Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 3 Ogos 2018

Ini Bukti Lim Guan Eng Yang Sebenarnya Tak Menjawab Soalan.

Oleh : Muhammad Harris Nasril

Tepat jangkaan saya. Sehingga hari ini, tiada media yang melaporkan bahawa Lim Guan Eng mengelak untuk menjawab soalan dari Wee Ka Siong mengenai hutang negara.

Paling kelakar, Astro Awani boleh pula buat laporan dengan tajuk "Hutang 1MDB : KJ, Ka Siong 'terduduk' dengar jawapan Guan Eng".

Mujur Hansard telah keluar. Saya dah teliti memang benar Guan Eng mengelak soalan. Dia divert isu dengan bertanya kepada Wee Ka Siong sama ada beliau tahu atau tidak kerajaan telah membayar hutang 1MDB sebanyak 7 billion. "Yes or no? Do you know or not?" tanya beliau kepada Wee Ka Siong.Beliau ulang-ulang soalan itu seperti budak sekolah bergaduh. Sedangkan perkara itu bukan jawapan kepada persoalan yang diberikan kepada beliau. Inikah standard menteri kewangan?

Wee Ka Siong bertanyakan tiga soalan kepada Lim Guan Eng dimana yang pertama mengenai sama ada dua kompnen hutang - contingent liability dan lease payment disembunyikan selama ini.

"Pertama, iaitu hutang secara langsung RM686.6 bilion. Kedua, kontinjen liabiliti RM199.1 bilion. Ketiga, lease payment RM201.4 bilion. Itulah yang dijumlahkan menjadi RM1.087 trilion sepertimana yang telah digunakan selama ini. Saya hendak bertanya Yang Berhormat. Satu, apakah pembentangan selama ini dua komponen contingent liability dengan lease payment disembunyikan? Kalau ia disembunyikan, saya setuju bahawa ada sesuatu yang tidak kena. Kalau itulah yang telah dibentangkan, maka ia adalah sesuatu yang telah kita hebahkan kepada public. " - Wee Ka Siong.

Soalan kedua pula berhubung jumlah hutang negara, sama ada RM 1.087 trillion seperti yang digembar-gemburkan oleh kerajaan ataupun RM686 bilion mengikut standard antarabangsa yang digunakan oleh semua negara.

"Saya dapat jawapan daripada Yang Berhormat pada 23 Julai, tulis ini mengikut takrifan IMF iaitu hutang rasmi negara mengikut standard antarabangsa ialah 50.8 peratus. Pertikaian sekarang ialah, adakah hutang kita RM1.087 trilion ataupun RM686 bilion mengikut standard antarabangsa yang digunakan oleh semua negara? Jadi soalan saya, bila Moody’s secara rasmi mengeluarkan satu kenyataan bahawa kita punya debts ratio adalah 50.8 peratus, Yang Berhormat mengatakan they don’t understand the extent of debts. Jadi saya minta penjelasan daripada Yang Berhormat, kalau itulah standard yang dipakai kita pun tidak pernah menyimpang."
- Wee Ka Siong.

Manakala soalan ketiga adalah mengapa hutang 1MDB tidak dimasukkan dalam perkiraan hutang Rm1.087 trillion.

"Yang Berhormat sebut tentang 1MDB. Jadi, Yang Berhormat kalaulah kita campur RM686.6, RM199.1 campur dengan RM201.4 itu menjadikan RM1.087 trilion. Kalau disebutkan 1MDB lagi, sepatutnya itu adalah pendedahan tambah kepada itu tetapi Perdana Menteri pakai RM1.087 trilion. Jadi kalau Yang Berhormat boleh bagi justifikasi sesuatu yang tidak dimasukkan dalam huraian Yang Berhormat tadi adalah sesuatu yang baharu dan saya berharap Yang Berhormat boleh bagi penjelasan, adakah itu standard yang telah dikeluarkan oleh antarabangsa dan Bank Negara ini adakah sebelum ini mereka tidak pernah bagi data itu?" - Wee Ka Siong

Jawapan Lim Guan Eng ada dalam hansard yang saya tangkap layar ini. Serius macam budak sekolah! Jaguh kampung. Memalukan dewan rakyat ada wakil rakyat begini.








Ini sumber hansard : https://www.parlimen.gov.my/files/hindex/pdf/DR-31072018.pdf muka surat 119 -123. - 3 Ogos 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...