Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 19 Julai 2018

Kenapa Orang Macam P.Ramasamy & P. Waytha Moorthy Dilantik Jadi Menteri.. - Syahr Musafir

Oleh : Syahr Musafir
 

Pengerusi Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu atau Hindu Rights Action Force (Hindraf), YB Waytha Moorthy Ponnusamy atau lebih dikenali sebagai Senator P. Waytha Moorthy mengangkat sumpah jawatan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri bagi perpaduan Negara dan Kesejahteraan Sosial, laporan pelbagai media pada 17 Julai 2018 termasuk Astro Awani (Rujukan 1) dan Harian Metro (Rujukan 2). 


 
Terdahulu, Ahli kumpulan pengganas Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE) (laporan Malaysia Military Power, Rujukan 3), YB Prof Dr P Ramasamy yang merupakan Ahli Jawatankuasa Eksekutif (CEC) DAP dilantik menjadi Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, laporan Free Malaysia Today pada 16 Mei 2018 (Rujukan 4).

Cukup dua contoh ini, saya tak nak sebut apa pun pasal perjuangan orang Cina tentang UEC, dan perjuangan lain termasuk Kristianisasi. 


Tulisan ini bukan bertujuan negatif mengkritik siapa atau apa, kecuali nak mengajak fikir tentang mentaliti. TULISAN INI BUKAN PASAL PH ATAU BN ATAU PAS. INI PASAL MENTALITI KITA SEBAGAI RAKYAT DAN MASYARAKAT.

Orang yang memperjuangkan kepentingan agama Hindu dapat jadi Menteri, orang yang memperjuangkan militan Tamil/India yang berpusat di Sri Lanka yang diharamkan di banyak negara dapat jadi Timbalan Ketua Menteri II sebuah negeri.

Ironi, orang Islam yang memperjuangkan kepentingan agama Islam digelar ekstrimis dan jumud oleh orang Islam sendiri, dan orang Melayu yang memperjuangkan kepentingan bangsa dan bahasa Melayu dikecam sebagai rasis dan paranoid oleh orang Melayu itu sendiri.

Inilah Malaysia. Very well done...

Orang Melayu kena celik mata dan akal. Tak semestinya orang yang bercakap pasal Melayu itu rasis dan bencikan bangsa lain, dan tak semestinya orang yang bercakap pasal Islam itu mengajak bencikan agama lain. Jangan terlalu simplistik, dan jangan terlalu prejudis. Buka minda, buka hati. Jangan sempitkan mentaliti.

Kita sesama kita berbincang, bukan berperang.

Jika tak setuju, alih ke tepi. Beri laluan orang yang nak 'buat kerja' buat kerja sebab ini semua bukan sekadar spekulasi, tetapi hakikat berasaskan sejarah dan bukti yang satu per satu sedang menjadi realiti. 


Tolonglah jangan beri hujah semua ini belum realiti tetapi hanya fear-mongering dan persepsi, kita semua tahu semalam sudah dilantik secara rasmi mengangkat sumpah depan YDPA sebagai Menteri, dulu dan kini...

Rujukan 1: http://www.astroawani.com/…/waytha-moorthy-dilantik-menteri…

Rujukan 2 : https://www.hmetro.com.my/…/pengerusi-hindraf-dilantik-sena…

Rujukan 3 : https://www.facebook.com/…/a.11036916231…/1875526512470356/…

Rujukan 4 : http://www.freemalaysiatoday.com/…/5-muka-baru-dilantik-ex…/

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...