Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 5 Jun 2018

Netizens Muslims Berang Siti Kassim Muncul Di Bernama, Dakwa Guna Kabel Menteri.

Netizens muslim hari ini menunjukkan rasa protes dan marah di laman sosial apabila Siti Kassim diberikan ruang untuk muncul di kaca TV selepas campurtangan oleh Menteri Komunikasi yang baru, Gobind Deo Singh pada semalam.


Terdahulu Siti Kassim meluahkan kekecewaannya selepas programnya bersama BERNAMA dibatalkan secara tiba-tiba tanpa diberikan sebarang alasan.

"Bernama TV - Dibatalkan!

Kepada kawan, dengan kesalnya ingin memaklumkan program di Bernama dibatalkan tanpa diberitahu alasannya.

Saya tidak tahu siapa yang menarik semula program temubual itu. Inilah dia cabaran yang masih dihadapi oleh kita semua. Saya jangkakan pihak itu ada jawatan yang tinggi di Bernama atau Kementerian Komunikasi - bahagian editorial telah dicemari.

Adakah mereka yang berkaitan BN masih lagi berjawatan? Adakah kita patut melawan ektremisma dan rasis di dalam agensi kerajaan baru ini? Nampaknya ya.

Daripada membenarkan rakyat bersuara menyatakan pendapat masing-masing, sesetengah dari mereka lebih rela memainkan naratif yang telah dirancangkan ke atas sesetengah pihak.

Pada saya, Malaysia baru ini adalah sesuatu yang belum berubah. Suara progresif masih perlu cari ruang lain untuk didengari.

Saya tidak akan berdiam diri. Saya akan sentiasa menjadi suara anda untuk menyatakan sesuatu.

Siti Kasim," tulisnya pada isnin.

Beliau juga berkongsikan beberapa gambar tangkaplayar yang memaparkan kritikan terhadap program Bernama yang sepatutnya beliau hadiri.






Menteri Komunikasi & Multimedia, Gobind Deo Singh kemudiannya memberikan respon segeranya mengenai hal itu di Twitternya petang semalam.


"BERNAMA perlu mengeluarkan satu kenyataan dengan segera memberikan penjelasan berkenaan dengan perkara ini dengan alasan alasan kenapa temubual itu dibatalkan," katanya dalam satu kenyataan. 




Dan selepas itu Bernama kemudiannya memaklumkan program itu tidak dibatalkan sebaliknya ditunda ke satu tarikh baru.


Keputusan baru itu kemudiannya menimbulkan perasaan tidakpuasan hati netizens muslim di laman sosial.

Antaranya halaman Gerakan Pengundi Sedar.

Pentadbir halaman menulis;

"PANTAS MENTERI BUAT KERJA!

Sekali menteri bersuara untuk Siti Kasim, terus Bernama tarik balik pembatalan program dengan Siti Kasim.

Pada awalnya,

1. Siti Kasim muat naik 1 poster program temubual beliau di Bernama

2. Majoriti rakyat memberikan respon negatif sebagai bantahan kerana beliau cukup terkenal melakukan provokasi kepada agama Islam.

3. Salah seorang kakitangan Bernama memberikan satu kenyataan bahawa program ini sebenarnya tidak dalam perancangan Bernama dan tidak pernah mendapat kelulusan.

4. Siti Kasim melahirkan rasa kecewa beliau di laman sosial.

5. Pantas Menteri baru, Gobind Singh bersuara untuk Siti Kasim dan meminta "pencerahan" daripada Bernama kenapa program ini dibatalkan.

6. Terus Bernama membuat satu kenyataan di Twitter rasmi pada jam 10.58 malam bahawa program siaran bersama Siti Kasim tidak dibatalkan.

Cukup Siti Kasim berdehem sahaja, terus Menteri bertindak pantas.

Apa pandangan anda tentang wajah Malaysia Baru ini?,"
katanya. 



Post itu mendapat sekurang-kurangnya 1,600 perkongsian setakat ini.




Di ruangan komen, netizens menunjukkan respon yang pelbagai. Ada yang bersetuju tetapi ada juga yang tidak bersetuju dengan pandangan yang dilontarkan oleh halaman itu.



"Biarlah mangkuk ayun tu nak muncul kat TV. Masa ni la nak tengok perangai bangang dia secara LIVE dan bolehlah kita kutuk dia beramai-ramai," tulis Nurul.



"Dia bukan Tuhan pun nak takut pasal apa dengan makcik beruk ni," tulis Jon pula.



"Kenapa begitu power dia ni," soal Yusri.



"Belum lagi LGBT masuk TV," sindir Nordin pula.



"Mufti-mufti pun pelik, senyap je. Ratu cantik diharamkan, berani," kata Mohd Nasrul.



Siti Kassim mula menjadi polemik dan rata-rata orang Islam kurang mengemarinya selepas beliau dilaporkan berkata Tuhan Getaran (Tuhan itu bergetar) oleh portal Menara suatu ketika dahulu. Tidak dapat dipastikan samada laporan itu fitnah ataupun sebaliknya.



Sebelum ini beliau juga dilaporkan hebat menentang perlaksanaan #RUU355 dan sering mempersoalkan perkara-perkara berkaitan akidah dan Islam secara ektremisma.


Sesetengah penganut muslim beranggapan Siti Kassim ialah ektremisma anti muslim sepertimana ektremisma anti non muslims. - 5 Jun 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...