Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 29 Disember 2018

Dulu BRIM Dedak Tapi Sekarang..

KHAIRY JAMALUDDIN | Dedak BaSaH
Menteri Kewangan mengumumkan bahawa BR1M atau nama Malaysia Baharunya, Bantuan Sara Hidup (BSH) akan dipercepatkan agihannya iaitu pada 28 Januari 2019 berbanding cadangan awal selepas Tahun Baru Cina pada bulan Februari.

Sebelum PRU-14, pemimpin Pakatan Harapan berulangkali menyatakan bahawa BR1M adalah rasuah, sogokan dan ada sehingga menggelar bantuan kepada rakyat ini sebagai dedak. Perdana Menteri juga pernah menyatakan bahawa BR1M adalah ‘polisi malas’ kerajaan terdahulu sebab kononnya tidak menyelesaikan masalah ekonomi rakyat.


Selepas menjadi kerajaan, BR1M yang telah sedikit sebanyak membantu rakyat ini diangkat semula oleh Pakatan Harapan sebagai polisi mereka. Mungkin sebab tidak mahu dikatakan copy & paste atau dikatakan ‘polisi malas’, mereka copy, paste & edit kepada nama baru iaitu BSH (baca BaSaH). Database yang akan digunakan pula adalah database yang diwujudkan oleh kerajaan terdahulu. Cakaplah apa sekalipun, konsepnya masih sama iaitu ianya adalah bantuan kepada rakyat berbentuk cash transfer.

Ada yang cakap tak bagi salah, bagi pun salah. Saya rasa lebih salah kalau tak bagi. Tapi bila meneruskan polisi ini, mungkin terasa sedikit ludah yang jatuh dari langit. Kalau mudah lupa boleh rujuk pada video dibawah. Pakatan Harapan juga pernah kata database BR1M terlalu besar, banyak penerima yang memang tidak layak terima disenaraikan. Akhirnya Kerajaan Pakatan Harapan telah cedok dan guna senarai yang sama.

Selain tukar nama, apa lagi yang kerajaan Pakatan Harapan edit? Dulu BN turut beri BR1M pada golongan bujang, dalam manifesto turut berjanji untuk naikkan jumlah yang akan diterima. Tapi bawah Pakatan Harapan, bukan sahaja tak naik bantuan untuk semua penerima, tapi dihapuskan terus bantuan untuk bujang.

Kehadapan Kekanda Guan Eng, Kalau nak copy & paste polisi BN, ambil semua lah. Bagilah BaSaH ni kepada penerima bujang juga macam BR1M dulu. Adinda tidak boleh tidur kerana bimbangkan keadaan Kekanda yang semakin tiada idea baharu untuk membantu rakyat.

Yang pastinya, kalau dulu bantuan ini dipanggil rasuah, kini ianya ikhlas. Kalau dulunya sogokan, kini adalah bantuan. Kalau dulunya dedak, kini menjadi dedak BaSaH. Semuanya kini telah menjadi halal dalam Malaysia Baharu ini.

Tapi tidak mengapa, sebagai Ahli Parlimen Barisan Nasional sudah tentu saya menyambut baik keputusan ini kerana terbukti legasi dari polisi kerajaan Barisan Nasional ini adalah baik sehingga perlu diteruskan oleh kerajaan Pakatan Harapan.

 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...