Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 22 Jun 2012

Pembentangan Manisfesto di RTM dalam bentuk rakaman, bukan LIVE.





Kenapa mesti dalam bentuk rakaman? Ini penjelasan dari SPR ;


bagi mengelakkan penyiaran bahan yang mungkin menyentuh peribadi seseorang, mengancam keselamatan dan ketenteraman awam atau menyentuh sensitiviti kaum serta agama.
    
"Kalau buat secara langsung, RTM mungkin tak boleh kawal apa dia nak cakap nanti," -MKINI-

Alasan ini agak logik tapi tindakan SPR tidak logik. Kalau nak cegah sesiapa main isu peribadi apa seme ko ketatkan jek syarat2 untuk muncul di tv. Contohnya kalau satu2 calon dah melakukan serangan peribadi terhadap pihak lawan maka mereka akan dikenakan tindakan tata tertib. Hukum lah dengan apa cara pun. Denda atau apa. Tapi bukan rakaman.

Ikut pengalaman aku, rakam sebenarnya hanya akan merugikan PR. Sebab bn akan mengambil peluang neh untuk sunting segala apa yang penting. Jadi ini tidak baik bagi PR. Ini bukan strategi dan kempen yang baik untuk PR.

Memang berpeluang muncul di RTM satu peluang yang PR nanti2kan. Tapi kalau dengan merakam maka apa beza dengan berita2 yang selalu muncul di RTM? Selama ini wartawan2 RTM gemar merakam percakapan MP dari PR sebelum sunting dan siarkan semula bagi melahirkan persepsi serong terhadap pembangkang.

Jadi jika ia rakaman maka ia tidak bagus. Kalau nak betul2 telus, maka lepaskan ia secara live dan mesti di waktu perdana. Bukan lama sangat. Hanya 7 hari jek. Itupun bukan setiap hari. So jangan nak berkira sangat lah. 

Sebenarnya bukan nak sangka buruk sangat lah. Tapi siyes, siaran rakaman memang tak berbaloi. Rakaman tersebut mungkin di sunting.. so sama juga lah macam sebelum neh. Apa2 yang ingin disampaikan tetap tak berjaya sampai kepada golongan sasaran.. jadi apa beza ada dengan tiada pun? Buang air liur jek berucap sorang2, rakam then last2 benda penting seme kena sunting.

kah kah kah

Apa pun tak boleh..

Ameno : Buat live je le... 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...