Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 8 Februari 2018

Tukar Cara Kira Hibah, Tabung Haji Dikecam Kaw-Kaw Di Laman Sosial.

SEMALAM, Lembaga Tabung Haji mengumumkan pembayaran dividen kepada semua pemegang-pemegang akaun simpanan di Tabung Haji seluruh Malaysia.

Bagaimanapun pengumuman berkenaan tidak disambut baik oleh rata-rata netizens yang merasakan tertipu dengan pengumuman tersebut.


Antaranya, Nota Umrah Ziarah yang menulis di Facebook mereka bahawanya Tabung Haji telah menukar cara penggiraan hibah (dividen) mereka bermula tahun ini.

"Selepas di ZOOM betul-betul baru admin perasan pengiraan dividen 2017 diambil atas baki terendah dalam setahun. Tidak seperti sebelum ini baki terendah dalam sebulan 

Senario‼️

Pada 1 Januari 2017, baki wang si 'A' dalam akaun TH sebanyak RM 10,000. 

Pada 1 Februari 2017 si 'A' keluarkan wang RM 10,000 sebab kawan nak pinjam kejap buat syarat nak letak atas par sebagai wang hantaran. Baki akaun si 'A' tinggal RM 0.00. 

2 Februari 2017 si 'A' deposit balik ke akaun TH. Duit kekal berada di akaun sehingga 1 Januari 2018 

Jika pengiraan atas baki minima tahunan. Jumlah dividen si 'A' akan terima ialah : (ambil baki terendah dalam setahun × 4.5 %) RM 0.00 × 4.5% = RM 0.00 😱

Jika pengiraan terdahulu baki terendah bulanan. Jumlah dividen si 'A' akan terima ialah : (tambah semua baki terendah bulan selama setahun ÷ 12) × 4.5% RM 11000 ÷ 12 x 4.5% = RM 412.50.

Admin cuma harap TH silap taip. Kalau tidak, memang teruk betul 😆," katanya dalam satu kenyataan petang ini.

Penulisan oleh Nota Umrah Ziarah itu nampaknya tidak bersendirian bahkan rata-rata netizens mempunyai pandangan yang serupa.



Walaupun hanya sebilangan kecil dan jumlah mereka tidaklah ramai, terdapat juga beberapa netizens yang membela tindakan Tabung Haji.


Misalnya Elmiza yang berkata, "Hibah bermaksud hadiah, dan hadiah tidak tertakluk kepada apa-apa syarat wajib memberi pulangan beberapa % pun. Ada lebihan pelaburan, bolehlah bagi hibah. Takde lebihan, krik-krik saja," katanya ketika merespon status Pakar Kewangan & Pelaburan, Azizul Azli Ahmad.

Elmiza juga menasihati agar para pendeposit Tabung Haji kembali membetulkan niat masing-masing memandangkan tujuan menyimpan di Tabung Haji adalah supaya wang simpanan bebas dari unsur riba dan was-was.



Bagaimanapun lebih ramai netizens yang tetap mempersoalkan tindakan Tabung Haji dan berpendirian adalah lebih baik sekiranya Tabung Haji menggunapakai kaedah lama kerana sesungguhnya pendeposit layak untuk mendapatkan keuntungan yang lebih berbaloi dan setimpal dengan wang yang mereka laburkan (simpan) di Tabung Haji. - 8 Februari 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...