Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 26 Jun 2018

Isu Vincent Tan Beli Saham T7 Global - Menjawab Syahredzan Johan.

Perdebatan masuk ke pusingan kedua. Pada awalnya Duke Of KL mempersoalkan apakah amalan kroni kapitalis telah kembali ke Malaysia dengan tindakan Vincent Tan membeli saham T7 Global selepas dua hari Pakatan Harapan memenangi pilihanraya ke 14.


Lihat sini : https://www.facebook.com/AmenoWorldOfficial/posts/1979081168793410


Perkara itu menjadi perdebatan awam kerana membabitkan kelangsungan projek ECRL. Samada ia akan diteruskan ataupun dibatalkan oleh kerajaan baru.

Sembang-sembang kedai kopi (spekulasi) di dunia bisnes meramalkan tindakan Vincent Tan membeli saham T7 Global;

i) Mengekalkan projek ECRL dengan hubungan baik Vincent - Mahathir. Ini kerana Vincent dikatakan mampu mempengaruhi tindakan Mahathir dalam membuat keputusan mengenai projek ECRL

ii) Mengambil kesempatan ke atas kerajaan baru kerana membantu kemenangan, dengan cara mempengaruhi dan mendorong kerajaan untuk kekalkan projek-projek yang Berjaya Group akan/telah melibatkan diri

Syahredzan Johan yang juga Setiausaha Politik kepada Lim Kit Siang kemudiannya menjawab perkara itu disini : https://www.amenoworld.org/2018/06/ecrl-milik-kroni-mahathir-ini.html


Dan ini adalah hujah balas untuk respon Syahredzan Johan itu.


Oleh : Duke Of KL
 

Menjawab posting saudara Syahredzan Johan

Setelah meneliti posting beliau di akaun FB miliknya, kami telah gariskan terdapat tiga points penting dalam posting tersebut iaitu

1. ECRL belum lagi anugerahkan kontrak kepada kontraktor.


2. Perdana Menteri tidak sempat melihat intipati perjanjian ECRL.


3. Perdana Menteri tidak pernah mengatakan bahawa mereka membatalkan projek ECRL sebelum ini.





Menjawab point pertama

Melalui pencarian kami, syarikat T7 Global ( dahulunya dikenali sebagai Tanjong Offshore ) masih tidak menjadi kontraktor untuk projek ECRL seperti mana yang disebutkan oleh saudara Syahredzan.

Walaubagaimanapun, segala resources yang ditampilkan oleh konsortium ini memberikan indikasi bahawa mereka akan mendapat projek ini hasil dokongan oleh kerajaan negeri Terengganu melalui Eastern Pacific Industrial Corporation ( EPIC )

Keyakinan k'jaan Terengganu boleh dilihat dari perjanjian oleh EPIC dan CMC Engineering Sdn Bhd pada Januari 2007 apabila mereka menandatangani perjanjian persefahaman.

Indikasi projek ini akan dianugerahkan kepada mereka berterusan apabila usaha kerjasama diantara EPIC & CMC Engineering Sdn Bhd terus dikukuhkan oleh konsortium ini dengan menandatangani perjanjian persefahaman bersama T7 Global Berhad pada Mac tahun ini.

Satu-satunya pesaing mereka ialah Vivocom iaitu sebuah syarikat Hong Kong yg ingin bekerjasama dengan MACfeam untuk mendapatkan projek ini. Meskipun begitu, tidak ada sebarang perkembangan susulan mengenai pihak ini untuk projek ECRL melainkan satu-satunya pengumuman kepada Bursa pada Oktober 2017

Dalam kata lain, konsortium EPIC ( milik kerajaan negeri Terengganu ) , CMC Engineering Sdn Bhd & T7 merupakan prospek utama untuk dianugerahkan projek ini.

Menjawab Point kedua
 

Saudara Syahredzan Johan mengatakan bahawa Perdana Menteri tidak sempat untuk menyemak intipati perjanjian diantara 11 Mei - 15 Mei.

Mungkin saudara Syahredzan terlupa bahawa Tun Dr Mahathir mempunyai kemampuan luar biasa dalam mengetahui rahsia kerajaan. Lihat sajalah kenyataan di MalaysiaKini pada Mac 2018, beliau telah tahu bahawa hutang negara RM1 Trilion dua bulan sebelum menjadi Perdana Menteri.

Pemimpin-pemimpin hebat seperti Tun Mahathir ini tidak perlu membaca keseluruhan dokumen perjanjian dengan sendirinya. Untuk peringkat awal, beliau boleh saja untuk sub kan tugasan itu kepada pegawai-pegawainya sekaligus memberikan ringkasan mengenai projek tersebut secepat mungkin.

Menurut Menteri Kewangan, projek ECRL ini tidak boleh dibatalkan kerana kerajaan telah pun membayar RM20 bilion.

Apa tindakan Tan Sri Vincent Tan?

Beliau terus membantai 21 juta unit saham pada 15 Mei iaitu hari kedua bekerja selepas Pakatan Harapan memenangi Pilihanraya.

Boleh saja beliau membeli saham tersebut sebelum pilihanraya ataupun sekarang. Tetapi kenapa berlaku pembelian besar-besaran dalam satu transaksi sejurus saja kerajaan Pakatan Harapan memerintah?

Kenapa bukan sebelum 9 Mei?
Kenapa bukan sekarang?

Menjawab point yang ketiga
 

Perdana Menteri tidak pernah mengatakan bahawa projek ECRL akan dibatalkan. Ya benar. Tetapi apakah yang dilaungkan oleh Tun Mahathir & Pakatan Harapan sebelum pilihanraya mengenai projek ECRL.

22 April 2018 - ECRL, HSR would kill off local airline industry, says Daim - The Edge

6 April 2018 - ECRL could be a Malaysian disaster - Nurul Izzah - MalaysiaKini

4 April 2018 - There may be no ECRL if Pakatan Harapan wins GE14 - The Edge

1 April 2018 - Projek ECRL mungkin dihentikan jika PH menang PRU14 - Dr M - Astro Awani

8 April 2018 - Mahathir pldeges to review China investment after GE14 - FMT

7 Februari 2018 - Dr M: Harapan to review unbeneficial foreign projects, may nix ECRL - MalaysiaKini

24 Ogos 2017 - PH will review, renegotiate ECRL & HSR - FMT

9 Ogos 2017 - Pakatan to review ECRL, rail deals if it wins GE14 - TMI

Makna kata, Pakatan Harapan dah tanam kecurigaan mengenai permasalahan mengenai ECRL semenjak tahun 2017 lagi sekaligus memberikan indikasi bahawa projek ini akan dibatalkan.

Bila Pakatan Harapan menang dan saham T7 Global jatuh pada 14 Mei 2018 ( Isnin )

* 8 Mei 2018 - RM0.47
* 14 Mei 2018 - RM0.37

 

Tada... Tan Sri Vincent Tan beli saham T7 Global pada 15 Mei (Selasa)

Hari ini, saham T7 Global Bhd naik 19.05%

Berbanding pada harga pembelian awal oleh TS Vincent Tan pada 15 Mei, harga T7 Global Bhd hari ini telah naik lebih kurang 37%

Nasihat kami kepada saudara Syahredzan, belajarlah melihat sesuatu isu itu dari kaca mata seorang yang neutral.

https://www.thestar.com.my/…/epic-cmc-team-up-to-explore-o…/


https://www.nst.com.my/…/vivocom-consortium-eyes-ecrl-proje…


https://www.nst.com.my/…/t7-global-signs-mou-terengganus-ep…


https://www.malaysiakini.com/news/416562

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...