Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 31 Julai 2019

Tinjauan : Sekolah Menengah Tamil, Apa Kata Netizens.

TINJAUAN | Perbincangan mengenai penubuhan Sekolah Menengah Tamil yang pertama di Malaysia nampaknya mendapat perhatian netizens.

Perkara itu menjadi polemik apabila Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching menjawab pertanyaan mengenai pembinaan Sekolah Menengah Tamil yang turut terkandung dalam Manifesto Pakatan Harapan PRU14 yang lalu.


Menurut Nie Ching Kementerian Pendidikan akan mengkaji penubuhan Sekolah Menengah Tamil - samada janji tersebut perlu dilaksanakan, dirombak atau sebaliknya, mungkin ini gambaran yang Nie Ching ingin berikan.

Sebenarnya, kerajaan sama sekali tidak lagi perlu mewujudkan sekolah berdasarkan aliran kaum dan bahasa kerana ini menambahkan perpecahan dan membiakkan semangat rasisma.

Apa yang perlu kerajaan lakukan ialah memahamkan masyarakat cina dan india bahawanya bahasa melayu aka BAHASA MALAYSIA adalah bahasa mereka juga, itu juga adalah jatidiri, budaya, adat dan diri mereka sendiri. Bukannya kepunyaan orang melayu.

Kalau kita tengok di Sabah dan Sarawak, mereka tiada masalah ini. Mereka secara automatiknya memahami bercakap dalam bahasa melayu ialah bercakap dalam bahasa mereka juga.

Mereka menguasai bahasa melayu, bahasa etnik dan bahasa inggeris.

Mereka selesa bertutur dalam bahasa melayu kerana mereka tahu, hey what, aku orang Malaysia memanglah automatik tahu bahasa melayu, apa masalah kau dude?


 
Dan dalam masa yang sama, berusaha mewujudkan sekolah satu sistem. Ini bermakna apa sahaja sekolah jenis vernakular yang baru tidak lagi boleh diwujudkan pada masa-masa akan datang. Melainkan kerajaan mahu memperluaskan semangat rasis - sudah tentu mereka akan sokong vernakularisma.

Ada banyak pihak menyokong kepada sekolah satu sistem, antaranya MAZA. Yakni semua pelajar tak kira bangsa perlu bersekolah di satu sesi yang sama sejak dari kecil. Selepas itu di waktu petang, nak masukkan anak kat sekolah aliran agama ke, aliran mandarin ke, tamil ke apa ke, lantak kau lah. Janji dalam satu hari, bangsa cina, india, melayu ini duduk di satu sekolah yang sama kerana ketiga-tiga kaum ini mempunyai masalah rasis yang serius di kalangan rakyat Malaysia.

Ada kemudiannya datang, hey sekolah kebangsaan dah jadi macam sekolah muslim la. Penuh dengan aktiviti keagamaan, sekolah satu sistem bagaimana pula?

Sabar - apa yang kita melayu fikirkan ialah pecahkan subjek keagamaan dan subjek teras. Di mana subjek keagamaan akan dibawa ke sesi petang. Cuba baca dulu cadangan MAZA sebelum nak fikir negatif. 

Apa yang perlu Nie Ching dan Kementerian Pendidikan kaji ialah bagaimana kita boleh tukarkan semua jenis sekolah vernakular dan kebangsaan kepada sekolah satu sistem. Kita boleh bawa subjek mandarin dan tamil ke dalam sekolah satu sistem itu. Samada sebagai subjek pilihan ataupun teras dalam aliran tertentu.

Tinjauan online juga memperlihatkan rata-rata masyarakat melayu membantah dan masyarakat india pula menyokong cadangan tersebut. Namun terdapat juga masyarakat india yang memahami menyatupadukan rakyat berbilang bangsa dibawah satu bumbung adalah lebih utama daripada mengasing-asingkan mereka.

Dan ini adalah pandangan netizens;

Tak payahlah, upgrade la sekolah kebangsaan..


Untuk hidup harmoni, sekolah satu aliran sahaja..


Sekolah vernakular peninggalan penjajah..



Tidak setuju, kita perlu kepada satu aliran, semua bangsa di satu sekolah..


Sebagai tambahan, sekolah rendah tamil sangat menyedihkan. Dari segi prasarana hinggalah kepada peruntukan. Ini kerana terselitnya budaya penyelewengan dan ketirisan yang serius. Oleh kerana agihan peruntukan itu pula tidak banyak dan perlu mengutamakan sekolah kebangsaan yang lebih berbilang bangsa dan kepadatan pelajar, maka sekolah rendah tamil ini ketinggalan dari banyak segi. 

Alangkah baiknya jika masyarakat tamil bersetuju menutup semua jenis sekolah vernakular tamil dan beralih kepada kebangsaan dan sama-sama mendesak kerajaan mewujudkan sekolah satu sistem yang menyatukan kita semua. Berhenti jadi bangsa india. Mari jadi bangsa Malaysia. - 31 Julai 2019.

Sekolah Menengah Tamil Ada Dalam Janji Manifesto PH, Kenapa Baru Nak Kaji? - MIC.

Sivarraajh Chandran | SEKOLAH MENENGAH TAMIL ADALAH JANJI PAKATAN HARAPAN, KENAPA BARU NAK KAJI KEPERLUAN?
 
Timbalan Menteri Pendidikan Pakatan Harapan jawab di Dewan Negara yang Kerajaan Pakatan Harapan baru hendak kaji keperluan tunai janji bina Sekolah Menengah Tamil pertama.


Katanya, Kementerian Pendidikan menubuhkan satu jawatankuasa bagi mengkaji KEPERLUAN membina sekolah tersebut.

Saya rasa cukup pelik dengan jawapan dari YB Timbalan Menteri Pakatan Harapan. Jawapan dia seolah - olah seperti Pakatan Harapan tidak pasti perlu atau tidak menubuhkan sekolah ini, walaupun penubuhan Sekolah Menengah Tamil ini ialah sebahagian dari 25 Janji Khas Pakatan Harapan bagi Masyarakat India melalui Iltizam Khas Pakatan Harapan Masyarakat India.

Cadangan bina Sekolah Menengah Tamil ialah JANJI Pakatan Harapan. Mereka gunakannya untuk meraih undi dan sokongan di dalam PRU lepas, tapi lepas menang dan memerintah bagi hampir satu tahun tiga bulan mereka lakukan "U Turn" kata bahawa Kerajaan baru hendak kaji keperluan.

Sebelum PRU 14, bukan main pemimpin kanan DAP seperti seperti Lim Guan Eng, Ramasamy, dan lain - lain hentam Barisan Nasional konon kami menghalang usaha mereka bina Sekolah Menengah Tamil pertama di Pulau Pinang tapi sekarang mereka berdiam malah langsung tak berani lalukan apa - apa walaupun kedua - dua Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri berada di bawah Pakatan Harapan.

Apa lagi alasan Pakatan Harapan? Dulu tuduh, hasut Masyarakat India kata Barisan Nasional tidak jaga kepentingan Masyarakat India, tapi sekarang bagaimana? Menteri Pendidikan dan Menteri Kewangan serta Ketua Menteri Pulau - Pinang semua dari Pakatan Harapan, jadi apa susah sangat meluluskan pembinaan Sekolah Menengah ini? Kenapa baru nak kaji keperluan sedangkan ianya digunakan sebagai janji untuk memancing sokongan Masyarakat India dalam PRU lepas?

Jelas disini Kerajaan Pakatan Harapan ini tiada komitmen untuk menunaikan janji mereka bagi Masyarakat India. Mereka hanya pandai cakap untuk raih undi tapi lepas memang PRU mereka terus bagi pelbagai alasan untuk melarikan diri dari tanggung jawab.

Jambatan Gantung 'Maut', Ini Tindakan Pantas Kementerian Pendidikan.

SEMASA | Pada 24 Julai 2019, beberapa media tempatan melaporkan kejadian tragis yang membabitkan seorang kanak-kanak perempuan berusia 6 tahun.


 
Kanak-kanak perempuan itu mati lemas selepas terjatuh ke dalam sungai semasa melalui jambatan gantung yang rosak di Kampung Porotawoi, Pekan Tongod, Kinabatangan pada 23 Julai 2019.



Kejadian itu berlaku ketika kanak-kanak itu pulang dari sekolah. Hasil siasatan mendapati kanak-kanak itu terjatuh ke dalam sungai melalui lubang jambatan yang rosak.

Kejadian dilaporkan berlaku antara pukul 1.30 hingga 2.00 petang. Menurut saksi iaitu rakan-rakan mangsa yang berada di tempat kejadian, mangsa dilihat melalui jambatan gantung berkenaan secara bersendirian dan telah terjatuh ke dalam sungai.
 

Rakan-rakan yang menyaksikan kejadian tersebut telah berlari pulang untuk meminta pertolongan. Penduduk Kampung Talibu telah datang membantu namun malangnya mangsa telah tidak bernafas. 

Namun begitu,mangsa tetap dibawa ke klinik kesihatan Tongod untuk tindakan susulan namun doktor bertugas mengesahkan mangsa telah meninggal 30 minit yang lalu. 

Keluarga mangsa dilaporkan redha dengan kejadian yang berlaku dan tidak menyalahkan mana-mana pihak.

Bagaimanapun, Kementerian Pendidikan telah bertindak pantas dengan mengeluarkan beberapa arahan iaitu;

👉 Jambatan rosak tidak boleh dilalui sehinggalah disahkan selamat.

👉 Murid prasekolah perlu ditemani orang dewasa untuk menggunakan jambatan tersebut pada masa-masa akan datang. Pihak sekolah juga tidak akan melepaskan murid pra sekolah pulang selagimana tidak diambil oleh ibu bapa atau penjaganya sendiri.

👉 Jambatan itu jadi rosak disebabkan kegiatan vandalisme oleh pihak tertentu sehingga mengorbankan nyawa.

👉 Pihak JPN dan PPD telah dimohon untuk membantu keluarga mangsa dari aspek kebajikan.

👉 Guru Besar perlu memberikan peringatan kepada murid-murid supaya sentiasa menjaga keselamatan diri apabila berada di dalam kawasan sekolah/luar sekolah.

Dalam pada itu, penduduk kampung juga meminta laluan alternatif yang lebih selamat. Pihak kami dimaklumkan, Kementerian Pendidikan sangat bersetuju untuk memastikan keselamatan anak-anak ini patut diutamakan, untuk itu laluan yang lebih selamat perlu disegerakan.

Perkara ini nampaknya perlu memandangkan kejadian malang ini perlu dicegah dari berulang sekali lagi. Murid-murid kita perlu diberikan hak untuk pergi dan pulang dari sekolah dalam keadaan yang selamat, selesa dan 'tidak mencabar'.

Kanak-kanak di pendalaman khususnya, perlu diberikan hak pembangunan infrastructure yang selamat sepertimana mereka yang tinggal dibandar dan tidak lagi boleh dibiarkan ketinggalan sehingga nyawa mereka pula yang menjadi taruhan. - 31 Julai 2019.

Penjelasan Sebenar Kes Suami Isteri Warga Emas Menyebarkan Ajaran Kristian Di Klinik Kerajaan.

VIRAL | Penjelasan Sebenar Kes Suami Isteri Warga Emas Menyebarkan Ajaran Kristian Di Klinik Kerajaan.

1. Semalam terdapat beberapa pihak yang menyebarkan dakwaan kononnya pihak berkuasa telah menahan pasangan mubaligh Kristian kerana menyebarkan risalah menyeru kepada ajaran Kristian di Klinik Kesihatan Bukit Kuda.


2. Pihak itu mendakwa, makcik berketurunan cina yang berusia 60 tahun itu dilihat menyebarkan risalah Kristian kepada mereka yang berada dalam Klinik Kesihatan termasuklah kepada penganut Islam.

3. Hal itu kemudiannya dengan segera dilaporkan kepada pengawal keselamatan. Doktor dan seorang pesakit lelaki beragama Islam juga mengesahkan berlakunya aktiviti sedemikian, kata dakwaan itu lagi.

4. Laporan itu juga mendakwa, risalah itu berasal dari Gereja Saint Ignatius yang terletak di Petaling Jaya. Selain itu, laporan itu juga berkata gereja telah menerima dana yang besar dari luar bagi tujuan penyebaran ajaran Kristian dan mempergunakan mereka yang miskin dan tidak bernasib baik bagi membantu menyebarkan ajaran Kristian di beberapa negara. Bayaran seperti upah dan elaun juga diberikan.

5. Serentak dengan penyebaran dakwaan tersebut di beberapa kumpulan WhatsApp, netizens mula merasa cemas dan membuat beberapa pertuduhan berbaur perkauman.

6. Ketua Polis Daerah Klang Utama, ACP NurulHuda menafikan pihak polis telah menahan pasangan warga emas yang menyebarkan ajaran Kristian di Klinik Kesihatan Bukit Kuda pada 29 Julai 2019.

7. Apa yang berlaku sebenarnya ialah;

👉 Pada 29 Julai 2019 jam 11.00 pagi, PDRM telah menerima panggilan MERS 999 daripada seorang lelaki Melayu memaklumkan terdapat seorang perempuan Cina sedang mengedarkan risalah berkaitan ajaran agama Kristian di Klinik Kesihatan Bukit Kuda, Klang. 

👉 Pihak PDRM tiba di lokasi dan membawa 1 lelaki serta 1 perempuan Cina yang merupakan warganegara tempatan

ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Klang Utara untuk dijalankan temuduga. 

👉 Kedua-dua pasangan Cina tersebut mempunyai hubungan suami isteri dan berumur dalam lingkungan 70-an.

👉 Hasil temuduga yang dijalankan mendapati, perempuan Cina tersebut yang merupakan penganut agama Kristian tidak mengetahui bahawa tindakan mengedarkan risalah agama lain kepada penganut agama Islam adalah salah dari segi undang-undang negara. Walaubagaimanapun,
beliau mendakwa risalah tersebut tidak akan diberikan sekiranya seseorang itu menolak. 


👉 Tujuan pengedaran risalah dibuat kerana mengucapkan rasa syukur kepada Tuhan yang telah menyembuhkan penyakit beliau. Beliau turut menjelaskan tindakan ini dibuat atas kapasiti peribadi dan tidak dibelakangi oleh mana-mana pihak.

👉 Kedua-dua pasangan suami isteri telah memberikan kerjasama yang baik sepanjang tempoh temuduga dijalankan dan telah dinasihati agar tidak mengulangi tindakan yang sama.


👉 Pihak PDRM tidak pernah membuat sebarang tangkapan seperti mana yang telah disebarkan melalui penyebaran whatsapp ke atas kedua-dua pasangan tersebut. Sekian.


8. Justeru itu penyebaran dakwaan yang tidak berasas sama sekali perlu dihentikan. - 31 Julai 2019.

Penjelasan Sebenar Laporan Forensik ADUN Tronoh Hilang.

POLITIK | PENJELASAN SEBENAR DISEBALIK DAKWAAN LAPORAN FORENSIK ADUN TRONOH HILANG.


1. Pada 29 Julai 2019, portal MCA telah mengeluarkan kenyataan media yang mendakwa laporan forensik dalam siasatan kes rogol Adun Tronoh, Paul Choo Kiong ke atas seorang pembantu rumah Indonesia, hilang.



2. Meskipun tajuk besar kenyataan media itu menulis HILANG - tetapi apabila keseluruhan isi kandungan penulisan itu dibaca, Datuk Heng Seai Kie hanya mendakwa laporan forensik tidak disertakan sekali semasa memberikan kertas siasatan kepada pihak pendakwaraya yang menjadi punca ia dipulangkan semula kepada pihak polis.


3. Datuk Heng mendakwa perkara itu sebagai kesilapan dan kecuaian dari PDRM dan KETUA POLIS PERAK, Datuk Razarudin patut bertanggungjawab.



4. Hal ini disensasikan oleh MCA berikutan satu laporan yang ditulis oleh Sinar Harian pada 26 Julai 2019, dengan tajuk utamanya -> ROGOL : POLIS NAFI TIADA TINDAKAN DIAMBIL TERHADAP EXCO. 


Sumber : https://www.sinarharian.com.my/article/40063/KHAS/Isu/Rogol-Polis-nafi-tiada-tindakan-diambil-terhadap-Exco

5. Kenyataan yang mendorong kepada kontroversi berada di perenggan kelima : "Menurutnya, kertas siasatan dirujuk kepada Timbalan Pendakwa Raya dan telah dikembalikan bagi mendapatkan laporan daripada pakar perubatan dan jabatan kimia".

6. Ia kemudiannya disalahanggap sebagai kecuaian oleh Datuk Heng.

7. Dan disalahanggap sebagai kehilangan oleh netizens yang hanya membaca TAJUK UTAMA kenyataan media Datuk Heng.

8. Menurut PDRM, apa yang menyebabkan laporan forensik tidak dilampirkan sekali semasa siasatan adalah kerana JABATAN KIMIA belum lagi selesai dalam siasatan mereka.

9. PDRM memberikan laporan siasatan kepada pendakwaraya sebagai langkah memaklumkan hasil siasatan setakat itu.

10. Pendakwaraya memulangkan semula kerana masih menunggu bukti selanjutnya dari pakar forensik.

11. Justeru itu tidak timbul sama sekali dakwaan laporan forensik dalam kes Adun Tronoh hilang, sengaja dihilangkan, dicuri dan sebagainya.

12. Apatah lagi zaman sekarang adalah zaman internet, segala maklumat dan hasil siasatan direkodkan secara bersistematik dan boleh dicetak berulangkali.

13. Yang patut dibimbangkan ialah kehilangan bukti, atau bukti dicemari. Oleh kerana kes ini adalah kes berprofil tinggi kerana membabitkan hubungan dua negara, ketelusan akan menjadi perkara utama.

14. PDRM juga mengeluarkan kenyataan amaran bagi menjawab dakwaan sesetengah pihak yang menuduh polis cuai dan sabotaj dalam kes siasatan Adun Tronoh.

15. "PDRM ingin menasihati semua pihak agar tidak membuat sebarang kenyataan atau spekulasi yang tidak bertanggungjawab yang boleh menjejaskan siasatan polis serta menidak ketelusan, keadilan, nama baik PDRM terutamanya PDRM Perak," kata Datuk Razarudin dalam satu kenyataan semalam. 

16. Laporan polis terhadap halaman Facebook 1 Malaysia Tolak DAP juga telah dibuat kerana menfitnah dan mencabar kewibawaan pihak polis.

17. Kes tersebut akan disiasat dibawah Seksyen 233 Akta Komunikasi Dan Multimedia 1998 dan Seksyen 500 Kanun Keseksaaan. - 31 Julai 2019.

Selasa, 30 Julai 2019

Isu Kedaulatan Undang-Undang, The Rule of Law Dan Video Sex Semburit.

Kenyataan Media, Ahli Parlimen Pasir Gudang |Isu Kedaulatan Undang-Undang, The Rule of Law Dan Video Sex Semburit

Setahun yang lalu pada 16 Julai 2018 ketika mengangkat sumpah sebagai seorang Ahli Dewan Rakyat bagi Parlimen Malaysia, sebaik sahaja selepas Pilihanraya Umum ke-14, saya telah berikrar untuk mempertahankan Perlembagaan Persekutuan Malaysia iaitu undang-undang utama negara ini yang asas pentingnya ialah bahawa sesungguhnya negara Malaysia ini hendaklah bergerak atas landasan kedaulatan undang-undang dan keluhuran Perlembagaan Persekutuan.

 

 
2. Justeru itu saya menuntut Perdana Malaysia sekarang Tun Dr Mahathir Mohamad supaya menjalankan tugasnya yang diamanahkan oleh rakyat berdasarkan prinsip kedaulatan undang-undang dan keluhuran Perlembagaan Persekutuan Malaysia.

3. Sebagai seorang Ahli Parlimen saya juga menuntut Peguam Negara Tommy Thomas yang berperanan juga sebagai Pendakwa Raya supaya menunaikan tanggungjawabnya di bawah Perlembagaan Persekutuan Malaysia dengan adil dan saksama, tanpa takut dan pilih kasih untuk melakukan pendakwaan bagi setiap kesalahan jenayah berdasarkan prinsip kedaulatan undang-undang.

4.Sebagai seorang Ahli Parlimen yang telah dipilih oleh rakyat dan sebagai seorang pengamal undang-undang selaku peguambela dan peguamcara, saya juga menuntut Ketua Polis Negara Hamid Bador supaya menjalankan tugas kepolisannya secara profesional berdasarkan kedaulatan undang-undang dan keluhuran perlembagaan tanpa memilih bulu.

5.Sehari sebelum Hariraya Aidilfitri yang lalu, negara kita telah dikejutkan dengan isu video sex semburit yang dikaitkan dengan seorang Menteri Kanan dalam Kabinet Kerajaan Persekutuan.Beberapa tangkapan untuk tujuan siasatan di bawah Kanun Acara Jenayah telah dilakukan oleh pihak Polis.

6.Dari segi fakta yang ada setakat ini di hadapan mata rakyat Malaysia dan Dunia, bahawa sesungguhnya ada seorang saksi yang material dan teramat penting yang telah mengaku tanpa paksa dan membuat pengakuan secara sukarela bahawa dialah yang menjadi salah seorang pelaku dalam kes hubungan seks yang di dalam statut Kanun Keseksaan Malaysia adalah satu kesalahan jenayah yang boleh dihukum penjara dan sebat.

7.Masa telah lebih dari cukup untuk pihak Polis PDRM menyelesaikan Kertas Siasatannya dan menyerahkan kepada Pendakwa Raya untuk memulakan tindakan pendakwaan.Tidak perlu seseorang untuk menjadi peguam atau pakar undang-undang terlebih dahulu untuk memahami bahawa bola sekarang berada di gelanggang Ketua Polis Negara dan juga Peguam Negara merangkap Pendakwa Raya. Kedua-dua ketua Agensi Kerajaan tersebut yang diamanahkan oleh Perlembagaan Persekutuan bagi pihak rakyat dan Yang di-Pertuan Agong hendaklah menjalankan tugasnya di bawah undang-undang bagi perlaksanaan sistem keadilan di Malaysia menurut asas Kedaulatan Undang-Undang dan keluhuran Perlembagaan.

8.Jika pihak Ketua Polis Negara dan Peguam Negara serta Pendakwa Raya gagal dalam menjalankan tugasnya berhubung isu video sex semburit itu maka mereka berdua telah melakukan satu kesalahan besar di bawah undang-undang.

9.Dalam hal ini, akhir sekali saya menuntut Tun Dr Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri dan Pengerusi Gabungan Pakatan Harapan di mana saya salah seorang Ahli Parlimen Pakatan Harapan yang telah berjaya bersama-sama membentuk kerajaan baru Pakatan Harapan dengan janji kepada rakyat untuk mengembalikan The Rule of Law atau kedaulatan Undang-Undang di Malaysia ini supaya tanpa bertangguh-tangguh melaksanakan proses keadilan seperti yang telah dijanjikan itu dengan jujur dan adil, tanpa sebarang campur tangan dan gangguan terhadap proses pentadbiran sistem keadilan dan undang-undang di negara ini bersabit episod video sex semburit yang telah memalukan lebih 32 juta rakyat Malaysia di mata masyarakat dunia.

10. Kesimpulannya, masa telah sampai untuk Perdana Menteri, Peguam Negara, Pendakwa Raya dan Ketua Polis Negara membuktikan kepada kami semua rakyat Malaysia dan dunia antarabangsa bahawa sesungguhnya anda semua telah menjalankan tugas dan amanah mempertahankan Perlembagaan Persekutuan Malaysia kerana berani menegakkan kedaulatan undang-undang.

Yang benar,
Hassan Abdul Karim
Ahli Parlimen Pasir Gudang
30 Julai 2019

Kekuatan PH Dah Padam, Sekarang Bergaduh Sesama Sendiri Berebut Kuasa - Nik Abduh.

Nik Abduh | Retak Menanti Belah
Ketika PAS berkembang pesat, ia dimasuki oleh ramai kumpulan dengan kepelbagaian fikrah. Kemudian berlaku proses pengukuhan dan penapisan menerusi tarbiyah dan penyatuan fikrah dan amal cara PAS. Mereka yang mengukuh akan istiqamah. Manakala mereka yang rapuh akan ditapis.




Mereka dihimpunkan di satu sudut dalam PAS. Disatukan dengan pesona kepelbagaian fikrah. Dilenakan dengan kekuatan yang dibuat-dibuat. Kemudian mereka memberontak terhadap PAS seolah-olah merekalah tuan dan pemilik. Begitulah jalannya mereka diarak keluar dan dihimpunkan di dalam satu parti serpihan.

Di situ mereka menerima segala macam kelibat yang melompat dan terjun. Kecewa, marah, benci, dendam, putus asa dan berpatah arang adalah warna mereka. Tampak kuat dan solid. Hakikatnya mereka bercerai berai. Disatukan hanya kerana satu sebab iaitu 'kesipuan' terhadap istiqamah ahli PAS terhadap halatuju dan matlamat perjuangan parti yang unggul. Mereka tidak mampu melakukan apa yang mampu dilakukan ahli PAS. Istiqamah.

Kekuatan mereka akhirnya padam. Hari ini hari mereka berbalah dan bertengkar. Saling berebut kuasa dan kerusi. Perbalahan, kemarahan dan kebencian sesama mereka akan sentiasa berterusan. Hari kesatuan dan kekuatan yang dibuat-buat akan berakhir jua.

Mengapa? Kerana itulah ketentuan dan kesudahan mengkhianati perjuangan. Mereka dulu dihimpunkan untuk dihancurkan dan dilumpuhkan bersama-sama. Mereka tidak akan mampu membina negara. Tidak akan sama sekali. Mereka hanyalah mimpi ngeri sebuah pengkhianatan terhadap amanah perjuangan Islam yang benar dan asli.

Sampaikan salam dan berita gembira buat mereka yang istiqamah dengan perjuangan Islam yang benar dan sempurna. PAS akan sentiasa menjadi harapan dan impian rakyat Malaysia untuk masa depan negara yang lebih baik. - 30 Julai 2019.

Ahad, 28 Julai 2019

Larangan Sembelih Lembu Korban Di Masjid & Surau Hanya Cadangan - EXCO Johor.

THE MALAYSIAN INSIGHT | KERAJAAN Johor masih belum memutuskan larangan menyembelih binatang di kawasan masjid dan surau di negeri itu untuk ibadah korban, kata exco hal ehwal agama, Thosrin Jarvanthi.

Thosrin menjelaskan, dakwaan larangan yang didakwa terkandung dalam satu pekeliling itu tular di media sosial hari ini masih lagi di peringkat perbincangan.

Perkara itu hanya akan diputuskan pada Ahad selepas pertemuan dengan Majlis Agama Islam Johor (Mainj), katanya

“Itu hanya cadangan, belum muktamad. yang tular itu belum disahkan, tidak ada tandatangan (Yang di-Pertua Mainj).

“Apa-apa keputusan akan dibuat pada Ahad,” katanya ketika dihubungi The Malaysian Insight.

Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam, Pertanian dan Pembangunan Luar Bandar Johor itu berkata pihak Mainj juga tidak mengetahui bagaimana cadangan larangan itu ditularkan.

“Saya sudah berhubung dengan pihak Yang di-Pertua, beliau pun tidak tahu siapa yang tularkan, tapi apa-apa pun keputusan akan dibuat pada Ahad, katanya.

Dokumen berhubung tempat penyembelihan dan pengurusan haiwan korban itu melarang masjid dan surau di negeri itu digunakan sebagai tempat menyembelih binatang korban.

Dokumen dengan nombor pekeliling 01/PMS/2019 itu juga menyatakan Mainj bersetuju agar garis panduan berkenaan diterima pakai dan dikuatkuasakan
Antara kandungan pekeliling itu adalah melarang menyimpan atau meletak atau menambat apa-apa haiwan korban bagi tujuan sembelihan korban di mana-mana kawasan masjid atau surau.
Ia turut melarang aktiviti melapah atau mencincang daging dan anggota haiwan korban di mana-mana kawasan masjid dan surau.
Selain itu, perbuatan menimbang dan membungkus daging atau anggota korban juga tidak dibenarkan diadakan di mana-mana kawasan berkenaan.

Ia turut melarang operasi menyuci, membersih atau melupus apa-apa bahagian haiwan korban di bilik air, tandas, tempat wuduk atau di mana-mana kawasan masjid atau surau.

Aidiladha akan disambut penganut agama Islam pada Ahad, 11 Ogos depan.

Khamis, 25 Julai 2019

Kenapa KambingHitamkan Merpati - Presiden GERAKAN Tegur Exco Johor.

UTUSAN ONLINE | Presiden Gerakan, Datuk Dr. Dominic Lau Hoe Chai kecewa apabila kerajaan Pakatan Harapan (PH) Johor menjadikan burung merpati sebagai ‘kambing hitam’ berhubung isu pencemaran udara yang berlaku di Pasir Gudang.


Dominic berkata, alasan burung merpati menjadi punca pencemaran tersebut sehingga menyebabkan kesihatan murid sekolah di Pasir Gudang terjejas adalah tidak masuk akal dan tidak boleh diterima sama sekali.

“Burung merpati sudah sinonim dalam kehidupan manusia sejak dari dahulu dan berada di merata tempat, bukan hanya di Pasir Gudang. Saya tidak pernah mendengar pencemaran udara berlaku disebabkan burung merpati sehingga menyebabkan ada orang terpaksa dikejarkan ke hospital.

“Berdasarkan kajian saintifik, memang terdapat kuman pada najis burung merpati tetapi ia hanya boleh menjejaskan kesihatan manusia sekiranya berlaku sentuhan fizikal secara langsung, bukannya melalui penyebaran di udara,”
katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Selasa lalu, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kebudayaan Johor, Mohd Khuzzan Abu Bakar memaklumkan insiden murid Sekolah Kebangsaan (SK) Tanjung Puteri Resort di Pasir Gudang mengalami sesak nafas dan muntah-muntah yang berulang berkemungkinan berpunca daripada pencemaran najis serta hama burung merpati di beberapa bilik darjah sekolah terbabit.

Mengulas lanjut, Dominic turut menggesa Menteri Tenaga, Teknologi, Sains, Perubahan Iklim dan Alam Sekitar, Yeo Bee Yin untuk menetapkan tempoh tinjauan dan mengarahkan agensi-agensi berkaitan mengenal pasti punca pencemaran udara di Pasir Gudang. - 25 Julai 2019.

Najib Tegur Guan Eng Pinjam Lagi RM3.5b, Naikkan Hutang Negara.

Najib Razak | Hutang terus negara naik lagi ke RM807.5 bilion.

Menteri Kewayangan pinjam lagi RM3.5 bilion hari ini. Bayar balik pada bulan Julai tahun 2048.



Setiap kali dia pinjam, tempoh bayaran balik adalah puluhan tahun kemudian.

Tak pasti dia masih lagi Menteri Kewayangan pada masa itu.

Bulan Julai 2019, pinjam RM10.5 bilion.

Bulan Jun pinjam RM8 bilion. Bulan Mei RM12 bilion.

Tujuh bulan pertama tahun 2019, hutang terus negara dah naik RM66 bilion.

Banyak dia pinjam. Banyak dia angkat dari PETRONAS juga

Hutang naik RM120.7 bilion kepada RM807.5 bilion berbanding RM686.8 bilion pada akhir tahun 2017.

Jika orang tanya dia kenapa hutang terus naik, dia akan jawab kerana hutang RM32 bilion 1MDB walaupun 1MDB ada aset RM140 bilion Bandar Malaysia dan RM40 bilion TRX.

Dia akan jawab kerana hutang RM32 bilion 1MDB walaupun hutang itu sudah wujud sejak tahun 2015.
Walau satu sen pun prinsipal 1MDB tak pernah dibayar balik oleh PH selepas PRU14.

Tak ada kena mengena dengan kenaikan hutang negara pada tahun 2018 atau 2019 pun.

Raykat pun telan sahaja jawapan Menteri Kewayangan walaupun langsung tak masuk akal. - 25 Julai 2019.

Tarik Balik Rayuan Balas Pendakwaraya Terhadap Kes Wanji, Kata Kit Siang Kepada Tommy.

The Malaysian Insight | PEGUAM Negara Tommy Thomas harus menimbang untuk menarik balik rayuan balas pihak pendakwaan terhadap hukuman ke atas aktivis politik Haris Ibrahim yang didapati bersalah mengikut Akta Hasutan 1948, kata veteran DAP Lim Kit Siang.


Beliau mengingatkan Pakatan Harapan sudah berjanji semasa pilihan raya umum yang lalu untuk memansuhkan undang-undang zalim termasuk Akta Hasutan.

“Sehingga janji itu dikotakan dengan penggubalan di Parlimen, Peguam Negara harus menyemak semula semua kes hasutan yang masih ada di mahkamah,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Katanya, apa yang berlaku kepada pendakwah bebas Wan Ji Wan Hussin baru-baru ini tidak harus dibiarkan berulang.

Lim merujuk kepada keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 9 Julai lalu yang mengekalkan sabitan terhadap Wan Ji dan menambah tiga bulan lagi hukuman penjara menjadikan hukumannya penjara setahun.

Wan Ji disabitkan tuduhan mengikut Akta Hasutan kerana menghina Sultan Selangor pada 2012.

Mahkamah Rayuan akan mendengar rayuan Haris pada 26 Ogos ini untuk membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang menggantikan hukuman penjara dengan denda RM4,000.

Haris, penggerak kempen Asalkan Bukan Umno (ABU) menjelang pilihan raya umum 2008, disabitkan oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas tuduhan hasutan berhubung ucapannya di Dewan Cina Kuala Lumpur dan Selangor pada 13 Mei 2013.

Beliau merayu sabitan itu ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang menggantikan hukuman penjara kepada denda pada Jun tahun lalu.

Selepas riuh rendah berbangkit daripada tambahan hukuman ke atas Wan Ji, Thomas dalam satu kenyataan berkata beliau tidak maklum akan kes berkenaanmanakala rayuan balas pendakwaan dibuat sebelum Pakatan Harapan menang pilihan raya pada 9 Mei 2018.

Peguam kepada Wan Ji, Mohd Radzlan Jalaluddin bagaimanapun membidas, mustahil Pejabat Peguam Negara tidak tahu kerana representasi sudah dibuat oleh badan hak asasi Suara Rakyat Malaysia (Suaram).

Timbalan pendakwa raya yang mengendalikan kes Wan Ji pula memberitahunya beliau tidak dapat arahan untuk menarik balik rayuan balas.

Menjawab Tohmahan Kononnya Mat Sabu Uturn Dalam Isu Tiada Pangkat Kepada Ahli Politik.

Adrian Lim | ISU ANUGERAH KEHORMAT TENTERA

Sebelum nak kondem, baca buku & peruntukan undang-undang sedia ada terlebih dahulu.

1. Perintah Majlis Angkatan Tentera Bilangan 1, Tahun 1996 (saya tidak boleh lampirkan kerana ianya minit-minit mesyuarat peringkat pimpinan tentera tertinggi yang sulit)

2. Seksyen 198, Akta Angkatan Tentera 1972 (saya telah lampirkan)
Dalamnya diperuntukkan sebegini....

1. Jawatan KM2 & MB2 setiap negeri datangnya secara otomatik dengan jawatan 'PENAUNG JAKPAW NEGERI'. Dan, jawatan 'PENAUNG JAKPAW' datangnya dengan gelaran 'BRIGADIER JENERAL (KEHORMAT)' dengan kelulusan Majlis Angkatan Tentera serta perkenan YdPA.


Dalam erti kata lain, siapa2 pun naik sebagai MB ataupun KM akan dilantik secara otomatik sebagai 'PENAUNG JAKPAW NEGERI', dengan gelaran 'BRIGADIER JENERAL (KEHORMAT)'.

2. Perkara ini adalah sama seperti jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri di mana jawatan ini datangnya secara otomatik dengan jawatan 'PENGERUSI JAKPAW NEGERI'. Dan, jawatan 'PENGERUSI JAKPAW NEGERI' pula datangnya dengan gelaran 'KOL (KEHORMAT)'.

Dalam erti kata lain, siapa2 pun naik sebagai SUK akan dilantik secara otomatik sebagai 'PENGERUSI JAKPAW NEGERI', dengan gelaran 'KOL (KEHORMAT)'.

Faham setakat ini?

Benda ini lebih kurang macam gelaran2 seperti "Yang Amat Berhormat Perdana Menteri" ataupun "Yang Amat Berhormat Dato' Menteri Besar Selangor".

MB Selangor Amirudin Shari tidak pernah menerima anugerah 'Dato' dari mana-mana Raja-raja Melayu mahupun Yang diPertuan Negeri, tetapi oleh sebab beliau menyandang kerusi MB Selangor yang datangnya dengan gelaran "YAB Dato' MB", maka beliau dipanggil dengan gelaran 'Dato' MB'.

Title-title ini bukan suka2 letak, bukan suka2 bagi, tetapi ia telah diperuntukkan dan diwajibkan di bawah undang2 dan peraturan2 sedia ada. Kalau tidak dibuat, yang terjadi adalah pelanggaran undang2 & peraturan2 & arahan2 sedia ada.

Faham?


Sebab itu masa Khaled Nordin jadi MB Johor, beliau pernah dianugerahkan title kehormat 'BRIGADIER JENERAL (KEHORMAT)' pada Ogos 2015, sebab gelaran kehormat tersebut seiring dengan jawatannya sbg Penaung JAKPAW Johor.

Sebab itu masa Adenan Satem jadi KM Sarawak, beliau pernah dianugerahkan title kehormat 'BRIGADIER JENERAL (KEHORMAT)' pada Februari 2016, sebab gelaran kehormat tersebut seiring dengan jawatannya sbg Penaung JAKPAW Sarawak.

Sebab itu masa Azlan Man jadi MB Perlis, beliau pernah dianugerahkan title kehormat 'BRIGADIER JENERAL (KEHORMAT)' pada Ogos 2015, sebab gelaran kehormat tersebut seiring dengan jawatannya sbg Penaung JAKPAW Perlis.

Sebab itu masa Ahmad Razif Abd Rahman jadi MB Terengganu, beliau pernah dianugerahkan title kehormat 'BRIGADIER JENERAL (KEHORMAT)' pada Oktober 2016, sebab gelaran kehormat tersebut seiring dengan jawatannya sbg Penaung JAKPAW Terengganu.

Faham belum?

Apabila Menteri Pertahanan sebelum ini mengatakan "tiada gelaran untuk ahli politik dan selebriti", yang dimaksudkan adlh penganugerahan kpd golongan ahli2 politik yg tidak diwajibkan di bawah mana2 undang2 ataupun peraturan2.

Ahli-ahli politik yang dimaksudkan adalah seperti wakil rakyat biasa, Ketua-ketua Bahagian/Cawangan/Cabang parti politik, Ketua-ketua Sayap parti politik dan sebagainya. Kedudukan mereka berbeza dengan kedudukan MB/KM/SUK.

Sebelum ini golongan ahli2 politik yang tidak wajib diberi gelaran kehormat pernah diberi gelaran kehormat untuk tujuan politik. Dan inilah yang ingin dicegah. Bukan golongan jawatan2 yang sememangnya telah diperuntukkan di bawah undang2.

Yang terakhir..... oleh sebab gelaran2 kehormat ini datangnya dengan jawatan MB/KM/SUK, Angkatan Tentera Malaysia berhak menarik balik gelaran2 kehormat ini setelah tempoh jawatan MB/KM tersebut berakhir.

Ye lah. Dah takde jawatan MB / KM / SUK, takdelah jawatan Penaung / Pengerusi JAKPAW. Dah takde jawatan Penaung / Pengerusi JAKPAW, takdelah gelaran kehormat Brigadier Jeneral (Kehormat) / Kol (Kehormat).

Clear?

Sebenarnya benda ni simple je. Tetapi apabila sesetengah pihak ketandusan modal politik, mereka secara sengaja spin dan mempolitikkan perkara ini untuk meraih sokongan politik. Maka ia menjadilah isu besar walaupun hakikatnya tiada isu pun. - 25 Julai 2019.

Rabu, 24 Julai 2019

Video Intim : PM Tak Rela Diperalatkan Untuk Singkir Azmin.

Tun Mahathir | 1. Saya sering ditanya berkenaan video lucah.

Ummi mengecam Tun Mahathir

2. Video ini dibuat dan diviral jelas untuk tujuan politik. Khusus untuk menghalang kejayaan politik individu tertentu.

3. Tindakan yang diharap menyusul tayangan ini ialah penyingkiran individu yang disasar.

4. Tindakan ini boleh diambil oleh saya kerana saya berkuasa.

5. Apabila saya ambil tindakan ini maka berjayalah pihak yang merancang perbuatan jahat ini.

6. Agama saya melarang sengaja mengintip mencari keburukan orang. Apa yang dilakukan lebih buruk dari mengintip.

7. Saya tidak sanggup diperalatkan. Jauh sekali oleh perancang yang berniat jahat dan mengguna politik kotor.

8. Ini bukan soal moral. Ini adalah masalah politik. Ia akan ditangani sebagai isu politik.

Rakaman CCTV Hotel Four Points, Sandakan Telah Dipadamkan.

FREE MALAYSIA TODAY | Ketua PKR Perak, Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak hari ini mempertahankan dakwaannya wujud konspirasi atas penahanannya berhubung video seks sejenis yang menyasarkan Azmin Ali kerana penyiasat memberitahunya rakaman CCTV di luar bilik sebuah hotel di Sabah yang didakwa berlaku skandal itu sudah dipadamkan.


Setiausaha politik Anwar Ibrahim itu berkata, ketika direman polis selama 8 hari, beliau ditanya satu siri soalan yang “tiada kaitan dengan video atau penyebaran sebarang bahan haram”.

“Saya di bawah tanggapan yang perintah reman saya untuk membantu siasatan berdasarkan fakta, bukannya mengesahkan beberapa teori konspirasi lemah,”
katanya dalam satu kenyataan sehari selepas dibebaskan polis.

“Apabila saya tanya mereka mengenai rakaman CCTV di (Hotel) Four Points, yang akan jelas menunjukkan sama ada 2 individu didakwa memasuki bilik sama, polis kata rakaman itu sudah dipadamkan,” katanya merujuk hotel dinamakan bekas ketua Pemuda PKR Bahagian Santubong, Haziq Aziz yang mendakwa dirinya dan Azmi mengadakan hubungan seks sejenis itu pada 11 Mei lalu.

Farhash mengulangi dakwaannya mengenai “konspirasi” dengan berkata, penyiasat mengikut “satu set arahan jelas daripada seseorang di atas”.

“Sesetengah perkara yang ditanya sama ada saya tahu mengenai satu gajet hilang (dikatakan digunakan untuk merakamkan video seks itu), nama tempat kebanyakan rakyat Malaysia pernah dengar atau kunjungi, masa dan tarikh kedudukan saya secara rambang, tetapi dirasakan seperti membuang masa kerana mereka tidak perlu 4 hari untuk tanya semua ini.

“Ada hari di mana saya hanya dipanggil untuk berborak dan menghabiskan masa bersama mereka.”


Katanya, beliau diyakinkan penahanannya untuk menimbulkan persepsi umum negatif terhadap Anwar dan beliau dianggap “penampan” yang sesuai.

“Saya marah dengan Azmin dan selepas dibebaskan, saya menyerangnya secara lisan kerana jika kita sebagai rakyat Malaysia perlu menghormati undang-undang, kenapa beliau berselindung di sebalik selubung keistimewaan?” soalnya. - 24 Julai 2019.

Dituduh Mencabul, Leman Raja Lawak Akan Saman BERNAMA & Blog-Blog.

POLITIK |Bekas peserta Raja Lawak musim kelima, Sulaiman Ibrahim yang lebih dikenali sebagai Leman Raja Lawak hari ini bersama peguamnya bakal menyaman Bernama.com dan blog-blog yang berkaitan termasuk newspapers kerana mengeluarkan berita yang mengelirukan kepada pembaca.


Bernama.com telah menulis "pertuduhan mencabul kehormatan seorang pekerja wanitanya, November tahun lepas" sedangkan cerita asalnya ialah amat berlainan dari apa yang berlaku terhadap pertuduhan dan ternyata ianya adalah satu kerja jahat untuk menjejaskan nama baik beliau jelas Leman.

Jelas sekali pertuduhan itu hanyalah ingin memburukkan karier beliau dalam politik dan sebagai pencebur baru dalam bidang industri, katanya lagi.


Menurut Leman, Bernama.com telah mengeluarkan satu berita yang jauh tersasar dari kes asal sedangkan pekerjanya masih lagi bersama dengan beliau.

Saudara Leman merujuk kepada peguamnya berkata, saman malu akan difailkan dalam waktu terdekat dan beliau bersama pekerjanya akan membuat laporan polis terhadap bernama.com dan semua blog yang mengeluarkan berita yang berkaitan.

"Yang mana blog mengeluarkan berita berkaitan, mohon ambil perhatian.

Tunggu laporan polis dari ambo..

Kepada rakan-rakan, tolong tulis semua nama blog yang menyebarkan berita fitnah ini diruang komen... saya dan pekerja-pekerja saya nak masukkan dalam senarai laporan polis esok,"
katanya di Facebook.

Permohonan maaf dari pihak Bernama.com tidak akan diterima oleh kerana untuk memberi pengajaran kepada penulis berita supaya berhati hati mengeluarkan berita sensasi yang berbaur fitnah dan menjejaskan reputasi seseorang jelas Leman selanjutnya.


Terdahulu beberapa portal berita termasuklah Bernama melaporkan Sulaiman Ibrahim yang lebih dikenali dengan nama Leman Raja Lawak didakwa di Mahkamah Majistret di sini, hari ini atas dua pertuduhan mencabul kehormatan seorang pekerja wanitanya, November tahun lepas.

Tertuduh yang kini pengarah urusan sebuah syarikat produksi bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas kedua-dua pertuduhan yang dibacakan di hadapan Majistret Mohamad Ikhwan Mohd Nasir.
Mengikut pertuduhan pertama, dia yang berusia 38 tahun itu didakwa menggunakan kekerasan jenayah dengan niat hendak mencabul kehormatan seorang wanita berusia 27 tahun di dalam bilik sebuah hotel di Puchong di sini, pada 4.10 pagi, 12 Nov 2018 lepas.

Dia turut dituduh melakukan kesalahan serupa ke atas mangsa yang sama di sebuah pejabat di Jalan Permai, Taman Perindustrian Puchong di sini pada 16 Nov 2018.

Kedua-dua pertuduhan itu dikemukakan mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda atau sebat atau mana-mana dua daripada hukuman itu, jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Hakim Amir Abdul Hamid menawarkan jaminan RM5,000 dengan seorang penjamin bagi kedua-dua pertuduhan.

Bagaimanapun, tertuduh yang diwakili peguam Mohd Ridzuan Muhamad memohon jaminan rendah atas alasan anak guamnya mempunyai seorang isteri yang sedang sarat mengandung selain seorang anak yang berusia dua tahun.

"Syarikat produksi yang dikendalikan anak guam saya juga baru beroperasi dan masih belum mempunyai sebarang keuntungan. Saya mohon jaminan dikurangkan," katanya.

Mahkamah membenarkan tertuduh diikat jamin RM4,000 dengan seorang penjamin bagi kedua-dua pertuduhan beserta syarat tambahan dilarang mengganggu mangsa dan pengadu dalam kes ini selain menetapkan 6 Sept untuk sebutan semula kes. - 24 Julai 2019.

Warganegara Pintu Belakang, Ini Jawapan Untuk Ketua Pemuda UMNO.

Kenyataan Media | MENJAWAB DAKWAAN ISU WARGANEGARA BUKAN DENGAN CARA PINTU BELAKANG

1. Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia telah tersalah tafsir kesungguhan politik para pemimpin Pakatan Harapan di dalam Kerajaan hari ini sehingga mudah menjadi bimbang dan risau dengan kegagalan yang mereka sendiri lakukan beberapa dekad yang lampau.


2. Pertemuan beberapa Menteri dan Timbalan Menteri bersama YB Menteri Dalam Negeri – Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin bin Mohd Yassin menyusul selepas beberapa siri mesyuarat yang telah diadakan membabitkan Menteri Luar Negeri, YB Dato’ Saifuddin Abdullah dan Timbalan Menteri Dalam Negeri, YB Dato’ Mohd. Azis bin Jamman.


3. Pertemuan dengan YB Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin tersebut juga adalah sebahagian daripada usaha untuk menjayakan janji manifesto Pakatan Harapan dalam isu kewarganegaraan. Beliau telah memberikan respon yang positif dan mengemaskini usaha-usaha yang sedang dilakukan oleh KDN untuk menyelesaikan isu-isu ini.

4. Bagi DAP, isu kewarganegaraan adalah isu rakyat yang boleh memberikan implikasi besar terutamanya kepada kanak-kanak, wanita dan institusi keluarga secara amnya. Ia adalah isu besar yang tertangguh sekian lama dan tidak diselesaikan sejak berdekad lamanya oleh kerajaan Barisan Nasional sehingga memberi kesan negatif kepada ekonomi dan sosial negara terutamanya dalam sektor pendidikan dan kesihatan.

5. DAP sejak sekian lama memperjuangkan isu kewarganegaraan yang berkait rapat dengan isu kekeluargaan tanpa mengira kaum Melayu, Cina, India, bumiputra Sabah & Sarawak atau Orang Asli sedangkan Dr. Asyraf Wajdi Dusuki dan Pemuda UMNO melihat semua isu hanya dari kacamata perkauman semata-mata. Beliau lebih memilih untuk menjadi rasis dan anti bukan Melayu serta tidak mahu melihat kesungguhan politik yang ditunjukkan oleh para pemimpin Pakatan Harapan untuk menyelesaikan isu ini melangkaui batas bangsa dan agama. UMNO sebenarnya tidak perlu takut atau berasa risau dan bimbang dengan bayang-bayang yang tidak pernah wujud. - 24 Julai 2019.

Selasa, 23 Julai 2019

Beri Anugerah & Seragam Tentera Kepada Ahli Politik, Ini Penjelasan Mat Sabu.

POLITIK | Menteri Pertahanan, Muhammad Sabu dikecam kerana didakwa bersikap hipokrit apabila memberikan pangkat kepada ahli politik dalam satu majlis tauliah kehormat askar wataniah pagi tadi.

Hal itu kemudiannya membuatkan Mat Sabu dikritik netizens terutamanya dari blok pembangkang.

Ini kerana Muhammad Sabu pernah mengeluarkan kenyataan amalan memberikan pangkat kepada orang awam dan ahli politik akan dihentikan.


"Jika hendak memakai pangkat dan sebagainya dalam kalangan orang awan ia perlu menjalani latihan ketenteraan," katanya pada 19 April 2019, memetik laporan Malaysiakini.


Di Facebook Menteri Pertahanan dan Ketua Menteri Melaka netizens pro pembangkang nampaknya sudah melakukan serangan dan kritikan.

Namun pentadbir halaman Muhammad Sabu dilihat memadamkan komen-komen berbaur kecaman keterlaluan.

Manakala pentadbir halaman Adly dilihat membiarkan komen-komen negatif tanpa dibalas.


Menteri Pertahanan kemudiannya memberikan penjelasan kenapa kementeriannya bertindak menganugerahkan gelaran pangkat dan pakaian seragam kepada ahli politik tertentu.

Ini penjelasan MINDEF;

MAJLIS PEMAKAIAN PANGKAT PEGAWAI TAULIAH KEHORMAT ASKAR WATANIAH

Menteri Pertahanan, Yang Berhormat Tuan Haji Mohamad bin Sabu telah menyempurnakan Majlis Pemakaian Pangkat Pegawai Tauliah Kehormat Askar Wataniah di Wisma Pertahanan pada hari ini. Majlis berkenaan turut dihadiri oleh Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan, Datuk Seri Mohd Zuki bin Ali dan Panglima Tentera Darat, Jen Dato' Seri Panglima Hj Ahmad Hasbullah bin Hj Nawawi.

Dalam majlis tersebut, beliau telah menyempurnakan pemakaian pangkat Brigadier Jeneral (Kehormat) kepada Menteri Besar Selangor, Yang Amat Berhormat Amirudin bin Shari, selaku penaung Jawatankuasa Pendukung Askar Wataniah (JAKPAW) bagi Negeri Selangor; dan juga kepada Yang Amat Berhormat Hj Adly bin Hj Zahari, Ketua Menteri Melaka, selaku penaung JAKPAW bagi Negeri Melaka. Pelantikan Menteri Besar Selangor dan Ketua Menteri Melaka sebagai Penaung JAKPAW di peringkat negeri telah diperkenankan menerusi kelulusan Majlis Angkatan Tentera Ke-575 berkuatkuasa pada 24 Mei 2019.

JAKPAW merupakan suatu jawatankuasa yang ditubuhkan di setiap negeri untuk menggalakkan rakyat menyertai Angkatan Simpanan Persekutuan (ASP). Tujuan organisasi jawatankuasa ini ditubuhkan adalah untuk merancang semua jenis bantuan kepada ASP seperti kem gunasama, mempromosikan Askar Wataniah (AW) di kalangan masyarakat dan menggalakkan penyertaan orang awam menyertai ASP menerusi komitmen majikan. Piagam Jawatankuasa Pendukung Angkatan Sukarela Persekutuan telah ditetapkan menerusi Perintah Majlis Angkatan Tentera (PMAT) Bilangan 1 Tahun 1996.

Penaung JAKPAW di setiap negeri adalah Menteri Besar/Ketua Menteri yang dilantik menerusi kelulusan Majlis Angkatan Tentera (MAT) dengan diperuntukkan pangkat Brig Jen (Kehormat). Selain daripada itu, perjawatan Pengerusi JAKPAW dikhususkan kepada Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri. Perlantikan Pengerusi JAKPAW dibuat oleh Menteri Besar/ KetuaMenteri/Menteri Wilayah Persekutuan dengan diperuntukkan pangkat Kol (Kehormat). Kesemua perjawatan tauliah kehormat ini perlu mendapat kelulusan Majlis Angkatan Tentera (MAT) dan perkenan Yang Dipertuan Agong terlebih dahulu sepertimana yang termaktub dalam Seksyen 198, Akta Angkatan Tentera 1972.

Perjawatan tauliah kehormat boleh ditamatkan sekiranya penyandangnya melakukan kelakuan yang boleh mencemarkan nama baik Angkatan Tentera Malaysia atau tidak lagi menyandang jawatan mereka. Ia merupakan mekanisma terbaik sebagai galakan kepada rakyat untuk menyertai ASP melalui prinsip ‘Lead by Example’. - 23 Julai 2019.

Isnin, 22 Julai 2019

Ketua Polis Negara Disaran Letak Jawatan Jika Gagal Kenalpasti Pelakon Semburit - Isham Jalil.

ISHAM JALIL | KETUA POLIS NEGARA PERLU LETAK JAWATAN JIKA TIDAK BOLEH KENALPASTI PELAKU VIDEO SEKS BERKAITAN AZMIN ALI

Semalam Ketua Polis Negara berkata bahawa ahli-ahli politik pembangkang menekannya dalam siasatan kes video seks luar tabii berkaitan Menteri Ekonomi Azmin Ali.

Dia juga kata kes ini membuang masa (tidak penting). 

Saya musykil bagaimana Ketua Polis Negara boleh rasa tertekan dengan pembangkang.

Pembangkang tidak ada kuasa ke atas Ketua Polis Negara. Yang ada kuasa ke atas Ketua Polis Negara adalah Perdana Menteri, Dr. Mahathir.

Kebiasaannya, seseorang akan rasa tertekan apabila dia cuba menyembunyikan sesuatu atau terpaksa berbohong kerana kepentingan lain.

Orang Melayu kata, "Berani kerana benar, takut (tertekan) kerana salah."

Dan saya juga musykil bagaimana dia boleh fikir yang kes ini buang masa atau tidak penting.

Apabila ada kes salahlaku seks yang melibatkan seorang menteri kerajaan yang telah berkahwin tular, ia adalah satu isu moral dan undang-undang yang penting.

Sebab menteri itu dikenali ramai dan adalah pemimpin yang menjadi contoh tauladan kepada rakyat.

Jika menteri pun ada masalah moral salahlaku seks dan curang kepada isterinya, serta penguatkuasa undang-undang dan polis pula ambil sambil lewa dengan siasatan dan mengatakan ianya buang masa, lantas menteri itu terlepas begitu sahaja, mesej apa yang ingin sampaikan kepada rakyat dan anak-anak kita?

Dan sebagai seorang menteri, dia terdedah kepada peras ugut dan blackmail jika isu ini berterusan dan selagi ianya tidak selesai.

Mungkin ada orang yang pegang bukti-bukti yang boleh digunakan ke atasnya.

Oleh itu, mahukah kita seorang menteri kerajaan yang boleh diperas ugut untuk melakukan apa-apa arahan sipemeras?

Apa akan jadi kepada rakyat jika menteri seperti ini diamanahkan untuk menjaga kebajikan kita?

Bolehkah kita percaya menteri seperti ini?

Dahulu saya pernah buat saranan terbuka di media supaya Ketua Pesuruhjaya SPRM (Shukri Abdul) meletak jawatan kerana dia tidak telus dan tidak profesional dalam menjalankan tanggungjawabnya.

Setahun selepas itu, Shukri telah meletak jawatan.

Kini saya ingin sarankan, jika Ketua Polis Negara tidak cekap menjalankan tugas, mengambil sambil lewa kes penting, tidak boleh menunjukkan profesionalisme dan ketelusan dalam kerjanya, atau dilihat menjadi alat politik pihak-pihak tertentu sehingga rakyat telah hilang kepercayaan kepada pihak polis, dia perlu meletakkan jawatan.

Sebab jika rakyat sudak tidak percaya kepada polis, ia adalah sesuatu yang bahaya kepada ketenteraman awam dan keselamatan negara.

Rakyat perlukan Ketua Polis Negara yang telus dan neutral, bukan yang boleh dijadikan alat politik.

Jika kita diberi amanah, maka laksanakanlah amanah tersebut dengan sejujurnya.

Jika tidak, kita bukan hanya perlu menjawab kepada pembangkang di dunia, tetapi juga kepada Allah SWT di akhirat kelak.

Takutlah kepada Allah SWT, bukan kepada manusia.

Allah itu adalah sebaik-baik pelindung.

RTM DiChinakan DAP? Ini Penjelasan Mengenai Forum #WRC2019..

SOSMED | Baru-baru ini RTM didakwa telah mengabaikan Bahasa Malaysia dan mengutamakan Bahasa Mandarin di saluran kerajaan itu. 


"Radio TV Malaysia (RTM) dah bertukar jadi Radio TV Mandarin (RTM) ke?

Mana perginya Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan bahasa pertuturan?

Barangkali ini antara manifestasi Maqasid Syari'ah dan Rahmatan Lil Alamin versi Malaysia agaknya.

Entah-entah mempertikaikan Bahasa Mandarin akan dianggap sebagai satu jenayah Ucapan Kebencian (Hate Speech) pulak nanti.

Pejuang-pejuang bahasa pun dah bersembunyi ke semua?

***************
#BahasaMelayuBahasaKebangsaan
#BahasaJiwaBangsa
#PertahankanAktaHasutan
#BukanMalaysiaBaharu,"
kata individu yang dikenali sebagai Mohd Luttfi di Facebooknya pada Ahad.

Kesannya, terdapat beberapa pihak yang beranggapan RTM kini telah diChinakan dan DAP adalah dalang disebalik insiden itu.

Apa yang berlaku sebenarnya adalah seperti berikut; 


👉 Kerajaan kini dalam "road tour" di seluruh negara bagi memberikan penerangan mengenai Banci Perdagangan Borong & Runcit WRC2019.

👉 Beberapa majlis, program, diadakan termasuklah forum di stesen tv tempatan disertai pegawai kerajaan bagi memberikan penerangan WRC2019. Ini dibuat kerajaan bagi memastikan mereka mendekati kesemua segmen masyarakat dengan harapan setiap penerangan yang dibuat dapat difahami & sampai ke golongan sasaran.

👉 Pada 21 Julai 2019, jam 11 pagi, forum berbahasa mandarin What Say You di saluran TV2 telah menjemput dua pegawai kerajaan iaitu 
Encik Liang Hung Shan, Ketua Penolong Pengarah, Bahagian Perangkaan Perdagangan Antarabangsa dan Puan Kon Mee Hwa, Ketua Penolong Pengarah, Bahagian Perangkaan Akaun Negara bagi memberikan penerangan lanjut WRC2019. 

👉 Dari awal lagi forum What Say You adalah forum berbahasa mandarin.

👉 Kenyataan itu boleh disahkan dengan bukti tangkaplayar pada tahun 2014. 


👉 Forum berbahasa mandarin dengan sarikata Bahasa Malaysia sudah lama wujud sebelum Pakatan Harapan menang pilihanraya lagi.

👉 Oleh itu tidak timbul dakwaan kononnya RTM telah menjadi Radio TV Mandarin.

👉 Justeru itu, tuduhan dan fitnah yang dilemparkan oleh pihak tertentu ke atas RTM adalah sama sekali tidak berasas.

Sekian, terima kasih. - 22 Julai 2019.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...