Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 11 Oktober 2018

Ganti Bas Kepada GrabCar, Idea Tony Pua Terlalu Tolol! - Faris Jamaluddin

FarisJamalludin FJ | Jadah apa ganti feeder bus MRT dengan Grab. Penasihat Menteri faham tak apa beza bas dengan kereta?

Tujuan ada bas yang mempunyai laluan yang berangkai dari stesen MRT ke kawasan berpenduduk padat atau pusat perniagaan yang menjadi tumpuan pekerja adalah untuk mengurangkan jumlah dan penggunaan kenderaan persendirian di jalan raya.


Itu tujuan sistem pengangkutan awam.
Bila ada bas kau boleh sumbat 30 ke 40 orang sekali jalan. Itu adalah bersamaan dengan 10 buah kereta berkurangan diatas jalan raya. Ia juga bermakna kurang 10 buah kereta persendirian yang menjadi sumber pelepasan karbon. Itu baru satu bas.

Bila tok menteri gantikan bas dengan Grab, you wont get the 1:10 volume anymore. Were back to square one whereas the road is clogged with more cars.

Sepatutnya yang dibuat adalah menambah jumlah bas, menambah rangkaian laluan, dan memperbaiki masa perjalanan bas.

Kita ambil contoh Sungai Petani yang mana stesen KTM nya setiap hari penuh sebab orang SP ramai pi gheja kat Bagan dan Tanjong di Pulau Pinang sana. KTM tu sedikit sebanyak berjaya mengurangkan kebergantungan kenderaan persendirian tapi boleh diperbaiki lagi dengan mengadakan sistem jaringan bas bandar seluruh Sungai Petani yang menjadi feeder untuk KTM SP.

Tapi sebab bas takdak semua kerumun stesen KTM Sungai Petani tu dengan kereta persendirian macam semut.

Isu sama dekat Lembah Klang. Tambah saja jumlah bas dan perluas laluan bas tersebut sampai masuk dalam kawasan perumahan pun tak apa. Wujudkan jumlah bas yang mampu buat kekerapan trip setiap 10 minit sekali, then baru jumlah orang guna pengangkutan awam meningkat, jumlah ridership MRT meningkat, jumlah kenderaan persendirian di jalan raya berkurang.

Kita boleh tengok macam mana bas feeder digunakan sepenuhnya untuk jaringan MRT kawasan Cheras yang mewujudkan kemudahan kepada penduduk awam sekitar Bandar Permaisuri dan Bandar Tun Razak yang mana mereka boleh gunakan jaringan perhubungan ini untuk keseluruh Lembah Klang.

Jadi tambah feeder bus.

Bukan tambah Grab.

Ini belum cerita bantahan dari pengusaha teksi lagi ni.

Apapun, idea Grab ganti bas itu adalah idea paling bodoh yang dikemukan oleh anjing kerajaan. Bravo anjing. Patutlah urus ekonomi pun gagal, benda semudah kemudahan awam pun tak reti nak buat polis yang bagus.

Tolol molek.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...