Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 17 Jun 2011

Gaji menteri buat aku cemburu.


Aku bertambah rajin nak kutuk kerajaan hari neh. Mula-mula aku nak kutuk wakil rakyat je. Wakil rakyat tue mewakili semua tak kiralah ko pembangkang ka pembebas ka kerajaan ka asalkan ko wakil rakyat maka korang lah yang aku nak umpatkan sekarang neh. Heh.

Korang tengok elaun wakil rakyat. Bab elaun je weh. Yang bab lain2 nanti kita umpat. Sekarang kita mengata wakil rakyat dulu. Adakah elaun wakil rakyat neh termasuk elaun wakil rakyat pembangkang? So first aku pun mulakan kerja siasatan ala2 csi. Dan hasilnya ialah di bawah neh ;

Sebelum ini terdapat pandangan daripada pelbagai pihak yang mencadangkan elaun wakil rakyat dinaikkan 100 peratus dan selepas itu mereka diwajibkan menjadi wakil rakyat sepenuh masa.

Pada masa ini, elaun Ahli Parlimen ialah RM5,900 sebulan manakala elaun keraian pula sebanyak RM1,500 dan elaun perjalanan RM300. Elaun Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) pula berbeza mengikut negeri tetapi purata elaun mereka termasuk elaun wakil rakyat, elaun keraian dan elaun khas ialah di antara RM4,500 hingga RM5,000 sebulan. - utusan-

Berita dipetik dari utusan. Check sini. Maksudnya kat sini kat atas neh ialah elaun wakil rakyat yang belum naik. Sekarang elaun neh dah naik. Naik  hampir 100%. Itu pasal kita dapat angka-angka di atas. Persoalan yang pertama ialah apsal pada hari persidangan parlimen 3,4 hari neh ramai wakil parlimen tak masuk dewan? Tak kiralah ko kerajaan ke apa ke tapi bila aku tengok tv1 parlimen aku dapati banyak kerusi kosong dan aku rasa nak teranjang je wakil rakyat yang ponteng tue. Takan dorang kena gantung macam dsai plak? Dsai pun datang beb walaupun tempoh hukuman tak tamat lagi. Tapi yang tak kena gantung tak datang pula. Apa cerita neh? Korang neh makan gaji buta ka? Ini lah masa nak meroyan dan tunjuk hero macam kj tue woitt.

Dah makan duit rakyat rm10 k pun pemalas nak mampos buat kerja ya. Berbaring atas jalanraya pun tak pernah. Yang balik2 defend rakyat pun rakyat. Bukan korang. Korang melalak dalam suasana depan tv dan dalam aircond je pun. Peh tue dapat tepukan dan sokongan gila2. Takan kerja senang macam tue pun tak boleh buat? Jangan cari pasal. Dapat babi kang padan muka jawabnya. Heh.

Aku tak peduli ko kerajaan ke pembebas ke pembangkang ke asalkan ko tiada alasan yang kukuh kenapa ko tak datang pada persidangan parlimen maka ko layak di maki BABI. Sebab rakyat bukan kuli batak ko. Bukan remote untuk ko tekan kiri kan rakyat berjalan ke kiri, tekan kanan kang, jalan berjalan ke kanan. Tekan depan kang rakyat terjun dari bangunan sprm. Heh

Sama gak dengan wakil adun. Kat perak neh bagi aku kebanyakkan adun layak dimaki babi. Arhh sudah. Lazer yang amat mulut aku. Satgi kaw2 kena ketuk. Confirm siot. Sejak dari 2008 sampai ke 2011 satuharamjadah aku tak nampak kebanyakkan wakil adun buat kerja. Segilintir je buat kerja. Kadangkala aku tertanya adakah di perak neh tiada wakil rakyat? Apa pasal kurang sangat masalah2 rakyat perak dibangkitkan oleh adun2? Sekumpulan jadi monyet duduk tepi pokok. Sekumpulan lagi? Tak nampak pasal terlalu berkilat ke? Jangan marah. Saja aku buat lawak je neh pun. Heh

Adun yang tak reti pakai baju rasmi ketika menghadiri sidang dun macam nga kor ming pun boleh lepas jadi adun. Memalukan sungguh sapa yang undi dia. Satu sen masalah rakyat perak tak dibangkit. Harga ayam melambung2 nak mampos kat perak. Nak juga aku dengar wakil2 perak membalon kerajaan pasal isu neh. Takdak. Dorang habis2 balon aku hilang kuasa. Zambri dapat ular. blablalabla. Woitt bangang. Aku peduli apa ko hilang kuasa. Bukan nya ko bisu. Bukan nya ko kurang upaya. Buatlah kerja. Selesaikan dan bantu masalah2 rakyat kat perak neh. Perak neh no 3 miskin selepas sabah dan sarawak. Kalau taknak jadi wakil rakyat berambos lah. Biar rakyat yang lantik rakyat pasal rakyat lah yang paling faham masalah rakyat. 

Apa pun adun kelantan dan kedah aku agak respect. Dengar citer siap ada potongan elaun wakil dun untuk disalurkan kepada rakyat susah. Mungkin pasal TGNA dan Ustaz azizan tak berperangai budak2 kot. Lainlah kat sini. Hampir 90% spesis budak2 yang jadi adun. Mana tak hancur perak neh. Bukan aku undi beb. Aku nya tempat undi kat kl sana, cheras tempat kelahiran aku. Aku cuma menumpang je kat perak neh. Heh.

Dan yang paling aku bengang sekali bila baca gaji menteri dan timbalan menteri. Macam neh punya besar gaji dorang. Memang babi betul. Bila aku teringat kata2 tipiem satu sen yang mengatakan rakyat jangan hanya tahu berpeluk tubuh. Usahalah cari pendapatan sampingan. Jimat cermat amalan mulia. Babi pun naik angin dengar nasihat macam tue. Lue punya gaji lue taknak cut tapi sibuk2 nak cut subsidi rakyat? Sebenarnya bagi aku lah kan aku rasa dorang neh mana ada keluar belanja itu ini. Pergi mana2 pun free je. Gaji + elaun + segala bagai = dorang dapat penuh cash. Peh tue dorang hidup bermewah2. Itu pasal menteri2 neh suka ampu pm dan tpm. 

Dorang bukan takut apa. Cuma takut hilang kuasa. Bila hilang kuasa = hilang duit. Itu pasal dorang buat kerja cincai boncai. Apa yang piem dan tipiem cakap mengarut pun dorang iyakan aje. Walaupun atas perkara yang salah. Segilintir menteri yg bijak pula dorang main ugut2. Dengan simpan bukti kesalahan piem dan tipiem. Jangan taktahu. Senario neh wujud beb. Aku rasa menteri yang mana korang seme leh teka kot. 

Kah kah kah

Ameno : rakyat dibuli2, wakil rakyat dipuja2.

Share this

1 Comment to " Gaji menteri buat aku cemburu. "

Tanpa Nama berkata...

menarik gak nieh..kalu gaji PM RM55,650.00 sebulan, setahun RM 667,800.00..kalu 10 thun baru RM6.6 juta,cmner bru brape thun jadi PM,istri PM boleh beli berlian RM24j? 11 biji beg tangan birkin yg brharga RM28k-472k sebijik? gelang zebra safari collection plak sebijik dah RM1.6j..blum kalung,cincin,anting2..kalu stakat gaji nie bole ker beli semua tu?? nie la sebenarnya yg rakyat kena contohi..menabung la dari kecik..bila dah 'besar' baru bole pakai brg mahal..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...