Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 21 Jun 2012

YB Che Rosli DEDAHKAN ISU SEBENAR LYNAS.





Kah kah kah


Kesian bloggers umno dan geng2 seangkatan dengan mereka. Padan muka korang. Jangan nak memandai2 SPIN kenyataan pakar oke. Neh pakar cakap sendiri oke. Korang kan hanya merujuk kepada satu pakar jek. 

Pakar PAS neh korang dah anggap pakar segala pakar dan korang kan dah beriltizam mahu memegang kata2 pakar PAS sampai bila2. So apa lagi.. jangan tak follow dan sebarkan pula statement pakar kesayangan korang neh.

kah kah kah



Lihat kat bawah neh geng ;

Laporan Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) berkenaan Lynas Advanced Material Plants (LAMP) tidak memperincikan butirannya secara saintifik.

Biarpun pendengaran awam yang dijalankan mengambilkira pandangan daripada pelbagai pakar, persoalan yang membimbangkan rakyat masih tidak terjawab.

Demikian dinyatakan ahli parlimen Hulu Langat, Dr. Che Rosli Che Mat pada sidang media di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau berkata sewajarnya sebuah makmal ditubuhkan bagi mengkaji secara terperinci segala kesan dari pemprosesan nadir bumi terhadap kesihatan dan alam sekitar.

Mengakui beliau hanya mempunyai kepakaran di bidang nuklear dan tidak arif mengenai bidang-bidang lain, justeru beliau meminta tidak ada pihak yang cuba memutarbelitkan kenyataan beliau sebelum ini.

"Memang saya mengatakan projek Lynas itu hanya mempunyai kadar radiasi yang rendah, namun ia tidak membuktikan ia selamat," tegas beliau lagi.

Ini kerana, katanya kesan dari proses penguraian bahan-bahan nadir bumi itu akan menghasilkan tiga jenis residu yang memberi kesan kepada kesihatan.

Sehubungan itu, beliau mengatakan keperluan untuk mengadakan 'Health Impact Assessment' (HIA) dan 'Health Risk Assessment' (HRA) dan aspek pengurusan residu perlu dititikberatkan.

Nah, macam statement media yang lepas. Rujuk sini. YB kita mengakui bahawa radiasi memang rendah tetapi dia tak jamin selamat. Tapi bloggers umno putar belitkan kenyataan dia. Sebab tue dia keluarkan statement balas untuk menangkis tuduhan tersebut.

Isunya sekarang bukan orang fikir bab radiasi jek orang fikir bab keselamatan, kesihatan dan alam sekitar. Kalau tiada jaminan bahawa ia akan selamat, so sapa nak setuju dengan projek lynas? 

Benda2 yang membabitkan kesihatan bukan perkara yang boleh dibuat main2. Yang beria2 pongpang cakap selamat apa seme tue, satu jek cara nya untuk korang buktikan benda neh selamat.

Iaitu dengan berkampung di tempat yang ada lynas. Tue jek. Ko jangan cakap banyak. Dan jangan cakap apa. Kalau ko kata selamat, oke fine, pergi tinggal dan duduk di sana. Ko yang yakin sangat maka ko lah yang amek risiko. 

Jangan paksa orang yang tak yakin selamat untuk suruh dia amek risiko. Sebab dia memang terang2 mengaku bahawa dia tak yakin dan tak percaya yang lynas neh selamat. So kenapa nak suruh orang yang tak yakin plak tanggung risiko? Yang yakin tue je lah tanggung. Habis citer kan. Betul tak geng?

kah kah kah

Ameno : YB CHE ROSLI dah nampak dah kenapa lynas neh tak selamat....

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...