Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 26 Jun 2018

Kenapa Mesti Guna Bahasa Cina Soal KJ Pada Guan Eng.

Oleh : Khairy Jamaluddin

Kenapa perlu guna bahasa Mandarin dalam Kenyataan Rasmi Kerajaan?

Kenyataan balas Lim Guan Eng mempertahankan penggunaan bahasa Mandarin untuk kenyataan rasmi kerajaan tidak boleh diterima sama sekali. Walaupun kita hidup dalam era globalisasi, Bahasa Malaysia (atau Bahasa Melayu dalam Perlembagaan) telah ditetapkan sebagai bahasa kebangsaan antaranya untuk menyemai perpaduan negara melalui bahasa.

 
Tindakan Kementerian Kewangan yang mengeluarkan kenyataan dalam bahasa Mandarin bukan hanya dilihat seperti memberi fokus hanya kepada pengguna bahasa tersebut tetapi juga cuba untuk mengubah norma bahasa yang diguna pakai kerajaan. Ini bukan hanya seolah-olah mencabar mereka yang mendukung bahasa rasmi Persekutuan tetapi juga merosakkan usaha menyatupadukan negara dengan satu bahasa bersama.

Bukan niat saya untuk menghalang penggunaan mana-mana bahasa lain di Malaysia kerana itu adalah hak peribadi. Namun Kerajaan Persekutuan perlu menjadi contoh dalam memartabatkan Bahasa Malaysia sebagai bahasa perpaduan negara.

Jika kenyataan tersebut adalah untuk kegunaan pembaca antarabangsa sekalipun, kenapa tidak kenyataan itu dibuat dalam Bahasa Inggeris sepertimana yang dilakukan Kementerian Kewangan di awal pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan? Tanpa sebab munasabah dalam menggunakan bahasa Mandarin, kerisauan saya adalah tindakan ini akan terus meniup api kemarahan kepada segmen majoriti di Malaysia yang sudah sedia ada rasa tercabar sejak beberapa minggu ini.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...