Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 6 Disember 2011

Isu NFC : Hishammuddin dan Mahathir sudah2lah tue bekap shahrizat.

Mengenai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang diminta melepaskan jawatan ekoran isu Perbadanan Fidlot Nasional yang melibatkan suami beliau, Dr Mahathir berkata itu terpulang kepada Shahrizat.
“Kalau dia rasa dia patut berundur, dia patut berundur,” katanya. - Mahathir.
The Umno vice-president also said that it was up to the rakyat to decide whether Wanita Umno chief Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil was considered a liability due to her family’s involvement in the NFC case.
Asked to comment on growing concerns among some delegates that Shahrizat could be a liability to the party because of the case, he said:
“It is not those people who speak at the assembly who will decide whether she is a liability.
“At the end of the day, it is the rakyat who will decide and we will know in the next general election,” Hisham­muddin said. -Hishammuddin.
Nampak dah sikap muka2 pemimpin dan bekas pemimpin umno neh. Dulu Mahathir kata, dia singkirkan dsai atas isu moral. Ada dua main point ketika itu ;

1. Liwat.

2. Rasuah.

Dsai dipenjarakan walaupun tiada bukti rasuah. Dia dipenjarakan atas kes liwat. Namun akhirnya dibebaskan time paklah jadi piem. Syarat pembebasan dsai pada ketika itu ialah dsai tidak boleh melibatkan diri dengan aktiviti politik malaysia. Ada beberapa versi sebab pembebasan dsai yang tersebar. Antaranya ialah ;
Versi 1 : Paklah bersetuju bebaskan dsai disebabkan ibunya [arwah] yang berkawan dengan ibu dsai [kini arwah]. Ibunya pernah meminta agar paklah melepaskan dan membersihkan semula nama dsai. 
Versi 2 : Wan azizah dan ahli keluarga dsai merayu kepada paklah agar bebaskan dsai yang teraniaya. Dan paklah yang merasa simpati pun membebaskan dsai.
Paklah dan dsai bukanlah orang yang begitu rapat ketika dalam umno. Dsai lebih rapat dengan najib sebenarnya. Tapi yang membebaskan dsai ialah paklah. Manakala najib pula terus kekal mempertahankan kekuasaan tanpa memikirkan nasib kawan dia di dalam penjara. Sebab tue sukar [ataupun tiada] nak tengok dsai serang paklah. Mungkin mengenangkan jasa paklah yang bebaskan dia dari penjara.
Antara perkara baik yang dia dibuat. Walaupun selepas itu dsai mungkir janji dan melibatkan diri dengan politik Malaysia. Penglibatan dsai dengan politik adalah disebabkan desakan dan harapan orang ramai terhadapnya. 
Dan mahathir yang marah sangat dengan keputusan paklah neh berazam mahu membalas dendam. Apa benda yang diputuskan oleh paklah semua nya bertentangan dengan kemahuan dan keinginan Mahathir. Dia fikir paklah senang dikawal. Tapi paklah pula menunjukkan bahawa dia bukan pm bayangan kepada mahathir. 
Disebabkan masalah moral dan penyelewengan [walaupun tidak pernah didakwa] paklah akhirnya jatuh. Ini sebab utama mahathir jatuhkan dsai dan paklah. Bezanya dsai dijatuhkan dengan fitnah, manakala realitinya pentadbiran paklah memang penuh dengan korupsi tetapi diselindungkan sebab ia berkait antara satu sama lain.
Main point dia disini ialah masalah moral. Masalah neh sepatutnya sudah cukup kuat kenapa mahathir seharusnya menyuruh dan mendesak shahrizat undur. Tapi apahal dia seolah tidak berminat dengan skandal nfc dan penyelewengan yang berlaku di dalamnya? Adakah kerana shahrizat sering mengikut kata dia? Ataupun kerana najib dan tipiem terlibat dalam skandal tersebut?
Mahathir yang tegas neh sepatutnya sedar wang yang dilibatkan disini ialah wang rakyat dan menteri yang salah guna kuasa disini ialah shahrizat. Ini ialah perbuatan yang sepatutnya dia benci. Inilah asas kenapa dia singkirkan paklah. Tapi hairan, kenapa bila shahrizat buat perkara yang sama, dia buat donno? Ada something yang umno + mahathir dan hishammuddin sedang sembunyikan.

Shahrizat mungkin ada something yang besar sehingga dia sukar dijatuhkan. Even hishammudin juga menentang suara ahti perwakilan dan memilih untuk bekap shahrizat. Sepatutnya dari awal lagi, piem harus mendesak shahrizat bercuti sehinggalah siasatan diselesaikan. Namun apa yang piem dan menteri buat ialah terus terusan bekap shahrizat. Dan yang lebih malang kes neh hampir sama dengan kes menantu tgna. Dahulu pelbagai desakan dibuat terhadap tgna agar mendesak ariffahmi berundur dari ceo pmbk [termasuk aku]. Jawatan dalam kerajaan negeri bukan lah untuk anak beranak menantu segeng dan sebagainya.
Tapi malangnya benda yang umno pernah desak [lebih kepada spin sebenarnya] pada tgna diulangi oleh mereka dengan penuh gaya, bangga dan langsung tiada sedikitpun rasa bersalah. Inilah kebodohan pemimpin umno baru dan lama. Mereka hanya pandai cakap dengarlah suara orang bawah, dengarlah suara perwakilan, dengarlah suara rakyat. Dan memang inilah yang mereka buat. Dengar sahaja. Dengar bukan bererti kena ambil tindakan kan? Dengar sahaja maa.. so dengar je lah. Heh
Ameno : Dengan umno, mencuri juga satu pekerjaan yang halal. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...