Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 19 Disember 2018

Kematian Adib, PAS Mahu Selangor Bertanggungjawab Dan Ini Dalil-Dalilnya.

KENYATAAN MEDIA | KEADILAN BUAT ADIB :
KERAJAAN SELANGOR JUGA PERLU BERTANGGUNGJAWAB


1. Tidak memadai YAB Menteri Besar Selangor Amirudin Shaari hanya mengeluarkan kenyataan rasmi bagi pihak kerajaan menyatakan dukacita terhadap kematian Anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat iaitu Muhammad Adib Mohd Kassim dalam rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya Selangor. Seakan hanya melepaskan batuk di tangga. Sedangkan semua yang berlaku adalah entiti yang ada dalam Negeri Selangor dan Kerajaan Negeri mesti bertanggungjawab.


2. Peristiwa hitam itu yang meragut nyawa "Wira Negara" berlaku membabitkan pihak-pihak yang mempunyai kaitan secara langsung atau tidak dengan Kerajaan Selangor. Hakikatnya apa yang berlaku kronologinya pihak terbabit berada dalam negeri Selangor.

i. Kuil Sri Maha Mariammman. 


Kuil yang terletak di USJ 5 Subang Jaya Selangor menjadi lokasi tercetusnya rusuhan tersebut. Proses urusan pemilikan tanah dan pemindahan kuil tersebut sudah pasti dalam makluman Kerajaan Negeri melalui Pihak Berkuasa Tempatan.

ii. Pihak Pemaju iaitu One City Development Sdn Bhd
 

Pihak pemaju yang memiliki tanah serta berurusan untuk membangunkan tanah dilokasi kuil tersebut sudah tentu telah menjalani proses permohonan dan perbahasan yang panjang diperingkat tertentu dalam Kerajaan Negeri kerana proses pemindahan ini sesuatu yang sensitif pada pihak kuil dan penganutnya.

iii. Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Subang Jaya.


Pihak Jabatan Bomba dan Penyelamat Subang Jaya sudah tentu merupakan salah satu daripada Jabatan Bomba dari seluruh daerah di Negeri Selangor. Di bawah seliaan Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri Selangor. Pihak balai dan anggota senantiasa bertindak untuk melaksanakan tugas selepas mendapat laporan bagi memastikan apa sahaja bentuk operasi dari seluruh daerah Selangor berbentuk menyelamat akan diurus selia oleh mereka.

iv. YB V. Ganabatirau Exco Selangor.


YB Ganabatirau merupakan individu yang wajib bertanggungjawab. ADUN Kota Kemuning itu dilihat sebagai pencetus suasana tidak harmoni menerusi laman sosial Facebooknya yang memuatnaik kenyataan kononnya terdapat sekumpulan "orang Islam" yang terlibat dalam insiden serangan kuil tersebut.


3. Justeru, tidak boleh dinafikan fakta ini menjurus ke arah penglibatan secara langsung atau tidak dengan Kerajaan Negeri. Semua pihak menuntut jawapan yang tuntas dari pihak kerajaan negeri. Tindakan yang serius perlu di ambil dalam mencari keadilan buat Sdr Adib. Rakyat menuntut keadilan dilaksanakan segera.

4. Dewan Pemuda PAS Selangor akan mobilasi rakyat yang menuntut keadilan buat Allahyarham Adib bagi menyerahkan satu memorandum kepada YAB Menteri Besar Selangor menuntut agar Kerajaan Negeri mengambil tindakan yang serius dan tegas dalam menyelesaikan isu ini.

#justiceforadib

SYARHAN HUMAIZI HALIM
Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Selangor

11 Rabiul Akhir 1440H | 19 Disember 2018

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...