Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 27 Februari 2019

MySalam Kini Ada Akses 3.7 Data Pengguna, Boleh Jual Produk..

Najib Razak | Semasa Guan Eng umumkan skim insurans B40 (yang kini diberi nama MySalam) pada belanjawan 2018, saya telah mengesyaki bahawa sebuah syarikat insurans Singapura terlibat dalam skim ini.

Walaupun pada masa itu, syarikat ini menafikan, rupanya saya terbukti betul : https://www.facebook.com/…/a.294787430951/10155699738640952/

Selepas itu, saya mengesyaki bahawa kerajaan PH telah mengizinkan syarikat insurans Singapura yang besar ini untuk mendapat pengecualian daripada syarat-syarat BNM bagi menghadkan pemilikan asing dalam sektor insurans negara dengan membayar RM2 bilion untuk Skim Insurans B40.

Pada tahun 2016, syarikat-syarikat insuran asing mendominasi 81.7% pasaran industri insurans nyawa Malaysia.

Pada tahun 2017, BNM di bawah kerajaan BN memberi amaran terakhir kepada syarikat-syarikat insurans asing untuk melepaskan sekurang-kurangnya 30% kepentingan saham di dalam operasi tempatan mereka kepada syarikat tempatan.

Langkah ini diambil untuk menggalakkan pertumbuhan syarikat Malaysia dan mengurangkan dominasi syarikat asing di dalam industri tempatan yang merupakan satu risiko.

Masa itu, Great Eastern Singapura yang dimilik oleh Bank Singapura masih memiliki 100% saham di dalam operasi mereka di Malaysia yang menjana keuntungan sebanyak RM1 bilion setiap tahun dari kita.

Bulan Januari lalu, saya juga terbukti betul apabila Guan Eng terpaksa menjawab wartawan dan mengesahkan Kementerian Kewayangan sudah mengecualikan Great Eastern untuk lepaskan kepentingan 30% kepada pemilik tempatan : https://www.facebook.com/…/a.294787430951/10155821906705952/

Selepas itu, saya juga menyatakan rasa bimbang saya bahawa syarikat Singapura ini akan diberi akses kepada segala butiran peribadi untuk semua rakyat Malaysia di dalam golongan B40 di Malaysia iaitu dari pangkalan data (database) iaitu 3.7 juta orang.

Saya juga percaya pada masa itu bahawa syarikat Singapura ini akan menggunakan database ini untuk menjual produk mereka.

Rupanya, saya betul lagi.

Hari ini, Menteri kewayangan dan pegawainya Tony Pua telah mengesahkan kedua-dua kebimbangan ini.

Syarikat Great Eastern akan diberi semua butiran peribadi untuk semua penerima MySalam dan akan dibenarkan untuk menjual produk mereka dengan menggunakan pangkalan ini : https://www.malaymail.com/…/minister-mysalam-recipi…/1727072

 
Tiba-tiba syarikat Singapura ini bakal mendapat 3.7 juta pelangan baru dari Malaysia dan tidak lagi perlu patuhi undang-undang pemilikan asing BNM.

Maka, syarikat-syarikat insuran tempatan bakal diketepikan begitu sahaja dan maklumat peribadi rakyat Malaysia dalam pegangan syarikat Singapura. - 27 Februari 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...