Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 19 Mei 2018

Polis Jumpa Salinan Draf Surat Kepada Gani Patail Di Pejabat Najib, Mungkin Ada Kaitan Dengan Pemecatan Secara Tiba-Tiba.

Polis dikatakan telah menemui salinan draf surat kepada Gani Patail, peguam negara ketika itu, yang mana ia ditulis pada tiga tahun lalu, dalam satu serbuan yang dilakukan di pejabat perdana menteri di Putrajaya pada Rabu.
Putrajaya
Draf surat itu bertajuk "Investigations on 1MDB and other collateral issues to YBhg Tan Sri Abdul Gani Patail" bertarikh 27 Julai 2015, yang dipercayai mungkin boleh membantu siasatan. 
Surat itu juga dikatakan ada kaitan dengan insiden pemecatan Gani Patail sebagai Peguam Negara secara tiba-tiba pada tahun 2015 atas alasan 'sakit' dan jawatannya itu digantikan dengan Apandi Ali yang kini sedang 'bercuti'. 
Apandi selepas dilantik sebagai Peguam Negara bertindak membersihkan Najib dari semua tuduhan salahlaku dan dakwaan pecah amanah termasuklah isu derma 2.6 billion.
Difahamkan draf surat itu ditemui bersama beberapa dokumen berkaitan kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang tersimpan kemas dalam kabinet besi sewaktu serbuan di tingkat lima Perdana Putra.
Dokumen lain yang dirampas adalah salinan dokumen 13 perkara berkaitan kes 1MDB bertarikh Julai 2015 dan juga dokumen lain tidak bertarikh yang bertajuk “Tiga Kerisauan Tentang 1MDB”.
Semua dokumen itu ditempatkan dalam kabinet berkunci dalam sebuah sebuah bilik yang digunakan oleh Datuk Seri Iskandar Mohd Kaus, bekas ketua setiausaha sulit Datuk Seri Najib Razak.
Serbuan ke pejabat Najib dilakukan susulan dari laporan polis yang dibuat di Balai Polis Dang Wangi pada 16 Mei lalu. Pihak polis telah mengklafisikasikan kes dibawah seksyen 409 kanun keseksaan kerana pecah amanah. - 19 Mei 2018.
Sumber : Malay Mail Online / Dialihbahasa oleh Ameno World.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...