Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 30 Julai 2018

Jamal Ke Sungai Buloh Selepas Mahkamah Batalkan Ikat Jamin.

Oleh : Utusan

Mahkamah Majistret Ampang dekat sini hari ini masing-masing menarik semula jaminan terhadap Pengerusi Gabungan NGO-NGO Malaysia, Datuk Seri Jamal Md. Yunos atas dua pertuduhan menceroboh dua premis perjudian di Taman Kosas, dua tahun lalu.

Majistret Muhamad Firdaus Sadina Ali dan Majistret Haslinda A. Raof memutuskan demikian selepas membenarkan permohonan Timbalan-timbalan Pendakwa Raya, Nurhashimah Hashim dan Raihanah Abd. Razak untuk menarik balik jaminan masing-masing berjumlah RM3,000 dengan seorang penjamin yang telah diberikan pada 25 Mei lalu ketika kes itu dituduh di Hospital KPJ Ampang Puteri.

 
Terdahulu, Nurhashimah dan Raihanah memohon jaminan terhadap Jamal ditarik balik berikutan khuatir tertuduh akan melarikan diri lagi.

Sehubungan itu, mahkamah membatalkan jaminan terhadap Jamal bagi dua pertuduhan menceroboh dan menetapkan 10 Ogos ini untuk sebutan semula kes.

Mengikut pertuduhan di hadapan Haslinda, Jamal bersama lima lagi lelaki yang telah dituduh dan empat lagi yang masih bebas didakwa melakukan pencerobohan di premis hiburan keluarga Happy Toys, No. 23 Jalan Kosas 1/2 Taman Kosas di sini.

Sementara itu, di hadapan Muhamad Firdaus, tertuduh didakwa bersama seorang yang telah dituduh dan seorang yang masih bebas didakwa melakukan perbuatan sama di Kedai Starcom Trading and Services No. 23&25, Jalan Kosas 13, di taman yang sama.

Jamal yang diwakli peguam, Khairul Anuar Kashim didakwa melakukan kedua-dua perbuatan itu antara pukul 3.30 dan 3.40 petang pada 29 Disember 2016 dan didakwa mengikut Seksyen 448 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama memperuntukkan hukuman penjara maksimum tiga tahun atau denda sehingga RM5,000 atau kedua-duanya.

Pada 5 Julai lalu, Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar itu mengaku tidak bersalah dengan sengaja telah melepaskan diri daripada jagaan pihak polis yang ditahan secara sah di sisi undang-undang bagi kesalahan yang telah dipertuduhkan iaitu dua kes di bawah Seksyen 448 Kanun Keseksaan di Mahkamah Majistret Ampang dan satu kes mengikut Seksyen 290 kanun sama di Mahkamah Majistret Shah Alam.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di Hospital KPJ Ampang Puteri, dekat sini, antara pukul 2 dan 3 petang, 25 Mei lalu dan didakwa mengikut Seksyen 224 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Bagi kes di bawah Seksyen 224 Kanun Keseksaan, Jamal tidak dibenarkan bebas dengan jaminan.

Selepas selesai prosiding, Jamal terus dibawa ke Penjara Sungai Buloh, Selangor.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...