Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 28 Jun 2018

Peguam Hadi Akui Audio Viral Nik Abduh Halalkan Terima Duit UMNO Adalah Tulen.

Oleh : The Malaysian Insight

PEGUAM Abdul Hadi Awang di London memberitahu mahkamah bahawa rakaman seorang ahli Parlimen PAS yang mengakui ahli parti itu menerima wang daripada Umno adalah tulen, lapor Sarawak Report hari ini.

 
Bagaimanapun, presiden PAS itu akan menunjukkan kepada mahkamah bahawa berlaku salah faham berkenaan penggunaan perkataan dalam rakaman itu, dalam tuntutan saman fitnahnya terhadap Sarawak Report.

“Tafsiran yang betul” terhadap rakaman itu akan disediakan dalam jawapan pembelaan Hadi di Mahkamah Tinggi London pada 31 Julai, kata peguam Jacob Dean yang mewakili Hadi.

Perbicaraan ditetapkan pada 1 April.

Peguam Hadi berkata Nik Abduh Nik Aziz, yang bersuara dalam rakaman video kontroversi itu, dan beberapa lagi yang lain dalam perbualan itu, dipercayai termasuk menantu Hadi, Zaharuddin Muhammad akan dipanggil untuk memberi keterangan.

“Kami menjangkakan lapan atau sembilan saksi akan dipanggil berkaitan isu yang dibangkitkan oleh pihak pendakwaan. Terdapat tuduhan bahawa pemilik sekolah agama tersebut menerima dana,” katanya.

Dakwanya lagi, setiausaha politik kepada pengadu kes tersebut mengetahui mengenai bayaran berkenaan.

“Kemudian sekutu rapat pengadu, Dr Marzuki, akhirnya mengakui bahawa PAS menerima satu bayaran,” kata Dean kepada hakim.

Hakim diberitahu bahawa Hadi akan ke London untuk menyokong kes itu dan melawan tuduhan Sarawak Report.

Sebelum ini, Nik Abduh dalam satu kenyataan di Facebook menafikan suara dalam rakaman audio itu suaranya.

Beliau mendakwa ucapan yang mengaitkan dirinya itu karut, mengarut dan fitnah.

PAS pada tahun lalu didakwa menerima sumbangan wang daripada Umno dan perkara itu dilaporkan Sarawak Report yang juga mendakwa Hadi menerima RM90 juta daripada Najib Razak.

Rakaman audio Nik Abduh itu pula dipercayai dirakam dalam satu pertemuan tertutup dengan beberapa pimpinan PAS Kelantan. – 28 Jun 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...