Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 7 Januari 2019

Dipanggil PDRM Kerana Persoalkan Perkahwinan Agong, Ini Penjelasan Tamrin Tun Ghafar.

TAMRIN TUN GHAFAR | SILA DUDUK, JANGAN LARI
1. 'Sila Duduk, Jangan Lari', itulah ayat pertama yang dilafadzkan oleh Sultan Muhammad V, Yang Di Pertuan Agong ketika itu, semasa meresmikan Mesyuarat Pertama Penggal Pertama Sidang Parlimen ke 14 pada 17hb Julai 2018 lalu.




 
2. Kata - kata itu adalah ekoran satu insiden sehari sebelum Perasmian Sidang Dewan apabila Ahli - Ahli Parlimen UMNO /BN keluar meninggalkan Dewan.

3. Walaupun berjenaka namum ia juga memberi erti bahawa Ahli - Ahli Parlimen UMNO / BN harus menerima kekalahan dengan hati yang terbuka TANPA menyimpan dendam.

4. Ini dilakukan ekoran kekalahan mereka dalam Pilihanraya ke-14 pada hari Rabu 9hb Mei 2018.

5. Kita faham bagaimana remuknya hati mereka setelah menggunakan segala kuasa dan undang - undang , seluruh jentera kerajaan dan wang ringgit yang mencurah seperti hujan yang tak berhenti - henti , namum perasaan benci rakyat terhadap UMNO /BN tidak boleh dikawal lagi.

6. Genap sebulan selepas upacara perkahwinan Yang Di Pertuan Agong dengan bekas ratu Moscow itu tersiar di media masa bersama gambar - gambar dan klip video yang menunjukkan aksi jijik wanita yang kini sudah bertaraf isteri kepada seorang Sultan, saya telah menulis sebuah artikel bertajuk ' FROM RUSSIA WITH LOVE '.

7. Baru - baru ini sekali lagi saya menyentuh isu perkahwinan mereka melalui satu tulisan bertajuk ' 'ANTARA KING EDWARD VIII dan SULTAN MUHAMMAD V'.

8. Pada hari Jumaat lepas saya terima satu panggilan dari Bukit Aman meminta saya menghadirkan diri pada esok hari Isnin 7hb Januari 2019.

9. Pihak polis ingin mengambil kenyataan dari saya berkaitan dengan tulisan terbaru saya itu.

10. Kebetulan dalam artikel tersebut saya telah mencadangkan Sultan Muhammad V melepaskan jawatan atau turun takhkta sebagai Yang Di Pertuan Agong seperti apa yang pernah dilakukan oleh King Edward VIII apabila beliau berkahwin dengan seorang perempuan Amerika Syarikat, Wallis Simpson yang pernah punyai suami sebanyak 2 kali.

11. Berita pengunduran beliau sebagai Yang Di Pertuan Agong yang telah berlegar di sana sini sejak seminggu yang lepas kini sudah menjadi kenyataan.

12. Kenyataan yang dikeluarkan hari ini Ahad 6hb Januari 2019 merupakan satu lagi bahan sejarah negara , ini kerana sejak Merdeka pada tahun 1957 dan selepas diumumkan sebagai Yang Di Pertuan Agong ke 15 , belum pernah perletakan jawatan dilakukan oleh mana - mana Agong.

13. Hanya Majlis Raja - Raja sahaja yang tahu sebab sebenar pengunduran Sultan sebagai Yang Di Pertuan Agong.

14. Selagi rakyat tidak dimaklumkannya selagi itu berbagai teori atau alasan yang berlegar di media sosial dan di warung-warung termasuk di pedalaman.

15. Ada 2 perkara besar sudah berlaku :

i. Kesabaran rakyat khasnya pengundi - pengundi Melayu TELAH menghantar UMNO dan BN yang telah berkuasa sejak Merdeka lagi ke tanah perkuburan.

ii. Tindakan melepaskan jawatan ini adalah pertama kali berlaku.

16. Semoga Majlis Raja- Raja berhati hati memilih Agong ke 16 supaya pisang tidak berbuah 2 kali.

17. Jia sekiranya undang - undang tubuh Negeri Kelantan tidak membenarkan wanita tersebut dijadikan sebagai
Sultanah, adakah beliau rela mengikuti jejak langkah King Edward VIII?

18. SEMOGA EPISOD INI DIJADIKAN PELAJARAN DAN INGATAN KEPADA KITA SEMUA KHASNYA KEPADA RAJA DAN KELURAGA MEREKA.

Terima Kasih.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...