Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 10 November 2012

Tingkahlaku yang kita tak patut tiru. Part 1.

Oke.

Aku menerima baik keputusan korang nak report polis atas isu kenyataan Nurul Izzah yang dibuat dalam satu forum yang diadakan di dalam gereja baru2 ini.

Masyarakat, aku percaya bukan majoriti memang ada yang rasa WOW.. nurul izzah masuk gereja? Tak haram ka? Blblablablabla.. persepsi mereka, masuk gereja masuk kristian... which is aku rasa itu memang kelakar. Bahkan itu juga yang dihighlightkan oleh zulkifli nordin dalam satu video yang aku tonton semalam. Pftt. Peguam tue. Sekolah tinggi. Pemikiran phewww..

Gereja ialah rumah ibadat bagi penganut kristian. Ia sekadar rumah ibadat. Aku pernah masuk gereja beberapa kali. Tujuan amal. Bukan nak melawat. Walaupun dalam ahti kecik aku memang nak melawat. Bahkan siap nak dengar lagi apa yang paderi bercakap dalam gereja tue. 

Sama seperti aku nak tengok depan2 apa yang berlaku dalam tokong dan kuil. Ia just aku nak tahu apa yang berlaku dan apa yang mendorong mereka mempercayai kepercayaan mereka? Aku nak melihat sejauh mana perkara2 seperti itu boleh mengikat mereka untuk terus mempercayai apa yang mereka percaya? 

Sebagai penganut islam aku melihat terlalu banyak bukti yang akhirnya memaksa aku menunduk kepada Allah swt. Aku melihat dan merasai sendiri wow.. islam itu memang agama yang benar. Sejauh mana aku mahu meraguinya aku tidak boleh langsung meragui nya setelah aku mengenali islam kerana islam bukan kerana ikut - ikutan. Sejujurnya, aku memang jenis suka menyoal dan bertanya soalan yang pelik2 pandangan sesetengah kekawan aku. 

Soklan2 itu bila aku buka depan kawan2 muslim aku confirm dorang cakap aku sesat suka fikir bukan2.. dan macam2 lagi la kata2 merepek keluar dari mulut mereka. Apa salahnya kalau dorang cakap aku tatau. Ko tanya je la ustaz weh. Lebih baik daripada merepek tuduh aku bukan2. 

Tapi bila aku tanya ustaz2 woww.. ustaz2 ini kata ini la baru penganut muslim. Soalan2 yang aku tanya amat jarang sekali orang islam tanya. Dan ustaz2 galakkan aku berfikir dan bertanya macam2 lagi in order untuk memahami islam. Well memang itulah yang aku buat pun. Aku mahu kenal islam kerana islam bukan kerana bangsa jauh sekali disebabkan perlembagaan. Sorry.

Berbalik kepada isu di atas, aku memang sentiasa ingin tahu kenapa kepercayaan2 itu mengikat mereka untuk terus mempercayainya? Tidak kah penganut2 ini pernah sekali mengkaji dan mencari tahu serta menganalisis agama2 yang wujud di dunia ini in order untuk mencari agama yang benar? 

Sebab tue la aku teringin sangat melawati rumah2 ibadat ini. Dan aku tak faham kenapa melawati rumah2 ibadat ini pada sesetengah pihak mereka melihat ia satu perkara yang boleh menimbulkan was2? Hanya kerana kita tak pernah buat or terfikir nak buat itu belum tentu bererti apabila ada orang lain buat, ia adalah salah.  

Mungkin bukan amalan di malaysia tetapi ia amalan di negara2 lain bagi menjelaskan perbezaan sesama agama. Apa masalahnya? Bila pelancong boleh melawat pelbagai rumah ibadat tanpa kira bangsa dan anutan pasal apa rakyat malaysia terutamanya muslim bila berkeinginan nak melawat pelbagai rumah ibadat di anggap was2?

Dan, susulan kes nurul izzah yang meletup2 tue.. akhirnya timbul la beberapa report polis ke atas nya. Antara yang buat report polis ialah pelbagai gabungan ngo johor. Dan semalam dari terengganu pun ada yang buat report polis. Dan tadi menerusi satu blog pr, kata nya kumpulan kat bawah neh pun buat report polis atas isu yang sama, iaitu kenyataan nurul izzah ;


Pffttt..

Ini sebabnya ada sesetengah isu aku malas main. Kadang2 kita kena faham. Kita memang tak sempurna. Kita tak boleh berhenti berdakwah kerana kita tak sempurna. Tetapi ada beberapa perkara penting kalau boleh jangan buat kalau akhirnya memalukan diri sendiri.

Sebelum kita sibuk pertikaikan kenyataan nurul izzah elok kita teliti dulu diri kita. Kita nak marah nurul izzah berapi2 tapi kalau orang yang sebaris kita pun melakukan hal yang bertentangan dengan islam tak payah sembang kencang nak kutuk2 nurul izzah la weh.

Yang tak boleh blah tue ada pula blogger umno yang terang2 menunjukkan super kebodohan lihat kat bawah neh ;

  
Sumber sini.

Contoh orang bodoh. Bukan suka2 nak bodohkan orang tetapi kalau dah terbukti mereka bodoh nak cakap apa lagi? Aku sedang berkata2 benar. Bukan fitnah oke.

Sejak bila bangsa menyebabkan kita terikat dengan pegangan dan kepercayaan tertentu? Kalau begitu apa non muslim yang non malay di malaysia neh tak boleh memeluk islam kah disebabkan bangsa? Almaklumla bangsa sesuatu yang kita tak boleh ubah sampai mati.

kah kah kah    

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...