Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 9 Julai 2012

Apa masalahnya DAP tanding di 90 kerusi parlimen?

Aku tahu ramai orang tatau. So sekarang aku nak bagitau satu rahsia. Sebenarnya aku bakal bertanding di 100 kerusi bakal dan akan memenangi kesemua kerusi2 tersebut. Tak caya korang tunggu dan lihat oke.

kah kah kah


Gini. Dalam akhbar utusan terbitan hari neh ada bagitau bahawa 90 akan bertanding dalam 90 kerusi. Siap letak tanda soal. Which mean dia tak pasti lah benda tue betul ke auta ke apa. Sebab tue dia letak tanda soal dan bukan tanda noktah. Lepas tue yang buat aku rasa sedikit kelakar mengenai artikel tersebut ialah utusan secara tidak langsung telah membayangkan bahawa ;

1. DAP confirm menang ke atas kesemua 90 kerusi parlimen yang dorang bakal tandingi.

2. PR memang confirm akan menang besar dalam pru - 13 seterusnya dap akan berkuasa.

Taktau lah samada utusan memang tak yakin bahawa bn boleh menang besar ataupun memang dia tak faham apa sendiri yang dia tulis tetapi satu benda yang aku pasti ikut cara mana pun dia menulis, bn juga yang kena sindir akhirnya. Itu satu bab. Sekarang kita cakap pasal pecahan parlimen pula. Logik ke dap tanding 90 kerusi?

Kalau tanya pada aku memang logik. Usah kata dap, bahkan pkr dan pas juga logik bertanding lebih dari 90 kerusi parlimen. Tetapi masalah sekarang bukan isu logik tetapi isu fakta. Jika dap bertanding di 90 kerusi parlimen maka ini bermaknanya berlakunya pertidihan calon di satu2 kawasan. Jika bukan pertidihan calon, korang fikir ada penambahan kerusi parlimen ka?

Ini kerana PAS telah menyatakan hasrat bertanding di 80 kerusi dan PKR juga menyatakan akan bertanding lebih kurang di 86 kerusi. Jika dap 90 maka ;

90 dap 
80 pas
86 pkr

= 256 kerusi. Kenapa ada lebihan sebanyak 34 kerusi parlimen? Untuk rekod, pkr telah meletakkan calon di 97 kerusi parlimen pada pru-12 yang lepas. Dap meletakkan 47 calon di kerusi parlimen. 

Dari 47 calon tersebut dap menang 28 kerusi. Dan dari 28 kerusi tersebut tiada satu pun kerusi yang dap menang bergaya melebihi 20% majoriti undi. Tetapi pas ada 6 kerusi menang bergaya melebihi 20% majoriti. 

Pada pru-12, dap bukan berada di kedudukan yang terbaik. Kedudukan terbaik ialah pkr. Dengan hanya 1 kerusi pada pru 2004, mereka dapat 31 kerusi pada pru 2008 sebelum beberapa ekor mangkok ayon melompat. Ini bermaksud PKR telah mengubah senario politik di malaysia, bukan dap dan bukan pula pas. Atau lebih tepat kita cakap Anwar Ibrahim.

Ini fakta yang utusan cuba mislead. Sebenarnya apa yang berlaku dari 2008 hingga ke prk 2011 ialah undi kaum melayu dan india berbelah bagi. Namun undi kaum cina konsisten. Sebab itu dap dilihat menonjol namun bukanlah berada di prestasi yang terbaik. Ia hanya nampak terbaik sebab itu yang umno nak korang nampak.

Apakah korang fikir 

Contoh ;

Kawasan A.

Wakil yang bertanding ; BN, DAP dan PAS.

Agak2 korang nak ke PR buat begini? Sedangkan dap dan pas sekarang dalam side yang sama? Buat apa dorang nak pecahkan undi ?  

Berapakah jumlah kerusi parlimen di malaysia? = 222 kerusi. Namun di dewan sekarang 221. Kerusi dr.lolo kosong selepas arwah meninggalkan kita tak berapa lama dulu. Dan semata2 di semenanjung jek, kita ada 97 kerusi parlimen.


Mengikut pecahan kerusi ikut parti pula ;

Umno paling selesa dengan 78 kerusi. MIC dan MCA berada di kedudukan terburuk mereka. Tetapi ini bukan kedudukan terburuk umno walaupun ini memang kedudukan yang teruk bagi bn. Namun kedudukan ini tidak akan bertahan lama. So memang patut pun korang bimbang wokey?

kah kah kah

Habis bab kedua. Kita cakap pasal bab ketiga. Utusan petik info dari blog suarapakatanrakyat.org . Lihat printscreen kat bawah neh ;


Sebenarnya tak salah dia nak petik info kat mana2 pun. Akhbar dia, dia punya pasal larh. Maklumat sahih ke tak sahih pun dia punya pasal larh juga. Kalau kena saman sendiri tanggung. 

Tapi yang salah ialah menganggap info tersebut direct dari sumber dalaman pr. Ini tak betul. Suarapakatanrakyat tue dah lama kita war2kan blog yang bukan mewakili pakatan pun. Tapi tak sangka ramai gak yang terkena dan percaya info2 dalam tue mewakili pr padahal takde kena mengena langsung. Siap p sebarkan dan kali neh siap masuk paper pula.

Orang2 yang baca utusan, mungkin ada di antara mereka yang memilih owhh takmo percaya arh utusan, utusan suka cakap tipu. Takan suarapakatanrakyat cakap begitu. Itukan blog pr. Then bila mereka check internet ehh sahih la ada blog suarapakatanrakyat. Betul ka pr yang sahkan info tersebut? Betul ke dap akan mendominasi dalam pr sekaligus memperdayakan pkr dan pas?

Cuba fikir apa kesan dan impaknya disitu? Kita yang selalu main internet takdak hal. Sebab dah tahu benda betul. Tapi mereka yang jarang main internet dan hanya check internet utk perkara2 yang perlu jek macam mana? Tidak kah mereka akan terpedaya dan akhirnya menyampaikan isu tersebut dari mulut ke mulut?

Bukan sekali dua aku cakap pergilah pemimpin pr buat satu kenyataan rasmi bagitau suarapakatanrakyat tue takde kaitan dengan pr. Buatlah satu statement rasmi. Orang mahu tahu. Setakat mana blog aku boleh cover? Setakat mana kbsb boleh cover? Kita ada ramai pengguna internet. Insya-Allah apa yang kami tak boleh cover, portal berita macam malaysiakini dan themalaysianinsider boleh cover. Dan akhirnya ramai orang akan alert bahawa suarapakatanrakyat tue bukan blog pr. 

Ini tidak, setiap kali pun ada orang inbox, meenoo betul ke ini pr yang cakap. Blalablana.. then kena explain. Taklah der.. bukan ada kaitan dengan pr pun. Itu buat yang sudi tanya. Sudi amek tahu. Sudi cari kebenaran. Buat yang tak sudi tanya? Yang tak sudi cari kebenaran dan tak sudi amek tahu? Macam mana dengan persepsi dorang?

Sekurang2nya bila aku datang kepada ko, aku terus terang di sini dimanakah garisan yang aku pijak. Berbanding dengan suarapakatanrakyat. Mereka tak terus terang dan mereka memanipulasi. Tak caya? Meh tengok bawah neh sendiri oke ;


Member siap bersumpah tue der. Tak boleh blah betul. Sebenarnya kita nak tulis or rasa apa pun kita punya pasal larh. Cam aku. Ini amenoworld punya pasal larh. Tapi apa yang tak betul kat blog suarapakatanrakyat neh ialah NAMA blog itu sendiri.

Dia pakai nama blog SUARA PAKATAN RAKYAT seolah2 dia adalah SUARA rasmi dari PAKATAN RAKYAT walhal dia bukan ada kaitan dengan media pakatan rakyat pun. Cuba terus terang jek cam amenoworld, cam tpu, cam aduka, cam lain2 blogger. Guna nama sendiri. Nak kutuk ka nak puji ka apa ka at least orang boleh faham oooowhh ini pemikiran blogger SENDIRI bukan ada kaitan dengan pemikiran pemimpin.

Ini ko guna nama suarapakatanrakyat lepas tue ko letak info palsu, siap bersumpah bagai macam ko ada kaitan dengan pr padahal takde langsung. Ini yang membuatkan orang jadi hangin. Papa gomo pun tak bebal cam ko. Dia pun terus terang jek pakai nama dia. Dia neh lebih teruk dari papa gomo. WTF!

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...