Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 2 Ogos 2019

Bini Anwar Pakai Beg Murah, Bini Azmin Pakai Beg Mahal - Perbahasan Dua Kem PKR..

SOSMED | Pergaduhan online diantara dua kem PKR;

Kem Anwar

Kem Azmin


Bukanlah perkara baru bagi pemerhati politik tanahair. Kali ini isu beg dan kicauan twitter antara kedua-dua pimpinan itu menjadi topik perbahasan bagi kedua-dua kumpulan yang terlibat.



Ciapan Twitter;



Ciapan Azmin dan ciapan Anwar yang menjadi perbandingan netizens ialah semasa mereka menghadiri Majlis Santapan Diraja pada 1 Ogos lalu.





"Projek Kipas, orang la kata," tulis blogger PenarikBeca ataupun nama sebenarnya Abu Bakar di Facebook. Ini bagi merujuk ciapan Azmin Ali yang asyik mentag Dr. Mahathir semenjak kebelakangan ini.

Mohd Mukhlis Mohd Sharif : Yang Azmin semua dia tag chedetofficial, Anwar at least letak gambar aje. Nampak sangat Azmin gila perhatian.

Abu Hassan Ali : Macam lama tak jumpa Tun.

Hisham Hamid : Biasa le.. bercita-cita.


Beg berjenama;

Beg yang dipakai oleh Datuk Seri Wan Azizah isteri kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datin Seri Shamsidar semasa menghadiri istiadat pertabalan Agong turut dibandingkan netizens.

Menurut netizens, Wan Azizah adalah seseorang yang rendah diri. Kehidupannya yang serdahana itu disokong oleh gaya hidupnya yang tidak gemar berboros. Beg kraftangan dari Sarawak, yang dianggarkan bernilai RM100 itu mendapat pujian ramai.

Wan Azizah promosikan kraftangan Sarawak..

Anura Bird : Back in the 90s when Anwar was DPM, I saw Azizah and daughter shopping in Reject Shop. So i am not surprised by her simplicity.
Roslan A. Hamid : Walaupun beg tangan TPM tu dikategori sebagai murah, sentimental valuenya mungkin terlalu mahal.

Ahmad Nour Haqimi : Tahniah, promosi our culture.

Dhabitah Amira : Perempuan yang bijak memang tak rajin nak fikir pasal fashion sangat. Huhu
Ehsan Hilmi : Bila pakai beg murah, munafik. Bila TPM pakai beg mahal. Cakap bazir duit rakyat. Mentaliti longkang 😂 .

Bagaimanapun tidak semuanya menyokong perbandingan itu. Dikalangan pembangkang mereka beranggapan ia adalah lakonan semata-mata. Bagi non partisan, mereka merasakan ia adalah budaya menjilat.

Lakonan semata-mata..

Hanisya Abdul Hamid : Tak payah nak bersikap munafik berlakun macam gaya isteri PM Singapura. Ingat rakyat semua otak macam penyokong PKR ke?

Wan Zamzahidi Wan Zahid : Salam saudara. Sekarang ni dah tahun 2019. Lagi 4 bulan lebih dah nak masuk tahun 2020.

Budaya politik jilat macam ni, bak kata orang putih 'was so yesterday'. Cubalah berpolitik yang lebih matang. Check and balance yang perlu agar pihak yang dipilih berkhidmat untuk rakyat, bukannya berpolitik sepanjang masa.

Masrun Hj Dasuki : Siannya.. Zuhud betul.. Hari tu laki dia isytihar harta berapa ringgit eh? 0 macam jelutong ke?

Muhammad Ahli Khairat : Kahkah....beg kraftangan pun nak jadi isu politik, nanti letak semua pinggan cawan sudu pasu bunga tong sampah baldi, jadikan isu politik semua. Nanti jamban berak pun buat sekali.. 



Bagi penyokong Azmin Ali pula, mereka ia melihat ia sebagai satu serangan yang sia-sia kerana beg berharga RM10,000 adalah sesuatu yang mampu milik bagi seorang isteri kepada Menteri.

 
Apa salahnya jika mampu, bukannya mencuri..

Jasmay Md Shah : Tak salah pembelian tu jika mampu

Wadie Wd : Beli untuk majlis besar-besar macam nie la pakai. Tak kan nak simpan dalam rumah je kot.. kena dengan majlis kot

Fatimah Ali Lain orang lain citarasanya. Kita pun tahu, they're millionaires.. let them be, asal duit dari sumber yang halal

Faisal Mustaffa : Maksudnya orang Politik tidak ada Hak untuk bergaya walaupun mampu?

Sammy Foo : Tak salah pun dia nak beli. Bukannya dia tak mampu nk beli. Setakat beg rm10k plus, Senior Manager pun boleh beli untuk bini dia, tak perlu tunggu nak jadi macam Azmin tuh.


Dalam pada itu, segilintir netizens pula mempersoalkan nilai kesenian kraftangan Sarawak yang dijual begitu murah meskipun ianya memerlukan penumpuan, kreativiti dan bakat bagi menghasilkannya. 

Daripada bergaduh siapa pakai beg murah dari siapa, bukankah adalah lebih bagi kita mengangkat isu berkaitan upah pekerja kraftangan Sarawak, bagaimana ianya boleh dikembangkan ke peringkat antarabangsa dan sebagainya.

Sebenarnya, apabila tokoh politik seperti Wan Azizah memakai beg seperti itu dan membawanya pula ke majlis yang grand dan mendapat liputan media, ianya sangat membantu kepada industri kraftangan Sarawak. 

Satu usaha yang baik bagi memperkembangkan kraftangan dari Sarawak. Awalnya penyokong mungkin mahu menjilat, kem yang bergaduh pula mungkin mahu membandingkan, tapi impaknya, kraftangan Sarawak diperkatakan umum. Bukankah ini marketing yang bagus? - 2 Ogos 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...