Jumaat, 20 Julai 2018

#TeamKasutPutih VS #TeamKasutHitam - Ini Pandangan Netizens.

Nampaknya pengumuman oleh Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malek mengenai penggunaan kasut hitam di sekolah bermula tahun hadapan telah mencetuskan polemik di laman sosial.

Beberapa pihak tampil mengkritik tindakan menteri itu dan beberapa pihak yang lain tampil membela keputusan menteri itu pula sekaligus isu mengenai warna kasut menjadi topik perdebatan di kalangan netizens.

Harian Metro dan NSTP turut menyertai perdebatan itu dengan melakukan kaji selidik di akaun media sosial masing-masing. Setakat ini #TeamKasutHitam menjuarai apabila rata-rata netizens bersetuju dengan Dr. Maszlee Malik.

Keputusan Harian Metro;


Daripada 4,896 undi setakat ini, 74% darinya memilih #TeamKasutHitam.

Keputusan NSTP; 


Di NSTP, undian lebih kurang 2,000 dan 76% darinya memilih #TeamKasutHitam.

Apa pula kata netizens?

Jason Jong : Black and white la. Semua boleh asal standard of education naik.

Venzi Dows : Yang komen putih sebab ada orang gaji. Yang komen hitam sebab ayah emak kena cuci seab anak cuci tak bersih . Bagi aku mana-mana la asal nampak elok dan bersih jangan comot.


Cheong Soon Cheong : Black save money no need to buy the white cream or powder

Sarmila Rahayu Yunus : Ini kan berdasarkan soal selidik tahun lepas. Saya salah seorang yang menyokong pakai kasut hitam. So majoriti soal selidik tu pilih kasut hitam tu yang kementerian putuskan pakai kasut hitam. Yang komen tak tentu pasal ni nampak sangat tak alert masa kajian tu tengah dibuat. Pastu nak salahkan menteri. Rakyat yang memilih!!!!

Julie Tan : Black.. Because my daughter shoes already turn black on monday .

Tok Mami : Kalau dah berselut, hitam pun nampak kotor juga. Tetap kena basuh. Jangan senang hati ingat kasut hitam tak payah basuh 😀😀😭

Aubrey Tan : First,we have to understand why in the first place white shoes are being use in school. Is it because white shoes needs washing and whitening and in this way teaches the school children about cleanliness and how to be a responsible person when they have to do their own washing of their shoes.

Amy Hani : Ada yang kata sebab kasut putih tuh lah dapat mendisiplinkan pelajar pelajar berdisiplin. Hujung minggu je kena basuh kasut kotor. Banyak lagi cara nak mendisiplin pelajar bukan sebab kasut putih tuh je.

CuBa SeNyum : Bagi aku le, kalau aktiviti sukan yes, tapi kalau waktu biasa biarlah putih sebab dapat bantu disiplin kan anak, suh basuh kasut, kapur kasut.. didikan secara langsung dan tidak langsung. Apapun layankan jer.

Nathaniel Essex : Why stop at shoes? How about the white shirt?

Noorhaizan Bustamam #teamkasuthitam : Senang keje mak-mak tak perlu bersihkan selalu 😊. Harap in future uniform sekolah putih pun dapat ditukar color, tak lah jarang, nampak seksi dan cepat kotor. Perubahan itu perlu dari satu masa ke masa. Ada boleh terima ada yang susah nak terima. Tapi jika setiap benda ada je yang nak dibangkang, itu dah dinamakan hobi. Tu belum lagi bila ada cadangan no homework and no exam especially to primary school. School must be fun for young kids, no stressful. rasanya mesti ramai yang 'melompat' dan 'membangkang' juga..all the best...

Awang Teguh : Aku sendiri antara yang mencadangkan kepada Kementerian Pendidikan pada tahun 2008 agar kasut berwarna hitam dijadikan kasut rasmi persekolahan tetapi tidak mendapat perhatian walaupun dengan segala alasan telah aku sertakan. Bila Kementerian Pendidikan memulakan program 1Murid 1 Sukan baru nampak kesan sebab penggunaan kasut putih secara maksima maka kesan kekotoran pada warna putih pada kasut akan meningkat 4 kali ganda..

Cai cai yang duk membangang tu jenis beli kasut sekolah putih setiap minggu untuk anak mereka..

Kamariah Mamat : Kat sekolah anak akak semua murid sesi pagi pakai kasut hitam. Tak da isu pun. Tak penah lak dengar parents bising pasal disiplin. Kot yea laaa sebab kasut hitam yang buatkan anak tak da disiplin tu bukan salah kasut..tapi salah tingkap sekolah laa kot 😂✌. Hal kasut jer kot macam besar sangat isu tu, haishh, rajin betol rakyat Malaysia ni pikir benda remeh sampai jadi besar...

Juan Iz : Sekolah saya dah tahun ke 4 guna kasut hitam. Hasil perbincangan dan pemuafakatan semua pihak... Alhamdulillahh... Kasut macam belacan takde lagi. Sebab takde pekeliling yang wajib guna kasut putih semata.

Melissa Edora Dzlyme : Fuh. Anak saya sekolah Maahaad memang kasut hitamm tunggu yang seorang lagi nak sekolah darjah satu elok sangat la beli hitam. Takla kalut nak beli combo KAPUR KASUT kt BATA tu. 😆 .. dah la mahal. Tiap bulan beli.

Zain Omar : Pasal kasut pun nak jadi isu? Kalau tak mampu.. Pakaila kasut yang ada sampai masa nak beli baru.. Belila kasut hitam. Kalau yang dapat bantuan persekolahan tu. Beli saja kasut hitam, alahai.

Safouane Safouane : Senang je, bagi je free choice siapa nak pakai hitam or putih boleh je. Karang tengok la berapa ramai masih nak pakai putih. Hahaha.

Rose Mimie : Bukan kena beli beli kasut kulit macam orang dewasa tu. Beli kasut sekolah warna hitam saja. Yang orang jaki tu takde anak sekolah tak pon dia ada bibik nak buat semua tu. Kalau boleh menteri tolong tengok sama buku 2 sekolah darjah satu.. Soalan kefahaman macam nak ambik UPSR.. murung budak-budak 7 tahun nak pergi sekolah.

Zaraa Nur Ixora : Yang kata kalau pakai kasut hitam nanti jadi pemalas yada yada yada tu.. nak tanyala, kasut hitam tak payah basuh ke? Jadi orang kulit gelap tak payah mandi ke?. 


Jasrul Jamaluddin Jengs : Kasut putih jugak boleh jadi punca bergaduh di sekolah.. mula-mula kawan terpijak kasut, lepas tu balas pijak balik kasut dia, tapi terlebih kotor plak dari yang dia terpijak tadi, lepas tu balas balik dan pakat lawan balas pijak kasut last-last bertumbuk.

Memori Lensa Fotografi : Seronok baca komen sahabat-sahabat. Macam-macam idea dan pendapat.. tak kisah la kasut warna ape pun. Saya andaikan songkok dah kopiah putih... mane yang selalu kita basuh.. dan mane 1 yang tak pernah kita basuh..😊 ... agak-agak mana 1 yang terjaga kebersihannya?

Nazrich Zulkifli : Sebagai seorang ayah untuk anak-anak sekolah rendah, memang isu kasut hitam ni memang diharapkan dari dlu.. Banyak kali masuk meeting PIBG utarakan untuk pakai kasut hitam.. Kasut hitam, setahun anak-anak pakai tahan.. Kasut putih, sebulan anak-anak pakai dah macam belacan...

Wan Haizat Wan Zahari : Kasut hitam tak kotor ye? Beza putih kotor nampak, hitam tak nampak. Tetap kena basuh. tetap kena kapur hitam.

Azsrul Hyza : Ada yang kata jenuh duit takdak nak tukar kasut anak.. Setahu aku kasut hitam lagi murah dari kasut putih.. Habis tu anak kau pakai kasut putih tu 4 tahun sekali baru tukar ke camne? Jangan jadi macam kuman seberang laut boleh nampak tapi ultraman joget depan mata buat² tak nampak..

Ariffin Omar : Ini soal displin anak. Kan elok warna putih. Bersih. Sewaktu kecil kita latih dia supaya jaga kebersihan. Lu pikirlah sendiri.

Azzah Azizah Ahmad : Saya sebagai seorang guru turut berharap supaya warna uniform sekolah putih ditukar kepada warna yang lebih gelap sedikit supaya kurang nampak kotor bagi murid sekolah rendah.. Dan kurang nampak seksi bagipelajar sekolah menengah perempuan khasnya.

Farah Raimi : #sokong Tapi ade plak yang kata kita pengulir (pemalas)...ade plak yang kata kesian kat pengeluar kasut putih la..ada yang kat anak sorang boleh ar....anak ramai kena beli kasut hitam semua mahal. Alah nanti adelah keluar brand yang murah-murah mampu milik. Sesakkan pemikiran buat apa laa... dah ada kemudahan nak yang susah buat apa. Lagi 1 bukan malas tapi sekurang2nya ringanlah sikit beban si ibu. Kasut hitam tak perlu kuat-kuat sangat sental...basuh tetap basuh....jenuh kot...dulu pj hari selasa...selasa dah belacan kasut.... pastu bukan tak nak suruh anak basuh sendiri...bukan tak nak didik..tapi baru darjah 1 kot....bersih mana lah sangat..... kecewa la dengan bawang2 ni..😬

Jay Puteh : I sokong bila kasut skolah ditukar jadi hitam. Lagi nampak bersih dan kemas. Cuba buka minda tu sikit. Bukan semua budak sekolah ni pembersih. Dah namanya budak. Jangan cakap budak, bapa budak pun ada juga pengotor. Cuba bayangkan kalau kasut kulit tu warna putih. Kompem seminggu dua kali tukar kasut.

Ammoi Yuyu : Sebab ade lagi sesetengah sekolah pakai kasut putih. Tak semua pakai kasut hitam. Maybe sebab tula kot gov minta semua berkasut hitam. Saya sebagai ibu memang suka kasut hitam ni hehe sebab tak yah nak basuh selang 2 hari. Sebab budak-budak pakai kasut putih 1 hari dah kotor tak nampak ape. Kalau pakai kasut hitam ni nampakla kemas sikit. Kalau kotor tak nampak..hehe tu bagi saya la..

Amirul Amin : Yang jahatnye budak2 ni. Tengok mane kawan die kasut putih bersih. Di pijaknye die. Biar jadi hitam. Masuk hari selase dah jadi belacan. Cilakak betul.

Sarah Sam : Disebabkan tiap-tiap minggu kita basuh kasut sekolah putih..ketahanan kasut tu cepat rosak...1/2 tahun dah cari kasut baru...sedangkan kasut sukan..kita biarkan je tak basuh-basuh..elok pulak 1-2 tahun ketahanan ye. Bukan sebab malas cuci. #sayasokongkasutsekolahhitam.


---------

Walaupun nampaknya macam #TeamKasutHitam dah menang dengan bergaya, diharapkan Kementerian Pendidikan memberikan pilihan kepada mak bapak yang berkeras sangat nak kasut putih. Mungkin bagi mereka, disiplin anak-anak mereka dilatih dari penggunaan kasut sekolah yang berwarna putih. - 20 Julai 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...