Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 30 Julai 2018

Jawatankuasa Tertinggi Hal Ehwal Islam - Inisiatif Yang Baik Daripada Majlis Raja-Raja Melayu.

Kenyataan Media.

Jawatankuasa Tertinggi Hal Ehwal Islam - Inisiatif Yang Baik Daripada Majlis Raja-Raja Melayu.


 
1. Saya mengambil maklum kenyataan media daripada Penyimpan Mohor Besar Majlis Raja-Raja Melayu berkenaan penubuhan Jawatankuasa Tertinggi Insitusi Hal Ehwal Islam peringkat Persekutuan.

2. Saya juga difahamkan bahawa cadangan penubuhan Jawatankuasa ini telah pun dimaklumkan kepada Kabinet minggu lepas, dan turut mendapat sokongan yang positif oleh Kerajaan Pakatan Harapan.

3. Berdasarkan matlamat utama jawatankuasa tersebut iaitu untuk menambahbaik Institusi-institusi Islam di peringkat Persekutuan, AMANAH menyokong sepenuhnya penubuhan jawatankuasa berkenaan. Ia sekaligus bertepatan dengan penubuhan Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Islam (MKI) pada tahun 1968, yang turut melibatkan peranan Raja-Raja Melayu hasil idea Perdana Menteri Kedua Malaysia, almarhum Tun Abdul Razak.

4. AMANAH juga mengucapkan setinggi penghargaan, tahniah dan menjunjung kasih ke bawah Duli Raja-Raja Melayu atas penubuhan jawatankuasa tertinggi ini yang akan bertindak mengkaji kedudukan pengurusan hal ehwal Islam di peringkat Persekutuan.

5. AMANAH yakin dan percaya bahawa jawatankuasa tertinggi ini nantinya akan dapat bekerjasama dengan Kerajaan Persekutuan bagi memastikan kelancaran serta kelicinan urus tadbir agama Islam di seluruh negara.

6. AMANAH berpandangan bahawa dengan Penubuhan Jawatankuasa ini telah sekaligus memenuhi Janji ke-11 seperti yang terkandung di dalam Buku Harapan, di mana PH beriltizam bagi mengembalikan peranan Raja-Raja Melayu dalam urustadbir hal ehwal agama.

7. Keterlibatan penuh Pejabat Penyimpan Mohor Besar Majlis Raja-Raja Melayu sebagai Urusetia kepada Jawatankuasa Tertinggi ini juga, adalah satu tanda aras yang jelas bagaimana Raja-Raja Melayu telah diberikan peranan besar dalam mengkaji kedudukan serta pengurusan hal ehwal Islam di peringkat Persekutuan.

8. Semoga Pemimpin Kerajaan dan Raja-Raja senantiasa di dalam hidayah dan inayah AlLah jua.

HASANUDDIN BIN MOHD YUNUS
Naib Presiden
Parti Amanah Negara

Ahli Parlimen
P101 Hulu Langat

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...