Khamis, 28 Jun 2018

Wang Jutaan Hasil Derma, Barang Rampasan Adalah Hadiah, Rosmah Terkejut Dan Tak Percaya Nilai Barang Kemas Yang Didedahkan Polis - Ini Penjelasan Najib.

Semalam pihak polis merekodkan jumlah wang rampasan di enam premis membabitkan Najib Razak ialah RM116.7 juta (pelbagai matawang dalam 35 buah beg).


Dan nilai 12,000 barang kemas termasuklah cermin mata dan jam tangan yang dirampas dianggarkan bernilai rm880 juta + 78 juta + 51.3 juta + 374,000 = lebih dari 1 billion ringgit banyaknya.




Sebelum ini Najib telah menjelaskan wang juta-juta yang ditemui di premisnya adalah untuk kegunaan pilihanraya dan hasil sumbangan.

RM116 juta hasil sumbangan


Dan hari ini Najib sekali lagi menjelaskan wang tunai yang dirampas di rumahnya adalah hasil sumbangan dan kegunaan pilihanraya umum ke 14 yang lalu.




"Anda tidak akan tahu berapa banyak (diperlukan) dengan tepat. Anda tidak akan tahu berapa banyak yang menyumbang kepada anda. 


Apabila anda bertanding dalam pilihanraya, anda perlu memikirkan sebelum, semasa dan selepas pilihanraya. Jangan lupa saya adalah Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional, dengan 13 parti komponen.

Menguruskan sebuah parti besar dengan tiga juta ahli seperti UMNO adalah urusan yang mahal. Dan lagi ia direkodkan, ketika Dr. Mahathir meletakkan jawatan, beliau menyerahkan lebih RM1.4 billion kepada penggantinya Tun Abdullah Ahmad Badawi dalam aset dan wang tunai. Itu tercatat," katanya seperti dipetik laporan Berita Harian hari ini.

Matawang asing adalah hadiah

"Terdapat beberapa wang milik saya kerana saya mengembara selama lebih dari 30 tahun. Tetapi terdapat juga sumbangan dalam mata wang asing, kerana sesetengah menyumbang dalam matawang asing.

Mengaku tidak bersalah

Najib Razak mempertahankan dirinya dan menegaskan dirinya tidak bersalah kerana berhak menerima hadiah daripada pemimpin asing serta teman peribadi sepanjang masa menjadi Perdana Menteri.

Beliau juga menamakan Mahathir sebagai contoh dalam kenyataan pembelaannya itu.

"Tetapi apa yang saya tahu ialah selama bertahun-tahun sebagai ketua kerajaan, kami diberi hadiah yang banyak daripada pemimpin asing termasuk teman dan saya tahu mengikut peraturan, tidak salah untuk menerima hadiah. Hadiah ini terkumpul selama beberapa dekad.

Sebagai contoh Dr. Mahathir mengakui menerima 40 ekor kuda daripada temannya dan pemimpin asing, dan beliau secara terbuka menggunakan banyak jet korporat kawannya, maka tidak salah menerima hadiah," kata Najib. 

Rosmah terkejut nilai barang rampasan

Menurut Najib, Rosmah sendiri terkejut dengan nilai barang rampasan yang diumumkan oleh pihak polis.

"Saya fikir, jumlah itu, dia (Rosmah), tidak percaya jumlahnya sebanyak itu.

Dan juga beberapa barangan itu, ada barang kemas yang dihantar untuk tatapan dan akan dikembalikan. Oleh itu, kita perlu mengenalpasti barang ini dan mengembalikannnya," jelas Najib lagi.

Najib juga berkata sejumlah barang kemas yang dirampas adalah milik anak perempuannya, Nooryana Najwa, suaminya dan ibu mertuanya.

"Janganlah kita teruja dengan sebarang kesimpulan pada tahap ini. Mari kita periksa barang berkenaan satu persatu," katanya. - 28 Jun 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...