Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 27 Februari 2019

Timbalan Menteri Dikecam Kerana Dianggap Mengutamakan Bahasa Mandarin.

SOSMED | Program kerjasama bersama Kementerian Pendidikan dengan Melody.fm menerima kecaman netizens berikutan ia dianjurkan dalam bahasa mandarin.

Teo Nie Ching yang juga Timbalan Menteri Pendidikan dilihat berada dalam gambar yang disebarkan oleh halaman Facebook rasmi kementerian itu.







Menurut kemaskini di halaman Facebook kementerian, Teo Nie Ching meluangkan masa hampir tiga jam bagi bersama-sama memberikan penerangan berkaitan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) kepada lebih 50 orang peserta yang terdiri daripada ibu bapa dan orang awam di stesen penyiaran Astro di Bukit Jalil, Kuala Lumpur.

Forum Pendidikan anjuran Melodyfm ini terbuka kepada semua pendengar stesen radio berkenaan yang diadakan secara percuma.


Respon netizens;


Meskipun menerima kecaman dari netizens, sesetengahnya membela tindakan Timbalan Menteri Pendidikan atas alasan audiens adalah masyarakat cina Malaysia.

Tambahan pula dianjurkan oleh Melody.fm, stesen radio berbahasa cina. Jadi tidak pelik jika menggunakan slaid berbahasa mandarin.

Bagaimanapun jawapan tersebut kurang memuaskan hati pelbagai pihak yang mempersoalkan kenapa program tersebut perlu menggunakan slaid berbahasa cina berbanding slaid berbahasa melayu.

Berikut adalah hujah-hujah mereka;

1. Audiens adalah cina Malaysia dan bukannya cina Hong Kong. Adakah cina Malaysia tidak memahami bahasa Malaysia, bahasa kebangsaan negara sendiri? 

2. Oleh kerana Nie Ching hadir untuk memberikan penerangan, tidak salah slaid berbahasa Malaysia kerana Nie Ching boleh menghuraikan lanjut dalam bahasa etnik cina. Ini juga akan mendidik cina Malaysia yang tidak tahu bahasa kebangsaan negara sendiri untuk lebih memahami bahasa Malaysia.  

3. Nie Ching sepatutnya menggunakan peluang ini untuk mendidik kaum cina menguasai bahasa kebangsaan sendiri dan bukannya meminggirkan bahasa rasmi dalam program-programnya.

4. Hanya tajuk utama menggunakan bahasa Malaysia, namun setiap penerangan menggunakan bahasa mandarin. Ini bermakna telah ada usaha untuk menyekat perkembangan bahasa Malaysia ke atas kaum cina.


Nie Ching bagaimanapun dilihat tidak menjawab kepada kritikan-kritikan yang terdapat di post itu setakat ini. - 27 Februari 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...