Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 8 Jun 2018

Bebas Hukuman Penjara, Adakah Mahkamah Kini Dibawah Pakatan Harapan? Ini Penjelasan Rafizi.

Kenyataan Media

CATATAN FB 7 JUN 2018

 

Dari Rafizi Ramli

Minggu lalu, Mahkamah Rayuan membuat keputusan untuk membatalkan hukuman penjara satu tahun setengah dan sebaliknya menggunakan peruntukan di bawah Seksyen 294, Kanun Tatacara Jenayah dalam kes Akta Rahsia Rasmi (OSA) berhubung Laporan Ketua Audit Negara.




Hukuman penjara satu tahun setengah itu digantikan dengan bon berkelakuan baik selama 2 tahun dan bon RM10,000.

Saya perhatikan ada banyak kekeliruan yang berlaku. Saya membaca dan menghadam pelbagai reaksi orang ramai (terutamanya di media sosial) untuk saya cuba memahami perspektif orang ramai mengenai perkara ini.

Kekeliruan yang paling utama datangnya dari orang ramai yang terkeliru dengan konsep reformasi walaupun mereka menyokong kuat Pakatan Harapan. Ada yang berterima kasih kepada kerajaan Pakatan Harapan kerana membebaskan saya. Ada juga yang meletakkan keputusan membatalkan hukuman penjara itu sebagai jasa itu dan ini.

Mereka nampaknya tidak sedar anggapan bahawa Kerajaan Persekutuan boleh mempengaruhi keputusan hakim itu sangat-sangat bertentangan dengan reformasi yang ingin kita bawa melalui kerajaan baru ini. Sejak saya berumur 20 tahun (malah lebih awal dari itu), saya mahukan satu badan kehakiman yang benar-benar bebas tanpa takut atau boleh dipengaruhi sesiapa. Beban amanah kepada hakim-hakim ini adalah untuk memastikan keadilan berlaku, dengan mengambil kira segala pertimbangan untuk berlaku adil.

Sebab itu saya tidak mahu membuat apa-apa permohonan yang melibatkan kuasa eksekutif yang boleh dilihat (atau disalah tafsir) ada keistimewaan diberikan kepada saya, hanya kerana saya seorang pemimpin Pakatan Harapan. Saya bertegas bahawa saya akan terus ke kandang tertuduh dan biarlah peguam-peguam saya berhujah di hadapan yang arif-yang arif hakim, dengan doa supaya hakim-hakim sekarang tidak lagi perlu rasa bimbang untuk membuat keputusan yang seadil mungkin.

Oleh itu, saya ingin perbetulkan sedikit kekeliruan di luar yang mungkin merasakan keputusan itu ada campur tangan mana-mana pihak. Proses mahkamah pada hari Jumaat lalu berjalan seperti biasa tanpa ada sebarang permohonan dari saya atau campur tangan mana-mana pihak.

Kenapa Seksyen 294?

Maka ia terletak sepenuhnya kepada pertimbangan hakim-hakim berdasarkan hujah-hujah yang dikemukakan peguam-peguam saya.

Sebelum perbicaraan, peguam-peguam saya Saudara Saiful Izham Ramli dan Saudara Ahmad Nizam Abdul Hamid telah berbincang dengan saya strategi di mahkamah. Akhirnya saya bersetuju dengan cadangan mereka, bahawa saya tidak akan merayu berhubung keputusan Mahkamah Tinggi menjatuhkan hukuman bersalah kepada saya, sebaliknya hanya akan merayu hukuman penjara satu tahun setengah.

Strategi ini sangat berisiko kerana nasib saya terletak kepada belas ihsan dan budi bicara tiga orang hakim Mahkamah Rayuan semata-mata – iaitu Datuk Ahmadi Asnawi, Datuk Kamardin Hashim dan Datuk Abdul Karim Abdul Jalil.

Jika mereka menerima hujahan peguam saya di bawah Seksyen 294 Kanun Tatacara Jenayah, saya boleh bebas dari penjara. Jika tidak, hukuman mandatori minimum adalah satu tahun penjara.

Jadi kenapa saya mengambil risiko menggunakan hujah di bawah Seksyen 294 Kanun Tatacara Jenayah ini? Apa sebenarnya Seksyen 294 ini?

Apabila saya berhadapan dengan sesuatu keadaan, saya ada pilihan – sama ada menyelamatkan diri atau menggunakan keadaan saya itu untuk membawa kebaikan yang lebih besar kepada masyarakat.

Oleh itu, sebarang penghakiman dan keputusan dalam kes-kes yang melibatkan saya akan menjadi satu duluan (precedent) undang-undang; yang boleh menjadi rujukan kepada kes-kes seumpamanya di masa hadapan.

Ramai yang tidak tahu kewujudan satu kuasa pertimbangan yang besar yang diberikan kepada hakim-hakim di bawah Seksyen 294 Kanun Tatacara Jenayah. Ia memberikan kuasa kepada hakim-hakim menggunakan budi bicara dan belas ihsan, dengan mengambil kira segala pertimbangan fakta kes untuk meringankan hukuman kepada pesalah-pesalah.

Dalam kes saya, contoh-contoh pertimbangan seperti saya tidak mendapat apa-apa keuntungan, bahawa tindakan saya itu membantu ribuan pesara tentera mendapat pencen, bahawa maklumat di dalam laporan Ketua Audit Negara itu bukannya maklumat keselamatan negara dan lain-lain (seperti yang dihujahkan oleh peguam-peguam saya).

Saya berterima kasih kepada Timbalan Pendakwaraya, Awang Armadajaya Awang Mahmud yang tidak membantah permohonan peguam-peguam saya agar hakim-hakim menggunakan budi bicara seperti diperuntukkan di dalam Seksyen 294 Kanun Tatacara Jenayah itu.

Hasilnya, hakim-hakim mengenepikan hukuman penjara dan meletakkan bon berkelakuan baik; yang bermakna saya tidak ada rekod jenayah dan saya boleh kembali ke arena politik (jika satu lagi kes saya dalam pertuduhan BAFIA berjaya diketepikan).

Keputusan yang dibuat oleh hakim-hakim Yang Arif Datuk Ahmadi Asnawi, Datuk Kamardin Hashim dan Datuk Abdul Karim Abdul Jalil itu mewujudkan satu duluan (precedent) undang-undang yang cukup penting.

Selepas ini, hakim-hakim perlu mempertimbangkan faktor kepentingan awam dalam menjatuhkan sesuatu hukuman dalam kes-kes yang melibatkan “whistleblowers” atau pemberi maklumat, atau kes-kes berkepentingan awam yang seumpamanya.

Saya berharap orang ramai sedar bahawa mereka dilindungi oleh undang-undang apabila mereka tampil memberi maklumat, atau mendedahkan, atau memperjuangkan sesuatu yang ada kepentingan umum (dan bukan untuk kepentingan peribadi). Ini banyak membantu untuk kita memerdekakan rakyat dari ketakutan, sifat mementingkan diri dan sifat sembang-kencang-tapi-malas-ambil-tindakan di kalangan segelintir rakyat kita.

Saya juga berharap kaedah Seksyen 294 ini akan lebih diguna pakai dalam kes-kes jenayah kecil: contohnya ibu miskin yang mencuri susu, anak yatim yang mencuri makanan dan lain-lain. Kita tidak lagi mahu mendengar berita seorang yang mencuri ayam dihukum penjara setahun, atau ibu miskin dipisahkan dari bayinya kerana mencuri susu.

Sistem kehakiman di negara kita perlu lebih bersandarkan belas ihsan (“compassion”) supaya pesalah seperti ini diberikan bon berkelakuan baik atau khidmat masyarakat mengikut peruntukan Seksyen 294, bukannya dihantar ke penjara kerana mencuri susu akibat kemiskinan.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...