Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 30 Julai 2018

Netizen Sekolahkan Zuraidah Yang Beria-Ria Puji Singapura Bina Rumah Guna Teknologi Precast.

Menteri Perumahan Dan Kerajaan Tempatan, Zuraidah Kamaruddin menjadi sasaran kritikan netizens berikutan tidak tahu mengenai perkembangan teknologi precast di Malaysia.

"Pagi ini saya berpeluang mengadakan perbincangan dengan kumpulan Institut Kajian & Binaan HDB di ibu pejabatnya, Woodland.

Begitu majunya mereka, bahkan kini membina rumah menggunakan teknologi precast, lebih kurang macam konsep blok-blok LEGO. Mengagumkan!," tulis Zuraidah dalam satu kenyataan di Twitternya pada isnin.

Kenyataan Zuraidah itu kemudiannya ditangkaplayar dan disebarkan di beberapa platform media sosial dan rata-rata netizens mempersendakan menteri tersebut kerana begitu 'keterbelakangan, kuno dan ketinggalan zaman' dalam perkembangan teknologi pembinaan di Malaysia. 

Zuraidah juga turut dikritik secara langsung oleh pengguna Twitter di kicauan tersebut. Bagaimanapun Zuraidah tidak berdiam diri sebaliknya membalas komen-komen tersebut dengan : "no harm to revisit", berulang kali.

Antara pihak yang mengkritik Zuraidah adalah seorang netizen yang dikenali sebagai Ali Abu. Dan berikut adalah penulisan dari beliau;

Oleh : Ali Abu

Zuraida, kau sini jap!





Sebagai Menteri di Kementerian Perumahan & Kerajaan Tempatan, kenyataannya di sosial medianya itu amat memalukan. Memuji Singapore walhal Malaysia sudah lamo melakukan teknologi IBS dalam bab precast sejak tahun 2008 lagi. Buku yang diterbitkan oleh CIDB ini sebagai bukti. CIDB adolah agensi di bawah Kementerian Kerjaraya. Apo salah ey pi talipon Baru Bian (Menteri Kerjaraya yang baharu) untuk belajar teknologi precast ini secara percumo.

Tak perlu membazir duit rakyat pi belajar teknologi ini di Singapore. Kata Malaysia banyak hutang tapi apsal membazir duit pi belajar di Singapore walhal teknologi yang mahu dipelajari sudah establish lamo di negara sendiri.






 
Buku CIDB ini diterbitkan pado tahun 2016. Kau bole tengok bulat merah kata daripado KSU sebagai bukti. Buku ini akan tunjuk 74 projek di seluruh negara yang menggunokan teknologi IBS dalam area tahun 2008 sampailah tahun 2013.

Apokah itu IBS? IBS ialah Industrialised Building System. IBS terdiri daripado 6 jenis. Iaitu :

1) Precast Concrete System

2) Blockwork System

3) Steel Framing System

4) Timber Framing System

5) Formwork System

6) Innovative System


Banyak projek yang melibatkan tender kerajaan di bawah pentadbiran Najib dulu memang pakai teknologi IBS. Sobab apo nak sangat pakai teknologi IBS ni bro? Ado 2 sobab utamo. Murah dan ianya copek siap. Pasal rasuah nak dapatkan tender kerajaan bagai, silo tanyo SPRM. Jangan tanyo den.

Oleh kerana Zuraida kagum dengan teknologi precast dari Singapore, mako den tunjukkan teknologi precast yang berjayo dibino kek Malaysia. Malah gambar terakhir den tunjuk gambar Balai Bomba dibino pakai teknologi precast yang berado di dalam kawalan kementeriannya sendiri. Wei, tak rasa malu ke?









Bukan sonang nak jadi Menteri. Ye tahu. Tapi setidak-tidaknya rajin-rajinlah buat homework bro. Kalau buat homework hari tu, tak payah nak membazir kos duit rakyat poie belajar kek Singapore. Parahlah rakyat bilo dapek Menteri pemaleh macam Zuraida. Huhuhu... - 30 Julai 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...