Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 27 Februari 2019

KHAZANAH Jual Aset Strategik Lagi..

NAJIB RAZAK | Selain IHH Berhad yang telah dijual di bawah kerajaan PH kepada Jepun, Khazanah juga telah bersedia untuk menjual pegangan mereka di dalam Bank CIMB, syarikat telekomunikasi Axiata, UEM Edgenta dan UEM Sunrise tidak lama lagi di mana mereka sekarang masih pemegang saham terbesar.


 
Pada masa BN, Khazanah mengklasifikan syarikat-syarikat ini sebagai syarikat "core holding" ataupun syarikat strategik untuk negara.

Tetapi kini mereka telah ditukar menjadi aset komersial yang disediakan untuk dijual.

Pada bulan Disember lalu, Khazanah sudah mula menjual CIMB Bank dengan penjualan 63 juta saham CIMB kepada pembeli-pembeli yang tidak dinamakan pada harga RM364 juta atau harga RM5.78 satu saham.
http://www.theedgemarkets.com/…/best-share-placement-khazan…

Sebelum PRU14, harga saham CIMB adalah pada harga RM7.30 (seperti graf dilampirkan) tetapi pasaran saham kita telah jatuh teruk selepas PH menang.

Jika 63 juta saham itu dijual pada masa baik di mana harganya RM7.30, kita boleh dapat RM460 juta.

Tetapi PH jual pula pada bulan Disember lalu di mana harga saham rendah (RM5.78) dan hanya dapat RM364 juta - iaitu kekurangan RM86 juta.

Jika mahu jual pun, jual pada masa harga saham tinggi di dalam pasaran Bursa yang baik.

Mengapa terdesak nak jual pada masa Bursa Malaysia tidak baik dan harga pasaran rendah sehingga Khazanah perlu rugi? - 27 Februari 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...