Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 6 Jun 2018

Lim Guan Eng Dipuji Netizen Hentikan Sidang Media, Beri Laluan Pada Azan.

Tular di sosial media kenyataan Pegawai Media Menteri kewangan Negara, Lim Guan Eng yang memuji sikap Lim Guan Eng kerana menghentikan sidang media bagi menghormati waktu azan.

Kenyataan yang ditulis oleh Rahmah Ghazali mendapat pujian ramai warga internet sejak semalam.

Dalam kenyataan itu Rahmah berkata ketika beliau dalam keadaan kelam kabut mahu memperlahankan azan supaya tidak menjejaskan sidang media Lim Guan Eng, beliau akhirnya termalu sendiri apabila Menteri Kewangan itu terlebih dahulu berkompromi dengan waktu azan apabila menghentikan (merehatkan) sebentar sesi sidang media.

Berikut adalah yang ditulis oleh Rahmah Ghazali;

"Minggu ni minggu kedua aku bekerja sebagai pegawai media kepada Lim Guan Eng. Jadi kerja aku adalah handle kawan-kawan media, berurusan dengan unit komunikasi korporat, dan salah satunya arrange press conference. 

Tapi hari ni lain daripada hari-hari presser lain. Presser kali ni lewat sikit dan kebetulan azan zohor berkumandang ketika beliau memberikan kenyataan media (sebab surau ada tazkirah hari ni so diorang guna loud speaker). 

Aku yang dalam bilik tu dah panik, sebab sebarang hiccup aku yang kena tanggung. Terus berlari keluar kasitau pengawal kalau boleh perlahankan sedikit suara azan tu, (sebab panik la jangan marah). 

Pastu tengah masuk balik bilik PC, semua orang, termasuk Lim Guan Eng, tengah senyap tanda menghormati azan. Aku terus terkedu. 

Aku yang dikatakan Melayu Islam ni nak perlahankan azan tapi yang orang kafir ni pulak hormat. So ya a slap in the face for me. 😅," katanya dalam kenyataan itu. 

Pihak kami juga telah mendapatkan respon dari sumber terdekat DAP. Dan mendapati perkara yang dilakukan oleh Lim Guan Eng itu bukanlah sebagai propaganda untuk meraih sokongan dan pujian orang awam sebaliknya itu sememangnya diamalkan oleh beliau sejak dari dahulu lagi.

Sesetengah dari kalangan pro DAP juga dikatakan bimbang dengan sikap moderasi yang ditunjukkan oleh Lim Guan Eng akan membuatkan bukan muslims dilayan sebagai warga kelas kedua - seperti disuruh makan dalam tandas, kerana bagi mereka budaya-budaya bertolenrasi ini ada had dan batasannya.

Namun bagaimanapun kerajaan baru dikatakan akan cuba mengamalkan sikap tolenran yang menghormati kesemua pihak yang berbeza agama dan bangsa tanpa menjejaskan atau menindas mana-mana pihak. - 6 Jun 2018.
 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...