh.

16. Maaf sekali lagi, tiada niat pula nak bercerita pasal kristian kat sini tetapi nak buat macam mana, fakta valentine neh memang sedikit sebanyak terkait dengan ajaran kristian. Kepada orang2 kristian yang matang, mereka faham benar saya ulas berdasarkan fakta setelah menyelusuri sejarah kewujudan hari valentine.

17.  Paling terpenting sekali ialah orang islam sejak dulu lagi suka melebih2. Kalau orang sambut krismas kat umah, dorang sambut krismas dengan party foam. Orang kristian pun kalah. Begitu gak dengan valentine neh. Kat malaysia neh orang islam terover menyambut daripada penganut asal itu sendiri. Ceh. Mereka sambut dengan macam2 stail sampaikan satu saat aku pun terlupa sambutan valentine neh ajaran islam ke ataupun kristian. Heh

18. Mengikut protokol sambutan valentine neh ialah ;

- mesti sambut pada 14 feb tiap2 tahun.
- mesti beli hadiah tak kira laki or perempuan.
- mesti tukar2 hadiah
- mesti beromen bagi membuktikan tanda cinta masing2.

Itu protokol. Kalau korang buat salah satu dan tinggalkan salah satu tak sahlah valentine korang pada hari tersebut. Heh.

Dan kebanyakkan orang2 islam yang sambut memang follow 4 steps neh. Sebab apa?
- orang islam yang belum kahwin takley romen hari2. tak macam org bukan islam. nak romen setiap saat pun takde sapa bising. [so orang2 bkn islam takdelah beria2 nak beromen time valentine].

- so mereka mengambil kesempatan utk beromen time valentine. Ini terbukti menerusi stastistik oleh jabatan pencegah maksiat itu sendiri.

- memandangkan org2 islam dah menukarkan format kasih sayang kepada kasih seks pada hari valentine, memang wajarlah org2 islam neh dibendung dari menyambut hari neh. Lagipun telah dijelaskan tiada faedah yang nyata untuk sambut valentine melainkan mudharat. Mudharat sebab taktahu tujuan valentine secara khusus kenapa ianya diraikan [dicipta] dan mudharat sebab menjurus kepada perlakuan zina, bidaah, khurafat, boros dan mencuri.  



Dan dunia telah membongkarkan muslihat orang2 kristian pada waktu dahulu. Iaitu kisah disebalik sambutan valentine adalah mitos semata2. Ada juga paderi kristian yang mengakui perihal tersebut. Dan meminta jangan kaitkan valentine dengan kristian lagi. So kesimpulan nya valentine neh adalah satu sambutan yang direka2 seperti sambutan merdeka dan etc. Tetapi apa sebab orang islam nak sambut hari yang dimitoskan untuk meraih populariti dan keuntungan neh? Lue fikirlah sendiri.

Ameno : Kalau tak buat 4 protokol valentine di atas, sambutan valentine korang tak sah... tahu? Heh

Share this

43 Responses to " Sambutlah Valentine kerana ianya bukan haram... "

  1. asalkan boleh je ko letak kene beromen baru valentine. sape la ngajor kot. aku tak sambut valentine, tapi aku pon takdenye nak sebar2 citer tipu utk mencapai matlamat 'baik' aku.

    BalasPadam
  2. salah satu statistik yang di buat di Terengganu, bulan 2, 8 dan 12 adalah hari yang paling banyak orang buat maksiat...
    bulan 2 = hari valentine
    bulan 8 = hari kemerdekaan(waktu
    countdown)
    bulan 12= tahun baru (waktu
    countdown)
    so, hari valentine wajar diharamkan....

    BalasPadam
  3. aku ada dengar, budak2 takde moral beromen time malam raya. 'bebas dari puasa' katanya.

    mcm tu.. raya aidilfitri kena haram?

    *giggles*

    BalasPadam
  4. aih shah..terkilan ker??...kelam kabut la lu der...hahahahahaha

    BalasPadam
  5. terkilan? aku gelakkan korang ada la. gila desperate kumpulkan facts bodoh. it's ok to say dont celebrate it, but it's pathetic to lie just to achieve your goal.

    grow up.

    BalasPadam
  6. okay la 2 sbb k mengita ingt mengingati. xsalah sebarkan dakyah2 y cmni. wlopun xsmestinya betol, tp at least kesedaran 2 ada. n xpyahla nk kondem bila kita sndiri lgsung xde effort nk stop umat islam dari smbut hari 2. lg pon ni masa untuk fight back sgala fitnah2 yahudi n kristian kt kita. don't ask people to grow up, bila kita y sbenarnya mmbesar guna acuan barat.

    BalasPadam
  7. tak salah ye sebarkan dakyah asal matlamat betul.

    erm ... hari ni aku belajar benda baru.

    thanks!

    BalasPadam
  8. beshny dpt romen.. wat maksiat.. lendir2.. nyum2.. ~~,

    BalasPadam
  9. haha. klo kau ni betol la org y jnis boleh diajak bebual hal2 y cmni, aku yakin sgt kau mst fhm maksud aku. =)

    BalasPadam
  10. n lg 1, pasal2 beromen 2. suma org y ska baca belog taw la. penulis 2 cuma bg mksud sarcastic. jd bila ada org y amek siyes bnda2 cm2, ada something wrong la 2.

    BalasPadam
  11. Shah: "budak beromen time mlm raya"
    Orang bcakap pasal statistik, pasal kajian, ko cakap ikut suka buku lali ko je. nmpak ngat ko yg bromen mlm raya tu..smbil awek ko gosok baju raye kut. Cam doh je.

    Fakta: bnyk kelahiran luar nikah terjadi bulan 3,4,9,11. rujuk kajian ppum. ko bleh gak tgk kes statistik buang bayi PDRM

    Fakta: susah nk kuar mlm raya ngan awek sbb family derang sibuk wat persiapan.

    Pengajaran: Sblum cakap, tulis, taip pe2 sila guna otak dulu. Nnt xde la nmpak ko mcm budak BODOH!

    BalasPadam
  12. benda ni sbnr nye akan ade chain reaction... drpd otak x leh nk berfikir sbb dh kemaruk nafsu smpi la ke zina.. pastu buang bayi.. pastu menyusah kn org... sepatutnya duit zakat bleh d guna utk kebajikan.. ini tdk, terpaksa plak wat pusat pemulihan penzina dan pembunuh.

    manusia boleh jd binatang dlm sekelip mata bai.. drpd dlm hati ade taman smp la bunuh bayi yg baru lahir. preventive measure is so much welcome.

    BalasPadam
  13. hahahahahahaha..... spe mkn cili die trase pdas... dh mmg btol mnde ni hram... wtape nk bangkang?? ckp psal nk hramkn rye 2 mcm bangang je... psal prayaan islam nk plak hramkn...

    BalasPadam
  14. benda yang mendatangkan maksiat memang haram kan?

    BalasPadam
  15. excuse me mr shah, ur word
    "aku ada dengar, budak2 takde moral beromen time malam raya."
    cannot be realiable.. it based on ur perception only.. where u hear from? ur fren? hehe.. try not to say others being pathetic where u r da 1 being so.

    BalasPadam
  16. Dah majlis fatwa cakap haram, haramlah! even mitos ke gosip ke, benda tu kalu mendatangkan mudarat, baik tak payah sambut! cukuplah kita ada hari raya aidilfitri dan aidiladha, maal hijrah untuk disambut, lagi banyak faedah...

    BalasPadam
  17. bangang jer manusia nihh...dah tahu hari vlentine bodohhh ni org kapir jer smbut,yg kita prgi trgedik2 nk smbut tu kejadahnyer..lgpun bnda2 yg mndtgkan kpd mksiat nih mmg kita kna jauhi..ada jgk mnusia(bleh pggil mnusia ke)yg mrh bila kita wt effort utk prkukuhkan lg dakwaan hri vlntine ni haram..nk sgt jdi kapir agknyer..

    ada beberapa sahabat yg meriwayatkan,
    "sesiapa yang mnyerupai sesuatu kaum,maka dia dlm kalangan mereka.."

    so,kpd yg msih pekak dan buta dlm hal ni,lu pikirr la sndiri...

    BalasPadam
  18. idiot2 dalam ni sekalian:

    aku dah terang2 kata aku dengar, itu bukan fakta yg ada bukti. so, it's not about statistic. it's about giving comparisons, idiots. dah terang2 hari raya tu tak menganjurkan zina, what the hell nak kena haramkan raya?

    Zina ialah haram, raya itu tak. Ada si bangang je yg buat2 kerje tolol tu. Get it?

    Dalam kes korang ni, menyambut hari valentine ialah haram (mengikut beberapa pendapat, aku tak nak argue, itu bukan ape aku nak sampaikan, zina pun haram).

    But the thing is si bloggers haram jadah ni suka2 buat rules sendiri valentine syarat2 kena berzina. Tak payah la nak cover up perli la ape la, dont be such a pussy okeh. Aku menyampah tgk orang menipu, that's it. sambut valentine haram, then go on preach about it takde muslim nak pertikaikan even aku, base dia mmg dah sangat kuat dah.

    Sebab tu aku kaitkan dengan raya, supaya si tolol2 dapat nmpak. Sadly, you guys dont. masuk plak hal2 statistik aku tak betul. aduhhh~. m not disapproving hari raya islam la bongok. perli pon tak paham. baca blog ameno yg penuh sarcasm ni paham pulak?

    Mentaliti melayu, matlamat menghalalkan cara. Tak apa menipu, asal matlamat 'suci'.

    Sebab tu korang byk jmpa surat2 berantai yg bahagian awalnya ajak beribadah, tapi di hujungnya terdapat ugutan2 "kalau lu tak sebar kat 10 orang dalam masa blablabla, mak korang mati dan sebagainya". Sebab ape? konon nak berdakwah.. tapi dengan cara ugutan.

    Yang entri ini pon lebih kurang. Gunakan penipuan utk 'menginsafkan'.

    That's it. I repeat, aku tak persoalkan sambutan valentine haram, aku persoalkan cara mamat/minah ni. Tak paham isu aku nak utarakan, silakanlah orang2 melayu sekalian. Lantak ko la. I have spoken.

    BalasPadam
  19. aslkm tuan..korang nih..tgk la dri aspek positive..jgan la nak bedal jer idealogi2 nie..dorang nak beromen nak buat anak luar nikah bila2 pun boleh la derr..malam takbir pun boleh..2 terpulang ngan org gak..kalau iman kuat tak lah jadi..kalau iman ciput takat engine motor 125 pekak..susah arr..tak pernah aku dengar benda2 merepek protokol ko nih..ko nih kenceng jer lebih..klu nak wat statistic 2..bagi lar reference ckit..jgan nak bedal jer..nie dah kire plagiarism nie der..n hormat lar agama org tuan bloggers..jgn la buat org tak senang dgn cara kamu nak gelar2 org..bukan apa..tpi kita kan bebilang agama kat malaysia nie..so hormat2 la sket..2 dah cerita agama dorang..biar lah..ape nak kecoh2..yg runtuh akhlak 2 org yg buat maksiat..dorang yg nak wat..2 kemahuan dorang..jgn pula nak salahkan benda2 mcm nie..sorry ye derr..nak kritik jer he..he..he..

    BalasPadam
  20. Dear saudara Amenoworld dan rakan - rakan bloger yang lain;

    1. Kitab Injil/Alkitab tidak pernah diubah oleh sesiapapun termasuk para Paderi. Padahal Alkitab telah lama ujud sebelum Quran, so how do you known it's has been changed or rectified. Non of you can proof that so far. What if I say, 'Fakta buku Sejarah SPM telah lama diubah. Percaya???' Yes, because the proofs are out there.. Please!!

    2. Dalam kebiasaan Kristian, seseorang yang telah meninggal dunia tidak akan dikebumikan pada hari yang sama. Biasanya dalam 3 hari barulah pengkebumian akan dilakukan mengikut kelaziman budaya sesuatu kawasan. Oleh itu, hari Valentine tidak berkaitan dengan tarikh kematian Saint Valentine. Gareja juga tidak pernah mengiktiraf Hari Valentine dan perayaan ini tidak ada dalam kalender perayaan tahunan Kristian.

    3. Perkara - perkara ini berlaku setiap hari:
    - mesti beli hadiah tak kira laki or perempuan,
    - mesti tukar2 hadiah,
    - mesti beromen bagi membuktikan tanda cinta masing2,

    Kecuali:
    - mesti sambut pada 14 feb tiap2 tahun.

    DAN berlaku (mana-mana di atas) pada setiap perayaan Raya, Krismas, Deepavali, Gawai dsb... Sendiri mau tau lah...

    Peace.

    BalasPadam
  21. majlis fatwa negeri selangor mengeluarkan fatwa,valentines day ni haram..makanya,haram!!!!..pada yg menghalalkn nye..aku nak tanye korang..sape lagi pndai bab2 akidah and ijtihad ni? korang atau ulama'??fikir2kan rakan2 islam ku

    BalasPadam
  22. Ehem... Kitab injil telah diubah.. do google wisely....

    BalasPadam
  23. KALAU KITAB2 INJIL ITU TDK DIUBAH AKU RASA KAU MEMANG BENGAP LA...
    1.NAMA PUN DIORANG BLEH TUKAR...
    2.DAN SATU LG KLAU KAU BCA KITAB2 INJIL TAK KISAH LA VERSI MNA JGN BCA SEPARUH JE BCE SEMUA SKALI MMG KOMPEM KITAB NI KARANGAN MANUSIA...AKU RASA KALO KO BG KAT ORANG2 ISLAM YG MSH BLUM MNUM AIR HOLI WATER MEREKA AKN GELAK BESAR KELAKO DO...BLEH DIA KTE KITAB INJIL BKN UBAH SUAI...KLAU BKN UBAH SUAI APSAL DIA ADE BNYAK VERSI DO...
    BODOH BTUL... NI MESTI KES TERLEBIH MNUM AIR HOLI WATER NI KAHKAHAKHA...
    TAK BLEH TAHAN AKU KLAKO2...

    BalasPadam
  24. TAK PAYAH LA NK GADOH PASAL AGAMA NIE SALAH LA VALENTINE HARAM LA ROMEN LA... APA YANG PENTING PEMUDA-PEMUDA ISLAM KENE INGAT KITA HAMBA KEPADA NYA TIDAK DICIPTAKAN UTK DUNIA. ADA BALASAN UTK SETIAP PERBUATAN. TAK PAYAH NK GADOH2 DGN PUAK2 YG COMPOM JADI BAHAN BAKAR DI NERAKA..

    BalasPadam
  25. salute to bro Shah!

    and to muslims, apsal nak korek2 crita kristian neh? cukupla takat bagitau kat pepuak kita, 'sambutan valentine tidaklah dianjurkan dalam Islam, kerana tiada pengisian Islamik dan juga boleh menjurus kepada kemaksiatan' kan cukuupp tuh.

    neh kutuk2 penciptaan vaentine yang tiada dalam doktrin kristian, pasai apa? nu haaa bik ma pakai tudung convertibe n banyak kengkawan dia ikut, so tuh doktirm islam jugak ke?

    neyways, nowhere in the bible cakap pasai valentine (tang lain tuh mmg ada, but that's off topic) so,kalo nak kutuk, kutuklah penganut sesebuah agama, bukan agama tersebut

    wallahu'alam. just my 2 cents

    BalasPadam
  26. On Anonymous 11 feb
    "salah satu statistik yang di buat di Terengganu, bulan 2, 8 dan 12 adalah hari yang paling banyak orang buat maksiat...
    bulan 2 = hari valentine
    bulan 8 = hari kemerdekaan(waktu
    countdown)
    bulan 12= tahun baru (waktu
    countdown)
    so, hari valentine wajar diharamkan...."

    thanks 4 the fact,tapi janganla ko berat sebelah. kalo macam tuh, HARAMkan jugak sambutan new year n merdeka, boleh?

    BalasPadam
  27. dear bro Anonymous February 11, 2011 10:49 PM

    harap tak emo2. this is kecetekan ilmu sesama kita, even aku pon. dats y komen taktentu pasal.

    please, to all other fellow bloggers, cukupla kita haramkan sambutan valentine kat orang Islam je, n tak kutuk2 lebih2.

    n just to quote you, Bible Revised Standard Version (RSV) have been through several revision,currently on its 5th major revision. do hint me kalo nak berdialog.

    terima kasih

    BalasPadam
  28. I dnt understand sometimes org ckp or bagi info without dorg punya knowledge or mean no knowledge at all. I tak bercakap pasal agama lain bab I tiada knowledge dlm agama mereka. So, why are you giving wrong info about our religion without your knowledge. You will not understand our bible walaupun you baca seribu tahun, ia penuh dengan kiasan, yang hanya kami saja mengerti. So, please dont give any wrong info about our religion, you dont deserve to do it, totally you dont deserve. I dont deserve giving any wrong info about other religions bcoz I dont understand their teaching, so why give bullshit for something you didnt understand. If you dont celebrate valentine, xmas or new year, no body force you to do. We, christian never force anyone to believe our beliv like xmas or easter. So, juz keep ur fake knowledge among ur family and dnt insult other religions. Be matured and respect others.

    BalasPadam
  29. Kepada korang yang kata Injil tak pernah diubah....korang pergi la baca balik or tengok YOUTUBE Yusuf Estes. Korang baca kisah dia kenapa dia convert to Islam.

    Dia convert tu Islam, sebab dia sendiri KELIRU...aku ulang....YUSUF ESTES KELIRU dengan Bible yang terlalu banyak versi. Bible ayah dia versi lain. Bible isteri dia versi lain. Bible yang digunapakai oleh Paderi dia pun versi lain. Bible dia sendiri pun versi lain, tak sama dengan bible ayah dia, bible isteri dia dan bible Paderi dia. Bila dia tengok AL-Quran...dia merasakan keajaiban Al-Quran dimana seluruh umat Islam di dunia, berpegang kepada 1 versi Al-Quran sahaja.

    THAT IS THE MIRACLE OF QURAN.

    BalasPadam
  30. One may read 1, 2, or 3 versions or revisions or whatever but the Bible cannot be read or studied INTELECTUALLY(see how it happened to self confused YUSUF ESTES). Bible is a book of Wisdom and need to be read or studied SPIRITUALLY, with the guidance of the "Holy Spirit" and don't need to drink a lot of "Holy Water"(believed to be a very powerful water because a lot of people believe and afraid of this water where it can make you a Christian-THIS IS THE MIRACLE OF HOLY WATER) Don't believe, try it out with the given guidance. I'm sure you will beg for more "Holy Water".

    BalasPadam
  31. i know "Holy Water" diperbuat daripada apa.....hahahaha sgt22 menjijikkan..dn lalu diberiminum pada mereka yg tak tahu apa kandungan didlm air itu..

    BalasPadam
  32. Uihh memandai ko cakap romen tu mesti. Ko ni takde lain dalam hotak ker? Nak romen jer kat valentine?

    Ayat ke 21 dan 22 Dalam surah An-Najm sudah diubah orang pun tak kecoh.

    BalasPadam
  33. Bible banyak versi? Kalau mengajar kearah kebaikan?

    Atau tafsir banyak versi, satu ayat yang dimanipulasi untuk mencapai maklamat?

    Quran tu sesungguhnya suci tetapi bila datang pada bab tafsiran, macam penulis mentafsir valentine day tu mesti romen. Cukuplah mencerminkan kebijaksanaan pada tahap pemikiran dan objek penulisan.

    Mengarut dan menghina! Kalau budaya sekular didekati tidak kira agama dalam bentuk zina, telunjuk menunjuk satu agama itu wajar? Balik dan buka Al-Quran sesungguhnya perbuatan sebegini tercatat dalam Al-Quran sebagai dosa. Fitnah! Sekular is not Christianity and it is not being Islam. Tidak kira apa agama, zina adalah dosa.

    It is about human who lost their insanity about laws and hudud. Penulis sememangnya jahil!

    Gara-gara menulis tidak berakal, orang bergaduh!

    BalasPadam
  34. Uih.. memula tengok nama blog, sejuk dah hati.. sebab anti UM-NO.. sekali isi blog sebijik macam perangai UM-NO.. ko ulamak ke nak bangkang2 majlis fatwa.. ko belajar tinggi sangat ke? kekadang sesuatu hukum dikeluarkan merujuk kepada permasalahan semasa.. walau cerita hakikat sebenar VALENTINE tu hanya la mitos ke pebenda... melihatkan barah maksiat yang menular masyarakat hari nih, benda2 camnih wajiblah diharamkan... iaitu HARAMKAN VALENTINE... sebab manusia kat Malaysia skang ni dah dididik berhibur.. berhibur.. berhibur sampai mampus...

    jalbu masoleh.. wa dar ul mafasid...

    BalasPadam
  35. salam,
    ne soal aqidah umat Islam..klu benda da haram, kenapa ade yang pertikaikan???

    BalasPadam
  36. Uihh memandai ko cakap romen tu mesti. Ko ni takde lain dalam hotak ker? Nak romen jer kat valentine?

    Ayat ke 21 dan 22 Dalam surah An-Najm sudah diubah orang pun tak kecoh.

    BalasPadam
  37. One may read 1, 2, or 3 versions or revisions or whatever but the Bible cannot be read or studied INTELECTUALLY(see how it happened to self confused YUSUF ESTES). Bible is a book of Wisdom and need to be read or studied SPIRITUALLY, with the guidance of the "Holy Spirit" and don't need to drink a lot of "Holy Water"(believed to be a very powerful water because a lot of people believe and afraid of this water where it can make you a Christian-THIS IS THE MIRACLE OF HOLY WATER) Don't believe, try it out with the given guidance. I'm sure you will beg for more "Holy Water".

    BalasPadam
  38. Dear saudara Amenoworld dan rakan - rakan bloger yang lain;

    1. Kitab Injil/Alkitab tidak pernah diubah oleh sesiapapun termasuk para Paderi. Padahal Alkitab telah lama ujud sebelum Quran, so how do you known it's has been changed or rectified. Non of you can proof that so far. What if I say, 'Fakta buku Sejarah SPM telah lama diubah. Percaya???' Yes, because the proofs are out there.. Please!!

    2. Dalam kebiasaan Kristian, seseorang yang telah meninggal dunia tidak akan dikebumikan pada hari yang sama. Biasanya dalam 3 hari barulah pengkebumian akan dilakukan mengikut kelaziman budaya sesuatu kawasan. Oleh itu, hari Valentine tidak berkaitan dengan tarikh kematian Saint Valentine. Gareja juga tidak pernah mengiktiraf Hari Valentine dan perayaan ini tidak ada dalam kalender perayaan tahunan Kristian.

    3. Perkara - perkara ini berlaku setiap hari:
    - mesti beli hadiah tak kira laki or perempuan,
    - mesti tukar2 hadiah,
    - mesti beromen bagi membuktikan tanda cinta masing2,

    Kecuali:
    - mesti sambut pada 14 feb tiap2 tahun.

    DAN berlaku (mana-mana di atas) pada setiap perayaan Raya, Krismas, Deepavali, Gawai dsb... Sendiri mau tau lah...

    Peace.

    BalasPadam
  39. idiot2 dalam ni sekalian:

    aku dah terang2 kata aku dengar, itu bukan fakta yg ada bukti. so, it's not about statistic. it's about giving comparisons, idiots. dah terang2 hari raya tu tak menganjurkan zina, what the hell nak kena haramkan raya?

    Zina ialah haram, raya itu tak. Ada si bangang je yg buat2 kerje tolol tu. Get it?

    Dalam kes korang ni, menyambut hari valentine ialah haram (mengikut beberapa pendapat, aku tak nak argue, itu bukan ape aku nak sampaikan, zina pun haram).

    But the thing is si bloggers haram jadah ni suka2 buat rules sendiri valentine syarat2 kena berzina. Tak payah la nak cover up perli la ape la, dont be such a pussy okeh. Aku menyampah tgk orang menipu, that's it. sambut valentine haram, then go on preach about it takde muslim nak pertikaikan even aku, base dia mmg dah sangat kuat dah.

    Sebab tu aku kaitkan dengan raya, supaya si tolol2 dapat nmpak. Sadly, you guys dont. masuk plak hal2 statistik aku tak betul. aduhhh~. m not disapproving hari raya islam la bongok. perli pon tak paham. baca blog ameno yg penuh sarcasm ni paham pulak?

    Mentaliti melayu, matlamat menghalalkan cara. Tak apa menipu, asal matlamat 'suci'.

    Sebab tu korang byk jmpa surat2 berantai yg bahagian awalnya ajak beribadah, tapi di hujungnya terdapat ugutan2 "kalau lu tak sebar kat 10 orang dalam masa blablabla, mak korang mati dan sebagainya". Sebab ape? konon nak berdakwah.. tapi dengan cara ugutan.

    Yang entri ini pon lebih kurang. Gunakan penipuan utk 'menginsafkan'.

    That's it. I repeat, aku tak persoalkan sambutan valentine haram, aku persoalkan cara mamat/minah ni. Tak paham isu aku nak utarakan, silakanlah orang2 melayu sekalian. Lantak ko la. I have spoken.

    BalasPadam
  40. n lg 1, pasal2 beromen 2. suma org y ska baca belog taw la. penulis 2 cuma bg mksud sarcastic. jd bila ada org y amek siyes bnda2 cm2, ada something wrong la 2.

    BalasPadam
  41. benda ni sbnr nye akan ade chain reaction... drpd otak x leh nk berfikir sbb dh kemaruk nafsu smpi la ke zina.. pastu buang bayi.. pastu menyusah kn org... sepatutnya duit zakat bleh d guna utk kebajikan.. ini tdk, terpaksa plak wat pusat pemulihan penzina dan pembunuh.

    manusia boleh jd binatang dlm sekelip mata bai.. drpd dlm hati ade taman smp la bunuh bayi yg baru lahir. preventive measure is so much welcome.

    BalasPadam
  42. aih shah..terkilan ker??...kelam kabut la lu der...hahahahahaha

    BalasPadam
  43. aku ada dengar, budak2 takde moral beromen time malam raya. 'bebas dari puasa' katanya.

    mcm tu.. raya aidilfitri kena haram?

    *giggles*

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...