Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 31 Oktober 2018

Ini Penjelasan Isu MPKK Untuk Timbalan MB Kelantan.

SYAM GAZ | Penjelasan Isu MPKK - Majlis Pengurusan Komuniti Kampung
 

11 - Pas/Bn
5 - PH
Total : 16 orang


Menurut jawapan YB Sivarasa Rasiah, Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar di Parlimen;

1. MPPK dilantik Kerajaan Negeri 11 orang, dibayar gaji elaun RM500 (pengerusi), RM300 (su) oleh Kerajaan Pusat. Sebelum ini JKKK semua 100% Umno/Bn.

2. Mesyuarat Kabinet Terbaru bersetuju untuk Tambah 5 orang lagi ahli MPKK di setiap mukim bagi mewakili PH dilantik Kerajaan Pusat.

3. Kenyataan Dato Mohd Amar semalam jelas nampak menolak cadangan usaha Kerajaan Pusat untuk mengwujudkan MPKK yang dianggotai oleh semua parti dalam satu organisasi.

4. Hasrat Kerajaan Pusat adalah bagi menyatukan semua rakyat di akar umbi dalam satu platform, bekerjasama dalam membangunkan komunit kampung dengan memberi geran tahunan RM10,000 setiap mukim.

5. Sepatutnya Dato Mohd Amar dan Kerajaan Negeri bersyukur atas cadangan Kerajaan Pusat ini untuk tidak mendiskriminasi Penghulu Pas di kampung kampung, jadikan wadah ini untuk menyatukan masyarakat di akar umbi demi pembangunan kampung pada masa depan.

Syam Ghaz
Penyelaras Dun Apam Putra

-------

Terdahulu, Mohd Amar dipetik portal Malaysiakini menegaskan pihaknya tetap mengekalkan anggota agensi komuniti itu dengan 11 orang.

"Kita kekal dengan 11 orang bermula tahun depan, yang itu (tambahan) saya tak tahu. Kita pegang kepada keputusan mesyuarat, selagi tak berubah itulah keputusan kita.

"Kita dah ada calon, kita setiap tahun lihat balik senarai calon, 639 penghulu mukim. Seramai 11 orang ahli jawatankausa mukim dipengerusikan oleh seorang penghulu.

"Salah seorang lagi dilantik sebagai setiausaha, mengikut kementerian setiausaha diberi elaun RM300 sebulan manakala ahli jawatankuasa lain menerima elaun mesyuarat saja,"
jelasnya.

 
Menurut Mohd Amar lagi isu MPKK sudah diselesaikan hasil perbincangan kerajaan negeri dan Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Seri Rina Harun.

"MPKK ini sudah lama diselesaikan. Cuma kita minta tukar nama sikit, kita (mahu) guna Majlis Penghulu Mukim (MPN), kita minta kebenaran sebab kita sudah lama rancang.

"Datuk Husam siapa? Dia atas kapasiti apa? Cuma senator, dia dengan kita tiada apa-apa.

"Kita hanya ambil keputusan mesyuarat dengan menteri. Rina serah kepada kerajaan negeri untuk buat pemilihan pelantikan,"
katanya kepada media selepas Persidangan DUN Kelantan pada selasa. - 31 Oktober 2018.

 

Fitnah BERSIH Ada Kaitan Dengan ISIS, Mahkamah Arah Jamal Bayar RM300K.

MALAYSIAKINI | Mahkamah Tinggi hari ini memutuskan ketua bahagian Umno Sungai Besar Datuk Seri Jamal Md Yunos bersalah kerana memfitnah bekas Pengerusi BERSIH 2.0, Maria Chin Abdullah dan memerintahkan beliau membayar ganti rugi sebanyak RM300,000.


Hakim Datuk Mohd Zaki Abdul Wahab juga memutuskan Jamal gagal dalam pembelaan perlindungan bersyarat.

"Mahkamah memerintahkan Jamal membayar ganti rugi RM300,000," kata hakim itu.

Selain itu Zaki juga memerintahkan Jamal membayar kos sebanyak RM40,000.

Jamal sebelum ini mendakwa BERSIH dipengaruhi oleh elemen Islamic State (IS). - 31 Oktober 2018.

Dakwaan Cabul, Shahidan Kata Jumpa Dalam Kereta Kerana Sakit Tidak Boleh Berjalan..

THE MALAYSIAN INSIGHT | BEKAS menteri Umno Shahidan Kassim mempertimbangkan untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas pihak yang mengaitkan beliau kes cabul gadis bawah umur.



Ahli Parlimen Arau itu berkata, beliau akan berbincang dengan peguam untuk bertindak terhadap penyebar tuduhan itu.

Shahidan berkata beliau menganggap gadis dalam kes tersebut seperti seorang anak dan ahli keluarganya sendiri dan beliau juga dalam keadaan uzur.

“Saya anggap anak-anak dan cucu saya. Jadi tidak timbul ingin lebih daripada itu (hubungan keluarga). Lagipun saya tak berapa boleh berjalan.

“Saya akan bincang dengan peguam tapi tidak pasti saya akan berdiam diri,”
katanya kepada media di bangunan Parlimen hari ini.

Bekas menteri besar Perlis itu juga meminta semua pihak untuk tidak memanjangkan isu ini dan memberi ruang kepada polis untuk siasatan lanjut bagi kes melibatkan remaja terbabit.

Malah, keluarga kepada penggiat persembahan muzik jalanan berkenaan juga telah menarik balik laporan tersebut, katanya.

“Saya tidak mengambil hati kerana kami telah bermaaf-maafan kerana saya pasti keluarga anak perempuan tersebut memahami saya yang mengangap anak-anak busking ini semua sebagai anak-anak dan cucu-cucu saya sendiri.

“Saya telah beri kerjasama baik kepada pihak polis dan berharap pihak media tidak panjangkan perkara ini kerana menjejaskan maruah anak perempuan tersebut, kerana anak perempuan ini mempunyai masa depan dan harus diberi perlindungan,”
katanya lagi.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan kejadian yang menimpanya mungkin ada unsur sabotaj memandangkan beliau adalah ahli politik.

“Allah menyediakan syurga dan neraka. Jadi ada orang memilih neraka dibuatlah cara nak masuk neraka,” katanya.Beliau juga kesal kerana butiran dan maklumat peribadi remaja tersebut turut disebarkan untuk membangkitkan tuduhan ke atas dirinya.

“Mempamerkan aib tanpa (peduli), ia adalah satu tidak wajar. Saya kesal sebab ia melibatkan kanak-kanak dan gambar IC (kad pengenalan) itu (tular) tanpa sebab. Kasihan,”
katanya.

Jelasnya lagi, dalam kejadian dua minggu lalu, beliau meminta gadis itu bertemunya dalam kenderaan Toyota Harrier berdekatan tempat latihan muzik diadakan “untuk berbual”.

Gadis itu pula dalam laporan polisnya mendakwa seorang ahli Parlimen menyentuh tubuhnya secara tidak wajar dalam kejadian tersebut.

Laporan itu ditarik balik namun Shahidan disiasat selama tujuh jam berhubung dakwaan terbabit. – 31 Oktober 2018.

 

Rupanya Najib Dan Rosmah Ialah Komunis & Ini Adalah Buktinya..

SOSMED | Hari ini Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Dato Azwanddin Hamzah membuat satu pendedahan yang amat mengejutkan rakyat Malaysia.


"Hari ini dengan sengaja Timbalan Menteri Pertahanan berpakaian seragam komunis di hadapan tentera melayu. Ini sikap kurang ajar," katanya dalam satu kenyataan di Facebook.

via GIPHY

Pendedahan mengejutkan itu juga membuatkan ramai sukarelawan di sosmed kemudiannya tampil melakukan siasatan.

Dan mereka kemudiannya turut menemukan bukti bahawanya Najib, Rosmah dan Salleh Keruak juga pernah memakai pakaian seragam yang sama.



Rupa-rupanya telah lama Malaysia dipimpin oleh pemimpin komunis. Semoga dengan bukti yang begitu padu ini, Dato Azwanddin Hamzah dapat membuat laporan polis bagi menyiasat fenomena luar jangka ini. Kami semua dibelakang Dato Azwan. Jangan risau.

KENYATAAN MEDIA | Baju korporat Khaki

Pejabat Timbalan Menteri Pertahanan kecewa dengan tuduhan Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM) Dato Azwanddin Hamzah bahawa kononnya Timbalan Menteri Pertahanan telah memakai uniform ala-komunis semasa pemeriksaan perbarisan ATM dalam lawatan ke kem.

Tuduhan JMM itu merupakan satu penghinaan kepada Angkatan Tentera Malaysia serta Kementerian Pertahanan Malaysia.

Baju tersebut merupakan baju korporat "bush jacket" yang disediakan oleh Kementerian Pertahanan untuk majlis rasmi tentera seperti lawatan ke Kem, Pos Keselamatan dan program yang ditentukan oleh penganjur.

Menteri Pertahanan, Tuan Haji Mohamed Sabu juga memakai pakaian rasmi tersebut.

Begitu juga dengan mantan menteri dan pemimpin kerajaan yang lain, termasuk pemimpin kerajaan sebelum ini.

Warna "khaki" baju tersebut tidak ada kena-mengena dengan komunis, ia antara rona warna yang selalu dipilih untuk uniform tentera di merata dunia.

Malah warna tersebut pernah dijadikan pakaian seragam rasmi TUDM sebelum tahun 1995.

Perlu diingatkan bahawa pada tahun 2017, baju korporat warna "khaki" dicadangkan oleh Kementerian Komunikasi dan Multimedia dan akhirnya menjadi pilihan bekas Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Razak sebagai pakaian rasmi Sambutan Hari Kebangsaan 2017. 

Kesemua anggota Kabinet dan barisan dif kehormat telah memakai baju tersebut semasa Sambutan Hari Kebangsaan rasmi.

Pakaian seragam tentera adalah eksklusif dan hanya sesuai dipakai oleh pegawai yang telah ditauliahkan sahaja.

Pejabat Timbalan Menteri meminta JMM menarik balik tuduhan liar itu yang jelas menunjukkan sikap kurang cerdik dan tidak berhemah dalam membuat kenyataan. - 30 Oktober 2018.

EXCO 'Kangkang' PIALA MALAYSIA Terus Dikecam Netizens Meskipun Dah Minta Maaf.

LAPORAN | Beberapa gambar Presiden Persatuan Bola Sepak Perak (Pafa), Hasnul Zulkarnain Munaim yang juga Exco Komunikasi, Multimedia dan NGO bersama Piala Malaysia tular di laman sosial sejak semalam.

Gambar-gambar tersebut menjadi sensasi berikutan Hasnul dianggap sewenang-wenangnya menggunakan kuasanya untuk membawa pulang 'PIALA MALAYSIA' itu dan melakukan sesuka hati terhadapnya. Seperti meletakkan ia di celah kangkang ketika bergambar.
Sumber - Facebook

"Player main bola macam nak mati. Exco merangkap Presiden bola selamba je bawa balik Piala Malaysia macam aboh dia punyo. Ini baru betul Rahmatan Lil'alamin ala PAN bro. Ha Ha Ha," tulis seorang netizen yang dikenali sebagai Ali Abu.
Status Ali Abu

Syahril A. Kadir pula menulis, "KALAU aku salah seorang player Perak yang bermain bermati-matian untuk menang Piala Malaysia hari tu...bangun pagi dan tiba-tiba baca FB Hasnul Zulkarnain pasal status dia.. maka bersaksilah akan kucepuk muka pemilik akaun tersebut waima dia Presiden kelab aku sendiri. Itu kalau akulah. #hampeh".


Mohammad Amin pula menulis,"Bodoh ape nak parade tunggu Menteri Besor? Kenapa tak tunggu alien planet lain sekali, 8 tahun lagi? Nak tunggu orang tu nak tunggu orang ni. Kome masuk stadium tiket pun tak bayor. Pergi stadium pun belum tentu drive sendiri, bawak kereta sendiri. Kome takde hak pun sebenarnya. Sedor la diri tu sikit

Kome cemarkan piala dengan kepentingan peribadi, Jajap dengan event yang takde kena mengena. Usung sana sini macam takde nilai. Hang ingat piala tu sebaya umur hang ke? Tak peduli langsung perasaan penyokong penyokong yang dekat 20 tahun tunggu. Nak tunggu peja datang apa ingat orang kelapor sangat nak nengok bos kome tu? Baik aku menong nengok penyodok. Peja ni ke yang main malam atas padang hari tu? Menteri besor ni ke yang susun taktikal team? Kalau nak sembang pasal duit, itu koje kome. Sapa suruh kebulor sangat nak ambik tanggungjawab urus team. Kome ni lebih sudu dari kuah. Esok dia balik, jilat jubor dia puas puas kat opis. Kome nak jilat, jangan seret penyokong sekali. Renyang tau renyang. Ingat umno je bodoh, ropenye sama dengan je. Baik bagi je Piala tu kat Terengganu kalau ini rope..

Dengan ini, aku lancarkan #PresidenPAFAOut secara rasmi. Aku akan kekal sampai Mr Presiden letak jawatan. Boikot majlis deme nak buat nanti. Sebab apa? Sebab dah KOTOR di tangan orang yang tak sepatutnya. Nak rai ape, benda dah basi? Tak pernah dibuat orang parade tunda sebabkan sekor makhluk jer. Tak payah sembang banyak, kome pun nasib baik PH menang. Jadi tak payah over sangat. Hodoh rope. Jadi, jangan lah kita diperbodohkan dengan orang macam ni. Bior deme rai sesama deme di SUK nun. Kan itu yang deme nak. Dah la Piala tu letak kat telor. Tak semenggah. Ape ke bangse nye ntah

Hasnul Zulkarnain Abd Munaim, benda lain orang boleh tutup mata. Tapi bab bola jangan buat ikut suka kepala bapak. Tak tahu sukan, jangan berlagak pandai. Tak tahu jaga sensitiviti, jangan ikut sedap tekak, tak tahu maruah, baik diam. Senang hidup, buat salah mintak maap, buat salah mintak maap. Mudah dengan kata kata je kome buat benda ni ye. Meh aku sepak muka hang, lepas tu aku mintak maap. Sorry to say Mr President, you’re not type of President. Hang merompak hari kemenangan kami, Hang merobek hati dan jiwa kami. FUCK OFF Mr President!

#PresidenPAFAOut
#PresidenPAFAOut
#PresidenPAFAOut
#BoikotMajlisSarkas
#BoikotMajlisSarkas
#BoikotMajlisSarkas
#PejaWho
#PejaWho
#PejaWho,"
katanya dalam satu kenyataan di Facebook.


Media sosial juga dipenuhi dengan pelbagai troll ke atas Hasnul Zulkarnain Munaim berikutan tindakannya sewenang-wenangnya yang dianggap mengambil kredit ke atas Piala Malaysia itu.

 




TMJ juga tidak ketinggalan menyertai acara troll beramai-ramai itu;


Pihak kami difahamkan oleh sesetengah netizens pro Amanah bahawanya gambar perarakan yang tular itu adalah versi raptai (tolong jangan gelak) dan disebabkan itulah sambutan dari orang ramai tidak kelihatan.

Bagaimanapun ia dinafikan oleh sesetengah netizens yang lainnya, yang mengatakan tiadanya sambutan meriah dari orang ramai disebabkan perarakan yang sepatutnya diraikan terus selepas kemenangan ditunda bagi menunggu kehadiran Menteri Besar Perak. Bas pun dipinjam dari Kerajaan Negeri Pulau Pinang, itu juga menjadi kritikan netizens.

Pihak kami menunggu jawapan balas dari Kerajaan Perak dan tidak akan membuat apa-apa andaian berhubung isu ini.

Terdahulu BERNAMA melaporkan Hasnul Zulkarnain Munaim memohon maaf kepada rakyat Malaysia berikutan tular foto beliau bergambar dengan trofi Piala Malaysia di tepi kolam renang, minggu lepas.

Beliau dipetik sebagai berkata tiada niat untuk menjatuhkan martabat serta keunggulan piala kebangaan peminat bola sepak negara itu apabila bergambar di tepi kolam renang.

"Itu kelemahan saya sendiri, pertama kali Perak menang Piala Malaysia (selepas 18 tahun) dan saya teruja lalu terkongsi gambar dalam status Whatsapp.

"Saya berjanji tidak akan mengulangi kekhilafan itu,"
katanya.

Beliau juga meminta agar semua pihak tidak mempertikaikan kejayaan Perak memenangi Piala Malaysia seterusnya menerima hakikat tersebut.

"Pengadil sudah membuat keputusan dalam perlawanan itu dan ia muktamad, jadi terimalah hakikat Perak adalah juara," katanya lagi. - 31 Oktober 2018.

Isnin, 29 Oktober 2018

Pensyarah Pertikaikan Kenapa Media Sorok Kritikan Tun Mahathir Mengenai Sekolah Vernakular.

Kamarul Yusoff | MENGAPA KRITIKAN TUN DR MAHATHIR TERHADAP SEKOLAH CINA DAN TAMIL TIDAK DAPAT LIPUTAN MEDIA MALAYSIA?
 

Pada 25 Oktober 2018 yang lalu, dalam satu dialog dengan masyarakat Malaysia di Bangkok, Thailand, Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan sebagai berkata bahawa Sekolah Cina dan Tamil adalah penghalang kepada perpaduan nasional.


Kata beliau, pada mulanya “kita” mahukan hanya satu sistem sekolah kebangsaan, tetapi disebabkan desakan pihak yang mahu mereka diizinkan mengikuti budaya negara asal mereka, maka Sekolah Cina dan Tamil pun dibenarkan.

Tambah beliau, bila kaum berbeza belajar di sekolah berbeza, mereka tidak mengenali kaum lain dan bila habis sekolah mereka bekerja dengan kaum lain yang mereka tiada atau kurang hubungan, dan ini menghalang wujudnya perpaduan nasional.

Sebelum ini, dalam satu dialog dengan masyarakat Malaysia di Jakarta, Indonesia, pada 28 Jun 2018, Tun Dr Mahathir juga dilaporkan sebagai berkata bahawa Kerajaan Malaysia berharap untuk melihat wujudnya satu sistem sekolah sahaja.

Kata beliau, walaupun satu sistem sekolah akan mewujudkan perpaduan nasional, ia hanya akan berlaku jika rakyat mahukannya, tetapi kewujudan politik ekstremis dan rasis yang melebihkan kaum daripada negara menyebabkan ia sukar berlaku.

Begitupun, kata beliau, “kita” merancang untuk meletakkan sekolah berbeza ini pada kampus yang sama di mana mereka boleh terus menggunakan bahasa berbeza tetapi kegiatan seperti sukan dan perhimpunan akan disekalikan menggunakan bahasa kebangsaan.

Pengumuman Tun Dr Mahathir selaku Ketua Kerajaan Malaysia mengenai rancangan untuk meletakkan Sekolah Cina dan Tamil pada kampus yang sama dengan sekolah kebangsaan adalah satu perkara besar yang bersangkut dengan dasar Kerajaan Malaysia.

Peliknya, mengapa rancangan ini mahupun kritikan Tun Dr Mahathir terhadap Sekolah Cina dan Tamil yang dibuat di Jakarta, Indonesia, pada 28 Jun 2018 dan di Bangkok, Thailand, pada 25 Oktober 2018 ini tidak disiarkan oleh media-media utama Malaysia?

https://newmalaysiatimes.com/…/dr-m-vernacular-schools-st…/…

http://twentytwo13.my/…/dr-m-without-vernacular-schools-pe…/

Latheefa Mengutuk Perangai #TeamReformasi20Tahun Kaw-Kaw.

LATHEFA KOYA | Teliti baik-baik;
 

Mula-mula sekali pemilihan 2 orang kena tangkap pasal rasuah oleh pihak MACC - dan ini tangkapan yang dibuat bukan atas fitnah kosong semata-mata ala budak kecik tetapi secara serius ditangkap oleh pegawai-pegawai MACC dan dirakamkan - adalah 2 orang yang rapat dengan gang budak kecik. Wang yang terlibat ialah RM20 ribu.


2. Kemudian keluar pulak video - calon ketua AMK geng budak kecik dalam video - dilihat membantu tekan pengundi - siap diberi amaran.

3. Kemudian keluar pulak video - Calon ketua wanita geng budak kecik dalam video - terang-terang sedang beri habuan dan siap menukar kertas 'cai'.

4. Kemudian tersiar cerita - kupon makanan yang disediakan gang budak kecik lagi - semasa pemilihan di cabang.

5. Kemudian - tersebar luas rakaman video yang merakamkan pengundi-pengundi yang tidak dikenalpasti yang hadir untuk mengundi - dibawa dalam van - memakai lencana William Leong (jelas gang budak kecik). Aduan dan laporan polis telah dibuat.

6. Juga keluar video 7 orang pengundi (bukan anggota) yang juga cuba menggunakan ID anggota secara palsu - dilapor dan ditangkap polis.

7. Beberapa orang tentera juga turut telah dicam yang datang ke cabang siap sedia dengan borang 11 yang telah pun diisi dengan tulisan yang sama (borang undi ragu).

8. Terdapat juga aduan rasmi dan berita berkenaan peningkatan anggota secara mendadak dicabang Julau, Sarawak. Siapakah mereka ini.

9. 3 hari lalu lagi calon Naib Presiden gang budak dilapor polis kerana sekali lagi didakwa memberi rasuah - tetapi jawapan yang diperangkap.

10. Dan akhir sekali semalam parti dikejutkan dengan berita satu alat jammer dijumpai di balai pemilihan - yang disangsi sebagai alat untuk sabotaj pemilihan di Kuala Selangor - angkara siapa ini?

Jadi masih nak melaung-laungkan REFORMASI 20 tahun! - 29 Oktober 2018.

Shahidan Kassim & Skandal Cabul Remaja 15 Tahun - Kronologi Kes.

KRONOLOGI | Semua ini bermula apabila Pengerusi MyWatch, Datuk Sri R. Sanjeevan mendedahkan perkara itu di Twitternya malam tadi.


Perkara itu kemudiannya dipetik oleh beberapa media tempatan dan dilaporkan secara berleluasa.

 
Polis bukan sahaja mengesahkan dakwaan tersebut adalah benar bahkan mengesahkan laporan polis yang dibuat oleh remaja itu pada 20 Oktober 2018 sememangnya telah ditarikbalik oleh keluarga remaja tersebut.




Susulan dari beberapa laporan itu, Sanjeevan kemudiannya tampil mendedahkan nama bekas menteri yang dimaksudkannya dalam TWEET sebelum ini.


Menurut Sanjeevan, bekas menteri itu ialah Datuk Seri Shahidan Kassim, Ahli Parlimen Arau yang juga dari parti UMNO.

Laporan polis itu ditarikbalik kerana keluarganya enggan memanjangkan perkara tersebut.

Kes berkenaan dilaporkan oleh The Malaysian Insight adalah seperti berikut;


Menurut laporan itu, gadis itu memasuki kereta suspek selepas diberitahu oleh seorang lelaki yang dipercayai guru beliau bahawa suspek ingin melihatnya.


Mangsa yang berasal dari Arau itu tampil dengan kumpulan yang bernama Kumpulan Aukustika pada 7 @ DSSK Busker di Stadium Tuanku Syed Putra.

“Beliau tampil bersama kumpulan itu sebelum seorang lelaki yang disebut sebagai ‘Cikgu Azhar Hassan’ memberitahunya bahawa suspek ingin melihatnya di dalam kereta.

“Gadis itu bersetuju. Kedua-dua suspek dan mangsa menghabiskan 20 minit di dalam kereta di mana suspek telah menawarkan gadis itu peluang untuk mengadakan persembahan di Kuala Lumpur. Beliau ditawarkan RM4,000,” kata sumber lain.

Pelajar sekolah menengah itu memutuskan untuk keluar dari kereta selepas ahli politik veteran itu menyentuh bahunya tanpa persetujuan daripadanya.

Sebelum menyentuh bahunya, dia memegang tangan gadis itu.

“Gadis itu pergi dan berlari selepas berasa takut tetapi kami tahu bahawa lelaki itu hanya memegang tangannya dan membelai bahunya.”

“Dia tidak menyentuhnya di tempat lain,” kata sumber itu
.

Sementara itu dalam perkembangan yang berkaitan, beberapa pihak tampil memberikan pandangan berhubung laporan polis yang ditarikbalik itu.
 

Antaranya peguam PKR, Latheefa Koya.
 

“Ini membingungkan kerana laporan polis yang dibuat atas kesalahan jenayah tidak boleh ditarik balik. Ia mesti disiasat.

“Hakikat bahawa kanak-kanak itu tiba-tiba menarik balik laporan itu adalah satu amaran yang perlu diambil perhatian dan ia sangat membimbangkan,”
katanya dalam satu kenyataan hari ini.


Latheefa juga menyeru Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat untuk segera melindungi gadis itu dan menyiasat perkara tersebut.

“Kementerian Wanita, yang bertanggungjawab terhadap mangsa penderaan seksual, harus segera mencari gadis muda ini dan memastikan beliau mendapat perlindungan, bantuan dan kaunseling yang sesuai".

“Sebaliknya, jika terdapat asas untuk laporan itu tanpa mengira sama ada ia ditarik balik, maka mengapa pelaku atau suspek masih bebas?

“Polis perlu segera mendapatkan bukti, termasuk menangkap suspek yang dinamakan oleh gadis itu.

“Jelas sekali perkara ini melibatkan serangan seksual terhadap seorang kanak-kanak, ia mempunyai kepentingan awam yang serius; dan menjadi lebih serius kerana dikatakan melibatkan seorang ahli politik terkemuka,”
katanya lagi.
PDRM pula menafikan tanggapan sesetengah pihak kononnya telah menutup kes berkenaan. Perkara ini disahkan oleh
Ketua Polis Perlis Senior Asisten Komisioner,
Noor Mushar Mohd.

Noor Mushar Mohd, dipetik sebagai berkata, Sanjeevan tidak mengetahui prosedur sebenar yang dilakukan oleh pihak polis.

“Aduan (didakwa) itu sudah ditarik balik oleh pengadu pada hari yang sama dia membuat laporan kepada pihak polis, minggu lalu.

“Walaupun aduan sudah ditarik balik, namun pihak polis masih melakukan siasatan dan ada pihak yang dipanggil untuk diambil keterangan.

“Malah, pihak polis sedang mendapatkan nasihat daripada Timbalan Pendakwa Raya mengenai kes ini sama ada ia boleh diteruskan untuk pendakwaan atau tidak,”
katanya seperti yang dilaporkan Harian Metro hari ini.

Noor Mushar juga berkata, beliau berharap Sanjeevan jangan campur tangan kerana dibimbangi dia boleh didakwa kerana mengganggu siasatan polis.

“Kita tidak melindungi sesiapa meskipun pesalah itu daripada golongan kelas atasan sekali pun.

“Seeloknya dia (Sanjeevan) tidak mencampuri urusan polis kerana dakwaan yang dilakukannya seolah-olah dia tidak mengetahui prosedur yang dijalankan pihak kami,”
katanya.



Di sosial media kelihatan penyokong parti telah membuat beberapa spekulasi liar.



Antaranya, dakwaan ini adalah bertujuan untuk menekan Shahidan Kassim agar menukar parti.


Malahan ada yang beranggapan laporan polis ditarikbalik kerana ugutan dari pihak tertentu yang berpengaruh di Perlis.

Shahidan Kassim setakat ini belum lagi memberikan apa-apa respon mengenainya. - 29 Oktober 2018.

Ahad, 28 Oktober 2018

PH Guna Lapan Strategi Untuk Manipulasi Pemikiran Rakyat Kata Najib.

NAJIB RAZAK | Dakyah hutang RM1 trilion yang direkacipta sendiri oleh kerajaan PH amat penting untuk mereka dalam mencapai pelbagai objektif untuk kepentingan politik mereka. 


Antaranya ialah:

1. Memburukkan kerajaan BN sebelum ini.


2. Alasan untuk menjual aset-aset negara.


3. Alasan untuk tidak memenuhi janji-janji manifesto


4. Alasan untuk mengurang atau menghapuskan program pemberian dan kebajikan untuk rakyat.


5. Alasan untuk mereka membatalkan projek-projek kepada kawasan-kawasan parlimen yang bukan di bawah PH.


6. Alasan untuk membuka tender semula projek-projek dan beri peluang kepada pihak-pihak tertentu.. 


7. Alasan untuk menaikkan cukai sedia ada atau memperkenalkan cukai-cukai baru serta meminta rakyat berkorban.


8. Alasan untuk menuding jari kepada kerajaan BN apabila keadaan ekonomi di bawah mereka merosot.


Oleh itu, kerajaan PH akan terus menggunakan ayat "trilion" kerana ia amat mudah difahami oleh orang ramai walaupun pelbagai agensi kerajaan seperti Kementerian Kewangan, EPU dan BNM serta badan-badan asing seperti Bank Dunia dan semua agensi penarafan antarabangsa tidak menyatakan hutang negara sebagai RM1 trilion.

Rakyat perlu tahu Bank Dunia baru-baru ini mengeluarkan kenyataan bahawa hutang Malaysia bukan ada ditahap yang luar-biasa tinggi manakala laporan rasmi RMK11 minggu lepas dari Unit Perancang Ekonomi merumuskan:

"Malaysia masih diberi penarafan yang menggalakkan dengan prospek stabil oleh agensi penarafan antarabangsa yang utama berdasarkan asas ekonomi negara yang kukuh." - 28 Oktober 2018.

Najib Bela Kelantan, Minta Menteri DAP Hentikan Serangan.

NAJIB RAZAK | Saya rasa tidak adil dan kurang senang dengan serangan tidak henti hampir setiap hari dari menteri DAP terhadap kerajaan Kelantan sejak minggu lalu. Terbaru, serangan dibuat ahli parlimen Pulau Pinang hari ini mengeluarkan kenyataan bahawa hutang kerajaan Kelantan ialah RM1.4 bilion pada tahun 2016.


Apakah keperluan dan matlamat untuk menghina termasuk tindakan kerajaan pusat untuk mendedahkan surat-surat sulit dari kerajaan Kelantan kepada kerajaan pusat?

Baru-baru ini, Menteri Kewangan sudahpun mengesahkan bahawa penurunan hutang Pulau Pinang sebanyak 90% ialah jasa kerajaan pusat pada masa itu. Selain bantuan tunai yang lain, kerajaan pusat juga telah memberi geran sebanyak RM1.3 bilion kepadanya bagi menaikkan kapasiti empangan Mengkuang.

Adakan kerajaan BN memperlekeh dan bertanya mengapa negeri yang kaya tidak dapat menampung keperluan air sendiri?

Maka, apa keperluan kerajaan pusat PH menghina Kelantan yang kadangkala memerlukan pertolongan - terutamanya selepas banjir yang teruk akhir tahun 2014?

Ya, tak dapat dinafikan Kelantan adalah antara negeri paling miskin pada ketika ini tetapi ini ekoran tindakan kerajaan BN terdahulu di bawah PM ke 4 yang menghentikan projek-projek pembangunan dan keperluan asas kerana ia jatuh di bawah kepimpinan parti lain pada 1990, sehingga tiada satupun lebuhraya atau infrastruktur air bersih yang sempurna di negeri itu.

Kerana faktor ini, sumber pendapatan dan pembangunan kerajaan Negeri adalah terbantut.

Pada akhir tahun 2007 iaitu sebelum DAP mengambil alih, Pulau Pinang ialah negeri kedua terkaya di Malaysia dengan nilai Keluaran dalam Negeri Kasar (KDNK) Per Kapita untuk Pulau Pinang sudahpun RM31,039 iaitu 4.5 kali ganda berbanding RM6,943 untuk Kelantan.

Ini bermaksud harga tanah di Pulau Pinang jauh lebih bernilai berbanding Kelantan dan DAP mampu memilih jalan mudah untuk menjual tanah kerajaan seperti satu penjualan seluas 102 ekar tanah di Bayan Mutiara sahaja pada tahun 2012 dan memperolehi RM1.07 bilion.

Beribu-ribu hektar tanah dan hak tanah kerajaan Pulau Pinang telah dijual ataupun ditukar sejak DAP mengambil alih.

Negeri Kelantan tidak mempunyai jalan mudah yang sama.

Semasa saya menjadi PM, saya banyak menyalurkan peruntukan bagi memperbetul dan membangunkan negeri Kelantan baik dari segi infrastruktur pengangkutan (lebuhraya CSR, ECRL, pembantuan fiskal, instrastruktur air, projek kumbahan (yang juga telah dibatalkan oleh PH) ataupun penebatan banjir.

Lanjutan ini, Kelantan dapat mengurangkan defisit setiap tahun dan KDNK mereka naik 95.8% dari 2008 kepada RM13,593 pada akhir tahun 2017 berbanding kenaikan 60.6% untuk Pulau Pinang pada tempoh yang sama - bermaksud perkembangan ekonomi Kelantan pada tempoh itu lebih tinggi berbanding Pulau Pinang.

Rakyat Pulau Pinang ialah Rakyat Malaysia. Rakyat Kelantan juga Rakyat Malaysia.

Negeri yang kurang pembangunan patut dibantu dengan lebih banyak oleh kerajaan pusat - bukan dihina dan diperlekehkan dengan berterusan. - 28 Oktober 2018.

Sabtu, 27 Oktober 2018

Azmin KO, Rafizi Menang Besar Di Perak.

RAFIZI RAMLI |#REFORMASI20TAHUN MENDAHULUI SELEPAS 11 NEGERI

Saya cukup terkejut dengan keputusan pemilihan di Perak hari ini, yang memberi lonjakan terbesar dan meletakkan saya di hadapan mengatasi Saudara Azmin Ali.





Terima kasih kepada pengundi-pengundi di Perak yang memberi 6,700 (61%) undi kepada saya, berbanding 4,359 (39%) kepada Saudara Azmin. Saya juga menang di 19 dari 24 cabang di Perak, satu keputusan yang paling besar di mana-mana negeri setakat ini .

Saya juga berterima kasih kepada pengundi-pengundi di Kedah yang menyaksikan saya mendapat 3,210 (47%) undi berbanding Saudara Azmin (3,653 undi, atau 53%).

Dengan 158 cabang dan 12 negeri telah mengundi Semenanjung & Wilayah Persekutuan (kecuali 6 cabang di Selangor yang akan mengundi esok), *saya kini mendahului Saudara Azmin sebanyak 995 undi.* Ini mengambil kira keputusan di cabang-cabang Negeri Sembilan dan Melaka yang telah dikeluarkan keputusan.

Kedudukan terkini adalah seperti paparan jadual keputusan yang saya sertakan.

*Rafizi Ramli: Undi – 47,542 atau 50.5%, Cabang – 86 atau 54.4%*

*Azmin Ali: Undi – 46,547 atau 49.5%, Cabang – 72 atau 45.6%*


Ini adalah satu keputusan yang sangat baik mengambil kira saya tiada sebarang kedudukan dalam kerajaan dan berkempen dalam serba kekurangan. Keputusan dari negeri-negeri (terutamanya Perak) memberi gambaran jelas ada tuntutan dari akar umbi yang perlu diberi perhatian oleh pimpinan Pusat.


Saya berharap prestasi ini dapat diteruskan di 6 cabang terakhir di Selangor esok, dan disambung pula di Sabah dan Sarawak. Saya berharap sukarelawan dan jentera kempen #Reformasi20Tahun terus segar dan bersemangat untuk membuat pecutan terakhir.

Saya yakin dengan momentum yang ada, disambut pula dengan sokongan yang baik di Sabah dan Sarawak, agenda reformasi dalaman yang kita bawa melalui #Reformasi20Tahun boleh dilaksanakan. - 27 Oktober 2018.

'Cabut Lari' Dari Interview Mary Ann Al Jazeera, Ini Penjelasan Najib Razak.

Najib Razak | i) Sebentar tadi, Al-Jazeera telah menyiarkan temuramah yang dirakam serentak ketika isteri, anak dan anak tiri saya disoalsiasat oleh pihak polis semalam.

Biarpun wawancara ini melangkaui masa yang dipersetujui serta menyeberang skop yang dipersetujui, saya tetap menjawab soalan soalan tambahan yang diajukan.




Tetapi, individu yang mengendali wawancara itu juga adalah wartawan bertanggungjawab bagi satu program mengenai pembunuhan Altantuya, dan dia bertegas mahu menyoal soalan mengenainya, disebalik pelbagai penafian saya, disebalik kes pembunuhan itu sudah melalui prosiding mahkamah terperinci, malah dua minggu lalu, atas permintaan saya, pegawai saya telahpun membuat laporan polis meminta pihak berkuasa menyiasat semula bagi membersihkan nama saya.


(Lihat wawancara penuh dibawah ini;)

 

Walaupun saya sudah menjawab banyak soalan mengenai Altantuya dan 1MDB yang bukan pun di dalam skop yang dipersetujui, wartawan yang bernama Mary Ann ini tetap tidak mahu kembali kepada topik asal iaitu legasi saya dan ekonomi negara.

Malahan, dia terus menekan tentang isu Altantuya dan 1MDB yang sedang di dalam proses pengadilan di mahkamah dan mencelah semasa saya sedang menjawab serta berulang-kali untuk mengaitkan nama Jho Low kepada saya walaupun saya sudah jawab peranan Jho Low kepada dia dipermulaan wawancara ini.

Oleh itu, saya mengambil keputusan untuk menghentikan temubual ini kerana tidak mengikuti apa yang telah dipersetujui dan ianya tidak adil kepada saya. Saya berpendirian tidak mahu mereka melanjutkan fitnah mengenai dua-dua isu itu terhadap saya, yang sudah berkali-kali dijawab dan terlalu banyak kali diberi penjelasan.

Saya diberitahu bahawa pihak Al-Jazeera sedang cuba untuk mengatur satu lagi wawancara dengan saya supaya matlamat asal dua-dua pihak akan dapat dicapai.



 

ii) Selepas saya nyatakan sekali lagi di dalam wawancara Al-Jazeera bahawa saya TIDAK pernah berkenalan ataupun bertemu dengan mendiang Altantuya, saya lihat ramai lagi yang menuduh saya menipu hanya kerana mereka pernah lihat gambar yang tersebar kononnya saya duduk bersama Altantuya.

Saya pelik mengapa ramai lagi tidak tahu bahawa Tian Chua dari PKR sudah lama MENGAKU bahawa gambar ini ialah bahan edit dilakukannya.

Selepas mengaku gambar itu palsu pada masa itu, Tian Chua berkata beliau tidak pernah kata gambar itu ialah gambar sahih dalam blog dia dan dia tidak bertanggungjawab terhadap penyebaran gambar tersebut dan andaian yang dibuat oleh mana-mana pihak mengenainya. http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp…

Sebagai satu lagi bukti bagaimana berkesannya pengaruh dari propaganda palsu ialah sehingga hari ini selepas lebih dari 10 tahun, ramai masih mempercayai bahawa bahan letupan yang digunakan dalam kes itu ialah bahan letupan canggih C4 gred militari (bagi dakyah boleh mengaitkan saya yang bertugas sebagai Menteri Pertahanan pada masa itu)i.

Kebenarannya ialah pihak penyiasat forensik sudah lama memberitahu bahawa bahan yang ditemui di tempat kejadian bukan C4 tetapi adalah bahan letupan PETN dan RDX yang juga boleh didapati di setengah tapak pembinaan dan di kuari batu:   http://www.mstar.com.my/…/berita-m…/2014/06/24/altantuya-c4/

Nampaknya, tuduhan dan propaganda palsu lebih senang disebar secara meluas di Malaysia berbanding penjelasan dan kebenaran. - 27 Oktober 2018.


40 MP UMNO Jumpa Mahathir, Bincang Lompat Parti.

POLITIK | Selepas Ahli Parlimen Jeli, Mustapa Mohamed berbuat demikian semalam, hari ini blogger yang juga bekas Ketua Pengarang NSTP, A.Kadir Jasin dipetik sebagai berkata 40 Ahli Parlimen UMNO akan turut menyertai PPBM tak lama lagi.


Bagaimanapun perkara itu katanya tertakluk kepada keputusan parti. Mesyuarat mengenai perkara itu dibincangkan malam tadi.

Menurut Malay Mail, A.Kadir Jasin memberitahu kepada media itu, seramai 40 Ahli Parlimen UMNO telah pun berjumpa dengan Tun Mahathir dan Muhyiddin Yasin bagi membincangkan hal berkenaan 'lompat parti'.

Sebelum ini blogger pro Amanah, Mohd Sayuti Omar berkata sekurang-kurangnya 3 Ahli Parlimen dari UMNO akan dilantik menjadi menteri bagi memperkemaskan kabinet Mahathir.

Mahathir dikatakan tidak berpuas hati dengan prestasi sesetengah menteri Pakatan Harapan yang masih berperangai seperti 'pembangkang' meskipun telah berjaya menjadi kerajaan.

Mustapa Mohamed atau lebih dikenali sebagai Tok Pa diura-urakan akan menyertai barisan kabinet Mahathir pada awal tahun hadapan. 

Sementara itu, ramai menjangkakan PPBM dalam proses 'merekruit" Ahli Parlimen UMNO yang berkebolehan bagi membantu memperkukuhkan parti itu dan barisan kerajaan. - 27 Oktober 2018.

Jumaat, 26 Oktober 2018

Isu ICERD, ARMADA Sound Menteri Perpaduan P.Waytha Moorthy Kaw-Kaw.

Kenyataan Media Exco ARMADA, MOHD ASHRAF MUSTAQIM BIN BADRUL MUNIR | AMARAN KEPADA P. WAYTHA MOORTHY ISU ICERD.

ARMADA selaku sayap Parti Pribumi BERSATU Malaysia (BERSATU), sebuah parti yang juga merupakan salah satu komponen dalam koalisi Pakatan Harapan, biarpun ditubuhkan sebagai sebuah parti berasaskan kaum, namun tetap jelas bahawa Parti BERSATU berpegang kepada asas yang menjadi pegangan Pakatan Harapan (PH) malah asas kepada tertubuhnya Malaysia sebagai sebuah negara yang berbilang kaum dan bersatu-padu dan pasti tunjangnya adalah Perlembagaan Persekutuan, maka BERSATU sekerasnya menolak segala bentuk fahaman rasisme demi agenda integrasi nasional!


Pun begitu, selaku Exco ARMADA Malaysia, dalam pada kami (ARMADA) menolak faham rasisme, namun berbalik kepada asas, kita tidak boleh pandang mudah tentang sentimen masyarakat pribumi yang dalam masa sama menjadi tunjang silang budaya masyarakat majmuk di Malaysia, apatah lagi Hak Orang Melayu dan Bumiputera yang selama ini terpelihara dan dipelihara oleh Perlembagaan Persekutuan jelas menjadi asas pada keharmonian tanahair. Maka selaku Exco ARMADA Malaysia, saya menyelar kenyataan Waytha Moorthy yang juga samar dalam hasrat beliau untuk meratifikasikan ICERD (International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination)

Menteri, P. Waytha Moorthy perlu memberi kenyataan dengan jelas apabila menyebut bahawa beberapa klausa dalam perlembagaan mungkin perlu dirombak, agar ianya tidak memberi kerisauan kepada masyarakat Bumiputera. Namun mewakili ARMADA, saya memberikan amaran awal kepada P. Waytha Moorthy supaya janganlah menyentuh artikel atau perkara yang sensitif dan selama ini menjadi tunjang keharmonian negara.

Perkara 3, Perkara 153, 160 dan sewaktu dengannya perlu kekal biarpun kita maklum bahawa selagi ada langit dan bumi dan selama mana Majlis Raja-Raja tidak menghancurkan mereka sendiri, perihal ini tidak mampu diganggu-gugat,tetapi jangan ada sedikitpun cubaan untuk menyentuh perkara-perkara tersebut walau apa cara sekalipun!

Benar orang Melayu tidak boleh bersikap defensif dan senantiasa berselindung disebalik hak-hak yang memelihara kedudukan orang Melayu, kerana orang Melayu perlu bangkit dalam segenap hal dan lebih berdaya saing dengan memainkan peranan lebih unggul dalam memajukan Malaysia agar bangsa Melayu lebih disegani bukan kerana polisi yang memelihara Bumiputera, namun kerana upaya bangsa Melayu itu sendiri.

Namun tidak kira siapa, asas yang membentuk Perlembagaan Negara yang menjadi natijah kontrak sosial dan akar penyatuan setiap bangsa tetap perlu dipelihara. Jangan sekadar kita mengejar kulit tetapi isinya kosong! Tidak guna kita mengejar sesuatu yang dikatakan ‘polisi’ tetapi hakikatnya kita telah ‘trigger button’ yang boleh menyebabkan lagi perpecahan!

Banyak negara di barat termasuk US kononnya mempunyai polisi yang memberi kesaksamaan dan tidak menggalakkan rasisme, namun lihat adakah Malaysia sama seperti US dan Eropah sehingga ada yang sanggup bunuh-membunuh kesan dari perkauman melampau? Kita memerlukan acuan kita sendiri! bukan hanya mengikut telunjuk ‘orang luar’ yang nak mengajar kita tentang sesuatu dan merasakan mereka lebih baik dari kita!

Mengambil contoh Demokrasi, Barat sering melaungkan merekalah demokrasi terpimpin, namun PRU 14 membuktikan peralihan kuasa di Malaysia cukup matang tanpa sedikitpun pertumpahan darah! Maka kenapa kita masih lagi ingin membiarkan dunia luar mengajar kita tentang baik buruk? Ya kita perlukan contoh dan idea(polisi) yang baik dari sesiapapun (dunia luar), namun ACUAN SENDIRI adalah teras utama dengan menilai upaya setiap isi dalam Malaysia.

Mewakili Biro Pendidikan juga, saya ingin bertanya kepada P Waytha Moorthy, adakah beliau bersedia untuk memastikan semua sekolah vernakular ditutup? Dan adakah dasar afirmitif untuk membantu kaum tertentu selain Bumiputera perlu diabaikan? Jika kita mampu menjadikan pendidikan dengan menutup semua sekolah vernakular sebagai asas integrasi nasional dan wadah 'Ratifikasi ICERD' terlebih dahulu, maka semestinya kita mampu melihat jangkauan lebih besar. Jika tidak, kembalilah kepada realiti dan fokus kepada acuan kita! Memastikan keharmonian terbela dan rasisme terhakis!

MOHD ASHRAF MUSTAQIM BIN BADRUL MUNIR
Exco ARMADA Nasional, Parti Pribumi BERSATU Malaysia.

Selepas Dibangsatkan, Kini Asyraf Wajdi Dusuki Digelar Lembik, Pondan Sajat Oleh Pro UMNO.

SOSMED | Ahli UMNO kini sedang bergaduh sesama sendiri disebabkan kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Dr. Asyraf Wajdi Dusuki semalam yang meminta agar Zahid Hamidi bercuti sementara sehingga kes perbicaraannya di mahkamah selesai.



 
Tidak semuanya bersetuju dengan kenyataan terbuka itu dan menyebabkan Dr. Asyraf Wajdi Dusuki diserang oleh beberapa kelompok UMNO yang dilihat pro kepada Zahid Hamidi. 

Lokman menjadi individu pertama tampil dengan membangsatkan Ketua Pemuda UMNO itu dan kemudiannya beberapa pihak tampil dengan nada membela Zahid dan mencerca Dr. Asyraf Wajdi Dusuki di sosial media.

BACA : Asyraf bangsat kata Lokman!

Berikut adalah beberapa kenyataan dari ketua, ahli UMNO yang tular di laman sosial;

Aemierulrizaki Rambli, Pemuda dan Ahli UMNO Kuala Selangor | PENYOKONG MEMUKUL PALU, KETUA MEMBONGKANG TIDUR.

Saya melihat apa yang dilakukan oleh Ketua Pemuda UMNO Malaysia (KPUM) hari ini adalah sesuatu yang tidak boleh diterima akal apabila bertindak melanggar Presiden yang sedang dalam kecederaan berperang dengan ketumbukan perang Mahathir.

Ahli-ahli UMNO khasnya pemuda yang masih setia dalam parti adalah ahli yang tidak mempunyai kepentingan apa-apa.

Mereka ini kebanyakannya orang biasa yang tidak ada wang banyak, orang kampung, tidak berpelajaran tinggi atau boleh dikatakan "kasta rendah" yang terus setia bersama UMNO kerana percaya kepada perjuangan parti keramat ini yang membela agama, bangsa dan tanah air mereka.

Mereka ini boleh saja pergi kepada Mahathir PPBM yang melambai-lambai dengan janji manis dan tawaran menarik tetapi mereka tunggu dalam parti yang digoncang bagai taufan melanda.

Berbeza dengan kepimpinan yang "berkasta tinggi", yang kebanyakannya hidup mewah berkereta besar, berumah besar dan mempunyai pelajaran tinggi dan atas sebab itu kebanyakan mereka terpilih sebagai pemimpin atasan yang diharapkan oleh golongan "kasta rendah" untuk memberi arahan dan jalan supaya susun atur perang melawan rejim Mahathir teratur dan mampu bertahan dengan serangan-serangan gila ketumbukan perang Firaun itu.

Malangnya apa yang terjadi hari ini memberi tamparan buat pemuda "kasta bawahan" bila keputusan KPUM menggesa supaya Presiden UMNO berehat dengan alasan memberi ruang kepada beliau untuk menghayati kes-kes yang sedang menghujani presiden itu.

Sebagai seorang ketua berlatarbelakang agama adalah sangat tidak wajar KPUM membuat keputusan itu yang seolah-olah mengakui bahawa presiden kita yang difitnah itu telah disahkan bersalah.

Kita juga tidak melihat KPUM dan barisan EXCO bersungguh dalam peperangan dengan kerajaan zalim Mahathir sebaliknya lebih kepada seronok menyerang kepimpinan sendiri dan berlagak menjadai hero dalam reban.

Kita nak maklumkan KPUM bahawa ramai dikalangan orang kita yang tak mampu untuk mengisi minyak dan membayar tol berulang alik ke mahkamah Putrajaya tetapi dalam hati mereka membuak semangat untuk mempertahankan presiden dan mantan presiden serta kepimpinan yang lain yang difitnah dan diserang bertalu-talu menggunakan undang-undang acuan Mahathir.

Jadi janganlah KPUM mematahkan semangat mereka.

Kalau KPUM tak suka saya rasa ramai yang bersetuju KPUM angkat kaki sahaja kerana ada ramai lagi ahli yang berdaftar sanggup mempertahankan presiden selagi belia tidak didapati bersalah.

Jika ada perancangan halus untuk mencari tempat, kedudukan dan kuasa baru jangan gunakan kuasa sebagai KPUM tanpa merujuk kepada ahli parti yang masih setia di seluruh negara ini.

Tulisan saya ini adalah datang dari diri saya sendiri tanpa dipengaruhi oleh sesiap adan saya percaya bahawa ramai lagi ahli UMNO khasnya pemuda yang setia kepada parti dan pimpinannya yang sanggup mempertahankan presiden selagi mahkamah belum memtuskan beliau bersalah.

Saya mencadangkan agar KPUM dan mana-mana pemuda yang tidak mampu mempertahankan presiden agar berundur secara terhormat dan carilah kedudukan yang sesuai dengan kasta kalian.

UMNO ini sudah penat dengan sikap pemimpin yang mengambil kesempatan bila ahli-ahlinya disuruh memukul palu memanggil orang kampung berjuang tetapi malangnya ketuanya membongkang tidur tak sedar diri.

-------------

Tun Faisal Ismail Aziz | Malangnya UMNO dan Presiden kerana Pemuda bukan benteng yang waja. Itu hanya skrip dalam lagu saja.

Prinsipnya - kita sebagai pembangkang wajar menolak dan menyelar pendakwaan berpilih dan bermotifkan politik terhadap Presiden.Kita juga sebagai pembangkang wajar mengutuk sekeras-kerasnya kezaliman kerajaan kerana membuat pendakwaan sebelum siasatan.

Sepatutnya itu nada Pemuda UMNO. Meminta Presiden berehat, bercuti bermaksud Pemuda akur dengan tindakan zalim kerajaan. Sepatutnya Pemuda kena berani ke hadapan dan lawan.

Lebih baik Lokman Noor Bin Adam, Isham Jalil dan Ketua Puteri UMNO lagi. Mereka faham konteks pendakwaan terhadap Presiden dan mereka bertindak melawan.

Pemuda pula lesu dan akur. Pemuda UMNO patut pergi berkursus dengan AMK dan Hishammuddin Rais dulu lah kalau macam ini lembiknya..

--------------

Hafizzulnaim Samsuddin | Ini lah pasalnya kalau geng marhaban lead PEMUDA. Seekor-ekor kenan Sajat. Tak garang langsung. Pi buat usrah kat masjidlah kalau macam itu. Tak pon meh sini teman starlight dahi tu kasi ada akal sket. Menyampah teman komer lembek cam pondanlah.. Cukuplah ketua Armada bunger yang cam aqua tu.. Ini dah berjangkit kat Pemuda UMNO. Mahacibai lu. - 25 Oktober 2018.

Akhirnya Di Parlimen Lim Guan Eng Jawab Hutang Rasmi Kerajaan RM686b. - Najib Razak.

NAJIB RAZAK | Semalam (23 Oktober 2018), Menteri Kewangan telah memberi jawapan bertulis kepada ahli parlimen mengenai hutang kerajaan.

Jawapan beliau adalah berikut:

1. Hutang rasmi kekal pada RM686 bilion. Jumlah RM1 trilion yang tak lekang di bibirnya adalah termasuk pembayaran pajakan sehingga tahun 2045!

Apa kata anda masukkan sekali kesemua bayaran pajakan dan perjanjian sewaan sehingga tahun 2100, Tentu propaganda hutang negara boleh naik sehingga RM2 trilion ataupun RM3 trilion. Lebih sedap didengar berbanding RM1 trilion.

2. Kerajaan telah mengeluarkan RM87.5 bilion hutang baru dari Januari hingga September. Berdasarkan laporan BNM, jumlah keseluruhan hutang pada penghujung Mac 2018 ialah RM705 bilion atau peningkatan RM19 bilion memandangkan hutang rasmi kerajaan kekal pada RM686 bilion pada penghujung 2017.

Ini bermakna kerajaan baharu telah meminjam sehingga RM60 bilion lagi hutang baharu sejak mereka ambil alih pentadbiran.

3. Jawapan Guan Eng juga mengesahkan bahawa tahap hutang kerajaan BN bagi tempoh 10 tahun hanya meningkat daripada 49.8 peratus pada 2010 kepada 50.8 peratus pada 2017.

Malah, peningkatan ini turut disifatkan Guan Eng sebagai dasar kitaran balas (counter cylical), termasuk pakej rangsangan RM67 bilion, bermakna kerajaan BN telah ambil langkah langkah wajar untuk meminjam dan berbelanja bagi menyelamatkan negara dari terjerumus ke dalam kemeseletan.

Disebalik segala propaganda dan putarbelit serta penipuan di luar parlimen untuk memburukkan kerajaan lalu, apabila di Parlimen, mereka dikehendaki bercakap benar.

Ini jawapan rasmi bertulis parlimen. Boleh baca.




----------------------

Demi menyedapkan hati dan untuk menagih secebis sorakan dari pemuja hutang RM1 trilion rekaan PH, kita jangkakan Menteri Kewangan akan jawab, biarpun pajakan ialah hingga 2045, ia tetap perlu dibayar. Oleh itu, ia tetap dikira sebagai hutang.


Sebelum dia jawab esok saya bagi tips sikit.

Ingat! Internet tak pernah lupa dan Guan Eng memang suka bongkarkan Guan Eng.

Hari itu di bawah desakan saya, Guan Eng sendiri sudah mengesahkan peranan kerajaan pusat yang menolong Pulau Pinang mengurangkan hutang kerajaan negeri sebanyak 90%.

Saya dedahkan sedikit lagi.

Hutang kerajaan Pulau Pinang ketika itu berjumlah RM655.4 juta dirasionalisasikan (atau diserap) oleh kerajaan persekutuan pimpinan saya di mana kerajaan negeri membayar (pajakan) secara runcit setiap tahun bagi tempoh 45 tahun.

Pada 1 Jun 2011, Guan Eng sendiri menulis mengenai pajakan aset air Pulau Pinang selama 45 tahun di mana kerajaan negeri perlu membayar sewaan RM14.56 juta setahun selama tempoh itu.

https://limguaneng.com/…/historic-water-restructuring-agre…/

Namun selepas rasionalisasi itu, Guan Eng berulangkali menyebut kononnya kerajaan negeri pimpinannya berjaya mengurangkan hutang negeri sebanyak 90 peratus apabila mengenepikan pajakan 45 tahun itu.

Nampak sangat bahawa pajakan hanya dikira sebagai hutang apabila mahu memburukkan kerajaan BN dan mengelak dari menunaikan janji manifesto tetapi ia TIDAK dikira sebagai hutang jika dia mahu memuji diri sendiri.

Bukankah pajakan yang dibuat kerajaan Pulau Pinang untuk aset air selama 45 tahun itu juga hutang sebagaimana perkiraan Guan Eng kini?

Bak kata sebuah iklan, saya tiada masa untuk pening kepala. - 25 Oktober 2018.

#RinduZamanMahathir, Ini Luahan Zam Yahaya.

ZAM YAHAYA | Tahun 1998 di mana tahun kemuncak krisis ekonomi, saya meraikan hari lahir Nadya yang ke-3 tahun dengan hanya 5 beranak. Ali ketika itu berusia dua tahun dan Aisha hanya dua bulan. Saya baru sahaja berhenti kerja sebagai Pengurus Bendahari di sebuah institusi kewangan dengan cubaan menyelamatkan perniagaan bowling saya tetapi, ia musnah tidak lama selepas itu.
Gambar - Zam Yahaya
Akhirnya, saya belajar membuat dan menjual biskut dengan bantuan orang gaji saya dari Pattani dan Indonesia yang ketika itu mereka tidak mahu pulang ke negara masing-masing walaupun sudah beberapa bulan saya tidak membayar gaji mereka disebabkan keadaan yang sangat terdesak.
 

Kesusahan mencari pendapatan berlangsung selama setahun sebelum saya mendapat pekerjaan dalam Capital Market pada awal tahun 2000. Kemudian, mengalami kemelesetan ekonomi sebanyak tiga kali di bawah pemerintahan Mahathir. Saya hilang pekerjaan buat kali kedua dan terpaksa sekali lagi meletakkan jawatan selepas kemelesetan ekonomi kali ketiga. Institusi kewangan tempat saya bekerja itu seperti berada di ambang kejatuhan dan tiada cara dapat diselamatkan.
 

Ia betul-betul menyakitkan buat kali kedua ia terjadi memandangkan saya perlu menyara tiga orang anak. Saya boleh memberitahu apa yang berlaku dan kenapa sistem kewangan negara kita meruntuhkan seluruh kewangan negara ini. Saya boleh bercerita seperti sebuah buku. Pendek kata, ia disebabkan oleh dasar ekonomi kapitalisma yang diamalkan oleh Mahathir dan kroninya yang menjadi punca utama ekonomi negara berdepan dengan krisis kewangan yang terbesar.
 

Tetapi, dengan cara negara kita ditadbir sekarang ini, mungkin keinginan dan kehendak kalian akan tercapai dalam masa satu atau dua tahun ini.
 

Jadi, Saya berharap saya salah. Betul-betul berharap ia salah. - 25 Oktober 2018.

Terjemahan : SuaraTV
Asal : Zam Yahaya 

Wikileaks & Wikipedia Pun Tak Reti Bezakan, Lokman Adam Jadi Bahan Troll Di Sosmed.

SOSMED | Ini gara-gara tindakan Lokman Noor Adam yang memuatnaik satu gambar kononnya pendedahan mengenai kekayaan Tun Mahathir.

Di post itu Lokman menulis, "Wow, Wikileaks mendedahkan bahawa Tun Mahathir Ketua Negara nombor 2 terkaya di dunia selepas Hosni Mubarak. Nilai bersih kekayaan USD 44 billion tu. Patutlah anak dia semua billionaire," katanya. 

Bagaimanapun apa yang membuatkan Lokman Adam termalu sendiri apabila di bahagian atas gambar yang dikongsikannya tertera pautan asal dimana gambar itu diambilnya yakni dari laman Wikipedia, satu portal yang boleh diedit oleh sesiapa sahaja yang memperolehi akses selepas mendaftar dengan mudah. 

Lokman Noor Adam terkantoi disitu dan posting itu nampaknya tidak lagi kelihatan berada di Facebooknya.

Beberapa pihak yang menyedari tentang kesilapan Lokman Noor Adam itu kemudiannya dengan segera merakam bukti dengan menangkaplayar post tersebut. Antaranya Effa Amran.

Effa Amran di kicauan itu berkata, "Bila kerja kau asyik fitnah orang, Wikileaks dengan Wikipedua pun tak kenal.. 

Wikipedia ini boleh edit tau tuan-tuan dan puan-puan," ciapnya seperti nada menyindir.


Ini bukan kali pertama Lokman menyebarkan fitnah. Awal bulan ini Lokman Adam pernah menyebarkan fitnah dimana beliau mendakwa menerima maklumat satu portal berita terkemuka di Singapura telah mendapat berita mengenai seorang lelaki Indonesia yang diliwat Anwar Ibrahim.

Lokman bagaimanapun memadamkan kenyataannya itu selepas berkata tersilap menerima maklumat. 

Bagaimanapun selepas laporan polis dibuat, beliau dengan angkuhnya mencabar kerajaan untuk tidak mengamalkan undang-undang rimba dan tidak gentar disiasat seolah-olahnya berada di pihak yang benar. Aneh bukan? 😅😅😅. - 25 Oktober 2018.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...