Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 20 Mac 2011

[Video Inside] Breaking News : Libya di serang!


Libya kini diserang. Yang serang Libya ialah tentera bersekutu yang dikuasai oleh amerika. Bersama amerika, britian dan perancis turut menyertai misi peperangan tersebut. [maaf, lepas neh aku akan taip tanpa guna peraturan bahasa yang formal].

Ini ialah berita terkini mengenai keadaan di libya. Berita ini aku petik dari aljazeera dan beberapa blog bebas [arab] yang sedang melaporkan situasi semasa di libya.

1. Malam tadi berlaku satu serangan terhadap libya oleh tentera bersekutu. Serangan di mulai oleh tentera amerika. Serangan bermula di udara oleh jet pejuang milik pertahanan amerika. Serangan bermula pada jam 12.01 pagi. [waktu libya]

2. Tujuan tentera bersekutu menyerang libya ialah untuk membebaskan para pejuang libya dari terus terusan di bunuh oleh rejim gadafi.

3. Tetapi pada hakikatnya tentera bersekutu yang diketuai oleh amerika cuma nak bolot sumber minyak yang ada di libya. [analisis sendiri].

4. Kita tahu sekarang [sejak revoluser telah menang]  mesir sudah membataskan penjualan minyak terhadap israel.

5. Ini menyukarkan israel kerana sumber bahan api utama israel datangnya dari mesir. Berkemungkinan besar serangan di libya ialah pakatan amerika + israel secara gelap. [analisis sendiri].

6. Tentera bersekutu telah menyerang di beberapa lokasi strategik seperti pengkalan tentera libya [gadafi], pusat komunikasi libya, pusat pentadbir [arahan] pertahanan udara libya, dan memusnahkan sebahagian infrastruktur di bandar-bandar utama libya.

7. Sejurus serangan itu tamat, gaddafi telah menyeru seluruh dunia arab, africa, amerika latin [mexico, venezuela, etc] dan asians untuk menyebelahi gaddafi dan mengutuk sekeras-kerasnya serangan tentera bersekutu ke atas libya.

8. Gaddafi juga mengugut akan membalas serangan tersebut dengan menyerang para pejuang dan rakyat di kawasan mediteranian.

9. Beberapa kumpulan penyokong gaddafi kelihatan berkumpul di kawasan terbuka selepas serangan udara tentera bersekutu untuk menunjukkan rasa simpati dan sokongan kepada rakyat libya atas apa yang dilakukan oleh tentera bersekutu. Anak perempuan gaddafi, aisha gaddafi turut dilihat berada di luar bab al-aziziyah palace, tripolli, kediaman gaddafi.[Padahal mereka lah punca utama kerana amerika serang libya]

10. Menurut laporan AFP, mereka memetik kenyataan media perancis ; UEA dan Qatar masing-masing akan membekalkan 24 jet pejuang [Mirage 2009-9s dan F-16s] dan 4 hingga 4 jet pejuang Mirage 2009-9s bagi menyertai misi ketenteraan terhadap libya. [Aik.. uea dan qatar? sapa ajar korang bunuh umat islam?]

11. Gaddafi dalam pada itu juga menegaskan bahawa libyan akan mempertahankan diri mereka sendiri dan menyelar serangan terhadap libya malam tadi [sabtu] adalah tidak adil dan pencerobohan berniat jahat dan hanya akan mendorong kepada peperangan berskala besar.

12. Menteri pertahanan sepanyol berkata empat jet pejuang F-18 telah berlepas ke pulau sardina, itali. Ia adalah sebahagian dari misi ketenteraan terhadap libya. Selain dari itu, sepanyol turut menghantar submarine S-74, F-100 frigate [kapal kecil] dan CN- 235 maritime surveillance plane mengiringi misi tersebut.

13. Menurut laporan pertahanan US, terdapat beberapa kerosakkan di pusat pertahanan udara libya.

14. Pada jam 1 pagi [waktu libya], britian pula menyerang libya melalui trafalgar-class-submarine melancarkan tomahawk cruise missile. Tentera britian melepaskan 110 butir misil terhadap wilayah libya setakat ini. Setiap satu misil di anggarkan bernilai 1 juta menurut laporan aljazeera. Entah betul entah tidak. Kalau dah 100 misil dah 100 juta?Banyak duit britian buang kat libya. Dah kaya sangat ke? Mungkin 1 juta ialah kos penjualan/pembelian, bukan kos pembuatan.

15. Serangan oleh tentera bersekutu [amerika, britian, perancis] telah membunuh orang awam yang terdiri daripada ulama, kanak-kanak, wanita, dan orang tua di libya.

16. Ketika serangan udara dan darat dilakukan oleh tentera bersekutu, orang awam berkumpul, berdoa dan melaungkan laungan Allahuakbar bagi menghilangkan rasa takut mereka.

17. Jurucakap amerika juga menegaskan bahawa warga amerika digesa untuk keluar dari libya secepat mungkin bagi mengelakkan kejadian yang tidak di ingini. [Amerika attack libya, boleh jadi sebagai balas dendam, libyan akan bunuh seluruh warga amerika di sana. Dalam erti kata lain, amerika buat kerja tak pakai otak. Owh lupa, amerika kan syaitan jelmaan manusia. Patutlah tak berfikir dulu]

18. Serangan dari tentera bersekutu telah mengorbankan 48 nyawa dan mencederakan 150, orang awam. Namun bilangan ini di jangka akan meningkat. 

19. China dalam satu kenyataan mengatakan mereka kesal dengan serangan ketenteraan yang berlaku di libya. Padahal mereka juga yang meluluskan usul untuk menyerang libya. [apa tue? lue yang bagi lulus utk libya di serang then lue cakap lue menyesal? lepas tue? lue buat apa? kalau lue menyesal, lue tarik balik lah kelulusan tersebut dan desak tentera bersekutu berundur dari menyerang libya].

Kesatuan africa turut menyuarakan kekesalan mereka terhadap serangan di libya. Dalam pada itu, russia turut mengutuk serangan ketenteraan di libya. Rusia [ada otak lhar sikit daripada china tue kan]  yang tidak meluluskan usul untuk menyerang libya telah mengkritik tindakan tentera bersekutu ke atas libya dan mengecam tindakan tentera bersekutu sebagai 'mengadaptasikan tindakan gaddafi ke atas rakyat libya'.

20. Empat wartawan aljazeera telah ditahan di barat libya. Mereka ialah ;

Lotfi al-Messaoudi (a Tunisian), 
Ahmed Vall Ould Addin (a Mauritanian), 
Ammar al-Hamdan (a Norwegian cameraman) 
Kamel Atalua (British)

Pihak berkuasa libya telah memberikan jaminan keselamatan terhadap keempat-empat wartawan aljazeera menurut laporan aljazeera sendiri. Sebab-sebab penahanan belum lagi dikenalpasti.

21. Baca kenyataan tak sedar diri dari amerika neh ;


Vice Admiral William Gortney, the Director of the US Joint Staff, just completed his briefing. He said that US is "the leading edge" of coalition military operations on Libya, which are aimed at preventing further attacks on civilian and opposition targets and also at degrading the Libyan ability to violate a no-fly zone, both as authorised under UN Resolution 1973.

He said that the US had struck more than 20 air defence system targets, mostly on Libya's west coast, including communications and SA-5 (surface-to-air) missile sites, as well as the C-2 architecture that goes with those long range missile sites.

About 110-112 Tomahawk missiles were used during the operation, which was critical to creating conditions to be able to set up a no-fly zone.He said that US military aircraft were not currently in Libyan air space in this phase of operations, and that the US was using its "unique capabilities to shape the battlespace" before handing over command of operations to other coalition leaders.

Currently, officers with coalition partners are aboard the USS Mount Whitney, from where military operations are being commanded.He also said that further action will depend on a bomb damage assessment, adding that this could not be done using US Reaper or Predator drones, as they were not being deployed. He anticipated that this would take 6-12 hours.

22. Briefing cantik. Tapi sayang tak seperti yang dia gambarkan. Setelah serangan dilancarkan, nyawa orang awam tetap melayang. Dalam pada itu obama cakap,  "amerika bangga kerana menjadi sebahagian dari misi ketenteraan untuk menyerang libya". [Amerika dari dulu lagi memang bangga bunuh umat islam, tak heran pun aku].

23. Tengok video neh. Video keadaan di salah satu wilayah di libya selepas serangan ;



24. Gaddafi telah membuka ruang simpanan senjata kepada seluruh rakyat libya yang mahukan senjata bagi memerangi tindakan tentera bersekutu terhadap libya.


Aku tak suka betul cara amerika handdle isu libya neh. Bagi aku, biarlah pejuang revolusi di libya memperjuangkan hak-hak mereka tanpa campurtangan dari sesiapa pun. Kalau nak bantu sangat, maka bagilah bantuan makanan ke, moral support ke, duit ke, peralatan perang ke, baju ke, perubatan ke, apa-apa yang bersesuaian lah untuk memenuhi keperluan mereka dalam menghadapi kekejaman gaddafi di libya.

Bukan nya pergi bunuh orang awam di libya. Bukan nya pergi bom dan musnahkan wilayah di libya. Tahu ke proses pemulihan di libya akan makan masa yang lama dan panjang? Bukan senang nak baikpulih kerosakan-kerosakan di wilayah wilayah libya yang terjejas teruk. Nak baikpulih perlukan duit. Perlukan tenaga kerja dan kepakaran tertentu. So apasal si amerika tolol neh pergi bom negeri orang sesuka ahti setan dia?

Orang kalau ikhlas nak bantu, mesti guna cara baik. Bukan cara jahat dan zalim. Cara amerika neh zalim. Dia dan gaddafi takde beza. Yang pasti akhirnya rakyat libya juga yang sengsara. Gaddafi berundur, amerika berambos. Mungkin amerika taktahu apa rasanya kan kalau masalah dalaman negara kita di sibuksangatkan oleh orang luar. Beginilah, katakanlah kalau malaysia dan dunia islam keseluruhan bersepakatan dan kuat pada masa akan datang, Insya-Allah kami akan bom dan bunuh seluruh rakyat amerika. Mungkin amerika perlu rasa apa yang kami rasa, barulah dia akan berhenti campursibuk urusan negara lain.

Mungkin amerika lupa, daripada mereka [libyan] sibuk-sibuk nak menghadapi gaddafi, tiba-tiba amerika serang libya, sudah tentu akhirnya rakyat libya akan bersatu untuk membela tanahair mereka. Akhirnya disitu mereka akan bersatu menentang amerika dan amerika akan teruk dikecam oleh masyarakat sedunia. Imej amerika tidak akan pulih sampai kiamat. Memang begitulah imej syaitan akan kelihatan. Syaitan ialah syaitan.Tak boleh tukar jadi malaikat.

Contest shampoo, jika berminat klik sini
Daftar churp-churp sekarang dan dapatkan ganjaran menarik!
Reload DG dan tunggu ganjaran di mobile anda! 

Ameno : Amerika is stupid. Proven so. Past, now and future. 

Share this

10 Responses to " [Video Inside] Breaking News : Libya di serang! "

  1. semua nie sebab amerika nak ambil kesemptan.. inilah kebenarannya.. Gaddafi memang teruk, tapi biarlah selesaikan cara dalaman. agaknya kalau malaysia nanti huru hara amerika datang jadi hero jugak agaknye!!

    latest entry di blog khalis : siapa yang tak sayang anak bini??

    BalasPadam
  2. setuju,ka1o org serang negare aq keris ngan pedang samurai zaman perang jepoon aq kuar cari diorg kat hutan ma!aysia tu pon ka!o amerika tahu care hidupo org kampong ar,hihi

    BalasPadam
  3. bro askar amareka buat training surviver kt utan ngan rembo kt cni....

    cam ne nk nyorok kt utan....

    BalasPadam
  4. sejahat2 ore islam jahat lg ore kafir....amerika mhu bolot minyak jah tu...lau btul2 nk tolong rakyat Libya, amerika yg sgt bodoh nie pesal g bom kemudahan awam...nmpk sgt..kompot sama geng jahat mereka...kematian sehari rakyat Libya akan meningkat berbanding dgn sblm amerika menyerANG Libya...

    BalasPadam
  5. hancurkan amerika n israel!!!!

    BalasPadam
  6. Amerika zalim!

    BalasPadam
  7. diyakini, selepas krisis ini, bnyk lg krisis yang akan timbul... negara mne plak lepas ni?

    BalasPadam
  8. opss,lupa pulak..
    Anon yg atas ni sy..
    nicknama sy MataDua

    BalasPadam
  9. hancurkan amerika n israel!!!!

    BalasPadam
  10. bro askar amareka buat training surviver kt utan ngan rembo kt cni....

    cam ne nk nyorok kt utan....

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...