Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 31 Julai 2018

Kenapa Asyik Kaitkan Orang Islam Dengan Perkahwinan Kanak-Kanak Hannah?

Oleh : Kiridaren Jayakumar

Sebagai seorang yang melawan fasisme atau supremasi identiti sosial, saya amat berdukacita untuk melihat sebuah kerajaan yang berasaskan liberal democrat seperti PH memainkan pelbagai isu-isu sensitif yang mungkin mereka boleh berfikir dahulu. 


Mungkin ini adalah salah akbhar untuk mensensasikan isu ini dan mengaut untung dengan clicks. Jika salah akhbar, mereka perlu didenda atau diberi amaran.

 
Saya amat menentang kes paedophilia dan kanak-kanak yang tidak tahu apa-apa tetapi dikahwinkan. Kita boleh tanya seorang doktor gynaecologist (doktor sakit puan), psychologist( pakar psikologi), teacher(guru) dan sebagainya untuk memberi bukti tekanan kepada kanak-kanak.

Kita sepatutnya melawan isu kanak-kanak dikahwinkan usia muda secara umur dan kanak-kanak MALAYSIA. Walaupun pelbagai hujah agama boleh dibawa, isu ini adalah isu nafsu lelaki yang memikirkan kanak-kanak defenseless(tiada pertahanan) atau mangsa mudah. Tidak perlu kita fikir perkahwinan ini dapat membebaskan mereka daripada kemiskinan, boleh dijadikan anak angkat.

Sebagai seorang yang amat cenderung kepada sosiologi, identiti etnik atau agama masyarakat kajian memang diambil. Tetapi, kita boleh mengumumkan dalam berita sebagai kadar pedalaman amat tinggi, kadar Sabah dan Sarawak amat tinggi dan sebagainya.

Kita harus memikirkan sebagai isu kanak-kanak Malaysia, perlu membawa perkiraan kanak-kanak berbilang bangsa dan agama tanpa diskriminasi.

Sebagai ex-speaker dan ahli politik tertinggi pembangkang , saya amat sedih dan kecewa bagaimana kita menyuburkan dan membina asas untuk fasisme dan pergelutan agama dan bangsa di pertahanan integrasi negara kita yang sedang diserangi dari dalam oleh pelbagai pihak yang tidak berfikir inklusif. Jika ahli politik yang bijaksana berbuat begini, apakah Harapan kita?

Harap bertenang dan kita perlu mengingatkan mereka untuk berfikir sebagai semuanya sama, tidak perlu ada selection(pemilihan) of etnik, agama atau identiti sosial lain.

Jom kita rakyat Malaysia banteras isu kanak-kanak dikahwini awal ,grooming atau rape.

Boleh baca di bawah : https://www.themalaysianinsight.com/s/82680

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...