Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 25 Disember 2018

Rupanya Sudah 6 Minggu Rakyat Dicukai RON95, KJ Mahu Kerajaan Dedahkan Jumlah Kutipan Sebenar..

KHAIRY JAMALUDDIN | Saya mahu mengucapkan tahniah kepada Kerajaan Malaysia Baharu sebab akhirnya (selain daripada pemansuhan GST) mereka dapat tunaikan salah satu janji besar pilihanraya iaitu menstabilkan harga minyak. Seperti yang kita maklum harga RON95 kekal pada harga RM2.20 seliter dari Mei sehingga akhir tahun ini. Syukur dapat Kerajaan yang mengutamakan rakyat. Ini mestilah sebab Kerajaan Pakatan Harapan ini menyediakan subsidi yang besar untuk memastikan harga minyak tidak naik, bukan seperti zaman Barisan Nasional!


Tetapi, betul juga cakap “lunch buddy” saya, Saudara Rafizi Ramli : bukan ke harga minyak dunia dah turun? Beliau ada buat kiraan sendiri. Saya pun cuba buat kiraan saya ikut harga mingguan untuk mengesahkan kiraan Rafizi.

Rupa-rupanya, sudah 6 Minggu Kerajaan Pakatan Harapan kenakan cukai ke atas jualan petrol. Apa maksud saya? Maksud saya sudah 6 minggu rakyat membayar LEBIH dari harga pasaran. Bukan setakat tidak dapat subsidi, 6 minggu rakyat bayar ‘cukai’ kepada Kerajaan setiap kali isi minyak (rujuk infografik di bawah).

Tetapi rakyat tak boleh mengomel sebab ingat, janji pilihanraya bukan TURUN harga minyak tapi MENSTABILKAN harga minyak. Jadi walaupun harga minyak di pasaran dunia sudah turun Kerajaan tak perlu turunkan harga petrol di Malaysia sebab janji nak stabilkan sahaja! Kan dah kena.

Menerusi pembentangan Belanjawan 2019 pada 2 November lalu, kerajaan Pakatan Harapan telah memutuskan untuk mengembalikan penentuan harga runcit petrol bermula ‪1 Januari 2019‬ mengikut sistem Automatic Pricing Mechanism (APM) berdasarkan apungan harga semasa seperti mana yang telah dilaksanakan oleh kerajaan Barisan Nasional sebelum ini.

Saya pernah menulis tentang mekanisme penentuan APM bagi harga petrol sebelum ini yang mana penentuannya adalah menerusi indeks Mean of Platts Singapore (MOPS). Boleh rujuk pautan di bawah untuk penulisan saya sebelum ini : https://www.facebook.com/Khairykj/posts/997572466926021‬

Ramai akan bertanya kenapa perlu dirujuk pada Singapura? Realitinya, indeks MOPS adalah standard yang digunakan oleh banyak negara ASEAN dalam penentuan harga jualan petrol di negara masing-masing. Malah Australia juga menggunakan rujukan MOPS ini.

Walaupun kerajaan belum menjelaskan sama ada penentuan harga jualan petrol akan dilaksanakan secara bulanan atau mingguan, saya merasakan mekanisme penentuan secara mingguan adalah lebih baik dan telus memandangkan keadaan turun naik harga minyak dunia yang tidak menentu sepanjang masa. Saudara Rafizi pun setuju dengan kaedah mingguan ini.

Berbalik kepada isu asal, harga terkini RON95 mengikut APM bagi setiap liter adalah lebih rendah daripada harga jualan yang ditetapkan kerajaan iaitu RM2.20. Kadar harga di bawah RM2.20 ini juga bukanlah baru berlaku beberapa hari yang lepas, sebaliknya sudah berlarutan sejak 8 November yang lalu, lebih daripada sebulan. Dengan kata lain, lebih sebulan jugalah kerajaan telah mengutip keuntungan atau mengenakan cukai ke atas setiap liter jualan petrol. Boleh rujuk harga MOPS RON95 di sini:
https://www.cmegroup.com/…/singapore-mogas-95-unleaded-plat…

Jika disemak, harga jualan petrol RON95 bagi minggu ini adalah sekitar RM1.94. Manakala bagi tempoh 5 minggu sebelum ini, harga jualan RON95 sepatutnya adalah antara RM1.95 sehingga RM2.18 sahaja. Namun, kerajaan masih tetap membuat keputusan untuk mengekalkan harga jualan RON95 pada kadar RM2.20 walaupun berlaku penurunan harga yang agak ketara bagi tempoh tersebut.

Sementara menunggu pengumuman harga runcit baharu petrol ‪pada 1 Januari 2019‬, saya berharap Kementerian Kewangan (MOF) atau Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dapat menjelaskan kepada rakyat Malaysia berapakah jumlah keuntungan hasil jualan petrol yang telah dikutip oleh kerajaan dari tempoh tersebut sehinggalah sekarang disebabkan oleh perbezaan harga ini.

Memandangkan kerajaan Pakatan Harapan sering melaungkan ketelusan sebagai agenda pentabdbiran mereka, saya juga mengharapkan agar mekanisme baharu APM yang akan diperkenalkan bermula Januari depan didedahkan kepada rakyat agar lebih mudah untuk rakyat membuat semakan terhadap harga jualan petrol pada masa hadapan. Dan saya mahu Kerajaan mengumumkan sama ada ditentukan harga siling sebelum subsidi diberi atau tidak.

Tetapi apa yang pasti, keputusan kerajaan Pakatan Harapan untuk mengembalikan sistem APM mengikut harga apungan semasa menjadi bukti jelas bahawa kaedah yang digunakan oleh kerajaan Barisan Nasional sebelum ini adalah tepat dan sangat sesuai dilaksanakan.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...