Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 3 Ogos 2019

Dong Zong, Hua Zong Bergabung Bantah Tulisan Jawi Di Pejabat Sendiri Isnin Ini..

POLITIK | Kumpulan pejuang pendidikan cina, Dong Zong dan Hua Zong akan menganjurkan satu himpunan bagi membantah penambahan seni khat dan jawi dalam subjek Bahasa Melayu yang dirancang dilaksanakan pada tahun hadapan lapor portal Pengundisedar.com pada 2 Ogos. 


Portal itu memetik laporan portal berita cina iaitu mysinchew.com.my yang melaporkan satu perhimpunan bantah tulisan jawi akan diadakan di Ibu pejabat Dong Zong di Jalan Bukit, Kajang pada Isnin ini.

"Ini satu perkara yang sia-sia dan melucukan kerana mereka membantah sesuatu di pejabat sendiri. Kepada siapa mereka membuat bantahan ini? Kepada diri sendirikah?

Kenapa tidak buat bantahan di Kementerian Pendidikan? Atau buat saja di Dataran Merdeka. Kita lihat berapa ramai yang menyokong perjuangan chavinistik mereka ini," tulis portal itu lagi.

Polemik tulisan jawi mula ditimbulkan apabila beberapa pimpinan DAP menyuarakan bantahan terbuka terhadap Kementerian Pendidikan kerana memperkenalkan tulisan jawi dan seni khat di buku teks darjah empat di sekolah aliran vernakular.

6 dari 168 mukasurat buku teks Bahasa Melayu Tahun Empat digunakan bagi memahami secara asas sejarah tulisan jawi dan seni khat.

Namun masyarakat cina beranggapan ia merupakan satu proses islamisasi dan menyuarakan ketidakpuasan hati masing-masing.


Sekolah vernakular seringkali dikritik kerana mengembangkan sikap rasisma dikalangan masyarakat cina. Bantahan terhadap tulisan jawi telah menyemarakkan lagi tanggapan tersebut.
Timbalan Menteri Pendidikan Teo Nie Ching dalam satu kenyataan media berbahasa cina kemudiannya menjawab topik tulisan jawi dan seni khat tidak akan dimasukkan ke dalam soalan peperiksaan justeru itu kebimbangan masyarakat cina terhadap hal itu adalah tidak perlu.

Di sosmed sekarang, masyarakat cina ditroll kerana takutkan dan fobia pada tulisan jawi. - 3 Ogos 2019. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...