Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 10 Oktober 2018

Penjelasan Isu MRT2 & 20,000 Hilang Kerja Dari Pro Kerajaan. #SaveMRT2 #PrayForMRT2

Faruq Omar | Mari kita belajar building contract sikit. Kenali basic provisions yang selalu ada dalam contract seperti dibawah :

a) consequential loss
b) termination/suspension for convenience by client
c) insurance requirement i.e Comprehensive General Liability- to be fulfilled by contractor
d) payment for work performed up until the date of termination
e) technical/commercial clarification
f) local content
 

Okay sekarang kita sentuh isu MRT2.
Secara asasnya, client akan ada rights to terminate for convenience. and bila Client excercises item (b) diatas, Client shall not be liable to any consequential loss seperti item (a) diatas. Consequential loss termasuklah loss of anticipated profit. Obligations of Client bila terminate, hendaklah membayar semua kerja yang telah disiapkan sehingga tarikh penamatan kontrak.
 

Jadi, untuk cover losses arising out of such exercise by the Client, contractor akan guna insurance seperti item (c) diatas.

Client kemudiannya akan appoint another contractor untuk habiskan kerja yang separuh jalan tadi by way of open tender. Tender process akan melalui process (e) diatas.
 

Mari kita applikasikan ke dalam kes MRT2.

MOF (the Client) hentikan kontrak dengan MMC (Contractor). Contractor ada 20k pekerja. Kontrak tamat bermakna hilang pekerjaan bererti ada incur of loss. Siapa tanggungjawab? Contractor. Camne nak buek? Claim la insurance. Itula fungsi Comprehensive General Liability, dia cover contractual liability.


Kenapa nak kena bukak tender balik? Kan makan masa. Sebab..... semua arrangement sebelum ni adalah diantara previous govt dengan MMC. Macam mana govt sekarang nak catch up dengan all the infos? Sebab tu datangnya proses (e). bila ada process (e), maka govt of the day akan ada segala maklumat yang fresh dan boleh la apply commercial decision. Baru efficient.


Isu tentang habis kalau open tender then company luar yang menang? Habisla local hilang pekerjaan! Relaks bang, setiap contract tu ada provision seperti (f) diatas. Govt boleh je impose untuk company luar ni as part of the requirements untuk perform the work, dia kena hire local. Nampak?
 

Dah. Sekian. Pasal apa LGE/Govt tak boleh nak explain macam ni? Berapa kali dah aku cover bontot depa ni. Nak kena start mintak payment la lepas ni.

p/s : Ini basic terms dalam contract. Aku taktau la kalau contract yang sekarang ini takde benda-benda ni. Tu bermakna legal depa tido la dulu tak reti-reti nak vet/review ke sebelum bukak tender. - 10 Oktober 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...