Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 21 Mac 2011

Terkini : Ismail Sabri nak selamatkan RM13 billion!

Aku neh tak berapa faham ble baca benda alah kat bawah neh. Siyes. Aku dah cuba nak fahamkan. Aku cuba sungguh-sungguh.. tapi aku tetap gagal. Aku nak share dengan korang kegagalan aku memahami perkara di bawah neh. Manalah tahu kot2 ada di antara korang leh terangkan kat aku. Tengok bawah ;





1. Ismail sabri cakap malaysia membelanjakan 13 billion setiap tahun untuk mengimport keperluan makanan.

So salah ke? Ke guna duit kerajaan? Kalau mengimport kan ada duit import? So kerajaan untung melalui cukai kan? So salah gak ke benda alah neh? Tak faham aku. Lagipun jumlah penduduk malaysia semakin bertambah dari hari ke hari. Jumlah penduduk malaysia + penduduk asing = semakin meningkat. Tetapi kos mengimport keperluan makanan tetap statik iaitu pada angka 13 billion je. So apa je masalah di situ. Siyes aku blur. Ya, ya aku tahu korang seme bijak pandai. So elobrate lah untuk aku.

2. Tu diaaaa.. aku tengah tulis pasal neh peh tue tiba-tiba pengacara astro awani mengulas isu neh [ lebih kurang jam 12.06 am. saja aku catit masa neh]. Pengacara cakap "kerajaan membelanjakan sebanyak rm13billion ringgit setahun untuk mengimport keperluan makanan, memetik kenyataan ismail sabri"

Aku cakap terus terang, aku tak dengar ismail sabri cakap. Aku cuma dengar pengacara awani yang cakap. Tapi dalam utusan [lihat atas] hanya menulis "malaysia" bukan "kerajaan". So lue all fikirlah sendiri ya.

Kalau kerajaan mengimport dari luar pun apa masalahnya? Kan kerajaan jual balik kat rakyat. Sebenarnya aku dah pening sket. Adakah kementerian sabri yang menguruskan hal import makanan luar neh? Lalu mereka port makanan tue seme kat mana? Mereka jual kat sapa sebelum di agihkan kepada rakyat? Makin aku fikir makin aku pening. Arhhh sudah.

3. Ismail sabri cakap jumlah 13billion dapat diselamatkan jika rakyat mengusahakan  tanaman kontan dan tanah terbiar.

Aku tak tolak usaha kerajaan untuk membangunkan tanah-tanah terbiar dalam sektor pertanian. Aku rasa idea neh bagus. Tapi aku pelik sket. Contohnya ikan lhar kan. Bukan seme ikan yang wujud kat perairan luar negara tue wujud kat dalam perairan kita betul? Ada jenis-jenis ikan yang hanya boleh hidup di perairan tertentu. Sama juga macam sayur lhar, bawang dan etc. So.. tetap kena import juga kalau nak makan benda alah tue.

Tapi aku pelik ble ismail sabri guna perkataan "selamatkan" tue. Apa yang dia nak selamatkan pula? Duit tue bukan duit dia. Dan kita beli sayur guna duit kita. So kat sini apa kena mengena dengan dia sampai dia nak selamatkan pula? Hishh.. makin aku fikir makin aku pening. Arhhh sudah. Tidur je lhar. Korang plak sambung fikir.



Ameno : Apa dia nak cakap sebenarnya neh? Jangan2 dia cuma nak bagi hint bahawa petrol nak naik lagi kot?

Share this

25 Responses to " Terkini : Ismail Sabri nak selamatkan RM13 billion! "

  1. ape ismail sabri ckp mmg xbleh percaya..kaki penipu.dh byk kali kluar srt khbr ckp brg ni brg 2 xnaik..alih2 naik jgk..ko xrase ape rakyat rase,sng la ckp oii..

    BalasPadam
  2. Mungkin maksud selamatkan bagi dia ialah mengelakkan wang negara "keluar" daripada ekonomi kita.
    Berbanding dengan tanam dan jual di dalam negara, duit itu akan berpusing2 di dalam negara.

    BalasPadam
  3. klau duit yg ni nmpk pulak ko ye..tau plk nk selamatkan.duit yg rosmah n pak2 menteri belanjakan 2 xnk selamatkan ke?

    BalasPadam
  4. Isu import makanan ni dah lama, sebab tu zaman Pak Lah dulu rancak dengan "Pertanian itu Perniagaan" n mcm2 lagi strategi supaya malaysia mampu kurangkan duit keluar sebab pengimportan makanan.

    Aku pro-pakatan, tetapi kalau benda kerajaan BN buat tu betul, aku sokong.

    Kalau BN hapuskan rasuah, hapuskan judi, arak, mengamalkan syariat Islam, tentu aku sokong BN juga.

    Tapi skrg ni nampak mustahil la, sbb tu aku sokong PAS.

    BalasPadam
  5. tips:diaorg akan cakap barang tak naik bile time siang hari...tup2 tengah malam elok je minyak naik..ayam dah dekat rm9 sekilo...eeeee..makan sayur jela pasni huhuu..
    scaniaz hot post....Koleksi Gambar Datuk Siti Nurhaliza Di Perkahwinan Adiknya (40 Pics)!

    BalasPadam
  6. Tiap-tahun setiap rakyat malaysia bayar cukai pada kerajaan;

    a)cukai pendapatan
    b)cukai rumah
    c)cukai perkhdmatan (restoran etc)
    d)cukai import kete
    e)road tax
    f) tah apa lagi aku lupa

    setiap tahun rakyat malaysia bertambah, maka kadar pendapatan kerajaan melalui cukai juga naik.. takde masalah patutnya. kemana dibelanjakan? Adakah ke jalan Return of Investment yang tinggi?

    Tak.. depa enjoy dengan duit kita. Beli kete hebat2 untuk kerajaan pakai, isi minyak kete pun duit kerajaan.. pendek kata entah le gaji depa pakai nak beli apa.. sbb hampir semua boleh claim, elaun toksah cakap la...

    Bagi subsidi? tu duit kita jugak...tarik subsidi? depe nak pakai duit kemana pulak tu...

    Tah la.. kerajaan skrg ni membazir.. diperintah pulak oleh orang2 yang tak reti nak keje.. sume bisnessman... nak kumpul harta berbilion nak buat apa tak tau la.....

    BalasPadam
  7. tolong buat kajian tentang kenapa sabri menggunakan perkatan 'selamatkan'

    sesungguhnya menimbulkan kontroversi ni tak baik

    p/s: saje je tak nak bg jawapan.

    BalasPadam
  8. Adoi lawak la penulis blog ni.... 13 bilion yang nak di selamatkan tu, adalah matawang kita yang keluar negara.... faham??? adoi... x tau pasal ni, tapi nak tulis gak isu ni... adoi, lawak2..... kalau rakyat kita menanam sendiri, matawang kita x akan keluar negara..... kita hnya berbelanja dalaman sahaja sayang..... hahahahha..... adoi2... memang patut la korang x jadi menteri... haizzzzz.....

    -Joe-

    BalasPadam
  9. jangan xkeluar mengundi sudah

    BalasPadam
  10. walau pun harga ayam jd sama mahal ngn harga sekilo kambing pun rakyat tetap akan beli...mulut je bising...beli tetap beli..xpernah lg rasanye ada harga brg turun sebab rakyat boikot..masa kecik dulu aku pernah dengar ada org tua2 ckp..klu harga rokok mahal dr gula..diorg nk berenti merokok..tp harga rokok skrg dh nk sama mahal ngn harga sekampit beras(5kg).tetap isap jg...mgkin klu yg dh berenti tu pasal dh..innalillah

    BalasPadam
  11. Joe,

    kalau gitu hentikan seme pekerja import di malaysia.. kan lagi jimat tue? takdelah matawang kita keluar.. dan tutup seme pelaburan asing di malaysia.. takdelah mengalir keluar.. ha ha ha..cakap tak agak2.. logik sket apa yg menteri ismail neh cakap. ini tidak apasal hal makanan yg jelas membabitkan perut rakyat plak dia sibukkan sangat? lue fikir sendiri. wa tak ske memandai2. heh

    BalasPadam
  12. yg mengimport tu duit kerajaan ke duit syarikat swasta yg memegang ap import? menteri penipu dah la hari tu kata minyak naik x sampai sebln minyak naik memang dasar munafik!

    BalasPadam
  13. jom kita sambut saranan menteri loyar buruk ni mari kita tanam sendiri bawang, kentang, gandum, dan lain2 yg xde kat malaysia kot2 boleh tumbuh segar dan mengeluarkan hasil cam kat negara yg kita immport tu. kalau setakat kunyit lengkuas serai cili tu kat kg melambak..

    BalasPadam
  14. Ni ke bapak bekas AF tu, apa nama...dafi kan? Patutlah cakap tunggang langgang..... baik punya....

    Moh la kita cucuk tanam...

    BalasPadam
  15. Aku benci btul lar....cakap macam2 tapi BN menang jugak....siot.

    BalasPadam
  16. walau pun harga ayam jd sama mahal ngn harga sekilo kambing pun rakyat tetap akan beli...mulut je bising...beli tetap beli..xpernah lg rasanye ada harga brg turun sebab rakyat boikot..masa kecik dulu aku pernah dengar ada org tua2 ckp..klu harga rokok mahal dr gula..diorg nk berenti merokok..tp harga rokok skrg dh nk sama mahal ngn harga sekampit beras(5kg).tetap isap jg...mgkin klu yg dh berenti tu pasal dh..innalillah

    BalasPadam
  17. tips:diaorg akan cakap barang tak naik bile time siang hari...tup2 tengah malam elok je minyak naik..ayam dah dekat rm9 sekilo...eeeee..makan sayur jela pasni huhuu..
    scaniaz hot post....Koleksi Gambar Datuk Siti Nurhaliza Di Perkahwinan Adiknya (40 Pics)!

    BalasPadam
  18. klau duit yg ni nmpk pulak ko ye..tau plk nk selamatkan.duit yg rosmah n pak2 menteri belanjakan 2 xnk selamatkan ke?

    BalasPadam
  19. alahai ape ke bangang ismail sabri ni.ckp pakai lutut. mcm la brg2 yg import rm13billion tu rakyat dpt free!!!

    BalasPadam
  20. admin,
    di sini sy berpendapat ada betolnya juga kata2 ismail sabri ni walaupun sy sendiri penyokong kuat PR.ini salah satu cara bagaimana kita nak mengelak daripada berlakunya inflasi iaitu keadaan dimana permintaan melebihi daripada bekalan.katakanlah keperluan makanan kita tu dihasilkan oleh negara kita sendiri, sudah pastinya harga tdk akan melambung naik dan bekalan kita akan sentiasa mencukupi bagi mengimbangi permintaan.import ni akan lebih menyebabkan inflasi meningkat kerana bila kita mengimport sesuatu keperluan pasti bersandarkan kepada dua perkara iaitu sama ada keperluan makanan tersebut mmg tdk ada di negara kita atau bekalan terhadap keperluan makanan tersebut mmg tdk mencukupi.cuma yg menjadi persoalannya sekarang, sejauh mana ketulusan kenyataan ismail sabri ni meminta kepada rakyat supaya mengusahakan tanaman kontan di tanah2 terbiar ni, itu kita boleh ragui.ini kerana sejak di zaman Pak Lah lagi, projek koridor pantai timur telah pun diperkenalkan iaitu dengan menambahkan hasil2 pertanian di negeri2 pantai timur ni.tapi apa yang kita lihat, sejauh mana koridor tersebut mencapai kejayaannya??dan teluskah kerajaan dlm memberi bantuan berupa subsidi baja dan bantuan lain kepada negeri yang ditadbir pakatan rakyat khususnya di Kelantan??pasti kerajaan tidak telus dlm perkara ini.kerana kita boleh melihat dolak dalih kerajaan dlm isu royalti minyak, sekarang pula nak memberi bantuan dlm bentuk lain pula.pasti kerajaan tidak akan beri.jika beri pun, bantuan yang diberikan tdk sama dgn negeri2 lain.itu yang ismail sabri kena pikir dulu sebelum bercakap.maaf kalau sy salah dlm memberi pendapat.

    BalasPadam
  21. kita lihat sekarang ni, bila sesuatu pengumuman berkaitan kenaikan harga minyak, tarif elektirk atau apa sekalipun.pasti akan menyebabkan juga kenaikan barang2 keperluan lain.sepatutnya sebelum kerajaan membuat sebarang pengumuman berkaitan kenaikan harga ni, dia kaji dulu sedalam2nya.apakah kenaikan ini tidak akan membebankan rakyat??dia bolehlah memberi amaran kepada peniaga supaya jangan menaikkan harga barangan.tetapi secara zahirnya, amaran itu hanya tinggal amaran semata2.peniaga apa peduli.mereka tau nak untung dan keuntungan itu mereka nak dpt sama dgn keuntungan asal.katakanlah harga sebelum kenaikan mereka boleh mendapat keuntungan 1 barang dgn harga 50 sen.jika harga tarif elektrik naik pula, sudah tentu penjual akan menaikkan harga bekalan mereka & penjual pula pasti tdk akan mengekalkan harga yang sama.kerana keuntungan yg dia dapat akan jd sedikit mungkin 30 sen sahaja sdgnkan keuntungan yg dulu mereka perolehi adalah 50 sen.jadi nak x nak, mereka pula akan menaikkan harga barangan mereka & yg menjadi bebannya pada pengguna.sebagai contoh kenaikan harga gula pula.ini disebabkan berlakunya inflasi pentadbiran harga dimana bekalan itu dimonopoli oleh sesuatu syarikat/individu.jadi bagi mengelakkan barangan keperluan harian ini drpd terus meningkat, kerajaan perlu memiliki sendiri barangan keperluan ini supaya ianya tidak dimonopoli oleh mana2 individu (kerana harganya ditentukan oleh individu terbabit dan sebarang kenaikan/penurunan harga tersebut dikawal oleh mereka).jadi bila pengumuman sebarang kenaikan tarif elektrik ke atau apa, harga barangan keperluan harian ini tidak akan terikut sama.kerana yang memilikinya adalah kerajaan, bukannya individu.melainkan kerajaan itu sendiri mmg nak kaut untung lebih, barulah dia akan menaikkan harga tersebut.

    BalasPadam
  22. cuba korang bayangkan,apa yg disarankan oleh menteri tu berjaya?? kita bayangkan semua barang2 import yg disebutkan tu,hasilnya dari tanahair kita?? pastu agak2 peniaga2 kita ni nak tak jual dengan harga yg rendah?harga yang lain dari harga sekarang?? cerpikir....

    BalasPadam
  23. kalu ada tanah bole ler tanam, kalu duk rumah flet nak tanam kat mana? kekadang rumah kat taman perumahan pun takde der. cakap ikut sedap kepala lutut jer.kena gak paham kalau nak tanam tak leh tanam sebarang kena gak tengok jenis tanah, keadaan cuaca.

    BalasPadam
  24. wang yg diorang gunakan untuk bercuti diluar negara camner plak yek?... sampai sewa hotel pun rm 100 000... import perabot mahal2,kete mahal2 untuk digunakan ahli2 mereka? jika tengok kalngn diorang pun mesti banyak guna barang luar negara... ok, bekenaan makanan lak,kita disuruh betani,mkn mknan temptan, tapi diorang mkn buah2an luar negara,beras berkualiti tinggi yg di import dari thailand atau negara lain... jika benar pun taknak kasi wang negara keluar,niat tu memang bagus, tapi bukn ismail sabri yg selamatkn duit tu, tapi rakyat sendiri yg kene selamatkn... tapi siapa yg bynk mengaji amah orng asing, orng2 kya geng dorang gak, sape yg bnyak projek dan guna pekerja asing,orang2 diorang gak...ermmm...fikir2kan lah...

    BalasPadam
  25. rakyat berfikir said,

    aku setuju ape yg dikatakan oleh yb ismail tu,

    1. terpikir x kalau barang2 yg di import tu kite blh produce sendiri,semua kite mampu buat sendiri so mestilah harge pasti lebih rendah dari brg import tu.. sbgai contoh , ko rase kasut yg dimport dengan kasut keluaran tempatan mana yg lebih murah? mestilah kasut keluaran tempatan ..btol??? so thats why la kerajaan menggalakkan usaha mcm pertanian or industri ringan etc.... so secara x langsung malaysia dpt kurgkan kos import dan kurgkan duit keluar.. kite same2 dpt rase duet sendiri..sebab utama malaysia terpakse import bende2 tu sebab bekalan makanan malaysia xcukup nk tampung keperluan rakyat malaysia yg kuat makan n antara yg mendapat sakit jantung tertinggi di dunia ni..

    2. kalau saranan kerajaan berjaya lg bagus...
    bekalan barangan da murah so peniaga mesti jual murah juga. xla murah mane ,, maksud aku .. mereka perlu jual mengikut keadaan semasa.. kerajaan pon perlu pantau..

    3. soal nk tanam kat mane la .. uma flat la tu alasan ornag yang hanya berpelok tubuh je.. dan mengharapkan org laen dan xpandai berfikir..
    ni zaman siber bro. think rational bro.. byk altenatif kat malaysia ni.. aku suggest ko g join felda ke prim ke .wat la pape yg blh bantu diri ko n negara x semestinye pertanian..

    4.ko adek ipar rosmah ke ??? adek bongsu rosmah ke? suke2 je amek cerita x bertapis.. ke ko memang detective conan.hahahah.aku x sebelahkan kan sape2 tapi aku xsuke org ckp sedap mulut mam ko...

    p/s malaysia negara paling flexible.. aku syang malaysia.. Allah da beri kite keistimewaan dapat hidup di malaysisa.. tapi dengan ade org macam penulis blog yg bodoh n xpandai fikir dulu sebelum tulis ni , sure la kite akan berpecah belah.. patut la ko asek blur la , konfius la.. rupenya bodoh...hahaha.. xpe next time tulis ilmiah sikit n org dpt respect ko.. last question untuk penulis blog.. ko nk x 13bilion tu atau malaysia bagi je kat negara kite import tu?????

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...